Dacă nu e vreo vrăjeală proastă (și nu pare deloc), aș cam vrea și eu o mașină din asta electrică. Chiar si Logan. Sunteți nebuni, merge aproape moca, poa’ sa fie si Trabant sau Lăstun.
Dar am o vagă presimțire că nu vom mai auzi nimic despre el, tot așa cum nu se mai știe nimic despre proiectul „Troty” al inginerului Capră.
https://www.youtube.com/watch?v=cNK4t50l8ik&w=640&h=360
Uite și șmecheria pe care ar fi vrut s-o producă Iustin Capră. Despre care omul zicea că ar fi ieșit pe piață la un preț de 400-500 de euro. Aveți idee căt costa un Segway? Câteva mii. Mda, exact. De-asta au trecut 5-6 ani și nu s-a înghesuit nimeni să i-o bage in producție de serie.
http://www.bitpress.ro/m/#/app/post/1241752
Chiar acum câteva zile am dat peste articolul ăsta și l-am devorat, io zic aşa: cred ce spune omul ăsta, nu are nimeni nici un interes să ne dea nouă, oamenilor în general chestii moka. Poate părea o teorie a conspirației, dar sunt convinsă că unora, puțini și extrem de bogaţi le convine să ne țină dependenți de resursele lor. Păstrând proporțiile, sunt convinsă că și Ceauşescu de exemplu a supărat pe mulți atunci când, cu eforturi uriașe din partea populației a reușit să achite întreaga datorie externă a României… Îţi dai seama ce afront pentru ăia mari…cine e măi piticul ăsta ce-şi permite să fie el independent financiar și să nu ne fie nouă DATOR? Și da, și eu cred că nu o să mai auzim de băiatul ăsta…
@Claudia Cristina, asa si este. Pentru ce sa nevdea moca (sau foarte ieftin), cand ni le pot da foarte scump.
Ai perfecta drptate, asa este condusa lumea. Kitul nu va fi la vanzare prea curand, inca nu e momentul…
🙂 nu e chiar asa dragule … cred ca ne place noua sa exageram, Suntem in majoritate afectati de spiritul latino-turcesco-grecesc, poate de aceea nu ne prea baga in seama cand e vorba de tehnica cei care chiar se ocupa de chestii de astea …
Nu ma mai uit acum inca o data, dar la prima vedere, in discutia cu loganul, francezul e tare ambiguu dpdv tehnic … nu mi-e clar daca bateriile/masina/motorul sau cine are 21kW … ca le amesteca pe toate … apoi, ca unitate de masura, bateriile nu se masoara in kW … eventual o UM pentru energia bateriilor ar putea fi sa zicem kWh sau kVAh, dar o autonomie de 150km cu 5-6 lei e utopic acum. Chiar daca nu luam in considerare faptul ca la cateva sute de cicluri bateriile se duc, trebuie inlocuite, si doar cu asta rezulta un cost destul de mare pe km … tipul nu zice nimic de recuperare la franare, nici nu arata ca s-ar fi gandit la asa ceva, ca sa-l cred ca ar atinge autonomia aia de care zice in conditiile de care povesteste … 5ron/21kw, cu 80km/h in viteza 2 … 🙂
In sfarsit, se poate detalia, dar nu e cazul, sigur vor aparea masinute din astea facute calumea, e fain ca oamenii au hobbiuri deastea, chiar daca le exagereaza … toata treaba aici e ca „influencerii” ca tine Mihai, care in general sunt trecuti printr-o facultate si nu reporteri la norma, sa nu „puna botul” f. usor la povesti, mai ales cand se vede ca cel care le spune e un pic atehnic, acum, presupunand ca exprimarea lui in romana ca francez nu e nu e afectata de faptul ca 1kWh in franceza e altceva decat in alte limbi ….
In legatura cu clipul inginerului Capra de care cred ca in nici un caz nu putem spune ca n-ar sti ce vorbeste, ci dimpotriva …
Chestia e ca nu l-am auzit pe el sa spuna ca jucaria – care e f. interesanta- ar putea fi produsa la 4-5-600Eur… Probabil ca a fost ceva de genul:
Reporter idiot: Dl. Inginer, cat a costat sa faceti jucaria asta?
