La început, am crezut că e hate gratuit, cu puțină savoare de teorie a conspirației, după care m-a sunat un prieten bun, exact când eram pe una dintre autostrăzile pe care rulam în EUROCHARGE, și m-a întrebat fix același lucru pe care îl primeam și pe aici, prin comentarii, sau pe Facebook:
– Și? Cum faceți? Așteptați cu zecile de minute când ajungeți la stațiile de încărcare?
Abia atunci mi-am dat seama că nu e hate gratuit, ci pur și simplu lipsă de informare. Oamenii efectiv nu au de unde să știe cum stau lucrurile în realitate, în condițiile în care haterii mașinilor electrice au îmbrățișat cu drag teoria că „se așteaptă cu orele ca să îți încarci mașina” și o rostogolesc cu lejeritate.
Iar ce e cel mai trist este că fac asta deși niciunul dintre ei n-a condus vreodată vreo electrică, darămite să și iasă cu vreuna din țară. Dar, tocmai pentru că nimeni nu se apucă să le verifice aberațiile, îi dau înainte cu „așteptatul cu orele ca să-ți încarci mașina”.
Uite de-aia am simțit nevoia să vă spun cum stau lucrurile în realitate.
Oameni buni, nu doar că n-am așteptat nicăieri la vreo coadă, dar situația se prezenta fix ca aici:
Știți câte stații sunt în poza asta? 21 de bucăți. Câte mașini sunt la încărcat? Da, exact. Dacă aveți vreo bănuială că aici am avut noroc și că în rest am găsit aglomerație, v-am mai lăsat la final niște poze.
Îmi pare rău că nu mi-a trecut prin cap să filmez toate stațiile unde am încărcat, ca să vedeți că nicăieri n-am așteptat nici măcar un minut. Până și în ultima poză pe care v-am lăsat-o, toate mașinile alea pe care le vedeți sunt ale nostre, din tur. 🤷♂️
Da, au fost locuri unde am găsit mașini care alimentau, dar mereu am găsit și slot liber pentru cea în care mă aflam, nici gând să stăm la coadă sau să așteptăm.
Poate dacă n-aș fi văzut cu ochii mei n-aș fi crezut, dar situația infrastructurii pentru mașini electrice, în țările cu multă apă cladă, se prezintă în felul următor: efectiv au explodat locurile unde îți poți încărca mașina, toate sub formă de stații de mare putere, cu multe sloturi.
Cele în care am oprit noi au fost doar o picătură într-un ocean, dar vedeam rețele de stații peste tot. Vi le zic doar pe cele mai mari: Ionity, Tesla Supercharger, OMV eMotion, Avia Volt, Zunder. Dar mai erau multe altele pe care nu mi le amintesc acum și mi-e lene să le caut, toate având stații de mare putere și cu multe sloturi.
Nu există vreo șansă să nu găsești unde să-ți încarci mașina electrică pe o rază de câțiva kilometri de locul în care te afli. Și nu exagerez deloc. În plus, acum aproape toate benzinăriile au și stații de încărcare. Și de ce n-ar avea, că doar fac bani cu ele?
Pe lângă toate astea, nici hotelierii n-au stat cu mâna în sân, majoritatea hotelurilor și-au instalat stații. Oamenii care știu cum funcționează turismul au înțeles imediat că n-ai de ce să pierzi clienții care se deplasează cu mașini electrice, doar pentru motivul că n-au unde să încarce la hotelul tău și-o să alegă altul unde au.
Am văzut stații de încărcare inclusiv la hotelurile ieftine, de buget. Când am ajuns în Clermont-Ferrand, am ieșit seara la alergat. Ei bine, la nici 100 de metri de hotelul nostru, era un hotel Formule 1 (este de departe cel mai ieftin hotel de lanț) care avea în curte minimum 15 stații. N-aveam cum să nu-l observ, c-am trecut de măcar trei ori pe lângă el în timp ce-mi făceam turele.
Dintre hotelurile în care am stat noi, unul singur n-a avut stații, cel din Valladolid. Dar tot în timp ce alergam, am văzut că la câteva minute de hotel era un ditamai outletul care avea în parcare și stații de mare putere. Deci până și acolo am fi avut unde să încărcăm.
Așadar, ca să concluzionăm, teama că n-ai unde să-ți încarci electrica sau că ești nevoit să stai la cozi pur și simplu nu există. Este doar o teorie conspiraționistă alimentată de haterii de electrice, din motive care-mi scapă. Că până una-alta, nu-i obligă nimeni să-și încarce nimic.
