Ieri, în prima zi de ROCHARGE by Vitesco Technologies, am condus Lexus UX. Deși nimic nu anunța asta, mai ales în cazul unui simplu și scurt drum până la Brașov, s-a dovedit că lucrurile nu sunt așa simple cum par. În sensul că a fost cu oleacă de emoții. Stați că vă zic imediat.
Partea mișto la Lexus UX ăsta este că e o mașină care arată bine spre foarte bine. Partea mai puțin mișto este că e și singura mașină din acest tur care are pe ea tehnologie de acum patru ani, mă refer la sistem de propulsie și acumulator.
Cum s-a tradus asta în drumul de ieri? Păi s-a tradus în felul următor: am plecat din București cu acumulatorul încărcat în proporție de 85%, crezând noi că ne e mai mult decât suficient să ajungem până la Brașov, acolo unde se încheia prima zi de tur. Dar n-a prea fost.
Deși am condus mașina mai mult decât decent, nici gând să ne dăm la ea, nici eu, nici colegul de echipaj, ne-am trezit că, pe când mai aveam vreo 50 de kilometri până la destinație, mașina a început să ne indice pe bord mai puțină autonomie decât ne-ar fi trebuit ca să facem tot drumul fără să mai oprim s-o încărcăm.
Și pentru că nu aveam niciun chef să ne apucăm să căutăm stații de încărcare când mai aveam atât de puțin până la final, am început să conduc având un singur scop: recuperarea de energie. Am oprit toți consumatorii electrici de la bord (muzica, climatizarea, luminile, tot, tot, tot), nu mai acceleram decât dacă era imperios nevoie, iar la coborârea pe pante o frânam doar din padelele pentru frână regenerativă, ca să consum cât mai puțin, dar să și recuperez cât de multă energie se poate. Dacă nu știați, mașinile electrice recuperează energie la frânare și se încarcă la coborâre.
Până la urmă am izbândit. Am reușit să ajungem în parcarea hotelului fără să mai fie nevoie să căutăm vreo stație de încărcare. Dar am avut parte de adrenalină, m-am simțit exact ca-n episodul ăla din „Seinfeld” când testează Kramer o mașină de la un dealer auto și conduce, cu vânzătorul în dreapta, multă vreme după rezervorul ajunsese pe zero.
Da, colegii de tur s-au distrat destul de tare când le-am povestit cum am oprit toți consumatorii electrici de la bord, am râs chiar și eu. Dar, știți, una e să râzi când ești liniștit la cină, și alta când ai parcat la hotel având rămași doar 11 kilometri de autonomie. Dap, exact atât îmi arăta pe bord când am băgat-o la încărcat: 11 kilometri. Adică vreo 3% din ăia 85% pe care-i aveam la plecarea din București. A fost greu, dar și dificil.
Dar lasă că de mâine voi conduce numai mașini lansate în ultimele 12 luni, toate având autonomia pe la 500 de kilometri. Asta așa ca să vedeți cam cât de rapid avansează tehnologia în domeniul ăsta. Astăzi, de exemplu, mă voi juca toată ziua cu această bijuterie.
Ah, stați că uitam să vă povestesc ceva extrem de tare. Ieri seară, la invitația celor de la Vitesco Technologies, am jucat fotbal. Nu, nu fifa sau fotbal de masă, fotbal d-ăla pe teren de iarbă sintetică, cu porți, cu minge, cu tot ce trebuie. Ne-au provocat, cum s-ar zice, echipa Vitesco împotrivă echipei ROCHARGE. Până aici nimic neobișnuit, nu? Dar ce ziceți voi că unul din echipa noastră, colegul Restivan, a alergat de la hotel până la locul de desfășurare al partidei. Gen, s-a echipat, ne aruncat un „ne vedem acolo” și-a luat-o efectiv la fugă pe distanța celor 10,3 kilometri care ne despărțeau de teren. După care n-a avut nicio probelmă să alerge și pe tot parcursul meciului (două reprize a câte 30 de minute). Bine, că asta nu ne-a folosit la nimic, și-am pierdut la un glorios scor de neprezentare (aș putea zice chiar dublă neprezentare), e mai puțin important. 😛
Gata, atât după prima zi. Mai jos vă las un video cu rezumatul zilei. V-aș fi lăsat și poze, dar internetul de la hotelul unde am stat la Brașov era atât de lent, c-am căutat prin cameră să văd unde e ascuns modemul pentru dial-up. Nu l-am găsit, dar nici poze n-am reușit să încarc.
Parteneri ROCHARGE:
➡️ Vitesco Technologies, producător de tehnologie pentru mașini electrice.