Ing. Capra: cred ca in jur de 4-5-600Eur am investit …
Reporter idiot: Scriem aici ca 4-5-600 Eur ar costa productia …
Nu e de loc asa …Nu asa merge treaba … deloc …
Ce face inginerul Capra, e o chestie de vizionar, nici pe departe ce inteleg producatorii sau oamenii in general prin productie. Daca cineva ar cumpara ideea lui, jucaria aia trebuie reproiectata …e doar o idee si o demonstratie de principiu, nu o chestie care se poate produce asa cum o vedem … ceea ce duce la alte costuri … cu totul altele.Pentru un producator sau pentru un om care nu e reporter, problema se pune asa :
Imbinarile ce le-am vazut acolo si despre care omul spune ca ar merge pana pe la 80kg sunt cam de neincredere, or fi ok ca prototip, dar ca productie, sa vinzi asa ceva la 1M de oameni zapaciti sa se dea cu ele, nu sunt ok, poate doar daca se fac din titan sau alt material scump …
80kg nu e ok pentru productie de serie … adica eu care am ceva peste 90 ce fac? ma uit la prieteni cum se dau cu ele, alerg pe langa, si nu-mi iau ca nu ma duce? Pierde producatorul … Nu-i ok … De unde rezulta ca e necesara (intotdeauna este) o reproiectare care tine cont de realitatile pietei … asta inseamna costuri … Repet, nu ca ce face inginerul Capra nu e ok, dar una e o idee, chiar cu demonstratie, si alta e sa pui produsul pe piata, unde sa poata fi produs/cumparat/folosit in siguranta … Alta problema aici … Chestia aia firava va trebui testata si modificata (adica costuri) astfel incat sa puna cat mai putine probleme in diverse situatii, care pot aparea, inclusiv gropi, accident, sau chiar oboseala materialului la vibratii … Unul care iti demonstreaza ideea, nu face asa ceva ca nu ar mai avea timp de idei, dar un producator isi pune problema ca nu vrea sa fie dat in judecata de o gramada de clienti care au dat cu mufa de asfalt la chiar 10km/h si s-au ranit din cauza ca s-a desfacut ceva la trotineta … Deci sigur ca va trebui s-o si certifice cumva … poate chiar NCAP 🙂 – alte costuri …
Poate nu in ultimul rand la costuri … Ceea ce a facut ing. Capra sa-si demonstreze ideea, sigur a facut cu ce a gasit pe „langa casa”. Cand te apuci sa faci din asa ceva un lucru de pus pe piata te lovesti de alt aspect:
Ce baterii avem noi aici? a VRLA-uri chinezesti de 12V7-8-9Ah … Hmmm … nu putem asa … pai pana punem noi asta pe piata, vine altul si o scoate mai performanta … ia sa intrebam la Bosch (de ex.) ce baterii au mai performante de scos pe piata pentru anul viitor? A, astea le vor scoate la anul, ia uite ce faine sunt, ce capacitate au, ce usoare si sunt si garantate 1000-2000-3000 de cicluri? super, cat costa? aoleu, dar „Reporter idiot” zicea ca toata jucaria trebuie sa iasa la 400Eur, astia chiar vor doar pe baterii 400? Futu-i …. hai sa-l negociem la 300, ca pe gratis nu ni-l dau … sau sa le spunem ca o sa dea faliment, ca uite ce baterii face chinezul la 50 EUR… :))
La fel si cu motorul ….
S-ar putea sa nu fie lucrurile in lumea reala chiar cum sunt prezentate de reporteri …
Poate ca si eu exagerez un pic, dar treaba nu-i chiar asa simpla, cand e vorba de productie, sunt implicati multi oameni, cu rolurile lor, care trebuie platiti, trebuie desigur si capital, iar capitalul are costul lui …
Zicea cineva mai sus pe un ton cam de repros „nu are nimeni nici un interes să ne dea nouă, oamenilor în general chestii moka” …
Pana la urma, nimic nu-i moka, si nici nu prea ar trebui sa fie, de ce ar fi ceva moka? Cred ca e ceva gresit in gandirea asta, iar oamenilor li se si induce oarecum mentalitatea asta de cersetor plangacios, vezi doamne ca nu vor sa faca capitalistii astia sa fie moka sau f. ieftine trotinetele …
PS.
