Guest post by Ana R.
Ce e domnule cu femeile si sofatul? Ca nu mai pot cu asta. Peste tot vad comentarii legate de faptul ca femeile folosesc schimbatorul de viteze cam ca pe telul de batut ouale in bucatarie. Ca oglinzile masinii servesc exclusiv la corectarea rujului. Ca habar nu avem unde e roata de rezerva (daca era important poate stiam). Ca in vocabularul nostru nu exista jante, ci numai genti (eventual de piele si colorate). Ca nu stim sa parcam cu spatele si alte baliverne.
Nu stiu de ce, prezenta unui barbat in masina ne streseaza groaznic (strict legat de sofat). Trebuie sa dovedim ca stim si suntem bune sa manevram covrigul ala, cam la fel de bine cum stim sa schimbam Pampersi. Fetelor, ati observat ca atunci cand conducem singure suntem niste super soferite? Iar atunci cand este un barbat in preajma incepem sa transpiram un pic in palme cand punem mana pe volan?
Cel mai tare compliment primit vreodata de la un barbat nu a fost “ce picioare senzationale ai” sau “in ochii tai negri pot vedea universul“. Astea-s aiureli pe langa “ mama, ce bine conduci, multi barbati ar lua lectii de la tine”. Serios daca nu m-am simtit ca si cand mi-ar fi scris cinci poezii cu rima imperecheata.
Eu am invatat sa conduc de la un instructor ce lucrase ca sofer pentru coloanele oficiale. Si care m-a invatat pe langa condus si alte lucruri extrem de folositoare unei femei. De exemplu, dupa a treia sedinta, a inceput sa exerseze cu mine atentia distributiva. Ma punea, in timp ce conduceam, sa imi iau poseta de pe bancheta din spate. Fara sa dea naiba sa ma uit altundeva in afara de inainte. Pai eu la ora asta pot sa imi caut rujul, sa hranesc copiii si sa scriu si o scrisoare, toate in timp ce depasesc, pe serpentine. Evident ca pentru toate trebuie sa ai o masura si sa realizezi care iti sunt limitele, cam ca in orice domeniu.
Prima mea masina a fost o Dacie sport rosie, primita cadou de la tata. Saracul a surubarit la ea vreo doua zile, pentru ca in momentul achizitionarii nu statea la relanti neam. Asa ca imi murea motorul cam la fiecare stop. Prietenii au poreclit-o “furia rosie” iar pe mine “Barrichella”, dupa nu stiu ce pilot de formula 1. Asta sper ca va face o imagine a inceputurilor mele ca soferita.
Tata mi-a spus de la bun inceput: “daca lovesti masina te priveste, dar reparatia o suporti. Si sa fereasca Sfantul sa ma suni ca ai ramas in pana, te descurci”. Cu aceste povete binevoitoare si pline de substrat, am pornit la drum. Daca pateam ceva il sunam si incepeam sa descriu simptomele, era asa o distractie…
“Tata, nu porneste si face ich, ich, ich (cred ca masina mea vorbea germana si eu nu stiam pe atunci)“.
“Ai verificat fisele?”
“Ce sunt alea si cum arata?”
“Sunt ca niste mate negre si sunt fix deasupra, sunt alea care intra in bujii”
“Aha, gata era una mai iesita.”
„Tata, face crrr, crrr si nu porneste.”
“Vezi ca ai jiglerul infundat”.
“Beton, cum ajung la el”?
“Vezi ca deasupra e o chestie neagra care arata ca o broasca testoasa din cauciuc, are un colier, il desfaci cu surubelnita si te uiti inauntru. Dai la pompa de benzina si vezi daca iese benzina in carburator. Daca nu merge, inseamna ca e infundat. Jiglerul arata ca un fel surubel, il desfaci sufli in el si il insurubezi la loc. Daca nu merge suflat, il desfunzi cu un ac”.
Eram maestra in desfundat jiglere. Iarna purtam un palton lung, negru si palarie (era la moda. ca purta Andreea Marin). Mai aveam un sal rosu sau roz in functie de machiaj. Iar la reverul paltonului, vesnic aveam un ac pentru desfundat jiglere. Se cruceau toti taximetristii cand vedeau cum se da una cu fusta scurta jos si deschide capota, scoate surubelnite, patent si incepe sa se agite prin motor.
