Articol scris de Iulia.

… nici boii nu-i trag, și pita-i cade-n țărână, și aceea i se scoală-n biserică. Cred că v-am mai zis io vorba asta a soacră-mii. E, în povestea de azi, omu sărac eram eu. Sau mă rog, noi, în familie. Ba chiar în aia extinsă, care nu include numai rudele, ci și prietenii.

Vă spui mintenaș de ce. Am avut vreo 2 luni destul de acruțe din punct de vedere financiar. Acruțe spre acrișoare tare. Na, se mai întâmplă când lucrezi pe cont propriu, deci să zicem că nu ne-am panicat prea tare.

Mai ales că ultima lună a fost pe reveneală, așa că ne-am frecat mânuțele și ne-am bucurat că scoatem oleacă capu’ la lumină. Doar că, aparent degeaba scoți capu’, dacă n-ai ciacrele aliniate și desfundate cum trebuie.

Că să vedeți. Noi avem niște prieteni. Mă rog, avem mai mulți, dar strict în cazul de față este vorba despre o familie anume. Să le zicem familia formată din doamna și domnul A.

Doamna și domnul A. dețin o mașină. Cu care domnul A. urma să plece într-o deplasare hăpt până taman pe tărâmul cu poftă mâncătorilor de melci și brânzeturi putinoase.

Numai că, ce să vezi, înainte de plecare, constată că autovehiculul din dotare prezintă niscai probleme. Timpul scurt, graba mare, ce să facă omul nostru? Că fără de mașină era în plop.

Intră-n scenă mandea. Care-și zice-n sine c-ar fi bine să mai facă și fapte bune uneori, așa că-i zice numitului: Ia, bre, mașina mea! Mergi cu ea până la mâncătorii de melci, că mașina mea e bună, e-n mințile ei, n-o să-ți facă belele!

Ceea ce nici nu i-a făcut. Până pă Francia. Și înapoi. Sau, mai exact, până când a simțit miros de Românica. Mașina zic, da probabil și omul.

Care mașină, fix când să intre de pe teritoriul unguresc pe meleagurile autohtone, a decis să aprindă-n bord martorul ăla care dă fiori oricărui șofer. Adică ăla de „Check engine”. Sau, pe românește, ăla care-ți zice că-i belea. Da nu-ți dă detalii.

Că practic, inginerii ăia de-au creat ei mașini au fost niște sadici și și-au zis: hai să punem dreq în bord un bec, care să se-aprindă când e belea, da beleaua aia să poa’ să însemne orice, de la s-a ars o siguranță la o să-ți explodeze motorul în 3, 2, 1…

Mă rog. Omul nostru se trezește deci în granița la patria mumă, cu baritai becu aprins în bord, la ora 1 noaptea. Ne sună, ne întreabă ce să facă – să se oprească-n drum sau să aibă curaj să continue? Că dacă sare sărăcia-n aer?

Am decis prin vot nesecret și unanim să-i dea bătaie, urmând ca a doua zi să caute cea mai apropiată reprezentanță și să afle ce fel de belea semnaliza respectiva feștilă clipitoare-n bord.

Se duce, află, i se zice că nu e grav rău de tot, nu explodează șandramaua, poa să meargă liniștit până acasă. Ceea ce execută omul nostru.

Sunăm între timp și la service, facem programare pentru remedierea situației și totul părea să fie în regulă. Doar că nu.

Că am uitat să vă spui. În afară de mașina asta cu care ar fi trebuit omul nostru să plece în deplasări, el mai are un coteț. Un Duster pe care-l folosește zi de zi în scopul strict și exclusiv de-al trage prin cur. Că așa e natura activității lui, că are nevoie de o mașină de tras prin cur. Rol asumat de săracu Duster.

Înainte să plece pă Franța, omul și-a băgat Dusterul în service, că-i expirase ITP-ul și mai avea de făcut nush ce pe la ea. Sau el? Mă rog, n-are a face.

A doua zi după ce a ajuns acasă cu bine, cu mașina mea cea cu becu-aprins în bord, s-a dus omul să-și recupereze din service Dusterul. Cu care însă n-a apucat să parcurgă nici măcar vun kilometru, că s-a auzit un clanc și a devenit foarte rapid foarte clar că ceva nu-i bine.

Așa că s-a întors târâș-grăpiș cu Dusteru-n service, ca să constate că ceva pe la o roată se cam rupsese. A abandonat deci din nou mașina în service și a făcut ce face orice om în cazuri d-astea: și-a sunat nevasta să vină să-l ieie.

Între timp, mașina mea ajunsese la rândul ei în service. Fusesem asigurați că reparația nu va fi una costisitoare nevoie mare, că e numa nush ce actuator și dracu nu e chiar așa de negru. Babinecănu.

Că evident că, odată cu intrarea-n service, s-a mai găsit pe ici-pe colo câte una-alta, așa că dacă dracu nu era încă negru, a devenit negru când a văzut factura. Că s-au adunat alea una-alta până pe la vreo treimii de lei, așa.

Dar stați, că asta nu e tot. În timp ce mașina mea stătea cuminte în service, așteptând piese și reparații, ne suim noi într-o zi cu soare în mașina domnului Fritz, ca să mergem să luăm odrasla de la grădiniță.

Care n-apucăm noi bine să plecăm din fața porții, când, să vezi și să nu crezi, se aprinde în bord… ce altceva decât același temut martor. Blestemăția de Check engine. Numa că mașina asta, fiind oleacă mai inteligentă decât a mea și fiind aparent în stare să ia decizii de capul ei, a hotărât că, urmare a aprinderii becului diavolului, va intra în așa numitul Limp mode.

Pentru cine nu știe despre ce e vorba, limp mode ăsta e un regim de funcționare care îi dă voie mașinii să meargă, dar nu-i dă voie motorului să depășească 4000 de ture (cifră valabilă strict pentru mașina noastră, în situația dată, ea putând varia în funcție de mașină, model, problemă etc.). Pe românește, te lasă să mergi ca ochiu mortului.

Repetăm așadar procedura: sunăm la service, programăm mașina și ne facem cruce cu limba-n ceru gurii să nu explodeze sărăcia până ajungem cu ea acolo și să nu ne explodeze nici nouă capu când om vedea (și) factura asta.

Ni s-a îndeplinit dorința parțial, în sensul în care mașina n-a explodat. Capu’…

Una peste alta, am două concluzii:

Unu. Vindem mașini la preț avantajos sau dăm la schimb cu trotinete, mături sau covoare zburătoare în stare bună plus diferență. Alternativ, vând rinichi sau o bucată de ficat, ceva, că am de plătit facturi la service.

Și doi. Vasilescu, nu faci și tu un curs de curățat ciarcre, ceva, coane? Că mi s-a acrit de cât de înfundate-s ale mele, degeaba le tot aliniez io, suflu-n ele ca-n jigler, că aparent ceva nu fac bine deloc-deloc.

Acestea fiind zise, vă urez o sâmbătă cel puțin superbissimă, să n-aveți belele nici cu mașinile, nici cu alte alea!

P.S. Nota redacției: avem și povestea mașinii pe care am testat-o ieri, dar pe la ora 10:00. O să vă spun încă de pe acum că este cea mai cool mașină din tot turul cu mașini electrice. 

sursa foto: freepik.com