În toate țările prin care am trecut zilele astea (Ungaria, Slovenia, Italia, Franța și Spania) există infrastructură, există autostrăzi de poți să mergi doar pe ele unde ai nevoie să ajungi. Dar asta deja știm cu toții, nu mai e o noutate.
În schimb, mă gândeam la o chestie când vedeam în jur cum se circulă la oamenii ăștia pe autostradă. Nu e o competiție, cum e la noi. Șoferii nu sunt încrâncenați, nu e o permanentă luptă cu ceilalți participanți la trafic, toată lumea e relaxată. Vreau unul să se bage de pe o bandă pe alta? Îl lasă toată lumea. Ba chiar pun și frână când observă că ăla vrea să se bage, nu accelerează doar ca să nu-l lase, cum am văzut la noi de nenumărate ori.
Nu gonește nimeni ca descreieratul, nu se ia nimeni la ceartă sau la bătaie, nu iese cu înjurături și cu semne de muie din mers. Absolut toată lumea e calmă și relaxată. Da, ok, va rog să nu începeți să-mi povestiți cum ați văzut voi un nebun care alerga pe o autostradă din Italia, sau de mai știu eu unde, cu 240 km pe oră. În toate țările din lumea asta există și nebuni. Eu vorbesc acum despre regulă, nu despre excepții, nu mă interesează că s-au găsit Michel din Bordeaux sau Luca din Firenze să facă raliu pe autostradă. Pe mine mă interesează că restul, adică ăia mulți, ăia care contează, merg extrem de relaxați și se ajută unii pe alții în trafic.
La noi trăiești cu impresia că lumea nu se deplasează pe autostradă, din punctul A în punctul B, ci că participă la concursul „cine ajunge primul în punctul B” și dau totul pentru a-și adjudeca victoria. Nu, serios, voi nu trăiți cu aceeași impresie?
Și mi-am dat seama de ce ăia sunt calmi și relaxați, în timp ce noi suntem nervoși și încrâncenați. Pentru că au autostrăzi, de-aia. Toți șoferii ăia, pe care îi vedeam în jurul meu, știu că se pot deplasa oriunde doar pe autostradă, dacă vor ei. Se duc la muncă pe autostradă, în vacanță pe autostradă, la mama lu’ nevastă-sa pe autostradă, nu există vreun loc în care să nu poată ajunge pe autostradă. În condițiile astea, de ce să te grăbești, de ce să nu conduci calm și relaxat bucurându-te de drum?
Pe când la noi, oamenii, când prind o bucățică de autostradă, fac ce au auzit și ei ca se face pe autostrăzi: se merge tare, că au unde să-i dai talpă. Că așa e la noi, avem autostrăzi pe bucăți, o bucată de 17 kilometri acolo, alta de 40 de km dincolo, încă una de 13 nu știu pe unde, și tot așa.
De unde să știi cum să te comporți în trafic pe ăia 13 kilometri de autostradă, când tu toată viața ta ai mers numai pe DN-uri, iar pe DN-uri e legea junglei?
Păi când prinzi ăia 13 km de autostradă, vrei să-i dai, nene, vrei s-o calci cât ai ocazia, până nu se termină bucata de autostradă și intri iar pe DN. Intri iar în trafic nebun, începi din nou să te rogi să nu fie blocaje,
De-aia ăia de afară știu să circule pe autostrăzi, pentru că au. Noi o să știm când o să avem. Până atunci, e ca și cum ai ajunge întâmplător la un dineu oficial, fără să ai habar de reguli, etichetă sau protocol. O să te descurci și tu cum poți, deși habar nu ai care e tacâmul pentru pește sau din ce pahar se bea vinul roșu. Partea bună e că n-o să rămâi flămând, partea rea e c-o să-i faci pe toți cei care te văd cum te chinuiești să se simtă jenați. Exact ca pe autostradă.
Cam așa ceva. Io ador să merg pe autostradă.
Prefer să fac mai mulți kilometri pe autostradă, chiar dacă traseul e mai scurt pe drum național.
Comentariu beton!27
Ce mă scoate din sărite aici e faptul că doar 30% dintre șoferi semnalizează la schimbarea benzii. 🤬🤬🤬
Pe drumurile naționale-i și mai rău.
Și nu au toți BMW.
Dracu’ știe că semnalizarea mea merge așa cum trebuie. O fi BMWu’ meu defect? 🤔
Comentariu beton!43
Da, am constatat și eu asta. Deci nu e doar la tine pă Austria.
Cei cu bmw, „adică ăia mulți, ăia care contează”, nu au cumparat si semnalizare, de unde sa stie cum sa se comporte, sunt bombardieri si cocalari. Evident ca exista si exceptii dar contează mai putin.
Cine umbla cu bmw in romania isi asuma eticheta de mai sus in mod constient. Mai ales cand bmw-ul e negru
Comentariu beton!31
@John Temple şi io ador autostrăzile, dar nu ălea franceze și italiene. Asa ca merg pe drumurile naționale acolo. Anul ăsta a fost chiar mișto, aveam senzația că merg prin SUA aia de la țară: drumuri lungi dreote și ușor vălurite, sate răzlețe. Pe autostrăzile italiene sigur s-au antrenat disperații de care pomenește aici șefu’ de blog.
