Indiferent dacă ești doar în tranzit, sau începător, sau de-abia te-ai mutat în preafrumoasa noastră capitală, sau chiar șofer cu experiență, mai mult ca sigur ești îngrozit de traficul auto din București. Și pe bună dreptate.
Dar ce nu știi tu este că există patru reguli de aur, patru reguli pe care, dacă le știi și le aplici, o să constați că dintr-o dată traficul din București nu mai e chiar așa de speriat cum zice lumea. Iată-le:
1️⃣ Prioritatea de semnalizare
Probabil auzi prima oară despre această regulă uimitoare. În ce constă și cum se aplică? E foarte simplu, regula spune că poți schimba banda, sau sensul de mers, în fracțiunea de secundă în care ai dat semnal dreapta sau stânga, nu contează. Cu ocazia asta o să constați câtă lume nu cunoaște această regulă de aur, în momentul în care îți vor reproșa prin gesturi sau claxoane schimbarea inopinată a benzii. Moment în care lași geamul jos, scoți capul si urli:
– Coaie, nu vezi c-am dat semnal? Ce pula mea mai vrei?
Da, știu, nu este extrem de elegant, dar cineva trebuie să le aducă și lor la cunoștință această regulă de bază a traficului din București.
2️⃣ Nu lași pe nimeni să schimbe banda
Regula asta este vine în continuarea celei de mai sus, tocmai pentru a asigura un trafic fluent, fără sincope. Dacă ai observat un conducător auto, care rulează paralel cu tine, că începe să semnalizeze din timp, cu intenția de a schimba banda sau sensul de mers, accelerezi ușor pentru a nu-i permite această manevră riscantă. Dacă accelerează și el, te înfigi în accelerație, îi dai să pută, dar nu te clintești un milimetru din dreptul lui. Dacă chiar ar fi vrut să schimbe banda, avea la dispoziție prioritatea de semnalizare, nu ești tu de vină că nu cunoaște regulile de bază.
3️⃣ Străduțele laterale nu există
Niciodată, niciodată, ABSOLUT NICIODATĂ, nu lași pe cineva să iasă de pe vreo străduță laterală. Chiar și în situația în care nu mai ai unde să înaintezi, te oprești exact în dreptul celui care așteaptă să poată ieși și nu-l lași să avanseze nici măcar cinci centimetri. Dacă se uită urât sau cu subînțeles la tine, îi întorci un elegant ridicat din umeri. Ce, l-ai pus tu s-o ia pe străduțe laterale fără prioritate? Ia mai dă-i dracu’, că numai pretenții au.
4️⃣ Orice coloană sau ambuteiaj se depășește pe linia de tramvai sau pe contrasens
Bănuiesc că ai constatat și tu că în anumite zile sau la anumite ore, Bucureștiul este de necirculat. Coloane imense, ambuteiaje, nervi, oameni nemulțumiți, tot tacâmul. Dacă vrei să eviți toate astea, să nu fii si tu unul dintre cei cărora le crește tensiunea așteptând să se miște morții ăia din față, ai la dispoziție trei metode simple. Atenție, nu le poți aplica haotic, ele se execută gradual, în funcție de gradul de încărcare de pe carosabil:
👉 Ambuteiaj lejer doar pe benzile pentru circulație auto. Se depășesc toate mașinile din față pe linia de tramvai, după care se reintră elegant pe sensul de mers. Acolo unde nu există linie de tramvai, se execută manevra, cu același succes, pe contrasens.
👉 Ambuteiaj sever pe toate benzile pentru circulație auto plus un sens al liniei de tramvai. Se depășesc toate mașinile din față pe contrasensul liniei de tramvai, după care se revine pe sensul de mers.
👉 Ambuteiaj grav cu toate benzile ocupate plus cele două sensuri ale liniei de tramvai. Pentru această regulă există două moduri de aplicare. Primul: acolo unde lățimea o permite, se depășesc toate mașinile din față pe trotuar. Și al doilea: dacă trotuarul este îngust, se trece la depășirea ambuteiajului pe cea mai liberă bandă de pe contrasens. Simplu și eficient.
