Dacă tot am deschis ieri cutia Pandorei, ziceam că n-ar fi o idee tocmai rea să continuăm și azi pe aceeași temă. Măcar în amintirea neuronilor pe care i-am pierdut definitiv de fiecare dată când m-am enervat, de mi se zbătea vena aia groasă de la tâmplă, în spatele câte unui analfabet funcțional cu permis de conducere.
Situația e așa. Merg pe autostradă, pe banda unu (adică aia din dreapta, de la margine) care e liberă și goală ca un muzeu bucureștean în zilele când nu e cu intrare moca. După care îl ajung din spate pe un cetățean și vreau să-l depășesc. Dau semnal stânga, regulamentar, trec pe banda doi și ajung rapid în spatele cetățeanului.
Moment în care constat cu uimire că cetațeanul ori este atașat emoțional de ea (de banda doi, adică), ori, din motive care le scapă muritorilor de rând, e înțepenit cumva acolo. Cert este că-și continuă drumul netulburat.
Pentru că sunt un tip foarte finuț și elegant, în primă fază, odată ajuns în spatele prospătului posesor de bandă, continui să rulez așa cu semnalul stânga funcționând, că, na, poate n-a observat omul că vreau să-l depășesc. Evident, reacționează la semnalul meu stânga cum reacționează un motan surd când îl strigi pe nume. Așa că mă hotărâsc să-i atrag totuși atenția că nu e singur pe drum și-i dau două flash-uri scurte. Fără să fiu agresiv, doar așa politicos, pe genul „salut, boss, scuză-mă că te inoportunez, dar aș cam vrea să trec”. Evident, din nou, nimic.
Ei, ajunși în acest moment al conversației noastre automobilisitice, începe să mi se zbată vena aia de la tâmplă despre care ziceam mai sus. Mai ales că de foarte multe ori am și contact vizual cu respectivul, adică îl văd ca se uită la mine prin retrovizor, dar pur și simplu îl doare in cur. Cedez nervos și-i mai dau o serie de flash-uri cu semnificația clară „coaie, gata, de ajuns cu gluma”.
Din nou, nimic, nicio reacție. Pur și simplu continuă să ruleze pe blestemata aia de bandă doi, fără să aibă nici cea mai mică intenție să treacă pe prima. Păi de-aia i-a cumpărat lui mă-sa autostradă, ca să se dea la la o parte din fața tututor proștilor care vor să-l depășească? Ce naiba.
Evident, în cele din urmă nu mai rezist și trec pe lângă el, prin dreapta, deși este ilegal, deși tocmai pentru că e ilegal am stat atâția kilmetri în spatele lui, ca să nu fiu nevoit să-l depășesc prin dreapta.
Este foarte tare că toți, băi dar absolut toți, fără excepție, în momentul în care treci pe lângă ei și le faci acel semn, foarte descriptiv, cu degetul la tâmplă „șefu’, ești nebun?” se uită la tine extrem de mirați, de parcă în secunda aia te văd prima oară. Mă rog, ăia care nu te înjură.
Dar partea și mai mișto este că în tot timpul cât eu m-am chinuit să trec de idiot, în spatele meu de obicei se formează o mini-coloană. Prin urmare, imediat îi vine rândul să se enerveze și ăluia care fusese până atunci în spatele meu. Fără niciun fel de efect, desigur. Îl văd și pe el în retrovizor cum îl ia la flash-uri, dar în cele din urmă cedează nervos și-l depășește tot pe dreapta.
Mă întreb cam ce om trebuie să fii, cam cum trebuie să ai creierul construit să te uiți la ăia care trec pe lângă tine prin dreapta și tu să continui sa mergi liniștit pe banda pentru depășire?
Însă cel mai și cel mai frustrant este când toată treaba asta se întâmplă noaptea. Dacă ziua se mai poate să fii cu mințile în altă parte și sa nu observi că în spatele tău e unu’ care vrea să te depășească, noaptea nu ai cum să nu observi că ai o pereche de faruri din spate. Mă rog, n-ai cum decât dacă ești orb sau nesimțit, și cum orbii nu prea conduc, mai rămâne o singură variantă.
Am scris toată povestea asta pentru că în ultima vreme mi s-a întâmplat mai des ca niciodată să dau peste posesori din ăștia de banda doi, iar eu, cu creierul meu amărât, nu reușesc să găsesc nicio explicație pentru care oamenii ăștia nu se dau la o parte. Repet, vorbim despre condus pe autostradă, deci nici gând să se pregăteasca să facă stânga, vorbim despre banda din dreapta liberă, nu tu blocaj, nu tu ambuteiaj, și cu toate astea eu dau peste minimum trei-patru specimene din astea la fiecare drum pe autostradă. De ce? Ce-i mână în lupta asta oarbă? Că nu reușesc să mă prind.
Adică să ma depășească un Reno?
Comentariu beton!55
Da chiar. 😁
atunci io, cu duba, să zic miersî dacă mă lasă oile să trec prin porumbiști…!?
Comentariu beton!15
Aoleu Mihai, ce cutia pandorei ieri… stai sa vezi azi… ai deschis spre taramuri necunoscute.
Eu sunt mai necivilizat, nu se da, ma pun in fata lui pe b2 prin dreapta si scade la 80. (Stiu ca enervez coloana dar sufera baba la frumusete). Se baga sa ma depaseasca pe dreapta si apoi accelerez, precum si toata coloana si ramane acolo. Pana acum n-am dat de niciunul sa mearga pe b2 cu 80 la ora.
Se dezbate încă. Ce zici?14
Tu ești mai tânăr. Io am renunțat la șicane în ziua în care mi-am dat seama că niciun idiot de pe lume nu merită să nu mai ajung acasă la fie-mea.
acum vreo 12 ani, puțin mai tînăr dar evident mult mai prost, îl aduceam pe văr-miu, rezident deja de ceva ani în State, de la otopeni la vaslui; murise maică-sa; mă grăbeam iar pe la tecuci, nuș’ ce face unu’, io încep să-l înjur și mă pregăteam să-l șicanez puțin (am mărturisit ieri că am fost și eu în pielea paracopitatei, remember?); și începe văru’, calm ca un englez:
– de ce faci asta?
– păi tu n-ai văzut?
– da, și? ai trecut deja de el, lasă-l în plata Domnului! dacă vine după tine?
– păi ce, mă dau jos la el! (nu-s ceacnoris da’ nu mă dă vîntu’ jos; plus că, din vaslui, jiacî di chieli aviem…you know)
– și dacă e mai mare decît tine?
– păi nu iau cheia de roți?
– da’ dacă el are o bîtă de baseball sau, mai rău, un pistol? ce zici? merită?
Comentariu beton!54
@costica: uneori ma gandesc ca au si armele rolul lor.
Simpla idee ca te poti trezi oricand cu o teava neagra de metal indreptata spre tine ar trebui sa ii faca pe multi idioti sa ezite un pic inainte de a se da cocosi.
Locuiesc in Bucuresti de 20 de ani, de cand am inceput facultatea aici, dar sunt din CT, asa ca sunt obisnuit cu situatia asta de pe autostrada avand in vedere ca ajung des pe la ai mei… ma rog, poate nu atat de des in ultima vreme…:))
Concluzia la care am ajuns eu referitor la aceste specimene este una simpla, specifica noua romanilor: comoditatea dusa la extrem. Sa ma explic: cei care ruleaza asa, de obicei se misca un pic mai repede decat cei de pe prima banda. Oricat de libera ar fi aceasta prima banda, tot mai circula cineva pe ea, si atunci ar fi obligati ca la anumite intervale sa treaca prin calvarul de a se asigura, a pune semnal si a trage de volan…Dumnezeule, asta cu trasul de volan cred ca merita un articol, daca stii la ce ma refer…Asa ca, nu mai bine sta el pe banda doi, ruland cu viteza cretina de 120-140 km/h si se comporta cum ai descris tu? 🙂… ca e mai comod asa
Comentariu beton!33
La orice mă gândisem, dar nu la lene.
