Poate ați văzut la știri sau poate ați auzit că ieri a avut loc un carambol destul de urât pe autostrada A2, pe sensul spre București. Și voiam să vă spun că eu cred că știu de la ce-a plecat acel carambol.
Mă uitam la video-ul cu momentul accidentului și aproape că pot să pun pariu că știu cum a avut loc. Uitați-vă la el, că vi l-am lăsat mai jos, și-o să vedeți că Jeep-ul, care e prima mașină din față dintre cele oprite, nu e lovită în spate deloc, ci doar în lateral stânga.
Mașina albă din spatele lui, care e un Volkswagen Tiguan sau un Suzuki, nu-mi dau seama, nu e lovită deloc în față, ceea ce înseamnă că nu a intrat în Jeep-ul oprit în fața ei.
Următoarea mașină lovită din acel carambol este Fordul Kuga verde olive, care, ce să vezi, este lovit cel mai rău în lateral dreapta. Și-acum o să vă spun eu cum cred s-au întâmplat lucrurile. Sunt aproape convins că am dreptate.
Mașina albă din spatele Jeep-ului, Suzuki sau ce-o fi, rula pe banda 2 a autostrăzii și nu voia să treacă pe banda 1. Rula pe banda 2 de suficient timp încât ăla cu Jeep-ul să se enerveze că nu se mai dă o dată de-acolo, moment în care a vrut s-o depășească prin dreapta, adică pe banda 1 (pe autostradă termenul corect este „să devanseze”).
Problema a apărut atunci când Fordul Kuga verde olive a vrut să facă fix același lucru, adică a vrut să devanseze și el, tot prin dreapta, mașina albă care nu mai voia să se dea de pe banda 2.
Doar că a trecut pe banda 1 fără să se asigure dacă vine cineva din spate, fix în momentul în care pe-acolo trecea și Jeep-ul. De-aia Jeep-ul e lovit pe lateral stânga, iar Fordul Kuga pe lateral dreaptă.
Restul, care erau în acea mini-coloană, s-au oprit și ei cum au putut. Mai degrabă n-au putut.
Așa cred eu că s-au întâmplat lucrurile, după cum arată mașinile lovite de pe filmare.
Dar totul, prieteni, pleacă de la faptul că autostrăzile din România sunt pline de nesimțiți care circulă pe banda 2, deși legea spune că pe banda 2 circuli doar când efectuezi o depășire, după care ești obligat să revii pe banda 1.
Doar că la noi e plin de cetățeni nesimțiți care nu trec niciodată pe banda 1, circulă exclusiv pe banda 2 și nu se vor da la o parte indiferent de ce se întâmplă în spatele lor.
Deși știu foarte bine în spatele lor sunt mașini care vor să-i depășească, pur și simplu refuză să treacă pe banda 1. De ce? Păi am zis mai sus: pentru că sunt nesimțiți și, pe lângă asta, nu cunosc nici legea. De-aia.
Și nu, nu vorbesc despre situațiile când banda 1 e mega-aglomerată și n-ar avea unde să se bage. Nu, nu, nu, zic că banda 1 e liberă, dar ei circulă pe a doua pentru că așa vrea mușchiul lor. Ceea ce, de altfel, se întâmplă și în cazul carambolului despre care vorbim: banda 1 e liberă, se vede pe filmare.
O să spuneți, desigur, că Jeepul și Kuga n-ar fi trebuit să devanseze prin dreapta.
Da, așa e, n-ar fi trebuit, doar că, vedeți voi, uneori pur și simplu te lasă răbdarea și nervii când vezi că un nesimțit merge kilometri întregi pe banda 2 și n-are nici cea mai mică intenție să treacă pe banda 1, AȘA CUM SPUNE ȘI LEGEA, de altfel.
Și da, chiar dacă mergi pe banda doi cu viteza maximă permisă de lege, adică cu 130 km/h, tot n-ai voie să stai pe ea, tot pe banda 1 trebuie să te muți, că nu e treaba ta cu ce viteză vin ăia din spate care vor să treacă de tine și nu pot.
E treaba lor și a poliției dacă vor să circule cu viteză mai mare decât permite legea, nu a ta.
Cam așa cred eu că s-au întâmplat lucrurile ieri. Fără să contest vinovăția celor care au depășit prin dreapta, pot să jur c-au făcut asta din cauza ăluia care mergea senin pe banda 2 și nu voia să se dea la o parte.
Sunt foarte curios dacă am dreptate, o să urmăresc subiectul.
Sau dacă ajunge articolul ăsta la cineva care a fost la fața locului, martor sau implicat, îl rog din suflet să ne lumineze.