Comentariu beton!16
Si in Germania la fel e cu semnalizatul la schimbarea benzii (sau la viraj in oras). De atunci am o vorba: semnalizatul e pentru cei inteligenti, la restul trebuie sa aibă ceilalti grija.
Ah, și cine da semnale luminoase pe Autobahn ca sa le faci loc? Românii 😃 ceea ce sustine teoria lui Mihai.
Germanii ar face asta doar dacă e ceva complet aiurea cu masina, gen ai pierut ceva, ți se scurge ulei, ai uitat sa aprinzi farurile si se cam face intuneric etc.
Comentariu beton!40
„Pă Spania”, de fapt, ca să fiu cinstit mai degrabă prin Cataluña, prin zona Madrid parcă era ceva mai bine, semnalizarea este o chestie absolut facultativă și ține de opțiunea șoferului. Probabil li s-a înrădăcinat în minte chestia aia că, și dacă fac vreo tâmpenie, au grijă ceilalți din jur să fie bine.
Add, de curiozitate, femeile care umblă cu BMW-uri negre ce etichete să-și asume? Cocălărițe și bombardiere sau există alte etichete pentru dumnealor?
Ca fapt divers, eu cred că mereu vor fi oameni degrabă punători de etichete nasoale pe alți oameni, pe criterii care mai de care. Acu’, să-i pună cineva unui om eticheta de bombardier/cocalar sau mai știu eu cum, doar pentru că umblă cu un BMW negru, mie mi se pare cam superficial. Altora li se pare curat imbecilitate. Din păcate, riscul să aibă dreptate e foarte mare. Și e ferm interzis (la nivel mondial, dada) să-și asume cineva etichete puse de imbecili.
Se dezbate încă. Ce zici?16
Noi nu știm să circulăm, în general. Dar învățăm. Doar că ne ia mult.
Comentariu beton!33
Bine, am putea fi și ajutați să învățăm mai repede. Gen, cu multă poliție în stradă și la fel de multe amenzi.
Problema este ca primii care nu au habar sa circule si nici nu se sinchisesc sa respecte legea pe care sunt pusi sa o apere sunt chiar pulitistii.
Asa ca, afara cu 50% din acesti mancatori de rahat, taxe si impozite degeaba si hai cu interceptoarele discrete permanent in trafic, hai cu camerele fixe la fiecare intersectie si pe drumurile cu risc mare. Si cu o armata de controlori de parcari care dau amenda in timp real si suna serviciul de ridicari sa curete carsoabilul de masinile parcate aiurea care incurca traficul.
In rest, afara se circula relaxat pe orice fel de drum.
Au, n-au autostrada, vesticii (chiar si aia de ginta latina cu sange fierbinte) circula cuminti, in coloana, cu viteza traficului condus de vreun melcutz sau de vreun biciclist care urca dealul cu 15kmph si pe care nu au loc sau chef sa-l depaseasca. Se mai opresc, mai schimba o vorba cu cineva intalnit pe marginea drumului, nimeni din cele 30-40 de masini care formeaza coloana din spatele lor nu claxoneaza, nu da vreun semn ca ar depasi, ca se grabesc undeva, ca se simt deranjati de colegii de trafic. Stiu ca si ei ar face la fel intr-o situatie similara si se asteapta la aceeasi intelegere din partea tuturor celorlalti.
Asa ca nu, nu are treaba cu existenta sau inexistenta autostrazilor ci cu educatia rutiera, cu frica de amenzi si de o crestere la primei de asigurare care pazeste bostanaria si in general cu relaxarea data de un standard de viata lejer.
Comentariu beton!19
în primul rînd nu înțeleg de ce te-ai duce la soacră, pe autostradă? a, la întoarcere, sigur!
în al doilea rînd aștept cu interes un bușon d’alea de 3-4 ore, cu mașini fără benzină, fără apă sau un snaks…; huo, ne lasă să murim de sete/foame/cald/etc!
da’ nu cred că prind io așa ceva, la noi…
Comentariu beton!22
Cum adică nu prinzi? Te invit pe Valea Oltului. Sau bagă un drum pe Valea Prahovei pe 23 decembrie. 😛
aaaa, nu, boss, vreau ultraolinclusiv! fără umbră de pomi, drumuri laterale sau magazine sătești fie și la 1km…
Vise taica, vise. Nici eu nu sunt cel mai calm dinte pamanteni, dar pe autostrada sunt cumintel fata de altii. Pe DN sunt prea multi idioti de care trebuie sa te feresti si atunci sofatul se transforma in cu totul altceva. Ori o frigi sa scapi de unii idioti, ori o lasi mai moale sa scapi de altii. Cert e ca la noi nu te plictisesti pe drumuri.
Comentariu beton!15
Super articol!
Eu cred că e o meteahnă românească. Am prins și vremurile când trecea Ceașcă și circulația era oprită cu 15-20 minute înainte (evident nu eram eu la volan), dar am prins și pe Iliescu sau și alții și am căpătat sentimentul de „fă loc amărășteanule că vine jmecherii”. Acum văd mulți posesori de Mercedes sau BMW care au sentimentul că le-a venit rândul. Ceilalți cu mașini mai pricăjite trebuie să le facă loc. Au senzația că dacă sunt depășiți de un Citroen, Opel, Ford, etc. li s-a luat dreptul de întâietate sau ceva. De Logan nu mai zic. Am auzit isterii de genul: „cu cazanul ăsta de 2.000 de €, mă depășești pe mine cu mașină de 60.000€, dar ție nu ție rușine? Și mai ești și femeie.”