➡️ BT Leasing – Green Partner al ROCHARGE.
➡️ Michelin
➡️ Autonom – partener de mobilitate modernă.
➡️ Server Config – partener tehnic.
➡️ Renovatio e-charge – cea mai vastă rețea de stații de încărcare din România.
➡️ MOON România – stații de încărcare ultrarapide de până la 300 de kW.
➡️ MOL România – cu stațiile din rețeaua proprie.
➡️ Enel X Way – pune la dispoziție rețeaua de stații.
➡️ Euronews România – partener media al evenimentului.
Fain de tot.
Este c-ai avut morcovu’ intrat cu frunze cu tot? 🤭
No, ăsta-i motivul principal pentru care evit electricele ca pe ciumă. Bateriile alea-s ca femeile:
-Dezbracă-te că te tuf, îmbracă-te că am o problemă.
-Ce problemă?
-Ah, nu contează, dar tu tot cu buza umflată și cu pantalonii-n vine rămâi.
🤣🤭🤣
Comentariu beton!26
Dar ai înțeles partea aia cu tehnologie veche de patru ani, da? Nu de alta, dar Mercedes de azi are autonomie peste 500. Sau hai, ca să luăm o mașină de aceeași clasă, Megane-ul are tot peste 500. 😉
Da, am înțeles, B0$$.
Păi de ce umblați cu e-rabla, atunci?
🤣🤭🤣
Sunt curios cum se vor comporta BMW și Mercedes-Benz.
Ma’ frend Vasilescu, apoi nu știu cum să zic, dar daca o mașină cu tehnologie de 4 ani este vast depășită, eu mă scarpin un pic și zău dacă îmi place. Nu de alta, dar mă uit la Bondărilă din parcare (aka Nii-chan), care la frumoasa vârstă de 15 ani, ieri a fost la verificat și purecat la reprezentanță, după care au tras resemnat din umeri și au recunoscut că nu au de ce să se lege, dincolo de doi conectori mai oxidați și un cheder obosit la ușa șoferului.
Nu mă înțelege greșit, apreciez potențialul electricelor și acolo vom ajunge eventual – dar nu mai bine sar eu peste etapele astea în care se fac experimente pe buzujebul meu? Că mie îmi pare că deocamdată producem pentru casare toate bijuteriile astea.
Comentariu beton!34
@Atti: și cu munții de baterii nereciclabile ce faci? 🤔
Comentariu beton!14
@John – am zis să nu mă leg de reciclare încă, deși depășirea tehnologiei automat produce și deșeurile de rigoare. Doar că mă gândesc, ok, techul bateriei e depășit. Îmi dă producătorul altul adus la zi? Nope, o să îmi zică produs end of life, ia altă mașină, ce frumos și ecologic. Dar nu-i așa, 1.5 dci-ul meu e culmea poluării 😀
Comentariu beton!18
@Atti: 🤣🤣🤣
@Mihai, da, 500 de km autonomie dacă o conduce o scobitoare de 45 de kile, cu viteze între 50 și 70 km/h și cu toate rosturile caroseriei astupate.
Că Julică zicea că în viața reală e un pic diferit… Nu neapărat în bine. 😶
Da’ de ce te grăbești? Nu pentru asta sunt aici? După cum ai citit azi, n-o să am nicio problemă să scriu dacă autonomiile reale nu sunt cele declarate. Sau dacă măcar nu se apropie de ele.
Mie cel mai mult îmi plac ăia care spun că se scumpește curentul și nu mai merita masina electrică. Mai am puțin și întru în depresie că de la 900 de lei pe lună cât economiseam fata de motorină o sa pun de-o parte doar 850.
P.S Adevărul că e cam rușinos pentru o marca precum Lexus să aibă tehnologia de acum 4 ani.
@Adi, vor lansa foarte curând modelul nou care înțeleg că e altă mâncare de pește.
Cateva chestii.
Din cate ne spune domnu’ Goagal, UX-ul are o baterie cu capacitate de 54.5kWh, deci o autonomie de maxim 300km in conditii ideale. Pe langa capacitatea limitata a bateriei, ati plecat si cu 85% in loc de full charge, desi in cazul acestei masini conteaza fiecare 1% cand vine vorba de un drum ceva mai lung. Important e ca ati ajuns cu bine la destinatie.
E perfect normal ca EQE-ul de azi sa nu va puna probleme din acest punct de vedere, fiindca vine cu o baterie de vreo 90kWh si aerodinamica de exceptie. Alta viata, cum s-ar spune. Asta nu se datoreaza doar faptului ca EQE-ul e lansat de curand, ci si celor 50cm in plus la lungime, care permit montarea unei baterii mult mai mari.
