Da, m-am înșelat, biserica, fie ea ortodoxă sau catolică, este încă mult mai puternică decât credeam. În naivitatea mea, eram convins ca pe măsură ce trec anii, puterea ei se estompează și va ajunge așa mai mult ca un fel de mascotă, un fel de „să ne aducem aminte”. Well, uite că nu-i așa.
La doi pași de România, una dintre țările cu cea mai puternică economie dintre fostele țări din blocul socialist, Germania estului cum i se mai spune Poloniei, a început cu pași mari, dar siguri, reîntoarcerea spre anii de glorie ai dictaturii. Doar că de data asta nu mai este dictatura comunistă, ci cea a bisericii.
Probabil că deja știați, dar o s-o mai repet și eu: Polonia a interzis total avorturile, inclusiv în cazurile de malformații grave ale fătului. Mai sunt acceptate pentru avort doar sarcinile care pun în pericol viața mamei și cele provenite în urma unui viol sau incest.
Doamnelor și domnilor, mi se pare de neconceput și mă îngrijorează extrem de tare că în secolul 21, într-o țară mult mai puternică și mai dezvoltată decât România, s-a luat o astfel de decizie care practic le suprimă femeilor libertatea de a alege ce vor să facă cu corpurile lor.
Dacă nu știați, pe lângă întreruperile de sarcină la cerere, în Polonia se efectuează, anual, aproximativ 2000 de avorturi din cauza fetușilor care prezintă malformații grave (sursa). După această decizie halucinantă, acești copii vor trebui să se nască, așa că putem vorbi, fără să ne înșelăm, despre aproximativ 2000 de drame, în fiecare an. Sper că nu trebuie să vă explic de ce.
Din punctul meu de vedere, din momentul în care s-au depistat malfomațiile congenitale ale fătului, decizia ar trebui să aparțină exclusiv femeii însărcinate. Că doar de-aia s-a chinuit știința să ne pună la îndemână mijloacele prin care astăzi se pot depista eventualele malformații încă din timpul sarcinii. Odată depistate, femeia însărcinată, ea și numai ea, ar trebui să decidă dacă se înhamă la aducerea pe lume a acelui copil sau renunță la sarcină.
Nu mai e ca acum 50-100 de ani când primul lucru pe care-l făceai la naștere era să-i numeri copilului degetele de la mâini și de la picioare, sa te asiguri că are doi ochi și două urechi. Restul, mai vedeai tu pe parcurs, dar măcar astea să fie toate la locul lor. Acum, prin decizia asta, Polonia a anulat din condei tot progresul medicinei și al tehnologiei și s-a reîntors în evul mediu.
Din același condei a anulat libertatea femeilor de a alege, trimițându-le la loteria avorturilor clandestine. Pentru că, pe lângă cele 2000 de avorturi impuse de malformații, anual în Polonia se mai fac și aproximativ 200.000 de avorturi la cererea femeilor care nu-și doresc o sarcină. Pe ele, pe toate, Polonia practic le forțează să aleagă între „fac avort clandestin” sau „aduc pe lume un copil pe care nu mi-l doresc”.
Cine a apucat perioada de dinainte de ’89 știe exact ce vorbesc și câte drame s-au petrecut în România comunistă din cauza avorturilor clandestine. Treizeci de ani mai târziu, o țară cu aproape 40 de milioane de locuitori este forțată să se întoarcă în punctul în care mii de femei vor ajunge în cabinete medicale improvizate, sperând să supraviețuiască, și alte sute de mii vor aduce pe lume copii pe care nu și-i doresc. Gizăs fucking craist!
M-am tot gândit ce-aș putea să fac în afară de a scrie pe blog. Evident, nu prea am ce, dar măcar m-am hotărât să boicotez așa singur, de capul meu, tot ce ține de Polonia. Sunt bun la asta. Sunt bun încă de pe vremea când îmi pierdeam timpul pe stadioanele patriei pentru Steaua. Ani de zile n-am băut Pepsi și n-am mâncat nimic de la Pizza Hut, doar pentru că erau sponsorii lui Dinamo. Idem cu produsele și serviciile vândute de firmele patronate de George Copos. Doar nu era să scot din buzunar bani care, indirect, ar fi ajuns la cele două cluburi pe care le uram de moarte.
Prin urmare, voi face asta:
👉 Varșovia era pe lista mea scurtă de orașe pe care urma să le vizitez. Nu mai e.
👉 Nu am să mai cumpăr și nu voi mai consuma niciun produs care a fost produs în Polonia sau importat din Polonia.
Deocamdată atât. Dacă îmi mai vin idei pentru boicotat și alte lucruri care au legătură cu Polonia, le voi pune imediat în aplicare. E cam tot ce pot face, la nivel personal. Dar dacă ar face la fel toți cetățenii statelor membre UE, cred că Polonia ar avea o problemă destul de serioasă. Și poate ar face ceva s-o rezolve, nu? Știu, sunt un visător, dar de când e interzis să visezi?
E halucinant ce se întâmplă în Polonia, cea mai neagră noapte a minții. Cine a trăit în anii Epocii de Aur, știe ce tragedii au avut loc. Nu am crezut niciodată că ne vom mai întâlni cu așa ceva în Europa secolului XXl.
Comentariu beton!92
Mi-a venit să pun link în articol către „Patru luni, trei săptămâni și două zile”.
Mihai, exact.
Comentariu beton!15
Ne e chiar asa socant. In constiinta polonezilor liberalizarea avortului e asimilata cu ocupatia straina si genocidul, de teroarea nazista si comunista. Liberalizarea avortului, cu dedicatie pentru poloneze si evreice, a fost una din primele masuri ale lui Hitler din timpul ocupatiei. Ocupatia sovietica a dus, de asemenea, la reluarea aceastei politici, intr-o perioada in care doar in lagarul comunist avortul la cerere era la liber.
Se dezbate încă. Ce zici?11
Acest comentariu a fost moderat de deținătorul blogului. Pe această cale, deținătorul blogului vă roagă să-l scuzați că nu mai are răbdare cu toți imbecilii și astfel v-a privat de plăcerea de a citi un comentariu imbecil.
Comentariu beton!47
“Ilustrate cu flori de camp “, filmul lui Andrei Blaier din 1975 este cel mai trist si crud adevar despre conditia femeii in epoca de aur …
@MV: Maestre nu-ș cum să-ți spun, dar radicalizarea islamistă duce la radicalizarea creștină. Nu m-ar mira ca, în curând, alte state europene să urmeze exemplul Poloniei (nu-s deloc de acord cu ce face Polonia, să fim înțeleși). Ungaria, cel puțin, încurajează natalitatea prin scăderea și/sau anularea unor taxe și impozite familiilor cu 3 copii sau mai mulți.
Frica de islamizare este destul de puternică în UE, văzând ce se întâmplă-n Franța, UK și Germania.
Comentariu beton!53
Una e să încurajezi natalitatea prin mijloace financiare (bravo lor, aplauze) și cu totul alta e s-o încurajezi băgând pumnul în gură.
@MV: Evident, dar în Polonia, biserica a fost timpul la butoane, când mai voalat, când mai apăsat, dar de butoane niciodată nu s-a lăsat și nici nu se va lăsa. Sub „stindardul creștinătății” se vor comite abuzuri pe bandă rulantă, girate de forul legislativ și executiv polonez.
Comentariu beton!35
Eu sunt șocat că UE nu face nimic. Asta este o decizie împotriva drepturilor omului și UE se preface că are treabă.
@MV: Și nici nu va face nimic UE.
Ceea ce-i interesant e că Suedia nu se arată îngrijorată deloc de Polonia, în schimb când Orban a anunțat facilitățile familiale respective, un ministru suedez a sărit de cur în sus spunând că facilitățile respective transformă femeia din „carieristă” în „fătătoare”.
fr.reuters.com/article/us-hungary-sweden-idUSKCN1Q920I
Comentariu beton!34
Ungaria si Polonia au un parteneriat crestinopat la deciziile de sanctiuni care necesita unanimitate. Se apara una pe alta constant
Si in SUA se cam intimpla aceleasi chestii, venite din lobby-ul unor organizatii „crestine”
https://www.fastcompany.com/90350385/this-map-shows-abortion-bans-by-u-s-state-in-2019
https://www.plannedparenthoodaction.org/abortion-access-tool/TN
Gilead is near!
Și Germania face același lucru pentru creșterea natalității.
Nu stiu cum dar radicalizarea asta inseamna doar obligatii pentru femei.N a spune nicio biserica ca violenta in familie,violenta in scoli,violenta pe strada,bautul excesiv sunt pacate amenintatoare de societate,amenintatoare de biserica,amenintatoare pentru suflet.
Comentariu beton!71
Deci nu o să mai mănânci mere, pere, cartofi etc pentru că sunt importate din Poland.