Acestea sunt cele patru reguli, careul de aur care te va ajuta să conduci prin București ca un bo$$, fără să-ți bați capul cu ambuteiaje și coloane, în deplină siguranță, invidiat de colegii de trafic când vor vedea cât de mișto și rapid știi să te descurci.
Sau îți iei BMW. Dizăl si manual. Și tricou Lacoste cu guleru sculat din fabrică.
Comentariu beton!51
N-ai cum să-ți iei dizăl, că nu poți să-l treci pă gepeleu.
neapara un 320 d vechi de minim 20 de ani, pisicuta sau cum ii zicea la ala. merge si un passat din aceais generatie cu minim un i rosu pe spate.
Ai scris greșit „Audi”.
De ăla dă teren, cu juma de milion de km ? Nah, la noi nu se poarta. Daca e dă teren neapărat bmweu x5 , nu conteaza km, si daca esti sarantoc tare merge si un tuareg .
faza mișto cu adevărat îi că prezentele reguli se aplică încă de la primele ore ale zilei, în condiții de trafic redus; constatat pe pielea proprie astăzi, începînd cu 6,30 cînd am intrat dinspre voluntari…
Comentariu beton!16
Da, așa e, profesioniștii le aplică tot timpul, nu țin cont de amănunte din astea.
Solutia :masini autonome fara pilot care sa se bazeze pe inteligenta artificiala si …pe reguli de circulatie!
auzi, dar voi nu aveti metrou?
Avem, șerif, dar traficul tot ăla e.
Cum mai este trafic? Boc asta ne promite, ca ne face metrou si dispare traficul ca si prin minune. La voi de ce nu a disparut?
Băi, nu cred c-o să aibă Clujul metrou prea curând. Dar dacă într-adevăr ar avea și ar acoperi zonele importante din oraș, sunt absolut convins că valorile traficului ar scădea mult de tot. Că una e să ai metrou într-un oraș de 300.000 de suflete (hai să zicem dublu, 600.000, cu tot cu studenți, tranzit și cetăteni neluați în nicio evidență) și alta e să ai metrou într-un oraș în care forfotesc peste 3 milioane de cetăteni zilnic (am mai pus un milion peste cei 2 care sunt oficial aici).
Bai, nu cred nici eu, dar sunt o gramada care cred si il tot voteaza. Real cica suntem 700 mii dar oricum nu ajung, economic vorbind, pentru a face metrou . E doar o chestie populista .
@Razvan Nürnberg are 536.000 locuitori și 3 magistrale. Metropolitan nu știu, dar probabil tot cam 700.000. In 10 ani au tras de cea mai scurta s-o largeasca la ambele capete, au băgat și trenuri noi, roșii și drăguțe de zici că-s de la puff. Au și tramvaie și buse. Sunt convins ca economic nu prea sunt rentabile dar sunt mană cerească la orele de trafic de vârf.
Comentariu beton!13
@Razvan, nu mai pupă Boc alt mandat după cel actual. Tot prin centru la vopsit și îngustat străzile (care oricum sunt horror de înguste) în loc să se apuce de centură. El visează metrou și Someș navigabil…🤦
@Marius U, sunt în stare să pun un pariu baban pe faptul că Boc va fi primar al Clujului până zice el „stop”.
@Mihai, sper să nu, totuși. Nu zic că nu face și lucruri ok, dar în ultimii ani parcă a luat-o razna… visează numai prostii și se cam satură lumea de vise de grandoman, dar el se tot învârte în studii de pre/post/fezabilitate
Boc pupa alt mandat. Odata ca nu are nimeni interes sa il schimbe atata vreme cat imobiliarele merg struna si deci nu are niciodata contra candidat la alegeri si apoi toti nou venitii in cluj il voteaza pentru ca totusi comparativ cu oraselele de unde vin ei clujul arata mai bine, adeca nu e total dezastru. Dar se indreapta spre dezastru , traficul este ingrozitor, la infrastructura nu se face nimic in afara de stricat parcari si strazi inteligente de 50 care dau bine in poze, scoli si gradinite insuficiente, preturi foarte mari.
De ce? Vrei să depășești pe acolo?
