În sălbaticii ani 90, Cezar, un amic de la Vâlcea, și-a deschis primul magazin de haine din oraș. Poate că mulți dintre domniile voastre nu-și mai amintesc, dar în anii ăia, dacă nu stăteai în București, nu prea aveai de unde să-ți cumperi haine. Încă existau, desigur, magazinele comerțului de stat, dar n-aveai cum să-ți iei nimic purtabil de-acolo decât dacă erai la vârsta pensionării.

Da, începuseră să apară și magazinele private, vestitele buticuri, dar erau pe sistemul „la grămadă”, în sensul că vindeau orice, de la biscuiți și ciocolată, la cosmetice și haine. Or nu puteai să te îmbraci cool dintr-un magazin în care ai cerut: „Cămașa aia de lângă raftul cu banane, vă rog. Nu, nu aia albastră, cealaltă de lângă săpunul Fa.”.

Ei, omul meu a observat această oportunitate de business și și-a deschis primul magazin exclusiv cu țoale. Nu mai țin minte cum se numea, dar să știți că arăta surprinzător de bine pentru anii ăia, destul de măricel și curat, cu geamuri mari de sticlă, plasat în plin centrul orașului, ce să mai, avea toate premisele să prindă la noua protipendadă a Râmnicului. Și-a prins.

Ce nu știa nimeni era că de aprovizionat, tot de la poporul frate și prieten turc îl aproviziona, că doar nu era să aducă haine de la Milano. O dată la două săptămâni, Cezar și cu taică-său se îmbarcau în autocarele care făceau București – Istanbul și retur, înarmați cu plase din alea imense de rafie și aduceau cu ele cât puteau căra doi oameni. Și nu vă puteți imagina cât putea căra doi oameni cu sacoșele alea care aproape deveniseră brand de țară pe vremea aia. La o adică, încăpea și o mașină în ele. Mai pe bucăți, mai pe piese, dar până la urmă o aduceai și p-aia dacă era nevoie.

Ei, la unul dintre schimburile astea comerciale româno-turce, a găsit omul meu niște tricouri beton la un preț absolut senzațional. Surprinzător de bine lucrate, nu miroseau a Turcia deloc. Le știți, că ulterior s-a umplut toată țara de ele, erau vestitele Lacoste fake care nu trecuseră nici măcar pe lângă vaporul pe care se făceau adevăratele Lacoste fake. Erau fake la fake ca să zic așa. Dar, repet, o fi fost un lot mai bun că arătau surprinzător de bine.

Cum vara abia începuse, și-a zis că dă lovitura cu ele, prin urmare, a cumpărat tot ce-a putut cumpăra. Fericit, le-a adus acasă, le-a pus un preț rezonabil și și-a frecat mâinile în așteptarea încasărilor babane.

Dar ce să vezi? Ca întotdeauna, socoteala din bazar nu se potrivește niciodată cu aia de la raft. În sensul că mirobolantele tricouri cu care urma să dea lovitura nu se vindeau neam. Trecuse deja o săptămână și nu dăduse nici măcar o bucată. A trecut și-a doua, tricourile zăceau neatinse. Deja se gândea cu groază că în ritmul ăsta îl apucă toamna cu tricourile în vitrină.

Moment în care omul meu are o inspirație de geniu: le mărește prețul. Nu cu mult, pe sistemul „ori la bal, ori la spital”, le face doar de zece ori mai scumpe. Well, dragii mei, în nici trei zile s-au vândut TOATE. Voi înțelegeți ce zic eu aici? Erau exact aceleași tricouri din care nu vânduse nici măcar o bucată câtă vreme le pusese un preț mic. Le-a scumpit de zece ori și jbam, a vândut tot.

Multe seri am râs la terasă de acest curs de marketing ad-hoc. Dar partea bună e că pentru mine a fost o lecție importantă care mi-a folosit mai ales în anii ăia sălbatici, dar și după. Om fi noi prea săraci să ne cumpărăm lucruri ieftine, dar trebuie să caști ochii de unde le cumperi și p-alea scumpe. Că altfel rămâi si sărac și cu banii luați.

sursa foto: freepik.com