@Bogdan – ultima data viteza maxima in RO era de 130 pe autostrada… asa ca nu stiu care incalca legea, ala cu 140-150km/h sau ala de merge pe b2 cu 125-130.. 😉
Se dezbate încă. Ce zici?22
Confirm si eu scenariul cu lenea.
Eram in Belgia, relativ liber, asa ca stateam frumos pe B2, caci pe B1 erau tiruri si masini de marfa ceva mai lente. Si ma cam saturasem sa ma plimb B1-B2-B1.
3 benzi, deci cine se grabeste are pe unde, gandesc eu. Nu la fel a gandit si o masina din spatele meu care a aprins frumos girofarul dupa 2 minute in care a stat cuminte in spatele meu sa vada daca ma dau.
Mi-a trecut instantaneu lenea.
Comentariu beton!39
@Adib, amandoi incalca legea daca e sa o luam asa. Unul depaseste viteza legala si unu sta pe banda 2 in conditiile in care legea spune ca trebuie sa ocupi prima banda daca e libera.
Dar aici e vorba de nesimtire si mentalitate si am trecut si eu prin asta. Adica imi era ciuda ca altcineva ma depasea… pana cand am realizat ca sunt imbecil, a trecut ceva vreme…
@Adib. Inteleg ce spui, dar aici cred ca vorbim de depasire, si de cum anumiti oameni impiedica acest lucru. Viteza de rulare dupa depasire este alta discutie 🙂
Imi aduc aminte de o intrebare din chestionarele de pe vremea mea: “ In coloana, care este viteza de rulare?” Raspunsul corect era viteza coloanei, nu viteza legala, cum ai avea reflexul initial sa raspunzi…
E cam la fel si aici, zic eu 😉
viteza “cretina” de 120-140 e cam max legal. de fapt , 130 e max legal.
0 0
Adică tu ai banda 1 liberă în față și te bagi pe banda 2 ca să… îl depășești? Că nu prea înțeleg. Sper că nu am înțeles bine…Atăt cât timp îți ții banda, oricare ar fi ea, nu depășești pe nimeni. Eventual devansezi.
Ca să fiu concis, trecem pe lângă baiatu’ de pe banda 2 fără să îmi consum un singur neuron. Pe autostradă intru în modul zen. Toți sunt prietenii mei ! 🙂 Merg constant cu 140, deci la mijloc…
Comentariu beton!61
Da, exact. Și, nu, nu devansezi pe nimeni, depășești prin dreapta, iar depășitul prin dreapta e ilegal. Vezi ce zice legea, că la un moment dat o credeam și eu p-asta cu devansarea. Doar că dacă e vreun echipaj de poliție la pândă, după o fază din asta îți devansează permisul.
nu e depasire cand nu iesi din banda
Art.45.
Depăşirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe acelaşi sens de circulaţie, prin schimbarea direcţiei de mers şi ieşirea de pe banda de circulaţie sau din şirul de vehicule în care s-a aflat iniţial.
Comentariu beton!52
Ce simplu e aici, pe blog, ia devansați voi pe autostradă, cu poliția de față, după care explicați-le că ați făcut ceva legal.
Depășire înseamnă să schimbi banda cu revenire imediată pe ea.
Devansare e când treci pe langă un altul, de pe altă bandă, fără a-ți schimba banda. Nu îți dă nimeni amendă că tu mergi pe banda ta, asta-i culmea…
Depășire prin dreapta e cănd ești pe banda 2, treci pe banda 1 și apoi revii pe banda 2. Asta e ilegală.
Comentariu beton!63
Ah, încă ceva. Pentru că nu sunt ghicitor în stele, eu nu mă apropii de ăla pe banda 1. Că n-am de unde să știu dacă nu-l apucă să treacă pe banda 1 exact când vreau eu să-l „devansez”. Prin urmare, schimb banda din timp, sperând c-o schimbă și el. Or dacă eu mă apropii de ăla pe banda 2, după care trec de el pe banda 1, nu prea mai e nicio devansare. E depășire prin dreapta, „nu aveți răbdare, domnu’ Vasilescu? Știți ce prevede legea pentru astfel de situații?”.
Exact la asta mă gândeam că vei aduce în discuție. Schimbarea benzii se face cu asigurare și semnalizare fie că treci de pe 1 pe 2, fie că treci de pe 2 pe 1. Același lucru s-ar putea întampla și cand ești pe banda 2: „dacă ală se gîndește să traga stanga?” Ești doar mai vizibil pentru el, că e pe partea șoferului (doar dacă nu e de anglea cu numere de castraveți)
Aceste neclarități și temeri apar din cauza faptului că noi nu avem educația (și obișnuința) autostrăzilor pentru că…nu le avem. La 2 benzi obosite pe unde sunt…mă uitam în America, unde erau vreo 7 benzi. Să nu își inchipuie cineva că banda 7 e cea mai rapidă și că pe acolo trec doar avioanele. Ideea de bază rămâne: vrei să schimbi banda, te asiguri. Dar da, și eu sunt preventiv când devansez, să nu tragă tractoristul dreapta fără să se asigure. Încerc să nu stau prea mult în unghiul lui mort. Oricum, cazurile ăstea sunt mai rare
Comentariu beton!33
@Ananas, ce educatie de autostrazi zici tu? Avem cateva (sunt si prin ardeal, si continuarea lui A1, si un A10 am vazut pe acolo). Eu ma trezesc pe A1 (al nostru, Bucuresti – Pitesti, care exista de ceva vreme) cu taranii care ies pe prima banda zici ca au iesit pe ulita. Nu au auzit de banda de accelerare…
Pe centura ploiestului am devansat de multe ori masini(cu politia de fata, cand faceam naveta la Brasov). Pe autostrada spre pitesti am devansat masini, in dreptul primei parcari, politia statea cu radarul acolo. Niciodata nu am patit nimic. Mentionez ca eu raman pe banda 1, nu ma mut pe 2 si inapoi pe 1. Nu ma pun in fata lor, nu le dau flashuri, sunt cazuri pierdute, nu vad de ce as pierde timpul cu ei.
Comentariu beton!31
https://razvanbb.ro/lamurire-oficiala-depasire-versus-devansare/
Devansarea este legala.
Depasirea dpdv legal include si cazul in care iti continui deplasarea pe alta banda decat cea de pe care ai inititat depasirea.
In cazul lui Vasilescu ca sa fie legal revenea pe banda 1 se lasa vreo 10-15m in spate si dupa 1 min il devansa cu aratarea regulamentara a degetului mijlociu
Apropo, urasc din toata inima pe cei care dau flashuri.
Comentariu beton!27
Nu stiu la noi, dar în Austria îți ia permisul pentru o „devansare” de asta
Așa știam și eu, că e devansare. Și am citit de 3-4 ori paragrafele alea că nu înțelegeam de ce nu puteai să mergi pur și simplu pe banda ta și să treci de ăla și de ce te-ai apucat să-i faci educație rutieră dând flash-uri pe care omul cu siguranță nu le-a înțeles. Probabil că nu știa, așa cum n-au știut mulți până nu s-a explicat mai jos. Puteai avea succes dacă vă opreați undeva și-i explicai omului față în față și în cuvinte care e situația și legislația, că indiferent ce-ați urlat unul la altu’, nu cred că v-ați putut înțelege prin 2 straturi de sticlă. Consum inutil de nervi, chiar dacă poate aveai partea ta dreptate, după cum am citit mai jos în explicații, care sunt cam ambigue.
Iar flash-urile, de acord cu kuky, urăsc cu patimă pe oricine dă flash-uri crezând că alții o să înțeleagă ce vor ei să spună cu ele.