Momentul accidentului:
Imediat după:
Problema e că dacă prinzi în spatele unui Tir, nu mai ieși de-acolo de pe banda 1. Nu-ți mai dau voie să ieși. Ca să nu mai zic când mergem 1-2 km în spatele unui Tir care intra în depășirea altuia. Cel puțin pe A1, la cât e de aglomerată, e greu să mergi pe banda 1.
Comentariu beton!13
Tu te-ai uitat pe filmare?
Da. Eu făceam referire la mersul pe banda 2. Dacă depășesc un TIR iar în față mai este unul la vreo 200 de metri, nu revin pe banda1, pentru că risc să merg în spatele lui mult timp. Iar eu între tiruri nu merg. Bineînțeles, mă uit în oglindă să văd dacă este coloană în spatele meu. Adică, voiam să spun că și eu am obiceiul să circul pe banda 2 si să-i obstrucționez pe altii care vin cu o viteză mai mare. Dacă este coloană nu mă retrag,
Comentariu beton!21
Nasol.
Pe A1 e obligatoriu să fie 3 benzi cât mai urgent, pentru că banda 1 e ocupată de tiruri.
ador fazele astea. dar știi că am stat o dată în spatele unui tir? știi că mi-a sărit o dată un câine…
Comentariu beton!25
@Anel stai să vezi ce-o să fie pe A0 nou inaugurată. Eu n-am mai văzut centură de capitală cu doar două benzi.
nu este centura, este autostrada. D’aia ii zice A0.
centura are doar 1 banda in mare parte. 2 daca ai noroc.
Și mai adaug un motiv: miliția noastră în afară de a sta în tufiș sau în mașini cu AC nu face nimic. Prevenție, observare și intervenție, prezență în trafic – nu se poate, că astea ar însemna să muncească și nu se face.
Dacă în trafic ar rula și interveni măcar 10 mașini de miliție pe fiecare sens între București și Constanța, numărul nesimțiților și al celor care încalcă legislația ar scădea zdravăn, iar în timp s-ar mai educa. Cum spun nemții „educația se face cu chitanțierul”.
Comentariu beton!65
Fix.
@Marian, n-am mai văzut un polițist de rutieră prin Cluj de luni de zile. Rezultatele ți le poți imagina.
Pe langa astia care folosesc exclusiv si nejustificat banda 2, mai sunt bizonii care nu pastreaza distanta de siguranta fata de masina din fata si “pilotii” care croseteaza printre masini. Si politia ce face? Nu face nimic
Comentariu beton!26
Exact.
O data la 5 ani scoate elicopterul de la naftalina 😆🤭 În rest liniște și pace ☺️
@My2cents În Germania aia cu croșetatul benzilor s-a petrecut des pe sub nasul și lateralele mele, și aveam minim 140 km/h. Deseori o făceau înainte de a ieși de pe autostradă, iar în aceate zone de ieșire/ibtrare în general viteza e de maxum 100 km/h.
Ar trebui sa fie si masini neinscriptionate cu politia rutiera sa-i opreasca pe loc pe astia si amenda foarte mare. Altfel, nu se intampla nimic.
3, Doamne, și toți 3!? deși vinovatul moral e Suzuki (scenariul tău e foarte plauzibil), kuga și cherokee concurează la titlul de idiotul planetei! ok, ai devansat pe banda 1, ce te împinge să treci pe 2? aha, ești și tu bou!?
cît despre ce zice @Anel mai sus, că nu mai ieși dintre tir-uri… la fel, ai răbdare, pui semnal și o să te lase cineva;
PS dacă autostrada este aglomerată este foarte probabil ca situația pe care tocmai ai „rezolvat-o” să-ți reapară peste 2-6-10 km; deci, la ce bun?
Pai au trecut înapoi pe 2 din izbitură. Că Kuga i-a dat-o lui Jeep în stânga spre spate și l-a răsucit cu botul spre banda 2.
meeeh, nu cred; la ce am văzut io pe străzi, sunt convins că jeepul a vrut să intre pe B2 pentru un brake check…
Păi cum să facă asta dacă l-a lovit Kuga care era ÎN SPATELE mașinii albe, se pregătea s-o depășească tot prin dreapta?
sorry, m-am uitat pe telefon, fără ochelari și am crezut că prima albă e tot cherokee; nope; da’ rămîn la scenariul meu, cu cele 3 căruțe întorlocate; jeepul negru n-a avut de-a face decît cu cwru kugăi…
@CM,am experimentat și faza cu semnalizarea, n-a mers. Bine, nu sunt un om grăbit, nici vitezoman și nici mașină n-am (am un săraq de Peugeot), dar când depășesc un tir iar în fața lui la vreo 200 de metri mai este unul, îmi continui deplasarea pe banda 2, bineînțeles, accelerez și eu putin la vreo 130-140, să-l depășesc. Așa e, în mod normal revii pe banda 1, știu că sunt nemernic.
nu fi cîrnat, @Anel! n-am zis nici eu că merg după carte, da’ cu duba e oricum mai mare bătaie de cap…
@CM, de obicei merg pe banda 1, mă simt mai în siguranță, da’ pe A1 e foarte greu să circuli pe ea. În plus, e plină de denivelări de la camioane. Am văzut că au mai reparat la ea, da’ totuși e foarte aglomerată în timpul săptămânii.
