N-aveți idee cum așteptam momentul ăsta. Adică momentul când se va viraliza prima notă de plată de la un restaurant de pe litoral din acest sezon estival.

Iar odată cu viralizarea, să vină înjurăturile aferente pentru HoReCa. Pentru că, nu-i așa, hoții ăia de la restaurant sunt de vină că nu ești în stare să citești prețurile din meniu și să stabilești că nu vrei să dai 190 de lei pe o sticlă de vin (a comandat două, dacă tot nu știa cât costă, să fie), 320 de lei pe jamon sau 42 de lei pe-un șnițel.

Cum tot hoții de la restaurant sunt de vină că n-ai întrebat ce e „captura zilei” și cât costă. Și dacă după ce-ai întrebat, tot nu-ți era extrem de clar cât urma să plătești, să refuzi elegant și să alegi altceva din meniu.

Tot articolul e scris în acest stil, dând vina pe restaurant, dar am râs cu sunet la fraza asta:

„Le-a făcut cu ochiul un restaurant în zona exclusivistă unde, susțin, ei, ospătarii foarte amabili i-au momit cu tot felul de oferte și sugestii”.

Ok, te-au „momit” ospătarii, dar tot ei te-au forțat să-ți alegi ce să mănânci? Ce te ține să te uiți în meniu să vezi prețurile, iar acolo unde ai dubii să întrebi cât costă? Ce te oprește să-ți comanzi doar ce știi că-ți permiți?

Ca să nu mai spun că ai oricând opțiunea să pleci. Ai deschis meniul, ai văzut prețurile, te-ai ridicat și-ai plecat într-un loc mai prietenos cu buzunarul tău.

Dar să vii după ce-ai mâncat, după ce-ai comandat ce și-a dorit mușchiulețul tău (fără să te întrebi niciun moment „oare cât costă?”) și să spui că „cumpăram trei porci de banii ăștia” este doar nevoie de atenție combinată cu lipsă de creier și multă ipocrizie.

Pe sistemul ăsta dacă te momesc vânzătorii într-un showroom bmw, te plângi că-ți luai trei loganuri de banii ăia, după ce pleci cu mașină nouă de-acolo?

Băi, să mă iertați, dar să știți că acest gen de comportament nu face decât să ne arate încă o dată că ne lipsește cu desăvârșire orice urmă de educație financiară și mai suntem și ipocriți.

O fi având HoReCa păcatele ei, și le are, dar în niciun caz nu e vina celor de la restaurant că tu-ți comanzi fără să știi cât costă ce ți-ai comandat. Cum nu e vina celor de la restaurant că n-ai plecat de-acolo în secunda în care ți-ai dat seama că este un loc mult prea scump pentru tine.

Îi știți p-ăia care își iau credite de la IFN-uri, după care se plâng că nu-și permit să le achite? Că e dobânda mare și ei nu-și permit să plătească rate la o asemenea dobândă. Pentru că, nu-i așa, nu afli cât e dobânda și care e rata dinainte să dai cu pixul în locul ăla in care scrie „semnătură client”.

Îi știți? Sunt tot ăștia care mănâncă la restaurante pe care nu și le permit, după care încep să se plângă că i-a costat o masă mai mult decât cazarea pentru tot sejurul.

Nu, prieteni, asta n-are nicio legătură cu HoReCa. Asta are legătură doar cu lipsa educației de orice fel. Să nu poți să citești un meniu, să nu poți să faci aritmetică de clasa a treia ca să înțelegi cât o sa te coste, ține tot de procentul ăla de 50% analfabetism funcțional. N-am nicio îndoială în privința asta.

Hai să vă mai spun ceva. Mi-a povestit o prietenă care avea cârciumă în Spania despre niște unii (irlandezi sau scoțieni, nu mai țin minte exact) care s-au așezat la ea la terasă, au comandat, au mâncat, după care au început să facă scandal pe motiv că ei nu vor să plătească. C-a fost prea scump și că nici nu le-a plăcut ce-au mâncat.

Prietena mea a zis „ok, rezolvam imediat” și-a chemat Guardia Civil. Oraș mic, la țară, a venit un echipaj muy rapido.

I-au ascultat cu calm pe ăia cum se plângeau că nu vor sa plătească, după care la fel de calm i-au întrebat dacă prețurile sunt cele din meniu. Si, si, claro, alea sunt, dar să știți că nu ne-a plăcut nici mâncarea. La care unul dintre polițiști le-a arătat farfuriile linse: „dacă nu v-a plăcut, cum de-ați mâncat tot?”. Evident, au plătit ăia nota în secunda doi.

Concluziile le trageți singuri.