Atti, nu e cu nimic iesit din comun faptul ca in cazul masinilor electrice avem parte de salturi mari tehnologice in 4 ani. Dimpotriva, e ceva normal si ar fi rau sa nu fie asa, dat fiind cati bani si materie cenusie se toarna in fiecare zi in acest domeniu. Apoi, nu face nimeni experimente, ci asta e cursul firesc. Trebuie sa existe temerari care sa sustina aceasta tehnologie acum, ca sa poti tu mai apoi sa-ti cumperi electrica la pret decent peste ceva ani.
Legat de reciclarea bateriilor, si aici am avansat mult in ultimii 4 ani. In momentul de fata se poate reclicla profitabil un procent tot mai mare din baterii, peste 4 ani va fi cel mai probabil si mai bine.
Adi, nu e nimic rusinos pentru Lexus, ca nu produc telefoane noi la fiecare 6-12 luni. Nu e deloc simplu si adesea nici posibil sa pui tehnologia noua pe arhitectura veche, mai ales ca vorbim de niste ani de dezvoltare in spate. E absolut fieresc sa vina cu o generatie noua la 5-6 ani. Daca saltul e asa mare (cum e cazul pentru electrice), astepti pur si simplu modelul nou.
@stefan – cand vezi cazane imense transformate in electrice, e doar greenwashing pe banii consumatorului. Da, e o perioadă de tranziție, înțeleg asta, dar pe de altă parte planned obsolescence e o chestie. Producem mașini cu pretenții de ecologie destinate direct gropii de gunoi. Că resale value ciuciu pe o sculă cu battery pack model vechi sau obosit.
Stai, cum? Internet lent în România? Păi ce păzesc RDS și Vodafone cu al lor „Supernet 4G”??? 🤣🤣🤣🤣🤣
La un moment dat și-a revenit, dar era trecut de miezul nopții și n-am mai avut puterea să fac nimic.
@John, am fost in Brasov mai mult de 2 saptamani, si…horrible! Nu am putut să cred cât de slab este Internetul. Am ajuns să avem net mai bun in Aussie.
@Emil: ups! Așa nasol să fie RDSu’ acolo?
Foarte mișto ✌️
Sa știi ca de ieri citesc doar Vasilesco Technologies 😁🙃
Comentariu beton!15
Hai c-am citit comentariul tău la briefing-ul de dimineață. S-a râs. 😁
😃 și ieri, da’ și azi 😁
na, că-s morți amîndoi, așa că n-are cin’ să mai zică „bă, du și tu la băieții ăia o găleată de curent…”; c-așa, ar fi știut omu’ că nu vă trebuie alternativ…
PS
te aștept cu impresii despre Ioniqă, cum ziceam ieri; sper să-l prinzi pe ceva munte/serpentine, greu, nu cum a fost Meșter, în grecia…
Pe Ionică și pe Megane le aștept cel mai tare. Și pe BMW pentru senzații tari. 💪
Dă-i bice. Enjoy!!!
Nu mergea Lexus sa o incarci de la o baterie externa? :)))
Comentariu beton!13
Sigur că ați pierdut, degeaba a alergat NUMAI colegul tău. Și în plus fotbalul se joacă pe goluri. 😛
Comentariu beton!17
Poi de ce n-ai zis, bre, că ești la noi în urbe, când te văitai de net? Că îți trimiteam oleacă de la noi. Ieri am avut, că n-a picat curentu în comună, ca săptămâna trecută. Să vezi atunci ce fain e, că după vo doo ceasuri, crapă și antena de la Digi, care e fix peste drum de noi. Și atunci nu numai canci curent, da canci și net pe mobil. Trecem pe semnale cu fum.
În rest, mie nu mi se pare nimic așa palpitant, io circul frecvent cu becu aprins (spre disperarea lu alde Fritz) și de multe ori ajung la peco la o țâră de timp după ce indică mașina range 0 🤭
Să aveți dixtracție grozavă în continuare!
Comentariu beton!21
@(altă)Iulia: io ți-aș da bicicletă-n locu’ lu’ Fritz. 🤣🤣🤣
Nu se circulă niciodată cu rezervorul mai jos de jumate, hai, pentru tine, fie sfert. 🤭
Comentariu beton!17
la brașov e frig, așa că pompa are răcire pă naturel…
@JT, asta ar face și el 🤣🤣🤣🤣
@(alta) Iulia, dar ajungi la peco, nu trebuie sa faci cine stie ce artificii sa iti ajunga combustibilul pana acolo.
@JT, si eu sunt tot pe princiupiul nu mai jos de jumate rezervorul.