Din cate imi aduc aminte din scola de soferi, devansarea nu e ilegala.
Mai exact, daca treci de pe banda 2 pe 1 si treci de masina de pe banda 2 si continui drumul pe B1.
Depasirea, da, dar depasire presupune iesit de pe b2, trecut pe b1, apoi iar b2.
Cu toate astea, evit sa fac asa ceva, tocmai din motivele care au cauzat acest accident, sunt f multi soferi care presupun ca B1 e libera
Sunt de 2 saptamani in concediu in spania – si astia au autostrazi nenicule si am cam umblat pe ele si pe langa ele – si am vazut fix 2 care au depasit prin dreapta si fix 2 care au mers pe banda 2 vreo 10 km uitand sa treaca (intr-o masina era un mosulica si nah, il mai lasa memoria zic eu). Dar, nu am vazut nicio masina de politie care sa patruleze… niciuna.
Astia cum naiba respecta legea fara sa ii traga cineva de mana?
O fi educatia…
Păi ei au făcut educația cu multă vreme în urmă. Acum oamenii doar o respectă.
Cu camere! Am mers cu 92 in zona de 80, a venit amenda in 3 saptamani :))
Ah, da, exact. Și eu am trei amenzi luate pe Spania.
Nu e nevoie de politie. Doar un blitz in mecla.
Pai stai ca noi discutam de mersul pe banda 2 nu de viteza. Ca aici si spaniolii sigur au alt tip de vitezometru ca eu zic ca maxim 20-25% respecta limitele. Eu merg cu 130 pe limita de 120 si trec pe langa mine fluierand iar pe limita de 100 cred ca au ramas tot cu 130-140…
Cam la cat timp vin amenzile… sa stiu sa ma uit dupa postas.
Cu cat ii balacareste societatea civila pe polițiști,cu atat vor fi mai putini care vor dori sa se faca politisti in anii viitori.daca vrei 10 echipaje,gandeste te ca e lipsa de personal,ca in zilele noastre la scolile de poliție sunt sub 1 pe loc.Daca vrei sa indrepti lucrurile,dc nu te faci tu politist?sau daca esti prea batran pentru asta, îndreaptă ti copiii spre cariera asta!Hai sa avem respect pentru cei care ne servesc!
I-auzi
@Filip: 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣.
OK.
Ca și-n România și-n minunata Austrie, se fac polițiști doar leprele și putorile. 🤣
Într-o altercație cu niște arăbeți, câțiva polițiști austrieci au ajuns-n spital. După ce-au ieșit din spital și-au dat demisia din poliție spunând că ei nu s-au făcut polițiști pentru a lua bătaie.
Și niște respect pentru cei care citesc n-ar strica. Un pic de spațiu după virgulă, de exemplu. Cât despre polițiști, sunt sătulă de știrile cu polițiștii care s-au „autosesizat” după ce văd filmări pe Facebook sau TikTok. Iar la final, ceea ce spuneți sună ca ce am mai citit pe ici pe colo „nu mai comentați despre prețul ouălor, creșteți voi găini”
Dar vaai, să nu care cumva să bălăcărim bravii purtători de pulan, că se supi și pleacă toți în pensie!
Dacă nu vor să fie bălăcăriți, poate ar fi bine să nu ne furnizeze ei înșiși argumentele.
Tot așa cum, dacă îmi place permisul la mine în portofel, nu depășesc pe linia continuă, de exemplu.
Filip, cap de cretă. Dar să nu-i mai plătim? Așa cum ei se fac că lucreaza, să ne facem și noi că-i plătim. Tu te auzi când zici: cei care ne servesc? Ospatarii ne servesc. Milițienii nu. Ei doar aduna taxa de protecție de la cocălari. Și nu-i găsesc pe dealerii de droguri, prin metodele lor specifice, pe când adolescenții, in naivitatea lor, îi găsesc. Ei nu contribuie la sistemul de asigurări sociale, dar sunt primii beneficiari speciali, inca de la patruzeci si ceva de ani. Hai sa nu avem respect, decat pentru cine își face treaba. Intre un gunoier si un politist, pe gunoier îl respect. Celălalt e o lipitoare, racordată la bugetul gaurit al țării. Mai întai să-și facă treaba și apoi vine respectul. Nu invers.
