De ce să mint, am strâmbat un pic din nas când am ajuns la AutoItalia să preiau bestia sexy care urma să ne ducă la Atena. Am strâmbat din nas când am văzut că are doar 130 de cai putere. Mă și vedeam cum mă târâi depășind doar căruțele și bicicliștii.
După care m-am urcat la volan și-am uitat pe loc c-am strâmbat din nas. Mai precis, când am descoperit modulul sport. Prieteni, am înțeles imediat de ce sloganul Alfa Romeo este „meccanica delle emozione”. Pe lângă că e frumoasă ca o emoție din aia care-ți dă fluturi în stomac, în modulul sport schimbă treptele de viteză la 6500 de rotații. Practic, se duce-n roșu și abia atunci schimbă. Iar treaba asta o face să fie cum vreți voi, numai lentă nu.
Bine, fie vorba între noi, putea să fie cea mai lentă mașină din lume că tot ieșeam pe plus, pentru că Mara s-a îndrăgostit pe loc de Tonale. E prima oară când o aud spunând că vrea să conducă și ea, de era să mă și înec cu propria-mi uimire când am auzit-o.
O înțeleg, să știți. Nu știu cât vă dați seama din fotografii, dar chiar este o mașină extrem de frumoasă, nu i-am zis degeaba bestia sexy. Are așa un aer de Italia care te surprinde și de la exterior, dar și din interior, de cum intri prima oară în ea.
Nu există niciun pic de plastic din ăla lucios, bordul este tot îmbrăcat în piele gri mat, scaunele la fel, piele perforată neagră cu cusături gri.
Iar padele din aluminiu de pe volan, pentru schimbarea vitezelor, sunt într-un mare fel. Arată atât de sportiv, că m-au făcut să trec de câteva ori pe modul manual doar ca să le pot folosi.
În plus, mi-a plăcut tare de tot că în interior există steagul Italiei în multe locuri, treabă care te face să simți și mai pregnant sufletul italian al mașinii ăsteia. Meccanica delle emozione, cum ziceam.
Dar hai să vă spun cele două dotări care m-au spart la Alfa Romeo Tonale, dotări pe care n-aș concepe să nu le am pe mașina mea dacă mi-aș comanda un Tonale.
Prima. Adaptive Cruise Control cu Lane Centering și Traffic Jam Assist. Ăsta este cruise controlul adaptiv dus la nivelul următor. În sensul că atunci când activezi opțiunea Traffic Jam Assist, mașina practic merge singură. Cu condiția să fii pe autostradă, desigur. Băi, jur, opțiunea asta m-a convins de faptul că suntem la un pas până când mașinile autonome vor deveni mainstream.
Poate nu mi-aș fi dat seama cât de tare este, dacă autostrada spre Atena n-ar avea porțiuni extrem de virajate. Acolo am activat Traffic Jam Assist și-am lăsat-o să meargă singură, eu țineam mâinile pe volan doar pentru că nu te lasă mașina să le ridici. Dacă încerci, te notifică imediat să le pui la loc. Nu-mi venea să cred cât de mișto intră singură în viraje și ce frumos calcula distanța până la mașina din față, astfel încât să nu pună frână care să te dea în nas.
Iar fetele erau fascinate de faptul că suntem într-o mașină care, citez: „se conduce singură”. Când am intrat în aglomerația din Atena m-au întrebat dacă eu sunt cel care conduce sau merge ea singură. Am râs. 😊
A doua dotare care m-a spart sunt frânele, prieteni. Are un sistem de frânare Brembo, cu etriere de culoare roșie și discuri de frână de dimensiuni mărite (față 345 mm, spate 305 mm). Probabil o să ridicați din umeri pe motiv că ce treabă au frânele cu plăcerea condusului. Ei bine, au, mai ales când vrei să conduci sportiv: cu cât țin frânele mai bine (și le simți că sunt ferme), cu atât pui frână mai târziu în viraj. Iar asta se numește în limbaj popular: nivel crescut de adrenalină. Am făcut un drum la Vâlcea, singur, când ne-am întors, că voiam să văd cum se simt frânele astea pe Dealul Negru.
O să vă mai zic și câte ceva despre consum, că m-au întrebat niște cetățeni pe Facebook cât consumă. Vă spun ce consum am avut, dar este complet fals, nu are nicio relevanță, pentru că n-am scos mașina din modul sport decât ca să testez un pic și cele două moduri economice.
