Continuăm seria de sfaturi, pentru cei care vor să lase în urmă spațiul Carpato-Danubiano-Pontic, cu un articol scris, foarte mișto și foarte detaliat, de colega noastră de comentarii, didina. 

……………

Situația noastră: locuim undeva aproape de Utrecht, doi adulți și un copil, suntem plecați de patru ani. Soțul meu a fost recrutat de o firmă din UK pentru NL, a plecat cu contract de muncă (perioadă nelimitată), iar eu cu copilul ne-am mutat la două luni după ce a început el serviciul. Câteva detalii (cu multe link-uri pentru o mai bună documentare), mai degrabă tehnice, cu distracția vă descurcați și singuri:

 Job

Ideal este să plecați pe bază de contract (cazul soțului meu), nu mă pot pronunța în legătură cu alte situații. Detalii despre munca în NL: www.werk.nl/werk_nl/werknemer/eu/working-netherlands.

Căutare job-uri:

Salariul se negociază brut, nu net. Pentru calcularea taxelor și deducerea de 30% pentru expați: thetax.nl

În Olanda există salariu minim:

  • tinerii cu vârsta cuprinsă între 15 și 21 ani pot lucra legal, part-time, în anumite condiții;
  • > 22 ani (full-time: minim 1551,60 €).

Pentru optimizarea deducerilor de taxe și pentru evitarea dublei taxări plătim un tax lawyer, o dată pe an (100 €). Cine are timp și răbdare își poate face actele singur. Există cheltuieli deductibile care se returnează în contul bancar, în anul fiscal următor. Detalii despre taxe aici: www.belastingdienst.nl

Locuință

Chriile variază în funcție de mulți factori. Noi am căutat aici: www.funda.nl (cumpărare – koop / închiriere – huur). Contractul este obligatoriu și se încheie, de regulă, pe minim 1 an cu plata unei garanții (pregătiți-vă pentru o sumă consistentă de început). Proprietarii sunt de regulă foarte atenți, deoarece legislația este în favoarea chiriașului.

Negociați cu angajatorul  să închirieze, pentru voi, o locuință pentru o lună-două. Fară o adresă locală nu se poate face nimic (nici măcar asigurare medicală).

Dacă vă mutați în alt oraș, primul lucru pe care trebuie să îl faceți este să informați primăria (pentru a fi luat în evidență), programarea se face on-line sau mergeți direct acolo și luați bon de ordine. Informații despre riscuri în funcție de zonă și proceduri găsiți aici: www.crisis.nl

Noua adresă trebuie trimisă (prin e-mail) și furnizorilor cu care aveți contracte.

Sănătate

Asigurarea de sănătate minimă obligatorie (în afară de taxele care se rețin din salariu) este de cca. 100 € / lună / persoană, pentru copii nu se plătește.  După întocmirea unei polițe de asigurare (https://www.zorgwijzer.nl), vă alegeți un medic de familie (huisarts). Programările la medic se fac telefonic/on-line, dacă nu aveți cum să ajungeți și nu ați anunțat cu minim 24 de ore înainte, veți plăti consultația.

Sistemul medical este excelent, din punctul meu de vedere; personalul este foarte amabil, unitățile sanitare sunt foarte bine dotate. În urma unei fracturi ce a necesitat intervenție chirurgicală, am ajuns cu fiică-mea prin spitale. Nu am plătit absolut nimic, nici măcar medicamentele post-operatorii, fizioterapia sau scaunul cu rotile. Pentru cârje am plătit, lunar, o sumă modică. La finalul celor 6 luni de la închiriere, ne-au spus că suma achitată acoperă valoarea lor și că rămân ale noastre. Programările la specialiști le-au făcut cei de la spital, nu a trebuit să ne batem capul cu nimic. Ne-au răspuns la toate întrebările, ne-au dat informații suplimentare de câte ori a fost necesar (broșuri, link-uri etc.). Persoanele cu dizabilități locomotorii se pot descurca foarte ușor, toată infrastructura (inclusiv cea din instituții) este prietenoasă.

Educație

Educația este obligatorie de la 4 până la 16 ani.

  • Primară (8 ani) – există școli: publice, private, cu sistem alternativ (Montessori, Dalton, Jena Plan, Steiner), comunitare (after-school, ajutor social etc.), educație specială (SBO pentru copiii supra-dotați, SO pentru cei cu dizabilități), internațională (IGBO).
  • Secundară: pre-vocațională (VMBO – 4 ani), generală (HAVO – 5 ani), pre-universitară (VWO – 6 ani)
  • Facultatea nu este gratuită în NL (doar absolvenții de HAVO/VWO au drept de înscriere la facultate).