Mai există și a patra metodă la depășirea coloanei: circulația pe trotuarul de pe contrasens – ar putea fi încadrată la conducere preventivă
Comentariu beton!16
Da, am vrut să menționez și metoda asta, dar prea puțini conduc în halul ăsta de preventiv.
Mi-ar fi milă să-mi bat joc de BMW-ul meu în traficul din București, mai ales că are semnalizarea funcțională. 😀
Opel-ul Astra 1.4 benzinar, în modul lejeeer, se potrivește mult mai bine acolo. 😀
Io n-am înțeles niciodată UNDE se grăbesc ceilalți.
Comentariu beton!14
Tu ai șeptar diesel, este? Cum poți, băi să îți iei șeptar diesel, diesel, mă,abominatie.Ia mă un Deere dacă vrei diesel.Un pickup ceva. Bmw si dizăl. Popp si Rapp plâng în morminte.
Comentariu beton!16
@Edelweiss: da, 750Ld xdrive. Pentru cuplul motor. Pentru „tors”. Pentru iarnă. Io-s fan diesel.
Dar no, pentru fâțâit în oraș, mi-am luat Opel-ul benzinar. 😀
Ce să fac c-un pick-up la bloc? Să car plasele cu cumpărături? 😀
Cum arăta un John Deere verde cu roți galbene parcat pe 2 locuri? Mi-ar fute poliția o amendă de m-aș căca pe mine. 😀
Nu intră în mintea mea neam, bmw si diesel, merc si diesel, chiar dacă, stiu, 200 D, 300 D sau TD, nu intra nene.
După Dacia 1410, bătrânu’ o avut un Mercedes Benz 300D.
Pompa de injecție de la w 123 D a fost o minune a ingineriei. Ca să funcționeze în regimul optim trebuia să umbli la ea cam la 25-30 k km. Mergea si mai mult pentru că deservea un motor legendar. Un W 123 E coupe întoarce și azi capete.
@Edelweiss: io nu l-am văzut pă bătrânu’ meșterind la motorul Merțanului doar foarte rar, dar în schimb la Dacie era o distracție să-l aud înjurând în timpul funcțiunii. 😀
În primul rând, eu am răspuns azi la textul de ieri, crezând că e cel de azi.
În al doilea rand, am coborât la Aviatorilor, în loc sa cobor la Aurel Vlaicu.
În al treile rand, nu am permis.
Dar am o întrebare către bărbații șoferi: și voi vă sunați soțiile iubitoare care vă așteaptă acasă cu masa pusă, într-o zi ploioasă, DIN MAȘINĂ, înjurând că stați blocați în trafic și că „băi, a dat puțin ploaia și toată lumea și-a scos mașina din parcare!!”
Comentariu beton!32
Lasă, @Eleno, tu ai permis de nebună. Și de mânuit forfecuța prin claie. 🤭
Ce vremuri, nene, când mă suna din trafic! Parcă se întâmpla acum un milion de ani, așa mi se pare. La noi ie pă restricții iar, de sâmbătă mai ușor cu fâțâiala, se înmulțiră iar cazurile și vor să le scadă.
@didino, lăviutu!
Ce voiam sa zic, apropo de punctul 3: stradutele laterale oricum sunt pline de wazeri scurtaciosi, nu de riverani.
Să fie sănătoși, TOT NU LE DAI VOIE. 😛
Mergeam de la mine din est, spre vest, la Horezu, să iau oale de pus vin fiert. Era tot joi, cam pe la orele 11. Veneam pe autostradă și mă rugam să fie centura de la Bucale mai liberă, Doamne ajută la toată lumea, mai mult mie! Până să mă dezmeticesc, waze-ul blestemat alesese el calea mai scurtă: drept prin analele Bucureștiului. Mi-am dat seama că eram intrat, când am început să văd blocuri, semn al civilizației si dezvoltării multilaterale. ” ‘ai, să-mi bag…, cu capitala voatră de tot rahatul…” îmi zic în gând, că apărea apoi sunetul pe cameră…
Ca un turist adevărat, am văzut tot, de la est la vest, iar pe ceas, o oră în cap. Adică e bine, zic eu. Din păcate, nu am respectat nicio regulă de-ale lui MV, căci sigur făceam 55 de minute.