Uite, o să vă spun tot eu care este adevărata problemă de care s-ar fi putut lega cu adevărat cei care nu suportă mașinile electrice. Dar nu se leagă pentru că, după cum am mai spus, n-au condus vreodată așa ceva, prin urmare habar nu au de existența ei.
În România, majoritatea stațiilor de încărcare funcționează doar pe bază de carduri RFID și de aplicații proprii. Cei care conduc mașini electrice știu exact ce înseamnă asta și cât de neplăcut e că pentru fiecare rețea de stații din România trebuie să instalezi altă aplicație sau trebuie să faci rost de alt card RFID. Pur și simplu ajungi la stație și trebuie să te apuci să instalezi chestii ca să poți să-ți încarci mașina.
Și la un moment dat ți se ia de atâtea aplicații și atâtea carduri, motiv pentru care începi să te întrebi de ce oare nu poți plăti cu cardul tău de om normal, ca la orice benzinărie? Ei bine, dacă în România încă nu poți ieși din paradigma asta în care nu poți plăti cu cardul, în Europa civilizată s-a rezolvat și asta.
După ce ai trecut de Nădlac, această problemă aproape că nu mai există. Cred că mai mult de 95% dintre stații permit și încărcarea pe bază de card obișnuit, cel pe care îl avem cu toții în buzunar. Iar asta, prieteni, chiar este o mare realizare pe care sper s-o văd cât mai rapid implementată și pe tărâmurile locuite de vajnicii urmași ai dacilor liberi.
Noroc că UE nu doarme. Prin urmare, începând cu prima parte a anului 2025 va deveni obligatorie posibilitatea plății cu cardul la toate stațiile de încărcare ce vor fi date în uz. Fără această posibilitate, nu vor primi aviz de funcționare.
Nu știu ce se va întâmpla cu cele deja existente, n-am citit nicăieri că sunt și ele obligate, dar nici nu cred că e nevoie. Pentru că dacă nu se vor adapta, pur și simplu vor pierde clienții care nu sunt dispuși să-și piardă vremea instalând aplicații sau să mai care după ei tot felul de carduri RFID.
Iar treaba asta cu plata cu cardul mă bucură teribil pentru că de curând, adică exact când am fost eu plecat, în familia noastră a intrat o preafrumoasă mașină electrică pe care o folosește distinsa stăpână a sufletului meu. Și tare mi-ar plăcea să știu că nu se chinuie cu tot felul de căcaturi de aplicații când se duce s-o încarce.
Atât pentru azi, sper c-am mai făcut un pic de lumină pe partea asta cu infrastructura pentru mașini electrice.
P.S. Aștept cu mare nerăbdare apariția bateriilor Solid State, cele care vor elimina și ultimele două obiecții ale haterilor: timpul de așteptare la stație și autonomia. Nu de alta, dar înțeleg c-o să poți încărca în sub zece minute mașini cu autonomie de peste 1000 de kilometri. Toyota preconizează că în 2027 deja iese pe piață cu primele mașini dotate cu Solid State. De-abia aștept, vă zic.
Acum vă las cu pozele din care se observă aglomerația infernală de la stațiile de încărcare. 🤷♂️
…
…
…
…
Încă un articol la care o să apară și alte motive pentru care nu e “bună”/“nu-mi place”/“nu are feeling” o electrică de la unii care n-au condus deloc așa ceva. Chiar dacă vii cu o mulțime de alte argumente, pentru ei nu contează. Și e normal, într-un fel să fie așa.
Oricum, din tot articolul, partea cu alergatul m-a bulversat cel mai tare. Mai trebuie să și alergi când conduci o electrică?!
Comentariu beton!35
”Ba nu, se vede clar că pozele sunt prelucrate de AI!
Nu există așa ceva, a șters masinile din poze, și cele de la alimentare, și cele de la coadă! dar nu sunt pozeele lui Vasilescu, sunt facute de AI!”
Asta vor spune toți haterii.
Ha,ha,ha!
Păi altfel cum produci curentul ăla cu care încarci? Pui hamsterul să alerge în cușcă?
Am un sictir profund față de haterii ăștia,care se bagă în seamă gratuit, fără măcar să fi văzut real o situație.Și ca să nu ies din subiect,am văzut la mine un hipermarket care a scos câteva locuri din parcare pentru o statie de încărcare…e , trebuie să știi că soră-mea lucrează la ei,vine de obicei cu mașina,dar ea n-a văzut pe nimeni să se înghesuie să alimenteze o mașină electrică.Crezi că nu știe lumea? Nu ,nu-s interesați,nu au nevoie să o facă dacă vin la magazinele respective.