Poate mai contează și nr. de clase frecventate? Cre’că!
Comentariu beton!75
Partea de vest a țării stă un pic mai bine la capitolul infrastructură, în sensul că poți parcurge distanțe mai mari numai pe autostrăzi. Dar tot la fel se circulă, concurs. Nu ține numai de șosele, lipsa sancțiunilor din partea poliției, educația rutieră lipsă toate se adună și iese puțin haos.
Comentariu beton!23
Din Cluj spre Ungaria avem mai multe opțiuni să ajungem. Una dintre ele e pe european spre Oradea și alta e prin Alba spre Nădlac…cea spre Oradea e pe european, iar prin Alba cu excepția a vreo 50 km din total e pe autostradă până la vamă și după. Distanța pe autostradă e cu 100 km mai lungă, dar timpul e la fel până la Szeged de exemplu. Așa liniștit merg doar pe autostradă, chiar dacă e cu 100 km mai mult. Tot ceea ce contează e timpul pe care îl petrec pe drum. Decât cu 100 km mai puțin și 1000 de draci, mai bine liniștit.
Comentariu beton!26
uăi, da di și vrai tu scandal?!
PS noi, dacă vrem autostradă, de la Iași, avem 2 variante:
– mergem pînă la Bacău, că au ăia 17km
– mergem pînă la Suceava, la metrul lui Mandachi…
Comentariu beton!52
Exact @costică. De fiecare datä uit să opresc la km ăla și să fac un selfie (c-am văzut că au pus și niște bușituri pe acolo). E loc de educație pentru copii😁
Se ascultă prea mult HIP-HOP în mașină și în timpul mersului se trezește băiețașul de cartel din fiecare șofer.
În plus, am observat altceva pe autostrăzile pe unde am circulat. Prin alte părți numărătoarea începe de la dreapta către axul drumului, în timp ce la noi numărătoarea începe de la axul drumul către dreapta, că prea merg toți pe banda de la ax.
Comentariu beton!55
Ahahahahaaa. Exaaaaaaact.
Am fost duminică la Hanovra. ~180 km, din care 150 pe autostradă. Pe o porțiune limitată la 100 kmh, pe banda 1 erau două tiruri și eu între ele pe o porțiune de 200 de metri.
Pe banda 2, în același interval erau cel puțin 8 autoturisme.
Am avut inițial impresia că am ajuns cumva în Ungaria, că doar acolo am văzut stilul ăsta. După ce limita a crescut la 130, situația a rămas neschimbată.
Nu mi-e rușine nici cu nemții, au uneori o atitudine și un comportament de întrebi cum naiba au luat permisul (dacă le oprești semaforul într-o intersecție ai paralizat jumătate de oraș). Dar da, au avantajul de a-i ajuta infrastructura. Și chiar dacă au (mult) mai puține accidente în trafic față de România, rămân în continuare prea multe.
@Luciane, eu vorbesc de cazul în care autostrada are trei benzi și romanașul nostru merge pe a treia bandă, fără ca pe celelalte să fie nimeni…
Păi ceva asemănător spuneam și eu. Repet: banda 1 – două tiruri și un autoturism. Banda 2 – 8 autoturisme. Și nu e prima oară când trec prin asta, #”@&/?*
Io n-am noroc să-i dau talpă, bine, nici nu am mașină de viteză. Atunci când prind și eu o porțiune să-i dau măcar 120, prnd doi tiriști care se depășesc unul pe altul pe o distanță de 5 km, că ăștia au limitare de viteză și nu cedează niciunul. Așa că mă retrag ușor pe prima bandă și-mi bag p…
Comentariu beton!25
Păi știi care e problema cu cei doi tiriști? Că nu doar la noi de depășesc așa, la fel se întâmplă peste tot. Doar că la noi, până se depășesc, se termină bucata de autostradă. La ăia nu se termină nimic.
Exact🤣🤣🤣🤣
Comentariu beton!18
De acord cu tine, si mi se intampla cel mai mult in Germania.
Incepe zona de no limit, te sui pe pedala, 120 – 150 – 160… zbang se baga un TIR in depasire.
Sui pe frana, 150/120/90….. 3 minute mai tarziu….. TIR-ul s-a repliat, iar incepi sa te duci, 2 km mai incolo alte doua TIR-uri…si tot asa.
Mai mergi un pic, lucrari pe 15 km, limita de 80. O placere, ce mai!
Cel mai cursiv si relaxat merg in Austria si Ungaria pe autostrada. Cruise Control pe 136 si merg linisitit cu traficul. Elegant, cursiv.
Mai nou cand vin in tara merg foarte ok si pana dupa Sibiu. Apoi pana la Brasov am 2 ore de DN, dar, sincer sa fiu, se circula intins, iar cocalarii sunt tot mai mult o exceptie (din experienta strict personala).
Comentariu beton!13
Autostrada spre mare nu mi se pare atat de obositoare. Nici nu prea ma grabesc, daca vin descreierati le fac loc. In schimb, autostrada spre Pitesti ma consuma foarte mult. Pana pe la km 60 toti ii dau ca descreieratii. Mai ales aia care ies pe bretelele pana la km 20-25, numerele de Gr si Db. Pilotii adevarati! Si mor pe cei care se lipesc de fundul tau exact cand si tu esti in spatele tirului, tir care depaseste alt tir. Si imi da si flashuri. Si eu unde sa ma duc?