Comentariu beton!21
De aia eram io pe post de copilot la bărbatimiu când ne întorceam de la Bușteni la fiecare 5min dădea waze ul tura mai ușoară 🤓și io ii bagam strâmbe…. 😂 🙄
Dacă te-a dus waze prin oraș, poți să fii sigur că pe centură se făcea plajă, se jucau jocuri de societate, se făcea orice, mai puțin sa se înainteze vreun metru.
Buna ziua! Cred ca este o mica greseala in text. Cuvantul „trotuar” tb inlocuit cu ” parcare”. Cel putin in zona unde locuiesc tb sa fii atent sa nu murdaresti masinile cu hainele de pieton.
Comentariu beton!35
Am râs, de ce să mint. :))))))
Stai să îți explic cum se vede toată treaba din dreapta.
– Aoleu, aoleu! Ce faci, omule? Aoleu, aoleu, stai ușor! Fii atent! Vezi în stânga! Aoleu, aoleu, veeeezi în dreapta! Kkm-aș, se urcă ăla pe noi! Cască ochii! Kkm-aș! Ți-am zis să mergi mai încet! Aoleuuuu, toți nebunii! Aoleu, aoleu! Cască ochii, ce naiba! Mă, tu vrei să mă omori! Aoleu, aoleu! Frânăă!!! Vreau la mama! Unde naiba mi-e eșarfa? Aoleu, aoleu! Boul ăla e chior, ce naiba? Mă leg la ochi și spun că m-ai răpit dacă tot e să mor de inimă! Aoleu, aoleu! Nu tac, mergi încet! Vrei să mă omori, e clar! Stângaaaa! Intră în noi!
…
Am sfârșit pe bancheta din spate, legată la ochi. Ceea ce vă recomand și vouă, dacă vreți să nu faceți infarct.
Comentariu beton!42
Hmmm, extrem de ciudată opțiunea cu legatul ochilor. Personal, mi s-ar fi părut mult mai util un căluș. 😛
Da, e bun pentru dietă 🤭
Comentariu beton!13
Băi, sa-i faci papa bun si tot ce vrea el, dacă după primele doua rânduri mai erai in masină. Rabdător omu’!
Comentariu beton!13
Normal că mai eram în mașină, #kkaminenimenea
Si traditionalul „pe noi ne-a claxonat??” la every fucking claxon 🙂
Comentariu beton!14
5. Pe roșu trec profesioniștii.
Când e ambuteiaj, pe roșu e ca pe verde. 😛
Pot sa mai adaug o regula? Pot? Pot?
Bine, se aplica, in general, in afara localitatilor, dar tot regula de baza e.
Vii cu viteza pana in cwuru’ aluia din fata ta, te proptesti la 30 cm de el pana cand iti apare un TIR din fata. Atunci, bagi o depasire scurta si rapida, intri la loc tot la 30 cm in fata lui, sa se-nvete minte saracu’ dracului ca, daca vede in retrovizoare ceva care zboara prea jos, se da dreaq in santz si face loc.
Comentariu beton!14
Îmi pare rău, regula este incompletă. După revenirea pe sensul de mers, în fața ăluia, se aplică si procedeul numit „frâna de control”. Se calcă o dată brusc pedala de frână, ca să-l faci pe ăla din spate să se cace pe el sau, și mai tare, să ia volan și să intre în șanț. Abia atunci i-ai arătat tu lui.
Trebuie musai adaugat la lista de reguli: Daca vezi ca banda continua intr-o usoara curba, este marcata vizibil (caz destul de rar, dar exista) si mergi inainte – tu mergi inainte, taiand benzile ca un boss. E datoria celorlalti de a te feri pe tine, bombardierul care merge ca un bivol – cu capul inainte. Bineinteles, fara sa semnalizeze.
Sau cazul in care cineva chiar respecta benzile alea – tu il claxonezi ca un gibon, pentru ca ti se pare ca ti-a taiat fata.