Se dezbate încă. Ce zici?17
Toate? Nu mai există alte mere, pere și cartofi în afară de cele importate din Polonia? Nuș de ce, dar am serioase îndoieli.
majoritatea fructelor de sezon din lanturile mari gen careffour etc sunt din polonia. si carnea de porc/vita idem 😀 asa ca, fructe din piata.
@Mihail Gras, „majoritatea” nu înseamnă „toate”. Deci trăiesc cu impresia că nu voi muri de foame. Și doi, retailerii sunt obligați să scrie țara de proveniență, deci îmi va fi foarte ușor să aleg.
Si nici lapte, ca majoritatea e adus de acolo, sub forma de lapte praf, hidratat si ambalat la noi. Scrie pe el „made in Romania”, dar romanesti sunt apa si poate cartonul.
Cat despre tara de provenienta….. numai pe kiwi si banane poti fi sigur a nu o sa scrie Romania
Mare atentie la produsele de pe emag. O gramada sunt importate din Polonia.
0 0
Cred că mă pot descurca cu asta, da.
te futi in ea de Polonia.
0 0
Da, dar cu prezervativ! :))
Comentariu beton!44
cunosc niste poloneze… (Polonia are si parte barbateasca si pe aia as lasa-o fetelor)
Io nu o să mai mânănc polonezi.
Comentariu beton!161
Shoric, comentariul tau mi-a făcut ziua. Am ras cu muci, cum se zice pe aici.
Comentariu beton!16
@shoric, dar parca o polocioaica ar merge, nu? 🤔😉😂
Niște indivizi egoiști și limitați, pentru care crezurile și conștiința lor sunt mai importante decât orice rațiune. Pe toți ăștia anti-avort i-aș obliga să lucreze în orfelinate și în centrele pentru copii cu dizabilități. Băi, dar pe toți, nu aș ierta pe niciunul. Cum să condamni, mă, la o viață de chin, un copil? Cum?
Am scris și am șters de douăzeci de ori, că nu pot fără să mă enervez. N-ai găsit și tu alt subiect pentru vineri, @Vasilescule? 😟
Comentariu beton!98
Încă o dovadă, că biserica este o entitate bolnavă care trebuie eradicată.
Comentariu beton!57
Ca să nu mai spun că una e să lucrezi cu copii cu dizabilități și apoi să pleci acasă și cu totul altceva e să știi că ai un copil care va depinde toată viața de tine. Cred că nici nu vom putea concepe vreodată dimensiunea unei astfel de situații.
Comentariu beton!63
@didino, de trei zile tot voiam să-l scriu.
@Vasilescule, și nu mai puteai încă trei? 🙂
Comentariu beton!13
@GabiI, așa este. Dar mulți nu ar rezista nici măcar să lucreze cu ei.
Comentariu beton!15
Didina, sora mea nu are nici un venit, a divorțat de un idiot și nu avea nici unde sta, cu doi copii mici după ea. Când era gravida cu al doilea și încă era cu idiotul bețiv care o bătea și nu-i plăcea munca, ii trimiteam lunar bani. După aia a ajuns la protecția copilului aproape un an și toți o sfătuiau sa de-a copiii în adopție. Eu m-am dus la ei și le-am spus că îi fac casa in curtea părintească. Casa e gata în proporție de 80%, deja s-a mutat in ea. Copilul cel mare deja merge la școală în clasa zero. toate se rezolva cu omenie și cu voia lui Dumnezeu. Tu ești genul care mai bine i-ai eutanasia pe săraci, sa nu mai sufere! Când ai făcut un mare bine unui amarat? Sa nu-mi zici că dai regulat cate un leu cerșetorilor!
@Faiantaru’, boss, din experiență personală știu că trebuie să te ferești de oamenii care scriu „să de-a”. Așa că nu te mira dacă nu-ți răspunde nimeni pe aici, că de când cu pandemia asta am învățat pe pielea noastră că suntem unde suntem din cauza analfabeților funcțional. Iar tu ești unul dintre ei. Pwp.
Asa ceva e de necrezut in 2020. Astia care vin cu asemenea idei ar trebui obligati sa ingrijeasca copii cu dizabilitati, sa vada cum e inainte sa oblige alti oameni sa faca ce nu pot sau nu isi doresc. Acum ca sa fiu sincera nu inteleg nici parintii care se inhama la a aduce pe lume un copil cu grave malformatii ca apoi sa se planga ca viata e grea.
In acelasi registru, la noi nu e interzis dar nici usor nu e sa gasesti medici si clinici dispuse sa faca avorturi, in special la cerere.
Comentariu beton!26
La noi e permis LEGAL doar pana in 23 sapt si 6 zile si doar daca este vorba de o malformatie/conditie medicala incompatibila cu viata!
Adica daca are o malformatie sau un sdr genetic cu care poate trai (prost sau execrabil, el si neamul lui, dar traieste), nu este permis nici la noi. Teoretic, repet! Pt ca intotdeauna se gasesc portite, in cazul asta spun (si spun rar cand e vorba de incalcarea legii) din fericire.
idei:
-ai putea să mă boicotezi și necitind commentu’ meu, că firma pentru care lucrez exportă în polșa (cred că deja o faci, că tre’ să mă loghez mereu cînd comentez 🤪)
-roagă-l pe @JT să boicoteze orice eventuală poloneză care s-ar da la el
-ai putea face un filmuleț, pe care să-l trimiți ambasadei de la bucurești; în filmuleț vor apărea cetățeni de bine, indignați, care scandează
nu vrem kent, nu vrem valută,
vrem polacele să se…
serios acum, chinezul bătrîn și înțelept, Confucius parcă-i zicea, avea un sfat gen nu-ți subestima adversarul; ori biserica (și eu mă declar credincios ortodox) a devenit în ultima jumătate de secol, un adversar al societății civile, speriată probabil de scăderea ROI-ului…
da, după părerea mea, un avort este o crimă dar asta nu înseamnă anularea de către vreun organ al statului a celui mai mare dar pe care ni l-a făcut Dumnezeu: liberul arbitru…
iar situația din polonia (care se va rezolva favorabil, sunt convins) ilustrează perfect proverbul că traiul bun moleșește; democrația nu este un dat, este un drept cîștigat dar care trebuie vegheat permanent; așa că, eu cred că societatea civilă de acolo se va trezi la un moment dat și va cere răspicat modificarea acestei legi aberante, care, în opinia mea, arată cîtă putere are încă biserica; mai ales cea catolică, mult mai organizată și orientată spre profit decît ortodoxia noastră; diferența de abordare a veniturilor între cele două biserici, ortodoxă și catolică (este, din nou, doar o opinie personală bazată pe observație) este că în timp ce primii vor cîte puțin de la toți (dar mai ales de la cei săraci), ultimii pun accentul pe atragerea celor înstăriți; știu un italian, catolic, care a colectat pentru biserica din satul lui, >100000€ într-un an; și legea din polonia este făcută pentru pulime deoarece, în condițiile liberei circulații de astăzi, cei înstăriți își vor permite un turism medical în state învecinate, unde vor plăti copeici (raportat la venituri) pentru rezolvarea problemei; afectați vor fi cei săraci, pentru care cheltuirea unei mii de euro sau lipsa de la serviciu timp de măcar 1 săptămînă nu-i chiar la îndemînă…
Comentariu beton!43
Aia cu logatul de fiecare dată e deranjantă, da. Poate oi reuși s-o rezolv.
@costicămusulmanu’: n-am avut parte de polace, dar sunt convins că nici ele nu-s deloc încântate de această decizie.
Comentariu beton!15
La mine la un moment dat se rezolvase chestia cu logatul, acuma iar trebuie sa scriu de fiecare data numele si mailu
Si sa vada ei crestere a criminalitatii peste vreo 20 ani cand toti copiii nedoriti ajung la maturitate. Citisem undeva de scaderea brusca a criminalitatii in US la vreo 18-20 ani de la Roe v. Wade.
Comentariu beton!21
Stiu ce zici, eu insami sunt din prima generatie de decretei, iar fi-miu e din prima generatie de copii conceputi si nascuti asumat, nu obligat/fortat.
Nici biserica ortodoxa romana nu e departe de aceasta barbarie, dar nu a ajuns inca itruziunea ei in social la acelasi nivel ca in Polonia.
Totusi recent, in urma unui caz mediatizat, am inteles trauma prin care trec multe femei romance acum. Era vorba despre o femeie careia i-a fost refuzat avortul la cerere intr-un spital de stat, s-a dus la un cabinet privat la care si-a permis costul interventiei, ales doar dupa criteriul pret, si a murit.
Practic, avortul in Romania este o interventie la cerere, nedecontata de asigurari. De aceea, chiar si in spitalele de stat se plateste. Doar ca domnii doctori nu sunt obligati sa presteze. Motivatia este diferita, dar preponderent e aia ca ar contraveni principiilor de morala crestina, bla-bla.
Principii care dispar subit in cabinetele private, in care avortul e facut la preturi mult mai mari, pe care multe femei nu si le permit.