Da p-asta de azi o duci si tu in 7000 de ture, sa maraie frumos motorul?? 😁😁😁
O, da. 💪💪💪
Iar motorul chiar mârâie, că-i poți seta sunetul să se audă sport.
Touchee..
Da’ citeam si mi-am dat seama ca eu mi-s foarte pregatit pentru electrice.
Pentru ca alimentez doar de la 2 benzinarii ( din cauza de principii, pitici, probleme, nu conteaza..), mi se intampla des sa trebuiasca sa merg la consum ca sa nu fac pana prostului. Odata imi facaia deja in bord Fill up, fill up, fill up, fill updobitoculenuauzi, si tot nu am oprit la benzinaria AIA. Deci am experienta la morcovi in fund
Am și eu una cu morcov și mașină. Vara asta am mers o săptămână în Crișani și a trebuit să las mașina la Tulcea. Ca atare, am luat mașina de serviciu a soțului, pe principiul „mi se rupe dacă i se întâmplă ceva.” Mașină mai veche, pe cutie manuală. Personal, mie îmi plac mașinile astea cu tehnologie veche, iar asta e și una înaltă și mărișoară, mă simt în ea ca pe tractor. N-am condus vreun tractor, dar vorba vine. Totul bine la dus, exceptând faptul că spre finalul călătoriei încep să intre vitezele cam greu. Mno, aia e, las’ că ne-om descurca noi cumva. Ei bine, la întoarcere, nu mai intra neam în viteză. Pac, telefon la bărbat, nu intră într-antâia, ce fac? Ia vezi cu a doua. Tiii, merge! Chestia e că era singura viteză în care intra, la a treia iar se bloca. Avem un prieten în Murighiol, vine omul, se urcă la volan, pornește cu a doua, ieșim pe drum, o bagă apoi direct într-a 5-a. Anduță, ori mergi cu a 2-a și a 5-a până la București, ori stați peste noapte la noi (eram și cu fie-mea) și mâine vă duc la București. Neah, eu azi tre’ să ajung acasă, că așa mi-am planificat. Bine, între timp sunasem și la service, să anunț că le aduc mașina. Și uite-așa am pornit eu la drum, în două viteze din cinci. Doar că la un moment dat a început să mi se oprească și motorul dacă viteza scădea foarte mult sau dacă mașina ajungea să stea pe loc. De vreo 3 ori am apelat la ajutorul oamenilor, să împingă mașina, până ce m-am prins că draga de ea pornește și dacă o las pe liber, ea se mișcă puțin și apoi pac pornit motorul, cu a doua, ofc. A fost un drum… memorabil, am ajuns în București, moment în care mi s-a ivit un gând răzleț de a o lăsa pe undeva și aia e, să-și bată altcineva capul cu problema. Da’ nu, alt gând a intervenit „ai ajuns până aici, ca să te dai bătută acum? Pfff” 14 f*cking km de București fix așa i-am străbătut: motor oprit la fiecare semafor sau trecere de pietoni, lăsată mașina pe liber la verde/trecere liberă, pornit motor și băgat într-a doua. Ce mi s-a părut excepțional e că nici măcar un singur claxon n-am auzit, deși mă urneam cu vizibilă întârziere față de ceilalți participanți la trafic de fiecare dată. Am ajuns cu chiu cu vai la service, am predat mașina și i-am aruncat, în gând, niște preafrumoase blagosloveli, de genul „să nu te mai văd în ochi!”. Mă rog, m-am cam pripit. Parcă acum îmi place și mai mult să o conduc. :-))
Comentariu beton!25
Am vrut să comentez ceva răutăcios de genul „oare de ce s-a stricat exact la tine?”, dar m-am abținut.
Că-s ghinionistă, de-aia! 😛
@Anduța, trebuie să mă duc să fac un control la ochi, plm am citit gingasă… și nu înțelegeam contextul… WTF!?!?
Nici nu știi ce analogie perfectă ți-a ieșit comparația cu tractorul, mai ales după ce ai menționat că mergea doar cu a doua și a cincea. 😅😅
Lexus e urât cu grila aia tip calorifer de bmw. Dar o iau și așa (la Vasilesco Technologies Giveaway).
Dacă îi puneau pedale de biclă, aveai și curent și rai și încălzit pentru meci :)))
Comentariu beton!12
@Ananas: Lexus are masca aia față așa din 2012. 😉
@Ananas, Fred si Barney?
@JT, cei de la Toyota sunt ceva mai conservatori, si acuma se mai fabrica de exemplu Avalon cu motorul din 2010, cel de 3.5.