Pe scurt, pe bord am o medie de 7,4 litri la suta de kilometri, consum mix, urban și extra-urban. Ceea ce-mi spune mie că dacă aș ține-o doar în modul economic, iar pe autostradă aș lăsa-o doar cu adaptive cruise control, mai mult ca sigur s-ar duce sub 6 litri la sută. Na, am zis să știți.
Cam astea ar fi impresiile mele despre bestia sexy după cei peste 2700 de kilometri făcuți împreună. Dacă mai vreți voi să știți ceva în plus, întrebați-mă, că poate pic pe subiect și știu să vă răspund.
Ah, ba nu, uitam să scriu poate cel mai important lucru: se uită oamenii pe stradă după ea. Și n-am văzut unul sau doi, am văzut efectiv o gramadă. Eram într-o benzinărie în Grecia, trăsesem mașina în parcare, că voiam toți pipi și papa, când l-am văzut pe un grec cum oprește lângă Alfa (fără să parcheze, s-a oprit pur și simplu în timp ce mergea), coboară din mașina lui și începe să se învârtă în jurul lui Tonale. Nu știa că-l văd, prin urmare a putut s-o admire nestingherit cale de câteva minute bune. După care, s-a urcat în mașina lui și și-a continuat drumul.
P.S. Trebuie musai să lămuresc o treabă. Mi se pare absolut fabulos c-au existat oameni (inclusiv aici) care mi-au comunicat superior că ei nu și-ar cumpăra o mașină care nu pleacă de pe loc dacă nu ai centura pusă. Pe lângă că nu înțeleg unde e problema (durează fix două secunde să-ți pui centura), nu mă prind cum să nu-ți dai seama că asta e o simplă setare care se poate dezactiva din settings. E foarte bine că mașina vine cu setarea pentru centura șoferului activată default, dar asta nu înseamnă că nu poți s-o elimini.
Da, ai dreptate, este și frumoasă, și elegantă, și deșteaptă! După câte ai scris despre ea, te îndrăgostești iremediabil de această bijuterie! Fie chiar este o mașină de excepție, fie ai tu putere de persuasiune foarte mare, fie te pricepi la scris! Sau toate acestea! 😀
Comentariu beton!22
Sincer? Azi trebuie să mă duc s-o predau și nu prea-mi vine să fac asta. 😀
Mihai, e acră și urâtă, du-o înapoi că ai făcut-o deja de râs suficient! 😁
Comentariu beton!27
Mihai, mașina ai predat-o la Autoitalia Pipera? Lui Giani Supială?🙂
La Colentina.
Nu mă pricep la mașini și nici nu am carnet. Dar pot aprecia eficiența unei reclame pe-ncercate. La TV, mergi să iei un pahar cu apă, nu ești atent, e prea rapidă reclama, nu conține ce te interesează etc.
Așa, o mașină+ o vacanță+ impresii + poze, e pachetul complet.
Foarte bine evidențiată mașina. Felicitări!
Comentariu beton!14
E meritul ei, nu al meu.
Nu mă dau pe spate specificațiile tehnice că nah, sunt o doamnă 🙈, dar e sexy rău. Mai toate modelele arată într-un mare fel, semn că italienilor le place la bella vita și știu cum să transpună asta în experiența condusului.
Comentariu beton!12
Băi, să știi că da.
Mie nu-mi place deloc, nici ca dotări nici culoare…
Pentru mine e acră.
Știu ce zici, că și eu mă încurajezla fel.
@șloimii
…semnat: vulpea! 🤭😁
130 CP este puțin dpmdv pentru o asemenea mașină. 190 CP ar fi fost mult mai OK.
La Opel am 140 CP c-o amărâtă de turbosuflantă, da’ sub 9% nu-mi consumă, bine io schimb vitezele numai la 4000 rpm.
Când făceam Austria – România (am mai făcut și aroganțe d-astea 🤭), consumul sare la 10%.
Am pomenit de Opel din prisma asemănării numărului de căluți. Partea nașpa la Opel e că are doar 100 Nm, care este 🤣🤣🤣🤣.