Veneau toti sa vada minunea, evident ca nu ma lasau sa fac mare lucru pentru ca preluau ei activitatea in calitate de atotstiutori. Cel mai dragut era cand imi stergem rujul, suflam in jigler dupa care cand intram in masina ma rujam la loc. Aud? Ceva barbati pe aici care macar sa fi visat ca au facut toate astea vreodata? Pai ce credeati voi, ca soferia este doar cum sa va intreceti cu altii si sa tineti de covrig?
Pene nu am reparat singura, pentru ca era o activitate prea murdaricioasa (asa o numeste fiu-miu de 4 ani). As fi pus mana si acolo, dar nu stiu cum se facea ca vesnic se gasea cineva binevoitor sa ma ajute. Se aliniau astrele sau ceva.
Desigur, draga Ana R., poate esti tu exceptia care confirma regula. Desi eu nu te-am vazut inca exersandu-ti talentul. Dar, stii cum se spune, o imagine face cat o mie de cuvinte. Mai jos avem o surata de-ale tale in actiune. 🙂 – nota lu’ sefu’ de la blog.
Cunosc femei care schimba placute de frîna dar de condus conduceau ca toate femeile !
Deci nici o legatura intre abilitatile mecanice si cele ale condusului !
@Nik, te sustin. :)))))
@Nik, si eu cunosc multi barbati care nu stiu sa faca nici una nici alta 🙂
@Mihai Vasilescu, referitor la surata din filmulet, in mod sigur ii dadea indicatii un barbat:)
@AnaR,acei barbati de care vorbesti exista dar sunt 1 la suta din barbati pe cita vreme femeile care conduc prost sunt 99 la suta din soferite !
@Nik, eu cred ca numarul soferitelor ce conduc prost e legat de cat de des conduc, daca o luam statistic in tara ponderea familiilor ce detin 2 masini e destul de mica. Masina o conduce in general sotul, ce saracul indeplineste functia de sofer pentru toata lumea, sotia are acces cam 1 data pe luna la „soferit” sau cand sotul din dotare ingurgiteaza niste bauturi cu grade. Daca mai e si sotul in masina stresul e de 2 ori mai mare, pentru ca el are in general privirea de melc cu ochii iesiti din orbite, si tonul unui buldog nervos. O alta explicatie mai e ca multe femei conduc cu incaltaminte nepotrivita.
Asta cu „sefu’ de la blog” mi-a amintit de un prieten care a fost intrebat „dumneavoastră sunteți patronul site-ului?” :))
Femeile la volan… Pe mine nu prea ma provoaca subiectul asta. Nu ma identific cu cele care lovesc masina atunci cand ies de la service, n-o sa le apar reputatia. Nu cred ca barbatul este mai apt pentru a conduce din vreun punct de vedere, cred ca femeile dau cu bata in balta tocmai datorita felului in care sunt percepute si in care ajung sa se perceapa. In orice aspect al vietii conteaza atitudinea, increderea cu care faci un lucru si eventual parerile celor din jur. Astea ajung sa ne influenteze. Eu am facut scoala de soferi cu un instructor tanar, dar care m-a pregatit foarte bine, nu m-a tratat ca pe o femeie la volan, mi-a oferit toata increderea. Dupa ce am obtinut permisul de conducere, nu m-am mai dezlipit de masina. La mai putin de o luna, am plecat singura pana la Bucuresti si nu mi-a fost frica. Ma bucur ca in acea perioada nu am avut in jurul meu barbati care sa ma faca sa imi pierd increderea in abilitatile mele de soferita, inceputul e decisiv, dar stiu si eu cum este sa „te pierzi” pentru ca in dreapta ta sta unul care abia asteapta sa dai cu bata in balta. Inca n-am facut-o si nici nu planuiesc, desi am zeci de drumuri Braila-Bucuresti au Braila-Constanta. N-am facut nici macar un accident minuscul, desi o fac pe smechera uneori. :))
@Ica Datcu, nu-mi doresc decat sa fiu Ministru de Interne pentru o zi. Si as rezolva cazul „femeia la volan”. 🙂
Haters gonna hate! :)) Exagerezi! Cred ca o testare mai riguroasa este suficienta. Nici eu n-as vrea sa o intalnesc pe Andreea Tonciu sau pe mama in trafic… Mama a obtinut permisul de conducere la cateva luni dupa mine,dar nu conduce nici acum, ii este frica. Inceputul este decisiv iar practica e mama invataturii. Femeile ar trebui sa se deplaseze cu bicicleta, taxiul, autobuzul sau sa se roage de barbat s-o duca unde are nevoie, huh? No way!