Azi m-am trezit cu dreptatea în dinți,nu mai accept orice vrăjeală in on-line.
Eh,orice ai zice m,mereu sunt unii care știu ei mai bine ce și cum.
Pai sunt goale statiile de incarcare deoarece nu cumpara nimeni masini electrice. 😆😆
Iar bateriile solid state prezinta risc crescut de explozie, a explicat destul de clar asta un influencer specializat in manichiura.
Comentariu beton!43
Păi un cazan full fara piele 😂 adus de pe Jermania e mult mai ieftin,normal că nu cumpără electrice 😔
@Justin
Daca s-ar face RAR pe bune cand se aduce masina din extern – jumate nu ar avea voie sa fie inmatriculate fara sa bagi bani seriosi in ele.
Daca s-ar face ITP pe bune dupa inmatriculare – inca jumate din alea ramase ar trebui sa fie scoase de pe strada, casate direct.
Dar daca se merge cu o spaguta mica … trec toate cazanele.
DA, se aduc si masini ok SH din afara – eu am luat 2 electrice SH dar tipla – nu vin doar cazaturi.
Sunteți simpatici. Germania și Austria, în zona rurală, sunt pline de Golf 4, Opel Kadett, Mercedes-Benz 190E, VW Bora ș-altele din aceeași categorie. Și toate-s cu ITPu’ la zi.
@John Temple
Si scoate vreunu fum de nu vezi in spate?
Si le vezi cum le falfaie rotile spate sau merg descentrate? Sau le vezi ca sar de cur la denivelari de parca nu ar mai avea amortizoare?
Aici e diferenta.
Ca daca masina este in regula nu are nimeni nicio problema cu ea.
Taica-miu are un hyundai getz, vreo 18 ani cred (nu sunt sigur). Ia itp-ul pe bune oricand dar a si bagat bani in ea ca sa fie ok.
Civilizație. Period.
Stațiile ca stațiile, e ceva normal, in peisaj deja de mult. Mai mult, in Franța e lege ca asociațiile de proprietari sunt obligate sa accepte orice cerere de instalare a une borne electrice in rezidență (din partea unui proprietar). Nu stiu in România cum e.
In orice caz, noi vrem sa ne luam un apartament mai mare si un dintre criterii e sa aibă priza electrică in curte/garaj/etc.
Nu avem mașină electrică. Încă.
Se mai zice și că nu se așteaptă mult acum, dar se va aștepta când vor avea mai mulți oameni electrice.
Probabil și tehnologia va mai evolua.
Mai e și chestia prețului prohibitiv pentru mulți, asta dacă nu vrei chinezisme.
Și a bateriilor scumpe care trebuie schimbate după niște ani. Să sperăm că se pot recicla metalele rare de prin baterii.
Și a tehnologiei care evoluează, mă gândesc la cei care au luat primele modele de electrice cu bateriile și autonomia de atunci, pe bani mulți, și între timp au apărut modele noi mai fiabile. Și tot așa.
E de văzut cum va evolua și dacă chiar se poate ajunge la interzicerea motoarelor termice.
În Norvegia mai mult de 50% dintre mașini sunt electrice. Nu așteaptă nimeni după nimeni. Știi de ce? E exact ca la motoarele termice, nu se duc toți în același timp să și le încarce. Că și la benzină, dacă se duce tot orașul în același timp la stații, se fac cozi. Vezi zvonurile cu scumpirile de la începutul războiului, când s-au făcut cozi kilometrice.
@Siami
Hai ca uneori imi mai tremura vena si ma mai activez.
De ce trebuie schimbate bateriile dupa niste ani? Da, vei avea o scadere a autonomiei, asta e clar. Dar nu scade de la 300km la 100km. Poate dupa cateva sute de mii de km.
Tu iti schimbi motorul la masina ta? Ca si ala se uzeaza, consuma mai mult, are mai putini cai. NU, il repari. Asa se poate face si acum in caz de probleme cu celulele din baterie.
Iar tu, dupa ce ti-ai luat masina, nu a aparut un model mai nou? Mai dotat? Mai sigur, mai frumos? Mai ieftin? Ce ai facut?
@Mihai, uite, ar putea face Mester un articol legat de inlocuirea anumitor celule defecte din baterie.
@Daniel, e inutil să mai explici. În plus, nu treuie să convingi pe nimeni de nimic, oamenii se vor convinge singuri, cu timpul. Știi, și motoarele temrice au avut contestatari mulți când au apărut.