Șerif, mi-au fost arhisuficienți cei 130 de cai, crede-mă. Dacă nu-mi erau, n-aveam nici cea mai mică problemă să zic asta. Dar, repet, n-am scos masina din modulul sport decât atunci când am vrut să văd cum se simt „confort” și „dinamic”. Și se simte diferența, e mare.
@MV: da, am găsit. Are cuplul de 320 Nm.
Așa cred și io că cei 130 CP i-ai simțit ca fiind suficienți.
La 130 CP să ai cuplul de 320 Nm nu-i rău deloc. Da chiar deloc.
@JT, băi, mulțumesc, jur că m-am tot întrebat de ce mi-au fost de ajuns cei 130 de cai. Nu mi-a dat prin cap să mă uit după cuplu.
Caii astia declarati la masini sunt de prea multe ori niste minciuni urate, oricum nu ai posibilitatea sa verifici. Am mers cu masini de 120 cai care nu puteau urca un deal fara sa piarda din viteza, cu 170 care bateau 240 declarati, cu 90 care se comportau ca 120 sau 150 lesinati. Majoritatea cutii automate.
Aha, stim, caii aia se masoara intr-un fel neaccesibil muritorilor, exista daca bate vantul in dunga si trece un porumbel in pe deasupra.
Realitatea e ca majoritatea sunt minciuni iar un producator care spune numărul de cai mai aproape de realitate cade in derizoriu, vedem mai sus ca „130 nu sunt suficienti” (sunt sigur ca si astia sunt mai putini in realitate)
@Add, am răs cu zgomot, jur. Nu ai cum să minți, ca producător, cu privire la numărul cailor putere. Da, poți să minți la alte chestii, la autonomie, la consum, la ceva ce este variabil. Dar nu poți să minți despre ceva ce se poate verifica imediat. Ok, nu putem să verificăm noi, dar există numeroase publicații auto, de exemplu, care au instrumentele necesare să verifice.
Cam ce producător crezi că și-ar asuma un scandal de tipul „au zis că mașina are 130 de cai, dar pe măsurători ies 110”?
Nu mai fiți, bă, copii. Gândiți inainte să vă aruncați ca rața la muci.
@add e ca in bancul ala, a auzit el ceva dar a inteles invers. Pe vremuri exista un numar restrans de producatori care declarau oleaca mai putini cai decat avea masina reali, nu mai multi. Subliniez. Cel mai cunoscut e Porsche. Adica te duceai frumos pe stand la test si scotea mai multi cai la roata decat erau trecuti in talon, din start, echipare stock. Deci nici vorba sa fie mai putini insa e posibil sa fie mai multi.
Imagineaza-ti ca vine un porsche de „doar” 200 de caluti si face o linie cu un bmw de 200 de caluti si il lasa in urma. Idem un BMW cu alte marci concurente. Si lumea trage concluzia pripit ca marca respectiva e mai buna nestiind ca sub capota e ceva mai mult decat lasa producatorul sa se citeasca din acte.
referinte
https://driving.ca/car-culture/speed-performance/these-7-cars-had-way-more-horsepower-than-the-factory-rating
@Add: e vorba de combinația CP – Nm.
Cum am spus anterior: Opel 140 CP/100 Nm e leșinat ca dracu, Alfa Romeo Tonale 130 CP/320 Nm e cu totul altceva.
Un motor cu 550 CP și 600 Nm va fi făcut de râs de un motor cu 400 CP și 850 Nm. 😎
Nus ce masini ati condus voi dar cele 60-70 conduse de mine fix asa au fost: cifra de pe hartie e la fel ca watii pmpo de la boxe, de regula multi si degeaba. Oi fi eu ghinionist dar ma bucur ca v-ati distrat 😊.
Nu am alte explicatii cum de o masina cu 100cai veche de 15 ani se comporta vizibil superior uneia de 100 cai noua (motor vorbind) . Acus eu nu merg doar la sinaia si inapoi, mai incerc si 160-180. Astea noi au limitari dubioase, o fi de aici.
Acum aduna si caii de la motorasul electric cu drujba de benzina de ies aberatii si mai mari.
Mie îmi este foarte clar că nu ai habar ce vorbești. Dar la fel de clar îmi este că degeaba aș încerca să te lămuresc. So…
@JT, 320Nm sunt pe varianta diesel, @MV cred ca a condus varianta 1.5 turbo hybrid de 130hp, la care motorul termic e benzinar.