@Ica Datcu, exact. O testare mai riguroasa, asta as impune. Conduci ca Schumacher, iei permisul. Nu conduci, la revedere. Fara posibilitatea de re-examinare. :)))))
Pentru ca masinile au nevoie de o revizie periodica, nici atata lucru nu stii despre masini? :))
@Ica Datcu, habar nu aveam. 😉
@Ica Datcu, ai perfecta dreptate, e super important inceputul si cata incredere iti ofera cei din jur. E bine sa mai fim si smechere 🙂
@Ana R., desigur. Dar la fel de importanta este si continuarea. Daca nu si, doamne fereste, sfarsitul. :))))))))))))))
Ana, inainte sa am permis, imi imaginam ca traficul e o jungla, asta din poveștile zmeilor din jurul meu, apoi mi-am dat seama ca numai gura e de ei, sunt zmei doar cand vor sa ne impresioneze. In miile de kilometri pe care i-am parcurs pe Autostrada Soarelui, m-au devansat doar 4 mașini. Si alea conduse de cocalari pe care ii devansasem inainte si au vazut ca i-a umilit o gagica. Ha! :))))
@Ica Datcu, QED. Ne tinem de covrig pe autostrada si calcam acceleratia. WOW!!! Indemanare, nu gluma. :))))))))))))
Nu doar pe Autostrada, sa ma vezi si cum plec de la semafor. :)) Iti dai seama ca am ceva tupeu daca am condus prin Bucuresti din prima luna. Hai, va pup! Ma duc sa imi scot masina din service, nu mai pot trai fara ea. :)))
@Ica Datcu, masina care este in service pentru ca?
@Ica Datcu, exact, lesina si fac atacuri de apoplexie daca ii depaseste o gagica, daca arata si putina indemanare in trafic e jale mare. Trebuie automat demonstrat ca posesoarea de posetuta poate fi speriata cu o frana mai brusca.
@Ana R., nu inteleg ideea de a te speria de la o frana mai brusca. Dar na, n-o inteleg nici pe aia cu spaima de painjen. :))))
@Mihai Vasilescu, malitios comentariul . Nimic nou! 🙂
Tine tu de volan ca mestec eu in benzina. 😉
@zorro, daaaa. Dar nu stie toata lumea bancul. 🙂
Am si eu permis. Dar cred ca noua femeilor ne lispeste un ceva pe care barbatii il au.
@mada, multumesc!
@mada, evident ca ne lipseste, pentru asta avem noi mai multe , incepand cu excrescente pe corp, pana la orizont mai larg 🙂
…cu tot respectul : acest articol este BOOOOOOOOOORING !!!
@FKT, esti rau. E mai girlish. Sau ce, ele nu e oameni?
… eu de cand ma aflu pe acet pamant (de 100 de euro hectaru cumparat de italieni) , NU AM VAZUT FEMEIE CARE SA CONDUCA BINE ! , nici mama mea (TE IUBESC MAMI ! 🙂 ), nici fostele la care le-am dat sa conduca sau au avut ele masini si nici alte cunostinte de sex F de-ale mele , NU CONDUC BINE ! si avem asa:
– ori muuuult prea incet ori prea tare ( mai tare mai rar)
– nu schimba vitezele cum trebuie pt ca nu apasa pedala de ambielaj bine
– tureaza motorul prea mult !
– uita sa schimbe vitezele ( fato e cutie manuala , alea automate sunt in America )
– uita sa semnalizeze si nu se incadreaza bine
– nu se asigura
– 99% habar nu au sa schimbe o roata !
…. i rest my case !
@FKT, acum stam altfel de vorba. Asta numesc eu un comentariu bine argumentat. :)))))
@FKT, imi pare rau ca sunt plicticoasa pe tema asta, sper sa iti placa mai mult urmatoarele articole 🙂
@ mihai …inteleg ca probabil esti o persoana ocupata dar ar trebui sa scrii mai multe articole si mai des. sufletul meu le citeste cu placere , ca sa nu mai zic ca am program lejer la birou !