Eu am scis articolul de azi strict peentru că mi-am dat seama că există mulți oameni de bună credință care habar nu au cum stă treaba cu infrastructura dincolo de frontiera de vest a României.
Eu doar încercam să punctez ce se mai spune despre electrice, tocmai ca să dezbatem, că nu e vorba doar de coada la încărcare.
Norvegia a terminat „suma cum laude” Universitatea Intergalactică a Ipocriziei. 😎Marșează pe EV, dar banii și-i produc, în marea majoritate, prin industria de petrol și gaze.
E ca preotu’ pedofil feroce, dar care-ți predică duminica-n biserică să-ți iubești aproapele.
Da, dar asta n-are legătură cu cozile inexistente de la stații.
@MV: cozile la încărcarea EVs sunt acolo unde stațiile-s puține. Asta nu-i un motiv contra EV.
Motivele serioase contra EVs sunt oricum ignorate de adepții lor.
Dupa parerea mea, daca ai o masina electrica, te si informezi unde ai statii de incarcare. Iar daca pleci la drum lung, iti faci un pic calculul pe unde trebuie sa opresti si sa incarci. Deci staat la coada mi se pare un pic exagerat. Mai repede stai la coada la o benzinarie.
Chestia asta cu aplicațiile a devenit sport național in România.
Banene, aplicații Kaufland, Profi, Brico, Fainosag si încă alte un milion de aplicații. Îți trebuie un telefon numai pentru aplicații si cel puțin un sfert de ora ca sa scrolezi in căutarea aplicației de care ai nevoie.
Si, daca înțeleg aplicațiile de la supermarket, pe care le folosești aproape zilnic, nu pricep neam de ce sa instalezi aplicația Dedeman (e doar un exemplu), in condițiile in care nu-ți renovezi casa de trei ori pe săptămână.
Îți zic io de ce, în ideea că în alea trei dați te duci la ei, că deja ai aplicația.
Mihai, anul trecut, când am fost acasă, in încercarea de a renova bucătăria, am fost la Brico, la Dedeman, la Leroy-Merlin si, nicăieri, n-am găsit ce ne trebuia. Așa ca aplicațiile erau absolut inutile.
Ah! Încă o aplicație care ma scoate din minți. Aia pentru transportul in comun.
Banene, ma duc undeva ca turist, da? Stau acolo câteva zile. Umblu ca disperatul, prin tot orașul, ca sa găsesc bilete fizice. Ma urc in tramvaiul aglomerat si constat ca singurul compostor, DACA exista, e fix la celalalt capăt.
Se poate plati cu cardul in STb, aplicatia e chiar misto, deja au inglobat f multe judete din tara.
mai au o aplicatie super misto, INFO stb, acolo vezi in timp real cand vine trocariciul si cand, ce conexiuni ai pt destinatia ta…. deci, chiar sunt doua aplicatii f misto si utile.
Degeaba, dacul verde oricum o sa afirme ca e ceva dubios de sunt goale locurile alea de incarcare (au preturi mai mari, dom’le, niste hoti 😊 ) si o sa le caute pe cele aglomerate, cu numai 2 sau 3 aparate numai pentru a demonstra ca ei au dreptate 😊
du-te, bre, cu electricele tale, te-a plătit mafia bateriilor!
la fel ai făcut și cu vaccinul! btw, la cîte vacanțe au făcut, se pare că ți-a făcut viramentul bilgheiț; la noi, nimic-nimic?
PS sper să apuc ziua cînd @JT și @Edelweiss or să mergă la un tedi cu o electrică; ce-am să mai rîd…
PPS haterii ăștia (singurii care pot comenta negativ sunt sărakii ca mine, care nu ni le permitem, și rapițarii care tre’ să umble pe dealuri) îs fix ca ardeleanu stropit de mașină în bucurești:
– păi nu înjuri?
– nuuu… de ce? păi nu se întoarce șoferu’? să-și ceară scuze, să mă ducă la el acasă, să-mi spele hainele, să fac un duș…? că la noi, la cluuuuj, așa-i!
– ți s-a întîmplat dumitale asta?
– mie nu! nevesti-mii…
Comentariu beton!21
@costicămusulmanu: atunci pregătește-te psihic, c-o să aștepți mult și bine, în ceea ce mă privește.
Am condus, am văzut cum e și mi-a ajuns. Nu mi-au trebuit sute de kilometri ca să realizez că io și electricele nu suntem pe aceeași lungime de undă.
Ăștia de la Rolls Royce s-au supărat pe mine când le-am spus că și-au bătut joc de numele firmei cu Spectre (înlocuitorul electric al lui Wraith – producția oprită-n 2019). Din cauza vânzărilor extrem de slabe a lui Spectre, în 2025, Rolls Royce aduce, din nou, Wraith în producție cu al său clasic V12.