@keepcalm: da, așa-i, mea culpa. Abia am găsit.
Deci, 1.5 benzinar are cuplu-motor 240 Nm, nu 350 Nm. Am găsit într-un final pe site-ul ÖAMTC. 🤭
Se pare că-s suficienți și 240 Nm.
@Add: ca să vezi exact câți căluți ai sub capotă, pui mașina pe dyno. 😎
@add, citește articolul. Producătorul declara caii scoși de motor nu cât e măsurat la roata. Majoritatea mașinilor au mai puțini la roata decât declara producătorul, pentru că există pierderi in transmisie. Dar câțiva producători au mai mulți cai la motor decât declara rezultând la roata o putere mai mare decât la concurenta. iar la transmisii cea mai eficienta e pdk de la Porsche apoi dual clutch umed, apoi uscat apoi manuala și apoi at cu convertizor (excepție generațiile noi gen zf8 etc care sunt super eficiente pt cutii at clasice), iar pe ultimul loc cvt și e-cvt. Daca ai condus niste rahaturi at cu 3-4 viteze anii 80, jumătate din puterea motorului nu a ajuns niciodată la roata. Sper că ai înțeles. Pe de altă parte, la mașinile noi ai un ecu care dictează motorului cum sa accelereze nu e doar sarma de.la accelerația de Dacie care acționează mecanic. Și acel ecu e setat să meargă și la consum și la poluare redusă nu maximă. De unde rezultă că mașina va accelera liniar nu brusc chiar daca tu vrei blana. Mașinile vechi mai ales cele pe carburator sau fara turbina nu au acest lag. Adică răspund mai repede la comenzi și îți pot da senzația că accelerează mai repede. Dincolo de ecu mai e și catalizatorul care reduce și ăla din putere. Mașinile vechi aveau o țeavă pe evacuare. Acum sper că înțelegi. Mașinile moderne au n sisteme de reducere a poluării și inerent a a vitezei cu care accelerează pentru o ardere optimizata și emisii cat mai scăzute. Toate au un cost.
Exista tolerante intre cifra data de producator si cea reala. Cum este si normal. Dar aceste tolerante sunt de +/- 5%. In cazuri extreme 10% si astea de regula cu plus. Altfel poti fara probleme sa te adresezi producatorului pentru remediere.
Cat despre masini care nu respecta cifrele de pe hartie, 100cp nu-s totuna peste tot. Conteaza ce cuplu ai, plaja de turatie unde ai puterea, cutia, etajarea cutiei, masa masinii, distributia masei si o multitudine de alte lucruri. Cum ar spune un clasic in viata: „viata e complexa si are multe aspecte”.
JT, cuplul semnificativ mai mare face diferenta la puteri similare. In cazul tau 550cp >> 400cp all day, everyday.
@JT. Ce spui tu nu se egzista. N-ai cum sa ai in zilele astea masina cu motor de 140 cp si cu numai 100 Nm. Loganul cu motor de 1.4 avea 75 cp si 110Nm. Eu as paria ca la Opel ai 200 de Nm. Care, oricum o dai si-o invarti, tot sunt mai putini ca 320.
bine, caii aia se vad ciudat pe masina.
Foresterul meu avea 158, dar aspirati si cu 4×4 si cu automata de 4 viteze in spate. Cand am trecut de la logan la forester am castigat niste putere. Mai ales pe la viteze ceva mai mari. Dar, cu masina in rosu. Dar, tot 10.putin facea de la 0 la 100
Vad ca Alfa asta are 9.6 de la 0-100. Asta, de fapt, e numaru care iti zice cat de „rapida” e. Asta cu cai, cu NM, sunt cifre pentru cunoscatori.
9.6 e „de ajuns” cand mergi in afara Roamaniei. Plm, ai nevoie sa te dai pe dreapta si sa ajungi la un moment dat si la 100. Ca idee: in grecia am condus un Nissan, ajungea de la 0 la 100 in 3.5s. Spectaculos. Bine, acceleratia asta se intampla daca sareai de pe ceva stanca exasperat de cele 20s pe care le facea rabla sa ajunga la 100, din motor 🙂
Cam la cat ajunge frumusețea asta cu tot pachetul povestit de tine? Chiar arată într-un mare fel. Nu te amari, suferim cu toții ca o dai înapoi 😉
Vezi c-am lăsat link în articol, dar uite, mai las o dată aici.