Mentiune bonus: strada cu doua benzi clasice – banda 1 – inainte si dreapta, banda 2: inainte – si claxonezi ca maimuta ca cel din prima banda a indraznit sa se opreasca la semafor si nu-ti face tie loc sa faci dreapta. Pentru ca nu e capabil sa inteleaga ca Bo$$ii se grabesc mereu si soferii inferiori ar trebui sa se dea din fata lor. Eventual sa treaca pe rosu pentru tine.
Chestiile astea se intampla super des la Iancului si in zona podului Mihai Bravu. Dar cred ca merg ca reguli generale.
Ar mai fi câteva:
– parcare oriunde, oricând, atât cât este chiar acolo unde ai nevoie: intrarea din bloc, trotuar, stație de autobuz, banda 1, banda 2, linia de tramvai. Dacă ai pus avariile eşti mai mult decât legal!
– accelerezi când vezi fraierii că traversează strada. Dacă nu grăbesc pasul le dai nişte claxoane, de imbold.
– ieşi din parcarea de pe bulevarde direct pe banda a doua (sau a treia, unde e cazul), fără să te asiguri. Cine pupă-n fund plăteşte, dă-te dracu’!
– Mergi pe avarii pe banda 1 câțiva kilometri buni sperând că vei găsi loc de parcare. Ambuteiajul creat e pentru fraieri, tu nu te grăbeai oricum.
Reguli de bun simț. Dar sunt curios dacă va fi vreun cititor/cititoare să ia de bun ce ai scris sau măcar o persoană care să te ia la rost că poți scrie așa ceva.
Pe blog, nu cred. Pe pagină, în schimb, mă aștept la orice.
Legat de punctul 3: p-aici pe unde învârt eu volanul rar îndrăznește câte unul să se bage în intersecție/joncțiune dacă în față nu se circulă. Și dacă o face, are BMW, Audi sau VW. Sau număr de România.
La un moment dat eram primul la un semafor care s-a făcut verde. Nu m-am mișcat, pentru că dincolo de intersecție nu aveam unde să înaintez. Mă așteptam să testeze cineva milisecunda. Surprinzător, n-am auzit nici un claxon. În primele 10 secunde. Dar 3 mașini mai în spate, a reparat un românaș situația imediat după aia.
Comentariu beton!13
@Șerif, eram în Bologna, deci la italieni, sânge latin, astea, nu nemții tăi calculați. M-am rătăcit (nu era cu gps pe vremea aia) așa c-am scos harta să mă uit în ce direcție trebuie s-o iau. Toate astea se întâmplau la un semafor care s-a făcut de două ori verde până m-am mișcat eu de pe loc. În spate erau mașini gârlă, dar n-am auzit nici măcar un pâlpâit de claxon.
Dacă era inaintea erei GPS-ului, înseamnă că erai singurul român din intersecție.
Comentariu beton!13
domnu instructor, vedeti ca ati uitat cea mai importanta lectie. Am impresia ca sunteti obosit sau beut, altfel nu realizez cum se poate o asemenea omisiune
Orice manevra este insotita de claxon! In cazul ambuteajului cu toate benzile ocupate intai se da claxon. Sa stie ala care a provocat ambuteiaju ca e ambuteiaj. Si sa ti se faca loc
Unde se poate, musai flashuri. Talentul trebuie intretinut
Claxonul se dă doar la revenirea pe sensul de mers. Să-l faci atent pe mortul ăla care e primul în coloană CĂ TREBUIE SĂ TE LASE să te bagi. Ai plecat de ceva vreme de aici, nu prea mai ești la curent cu noutățile. 😁
ah. acum aveti masini puternice, nu mai e nevoie sa le dati cai putere in plus cu claxonu?
@animaloo, claxonul este așea… de control, ca să știe lumea că Elvis has left the bilding!
La noi in Panduri mai e o regula. Daca e rosu, dar nu sunt decat niste pietoni care vor sa traverseze ignora-i si treci, ca doar fraierii asteapta sa fie verde.
nu inteleg de ce comentariile naspa sunt la moda.
ba nene, vorbeste romaneste, nu promova cocalari, golanisme samd
sunt satul de asa ceva!
vasilescule… pe tine te admir!
Hă?