Poate nu e chiar de publicat comentariul asta asa, vad ca a iesit deosebit de lung, ia-l eventual ca un mail pt. tine, oricum, n-am povestit de mult timp …
@Ari, ba e chiar foarte misto comentariul. Si ma bucur sa stiu ca-mi citesti blogul. Despre baiatul cu Logan nu am ce sa comentez, ai facut-o tu. Dar despre Troty… am citit un interviu chiar cu Iustin Capra. El zicea ca productia de serie ar duce la un pret pe piata in jurul a 400-500 de euro. Si alte chestii interesante, care nu sunt in video-ul de pe youtube. Hai ca ne mai auzim. 🙂
Il citesc regulat, si imi place, dar nu prea sunt eu prea bagacios …
Despre Troty, am vazut si eu la vremea ei ceva cred ca la TV. Daca Iustin Capra a zis asa ceva, exagera, probabil ca a gresit, si ca dovada, nici nu s-a realizat inventia … Exagerarile nu-s bune cand vrei sa pui la cale productia …
Ca sa poti realiza de ce, uite – o bicicleta calumea – nu ma refer la ceva de competitie, sau ceva tare deosebit- costa cam pe acolo -500-1000E. Ma refer la o bicicleta noua, buna, de brand, care probabil are si o retea mai mare sau mai mica de service, si un nume, etc. Desigur exista si biciclete la 100E dar clar ca nu vrei/poti sa sti cine le-a produs certificat, si probabil nici nu au cine stie ce fiabilitate/siguranta. Cand vrei sa fi primul (sau printre primii) ce pune pe piata un device din asta, tre sa-l faci sa mearga bine, sa aiba toate certificarile, sa prezinte siguranta, etc. Bineinteles si sa-ti asumi ca intr-un anumit timp o sa apara replica chinezeasca la jumate de pret. Nu ai ce face, chinezul o sa-l replice, fara certificari si alte alea, si probabil o sa foloseasca pentru reparatii parte din reteaua de service pusa la dispozitie de primii producatori …
Cam asta-i viata, de aceea sunt diferente asa mari intre cei care dezvolta si produc primii un produs, si cei care vin apoi cu replici. Vezi chestia asta la imprimante (in domeniul tau), telefoane, si multe altele, sunt chestii care nu se pot nega, sau sa nu ti cont de ele … Din pacate educatia noastra e in alt spirit, care concepe mult mai superficial, si foarte usor sare peste niste lucruri necesare, pentru ca noi ne-am obisnuit sa credem ca vin de la sine … Nu-i asa. Te asigur ca fara mobilele de 500-1000 de EUR de la Apple, Samsung, Microsoft, Nokia, nu ar exista cele ieftine de 100-500 EUR de la cine vrem noi … HTC, LEnovo, Allview, etc…
Sigur, la un moment dat, un profan observa ca un Allview de 1000 ron, face cam cat un Samsung galaxy S4/5, in majoritatea cazurilor in termeni de performanta, cam la orice compari … Problema e ca fara Samsung care a facut printre primii telefoanele inteligente, a sustinut niste standarde, o retea de service, etc nu ar fi fost posibila existenta celeilalte firme. Simplu. Firma cealalta, foloseste probabil in mare parte niste standarde, poate chiar patente inventate de altii (cu costuri asumate de aceia), in mare parte, o retea comerciala si de service (ale carei baze au fost puse cu costuri asumate tot de aceia) si care sunt finantate in prezent in mare parte tot de principalii dezvoltatori. Bineinteles ca nu-i mare problema daca la un service de telefoane mobile Samsung sau in general de electronice vine si HTC sau Allview si negociaza si ei sa se foloseasca de serviciul respectiv, dar acea infrastructura nu ar fi existat si nu ar putea fi sustinuta de replicator (la pretul actual) daca nu ar exista primii …
Deci daca te duci la un investitor/producator serios si ii spui tu ca ai inventat trotineta si uite ce simplu e, costa doar atat, o sa-si dea seama ca esti pe dinafara (vorbind de bussines nu de inginerie) si te va trimite probabil la plimbare – probabil ca asta s-a intamplat cu Troty…
Daca te duci la unul ieftin – replicar, si el o sa vada ca esti defect la mansarda, chiar daca ideea e buna, el n-o poate scoate primul pe piata din cauze de infrastructura care reies de mai sus …
Cam asta e, nu are nimeni nimic cu lumea pe tema asta, dar noi suntem indreptati/educati sa gandim prost.
Daca era chiar asa cum zici ca ar putea fi Troty la 400-500Eur, Iustin putea gasi pe cineva s-o faca, sau putea sa incerce chiar el sa deschida o chestie locala cu productie de cateva sute pe an, dar ar fi descoperit ca de fapt costurile reale sunt mult mai mari chiar daca ar fi prins ideea pe plan local :). Eu zic ca ar fi avut probleme sa descopere ca se mai si strica si ca trebuie si un service deschis, mai trebuie inlocuita o baterie/motor din cand in cand la un parc de doar cateva sute doar intr-un oras 🙂 Dar de fapt doar de la vanzare, cand i-ar fi spus cineva doar cat costa o campanie scurta de marketing pe plan local si intrarea in magazinele de profil, cred ca ar fi trebuit revizuit pretul … De fapt el ca inventator nu ar fi trebuit sa isi dea cu parerea la pretul de productie … Lasa ca-l calculeaza producatorul … Asta se poate sa fi fost gresala lui, pentru care nu avem acum Troty cu 1000 E…
@theodorscherer, anyway, eu mi-as fi luat una, sa stii.
http://panourifotovoltaicetransilvania.wordpress.com/2014/12/05/loganul-electric-din-pitesti-omologat-la-rar-1-euro100-km/
Asta-i articolul. M-a frapat faptul ca in Franta nu a putut omologa proiectul si in Romania a fost primit cu bratele deschise la RAR. Desigur este o incercare si dupa cum spune si francezul, problema o constituie bateriile. Inca nu s-au scos pe piata baterii super performante. Sunt sigur ca au fost inventate, construite, testate dar, se asteapta sa se termine petrolul! Cred.
@gheo, nu crezi. Asa e.