Zici polițist și tragi apa.
Nu-i problema mea ca cetățean că asta e imaginea voastră, bro.
Fix asta e imaginea voastră: niste cocalari grobieni și marțafoi, mana-n mana cu drug dealers și peștii.
Nu va interesează decât să vă luați BMW, sa vă pensați și să vă luați șpăgile.
Mars.
La fel armata. Acum niste ani un amic avea un alt amic cu care voia să- mi facă „lipeala”. S-a terminat tot când am auzit că ăla era în armată.
Nu, merci, n-am chef sa fiu la cheremul unui psihopat cu arma în casă care crede că poate să facă ce vrea și să dispună de oricine cum vrea.
Da, da, „sunt doar unii asa, excepții, bla bla”.
Nu.
Aia sunt.
Condusul haotic pe autostradă pornește de la educație. De fiecare dată pățesc sǎ îmi iasă in față cineva când depășesc pe banda 2 și să fiu nevoit sa frânez de la 130 km/h la 110 sau chiar 100. Șoferii la noi nu sunt obișnuiți sa circule pe autostrada, au impresia că sunt în oraș. Ei nu înțeleg conceptul de distanță de frânare.
Acum 2 săptămâni am venit de la mare, nu ai idee pe cati i am devansat care mergeau pe banda 2, pur si simplu nu vor sa treaca pe banda 1 desi banda 1 este libera, plus ca romanul merge pe autostrada ca pe bulevard , cat mai aproape de cel din fata, face depasiri din scurt sau se baga in fata ta la fel din scurt, concluzia este ca le taramul dacic fiecare face ce vrea fiindca de aia au murit oamenii aia la revolutie.
Comentariu beton!12
Merg frecvent pe autostrada soarelui. Urasc sa merg pe B1 pt ca are portiuni unde este denivelata serios de la tiruri, care nu sunt intotdeauna vizibile. Masina mea are suspensii sport, si sunt zone unde simt ca merg pe piatra cubica.
Dar, cand este aglomerat, cum a fost ieri, stau in banca mea, pe B1.
Chestia asta nu se întâmplă numai în Romania. Daca circuli prin străinătate cu mașina, ai sa observi că si in Olanda si Belgia circula așa nu doar „din obișnuință” ..ci unii au impresia că si-au cumpărat autostrada și le aparține și pot să circule pe ce parte vor și să depășească fara sa semnalizeze. Și chestia asta o fac nu numai la ei in tara ci și în afara. Și mai fac cate una ..genul pe Schnellstraße/ centură de ocolire fara perete despărțitor între sensuri …unii cu Nr de masină de Belgia sau Olanda, își permit să depășească pe sensul opus ..deși în mijloc este o linie dubla continua foarte clar vizibilă și tot ei se mai mira ca vine mașina din sens opus. Din păcate am asistat (fara voia mea ) și la niste accidente destul de grave din cauza asta …in care indivizii s-au cam împrăștiat puțin pe strada ..împreună cu bucăți din mașină ….mai rau e că au murit în multe cazuri cei nevinovați..nu teribiliștii.
Emilia, cu mentalitatea „dar nu numai în România” vom fi și peste 75 de ani tot unde suntem acum.
@Greta, fără să se întrebe care e procentul celor care fac asta în alte țări. Că tâmpiți sunt peste tot.
@Emilia, dacă ai văzut doar bucăți de mașină ai fost norocoasă, în urmă cu mai bine de 10 ani când autostrăzile și orașele din țara unde muncesc eu nu erau împânzite cu, camere am văzut și bucăți din cei care au fost în mașină pe drum, aia a fost groaznic.
Sambata am fost o zi la mare.
Plecat la ora 6:30, intors pe la ora 22.
De ce se circula pe banda 2 fara repliere pe banda 1? Pentru ca pe banda 1 circula multe masini sub 100km/h. De exemplu, dacia Spring. La 100 metri in fata Springului circula o duba/tir/rulota tot cu viteza sub 100km/h. Dupa ce depasesti Springul, nu prea iti vine sa te bagi pe banda 1 pentru ca vei ramane blocat acolo.
Solutie? Eliminata vigneta si bagata taxa de autostrada. Ai varianta mokka pe drumul vechi spre mare daca tot nu depasesti 90-100km/h!
Perfect de acord!
Și unde treci Dunărea? La Brăila sau la Călărași? Pe A2 taxa este pentru pod.
O platesti la fel cum o plateai si inainte de autostrada.
Am întâlnit și om care mi-a spus ca el de la Sibiu la graniță merge doar pe banda a doua pentru că pe prima sunt denivelări. Nu mi-a venit să cred pentru că mi-e în grupul extins de cunoștințe și credeam că în bula noastră lumea a cam învățat să conducă, dar se pare că nu.