Zilele trecute, în oraș, seara, trafic lejer, unul cu flashuri în spatele meu. N-am înțeles de ce, dacă sau cu ce i-am greșit, avea loc să treacă de mine dacă voia, m-am tot gândit dacă i-oi fi tăiat calea pe undeva, oare am făcut ceva dubios și nu mă prind. La semafor, a oprit în paralel cu mine, am lăsat geamul jos amandoi (eu cu groază că-mi zice vreo două de origini) și omul mi-a spus frumos ce-a avut de spus (nu îi făcusem nimic, era o chestie legată de mașina mea), i-am mulțumit și ne-am văzut de treabă. La fel mă aștept să mi se spună frumos și dacă am greșit și am încurcat cu ceva, cum am și pățit, mi-am cerut scuze și am fost mai atentă.
Da’ flash-urile mi se par așa, o agresivitate fără sens. Cât am condus prin străinătățuri, singura dată când mi-a dat unul flash-uri eram prin Cehia și ăla avea nr. de Romania. Claxoane am primit și de alte nații, flash-urile sunt specifice românilor.
Comentariu beton!14
Pe plaiurile austriece, banda de depășire (2 alteori 3) e ocupată mai ales de bătrâni care merg cu 110 km/h, unguri (care-s cei mai proști din curtea școlii auto), italieni, francezi și vienezi (trebuie să menționez că-s de fapt arăbeți și turcaleți, nu austrieci get-beget). Da, vienezii primesc la naștere bucata lor de autostradă. Le-o lasă tac-su moștenire. Ăștia-s și cei mai agresivi.
Degeaba le faci semn cu farurile, că ei au orbul găinilor. Schimbă banda, fără să semnalizeze, binențeles, doar când trebuie să iasă de pe autostradă.
Io nici nu mă mai enervez la d-ăștia că știu că n-are rost. Da, știu că nu se face, dar îi depășesc prin dreapta, atunci banda 1 e liberă, altfel… răbdare.
Băi, nu știu, poate nu mai țin io minte, dar parcă nu mi s-a întâmplat așa ceva când am condus afară din țară.
@MV: Ce spun eu e valabil pe centura ocolitoare a Vienei, mai ales. Dar și când fac Salzburg – Viena și retur mai pățesc d-astea. Rar, dar se-ntâmplă.
O dată am prins pe banda 1 rulând un vehiclul d-ăla limitat la 45 km/h, care n-are ce căuta pe autostradă (c-așa zice legea austriacă-n domeniu), iar moșu’ de la volan era-n lumea lui.
@Vasilescu, văd că aluziile și subtilitățile nu se prind de matale, așa c-o să fiu direct: ești bătrîn…
Comentariu beton!17
@JT, având în vedere că ești mai familiarizat decât mine cu circulatul pe autostradă, deși am făcut zilnic, timp de 3 ani, naveta pe autostrada București-Ploiești, poate ai amabilitatea să mă lămurești și pe mine ce făceam greșit în următoarea situație.
Aflată pentru prima dată la volan pe o autostradă adevărată cu trei benzi pe sens, în Franța, circulam cu viteza legală pe banda doi. Pe banda unu circulau mașini cu o viteză de max. 100km/h, iar banda trei era goală.
În condițiile astea, aproape toate mașinile care veneau din spate pe banda doi, cu viteză mai mare ca a mea, îmi făceau semn cu farurile să mă dau la o parte. Mă chinuiam să mă strecor pe banda unu printre cei mai înceți, dar nu pot să înțeleg de ce mă depășeau pe banda trei. Și asta s-a întâmplat în toată jumătatea sudică a Franței, nu pe o singură autostradă.
@Anouk: tu ai procedat corect, dar erai în… Franța. Cât timp banda de viteză (de depășire) era liberă, gesturile lor erau inepte.
Francezii nu prea le au cu codul rutier. Că le-o lăsat tac-su moștenire autostrada cu misivă de la Ludohâc „Soare”.
Mulțumesc, @John. Așa mă gândeam și eu, mai ales că am întrebat în stânga și-n dreapta de reguli speciale pentru circulat pe autostradă. Da’ am zis c-or fi alții mai bine informați.
au radiou în hexagon:
– vă rugăm să fiți vigilenți pe A18, un nebun circulă pe contrasens!!!
în mașină:
– unu’? zeci, doamnă, zeci!!!
tot franța e țara aia unde un judecător i-a dat permisul înapoi unui vitezoman pen’că ăsta a susținut că cifrele de pe panourile de limitare a vitezei sunt metri/secundă?
@costicămusulmanu: exact, dar România și-a propus s-o depășească la capitolul prostie, unde Franța-i premianta Europei. 😀
Una dintre situațiile în care eu nu m-aș da la o parte de pe banda 2 este când deja rulez aici cu viteza maximă legală (presupunând că e vorba de România, sau o țară care are viteză maximă legală pe autostradă), pe banda 1 este super aglomerat, iar din spate vine unul/una care se crede în Germania.
Să fie autostrada goală și cineva să ruleze pe banda de devansare, pentru mine e caz clar de cruntă ipsă de interes pentru codul rutier.
Se dezbate încă. Ce zici?17
@Anduța: Nu se ia nimeni de tine-n cazul ăsta.
Punem pariu? 🙂
@Anduța: în astfel de cazuri, reții numărul mașinii și faci sesizare la poliție. Amenda o să-i vină la prost prin poștă pentru nerespectarea distanței între vehicule, care spune că trebuie să fie minim 50m. (2 secunde).
John, realitatea e că o singură dată am făcut reclamație la poliție pentru o situație de pe autostradă, legat de o cursă de mașini ilegală, petrecută în miez de noapte. Iar sesizarea am făcut-o doar pentru că m-am simțit într-un destul de mare pericol. Dar așa ar trebui făcut, cum zici, cel puțin așa ne obligă legea, să reclamăm când vedem încălcări de lege.
@Anduța: în Austria, reclamația la poliție prin MMS și e-mail cu poza aferentă e ceva la ordinea zilei. Aici nimeni nu-și face dreptate de capu’ lui.
Pe banda 1 sunt cuie aruncate de copii obraznici.
Cel puțin, așa îmi explica un bătrânel care conducea aproximativ pe mijocul șoselei, de teama cuielor. Și era cât se poate de serios.
Comentariu beton!22
ha ha ha!!! made my day! la ăsta logica n-a suferit o simplă fractură, a făcut implozie…
Toată lumea știe că pe prima bandă sunt toate capacele de la canalizare. Ori, șoferii respectivi, rămân cu această frică până la sfârșitul vieţii lor, așa că vor circula numai pe banda 2. Pur și simplu este o chestiune de autoconservare (aţi prins-o, AUTO -conservare?) considerată normală de ei. Acum, poate ne întrebăm de unde capace și guri de canalizare pe autostradă. Nu se știe niciodată, așa că mai bine rămân pe banda 2.
P.S. Constantin.
Eu am renunțat. Este strada lor, i-a scăpat cineva in cap când erau mici, nu pot sa îmi explic , dar ceva este.
Și atunci când îi văd, merg in spatele lor până am posibilitatea de a trece de ei prin dreapta. Ce flash, ce claxon? Arme inutile in lupta cu prostu’.
Mă tot cert cu amicii șoferi, pentru șicane în trafic eu cred că amenda ar trebui să fie uriașă, ideal confiscarea căruței, și asortată cu suspendarea carnetului pe minim un an.
La recidivă, interzicerea șofatului pe veață.
În câteva luni românii ar deveni cei mai politicoși șoferi.
Comentariu beton!18
Stai așa! Dacă ești pe banda de la margine, e liberă ca pasărea cerului, și pe banda cealaltă e o mașină pe care o anungi din urmă, nu ai voie să treci de ea decât dacă te muți pe banda ei, ea se mută pe banda ta, și după manevra asta de „stan și bran” tu revii pe banda ta? Și dacă iar o ajungi din urmă iar faci manevra asta? Băbăieți și fete, nu e amețitor?
Tocmai voiam să fac școala. Dar daca sunt reguli d-astea zic pas. Eu pot să fiu amețită și pe trotuar.