In final, tot patura cea mai putin educata, cu acces limitat la orice fel de resurse, ajunge sa dea nastere unor copii tarati din start: nedoriti, urati chiar, care si ei, la randul lor, vor avea parte de aceeasi saracie si ignoranta.
Inteleg, nu este acelasi lucru ca in Polonia, mie mi se pare chiar mai pervers. Adica acolo este politica de stat, asumata de capetele patrate care decid.
La noi, oficial si teoretic, nu poate fi vorba de ingradirea dreptului femeilor la avort, neoficial si practic, o amarasteanca ignoranta va aduce pe lume atatia copii cat o da Domnu’ si care vor creste si vor fi educati tot cum o da Domnu’.
Si-atunci sa nu ne mai miram!
Comentariu beton!75
Da, ai mare dreptate! Doar ca aici e vorba strict de copii care vor avea malformatii grave si ori vor ingrosa nr celor din azile, ori vor avea o viata de cosmar atat ei, cat si familia lor. Deci nu e vorba de un „moft” 😫😫
nu era moft nici pentru amarata aia care a murit.
si cred ca pentru nicio femeie, ignoranta au ba, avortul nu e un moft.
inteleg ce zici, exprimarea nu a fost prea fericita.
Comentariu beton!15
@moatza- imi permit sa te contrazic si crede-ma ca stiu ce zic, pt multe avortul e, din pacate, un moft :-(((
Dar si eu inteleg ce zici. Iar exprimarea a fost oarecum nefericita, insa am vrut sa subliniez ca, pt o femeie terorizata de ideea de a aduce cu forta pe lume un copil gata condamnat, varianta de a renunta fara motiv sau pt un motiv mai putin serios (ca sa nu zic chiar frivol) la sarcina, pare aproape un moft.
Iar strict pt cea din cazurile de care vorbim aici, nu e deloc un moft, dar deloc!
Peace, ca practic zicem acelasi lucru 🙂
Se dezbate încă. Ce zici?12
Polonia se îndreaptă frumos spre o dictatura. Au reușit sa facă asta cu pași mărunți, pe modelul Erdoğan, in Turcia. Nu cred ca biserica este problema, ci mai degrabă un conservationism de natură religioasa. Pana la urmă președintele lor si-a manifest disprețul față de ultimele declaratii ale Papei.
P. S:acum câțiva ani, in timpul campaniei „Repeal the 8th” am dat peste o animație a celor de la Fulbright, legat de mortalitatea la femeile din România incepand cu 1945, si impactul legilor antiavort. As pune-o peste tot sa vadă toti adepții pro-life.
P. S:Nu mulți vor boicota Polonia pe tema avortului ci pt. altele.
Comentariu beton!22
Si sa ne mai miram de Turcia si Erdogan ..!!
Traiasca aspirina tinuta strans intre genuchi.
Comentariu beton!14
Boicotată Ungaria.
Tu nu te plictisești niciodată de tine?
Spune ce e greșit în asta?
Boicotezi Polonia, automat trebuie și Ungaria.
Ori cu sufletul în rai, fie cu morcovul în…
În același timp, nu se poate.
Nu e nimic greșit, boss, boicotează pe cine vrea mușchiulețul matale.
De ce nu boicotezi și Ungaria? (acum, nu mă plictisesc de mine)
Tu n-auzi că poți să boicotezi și Burkina Faso dacă asta vrea mușchiulețul tău? Dacă mă întrebi pe mine, nu boicotez pentr că nu vreau. Mai clar de atât nu știu dacă reușesc să fiu.
Aham, „nu vreau”. Contracte, omiteri, „pretenii” de forma… frică?
Articolul asta pe care l-ai scris e nesincer, mai ales în ceea ce privește boicotatul cu așa-zisa virtute.
https://preview.redd.it/aq8sdt7mndv51.jpg?width=679&auto=webp&s=fafce4e6d58fb43eb7707d53e45661e1ae7f2d17
(stai liniștit, desenul e făcut de olandezi)
Da, boss, articolul meu e nesincer, Polonia n-a interzis niciun avort. Și mă plătește oculta să nu cumva să denigrez sau să boicotez Ungaria. Sărman idiot. Sper să fii așa imbecil doar pe net, altfel viața ta, dar mai ales a celor de pe lângă tine, probabil că nu e cel mai plăcut lucru.
Demonstrează-mi că sunt imbecil prin a boicota și Ungaria.
Altminteri… nesinceritate [și] prin omisiune.
Sper că vei ignora când Orbán îi susține pe polonezi.
Boss, tu ești imbecil doar pentru că vii să-mi spui mie ce să fac. În rest, tu poți să boicotezi ce vrei tu, după cum am mai zis.
Este ultimul tău comentariu pe acest blog, dacă mă mai faci mincinos. Nu-ți place ce scriu și cum scriu, ai un internet întreg la dispoziție, dar nu veni să mă faci mincinos la mine acasă.
Nimănui nu-i place nesinceritatea (poate era mai bine „necinstire”?).
Dacă în WWII SUA a pus embargo Germanaziștilor fiindcă se băteau cu UK, în consecință, a pus embargo și Japoniei fiindcă erau aliați cu nemții.
Cu tine nu înțeleg: vrei să pui embargo Poloniei, dar, nu (vrei) să-i vezi pe aliații lor & să le pui embargo de asemenea – Ungaria.
Înseamnă că e nesinceritate (sau necinstire dacă vrei așa).
Ce altceva să se înțeleagă din partea ta? Se vede…
@Phaff, da, boss, e ok, atât poți tu. Și vezi că embargo înseamnă cu totul altceva decât crezi tu. Plm, io sunt idiot că stau să mă iau în gură cu tine.
EMBARGÓ, embargouri, s. n. 1. Interzicere de către un stat a exportului sau importului de mărfuri ori a capitalurilor într-o sau dintr-o țară, ca sancțiune pentru încălcarea unor reguli sau principii de drept internațional sau ca mijloc de presiune politică. 2. Reținere de către un stat a navelor comerciale sau de mărfuri ale altui stat aflate pe teritoriul său (în condițiile în care a survenit un conflict între statele respective). – Din fr. embargo.[1]
Hai mai Phaff ca si tu esti cam praf. Treaba fiecaruia daca vrea sa boicoteze si ce vrea sa boicoteze. Mare chestie ca nu mai mananca cineva cartofi polonezi sau ca nu bea vin de Tokaj. Mai dureros ar fi fost sa-i boicoteze pe chinezi, dar aia chiar nu sunt de nasul oricui. Bravo lui ca vrea sa isi arate solidaritatea cu babele comuniste poloneze ajunse sa fie frustrate la menopauza ca sunt lipsite de drept la avort!
„Treaba fiecaruia daca vrea sa boicoteze si ce vrea sa boicoteze.”
Doesn’t work that way, chief.
Știm că Ungaria le vor lua partea. Asta înseamnă că și aia trebuie boicotată, dar, autorul nu vrea să vadă detaliul ăsta arhicunoscut.
Însă nu înțeleg chinul de a ignora lucrurile așa. Înseamnă că boicotul Poloniei e de formă (declarativ) sau e vorba de bani, poate chiar frică. Frică de ce față de unguri, pot să ghicesc doar.
Putea să scrie, de exemplu, despre senatorul securist care e în centrul atenției dintre PSD și PNL.
@Phaff, știi care e partea cea mai nasolă? Efectiv nu reușesc să înțeleg dacă atât poți tu sau atât vrei tu să poți. Ca să fie pe înțelesul tău, nu înțeleg dacă ești imbecil sau te prefaci.
@Mișule e vina ta ca te bagi în seamă! Un lucru am învățat cât timp am avut blogul ala de sport. Nu te băga în seamă cu cei care bagă bățul prin gard prin mai mult de un comentariu. Dacă înțeleg ceea ce vor să spui bine, nu, mai departe este treaba lor!
Cândva ne uitam spre Polonia (și nu numai) cu admirație. Iată că e cazul să fim reținuți în a ne alege modelele.