Mai și mințea, că pe A1 e plin de denivelări pe banda 1 doar până la Pitești.
Și pe A3, pe banda 1 îți sar plombele doar până la sensul giratoriu de la Ploiești, in rest e unt.
Păcat că mașina mea nu prea prinde viteză de banda a 2-a, că mai scăpam și eu cu ceva dinți în gură.
Fac drumul București Constanța de 30 de ani de când am carnet, măcar de 10 ori pe an.
În fiecare vară da strechea în cetățeni! Unii vor să zboare cu 200 la oră, ceilalți vor să meargă cu 110 musai, astfel încât orice altă viteză intermediara te umple de draci. Nu poți să mergi nici cu viteza legala, nici un pic peste…, Ori stai ori zbori!
Mai era nevoie de o banda acolo 🤷🏻♀️
Pe A1 banda 1 este pliiiiina de gropi, denivelari si este aproape imposibil sa mergi constant pe acolo. Mi se pare atat de stresant ca am de ales intre presiunea pusa de soferii de pe pe banda 2 si strans din dinti de fiecare data cand iau vreo mare groapa pe banda 1 (plus rugaciunile aferente sa nu fac pana din cauza asta). Stiu ca nu e bine dar prefer sa merg pe banda 2 cand sunt pe A1. Plus ca extrem de rar banda 1 are participanti la trafic care sa mearga cu viteze decente ca sa nu stau cu 100km/h.
*dati cu pietre, e ok:)
Exact. Mai scria cineva, nu mai știu unde, pe A1 mergi pe banda 1 doar dacă îți urăști mașina. De unde și viteza mai mică cu care se merge pe banda aia. Iar pe bizonii care presează când șoferul din față merge cu 137 pe banda 2 îi invit să se comporte la fel în Germania sau prin țările nordice, să vadă cum iese.
Sunt multe bucăți de autostrada pe toate tronsoanele in care merg preponderent pe banda 2 din cauza drumului denivelat si plin de gropi de pe banda 1. Dar sunt cu ochii pe retrovizoare si cedez atunci cand vine cineva mai tare din spate.
Ar trebui ca poliția intai sa amendeze administratorul drumului pentru calitatea asfaltului si pe urma sa dea amenzi dacă circuli pe banda 2. Nu e prea plăcut sa iti chinui amortizoarele pe banda 1. Banda 1 este in principal denivelata din cauza tirurilor care nu respecta limita de greutate plus calitatea mai slabă a covorului asfaltic.
Asa este, cel putin pe A2 pe unde eu merg zilnic. Apar gropi peste noapte, la propriu! Desi stiu drumul cu ochii inchisi, aproape ca pot sa trag un pui de somn, ca masina stie singura drumul dupa 10 ani de naveta pe A2(de fapt, 10 ai mei, dintre care vreo 3 ai ei…:)), mi-a rasarit intr-o zi o groapa de nicaieri, de am crezut ca acolo mi-a ramas roata! Dar si Mihai are dreptate, in sensul ca, mai ales vara, este cosmar! Ies la soare toti detinatorii de banda 2 de autostrada! Nu s-ar da dusi de pe acea banda, sa-i pici cu ceara! Cel putin in trafic (in general, nu doar pe autostrazi), sunt 100% de acord ca „educatia se face cu chitantierul”!
Uite filmare din timpul producerii accidentului, dar nu chiar de la început:
https://www.facebook.com/share/v/19E6pmnKkR/
Băi, te rog eu să-mi explici, dar așa ca la proști, de ce ai lăsat un link cu un video identic cu cel pe care l-am lăsat și eu la finalul articolului.
Că eu nu reușesc să găsesc o explicație. Adică reușesc, dar nu cred că vrei s-o auzi.
@MV, scuze, nu am realizat 🤦♀️. Am fost proastă, recunosc, dar, mă crezi sau nu, nu mi se întâmplă foarte des 😇
Civilizația în trafic se face cu amenzi și camere, amenzi care merg direct pe contul deținătorului autovehiculului, iar după câteva amenzi neplătite să îți blocheze contul bancar.
N-are rost să-i blochezi contul. La un moment dat tot vei avea ceva treabă cu statul, moment în care nu poți să rezolvi până nu achiți tot.
Și aia se poate binenteles, insa omul reacționează altfel cand i se taie accesul la bani lui.
Băi, te rog eu să-mi explici, dar așa ca la proști, de ce ai lăsat un link cu un video identic cu cel pe care l-am lăsat și eu la finalul articolului.
Că eu nu reușesc să găsesc o explicație. Adică reușesc, dar nu cred că vrei s-o auzi.