Copilul avea 10 ani când ne-am mutat, terminase clasa a 4-a în RO. Am avut de ales între școală pregătitoare în olandeză (taalschool) și școală internațională. Fiică-mea a optat pentru cea în olandeză, după 2 ani a fost asimilată în școală publică. A fost frustrant la început (profesorii refuză să comunice în limba engleză, pentru a-i forța pe cei mici să învețe repede olandeza), dar am primit ajutor și susținere din partea școlii și a consilierului care se ocupă de integrarea celor mici. A reușit să țină pasul și să nu piardă nici un an de școală. Acum este la liceu, la nivel intermediar HAVO-VWO. După ce va termina cel de-al doilea an, în funcție de rezultate, vom vedea unde va fi distribuită. Nu puteți alege nivelul studiilor (VMBO / HAVO / VWO), acesta fiind stabilit de către sistem, în urma mediilor și a rezultatelor obținute la teste. Singurul lucru pentru care puteți opta este liceul la care va merge; dosarul este trimis de școala primară, părinții nu au nimic de făcut. Școlile sunt notate în funcție de mulți parametri și puteți găsi clasificările on-line.

Înainte de pleca din România, luați neapărat actele de la școală, foaia matricolă și carnetul de vaccinări. La înscrierea copilului la școală mai sunt necesare: pașapoarte, ultimul act de studiu al părinților (BAC / licență). Ca informații ne-au fost solicitate: adresa, BSN-ul, numele medicului de familie, numărul asigurării medicale, lista cu vaccinuri, informații referitoare la alergii/probleme speciale.

Pentru câteva detalii despre sistemul de educație, link-urile de la finalul documentului sunt foarte utile: https://www.nuffic.nl/en/publications/find-a-publication/education-system-the-netherlands.pdf

Pentru a primi alocație (kinderbijslag) trebuie făcută o solicitare către autorități, apoi va urma un ping-pong cu autoritățile din România, până când acestea vor trimite toate actele solicitate. Statul olandez va plăti, retroactiv, toate alocațiile din momentul obținerii BSN-ului și va trebui să returnați statului român alocațiile încasate de la momentul mutării. Detalii găsiți aici: www.svb.nl/int/en/

 Transport

  • Transportul în comun este ok, pentru configurare traseu folosim aplicația pentru mobil 9292 (cu varianta de web: 9292.nl/en).
  • Detalii despre trenuri și prețuri: www.ns.nl/en
  • Cardul de transport (OV-chipkaart) – nominal sau nenominal – poate fi folosit în orice mijloc de transport în comun (tren / autobuz / tramvai), poate fi alimentat online sau de la automat / ghișee. Se validează la urcare și la coborâre, taxarea se face în funcție de numărul de kilometri parcurși. Detalii aici: www.ov-chipkaart.nl
  • Rețeaua de drumuri și autostrăzi este impresionantă, calitatea drumurilor este bună, traficul este aglomerat. Viteza maximă pe autostradă este, în general, de 120 km/h, există radare fixe, amenzile sunt mari.
  • Detalii despre autoturisme, certificate de înmatriculare, vânzare / cumpărare / verificare, permise auto găsiți pe site-ul RDW: www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto
  • Biciclete – rețeaua de piste pentru biciclete este foarte mare, detalii aici: iamexpat.nl/lifestyle/cycling-netherlands
  • Rute și planner, pentru cei care doresc plimbări mai lungi: www.hollandcyclingroutes.com
  • Pentru oraș este suficientă o bicicletă cu 3 viteze, cumpărată la mâna a doua. Înainte de a o cumpăra, verificați să nu fie furată: www.rdw.nl/particulier/voertuigen/fiets
  • Aeroporturi – Pentru drumuri din și către România: Amsterdam (Airfrance/KLM, Tarom), Eindhoven (WizzAir)

Alte informații

Câteva idei, în încheiere:

  • Luați cu voi toate actele, certificate de naștere / căsătorie în format nou apostilate, acte de studii, documente medicale dacă aveți probleme.
  • Faceți împuternicire notarială cuiva de încredere din România, care să vă reprezinte în situații previzibile (un notar vă poate sfătui). Este posibil să apară situații de rezolvat și să nu vă puteți deplasa în momentul respectiv.
  • Nu vă faceți calculele în funcție de povești auzite, costurile diferă în funcție de mulți factori (numărul de persoane, oraș, tip locuință, stil de viață, școala copiilor – dacă este cazul etc.).
  • Angajatorul vă poate ajuta cu mutarea, e bine să negociați de la început: consultanță pentru acte, închiriere temporară locuință, cheltuieli cu mutarea, deschidere cont bancar. Puteți face lucrurile astea și singuri, dar este mai scump și consumă timp.
  • Pentru a putea funcționa sunt necesare: job cu contract, BSN, domiciliu, cont bancar, asigurare medicală.
  • În NL aproape toată lumea vorbește engleza, dar este util să vă apucați de un curs de limba olandeză cât mai repede.

Baftă!

mihai_vasilescu_emigrare_olanda