Comentariu beton!37
„Stan și Bran”? Dans, vals, nu alta!😁
Teoretic, e legal să treci de ea și prin dreapta, se numește devansare. Practic, dacă ai ghinionul să fie un echipaj de poliție prin zonă, s-ar putea să trebuiască să le explici tu cum e cu devansarea, în timp ce ăia își dau coate „coaie, ce tare în gură e asta, a depășit prin dreapta și tot ea e cu clanța mare”. Aia cu devansarea a fost băgată în lege pentru situațiile când vor fi și la noi autostrăzi cu mai mult de două bezi pe sens, să nu-i prindă nepregătiți. Până atunci, îți urez succes dacă devansezi prin dreapta și sunt băieții de la circulație prin zonă. Cam asta.
@ElenaP, nu trebuie să te descurajezi; cînd la noi va curge apă caldă, ca în statele civilizate, miliția va deveni poliție și va aplica legea; legea spune că banda de la axul drumului (în cazul autostrăzilor) este folosită DOAR pentru depășiri; ai depășit, te-ai repliat pe banda din dreapta; eu unul am aflat-o personal, contra unei sume modice de 50 de mărci germane, acum fix 17 ani și 11 luni, pe o autostradă din cehia, unde, singur pe drum, la 11 noaptea, mă dădeam cu mare voioșie pe banda de la axul drumului…
@Mihai, am devansat asa si mașini de poliție, de fapt, mai ales mașini de politie, ca doar nu era sa la dau flash! Niciodată, dar absolut niciodată, nu a fost vreo problemă! E absolut stupid să-l alungi pe ăla de pe banda, sa te bagi in locul lui, apoi sa reveniți fiecare unde era! Exact Stan si Bran, cum zicea Elena! Foarte mult m-as mira sa zica Codul Rutier așa o tâmpenie, am făcut școala acum 15 ani, nu mai țin minte cum era cu autostrăzile, nu am insistat prea mult pe acest capitol ca nu credeam ca o sa conduc vreodată pe vreo una. Sa te fi deranjat, de fapt, ca nu ți-a acordat „respectul cuvenit unui boss care merge mai repede decât el”?
Comentariu beton!21
@Lilia, de ce să mint, așteptam primul comentariu imbecil de genul ăsta.
Nu, boss, nu ALUNGI PE NIMENI DE PE BANDĂ, pur și simplu așa spune legea, că n-ai voie să te deplasezi pe banda de lângă axul drumului:
„Când circulaţia se desfăşoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducatorii de vehicule în functie de intensitatea traficului şi viteza de deplasare, având obligaţia să revină pe prima bandă ori de câte ori acest lucru este posibil.”
@Elena, nu, nu-i nevoie să faci manevrele alea. Mergi pe banda ta (stânga) și e ok. Iar după ce faci școala de șoferi în București (sau în oricare oraș cu trafic mare), situația din articol o să ți se pară parfum de ambrozie 🙂
@Mihai, în cazul prezentat de tine, și teoretic și practic, mergi liniștit pe prima bandă lăsând în urmă pe cel de pe banda 2. Nu iei amendă. Ăla de pe banda 2 greșește, dar asta nu mai e problema ta.
Comentariu beton!18
Mai urmaresc pe youtube diversi tir-isti din state.
Ce frumos este la ei pe autostrada. Depasesc pe dreapta, pe stanga, tiruri circuland pe toate benzile, fara nici-o problema. Insa, ce-am observat, nu depasesc viteza legala.
nope ma friend, tirurile au benzi desemnate pe haiueiurile americane (cel puțin în california); mai mult, au cîntare încorporate în asfalt, ca să nu le oprească ISCTR-ul lor inutil, diferențiate LOADED/EMPTY
@costicămusulmanu. Cel putin la cei care ma uit eu, toti incearca sa evite pe cat posibil california. Este statul cu cel mai multe restrictii fata de camioane. In rest, in statele din centru – veselie frate. In unele state cantarele sunt in parcari special amenajate, unde sunt obligati sa intre toti cei cu marfa. Treci de primul cantar (ingropat in asfalt). Daca ai verde, mergi inainte, Daca-i rosu, esti invitat la un cantar special, unde te verifica mai amanuntit.
Eventual ăștia lipiți pe banda doi mai au și sticker cu România vrea autostradă.
Și totuși vezi partea buna a lucrurilor 😁. În timp ce ești pe banda 1 în încercarea de a îl devansa pe individ, exact când ești paralel cu el și vrei sa ii explici prin semne treaba cu originile biologice, acesta începe sa accelereze. Și vezi în privirea lui ca e ferm convins ca face ce trebuie. Fix…
Păi ți-ai răspuns singur. Aia e autostrada lui, primită cadou de la mămițica lui împreună cu locul de parcare de pe trotuarul din fața casei.
Cine te crezi tu să dai buzna așa, pe locul lui?!
Din pacate (sau, poate din fericire), nu am apucat sa circul in Romania pe autostrada. (Bine…Bucuresti-Pitesti prin ’82 nu se pune).
Pe aici, circul aproape zilnic. Pe banda 1, circula camioanele. Pe banda 2 circul eu si altii care merg cu viteza maxima legala. Pe banda 3 circula bizonii care zboara prea jos.
Cea mai misto faza e pe tronsoanele cu doua benzi. Pe prima, camioane, cum ziceam. Cu limitator de viteza la 90 km/h. Si, cum tiristul se plictiseste grav pe autostrada, depaseste alt tirist. Eh…imagineaza-ti tu cam ce trenulet se formeaza in spatele aluia care depaseste. Ca merg in paralel pana sta vantul.
Sau, ma bag pe banda doi sa trec de vreun TIR din ala de douaj de metri si, in spatele meu, un bizon, calare pe mine, da flash-uri disperate. Pai, unde sa ma duc, desteptu’ familiei? Sa ma sui pe ala cu TIR-ul? Lasa-ma sa-l depasesc si-ti eliberez pista de decolare!
Comentariu beton!21
@Ruxandra, sa vezi ce mișto este sa depășești un “Road train” care are trei remorci din alea lungi in spatele lui (deci lungimea a doua Tir-uri și jumătate), transporta vaci, și ca sa îl depășești îți trebuie ceva linie dreapta și niște căluți sub capota, pentru ca el merge cu 90 km/h! 😮După ce stai un pic in spatele lui, îl depășești cu orice risc pentru ca altfel mori de mirosul “îmbietor” ce îl lasa in urma lui. 🤪🤔
@Emil, yep, da’ nimic-nimic nu se compară cu mirosul de fecale de porc…
aveam un coleg nou la firmă, acum vreo 15 ani, și îl trimit cu unul mai experimentat, un basarabean superșofer, să-i arate rute la clienți; ajung ăștia vineri seara înapoi, duba proaspăt spălată da’ un miros de-ți stătea inima:
– de la ce-i asta?
– păi dom’ director, zice basarabeanu’, aista-i nirosu’ prostiii! cîn’ am ieșit de la ……, marțî, în fața noastrî mierje un tir cu svinea; șî lasa o dîrî di cîcat pi drum; șî aista mic drept cu roata pi dîrî o miers, pîn la craiova (vreo 20km n.m.); io, zice, am văz’t cî puti, da’ l-am lasat sî văd cît mierji așa…futu-i, cî di marțî sara pîn-amu’ am spalat duba iasta di trii ori!!!
a mai mirosit încă o săptămînă…
Comentariu beton!21
@costicamusulmanu: zi si mie ce-i aia „svinea”, sa nu mor proasta!