Da, dar Jan va baga, in continuare, tot de 50 de lei motorina, cand va merge sa alimenteze. Asta este scrisa intr-un ton ironic si nu prea
N-a de nici un fel . Mi se pare însă că electrocarul , este alt drog apărut pe piață . Transportul în comun e viitorul pentru când lumea va deveni rațională , realmente economic și poluant la minim , și ăla , numai când e justificat , nu când cauți cu lumânarea „adrenalină” și pe cineva să omori , sau invers ! Nu vorbim aici de transportul utilitar și de mișcare a mărfurilor .
Da, întodeauna trebuie să ții cont de verdictele date de oamenii care pun virgulă între subiect și predicat. Sau care lasă spațiu înainte de semnul de punctuatie. E dovedit că știu ce vorbesc și se pricep la orice.
Am citit de 3 ori. Nu am inteles nimic. Sunt cateva cuvinte ce imi creioneaza o idee dar e a mea. 🙁
As mai adauga o obiectie, fara a fi musai hater – pretul. Momentan in categoria mai de buget rezonabil (~30k Euro) nu prea ai ce electrica sa iei, spatioasa, frumoasa, cu autonomie buna si incarcare rapida, o masina polivalenta pentru o familie care o utilizeaza in diverse scenarii. Ioniq 6 si 5 ar fi poate pe acolo, poate si Tesla 3, asta cel putin dupa criteriile mele personale in acest sens. Am testat si Tesla 3 si MG4 si Ioniq5 si Kia EV6 (da, e funny cu numerele, I know) in ultimul an si ceva, partial de curiozitate, partial cu o intentie reala de a intelege functionarea lor si modul de utilizare. Foarte misto masinile, mi-au placut, pe viitor pot deveni o alegere reala, in conditiile imbunatatirii autonomiei si timpilor de incarcare si a reducerii preturilor la un nivel comparabil cu ceva hibrid de exemplu, unde ai oferte foarte bune inca. Si daca se simplifica si treaba cu plata cu card la incarcare fara sa mai ai nevoie de n abonamente si aplicatii, a.i. sa nu mai ai atata variabilitate in preturi, va fi si mai bine.
Tu vorbești de prețurile la mașini noi? Că dacă răspunsul este „da”, ce mașină nouă „spatioasa, frumoasa, o masina polivalenta pentru o familie care o utilizeaza in diverse scenarii” poți să iei la sub 30.000 de euro?
MG ZS, Renault Arkana, chiar si Ford Kuga (la promo), Hyundai Kona, Toyota C-HR… doar cateva exemple, unele poate ca incep de la 30k, altele sunt sub 30k in echiparea de top, dar se poate masina noua in banii astia. OK, nu cari frigiderul in niciuna din ele, insa common, am depasit faza asta zic, in care luam o balena de masina pentru 1-2 scenarii pe an cand poate avem nevoie de extra spatiu si atunci ori apelam la o dubita ori inchiriem un portbagaj de pus sus daca e musai. 🙂
Niciuna dintre mașinile menționate de tine (excepție MG-ul, unde chiar nu știu prețurile) nu este sub 30.000 în echiparea de top. Iar CH-R ul ăla e foarte mișto, dar în niciun caz nu e mașină „spațioasă, de familie”. Când o să-i vezi portbagajul pe interior, o să întelegi de ce.
Dar asta nu înseamnă că n-ai drreptate și că prețul electricelor nu este încă foarte sus. Or să scadă pe măsură ce oferta producătorilor va fi din ce în ce mai mare și mai variată. Pe SH-uri deja s-au dus mult mai jos. Noi am cumpărat acum două săptămâni o electrică SH de care nu ne-am fi putut atinge acum un an.
Sa o stapaniti sanatosi si sa va plimbe prin cat mai multe locuri faine, asteptam jurnalele de calatorie. 🙂
E mică. Am luat-o exclusiv pentru Mara și pentru drumirile ei prin oraș.
Ref C-HR ai dreptate, e mic la portbagaj, trebuie o familie mai cumpatata la bagaje si fara carat carucioare si biciclete… :-)))
Iar ref MG, ZS-ul nou e pe la 28k in echipare de top, motor hybrid chiar foarte competent, am testat masina sambata impreuna cu fi-miu si nu mai vroia inapoi in a noastra. 🙂
De ce nu apare și părerea ta despre Ioniq 6 pe autocritica, hă?
Pentru că ești un hater, d-aia!