@JT, știu, dar văd mai des bmw-uri decât japoneze 🙂
@keepcalm, exact ! Joc de glezne aveau!
@Ananas: mută-te-n Orientul Mijlociu ș-o să vezi la Toyota, Lexus, Infinity și Kia de-o să te saturi. 🤣🤣🤣
Mie asiaticele-mi par a fi un copy-paste nereușit după BMW-MB-Audi. Iar motorizările-s vai de mama lor.
@Keepcalm, or ști ei ceva despre motorul ăla, dacă îl țin atâta timp în producție…
Iar trebuie sa te citesc atent pana in ultima zi ca sa aflu si eu ceva despre masinile astea (nu ca n-as face-o si pentru alte articole).
Dar totusi macar asa de-o descriere la cafeaua de dimineata: are butoanele moi/tari, are scaunul comod/ferm, pedala e prea sus/prea jos, se misca ca o batranica sau ca o juna in final de cariera…
Tehnologie de acum 4 ani… oare ce sa inteleg eu cand masina mea are deja 16 primaveri?
Că eşti fan al tehnologiei vintage? Are şi cutie manuală?😀
Mașina ta e altă tehnologie. O tehnologie care și-a cam atins potențialul maxim, pe când electricele sunt la început.
Să-ți zic de a mea, care acuși face 27?
Eu zic să pornești căldura dar si AC în același timp 🙂
Ajută bateriile
Apropo de nebagat benzina de la unii, veneam din Grecia in 2011 si nu am oprit sa bag benzina, ca de , nu-mi placea de aia, am mai mers si se aprinsese becul de rezerva, canci benzinarii, mergeam spre Sofia, usor-usor , fara sa accelerez, la vale si vedeam cum imi zice ca mai am combustibil pentru 50- 40- ..20-…10…0 si am mai mers inca cca 15 – 20 km pe 0. La intrarea in Sofia, direct in prima benzinarie, facusem figuri ca la aia nu , la aia nu, am alimentat la cea mai boschetarita statie vazuta vreodata, nu aveam leva, ei nu aveau card, nici nu vreti sa stiti ce curs mi-a facut la euro, dar de, piticii se platesc.
@MV , asteptam continuarea, enjoy !
Hehehe, cea mai boschetărită benzinărie am găsit-o acum ani buni în Franța, pe lângă parcarea unui Carrefour. O gheretă răpănită cam ca alea în care se vândea în Paleolitic Vafe și Polar, dar de care știa Google și avea și cititor de carduri și prețuri gigea. Situată la o stradă cu asfaltul expirat și tocit și case cu tencuiala căzută.
Care este asemănarea dintre o mașină electrică și diaree? Cu niciuna din ele nu ești sigur că ajungi până acasă.
Comentariu beton!25
Pe site-ul Renault scrie până la 450km wltp* (* cu bateria de 60kWh încărcată complet. factori care pot afecta autonomia, fără limitare la aceștia: condițiile meteo, stilul de condus, numărul de pasageri de la bord, versiunea și echipamentele disponibile. ) In trafic normal, cu climatizare, muzica, navigatie etc, nu cred ca poti depasi 400km.
Ce înseamnă trafic normal?
Practic orice drum din Romania, cu plecare dintr un oras mai mare in altul. Daca te invarti pe un circuit, cu rotile umflate peste limita, daca faci pauze sa nu incalzesti bateria, ai 50kg, nu pornesti lumini, clima, radio poti face 600+km(a fost un test cu megane electric pe un circuit). Altfel daca pleci din Braila pana la Valcea si mergi normal nu vei ajunge fara sa incarci cu un megane electric. Mai ales daca folosesti si bucatile de autostrada.
Cam nasoală treabă, cu rămasul fara energie. Așa se explică faptul că pe Ploiesti Bucuresti, o tesla nu am văzut cu luminile aprinse. Dar cine e mândru cu Tesla?! Astept ziua de azi să ne spui de Mercedes. Vreau să o testez, arată intr-un mare fel. De asta pt mine va fi mereu Mercedes și restul. Sper că nu au dat rateu nici la asta.
Lexus-ul arată super fain. Chiar aşteptam cu interes recenzia lui. Păcat că s-a comportat ca vechitura mea de telefon care se descarcă în aproximativ acelaşi ritm 😀 bine că s-a terminat cu bine! Have fun cu celelalte 😉
Am înțeles că articolele acestea sunt cu și despre mașini electrice, am înțeles că nu mergea bine netul, da’ totuși o poză cu ceva mâncărică nu s-a putut? Să targhetați tot segmentul de pe blog, zic 😁
Frumoasa masina, aștept totuși generații de baterii mai performante, cu autonomie mult mai mare.