@Costica, încă rad cu lacrimi și muci, ești mortal! 😂😂😂
Eu îmi închipui cum îți povestea ție basarabeanul, bine-nțeles cu accentul de rigoare! Apropo, socrii mei sunt din Vaslui amândoi (locuiesc in BV de 60 de ani), și am avut ocazia sa trec și pe acolo un pic. Avem rude multe in Iași, Suceava, Vaslui. Mi s-a întâmplat in Huși sa stau lângă niște băbuțe și sa nu înțeleg mare lucru din ce vorbeau! 🤔😉😂
Am nimerit odată cu taică-meu în spatele unui camion cu porci în Mediaș. Puțea înfiorător. Ne-am întrebat „oare până unde merge? Sibiu, Vâlcea?”. Nu credeam că putem rezista în spatele lui până putem depăși (eram pe ocolitoare). Așa că am oprit jumătate de oră în oraș, iar la plecare încă mai persista un rest de aromă 😝
@Ruxandra: same here (Dk). Se cheama “elephant race” 🙁 Mai ales dimineata, cand te grabesti la serviciu, ti se umfla zenul de mai a explodeze.
Iar de devansare n-am auzit aici. Pur si simplu e ilegal sa rulezi pe banda 1 cu viteza mai mare decat cel de pe banda 2, chiar daca ala doarme acolo. De aia o sa vezi cozi uriase de flash-uri pe banda 2, in timp ce banda 1 e goala.
Mai frumos inca e pe portiunile cu 3 benzi, unde intotdeauna e unul (de obicei una) lipit de 2, cu viteza sub cea max. admisa. Tu vii civilizat pe 1, o depasesti pe frumoasa adormita trecand prin spatele ei pe 3, apoi la locul tau pe 1.
@Ruxandra, свинья îi animalu’ ăla de nu-l papă musulmanii, care ne bucură Crăciunul și căruia francezii îi zic pig…sau nemții?
Nemtii ii zic Schwein.
Nu mă înțelege greșit dar și noi cei cu camioanele avem dreptul legal sa efectuăm o depășire chiar daca durează mai mult acea manevră…
Salut! Nu este ilegala depasirea (devansarea) prin dreapta.
Ai deschis cutia Pandorei și ai zis s-o mai lași un pic așa, să vezi pe cine trage curentu’.
Auzi, @Eleno, astea sunt glume, mămică? Păi io abia aștept să ne vaccineze ăștia, să pot da o fugă în România, iar tu-mi nărui speranța? Tre’ să fac rost și de armură acu’? 😬
Neah … dăcât de autostradă 🤪
@HM, nu știu ce să zic, da’ parcă n-aș vrea să vă stric mersul lucrurilor pe acolo și să vin cu OZN-ul după mine. Autostradă d-aia tradițională, bio, fără E-uri, care se ciobește de două ori pe an n-avem. 😜
Mda … măcar o pistă de biciclete, micuță .. așea … merge ?
Pai da, didino! ca eu, cand merg in Olanda, n-am nevoie de placuta de la granita; se schimba brusc asfaltul. Si acum ma intreb cum naiba reusesc olandezii sa aiba asa un asfalt bun si neted.
@Ruxandra, cam așa, da. Asfalt impecabil și iarbă tunsă frumos. Când dăm iar de ele, știm că ne-am întors acasă. 🙂
Dă un semn, dacă vrei, când mai ajungeți pe-aici. Îți pot povesti de câteva locuri tare mișto, mai puțin agitate.
As da semn, dar nu stiu unde. Ca nu cred ca-mi spune Vasilescu mailul tau. Oricum, multumesc din suflet pentru oferta. Sa treaca naibii nebunia asta si o pornim iar la drum.
Dacă zice @didina aici că e ok, normal că-ți dau email-ul ei.
@Mihăiță, da, da, dă-i-l. Mulțumesc! Țopăi și eu de pe margine, tot cu mâncărici în tălpi, abia aștept să vină băieții cu vaccinul. 😀
Te miri de ăștia când avem idioți ce merg pe contrasens pe autostradă?
Să vezi cum e să fii copilot.😅😅😅
Scenă:
Eu: „Depășește.”
El: „Nu pot. Nu mă lasă. Nu vezi?”
Eu: „Da’ hai odată că îmbătrânim în spatele lui. Se mută Constanța până te lasă ăsta.”
El: „Tu vrei să-mi ia ăștia actele??”
Eu: „Nu. Dar nu vezi că ăsta e la el în curte? Are doar 2 viteze? Mașina ta vrea cu a patra. Treci de el.”
El: „Nu mă mai toca. Nu deranja șoferul.”
Eu: „Nu eu te deranjez, ăla te încurcă. Am plecat în concediul meu, nu al lui.”
El: „Bine. Trec.”
Îl depășește pe ăla care, brusc, și-a amintit că are și mașina lui mai multe viteze.
El: „Ia uite, acum poate.”
Eu: „Mai contează??? Dă-i bice, poți. Și tu poți. Mașina asta duce mult. 140-150….”
El: „Tu nu ești normală….Dacă erai șofer ce făceai??????”
Eu: „De aia nu sunt șofer.”
Rar sunt așa, dar atunci mașina chiar cerea viteză, concediul chiar trebuia trăit, eu chiar nu mai voiam să aștept după ăla cu 80 km/h pe banda 2 etc……
Dacă filmele ălea cu iute&furios se filmau în țărișoară erau nenicii ăia tot prin boscheți la taclale cu gardurile lipsă 🤪 și toate scenele dă viteză și măiestrie se terminau înainte de a începe 😋
Eu mi-am luat carnetul de conducere in Belgia si in cartea pentru examenul teoretic scrie ca cei care nu se retrag pe banda cea mai din dreapta atunci cand ea devine libera, sunt o ciuma 🙂
Si tot din Belgia. Este o reclama la radio care spune ceva de genul: eu sunt o persoana foarte indecisa. Imi e foarte greu sa iau orice hotarare. Uite de exemplu mersul pe autostrada. Sa merg pe banda din stanga? Sa merg pe cea din dreapta? Pana la urma merg mereu la mijloc si cu asta basta.
Ciuma, va spuneam.
Si pentru cei care spun ca nu este depasire daca treci prin dreapta. Pe aici a existat o lunga campanie pentru lamurirea acestei probleme. Nu pentru ca nu ar fi considerata depasire (este depasire) ci pentru ca amenda era mai mare pentru cel ce depasea prin dreapta decat pentru cel ce statea ca mortul pe banda din mijloc sau pe a treia banda. Asa ca acum amenzile sunt egale. Sa nu se mai supere nimeni.
În Belgia, mai exact în zona Ghent, ai șanse să iei amendă dacă mergi pe banda din mijloc în timp ce prima bandă e liberă. Bine, în Belgia șansele de amendă încep din momentul în care ieși din casă și cresc proporțional cu gaura din bugetul local care trebuie acoperită, dar ăsta e un motiv chiar bun.
Mania asta cu mersul pe mijlocul drumului vine din educație dar este și o consecință a stării drumurilor. Aici o să dau exemplele din trecutul personal. Educație: anul I Școală Militară, Conducerea Rutieră a fost disciplină studiată în semestrul I, pentru noi la Transmisiuni doar cu note și examenul de permis ca pondere în nota pe disciplină, la colegii de la Auto și Tancuri însă a fost eliminatorie (au fost câțiva ce au zburat deoarece nu au fost în stare să dobândească dreptul de a conduce). Când făceam orele pe camion „ce faci elev? vrei să aduni toate cuiele de pe acostament? trage stânga” iar când conduceam Aro sau Dacie „elev! trage stânga de volan că iei toate canalele și nu repari tu mașina”. Infrastructură: eternele cuie de pe acostament (chiar am descoperit la trecerea la papucii de iarnă o frumusețe de cui înfipt dar ținînd cont de coclaurile pe unde merg sigur nu l-am luat de pe acostament :D), marginile tăioase ale trecerilor între acostament-covor asfaltic sau straturi de asfalt (am aruncat un cauciuc tăiat astfel), incapacitatea inginerilor români de a alinia asfaltul cu nenorocitele alea de guri de canal, rigole neacoperite (la Azuga este una legendara, fix în curbă).
