Copii, întrerupem programul de zilele astea, pentru că azi am o ghicitoare pentru voi.
Ia să-mi spuneți mie cum se face că în fiecare an se întâmplă următorul fenomen. Toamna, când se trece la anvelopele de iarnă nu există vulcanizare unde să nu fie coadă. În schimb, primăvara, când se trece la cele de vară, nu mai e nicio coadă pe nicăieri.
Acum să vă văd, cum se explică acest mister?
Până vă dați seama ce și cum, o să vă povestesc cum am stat și eu cândva la o coadă din asta kilometrică. Prima și ultima oară în această viață când am stat la coadă ca să schimb anvelope. Mă rog, eram mai tânăr și mai dezorganizat, dar am luat măsuri și n-am mai repetat această greșeală.
En fin, revenind, ziceam că mă luase iarna pe nepregătite în anul ăla și m-am dus să-mi pun anvelopele de iarnă după prima noapte în care a nins și-a dat înghețul.
Sper că n-are rost să vă explic cam ce cozi erau pe la vulcanizările din oraș, așa că m-am dus la una de la periferie, unde eram convins că e mai liber. Nu era. Când m-am așezat la coadă, mi-au dat bon de ordine cu numărul 45. Se trecuse de numărul 200 când mi-a venit rândul.
Vă puteți imagina peste 150 de mașini care așteaptă la o coadă care nu e la vama de la greci? Ceva deosebit, vă spun, de-aia vă explicam c-a fost prima și ultima oară în această viață când am stata la o astfel de coadă.
Am avut și niște satisfacții scurte dar intense cât am așteptat, să știți. În sensul că absolut toți cei cu mașini scumpe și foarte scumpe încercau să intre în față și să-i dea șpagă omului care împărțea bonurile de ordine. Aveam câte un semi-orgasm de fiecare dată când ăla îi refuza și-i trimitea la coadă.
Da, mă rog, am divagat de la ghicitoare. Deci? Știe cineva de ce sunt cozi doar când e să-ți pui anvelopele de iarnă?
P.S. Încă ceva. Să nu vă lăsați induși în eroare de temperaturile de zilele astea și să luați decizia că gata, trecem la anvelopele de vară. Nu de alta, dar eu am trăit în această viață ninsori în aprilie și ger în mai. Serios.
sursa foto: freepik.com
Probabil din cauza amenzilor care se dau atunci când nu ai anvelope de iarnă atunci când sunt temperaturi mai scăzute sau e zăpadă pe șosea. Vara nu are nimeni treabă cu tine dacă ai anvelope de iarnă!😀
Comentariu beton!89
De frică. Pentru că șoferul este amendat dacă nu are anvelope de iarnă și lăsat în pace vara dacă merge cu cele de iarnă.
Comentariu beton!35
„Știe cineva de ce sunt cozi doar când e să-ți pui anvelopele de iarnă?”
Probabil pentru că nu se dau amenzi dacă umbli cu anvelope de iarnă vara.
Comentariu beton!27
Nu am auzit sa se dea amenda ca vara ai inca anvelopele de iarna 🙂.
Comentariu beton!20
Nu mai are putere. O mai ninge, nu zic nu, am prins și eu, da’ în 2-3 zile se duce. Mai avem vreo 30 de zile și trecem la ora aia mișto. Atunci schimb și anvelopele. Dacă va fi vreo excepție și va ninge, nu folosesc masina. În toamnă le-am schimbat în ultimele zile din octombrie, ca să nu prind coadă.
Foarte simplu. Pentru lipsa anvelopelor de iarnă poți primi amendă, în schimb dacă mergi vara cu cele de iarnă nu interesează pe nimeni.
Comentariu beton!13
Mvaaai, asta e ca un test din ala cu referate de pe net…
Frica de zapada/gheata la cei constienti as zice si de amenzi ai celor inconstienti la trecerea le cele de iarna, cat la trecerea pe cele de vara nu e nici o graba, amenzi nu sunt, periculos sa circuli cu cele de iarna pe timp de vara nu e, circuli pe bani tai fiindca se vor termina repede, eu uneori cand vad ca sunt pe terminate le las pana sunt gata si apoi trec pe vara, e explicatia probabil cea mai plauzibila lipsa cozilor la trecerea pe cele de vara.
“periculos sa circuli cu cele de iarna pe timp de vara nu e” Ba e chiar foarte periculos. Natura anvelopei e diferită, plus suprafața care e proiectată pentru alte roluri (evacuarea apei, aderență mai bună pe carosabil uscat). Ca să nu mai vorbim de temperatura la care ajunge anvelopa în contact cu asfaltul când e cald afară și care poate duce la niște complicații nasoale.
Comentariu beton!13
Teoretic da, asa o fi cum spui, practic e altceva, nu vreau sa despicam firul ce si cum, intr-o vara stiu ca am lasat cele de iarna pana spre terminate(nu erau de rulat pentru inca o iarna, iar dupa o luna de caldura le-am pus cele de vara, nu sa intamplat nimic si nici nu am simtit ca ar fi o problema, am condus normal ca si cu cele de vara, brandul era Continental daca asta conteaza sau nu habar nu am.
pentru că ai avut noroc; cum noroc am avut și eu să fac explozie pe dreapta spate aproape imediat ce am părăsit sensul giratoriu, cu roțile nevirate…
vara, anvelopa aia, care e moale iarna, devine un fel de plastic dur și fără aderență; așa am citit
Experiente si experiente, am citit si eu ce spun cei de la Michelin despre asta si ce mi-a atras atentia a foat ca anvelopele de vara au aderenta mai buna la temperaturi de peste 30 de grade, atata tot, legi in Romania nu sunt in privinta asta(anvelopele de iarna vara), in ceea ce ma priveste nu fac rabat in ceea ce priveste anvelopele, le schimb, la fel si unde muncesc le schimb destul de ok zic eu, intre un an jumate si 2 in functie de cat le termina vreme(crapa repede de la caldura peste 50 de grade la umbra vara).