Comentariu beton!30
OFFTOPIC
Nu o sa fie nici un nou normal. Astea sunt povesti de speriat copiii. Cei care spun asta zici ca chiar isi doresc sa se intample asta. Pandemiile nu tin o vesnicie. Nu o sa fie nici un nou normal. Nu am facut-o dupa marea ciuma, nu am facut-o dupa gripa sapniola din 1918. Nu o sa o facem nici dupa covid 19. Tot ce ne ramane e sa rezistam eroic. Vaccinul va veni, normalitatea va reveni
Comentariu beton!14
Salut! *disclaimer: nu sustin astfel de masuri precum cele din Polonia. Ele nu pot fi justificate in niciun stat care are pretentia de a primi titulatura de stat de drept. Poti ajunge, daca iti doresti cu adevarat, la rezolvarea „problemei”(daca asa o vezi) avortului prin alte mijloace: campanii de informare, educatie sexuala,etc., dar nu prin legarea de maini si de picioare ale unor persoane care oricum se afla intr-o situatie extrem de sensibila si pe care nimeni nu si-o doreste*
Nu prea comentez pe aici, dar lecturez cam fiecare articol pe care il postezi, asa ca stiu ca, de regula, mesajul pe care vrei sa il transmiti este destul de clar si nu ascunde dezinformari/adevaruri trunchiate. Insa:
” anual în Polonia se mai fac și aproximativ 200.000 de avorturi la cererea femeilor care nu-și doresc o sarcină.”- de aici reiese ca, dupa decizia tribunalului constitutional, 200k femei poloneze nu vor mai putea face legal avort la ele in tara pe orice alt motiv in afara de cele 3 care au ramas(viol, incest, sanatatea/viata mamei), lucru care este fals. Nici pana acum femeile poloneze nu puteau face acest lucru la ele in tara, o parte dintre ele apeland la cabinete medicale din tarile vecine, iar, in cazurile cele mai nefericite, ale femeilor care nu isi permiteau acest lucru, avortul avea loc in cabinete clandestine din Polonia. Asadar, singurele cazuri afectate fix de aceasta decizie sunt cele ale femeilor care s-ar fi incadrat pentru avort pe unul dintre cele singurele 3 motive care existau si pana acum, adica pe deformatii ale fatului, boli incurabile ale acestuia,etc.
Totodata, sa luam in considerare si faptul ca avortul a fost legal, pentru o perioada de timp, incepand cu 1996 si pentru alte motive decat cele 3, adica motive socio-economice. Intr-adevar, legislatia in domeniul avortului ar trebui sa fie clara, previzibila si stabila(ca in orice alt domeniu, de fapt), insa lucrurile se schimba si in Polonia, la fel ca si in alte tari, in functie de interesele partidului de guvernare. Decizia trib. constitutional se poate schimba, exista metode de a repara aceasta nedreptate. Dar, la fel ca in Romania, depinde cine se afla la putere, iar asta sta in mainile poporului.
Da, situatia este nasoala in Polonia. Si e mai nasoala decat era acum o saptamana, insa prezentarea faptelor intr-o nota mai neagra decat este ea de fapt nu va ajuta pe nimeni cu nimic.
surse:https://www.statista.com/statistics/1111313/poland-number-of-legal-abortions-1994-2018/https://www.nytimes.com/1996/10/25/world/despite-pope-s-protest-polish-deputies-vote-to-ease-abortion-law.htmlhttps://www.reproductiverights.org/sites/crr.civicactions.net/files/documents/Polish%20abortion%20act–English%20translation.pdf
Comentariu beton!16
Da, în Polonia avortul nu a mai fost permis, surprinzător – odată cu căderea comunismului, în 1990.
Paradoxal, în timpul guvernării comuniste, Polonia a avut o legislaţie liberală în ceea ce priveşte avortul. Începând cu anul 1956 şi până în 1990, avortul în Polonia a fost permis la cerere. Astfel încât femei din ţări în care avortul era restricţionat în acea vreme (ex Suedia) călătoreau în Polonia pentru a efectua procedura.
Apoi, din 1990 (căderea comunismului) şi până în prezent, legea avortului s-a înăsprit periodic. Până pe 28 octombrie avortul se putea face doar în 3 cazuri:
* Când viața sau sănătatea femeii este pusă în pericol de continuarea sarcinii,
* Atunci când sarcina este rezultatul unei fapte penale
*Atunci când există o mare probabilitate de insuficiență fetală severă și ireversibilă.
Al treilea caz a fost declarat neconstituțional la 22 octombrie 2020. Şi au rămas în vigoare doar primele 2.
Femeile poloneze solicitau avortul în țările vecine din cauza restricțiilor stricte din propria țară.
De aceea în statistica listată de @Cristi mai sus apar doar cazurile legale, efectuate în ţară.
Însă, nu aceea era noutatea, ci interzicerea monstruoasa a avortului in caz de malformaţii grave. Acum în acea statistică vor figura doar cazurile care pun în pericol viaţa mamei şi cazurile penale. În rest, se vor naşte toţi copiii, chiar dacă au probleme medicale congenitale grave depistate prenatal.
Comentariu beton!29
@Solandi de acord cu paradoxul din perioada comunista a Poloniei. Nu m-am legat de acea perioada, pentru ca m-am axat pe a demonstra schimbarile de politica incepand cu 1993, cand a fost adoptata actuala lege care reglementeaza avortul. Pe langa acea statistica, mai postasem 2 linkuri, dar vad ca s-au unit cumva si nu puteau fi accesate:
https://www.nytimes.com/1996/10/25/world/despite-pope-s-protest-polish-deputies-vote-to-ease-abortion-law.html
Un articol din ny times din 1996, care vorbeste despre modificarea legii din ’93 in sensul ca femeile pot face avort si pentru alte motive socio-economice, instituind si o procedura de consiliere+o perioada de 3 zile de reflectie asupra deciziei.
https://www.reproductiverights.org/sites/crr.civicactions.net/files/documents/Polish%20abortion%20act–English%20translation.pdf
Traducerea in engleza a legii poloneze. Se poate observa in art. 4a alin.1 punctul 4) ca a fost abrogata norma care fusese adoptata in ’96. Putin mai jos, in alin. 6 este descrisa si acea procedura pe care trebuia sa o urmeze o femeie care dorea sa avorteze pentru un alt motiv decat cele 3 enumerate de tine.
Ideea era ca vremurile se schimba, politicienii se schimba, perceptia societatii se schimba. Polonezii au avut in 1996 oameni in parlament care s-au opus atat opiniei majoritare a populatiei* cat chiar Bisericii Catolice insesi. Acum sunt alti oameni, cu o alta ideologie. Intr-adevar, e periculos faptul ca o Curte Constitutionala a batut acest cui in sicriul drepturilor femeilor din Polonia. Dar e suficient ca la urmatoarele alegeri, atat in Parlament, cat si in Tribunal (cei 15 membri ai acestuia fiind alesi de una dintre camerele Parlamentului), sa ajunga oameni cu o viziune diferita.
*nu mai pun aici statistici cu privire la viziunea polonezilor de-a lungul timpului cu privire la problematica in discutie, oricum am ajuns sa scriu romane pe aici:)))
Discutiile sunt multe, dar ca o concluzie: da, ce s-a intamplat in Polonia e nasol si, dupa cum spuneam mai sus, periculos. Insa problema de acolo nu tine de aceasta modificare, ci de interdictia de a face avort in mod liber, care, cu o mica pauza, exista de aproape 30 de ani. Nu cred ca toti acei 2000 de copii cu probleme medicale depistate la timp se vor naste. Printre acele 2000 de mame vor fi multe care se vor alatura celor 150-200.000 care fac avort peste hotare. Libertatea de miscare nu le-o poate lua nimeni(sau?). Exista organizatii internationale umanitare, se vor gasi solutii. Dar din pacate, solutii la o problema care nu ar trebui sa existe.
Hai ca nu e nimic surprinzator. Auzi, paradox!? In vest libertatea avortului a fost sustinuta timp de decenii doar de miscarile politice marxiste. Societatea occidentala a avut oroare de avort, privit cu o repulsie egalata poate doar de pedofilie. Si nu de azi de ieri, in antichitatea romana era mai degraba acceptata pruncuciderea decat avortul. Tarile comuniste au liberalizat toate avortul, cu zeci de ani inaintea occidentului, in URSS a fost una din primele masuri ale lui Lenin dupa preluarea puterii. Nu e deci nici un paradox, in tarile astea viata oamenilor nu avea nicio valoare, de ce si-ar fi batut cineva capul cu cea a unui fetus?
Ca urmare, avortul a intampinat o rezistenta indarjita tocmai in vest, unde abia odata cu revolutia culturala din 68′ cand toti tinerii marsaluiau pe strazi cu portretele lui Mao si Che, tipand ca vor sa fie regulati in c_r de magrebieni, abia atunci s-a mai schimbat directia politica. Dar nu peste noapte. Inca in anii ’90 mai erau destule tari europene care interziceau avortul la cerere, motiv pentru care nici nu s-a pus problema ca prin actele de aderare ale tarilor estice sa fie impusa o astfel de politica. Lipsind din actul de aderare, UE nici nu are parghii sa constranga vreo astfel de tara in privinta acestui fapt. Cat despre viitor, tendinta e destul de evidenta. Tinerii sunt cei care se opun avortului,nu batranii spalati pe creier de comunism. La mitingurile proavort poloneze se fac remarcate in special babele isterice.
@ventudius,
Comentariul tău e de babă isterică. Ai văzut proporția protestelor din Polonia? Erau în special tineri acolo, în stradă.