Cu ăștia deja nu mai am stres. Î-l observ pe cretin și, când sunt sigur că nu are intenție să treacă pe banda I, devansez frumos prin dreapta 🙂
Problema mea este alta. Știu cum frânează un camion și nu-mi place să conduc în spatele lor sau lipit de oricine altcineva ce are motor și viteză. Ei bine. Mă enervează la culme ăia ce se bagă în spațiul MEU de siguranță. Ia acest spațiu este cel din fațădar și cel din spate. Iar soluția pentru a nu-mi mai omorî este să apăs frâna. Mă distanțez de boul din față 🙂 sau î-l oblig pe cel din spate să mă depășească. Problem solved. Pe drumurile cu o singură bandă pe sens mai dau și semnal dreapta.
N-am citit comentariile, am sarit direct sa scriu, ca nu mai inteleg nimic.. lasand la o parte pe astia de isi cumpara banda 2, atata ii duce capul, atata fac..
dar de ce sa nu continui pe banda ta, banda 1, la viteza ta, oricare ar fi aia pana la 130 kmh?
adica era libera, asa inteleg. eu asa fac mereu, imi vad de drum. cum sa fie ilegal??? tocmai mi-ai dat blue screen..
Comentariu beton!13
Am explicat mai sus, la @Ananas, mi-e lene să scriu din nou.
hmm, ca sa rezum, alegi sa iti rezolvi 2 temeri (aceea ca politia ti-ar da amenda si aceea ca celalalt sofer ar putea schimba banda fara sa se asigure) dar sa iti consumi niste neuroni pretiosi in plus stand in spatele aceluia si expunandu-te si unui brake check.
E un calcul si asta, e decizia ta.
Habar n-am daca e ilegal sau nu, nu stiu atat de bine codul rutier, dar eu nu am auzit de amenzi primite pentru asa ceva in multi ani de condus.
Iar cu cealalta temere, cum zice si Ananas, daca e sa nu se asigure, se poate intampla si cand esti in stanga lui, nu doar dreapta. Instinctiv , in aceste cazuri, rulez cat mai aproape de banda de urgenta si incerc sa ies cat mai repede din ungiul lui mort, uitandu-ma mereu la el, ca na, sunt si curios sa vad cum arata asemenea specimene.
La final, am salvat niste neuroni si nervi, si asta e cel mai important. mai ales ca sunt multi d-astia pe autostrazile patriei. E ilegal, sunt contravenient si mare infractor ca fac asa? Foarte bine, sa imi dea amenda de nesimtit ce sunt, dar nu ma mai bag de mult in fundul idiotilor de pe autostrada, dupa ce mi-am luat cateva brake check-uri prin tinerete de mi-au dat peri albi instant.
@Morrissey, asta cu “autostrăzile patriei” m-a rupt…
La o alta discutie fix pe aceeasi tema, am dat peste un raspuns al directiei rutiere din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane in care povesteste ca e de fapt devansare si nu depasire (legala sau mai putin legala) deoarece „vehiculul care trece inaintea altui vehicul trebuie sa iasa de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule in care s-a aflat initial indiferent daca acesta revine pe banda de circulatie sau isi continua deplasarea pe banda pe care a efectuat depasirea”.
Pentru conformitate, aici e postata adresa redactata de IGP : https://razvanbb.ro/lamurire-oficiala-depasire-versus-devansare/
”Circulaţia pe autostrăzi Art. 170
Circulaţia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se desfăşoară pe banda din partea dreaptă a autostrăzii, cu excepţia cazului în care se efectuează depăşirea sau semnalizarea rutieră existentă instituie o altă reglementare de utilizare a benzilor.”
S-ar putea, nu știu sigur, doar suspectez, ca lumea să citească codul rutier, dar fiecare să-l înțeleagă în mod diferit.
Oare cum s-ar putea exprima asta mai clar, mai interesant, în doar câteva cuvinte, precum ieri, ”regula fermoarului”?
Păi și cine a zis că nu e așa?
Nimeni, mi-e clar că aici toți știm și aplicăm legea. Dar eram curioasă cum am putea explica logica din spatele literei legii, adică ”de ce”-ul. De ce, dacă intru pe o autostradă pustie, trebuie să merg pe banda 1 și nu pe 2? Că doar e liberă.
@Anduța: e vorba de formarea unui reflex. Și e bine să fie format corect de la bun început, altfel trebuie corectat și e mai greu. Așa că de ce nu fie format un reflex corect de la bun început?
De fiecare dată când mă nimeresc pe autostrada pustie, merg întotdeauna pe banda 1. De ce să deranjez eventualele avioane care pot apărea „din senin” pe banda de viteză?
Banda special dedicata camioanelor, are infrastructura necesara sa reziste la trafic greu, restul nu. De asta e recomandat sa circuli pe banda 1, ca e cea mai rezistenta. Si ca sa nu aglomerezi aiurea banda 2, uitand ca esti pe 2, prins/prinsa in vreo conversatie si nesesizand traficul ce se aduna in spatele tau (asta ultima e banuiala mea). Camioanele au chiar obligatia sa circule doar pe banda 1. Precum stim, multi dubleaza limita legala a incarcaturii, ajungand de la 18 la 36 de tone lejer. imagineaza-ti ce inseamna asta pentru infrastructura. Nu mai zic daca le face vreunu figura cu break check…va regreta.
Din acelasi motiv, circulatia camioanelor in afara benzii unu, este interzisa pe autostrada. Mai sunt drumuri de obicei nationale unde ai o aproape banda in dreapta benzii unu, si multi prosti se asteapta ca, camioanele sa le faca loc. Desi acea banda e strict pentru oprire, si nu are infrastructura sa sutina traficul greu, implementata.
la masini mici, mai intervine instictul de conservare si evitaea rularii pe banda unde mai merg carute cu cai potcoviti de la care cad cuie. Am luat cel putin odata cui de potcoava in cauciuc. Sau surub, de la ce o fi cazut nu stiu.
Din acelasi motiv, 75% din pene sunt pe dreapta spate.
Nu m-am făcut bine înțeleasă, îmi cer scuze. Să ne imaginăm că fiecare dintre noi suntem în situația descrisă de Mihai: autostradă liberă, noi circulăm regulamentar, pe banda 1, ajungem din urmă un autovehicul care circulă cu viteză mai mică pe banda 2. În mod evident, omul (care poate fi și bărbat, dar și femeie) nu conduce după regula ”pe banda 2 doar depășim”, el/ea circulă cu o viteză constantă. Să zicem că încercăm să o/îl determinăm să treacă pe banda 1 prin metodele descrise în articol, dar fără succes. Singura soluție rămasă este, așadar, să reintrăm pe banda 1 și să ne vedem de drum, expunându-ne risculului de a primi o amendă, sau chiar de a fi accidentați. Dar, din motive inexplicabile, unul/una dintre noi, să zicem că eu, nu face asta, ci doar reduc viteza și continui să rulez pe banda 1, până la noi manevre. În vreo 2 km pare să fie o benzinărie și, taman bine, decid să opresc, că și-așa trebuie să fac pipi. Și, ce să vedeți, același lucru îl face și omul nostru. Cum i-aș putea explica regula asta rapid, că na, vezica, clar și fără să ne luăm la harță? Cum i-ați explica voi, dacă ați lua aceeași decizie de reducere a vitezei, în loc de depășire prin dreapta?
@Si aici avem problema asta, cu toate ca in majoritatea cazurilor sunt și semne cu înscrisuri in care se spune ca banda 2 trebuie folosită doar pentru depășire. Chestia mișto este când ala din fata ta depășește pe cel de pe banda 1, dar nu o calcă mai mult de 110 nici sa îl pici cu rășină. Astfel ca o depășire a unui autoturism poate dura ceva, căci și ala de pe banda 1 merge cu 105 la ora. Bătuți in cap sunt peste tot! Aici trebuie sa avem grija de multe ori căci avem tronsoane de drum unde îți face viteza medie, și degeaba treci prin fata camerei regulamentar, pentru ca la sfârșit îți face media orara!