Comentariu beton!31
Ca să ieși pe autostrada de Pitești, îmbătrânești prin București. Normal că-i dai tare când ajungi pe autostradă, că speri să ajungi la destinație înainte să mori (de bătrânețe).
@Tavi, am fost la Constanța miercurea trecută ca să fac niste analize medicale, am setat la cruise 116 km pe oră… Magic FM si Europa FM în boxele Bose ale mașinii, mă nene a fost așa de mișto.
Faza super tare știi care a fost… și la întors, în aceeași zi, am mers la fel… dar mi s-a părut că am ajuns mult mai repede decât la dus.
Acum nu e prima data când fac un drum dus întors undeva, dar de fiecare dată drumul de întoarcere mi se pare mai rapid.
Vorbesc strict din experiența de vara asta. Am făcut câteva drumuri prin țară, pe autostrăzile noastre deja existente, și prin vest și pe A2. Trebuie să recunosc că eu văd o îmbunătățire a stilului de condus în rândul șoferilor, comparativ cu acum 10 sau 20 de ani. Sau, nu știu, poate doar am avut noroc, căci nu m-am enervat/stresat mai deloc. Da, am văzut și câțiva „nebuni”, dar i-am numărat pe degetele de la o mână. Dar am întâlnit mii de șoferi care circulau destul de relaxat, cu viteza legală sau chiar sub, cu semnalizat frumos și din astea. Un moment simpatic legat de relaxare – era un blocaj aproape de Sibiu. Cât am așteptat, vreo 30 de minute, un șofer tânăr din mașina din față a ieșit frumos din vehicul și a început să se joace cu…o kendamă. Blocaj, da, nasol. Da’ și cu voie bună și spectacol.
Ah, iar mie și în București mi se pare că se circulă mult mai frumos și mai civilizat ca „pe vremuri”. Vouă nu? :-))
Comentariu beton!23
În București? Mai frumos și mai civilizat ca „pe vremuri”? Nu, nu mi s epare deloc, dimpotrivă, mi se pare că e mai rău ca niciodată. Și nu mă refer la aglomerația din trafic, mă refer strict la nesimțire.
Nu știu, eu am avut o mind blowing experience recent, când a trebuit să traversez tot Bucureștiul, într-o vineri după-amiază, spre service, cu o mașină care se pornea de pe loc cu viteza melcului. Măi, în câteva zeci de semafoare și treceri de pietoni să nu aud eu niciun claxon? În condiții în care mai mereu aveam mașini în spate? Da’ nici măcar unul? „Pe vremuri”, așa ceva ar fi fost de domeniul fantasticului!
Comentariu beton!16
Total de acord cu Mihai despre traficul din București.. A devenit mai ceva decât legea junglei în ultimii ani.. 😞
referitor la traficul de capitală, @Anduța are dreptate; voi, ca localnici, nu vă dați seama, da’ acu’ 6-7-10 ani era cu adevărat legea junglei
Comentariu beton!17
Costică, adică referitor la traficul de pe autostrăzile României nu am? 😀 Nu ți se pare că șoferii circulă mai frumos și mai civilizat ca acum 6-7-10 ani?
@Anduța, mi se pare că oamenii sunt mai civilizați mai calmi. Pai acum 10 ani când voiam să ies de la OMV-ul ăla din zona Pipera, capătul șoselei Petricani… să mor dacă mă lasa cineva, cu anii au început să te mai lase pe principiul bă și așa stau în coadă, acum că mai aștept după unul nu e mare brânză… Ultima oară când am fost în zonă nici nu am ieșit bine și zbang m-a lăsat unul să ies.
Comentariu beton!11
E 3 la 2, așa că o să concluzionez, o să extrapolez și o să generalizez impresia exprimată a majorității: șoferii din București sunt mai civilizați ca pe vremuri. Bine, pe o scală de la 0 la 10 a civilizației poate că nu ar fi chiar în top, da’ totuși, o evoluție există, se observă, se simte. Hai că în maximum 10 ani o să ajungă majoritatea pe la un 6-7, de la 4-5 acum și 2-3 acum 10 ani. Iar în 2052, păstrând ritmul de evoluție, o să vedeți voi, vom fi cu toții la 10, ha!
abia aștept…
Excelenta analogia cu dineul oficial!
Da, sunt convins ca asta e cauza. Nu are nici o legatura cu lipsa de educatie si de bun simt…
Evident că au importanță și lipsa de educație și bunul simț. Dar dacă tu ai impresia că ăia care conduc pe autostrăzile de după granița de vest a României sunt toți absovenți de Harvard și monumente de bun-simț, te înșeli amarnic. Toate lucrurile se învață pe lumea asta, inclusiv cum să conduci pe autostradă.
Am venit de curând din o vacanta din Spania, in doua zile diferite, am închiriat mașina ca sa ajung la obiective unde nu m-am potrivit cu transportul in comun:
1. Eram in sens giratoriu pe banda din mijloc (cu 3 benzi). Am văzut in ultimul moment ca defapt trebuia sa ies din el la prima ieșire. Am dat semnal, am încetinit ca sa îl las pe ala de pe prima banda sa treaca și sa încerc sa ma bag imediat după el. Ala de pe prima banda a frânat instant când a văzut ca am dat semnal, au oprit și restul de mașini din spatele lui, m-am băgat imediat și am ieșit din sens. Toate astea s-au întâmplat fără ca vreun claxon sa fie abuzat de șoferi.