Cât despre paradox – mă refeream la faptul că ei au căzut din lac în puț la subiectul ăsta, odată cu înlăturarea comunismului. În toată Europa astăzi avortul se poate face la cerere, dar ei (cei de la conducere) o iau înapoi, interzicând draconic până și procedura în caz probleme grave de sănătate depistate prenatal, ale viitorului copil.
Și da, UE nu are nicio reglementare cu privire la avort, este lăsată la latitudinea fiecărei țări membre. În limita respectării drepturilor și libertăților individuale.
Oricum, e ‘amuzant’ cât zel pui tu in problema avortului – cei nevizați au cea mai acerbă împotrivire față de libertățile altora. Asta dacă nu ți-a crescut uter între timp, de la atâta interes.
Comentariu beton!16
@Solandi, să discuți în contradictoriu cu ventidius e ca și cum ai ieși la poartă să întrebi stâlpul ăla de la enel ce mai face.
In state sunt mulți politicieni care vor sa răstoarne Roe v Wade. Niște idioți care trebuie sa studieze ce s-a întâmplat România înainte de 89 înainte de a deschide gura.
Sunt niște fanatici religioși care urăsc femeile.
Ăștia nu sunt pro-life. Ăștia sunt pro-birth. După ce se naște copilul ii da un sur in cur și lui și lu ma-sa și vin cu “de ce ai făcut copil dacă nu îți permiți sa îl crești”.
Plus ca problema de baza este faptul ca niște boșorogi libidinosi cred ca au dreptul sa impună femeii ce sa facă cu corpul ei.
Este ridicol ce se întâmpla. Ba mai sunt si muieri (ca altfel nu le poți zice) spălate pe creier care sunt pro-life.
Oricum, credeam ca doar Ceaușescu și americanii sunt tampiti, dar văd ca și polonezii bubuie.
Comentariu beton!48
Roe vs Wade e o facatura juridica, femeia respectiva a inselat justitia americana, nefiind nici macar insarcinata. E de bun simt sa fie anulata, avand la baza o inselaciune.
Ce s-a intamplat in Romania lui Ceausescu are treaba cu regimul comunist aberant, nu cu avortul. In tot occidentul era interzis avortul la cerere in acel moment, deci care ar fi relevanta?
@ventidius spui minciuni.
Norma McCorvey (adică Jane Roe din procesul cu pricina) pana la urma a născut copilul și L-a dat in adopție pt ca procesul s-a lungit prea mult https://en.wikipedia.org/wiki/Norma_McCorvey
A făcut lobby anti-avort și pe patul de moarte a recunoscut ca a fost plătită pt asta. Oricum Norma McCorvey a avut o viața destul de chinuita.
In vest avorturile nu erau interzise explicit de lege, ci doar neoficial debiserica catolica. Adică dacă te duceai la doctor îți putea face avort dacă era înregistrat ca și “chiuretaj”. Nu compara Europa de vest cu ce cacat a fost in România comunista.https://www.pewforum.org/2008/09/30/abortion-laws-around-the-world/
Adica femeia a mintit pe toata lumea, schimbandu-si declaratiile dupa cum o platea cineva mai mai mult. Ba a fost violata, ba n-a fost, ba a facut avort, ba n-a facut, ba era copilul ei, ba nu. Nici macar numele nu era adevarat. O facatura de la un cap la altul.
Cu , corpul lor..nu cu viata altui corp da.. Fatuca, matale ai vazut cum arata un fetus de 8 saptamani? In nemernicia ta nu ai omora o insecta dar ai omora un pui de om… Este incredibil unde sa ajuns cu ideile voastre marxiste.. Lenin danseaza in iad cand va aude…!!! Nerusinatilor!
Dacă o astfel de lege s-ar da la noi, ferească sfantu și oricine, as da fuga in orice țara unde se mai poate face histerectomie totala. Prefer sa le scot afara decât sa aduc pe lume, in mizeria asta ce țara, un copil.
Apropo, nu mi-e clar un lucru. Și mijloacele contraceptive se interzic? Ca atunci e vai de pula lor.
Comentariu beton!20
Din cate stiu, Biserica catolica nu a acceptat niciodata, nicio metoda de contraceptie. Nici macar antica metoda a calendarului.
Metodele contraceptive nu sunt interzise prin lege, aia ar fi fost chiar culmea. Iar cu privire la pozitia bisericii catolice vizavi de metodele contraceptive, da, acestea nu sunt acceptate. La metoda calendarului era o „exceptie”, in cazul in care cuplul are un motiv serios pentru a evita sarcina( posibilitatea transmiterii unor maladii genetice, anumite virusuri, etc.), atunci ar putea folosi metoda calendarului pentru a evita relatiile sexuale in perioadele de fertilitate.
E interesant ca aici e si o contradictie cu ce s-a intamplat acum in Polonia:
Biserica Catolica: ok, puteti folosi aceasta „metoda contraceptiva” ca sa nu aveti copii cu handicap.
Tot ea: a, n-a mers? ghinion, tre’ sa-l nasti si sa-l lasi sa se chinuie.
Anul trecut, prin natura meseriei, am stat, timp de doua saptamani, la o scoala speciala, cu un copil cu handicap din nastere.
Fetita provenea dintr-o familie de polonezi stabilita de peste 20 de ani, in Germania.
Avea cam toate handicapurile imaginabile. Ma abtin de la amanunte, ca ma ia plansul.
Oamenii au stiut inca din primele luni de sarcina ca e ceva, mult, in neregula cu copilul. Si totusi…copilul s-a nascut, se chinuie si ii chinuie si pe cei din jur. Si asta, intr-o tara in care avortul la cerere nu e asa o mare problema, unde cuplurile homosexuale se pot casatori legal, unde Ministrul Sanatatii este homosexual declarat etc.
Ma gandesc, acum ca, in ritmul asta, in curand va fi legiferata Inchizitia in Polonia si, probabil, obligativitatea puparii de ciolane, in Romania.
Opriti planeta!!! Vreau sa cobor!
P.S. Chiar asa! Poate reusesti sa faci butonul ala de salvare a logarii, activ!
Comentariu beton!26
Asta cu „opriti planeta, ca vreau sa cobor” e esenta pura.Fara vreo urma de ironie ci dimpotriva.
Pe langa faptul ca decizia asta forteaza femeile sa nasca bebelusi cu malformatii, sa nu uitam faptul ca un procent destul de mare din copiii cu malformatii grave nu supravietuiesc nici cateva ore dupa nastere.
Adica fortezi femeile sa nasca copii morti. Let that sink in.
Comentariu beton!33
asta cu boicotul..nu stiu ce sa zic ..peste 70%dintre polonezi(nu stiu exact procentul dar e pe acolo )nu isi doresc legea asta…acuma tu indemnind la boicot dai cam in ei…daca tu nu te mai duci la varsovia,poate nu mai iei cazare prin booking sau airbnb de la cutarica Agneska ,care e impotriva legii si pe care banii tai ar ajuta-o sa faca un avort in Germania sau Slovacia
Personal nu cred ca boicotul e o solutie
Comentariu beton!23
Replică auzită de la un catolic, născut într-o țară puternic catolică: le-am spus popilor că nu au voie la băieției și acum se răzbună!
Comentariu beton!17
Si totusi, lucruri la fel de grave daca nu chiar mai grave se intampla in alte tari din UE prezumate civilizate. 3 dintre teroristii din Franta ultimelor saptamani trebuiau expulzati sau aveau cereri de azil respinse inclusiv de Polonia, iar atacurile comise de indivizi cu probleme notorii sunt o obisnuinta deja in Franta.
Suedia, paradisul naivilor, e pe locul 3 in lume la violuri dar sentintele pentru minorii care comit un viol sunt si de sub un an de inchisoare.
Gruparile de violatori si proxeneti pakistanezi care au rapit si ucis timp de peste 30 de ani tinere britanice in Birmingham cu stiinta autoritatilor care s-au temut sa actioneze ferm pentru a nu provoca agitatie in societate sau simplul fapt ca uk acorda asistenta juridica de sute de mii de lire teroristilor dar nu si victimelor acestora.
Cate si mai cate anomalii atat din sfera political correctness-ului dar si a crestinopatiei. Asta e lumea, o radicalizare o produce pe cealalta.
0 0
Comentariu beton!23
Sincer m-am cam saturat ca adulti cu prieteni imaginari sa imi impuna ce am voie sa zic si ce am voie sa fac. Da stiu: tu te-ai nascut in religia corecta, miliarde de oameni vor ajunge in iad ca se inchina la zei falsi pentru ca doar al tau e adevarat.