@FKT, crede-ma, mi-ar face plecere. Dar nu am cand. Ar trebui sa traiesc din blog, ceea ce nu este cazul. Ce fac eu aici este pura mea placere. In ziua cand am scris primul articol nici nu stiam cum se scrie „wordpress”. Oricum, multumesc pentru cuvintele misto.
Degeaba ai incercat sa te dai pe langa „barbati”, aratandu-le ca ai stiut si ceva mecanica si ca nu te-ai dat inapoi. Reactia noastra va fi tot timpul aceeasi ” huuo, esti degeaba, toate sunteti, mars la cratita!”
Nici nu stiu daca e vina noastra, poate ca asa este scris softul, adica problema ar putea fi peste posibilitatile noastre de control. Doar raspundem la stimuli, fara implicare activa si constienta.
Exemplu:
– „uite, aia zice ca stie sa conduca”‘
– „ce ma? o pizda? fugi ma d’aici, nu exista asa ceva, n-are cum”
– „ma gandeam eu ca asa este. abereaza aia, cica stie ea sa conduca…fi-a dreacu”
@Preduca George, pai da. Nu la fel ai reactiona daca ti-as spune ca am vazut un caine care se juca fifa pe pc? 🙂
Baieti, nu este sanatos sa fiti atat de vehementi, serios! 🙂 Exista femei care conduc foarte bine chiar si o mare duba. Am intalnit si o tanti taximetrist care era sa ma omoare de 3 ori intr-o cursa de 10 lei, poate ele reprezinta majoritatea deocamdată, dar asta se datoreaza mai mult presiunii pe care o simtim din partea voastra, decat datorita lipsei abilitatilor. Daca in urmatorii ani ne luam mai in serios si nu ne mai consideram inferioare la volan, n-o sa mai fim. FKT, m-ai nimerit doar la faptul ca nu stiu sa schimb o roata, asta pentru ca nu am fost nevoita pana acum. Femeile nu semnalizeaza? Really? Ba da! Iar voi radeti de ele pentru asta, cica sunt prea precaute…
@Ica Datcu, dar nu e nimeni vehement. E ca si cum ai spune ca „afara ploua”. Unde vezi tu vehementa? 🙂
Mihai, spui ca le-ai interzice femeilor sa conduca, de parca ai vazut cum conduc toate femeile lumii si ai decis ca asa e cel mai bine. Nu inteleg de ce esti atat de inflexibil. Am spus de la inceput, nu o sa le apar reputatia femeilor la volan pentru ca stiu ca deocamdată nu e foarte buna, dar nici voi nu puteti generaliza, tot mai multe exemplare demonstreaza faptul ca si femeile pot conduce foarte bine. Eu cunosc destule femei care conduc la fel de bine ca si barbatii pe care ii cunosc. Daca un barbat face o boacana la volan, e normal, se intampla, daca o femeie face fix acelasi lucru, e femeie. Si femeile ajung sa simta masina, nu toate se urca in ea surprinse: “ce chestie! Ia sa vedem daca scapam cu bine si azi”. Azi eram cu un prieten si a fost sunat de sora lui sa il intrebe cum pornesc stergatoarele… 39 de ani, incepatoare. Cele care au obtinut permisul dupa 30 de ani nu sunt la fel de receptive, ele ne strica statisticile, dar… Noi sa conducem sanatoase! Si sa nu ajungi tu Ministru de Interne.
@Ica Datcu, ba o sa ajung.
@Preduca George, nu aberez, chiar stiu! Nu neg ca e omenesc sa generalizam dar eu nu am spus pe nicaieri ca sunt aceasta minune a naturii in ale condusului, dar chiar cred ca generalizarea asta provine din ponderea statisticii, toti stim mai multi barbati decat femei la volan.
@Mihai – m-as mira, mai ales daca ar juca bine, adica sa iti fie tarseala ca poate te face
@Ana – nu suntem pe aceeasi lungime de unda, desi as fi zis ca suntem. Ai dreptate, nu ai zis ca esti mare soferita. Cu statistica ai perfecta dreptate.
@Preduca George, nu suntem pe acceasi lungime de unda la tema asta. La tema cu fotbalul ai fost singurul meu erou 🙂
Sofatul e de om, unii si unele se descurca, altii nu, comparat cu condusul la femei mie ca barbat mi-e jena maxima cu pitipoancele cu puta si bmweu’. Cocolarii nu semnalizeaza, conduc pe unde le taie capul, nu stiu sa respecte masina si sunt pericole publice pe drum, cam tot ce li se imputa femeilor la volan.