Pai asta cu configuratorul m-a lasat rece si indiferenta ca nu stiu ce dotari trebuie sa trec acolo pentru ce povesteai tu. Dar un lucru mi se pare cert, saru-mana de link inca o data, cred ca sare de 50k coco, ceea ce pentru gusturile mele e cam prea mult pentru o masina
47k e modelul pe care l-am avut eu.
Eu sunt de parere ca italienii sunt cei mai buni designeri de caroserii din lume, ies niste masini superbe din mainile lor.
Legat de faza cu centura, avand in vedere ca suntem pe primul loc in EU la numarul de accidente rutiere, mi se pare cel putin ciudat ca mai exista azi soferi care conduc fara centura pusa. Dar na, fiecare isi asuma deciziile luate.
Interesant insa cum aia 130 de caluti sunt suficienti sa puna in miscare agregatul, presupun ca are aprox. 1.5 tone.
Nu numai că pun în mișcare agregatul, dar eu sunt genul care conduce sportiv. Condusul este cea mai mare plăcere a mea, prin urmare storc de la mașini tot ce pot, inclusiv de la a mea. Ei bine, m-am mișcat foarte sportiv cu cei 130 de cai.
@Cristi: are cuplu motor de 320 Nm, d-aia 130 CP sunt OK. 😎
O masina absolut superba. Noi avem o kia sportage de 180 CP si depinde ce mod de condus alegi. Pe Eco e una dintre cele mai puturoase masini (se gandeste mult pana sa accelereze iar daca o calci tare accelerația e lina nu brutala), pe modul normal (are un lag la accelerare dar parca e o masina normala care nu te da pe spate) , dar pe modul sport (zici ca este alta masina , huruie, e nervoasa si sta la minim 2500RPM, ceea ce o transforma intr-o bestie iar demarajul in mers este ceva brutal). Iubesc Alfa Romeo dar intotdeauna m-am temult de probleme lor tehnice, chiar daca in ultimii 15 ani au devenit aproape inexistente.
atentie la DCT ca daca o calci tare in 20 000km il schimbi ca va fi prajit :D. E genul de cutie cu care trebuie sa umbli cu manusi nu sa bagi bocancul in ea.
Eu nu ma pricep la masini, dar Tonale asta e acra rau😁. Sa nu iti para rau ca o dai inapoi. Mai ales dupa culoarea turcoazo – verde – albastro -marin – demential de frumoasa sa nu iti para rau.
Eu conosc marca de la o amica de a mea. Sotul ei e indragostit de masini, colectionar inrait. Dar ce conduce? O Alfa Romeo. Indragostit de Italia si de masini😀
De vreo 2 saptamani, s-a hotarat ca asta o sa fie urmatoarea masina. Da’ il las sa pastreze 159? Ca uite ce frumos ar sta una langa alta. Nu? Ce mi-o fi trebuit sa ma insor, dar, da, ai dreptate, nu avem nevoie de 2 masini.
Te invidiez din tot sufletul meu mic și negru. 😀
130 de cai mi se par și mie puțini la caroseria aia (cum naiba au scos dublu cuplu din benzinar?), dar dacă chiar ai nevoie de putere, te duci sus in ture și aia e.
Consumul e decent pentru ce oferă.
Opțiunea aia de centură aș instala-o pe mașina mea, dacă ar fi posibil. Dar nu-i, așa că pentru pasageri o activez eu verbal.
Comentariu beton!13
Există 2 metode de a stoarce putere dintr-un motor: turbosuflantă sau compresor.
Compresorul era popular prin anii ’90-2000, acum e populară turbosuflanta.
pentru că-s (mult prea) ocupat cu munca și nu-mi mai rămîne timp de făcut bani, am să comentez din postura de sărak;
am mai povestit de 159-le sehaș care a băgat zîzanie într-un cuplu care deținea deja un seria 3 brand new; ei, asta face alfa; este fix italianu’ ăla cu cămașa descheiată la 2 nasturi, cu pantaloni de in și loaferi după care suspină toate nevestele duse în vacanță la roma; rupe la imagine, da’ nu-l văd schimbînd scutece, încălzind biberoane etc.
frumoase? e puțin spus; de la pininfarina încoace, italienii sunt niște zei în caroserii, așa cum francezii sunt tătici în confort/ergonomie;
mi-aș lua o alfa? sigur, dacă aș avea niște zeci de mii uitate pe o etajeră, o Stelvio mi-ar sta bine în curte (Tonale e prea nou pentru comportamentul meu de consumator); dar nu ar fi singura mașină din ogradă, pentru că tre’ să meargă regulat la mani/pedi; iar eu aș avea nevoie de un rav4 sau un allroad pentru tăvăleală…
Comentariu beton!14
Păi și Stelvio nu e tot nouă?