2. Dintr-o zona turistică spre autostrada. Drum cu o banda pe sens, relativ multe mașini. Toți respectau spațiul de frânare. 30 min cât a durat acel drum, nu am văzut nici o depășire, toată lumea a mers in coloana cu viteza legală.
3. Cum spui si tu, am văzut și nebuni. Dar au fost 2 cazuri in 2 zile (unu care a trecut pe roșu și unul care a trecut fără sa se uite la trecerea de pietoni), dar nu 2 in 2 minute.
4. Benzile de făcut stânga sau dreapta, chiar se folosesc pentru asta. Nu sunt folosite drept scurtături pentru a depăși coloana și a merge înainte. Și când vezi pe unul ca vrea sa intre in coloana, nu pleci de la premisa ca e un nesimțit, și automat îl lasi.
PS. Am un partener de afaceri din Slovenia. De câte ori vine in România, fie îl duc eu unde are nevoie, fi închiriază mașina cu șofer. A zis ca ii e imposibil sa conducă in România, nu înțelege nimic din stilul nostru de a ne comporta in trafic.
Cam atât de departe suntem 🙂
Comentariu beton!30
După mai multe mii de kilometri pe celebrele autostrăzi fără limită de viteză și mai multe discuții cu diferiți șoferi de pe ele, am ajuns la concluzia că, de fapt, EDUCAȚIA e motiv principal pentru disciplina din trafic în „țările din Vest”. Și abia acolo unde eșuează educația vin amenzile.
Comentariu beton!20
După aproape 20 de ani de șofat am ajuns la concluzia că suntem un neam de vitezomani și asta se vede peste tot, nu doar în trafic. Lumea se grăbește la orice: la urcat/coborât în/din orice mijloc de transport, la intrat sau ieșit din magazine, sunt nerăbdători la cozi de orice fel, la muncă (tot timpul au nevoie de ceva repede, ieri dacă se poate) etc. Eu sunt un om calm și răbdător care se miră unde naiba se grăbesc toți :))) și este obositor să stau tot timpul cu ochii pe ceilalți colegi de trafic, încordat și gata de reacție, în loc să mă bucur de șofat. Nu cred că lipsa autostrăzilor este problema noastră, ci mai degrabă lipsa poliției rutiere din trafic, aia care să facă prevenție nu care stă la ciupit amenzi de la „fraieri”, educația, bunul simț și respectul pentru viață, a ta și a celorlalți.
Comentariu beton!18
Lipsa politiei si a radarelor fixe – acolo e diferenta mare.
Cand stii ca la fiecare porcarie facuta sunt sanse bune sa iti sara minim 50 de euro din buzunar, te cam faci cuminte si ascultator.
La noi, de vreo cativa ani sunt sanse mai mari sa vezi un OZN decat sa iei o amenda in trafic.
Mai nou e că n ultimul timp s au grăbit și la moarte…
Singurul mod in care m-as putea relaxa pe autostrada ar fi sa pot folosi cruise control. Dar nu se poate. Banda 1 e vesnic ocupata de oameni care circula cu 80, pentru ca ei nu se grabesc nicaieri. Iar banda 2 e rezervata pentru cocalarii fani flashuri. Mi-am luat de multe ori critici ca ce treaba am eu cu aia care vor sa circule cu 80 pe autostrada. Pai am, incurca la fel de mult ca aia cu 160, daca vrei 80 poti folosi DNul. Exceptie fac urgentele (gen ti s-a stricat masina) si masinile care au limita de viteza TIR etc
Comentariu beton!21
La cate manute rosii iau se pare ca se simte lumea. Aia e. Poate vor invata ca scopul unei autostrazi este sa circuli la o viteza constanta
Iei mânuțe roșii pentru că este exact cum zic: nu știm să circulăm pe autostradă. Să-i vezi pe ăia care merg pe banda doi, din doi, cu 130 la oră zeci de kilometri, fără să aibă niciun gând să se dea la o parte. Iar dacă îi întrebi de ce, îți vor spune că mergeau cu maximum de viteză legală, deci nu aveai voie să-i depășești. Pula mea, de parcă e treabae lor că vreau eu să merg cu 180.
@MV: fix așa. D-aia circul mai mult pe banda de viteză. Foarte rar apare câte-unul care circulă cu peste 200 km/h. Flash-urile unuia de genu’ nu mă deranjează deloc, ci îi fac elegant loc.
@Zz: ROFL. Dacă vrei viteză constantă, ai mijloacele de transport în comun. 😉
@Zz: In RO pe autostrada minimul este 50 km/h. In alte tari este 80 km/h. D-asta ti-ai luat manute rosii, ca esti increzut si nu stii legea. Nu-ti convine, treci pe bicicleta sau transport in comun.
Pe autostradă, şoferii nu pot circula, nejustificat, cu o viteză mai mică de 50 km/h. Reamintim că, conform art. 74 din OUG 195/2002, „Pe autostrăzi este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementărilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animală, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor şi mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.”