Mărturisesc că anticipez destul de bine comportamentul pe autostrada și nu stau să fac pe justițiara cu nimeni, am destui cai sub capotă să pot face diverse manevre în deplină siguranță . Am observat că în tarile vestice se respectă destul de mult regula retragerii pe banda 1 după depășiri dar am văzut și în Istanbul cum fiecare își păzește fata, croșetează benzile ceva de vis, cum nimeni nu este stresat de semnal sau să se retragă de pe vreuna din benzi.
Bine , pilotului din mine🤭 i-a plăcut maxim și văzând că turcii conduc asa relaxat fără stres am imitat modelul.
Mă gândesc acum că poate unii dintre cei care stau asa pe banda 2 așteptând nemurirea sufletului au auzit ei undeva că ,,restul sa se descurce” .
Nu zic că pe A2, de multe ori dau tare taman mașinile care sunt binecunoscute că sunt cele mai instabile la viteză+curbe😉 îi vad de multe ori ajunși în șanț sau cum frânează la limită că nu pot controla mașina asa ca na, cum să schimbe benzile? Vrei să se răstoarne?
@Mary M, turcii nu au trafic! la ei este un fel de survival game…live;
primul contact cu străzile lor l-am luat din taxiul care ne ducea de la aeroport la hotel; erau 3 coloane de mașini pe 2 benzi de circulație; se auzea o sirenă și o portavoce; sirena era a unei ambulanțe care se deplasa jumătate pe trotuar iar la portavoce urla copilotu’, ieșit jumate pe geam…după ambulanță au mai trecut 3 autoturisme!
iar la plecare, în aeroport, am văzut una’ d’asta https://m.youtube.com/watch?v=yOVn_-9-3u4
Are Răzvan un post cu delimitare vs. depășire. Cu răspuns de la Poluția Ro și o explicație mai detaliată. Este din 2015 însă iar la ritmul de schimbare legislativă de la noi poate fi doar istorie
https://razvanbb.ro/lamurire-oficiala-depasire-versus-devansare/
Știam articolul lui Răzvan, dar nu mi se aplică. În plus este și o contradicție în lege. Dacă devansarea pe banda 1 este legală, de ce mai există obligația să revii pe banda 1 după ce ai depășit. De ce nu continui sa mergi pe banda 2, că doar e legal să te „devanseze” prin dreapta cei care vor să treacă de tine. Ei, uite, din cauza acestor contradciții, eu nu depăsesc pe banda 1, pe autostradă. Că n-am chef, dacă se întâmplă ceva, să aștept să hotărască poliția română dacă devansam sau nu. Eu vreau ca imbecilii să respecte legea, să treacă pe banda 1 și eu sa depăsesc liniștit, fără să risc să trec prin dreapta, exact când se hotărăște bizonul să revină pe prima bandă, fără să se asigure.
Ca sa iti rezolv problema, am auzit ca Mandachi vinde ceva autostrada 😉
@Anca, ahahahahaaaaaaaaaaa. Da, da, uitasem, mulțumesc.
N-am citit comentariile asa ca te rog sa stergi daca s-a mai scris. De ce stau boii pe b2 cu b1 libera? Pentru ca b1 este utilizata cu precadere de camioane si se deniveleaza si isi fut ei amortizoare, arcuri, bucse +/- li se zguduie caruta sub cur.
Vedeti bai, nu fac astia bine ca nu fac autostrazi? C’asa-i romanu’, daca n-are, de ce n-are, daca are, de ce nu mergi pe banda 1 si mergi pe banda 2, care-i devansare si care-i depasire, si tot asa. Neam de nemultumiti vesnic sunteti, bine fac astia ca va lasa cu o singura banda si aia plina de gropi.
Carcotasilor!
@pentru toți (dar mai ales pentru cei care vă căutați degeaba comentariile ajunse prin spam), o să mai explic o dată.
Voi așa sunteți niște dulci care-mi explică mie că legea spune că e voie să deavnsezi pe dreapta. Doar că vedeți voi, se cunoaște de la o poștă că nu prea conduceți prin minunata noastră țară. Pentru că, în teorie, aveți dreptate. În practică, lucrurile nu stau chiar așa.
Legea prevede foarte clar că atunci când banda unu este liberă, indiferent de viteză, conducătorii auto trebuie să o folosească. Iată cum sună articolul din Codul Rutier: „Când circulaţia se desfăşoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducatorii de vehicule în functie de intensitatea traficului şi viteza de deplasare, AVÂND OBLIGAŢIA SĂ REVINĂ PE PRIMA BANDĂ ORI DE CÂTE ORI ACEST LUCRU ESTE POSIBIL, daca aceasta nu este destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane”.
Aceeași lege vine și spune că: „Nu constituie depășire situația în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în același sens de circulație”.
Nu găsiți nicio contradicție la cele două articole de lege? De ce ești obligat să revii pe banda 1, de ce nu poți circula liniștit pe banda 2, dacă oricine te poate devansa liniștit pe banda 1 fără ca asta să contravină legii?
Păi vă zic eu de ce, că legea a fost făcută pentru situația în care am avea mai mult de două benzi pe sens, pe autostradă, așa cum se întâmplă, de exemplu, pe o bucată de câțiva kilometri din A3 București-Ploiești. Bucată pe care există 3 benzi pe sens, situație în care tot ce-ați scris voi pe aici devine conform cu realitatea. Devansezi într-o veselie pe cine vrea mușchiul tău.
Dar în trista realitate înconjurătoare, noi circulăm pe autostrăzi cu două benzi pe sens. Iar pe autostrăzile cu două benzi pe sens, lucrurile stau așa.
Vezi bizonul mergând pe banda 2. Tu vii tare, sau mai tare decât el, pe banda 1. Niciodată, absolut niciodată nu te duci lansat, din prima, să depășesti pe banda 1! Că nu știi cum se răzgândește bizonul și revine pe banda 1 în exact în momentul când îl devansezi tu. Legal, desigur.
Cu ce te mai încălzește, la morgă, că tu îl devansai legal, nu mă prind. Sau, în caz că nu ajungi totuși la morgă, dar se fac ambele mașini praf și pulbere, cum demonstrezi că n-ai depășit pe dreapta exact în momentul în care bizonul, conform legii, revenea pe banda 1? Cum demonstrezi? Cum?
De-aia noi nu conducem în țara asta după teorie, ci după practică. Pratică care ne învață cum sa facem să rămânem în viață. Prin urmare, noi ne mutăm pe banda doi și îl rugăm pe bizonul din fată să treacă pe banda unu, așa cum, de altfel, spune și legea aia pe care o invoacți cu toții: „AVÂND OBLIGAŢIA SĂ REVINĂ PE PRIMA BANDĂ ORI DE CÂTE ORI ACEST LUCRU ESTE POSIBIL…”
Plm, dar ce știu eu? Vă urez succes la devansări.
Mihai: ne mutam pe B2 si il rugam pe ala din fata cu flashuri, sa se dea pe B1.
Realitatea: tine-te de volan, exerseaza reflexe, ca boul nu doar ca nu se da, dar iti f.. te si o frana, asa la shto.
@Morrissey, exaaaaact. Am uitat să specific asta.