Comentariu beton!19
@Comisaru’ Moldovan
https://www.reuters.com/article/us-sweden-crime-rape-law-trfn-idUSKBN23T2R3
https://www.thelocal.se/20201006/how-do-swedens-rape-statistics-compare-to-europe
Lucrurile sunt mult mai nuantate. Daca Romania ar avea legislatia din Suedia, nu stiu cat de bine am sta. Plus ca la noi o gramada de violuri in familie si nu numai nu sunt raportate.
oricum nu vad legatura, cati imigranti musulmani are polonia de se radicalizeaza? iar crestinopatia va creste in polonia fix din cauza bazaconiilor astea idioate
@ana nu trebuie sa ai imigranti musulmani ca sa te radicalizezi, numai spectrul venirii lor in valuri necontrolate e suficient. In plus, ei au o diaspora uriașă și din cate am vazut nu se au deloc bine cu musulmanii indiferent ca sunt somalezi, turci sau albanezi.
Eu nu văd nicio legătură între interzicerea avorturilor în Polonia și religia creștină- ortodoxă, catolică, protestantă, anglicană- dar și alte religii. A propos: care religie acceptă avortul? În propoziție este vorba despre drepturile omului, despre laicitatea statului, despre libertate și în general despre valori pentru care mult s-a mai suferit pe pământul ăsta!
Isis a tăiat niște gâturi în Franța dar Macron a rămas ferm pe poziție: nu facem un pas în urmă din poziția stat laic!!! Habar n-am cine decide ca un stat să fie cum e dar mă gândesc că politica are și ea cuvântul ei, politica și deci și cetățeanul care votează sau nu.
Eu nu am cunoscut nicio situație în care o biserică oarecare să stea lângă femeia însărcinată care să vrea să avorteze și să-i interzică- credința are legile ei și libertățile ei! Dar statul se prezintă imediat dacă dă lege iar tu nu o respecți- în teorie e cam așa. Sigur că mă tulbură situația Poloniei dar mă tem că în mai toate țările femeile continuă să sufere într-un fel sau altul…E bine că sunt bărbați care observă asta!
Pe mine mă scoate din minți chestiunea covid: în atâtea și în atâtea luni, în anul de grație 2020 – an modern, cu înaltă tehnologie și știință- un biet virus pune o întreagă lume la pământ. Asta da situație de evul mediu, de sărăcie științifică, umană, de dictatură aș zice. Peste ceva vreme, nu multă , toată lumea va sta închisă în casă.
în condițiile în care reprezentanții bisericii ortodoxe, mulți preoți, echivalează avortul spotan cu avort la cerere și evident, păcat în sarcina femeii care l-a suferit….
Niște cretini! Toți, dar toți cei care își permit să ia decizii (legale, morale, de orice fel) legate de interzicerea avortului.
De fapt, dacă aș avea o putere magică aș interzice bărbaților să își dea cu părerea despre (anti-)avort. Nu e treaba lor să hotărască ceva într-un domeniu în care sunt prea puțin spre deloc implicați – purtarea sarcinii, nașterea, creșterea, educarea unui copil nedorit, cu sau fără malformații.
Comentariu beton!25
@Laura G: ai fi surprinsă câte femei sunt (anti-)avort din cauza lipsei de educație.
Comentariu beton!13
@JT,
Da, știu. Dar multe, din cauza religiei și/sau influențate de bărbații ăia care se bagă unde nu le fierbe oala. Și mă gândesc că ele pot fi convinse mai ușor (să fie pro-) cu niște argumente serioase.
@JT: Probabil aceleasi femei care, din lipsa educatiei sau in urma educatiei religioase primite din mosi stramosi, nu folosesc nici un fel de metoda contraceptiva si care, insarcinate fiind, ajung la spital doar sa nasca…. dar asta e deja alta discutie.
Oare MV știe că o mare parte dintre produse au pe etichetă „Produs în U.E.”, deși ele sunt produse în Polonia ? Boicotează asta !
@HM, boicotez și io produsele care știu că au clar legătură cu Polonia, că ghicitor în stele nu-s. Deși, cred că există mijloace să afli unde sunt produse și astea despre care zici tu. O să verific ce informații se pot afla pornind de la codul de bare.
Tind să-ți dau dreptate, dar am o chestie care nu-mi dă pace. Nu bag mâna-n foc că eu aș fi scris rândurile astea dacă acum 50 de ani Ceaușescu ar fi liberalizat avortul. Cine știe…
Cea mai buna idee e boicotarea Profi-ului ca e polonez si are cel mai mare impact in Romania.
perfect. Oricum la Profi sunt prosude slabe si varietati limitate
Intr-un interviu, cineva zicea ca totul a pornit de la niste baieti destepti care au reusit sa declare embrionul ca fiind fiinta vie si de aici drepturile omului. Cei din Polonia pare ca s-au folosit de asta. Cautand pe net, am gasit mai multe articole de prin 2015 pe aceasta tema. In plus, se pare ca in Polonia si Malta era destul de greu sa faci o intrerupere de sarcina de mult mai mult timp. Ce se intampla acum e doar o consecinta a unor ani de pregatiri intense :(.
Păi embrionul este o ființă vie. Iar avortul se face și în stadiul de făt, nu doar de embrion. Sigur, mulți trec asta cu vederea, nefiind dispuși la o discuție, ci doar la afirmarea unei lozinci.
Argumentarea nu se leagă de statutul biologic al embrionului / fătului, ci de faptul că nu simte durere. Cei pro-avort susțin că e ok să ucizi fătul, pentru că nu simte durere.
Nu știu ce să mai spun decât că este o situație extrem de tristă..
Cei (cele) care doresc neapărat să fie aduși pe lume copii (chiar și cu perspectiva unei vieți oribile) în general nu mișcă un deget pentru ajutorarea acestora. Am auzit nenumărate povești triste de la mama și bunica mea, despre femei moarte sau rămase cu sechele după diversele feluri de avorturi clandestine, despre copiii totuși născuți, cu diverse probleme, pe care îi mai oblojea bunică-mea și le făcea câte o oală de ciorbă..
Așa ceva nu ar mai trebui să existe în 2020!
Comentariu beton!15
Te miri de Polonia?!
Era un mare scandal la noi acum ceva timp, că medicii din spitalele de stat refuză să facă întreruperi de sarcină pe considerente religioase. Că nu-i obligă nimeni să facă așa ceva. E dreptul femeii să facă întreruperi de sarcină, dar e și dreptul lui (dreptul medicului) să o refuze. Așa că?
Comentariu beton!14
@Eleno, păi am și scris despre asta. Citește comentariile de aici și-o să te crucești la câteva: https://mihaivasilescublog.ro/2019/07/15/sectanti-moderni-militantii-anti-avort/
Vezi ca ai și azi un comentariu halucinant, de la o tâmpită, în care o spune că viața sexuală nu se începe la 13 ani (ceea ce este perfect adevărat), ci atunci când te-ai căsătorit (ceea ce mi se pare de noaptea minții).
Comentariu beton!15
@Eleno, o, da, am văzut, am citit, i-am răspuns.
Eu am 2 intrebari legate de scriere:
1. de ce sunt 200.000 de femei care vor sa faca avort anual? Polonia nu a auzit de prezervative/anticonceptionale si alte cele?! De ce raman insarcinate atat de multe femei, daca nu-si doresc copii?! Asta as numi eu „ev mediu” – lipsa educatiei. Ca asa imi explic de ce raman insarcinate fara sa isi doreasca de fapt.
2. de ce sunt 2000 de cazuri anual cu potentiale malformatii? mi se pare mult… n-am cautat cifre, sa vad exact procentele, dar eu m-as intreba in calitate de ministru al sanatatii in Polonia de ce sunt atat de multe situatii de gen…
In niciun caz nu sunt de acord cu biserica… Insa ea face ce stie. Isi urmareste interesul. Si o face oricum mult mai bine decat ne imaginam noi. Sa supravietuiesti ca si institutie de-a lungul atator vremuri (variate), e o performanta oricum am da-o.
Se dezbate încă. Ce zici?9
E dificil, Polonia la fel ca noi vine dintr-un bloc comunist unde educația sexuala a fost și este precara, majoritatea sunt fete tinere care rămân însărcinate. Din câte știam eu nici în urma violului nu îți era acceptata cererea de avort, vine la pachet cu alte lucruri, proces câștigat pls altele. Multe femei nu ajung atât de departe din dif motive, nu le analizam acum. Și plus, poți rămâne însărcinată, mai greu, dar poți, daca folosești anticoncepționale, sau pur și simplu prezervativul s-a spart, sau erau puțin băuți, revin sunt majoritatea tineri. Nu vrea sa facă avort o femeie căsătorită care se chinuie de 5 ani sa aibă un copil, this is it…educatia sexuala în tarile post comuniste încă lasă de dorit, familia conservatoare din Polonia nu va accepta asa ușor sa ii spună unui copil de 14 ani ce și cum și de ce și când, e treaky subiectul, tocmai din acest motiv nu vad rostul anti avortului. Sunt pusti, mai multe șanse sunt sa ii nască și sa ii abandoneze decât sa ii crească într-o familie, ei încă sunt imaturi. Părerea mea despre pct 1.
Uite asa se naste curentul de gandire extrem, ala in care dai in cap oricui nu e de acord cu tine.