Eror! Eror! Comment Eror! 😋😂😂😋😋 știm că poți înjura mai rău ca un birjar.
În codul rutier nu există “devansare”. E doar depășire prin dreapta, care e permisă numai în anumite situații, dar nu pe autostradă.
În rest, șoferie pe principiul “eu trebuie să fiu primul, mă grăbesc”, care nu prea se poate termina bine.
Ce înseamnă devansare conform Codului Rutier Conform Articolului 45, Alineatul 4, devansarea reprezintă situația în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în același sens de circulație.
Nu există cuvântul “devansare” în codul rutier. Nici acolo unde ai zis tu. Și pe autostradă tot depășire e. Da, la noi se permite trecerea prin partea dreaptă a unui autovehicul, dar numai în anumite condiții.
Dacă tu ești pe banda 2, iar eu vin din spate (tot pe 2), dau semnal, mă bag pe dreapta și trec de tine, e depășire prin dreapta, care e ilegală.
Dacă sunt pe banda 1 atunci când ajung în spatele tău și trec de tine, menținându-mi banda, atunci nu se consideră depășire (ceea ce zice și alin. 4).
Cu un singur lucru nu sunt de acord: nu se numește devansare dacă ești pe autostradă. multă lume nu ințelege ce e depășirea și ce e devansarea.
depășire e când treci de un vehicul/obstacol din fața ta ieșind din rândul de mașini sau de pe banda pe care mergi.
devansare e când treci de un vehicul care se afla pe altă bandă de mers, în același sens de deplasare cu tine, fără a schimba banda, fără a ieși din rândul de mașini în care de afli. pur și simplu a devansa înseamnă a merge mai repede decât alt vehicul care merge pe altă bandă în aceeași direcție cu tine.
deci tot depășire e și dacă se face (neregulamentar) prin dreapta, pe autostradă.
observ tot mai multă lume care nu face diferența între cele doua.
Comentariu beton!14
Așa e, ai dreptate.
Prin depășire se înțelege că revii înaintea vehiculului depășit pe banda de unde ai plecat înainte. Așa scrie în regulament.
Dacă schimbi banda de pe 2 pe 1 și treci pe lângă un adormit (să nu spunem nesimțit) care o târâie pe banda 2 și îți continui drumul pe banda 1, așa cum este și legal, nu se numește depășire și este legal. Din păcate nu se sancționează contravențional circulația pe banda de lângă ax, deci lumea nesimțită abuzează de ”eu merg cu viteza maximă”, ceilalți sunt infractorii care vor să mă depășească…
Adică dacă eu schimb banda de pe 2 pe 1 ca să merg regulamentar și mai repede decât proprietarii de banda 2, care este criteriul prin care se departajează devansarea de depășire?
Depășirea presupune și intrarea la loc pe banda de pe care ai plecat, nu doar ieșirea din banda ta. Așa o definește legiuitorul.
În România este permisă devansarea prin dreapta. Țările cu apă caldă nu permit asta.
Dar nici nu am văzut nicăieri în Europa ”proprietari de banda 2-a”. Cred că am văzut odată prin Germania o Tante în vârstă care ținea banda 2-a constant, pe o autostradă cu 3 benzi, atât.
La noi însă există și o mare problemă cu menținerea distațelor între mașini.
La 130 de km/h mașina parcurge 36 de metri într-o secundă. Aceleași țări cu apă caldă își educă șoferii să păstreze distanța de 2 secunde între mașini. Adică 72 de metri, distanță în care la noi pe șosele vezi măcar 2 dacă nu 3 autoturisme.
Și de aici apar și accidentele ca cel de mai sus…
“Adică dacă eu schimb banda de pe 2 pe 1 ca să merg regulamentar și mai repede decât proprietarii de banda 2, care este criteriul prin care se departajează devansarea de depășire?” Am scris mai sus o explicație. Din păcate codul rutier nu e clar cu privire la distanțe sau alte criterii.
“Depășirea presupune și intrarea la loc pe banda de pe care ai plecat, nu doar ieșirea din banda ta. Așa o definește legiuitorul.” Asta e o definiție veche, s-a scos demult partea cu revenitul pe bandă/șir.
“În România este permisă devansarea prin dreapta. Țările cu apă caldă nu permit asta.” Devansare nu există în codul rutier. Este permisă depășirea prin dreapta doar în anumite condiții.
Cum poți trece ÎNAINTEA unui vehicul fără a reveni pe banda de unde ai plecat? Asta e definiția depășirii! Dacă ești pe altă bandă scrie în lege că nu e depășire.