Desi e greu de crezut, mențin Dusterul mereu la limita maximă de viteză pe autostradă, iar unde nu e limitare bag peste 140 km/h. Și circul mult pe banda stânga dar fără să abuzez. Cel puțin jumătate din autostrăzile germane pe care am fost au banda dreapta deteriorată și cârpită și se simte rău la mers. Referitor la camioanele cu 80 la ora, mi s-a zis ca polonii, lituanienii de la o firmă parcă Gyrteka au primit ordin expres să circule cu 10 km/h sub limita maximă. Prea multe penalizări și amenzi. Și da, cele mai depășite TIR-uri de către alte TIR-uri văd că au PL si LT la numere.
Jajajaja fix așa cred și eu. Băiatul meu conduce de un an și în această vară a condus exact pe unde a vrut pe drumul SP-RO chiar daca a prins drum închis în Italia și accident în Ungaria. Singura țară unde nu a condus a fost Ro că mi-a fost frică mie sa ii las mașina. Cred că se aplică legea junglei din școala de șoferi,nu primești permis dacă nu conduci agresiv.
Fiica mea conduce de noua ani , primii trei in tara ,ultimii sase in Germania . In ultimul an am observat ca evita (daca este posibil ) sa mai conduca atunci cand vine acasa . Si vorbim de o persoana care a condus singura din prima zi dupa obtinerea permisului de conducere la 18 ani si care iubea sa conduca . S-a obisnuit cu traficul de acolo si ii este efectiv teama .
noi nu știm să circulăm pe niciun drum! sincer, nu înțeleg unde se grăbește toată lumea, de ce are de dovedit ceva, de ce trebuie să stea la 1 metru în spatele tău, deși e evident și faptul că nu te poate depăși, nici tu nu poți merge mai repede, pentru că ai pe alții în față, de ce forțează depășirea unei mașini în locuri imposibile, deși mai are încă alte 50 în față, de ce trebuie să meargă cu 150 pe un drum național cu curbe și cu 95 prin localități! altfel spus, de ce pe dn-uri e legea junglei? contează așa de mult cele 5 minute câștigate la un drum de 100 de km dacă ești agresiv și nătâng?
Comentariu beton!18
Și eu mă întreb la fel dar răspunsul a venit simplu”dacă ai trăi in Ro ai înțelege”.
A inceput sa nu imi mai placa sa conduc din cauza condusului prin Romania, daca as avea varianta de metrou acolo unde locuiesc, fara sa fie nevoie ca mai intai sa iau un tramvai sau autobuz pana la metrou, as merge cu metroul si pe jos. Atat! Dar nu am. 🙁
Am mers anul asta cu masina prin Croatia si apoi Slovenia, iesind din tara pe la Nadlac si apoi Ungaria. Intodeauna fac pauza la Arad, peste noapte, dupa ce conduc Bucuresti – Arad. Sunt epuizata dupa asta. Anul asta, portiunea Bucuresti – Sibiu mi s-a parut mai oribila ca niciodata, de cand cu razboiul din Ucraina a crescut si traficul de marfa si cum nu au alternativa, toate tirurile pe valea Oltului. Si nu numai tirurile, toata lumea.
In schimb, jos palaria pentru vestul tarii noastre, unde, cu exceptia a vreo 15 km unde nu este autostrada (chiar as fi curioasa sa aflu de ce nu este autostrada in zona aia, nu au reusit sa exproprieze terenurile, care o fi treaba?!), se circula civilizat pana la iesirea din tara. De ce prin alte zone ale tarii asteia nu se poate, e un mister. Ajung toti idiotii de prin consiliile locale sa construiasca aeroporturi la 150 – 200 km unul de altul (vezi Sibiu, Tg Mures si mai nou, Brasov), neintelegand ca nici un transport aerian nu e fiabil pe distante atat de scurte, mai bine ar face naibii autostrazi de banii aia…
Ba dimpotriva ca sunt idioti care nu vor sa construiasca aeroporturi! Și nu sunt pentru intern ci internaționale. Alea din Sibiu și Tg. Mureș sigur vor prinde pânze de păianjen când va deveni funcțional Brașovul. De aia în 10 ani am fost doar de 4 ori în Ro că mereu am avut ceva gen mini-saga să ajung la Brașov indiferent de la care aeroport. E zbor direct Nürnberg-Cluj, dar ce treabă am la Cluj? Iar cu autostrada, hm … 1400 km de condus nu imbie chiar pe oricine, tot o zi de concediu pierdută. Și încă una la întoarcere. Nu am probleme să închiriez local o mașină, de să mă obosesc conducând 2 zile de concediu?
Pe langa asta si cand traversez am impresia ca soferii imi fac un favor ca ma lasa sa trec. Ca un fel de ”hai ma ca te las ca-s baiat bun”
La Mulți Ani, Mihai! Azi e Ziua Internațională a Leneșului
Comentariu beton!14
Ooo, multumesc, mulțumesc. 😛
Traficul din România are 2 probleme mari, una e infrastructura și a doua e calitatea conducătorilor auto. Cu indulgență 40% dintre ei nu au ce căuta pe șosele! Conduc din 2006, dar ce văd pe șosele în ultimii ani începe să mă bage la idei. Am senzația că românilor nu le pasă deloc de viața lor. Am mai avea o șansă dacă sancțiunile, amenzile, radarele și poliția ar fi ca în țările civilizate, dar și așa e greu de civilizat turma, indiferent pe ce tip de drum se merge..