Pana nu dispare religia, de oride fel ar fi ea, nu ne facem bine.
Atunci sper ca statul polonez va fi in stare sa asigure tratament medical și ajutorul de care acești bieți copii și familiile lor vor avea nevoie. Poate vor da și legi ca oamenii să nu se mai hoalbe la ei sau sa nu mai fie discriminați, umiliți și tot restul, știți voi. Poate vor da legi ca durerea sa nu mai doara, viața cu un handicap sa devină floare la ureche! Sper că enormitatea acestei decizii sa îi trezească la realitate și să nu mai pună în pericol viețile oamenilor, sa distrugă destine in numele uneori idei care, în viața de zi cu zi, nu mai sunt compatibile cu secolul in care trăim.
Comentariu beton!15
Am senzația că începem să putrezim la cap, noi ca specie, asta este tot ce pot spune, că mă gâtuie revolta.
Boicotez și eu, cât pot.
Și io, da’ mai pe seara ca acum am treaba.
”Argumentul major al opozanţilor deciziei este că această interdicţie aproape totală pune viaţa femeilor în pericol, forţându-le să ducă la termen sarcini neviabile, în timp ce susţinătorii acesteia asigură că astfel va fi evitat avortul unor fetuşi diagnosticaţi cu sindrom Down.”
Din ce-am mai citit, văd că se tot invocă în Polonia protejarea dreptului la viață pentru copiii cu sindrom Down, sindrom prezent la majoritatea avorturilor pe motiv de malformații.
Prima mea sarcină a fost suspectă de sindrom Down, motiv pentru care s-a făcut și o amniocenteză, la recomandarea medicului. Din fericire, totul a fost în regulă, copilul nu are sindrom Down, amniocenteza a mers bine, și nici alte nasoale nu s-au întâmplat din cauza acelei proceduri invazive. Desigur că s-a pus și problema avortului în caz că s-ar fi confirmat sindromul, la modul că doctorul mi-a prezentat-o ca pe ceva firesc de făcut în așa situație. Adică, ”dacă se confirmă sindromul, facem programare pentru avort”. Doar că pentru mine, la momentul acela (25 de ani aveam), nu era o problemă la care să mă fi gândit, pe care să mi-o fi pus, pe care să o fi analizat. Prostie, inconștiență, spuneți-i cum vreți, dar nu mă gândisem la ce fac dacă bebelușul nu va fi ”normal”, sau sănătos. După discuția respectivă cu doctorul țin minte că am bocit de nervi, pe ideea: ”nesimțitul naibii, cum poate vorbi atât de lejer de uciderea copilului meu?” Desigur, cu mintea de după, l-am putut înțelege. Și, tot după ce s-au calmat apele, m-am întrebat ce-aș fi făcut, totuși, dacă s-ar fi confirmat sindromul Down: aș fi făcut sau nu avort? Nu o să zic răspunsul, că nu are vreo relevanță de vreme ce nu a fost cazul, dar pot să zic doar că gândul mă cutremură în continuare. Pe de altă parte, este inacceptabil să obligi o femeie să aducă pe lume un copil cu malformații, mai ales într-o lume care nu prea se descurcă nici cu creșterea copiilor sănătoși, darămite cu a celor bolnavi, sau cu diverse afecțiuni.
Foarte greu de discutat subiect. Foarte bine că l-ai adresat.
Comentariu beton!23
Intotdeauna răspunsul la întrebarea asta e dificil de de dat. Aș fi un idiot dacă as încerca să intru în mintea ta să intuiesc răspunsul. Dar mă gândesc cât de imposibilă ar fi fost situația dacă în locul doctorului ăla inadecvat și fără empatie care intuia ceva pentru tine era un politician imbecil care care hotăra: „Hăhă… o să…”
Subiectul asta mi-a dat shut down de cand am aflat de el, acum câțiva ani. Am văzut un documentar cu cazuri individuale, horror, și nu ai unde sa pleci, salariile sunt foarte mici iar avorturile la negru costa extraordinar de mult și nu își permit, majoritatea fiind adolescente. Am avut multe debate-uri pe subiect cu prieteni care considera ca avortul ar tb interzis și nu reușesc sa depășească dogma pro life. Sper sa reușească sa iasă din negura asta și sa se schimbe legislația in Polonia privind acest subiect.
Hai ca n-o sa fie nici o poloneza silita, in adevaratul sens al cuvantului, sa nasca. Nu mai suntem pe vremea comunismului, granitele sunt larg deschise. Orice poloneza care decide ca realmente nu vrea sa duca sarcina la termen se poate urca in masina, se duce in Germania si isi face programare la o clinica de acolo.
Mi se pare ca legea poloneza exagereaza intr-adevar in directia pro-life, dar nici nu e atat de „dictatoriala” pe cat zbiara istericii „progresisti”.
Sigur, boss, doar se știe că oricine își permite un avort în Germania.
Iar prin asta Polonia nu face altceva decât să aduca resurse financiare semnificative in sistemul medical al Germaniei….Asa…ca intre vecine.
@glitter
intelegi putin spre deloc. Cunosc cazuri care pana la 6-8 ani au avut copii perfect sanatosi. Apoi au descoperit probleme genetice, si a inceput calvarul. Cand spui ca nu ii intelegi la ce te referi? Ca ii tin in viata?
Eu usor sa stam drept si sa judecam stramb. Fosarte usor. Mai ales in Romania, unde toti s-au nascut judecatori.
Autorul are dreptate. Tu nu prea.
Sau traiesti intr-o pestera, sau nu pricepi ce vezi. Sau e pura nesimtire.
Ai vazut vreo campanie pentru copii bolnavi? Crezi ca toti au fst bolnavi de la stadiul de embrion?
Mai ai si 16 laicuri de la retardati.
Uite, nici eu nu inteleg, de ce ai ajuns asa, si totusi nu iti interzic dreptul la viata.
Cred că gliter se referea la cei care descoperă înainte de naștere malformațiile și, totuși, deși ar putea să facă avort, aleg să nu.
@cucurigu: nici nu trebuie sa ma intelegi. Doar imi spuneam parerea personala asa cum o faci si tu. Trebuie sa fi ori cu mintea odihnita bine ori cu niste neuroni plictisiti sa crezi ca as sugera macar sa fie omorati niste oameni care la un moment dat se imbolnavesc. Pe principiul asta nu am avea nevoie de spitale…
Evident ca ma refeream la acele cazuri in care afla de malformatii in primele luni de sarcina … Nu are nici un sens sa ma explic in fata nimanui, cine vrea intelege la ce ma refer. Asa cum tu nu ma intelegi pe mine, nici eu nu inteleg cum unii parinti cred ca e corect si normal sa chinui un copil care nu are nici o sansa la o viata normala si care surpriza, dupa ce parintii mor sau nu mai pot avea grija de ei, raman ai nimanui…
gliter, ai putea să ne enumeri acele malformații pentru care, în opinia ta, corect și normal ar fi să se întrerupă o sarcină?
pai si cum ii identifica pe cei care stiua de la stadiul de embrion, sau ii judeca pe toti la gramada? Din nou, nu inteleg cum ?
Asta in conditiile in care am in familie medici specializati pe acest subiect.
Si cunosc cazuri cu pb aparute dupa primii ani de viata perfect normali.
Ce facem? ne uitam cu scarba la parintii cu copii cu pb? Sau…
Tu ori te faci ca nu intelegi ce am scris ori esti pornit pe ceva anume. Am spus ca nu ii inteleg pe cei care se inhama la a aduce pe lume un copil cu malformatii grave si pe urma se vaita ca viata e grea. Evident fiecare decide ce poate duce si ce nu. Nu e vorba de uitat cu scarba, e vorba de asumarea deciziei luate. Stiai din primele luni de sarcina ca respectivul copil se va naste cu probleme grave, trebuia sa te informerzi ce inseamna pe termen lung ingrijirea lui si sa decizi daca poti sa faci fata, nu pe principiul il facem si pe urma vedem noi.
Eu nu vorbesc aici de eugenie, nu e treaba mea sa hotarasc cine traieste si cine nu. Nu condamn pe nimeni care decide ca vrea un copil cu orice pret si oricum ar fi el din punct de vedere medical, ci de asumarea deciziei luate cu tot ce inseamna.
Poate tu nu intelegi:
te pui in postura in care presupui:
1. ca toti viitorii parinti au access la educatie de calitate
2. ca toti au access la eco de morfo la clinici bine cotate unde dai 600 la o eco, si au capacitatea sa le faca in fiecare trimestru de sarcina, sa priceapa si sa creada ce le spune medicul, in conditia in care multi romani nu cred un medic cand le spune ca tre sa poarte masca
3. ca toti pricep ce le spune doctorul
4. ca toti au o dogma o familie si o comunitate in care, a face avort e absolut normal si firesc.
5. ca presiunea celor din jur e zero.