Că legea din 2002 e o varză care a fost modificată de câte ori s-a crezut unul mai deștept nu poți să-ți dai sema decât dacă ai luat carnetul înainte de 2002. Legea veche deși era depășită moral era scrisă de niște specialiști. Asta cred că e o compilație de idei. Atât legea cât și pregătirea șoferilor este total depășită pentru anul de grație 2025.
PS: cum definești trecerea unui autoturism în fața altuia când circulă pe altă bandă? O definește legiuitorul printr-o negație: nu e depășire…
Eu o numesc cu termenul devansare care este o afirmație!
Voi realizati ca bucata de la Constanta spre Bucuresti ( pana in taxare) de care e vorba este neteda ca-n palma? Nu faceti confuzia cu ce bucata stiti voi ca e cu denivelari! Nu le mai gasiti scuze ca probabil voi va stiti cu musca pe caciula. Exista repliere sau nesimtire!
* Am vrut sa fac acest comentariu ca reply, dar toti au o scuza ca…ca…si ca…!
In fiecare vara petrecem 4,5 sapt in patria muma si, de fiecare data, ma rog la toti sfintii sa nu mor pe sosele. Avem norocu’ de autostrazi in zona noastra dar asta nu ma incalzeste foarte tare.
Eu, cu un Logan modest si nu foarte multa experienta de condus, merg pe banda 1 cu 100kmh dar din cand in cand tot tre’ sa mai depasesc un tir desi n-as vrea dar n-am ce face.
Spun o rugagiune, ma asigur, semnalizez, intru pe banda 2 si forjez saracu’ Logan. In timpu’ asta apare un bizon (de nicaieri ca eu m-am asigurat si orizontu’ era liber), se lipeste de fundu meu si da flashuri si claxoane sa dispar de pe banda lui. Unde? Ca inca am tiru in dreapta, in stanga parapet.
Mai e si optiunea in care tiru din fata mea trage brusc stanga la 100k la ora ca sa depaseasca ceva, fara sa se asigure, ca e mare si eu tre sa franez pe banda 1 cu bizonu lipit de numarul din spate.
Senzatii tari romanesti! In fiecare f…ing concediu!
De acord cu tine ca proprietarii e banda 2 sunt periculosi dar, daca oamenii ar fi pastratdistanta regulamentara si s-ar fi asigurat cand schimbau banda, nu ai fi avut subiect de articol azi.
Nu mi s-a mai intamplat demult chestia cu flash-urile, dar aveam o rezolvare: puneam semnal stanga si reduceam viteza pana ma puteam baga în spatele tir-ului pe care il depaseam ca sa-i fac loc bizonului.
Asa afla ca dura mai puțin daca ma lasă să,mi fac manevra.
rectific: semnal dreapta.
Da nu stiu ce sa zic, mi-e greu sa reduc viteza cand eu ii vad culoarea ochilor in oglinda retrovizoare. Instinctul meu de supravietuire e sa accelerez, sa depasesc si sa-i fac loc.
In Ardeal autostrada e asa de dreapta ca, atunci cand ma asigur, vad in judetul vecin. E liber 2km in spatele meu, nu e nimeni. In secunda doi e lipit de bara din spate cu flash-uri, ca merg bizonii cu 180kmh ca pe autobahn…
Am ajuns de conduc numai la rasarit si la apus, in weekend, in afara orelor de varf.
Aaa…stai ca am uitat de aia trasi pe dreapta, pe banda de urgenta, ca sa-si faca poze in lanurile cu floarea soarelui.
Anul trecut, pe langa Hamburg: autostrada, 3 benzi, fara limita de viteza. Eu aveam in jur de 160km/h. Primele doua benzi ocupate de camioane, dau semnal, ma asigur in oglinda, vad ca nu e nimeni, ma bag in depasire. Dupa cateva secunde vad lipit de mine un lamborghini/Ferrari ,dracu sa-l ia… A stat omul linistit pana am efectuat depasirea si am intrat pe banda 2 si s-a dus.
Sa moara pestii mei daca l-am vazut atunci cand am intrat in depasire!
Sunt sigur ca m-a injurat, dar s-a purtat civilizat…
Da dar la ei e legal, e construita autostrada cu 3 benzi, se zice ca si de calitate mai buna. Si cuvantul cheie e „linistit”, nu cu flash-uri si claxoane si banui ca la distanta regulamentara, nu lipit, la intimidare.
Mie mi se pare o tampenie masiva sa mergi asa de tare, ti-o cauti cu lumanarea, la 180kmh nu ai nici o sansa sa reactionezi in caz de ceva. Vezi baiatu ala fotbalist de-l plange toata Europa desi practic s-o sinucis. Era o discutie aici ca masinile n-ar trebuie sa fie omologate cu viteze peste 130kmh. Ca n-ai unde sa mergi legal cu ea.