@MV: ca model, Stelvio e de ceva vreme pe piață, asta vrea să spună Costică. 😎
@JT, știu că asta vrea să spună, dar aveam impresia c-au apărut cam simultan.
@MV: nope, oleacă 5 ani diferență între ele. Stelvio o apărut în 2017, iar Tonale abia în 2022. 😎
Nu e Nubira, dar merge. 🙂
Cred că ar trebui doar “sexi” nu și “bestie”. Dacă la 130 de cai și 320 Nm îi spui bestie, atunci la una cu 100 de cai mai mulți și 100 Nm mai mult, cum îi spui (asta ca să nu merg mai sus)?
Da, italienii fac mașini super frumoase, o plăcere să te uiți la ele, dar nu cred că fiabilitatea este punctul lor forte.
Intrebare: Arkana sau Tonale?
@Emil: stai o țâră, că fiecare om are sistemul lui de apreciere. Pentru Mihai, Tonale e o bestie, pentru tine nu, dar asta nu înseamnă că a greșit el aprecierea în vreun fel. 😎
Eu, spre exemplu, nu consider că 750u’ meu cu 400 CP și 850 Nm e o bestie. Când l-oi face de 800 CP și 1200 Nm atunci da, îi voi zice bestie.
@JT, vezi ca Dodge Challanger SRT Demon, se apropie de ce vrei tu si cel mai probabil e asa cum l-au numit :))
Pe mine nu m-ar deranja dacă nu s-ar dezactiva punerea centurii de siguranță. Eu o pun și când dau cu spatele, pentru că după ce pleci de pe loc e mai incomod s-o pui, iar eu m-am obișnuit să nu merg fără centură absolut deloc.
Iar eu am un Peugeot 207SW din 2008 care n-are acest sistem cu plecarea de pe loc…
Cum va fi oare negocierea la momentul alegerii între Arkana si Tonale?
Renault Arkana TCe 140 auto mild hybrid are 140 CP și 260 Nm.
Alfa Romeo Tonale are 130 CP și 240 Nm.
Dpdv al performanței ambele-s cam tot acolo, alegerea va depinde strict de gusturile omului. 😎
Îmi plăcuse și Arkana, dar parcă tot Tonale se prezină mai bine..are farmecul acela italian ❤️
Vei uita de Alfa din clipa în care vei trece la volanul unui BMW. 🙂
Clar. Nici n-am mai condus bmw până acu’.
Arata superb masina dar si culoarea… Mi-ar place maxim ceva de genul asta.
Eu mi-am luat o mașină care pune frână singura, când crede ea ca nu e ok sa fiu așa grabita. O înjur cu patos de fiecare data, dar pe de alta parte zic merci ca nu strivesc pe nimeni cu 2 tone în viteza.
Imi place Alfa 🙂
io nici in gluma nu ma mai gandesc sa imi iau o masina fara ACC si Lane Assist. Traind intr-o tara cu autostrazi, cum am intrat acolo apas butoanele si o las pe ea sa isi faca treaba.
Rabla mea sta numa pe confort. Probabil as putea sa o pun si pe eco, dar ceva imi zice ca nu as castiga teribil de mult. Confort e fix unde trebuie, chit ca are un mic lag cand apesi pe acceleratie. Faza e ca oricum, nu conduc la modul in care as avea ce face cu acea jumatate de secunda.
In mod sport devine putin bestiuta, cu 5.6 de la 0 la 100…Dar, fiind grea si deja fiind io obisnuit cu ea, nu prea ma mai impresioneaza.
Italienii sunt renumiți pentru frumusețea mașinilor, însă pe partea de motorizare, pe fiabilitate, cam toate au probleme.