Comentariu beton!12
@Add sunt uimit să aflu că-s cocalar și bombardier. Da, am un BMW negru și atunci când l-am cumpărat nu mi-am asumat niciuna dintre cele două „calități”.
Pur și simplu condusesem un BMW și mi-a plăcut, l-am dorit, și dacă tot mi-am permis, am zis să îmi îndeplinesc visul ăsta, doar pentru plăcerea de a conduce.
Este trist că atât te duce căpuțu’.
Oare plăcerea asta de a generaliza și de a jigni se trage din frustrări?
Cât despre mersul pe autostrăzi în afară, cam așa este.
Imi aduc aminte că, prima dată când am ieșit în Italia pe o autostradă, prima bandă era în lucru dar nu am observat la timp să mă pot înscrie pe banda 2.
Am incetinit mult, am pus semnalizarea și mă pregăteam să opresc și să mă pun pe așteptat, așa cum eram obișnuit in țară.
Dar surpriză : PRIMUL a încetitit și mi-a făcut semn să mă bag.
Și am mai avut un episod asemănător în Austria. Cred că ține de mai multe, nu numai de infrastructură. Poate că și sărăcia ne încrâncenează sau poate că așa e felul nostru, al românilor, de a fi: mai ambițioși, mai vulcanici, mai agitați.
Iar despre tirurile care se depășesc, mai e și aspectul că pe acolo majoritatea autostrăzilor au 3-5 benzi, deci se pot depăși liniștiți, nu încurcă pe nimeni.
In plus, pe aceste autostrăzi cu mai mult de 2-3 benzi, este destul de solicitant să conduci dacă vrei să nu încurci.
Noi ca nație, majoritatea putem invăța să conducem pe autostrăzi. Mai greu este să învățăm să nu fim cocalari în trafic sau pe bloguri.
Ș-al meu BMW tot negru e, dar nu mă deranjează că-s făcut bombardier. Dacă ar fi să mă iau după gura lumii ar trebui să umblu desculț, călare pe catâr. 😀
Same here 🙂
În Occident (în Germania, cel puțin) la închiderea unei benzi de circulație se aplică regula fermoarului. Adică pe banda care se continuă se intră o dată din dreapta, o dată din stânga. Și oamenii chiar respectă asta. La fel ca crearea culoarului de urgență între benzile de circulație, și nu pe banda de urgență, așa cum prevede legea în România.
Bă eu n-am BMW și nu știu dacă o să îmi iau pentru că eu sunt fan Reno… dar am condus BMW și pot spune cu mâna pe inimă că nu m-am simțit niciodată, în nici o mașină condusă, cum m-am simțit ca în BMW. Scaunul, poziția de condus, marfă totul.
Și am condus ceva masini la viața mea.
Nu cred că de-aia. Nici dacă am avea autostrăzi n-am circula ca oamenii normali. Noi suntem arţăgoşi în general. Ne atinge unul pe trotuar, din greşeală? Îl băgăm în mă-sa, printre dinţi. N-a pornit ăla din faţă de la semafor în milisecunda când s-a făcut verde? Claxonăm isteric. N-a venit ospătarul în secunda în care ne-am aşezat la masă? Facem tărăboi. Bătrâna de 80 de ani din faţa noastră de la casa de marcat nu se mişcă mai cu talent? Pufnim şi batem din picior. (asta în cazul în care n-o admonestăm direct). Toată treaba asta, cu modul în care circulăm (pe autostrăzi sau nu), sau în care interacţionăm cu ceilalţi, e din cauza lipsei de educaţie şi jemonfişismului. Plus că suntem o naţie de isterici.
Comentariu beton!24
Gata , a vazut oarba unde poate comenta , scuzati maica , varsta . 🤣🤣
Eu zic ca am inceput si noi sa ne civilizam. Da, inca sunt multi care gonesc si se baga in tine la sub 10m distanta cand tu rulezi cu 130km/h dar am vazut destui care merg constant, care depasesc civilizat, se baga pe banda la loc imediat ca sa faca loc celor din spate, care lasa oamenii sa se bage daca semnalizeaza, etc. Dar civilizarea e un proces lent, dureaza ani, poate chiar generatii.
Eu locuiesc in Belgia unde exista autostrazi, dar sunt foarte aglomerate pentru ca (aproape) orice cetatean primeste o masina de serviciu cu care se deplaseaza unde vrea, cand vrea. Cei care iti arata degetul din mijloc sau deschid geamul si injura exista, sunt navetistii de dimineata care merg la birou (pot discrimina si spune ca sunt barbati de la 40 in sus cu camasi scrobite si SUV-uri?). In fiecare zi in care m-am incumetat sa merg la birou (ca se impune) am vazut tot felul de situatii de aproape-accident pe autostrada pentru ca oamenii nu au rabdare sau respect reciproc. Deci exista si in afara Romaniei, eu iti doresc sa nu te intalnesti cu ei 🙂
Nu trebuie să-i judeci. Ăia au văzut, pipăit, gustat și penetrat o vulvă în urmă cu 20 ani. 😀 😀 😀
E normal să fie agitați. 😀
SA mai treaca vreo 50 de ani ca sa ne educam cum SA circulam si cum SA ne manifestam in trafic….un ex in august anul asta am fost in Romania intr-un orasel mic cand un turism vroia SA iasa din parcare SA se incorporeze in trafic am oprit SA il las pe om SA iasa nu va spun cate claxoane si cate injuraturi am luat de la cel din spatele meu astia santem asta e nivelul de educatie la care am ajuns…..si inca un ex v-ati intrebat c-am cum ar circula romanii daca am avea portiuni de autostra fara limita de viteza? nici nu vreau SA ma gandesc
Cei mai mulți n-ar circula în niciun fel, că porțiunile alea ar sta mai mult închise. Motivul fiind evident.