Pentru că suntem surprinși mereu de venirea iernii. Nu avem anvelope, sare, nisip și nici utilaje de deszăpezire.
Până vine vara, sunt câteva luni capricioase de primăvară și e timp.
Plus că, atunci când ninge, toată lumea fuge la munte. Se face o mică repetiție a cozii la vulcanizare că să fie pregătiți pentru cea de la munte.
Pentru ca vara nu-i ca iarna ! 🙂 .
Comentariu beton!16
dați-mi voe, stimabile, dați-mi voe! e taman invers
Comentariu beton!16
Poate pentru că unii folosesc mașina mai mult iarna ,pe frig, intemperii de orice fel,iar când iese ghiocelul trec la biciclete, trotineta electrică,etc.Desigur, când vine Paștele înnoiesc mașina,ca să poată circula normal.
Ca nu te grabeste nimeni sa le schimbi cand se incalzeste, oamenii vin treptat sa le schimbe, iarna cand a nins dau toti buluc ca salbaticii ca nu pot circula pe zapada. Si da, o data la 2.3 ani le mai las pe alea de iarna si vara ca sa am motiv sa iau altele noi pentru sezonul urmator.
Pt că pe cei mai mulți, zăpada ii surprinde ! Și ce faci când ceva te surprinde ? Tresari !
pentru că toamna nimeni nu-și pune cauciucurile din timp, pe măsura coborârii temperaturilor sub 7 grade, ci doar la prima ninsoare.
în rest, rămân la ideea că, dacă nu ești vitezoman și nu trăiești la munte, pentru clima din românia cele mai bune cauciucuri sunt cele all season.
Anvelopele de iarnă-i musai să fie puse pe mașină pe 1 noiembrie, în Austria, altfel ustură la plastic. Tre’ ținute până pe 15 aprilie, da’ nu dă nimeni cu amenda-n mine dacă io pun cauciucurile de vară pe 20 sau 30 aprilie. Bine, la noi nu este coadă pentru că totu-i pe bază de programare. Fără programare poți fi Dumnezeu însuși că nu te bagă nimeni-n seamă.
Asta-i țara programării. 🤭
Comentariu beton!15
În Austria din data de 1 Noiembrie pana pe 15 Aprilie, trebuie să fie montate anvelopele de iarnă DACĂ starea vremii impune asta. E cu DACĂ, dar ustură RĂU DE TOT dacă încurci sau ai eveniment.
Fiu-meu e mulțumit de orarul ăsta austriac. Da, iarna vine după program și vara idem. Dar tipul luase o amendă în Harghita unde binevoise să ningă la început de octombrie și „nem tudom” nu i-a convins.
@Tudor: io știu că scrie „dacă”, dar io nu mă risc. Că l-austrieci „dacă”-i de fapt musai.
La voi nu se folosesc anvelopele mixte, de vara/iarna?
🫣 cred că doar noi femeile apreciem anvelopele all season pentru că majoritatea domnilor sunt ferm împotriva lor și nici nu-i contrazic dar pentru situația mea se potrivesc.
Din ce am observat ,e un trend de ceva ani : mulți vând cauciucurile noi de vara cu care vine echipata mașină nouă și cumpără d.astea mixte . Motivele : iarna nu prea mai e iarna , susțin că fac km puțin pe an și nu în ultimul rând ,lipsa problemei de a mai merge la vulcanizare !
Pentru că nu sunt prevăzători și așteaptă până dă înghețul și pot fi amendați, sincer până anul trecut era foarte neplăcută operațiunea de făcut programare și toată tevatura de la service plus întrebarea imbecilă: „da’ domnu’ unde ie?” parcă nu se putea executa operațiunea fără prezența domnului 🙄 și figura se întâmpla de două ori pe an, de astă toamnă am trecut la all season ( știu că domnii nu agreează ideea) și trec doar o dată pe an la o mică revizie fix când fac și revizia anuală pentru schimbul de ulei/antigel, chestii , verificat diverse componente.
De cele mai multe ori de lene. Sunt cate unii (eu de exemplu) care schimba anvelopele in timpul verii la 45 de grade. In alta ordine de idei: ti-ai mai gasit masina?
Primăvara nu te ia niciodată prin surprindere!
All-season aici, deci nu mă bag la teste din astea :))
Nu are legătură cu subiectul de azi, dar rămăsesem dator cu o informație.
Sunt în Poiană. Am stat la telegondolă la o coadă mai mare decât cea din reportajul dezbătut. La prima oră. M-am așezat la coadă după ce instalația a fost pusă în funcțiune. 14 minute a durat până când m-am urcat în telegondolă.
Mașina funcționează de 10 ani cu anvelope de iarna ( nu aceleași) .
La 6-7k km/ an ,majoritatea în regim urban ,nu merita efortul.
La mașină care a făcut 65k schimbat regulamentar.
Vacanța de 1 Decembrie e cauza. Toată lumea trece la anvelope de iarnă, să nu strice amenda „spiritul de sărbătoare”.
0
Raspunsul este relativ simplu, toamna cei mai multi soferi schimba anvelopele cand se anunta ninsori sau cand se apropie o vacanta si au planuit sa plece. Aici se adauga si flotele mari care doresc sa schimbe toate anvelopele in cateva zile lucratoare. Primavara nu mai exista aceasta presiune si fiecare schimba cand are chef sau timp.