6. ca multi nu traiesc ca in evul mediu timpuriu.
7. Si toate astea in conditiile in care multi romani au inlocuit consumul de sare iodata cu sarea de himalaya, ceea ce pt viitoarele mamici, dar mai ales pt dezvoltarea mentala a fatului lor, poate fi catastrofal, cum e o simpla carenta de iod.
Apoi, presupui ca astia au decis sa pastreze cu orice pret copilul. Si te miri apoi din pozitia ta inalta, ca se chinuie sa il creasca sau ca se plang.
Excuse me.
Poate mai scoti capul in lumea reala. Turnul de fildes e bun, dar vine cu limitari serioase de perceptie.
Te scuz. Esti imbecil sau te prefaci? Sau poate nu ai inteles ca eu vorbesc de cei care afla in primele luni de sarcina de malformatii grave dar compatibile cu „viata” ale viitorului copil…
Serios acum daca doar ai chef de contrazis aiurea nu ti-ai gasit cu cine, eu una am fost destul de clara incat nu simt nevoia sa scriu la nesfarsit acelasi lucru.
Fără să caut ceva anume, mi-a apărut acest caz in feed, acum
https://www.sperantapentruromania.ro/cause/cozma-patrik/?fbclid=IwAR0GQVjhMagiqgtGRyYehSaoQ8xP5PrybdUJM3sFOppHrMp1Oep9Wrl7KVc
Poate facem ceva, in loc sa parlamentam, să ajutăm?
Sau ne oprim sa judecam?
Asta am vrut sa îți transmit, dar știi cum e, la o diferență de IQ de peste 2 deviații, doi oameni greu se mai înțeleg. Deci posibil să fiu idiot în comparație cu tine.
Eu as vrea sa-i intreb pe cei/cele care aduc in discutie vesnicul argument „e corpul meu si fac ce vreau” daca in cazul in care sa zicem ca la ecografie nu se vede malformatia si copilul se naste, ce fac? Il omoara? sau pe la 5-6 ani are un accident care il lasa cu dizabilitati si depinde de voi, ce faceti? Il omorati ca sa nu va strice viata? E incredibila miicimea mintii voastre si faptul ca altceva in afara de propriul egoism nu vedeti. Adica atunci cand mergem la ecografie ii spunem „bebe” (indiferent de varsta gestationala) dar cand e de avortat e „aglomerare de celule cat o icra”, „fetus” etc.
Se dezbate încă. Ce zici?8
@Geo Sasha,
Da’ nici tu n-ai priceput mai nimic despre ce se discută aici…
am lucrat o perioada pe adoptii. fel si fel de oameni, 98% nu doreau copii bolnavi, dimpotriva, si un dinte ciobit daca aveau nu erau buni. inclusiv preoti, dna cu cruci la gat si in urechi. nu i-am judecat niciodata, e decizia fiecaruia, e mult mai greu sa cresti un copil adoptat, decat unul natural. dar ma scot din sarite ipocritii care in online dau verdicte si stiu ei mai bine, dar in realitate ar proceda la fel ca cei pe care-i blameaza.
Comentariu beton!13
Penru cine vrea sa boicoteze produsele polski: cam jumatate din elementele de fixare disponibile pe piata RO provin din Polonia. Jumatatea aia superioara, da?
Asijderea pentru tot felul de aparate si utilaje, gen elevatoare, cricuri mecanice/hidraulice/pneumatice, pe partea de auto.
Folii de polietilena, PVC si poliolefina. 100% din folia stretch alimentara.
Lapte si derivate din lapte.
Nu ca nu ar avea dreptate cei care vor sa boicoteze, dar asta e realitatea.
Hai las-o așa ca iar aberezi.
Este embrionul o fiinta fiindca „a miscat”.
Atunci sa i se faca fiintei, certificat de nastere inca din acea faza.
In secunda doi eu am sa cer certificate de nastere pentru toti spermatozoizii produsi.
Si ei au miscat (char daca s-au miscat prea incet).
Senatorul (polonez) la curve:
-Draga mea am o veste mare!
-Si eu!
-Spune tu prima!
-Spune tu…
– A trecut legea anti-avort…
– Sunt însărcinată…
poate nu are nicio legatura cu subiectul, dar biserica este cea mai veche organizatie criminala din lume(parerea mea, poate gresesc dar eu asa percep biserica bazandu-ma pe istorie)
Bună seara, nu suntem departe nici noi. Polonia a legiferat ceva ce, deja, se întâmplă și la noi. Adică, oficial, da, poți face o întrerupere de sarcină până la 14 săptămâni. Neoficial…sunt spitale, da..spitale!! din România unde întreruperea de sarcină nu se poate face fără …consiliere religioasă prelalabilă!! Sau altele unde, deși oficial se pot face , se vine cu tot felul de pretexte pentru a se depăși limita legală (cea de 14 săptămâni). Sau unde nu se fac în perioada sărbătorilor religioase…https://www.hotnews.ro/stiri-sanatate-23228667-harta-interactiva-51-spitale-din-romania-nu-fac-avorturi-cerere-iar-alte-36-refuza-procedura-perioada-sarbatorilor-religioase.htm.
Și asta era situația înainte de pandemie. Acum, profitând de faptul că întreruperea de sarcină nu este considerată urgență medicală, tot mai multe spitale refuză sa facă aceste intervenții.
Prin urmare…suntem deja acolo. Mai e doar un pas.
Laura G, raspunsul tau e tipic celor care nu au argumente:”esti prost, n-ai inteles”!
Adica daca cineva impartaseste alte idei diferite de ale tale, inseamna ca nu a inteles? Si referitor la articol, sa fim seriosi, ca nu o sa stea nimeni la curu’ polonezei si cu pistolul la tampla sa nu avorteze. Intrebarea mea era alta. Presupunand ca esti mama, cum ai pune capu’ linistita pe perna stiind ca ti-ai omorat cu buna stiinta copilul? (pardon, embrionul, fetusul, celulele) dupa ce afli ca are o malformatie? gata, brusc il consideri o tumora si la gunoi cu el, nu mai simti acelasi lucru pe care l-ai simtit la prima ecografie, sa zicem? Sunt anumite afectiuni sau boli grave pe care nu le descoperi in primii ani, ce faci atunci? intreb pt a doua oara, lasand la o parte articolul si referindu-ma la niste aspecte morale, si nu religioase, pt ca nu e mereu vorba despre religie si pt ca, constiinta nu are treaba cu religia. Pur si simplu, nu te-ai simti ca dracu de vinovata?
Dai jos senzorul de calitatea aerului? 😛
Nu. Evident. Dacă aveam televizor luat din Polonia nu-l aruncam la gunoi.
În plus, senzorul ăla nici măcar nu-mi aduce vreun beneficiu, e pus pentru binele celor din jur. Mai consumă și curent, că doar stă la mine în priză. 😁
Glumeam, evident. Mi se pare un gest mare din partea ta sa renunti la a merge sa vezi Varsovia daca aveai asta in plan.
Nu stiu daca as avea aceeasi putere sa refuz o portie de Bigos daca ar fi la indemana.
Eu traiesc in Polonia de vreo 4 ani.Cand m-am relocat exact aceeasi lege incercau sa ii dea drumul.Stiu ca dadeam din taste si colegele m-au rugat sa ma opresc pt 1h fac greva impotriva acestei mizerii.M-am oprit traficul era oprit sute de masini claxonau si au dat inapoi legea.Sper sa le iasa si de aceasta data.Boicotul tau de a nu cumpara produse poloneze afecteaza fix pe cei care protesteaza acum.In afara de 5 nebuni si cativa crestinopati care o tin langa cu dreptul la viata polacii sunt toti impotriva acestei legi.Polacii, expatii care traim aici..nu cred ca om intreg la minte este de acord cu aceasta idiotenie de lege.Eu cred ca vor da inapoi pt ca iti spun ceva unde lucrez eu suntem vreo 4500 de oameni din care 68% sunt femei carora chairman ul local le-a dat concediu platit sa protesteze si sunt incurajate sa o faca …asemenea si barbatilor.Daca aceste companii care au shared service center uri unde dau de lucru la sute de mii se mobilizeaza asa si fac asta o sa dea inapoi.Cred ca masurile deja luate gen alocatia pt copil 150 de euro pe luna, subventie sa platesti bona pt copil mai mic de 2 ani daca vrei sa te intorci la munca de vreo 1200 lei pe luna au fost suficiente sa creasca natalitatea.Politizarea uterului nu este de acceptat si nu cred ca vor iesi politicienii bine din asta.
Ma tem ca in timp asta se va intinde spre est.E doar o biluta ce va deveni una si mai mare.Ce azi e intamplare singulara a unui stat, maine va fi lege si in restu…
La Lidl sunt foarte multe produse poloneze. Nu știu dacă mergeți acolo, dar dacă nu vreți produse poloneze nu intrați într-un magazin Lidl.