Dar na eu n-ar trebui sa-mi dau cu parerea, eu nu ma ating de volan cu saptamanile…
Pana nu de mult, toti idiotii argumentau ca avem cele mai multe accidente din Europa, din lipsa de autostrazi. Am asa un gand ca si daca am avea autostrazi care sa acopere toate satele, situatia ar fi neschimbata.
Nu conteaza pe ce drum, si in ce parte a tarii te afli la volan: esti permanent expus la accident. Daca as fi ministru de interne, jur ca as echilibra bugetul doar din amenzi care ne-ar aduce si un plus de siguranta in trafic.
De acord cu tine doar ca, autostrazile fac ca accidentele sa nu fie chiar mortale. Adica din tot carambolul asta am inteles ca s-a lasat cu rani minore, n-a murit nimeni. Pe cand, la drumurile clasice, nu prea scapa nimeni cu viata. Ca nu-s accidente frontale. Deci autostrazile salveaza vieti dar nu te feresc de tampiti.
Vezi comentariul meu mai sus cum mi-e frica sa nu mor vara in concediu in Romania dar trebuie sa recunosc ca e o imbunatatire dramatica a traficului in ultimii 15 ani. Cel putin in Ardeal. Mi-e mai groaza pe Transalpina ca ma trezesc cu un Audi in fata, depasind in curba fara vizibilitate decat pe autostrada spre Sibiu.
O sa mai cred ca tara asta are o sansa cand o sa vad camere peste tot, inclusiv in sate si cand o sa se trimita amenzile automat prin posta. In satul bunicilor o camera d-asta ar asigura lejer bugetul pe jumate de an.
Acum vreo 2 ani, pe A2, dintr-o benzinarie a iesit un baiat la vreo 30 ani intr-un SUV ce semana cu ARO si s-a oprit fix unde incepe banda de accelerare, cu semnal stanga. Omu a intrat apoi direct pe banda 2. Am anticipat momentul si am franat inainte sa-mi taie calea, eu mergand linistit pe banda 1.
La cat de calm si linistit sunt eu la volan, atunci am bagat pumnul in claxon cateva secunde. Omu’ n-a schitat niciun gest.
Am regretat atunci ca am uitat sa salvez clipul din camera de bord.
Eu fac aproape saptamanal drumul Bucuresti Fetesti Bucuresti. Cand e aglomerat, caut o tesla/electrica ma pun pe pilot in spatele ei si asta e. Pur si simplu nu merita stresul de a ma agita, mai ales duminica.
Sa-i vezi in Olanda, unde limita e de 120km/h sau 130km/h intre 19-6 si 100km/h intre 6-19. In fiecare zi patesc acelasi lucru (si nu numai eu, si alti colegi se plang de treaba asta). Pe banda 1, TIR-uri cu 90km/h. Se trezeste unul sa il depaseasca pe celalalt, cu 91km/h. Stiu asta pentru ca i-am „citit” in bord. Unii, cu masini mici, circula pe banda 1 cu 92km/h. Tu, eu, altii, cu 120-130km/h pe benzile 2-4. Ei cum faci tu cand vii cu 123-133km/h pe banda 3 si din senin apare unul cu 93km/h in fata ta? Zilnic! Dus-intors! Fara exceptii! N-a fost zi de condus pe autostrazi, sa nu vad asta! Sau mai e situatia in care toti circula cu aceeasi viteza, dar incepe sa picure. Cel din fata franeaza pana la 80km/h, cel din spate la 70km/h, unii chiar la 60km/h. Tu, care ai cauciucuri premium, AAA, nu franezi cand picura, ca nu esti cu opinci si nu acvaplanezi… Si uite asa,se circula cu viteze de pana la jumatatea limitei, cat dureaza ploaia…
📢 ROMÂNIA, ASCULTĂ:
Pe autostradă nu stai pe banda 2!
✅ Circuli pe banda 1 – cea de lângă marginea drumului
➡️ Depășești pe banda 2, apoi revii pe banda 1.
Nu e greu. E logic. E legal. E civilizat.
Hai să ne comportăm ca într-o țară cu șoferi, nu cu obstacole mobile.
#AutostradaNuEȘosea #Banda1EAcasă #CirculăCorect #RespectÎnTrafic
Eu nu dau flashuri, nu deranjez, nu stau lipit de aia din fata. In schimb daca nu se dau, depasesc pe unde pot, chiar si pe banda de urgenta. Merg tare ptr ca vreau sa trec rapid de zonele periculoase, vorba lu’ robby roberto. Si cum toata autostrada este un loc periculos, îi dau fara mila. Asa ca daca vedeti un clio sport care face zigzag pe autostrada crosetand printre adormiti, eu sint.