Mihai, parerea mea, nici ei n-ar stii sa mearga pe autostrazi daca n-ar avea radare fixe (multe si cu amenzi mari, fara discutii si spaga).
si de aici poate incepe o intraga discutie… #vremotaracaafara, atunci avem si obligatii, vrem sa mergem cu 240, ceea ce si mie imi place, dar nu se poate peste tot si in orice conditii
ex.1: acum multi-multi ani pleaca (de tot) o cunostinta in australia, aici in romania sef de autobaza, aka dumnezeu pe zona lui, el impartea benzina in judet (io stateam o noapte la coada), avea toata politia in buzunar….niciodata amenda. in australia in prima luna 3/4 din banii castigati au fost virati din contul lui direct la amenzile de radar….pam-pam…s-a cumintit.
ex.2: eu in elvetia anul acesta n-am depasit 120, pt ca radar, dar in italia, slovenia, ungaria sau romania (unde s-a putut) am dublat cifra de mai sus.
si acum sa dezvolt ce vreau sa zic prin „unde s-a putut”:
– autostrada libera cat vezi cu ochii in zare
– uscat pe jos
– drum drept
– pe zi, nu noaptea sau la apusul soarelui
si evident nu sub camere/radare, deci doar pe portiuni relativ scurte, max 8 km, mda stiu cam 2 minute, dar…….. uneori e bine si putin si repede
Dulceata , eu si sotul , ciocolata copiii . Eu mai fac clatite ca si fel principal : fac foile de clatite fara aroma ,le rulez cu sunca presata sau piept de pui usor gatit taiate marunt , branza sfaramata si marar . Le asez una langa alta intr-o tava iar peste ele pun smantana si cascaval razuit dupa care le dau la cuptor pana se rumenesc usor deasupra . Yamiii m-ai facut sa fac clatite in seara asta 🤣🤣
Vă rugăm mâncați clătitele cu viteza regulamentară, că nu-i mâncat viteză acilea, da? Vă credeți la Nürburgring? 😀 😀 😀
Ai bre rabdare ca voi nu ma stiti dar eu va citesc de ,,circa cam ” doi ani , deci va stiu pe toti si imi plac toate comentariile . Daaar la varsta mea , maica este ,,unpic „complicat si mai incurci borcanele pe autostrada . L-am rugat pe marele sef sa mute comentariul dar poate nu este posibil .
Da, eu am aflat cum e să conduc fără să mă claxoneze nimeni (nici chiar când plec în secunda 2 de la semafor, nu la 0.2), fără să fiu înjurată și alte măscări de trafic abia după ce am emigrat.
Trist mi s-a părut și nu prea mi-a venit bine când mi-a zis instructorul olandez că eu conduc agresiv… (am luat niște ore înainte să conduc prin labirintul ăsta cu biciclete, deși am permis de mulți ani, am vrut să fiu în siguranță și eu și alții) Dacă eu conduceam agresiv…
Serios? Măcar ți-a și explicat ce făcuseși agresiv?
Da, schimbam banda la intimidare pe autostradă, adică îi obligam pe alții să îmi facă loc, semnalizam deși nu aveam loc să mă bag – așa am învățat la școala din București, să semnalizez intenția, apoi când pot/mă lasă cineva să schimb banda. Instructorul mi-a explicat că îi sperii pe ceilalți, că ei cred că dacă semnalizez și trag de volan. Foarte mult timp mi-a luat să corectez asta.
El m-a învățat să merg în ritmul traficului, cum să îi las pe alții și să anticipez cum îmi fac ei loc, e ce ziceai tu, că te învață cum să conduci pe autostradă.
Tot așa e și cu traficul de biciclete, m-a învățat cum să mă uit și unde sunt de obicei probleme, au fost niște bani (mulți) foarte bine cheltuiți, nu am avut niciodată nici măcar o sperietură, claxon, frână bruscă, etc. Și lumea e civilizată, într-adevăr. Zilele trecute am mers în coloană cu 50 pe autostradă cu o bandă în care se semnaliza închis pe panou (la un moment dat a trecut o ambulanță), nimeni nu s-a băgat pe banda aia, nimeni
Am vorbit cu un cetățean german care locuiește la 150 km de Berlin….zic: pfff, lejer, o oră, o oră și un pic și ești în capitală….s-a uitat lung la mine și mi-a răspuns: frate, tu crezi că noi în Germania zburăm???….fază strict autentică…😃
Tu vorbești de oameni cu „doctorate” in trafic pe când la noi abia pot silabisi mandatele de aducere pentru infracțiuni la obținerea permisului de conducere. Nu o sa învățăm niciodată că nu destinația contează ci călătoria.
Asa este când prinzi 13 km de autostrada ii dai talpa ca ai prins o coloana de mașini în care ai mers pe DN cu 70 la ora ca a mers unul cu 70 și nimeni nu putea depăși mortul ca veneau din sens opus alte mașini și după ce se termina cei 60 km normal ca I dai talpa