Se zice ca dupa prima 100k de km deja esti sofer bun, mai ales daca ai avut 0 acidente, in 4 ani 100k in romania probabil te califica si pentru raliuri offroad 🙂
„Sofatul” ca si mecanic sa dus pe apa vietii si al dezvoltarii, sa scoti tu jiglerul din motorul de masina normala actuala e de service exclusiv, amintiri ale trecutului ca si carul cu boi. Azi daca masina scoate sunete ciudate sau i se aprind luminitele de bord il duci in service si daca explici mecanicului simptomele esti mai mult decat calificat ca sofer.
Schimbatul rotii e cu schepsis, dar daca ai o pompa si stii sa umflii roata cat sa te tina pana la prima vulcanizare esti acoperit, mai ales daca clar nu ai forta necesara sa desfaci suruburile, sa zicem ca esti handicapata… handicapul ar fi niste unghii lungi ca pana acum am vorbit de soramea 😀
Faptul ca in ultima vreme fata baga lunar 2000 km intrun weekend din care 800 in ro o califica si mai rau ca femeie la volan care se descurca, si nu e singura cunostinta despre care pot sa zic ca mai bine ma urc langa ele in masina decat la unii prieteni.
Una maxima despre reparat masina pe drum : intro tara straina cu o limba si mai straina, unde engleza se vorbeste din parti, pe o noapte intunecata si ploioasa pe autostrada, noroc ca in benzinarie, nu ti se mai aprind farurile 😀 (de altfel e arta de indemanare sa schimbi becul la skoda si pe lumina, chiar daca stii ce faci) explici prin semne benzinarului care e problema si in 10 minute esti pe drum, iar el cu 50E probabil considera ca a avut o noapte superba 🙂 cateodata e bine sa fii femeie la volan.
Si un banc: nevasta absolut atehnica se intoarce acasa pe jos iar barbatul intreaba
– Ce are masina ?
– A intrat apa in carburator.
– Poftim ??? si unde ai lasat-o?
– In lac.
@kalm-man, cu exceptia glumei de la sfarsit (nu ca ar fi rea, dar e ATAT de veche), m-am kkt pe mine de ras. :))))))))))))))))))))))
Mersi 🙂
Bancul e atat de vechi incat m sperat ca unii nu il mai stiu 😀 de la dacia 1300 anii ’70 nu am mai auzit sa ploua in carburator, evolutia asta tehnica, bate-o vina 🙂
Macar “kalm-man” a fost fairplay. Modalitatea de a conduce tine doar de experienta si importanta acordata. In general, barbatii sunt disperati sa aiba permis de conducere din secunda in care au implinit 18 ani. Asa considera ca isi pun testosteronul in valoare. Majoritatea femeilor nu apuca sa acumuleze experienta suficienta pentru a impresiona un barbat cu abilitatile sale de soferita. Si chiar daca ar reusi, majoritatea nu ar recunoaste-o in veci. Nu vad sub nici o forma cum capacitatea mea de a schimba un bec, o roata sau de a umbla la motor ar avea relevanta. Voua va place sa va laudati cu cate stiti sa ii faceti unei masini, cat de bine conduceti, cat de extraordinar de dumnezeiesti sunteti la volan si cat de bine va intretineti masina. Pe mine ma intereseaza cat de curata este casa, cat si ce anume a mancat copilul, daca sunt rufe de spalat si ce cumparaturi mai sunt de facut. Masina e o tona de fier si fire electrice. Nu merge, o duc la doctorul ei. Si atat. Doar pentru asta exista. Conteaza prioritatile fiecaruia. Punct.
@Irina, hai mă, ai luat lucrurile prea in serios. Mai facem si noi misto de voi. Dar nu cu răutate.
Nu cu rautate. Doar malitios. 🙂
Este un subiect care trebuie tratat cu seriozitate. Altfel veti avea impresia ca aveti dreptate.
@ Irina, ai dreptate. Cica fac misto de noi fara rautate. Am observat 🙂
@AnaR- Felicitari pentru articol!
@Gusi, ma bucur ca pentru tine nu am fost nici plictisitoare si nici depasita de tehnica auto a secolului. Deja ma simteam cam batrana numai pentru ca stiu ce e ala carburator 🙂