Eu comentez doar din postura de copilot. De-a lungul mirificelor noastre autostrăzi pe care am rulat (București-Pitești, Câmpia Turzii-Cluj, centura Sibiului și bucățica de 10 km Tg Mureș-Iernut), am întâlnit într-adevăr și adormiți pe banda 2, dar cel mai des am întâlnit situația: camioane unul după altul pe banda 1 (să vezi distracție stat în spatele lor dacă vrei să ieși în dreapta 🤦♀️), le depășești pe banda 2 cu aprox 130-140 la oră și din spate flashuri disperate de la bizoni să te dai la o parte!! Unde? Să te vâri în camion? Uneori se mai întâmplă să te lase câte un camion să te bagi și privești cum zboară bizonii pe lângă tine până se înțepenesc iremediabil unul după altul în spatele unui amețit care doarme 😆
Dom’ Vasilescu cred ca acum ai o explicatie de ce nenea ala nu se dadea pe banda 1 dupa numarul mare de „devansatori ” din comentarii.Daca a lasat legiuitorul o portita cu devansarea sufletului gata toti „devanseaza”.In vest treaba e mai clara ai depasit prin dreapta esti bun de plata plus ca e al naibii de periculos daca se trezeste devansatul sa revina totusi pe prima banda.
Da, fix așa.
În cazul prezentat în articol azi, nu e nicio depășire. Depășire ai numai atunci când schimbi banda. Dacă cel de pe b1 își vede de drumul lui cu viteza legală e ok.
@Laura G, sfatul meu e să arunci un ochi aici.
Am citit Mihai. Cel de pe banda 2 greșește în cazul de față. Iar tu nu ești obligat să faci manevrele alea (b1-b2-b1). Poți merge liniștit pe b1 și e legal dacă îl lași în urmă pe bizon. Toate astea (zise de mine) sunt si in textul la care m-ai trimis.
Nu e treaba ta ce greșește celălalt.
Aaa, că ți-e teamă că dă peste tine? A zis cineva mai sus – să se asigure, așa cum trebuie să se asigure când trece de pe o bandă pe alta, indiferent care și unde.
@Laura, și DACĂ NU se asigură? Băi, pe mine șoferia m-a învățat un lucru: fă tu pentru tine tot ce poți să faci ca să te asiguri că nu mori. Că nu mă încălzește cu absolut nimic să mor având dreptate. Sau, mai rău, să rămân o legumă toată viața pentru că l-am devansat LEGAL pe un cretin care nu s-a asigurat. Și având în vedere că conduc din 91, am trecut de multă vreme de un milion de kilometri, fără niciun incident major, zic eu că sunt șanse să fac bine ce fac.
@Mihai,
Și DACĂ în oraș, tu treci în intersecție pe verde și vine unul din dreapta/stânga, pe roșu, cu 100 km/h și dă peste tine? Ce faci, nu mai treci niciodată intersecția? 🙂
@Laura G, eu am scris foarte clar: „fă tu pentru tine tot ce poți să faci ca să te asiguri că nu mori”. Faptul c-am trecut pe verde în intersecția aia, despre care zici tu, înseamnă c-am făcut tot ce-am putut eu pentru mine, din punctul meu de vedere nu există niciun risc. Dar să-l depăsesc pe unul pe dreapta, pe autostradă, nu mai e chiar așa. Înseamnă că mi-am asumat un risc pe care aș fi putut să-l evit. Hai, mă, ce naiba, chiar ne prefacem că nu întelegem? Pe același principiu puteai să mă întrebi de ce mai plec dimineața de acasă, că poate îmi cade o cărămidă în cap și mor. Dacă nu plecam, nu muream. Io știu că e greu să vină unul să-ți spună că e greșit ceva ce tu credeai că faci corect, dar să știi că sunt pline spitalele și cimitirele de oameni care „aveau dreptate” și „au procedat conform legii”. Ori în cazul depășirii pe autostradă, dacă pot să evit încă un risc suplimentar, de ce să n-o fac? Doar pentru că-mi spun unii la mine pe blog că e legal să „devansezi” prin dreapta? Îmi vine să și râd.
@Mihai,
Riscuri ne asumăm tot timpul. Și am înțeles care sunt temerile tale, ok.
Numai că ”depăsesc pe unul pe dreapta” în cazul de față NU există. Pentru că nu-l depășești. Și respecți legea.
De fapt, pui în discuție 2 probleme: cea legală (”trec pe lângă el, prin dreapta, deși este ilegal”) și cea de siguranță în trafic.
Făcând manevrele b1-b2-b1 nu faci altceva decât să te pui pe tine în siguranță. Atât. Din punct de vedere legal poți merge pe b1 fără nicio teamă de amendă. Asta vreau să spun.
Atat autorul cat si doamna au dreptate aici, dar sunt situatii unde acest comportament e perfect legal si sustinut. In US. Toate benzile merg la fel, poti merge pe ce banda doresti, tirurile au limita pe la 120 km (echhiv in mile). Cu mentiunea ca acolo oamenii se asteapta sa treaca pe langa ei masini pe ambele parti.
Dar, chiar si acolo, banda cea mai din stanga e lasata de obicei celor care merg cel mai repede, chiar daca nu e vreo obligatie legala, sunt niste chestii de common sens/bun simt. cat timp mergi cu turma, si daca ai 10 peste limita, nu ai probleme. cand faci slalom, esti sanctionat. Adica a schimba benzile repetat doar ca sa mergi mai repede decat toti, creezi pericol si iei amenda.
Iar la deal, toate tirurile merg doar pe banda 1 si cu avariile puse.
Ce mi-a placut cel mai mult, daca esti dupa tiruri, si urmeaza un deal si nu ai apucat sa iesi, semnalizezi si iesi, soferul din spate te va lasa si va astepta sa iesi, din politete. Cand o sa vedem asa ceva la noi?
Am condus si prin europa, iar cel mai intensiv, am facut 5000km intr-o saptamana sau 1600 in 24 h. Dar prefer US ca oamenii sunt mai relaxati, si mai politicosi. la polul opus, sunt nemtii care sunt constipati si cand sunt in vacanta, au numai reguli in cap si se rastesc la oricine nu cunoaste regulile. Daca pici la ski in hotel de nemti, chit ca esti in Austria, s-a dus pulii de suflet vacanta:D
Mai frustrati ca astia nu am gasit nici o natie. Pana se imbata nu ai cu cine.
Cunosc sentimentul😀 , când am ajuns prima oara în Istanbul( bine cam cu cu 50km înainte de întrarea oficiala în oraș) și au început pe cele 4 sau 5 benzi ( nu mai știu exact) sa între de pe bretele mașini și sa treacă de pe una pe alta, noi fiind undeva în mijlocul haosului, soțul meu a ținut bine de banda lui, nu a schimbat neam, sa nu între vreunu’ în noi.
După ceva timp la plecare cine înțelesese mersul pe-acolo? Aia era ,toți te lasa sa intri în fata dacă te bagi( pazesc fata mașinii proprii) nu exista sa te dai la o parte sa între el pe acea bandă. Nu merg la aspirație ci schimba benzile culmea, fără semnal. Iar tu anticipezi ca vrea sa intri și îl lași nu e o tragedie.
Sincer, eu am 28 de ani de șoferie, dar cum am mers acolo a fost vis, nu m-am simțit deloc în pericol asa cum ma simt uneori pe autostrăzile noastre.
Nu stiu daca e de ras sau de plans.
Avem aproape 400 de km de ” aproape” autostrazi dar ne luam de par agrafe la modul de circulat pe ele !
Ce o sa facem cand (nepotii nostri) or sa aiba 4000 de km ?
@Sorin Aurolacul: atâta optimism n-am mai văzut de multă vreme.
Nepoții și 4000km autostrăzi în România. 😀 😀 😀
P.S. Mai repede apare Moș Crăciun. 😀
Cine a condus macar un 100 000 pe autostrazi, are deja formate niste pareri si reguli nescrise pe care le urmeaza, care il ajuta sa se protejeze de bizoni. Restul inca se mai mira, unii chiar continua sa se enerveze.
Ce vreau sa zic.
Am facut 1000km prin tara in 2 zile, din care 6-700 pe autostrazi. Nu am dat nic un flash, dar am ajuns sa merg cu cat am vrut unde a fost loc. Si unde nu a fost loc, am ales sa merg in coloana. niciodata , nu ma bag la depasiri daca am 2 tiruri in fata, care merg cu 90 afara si 70 in localitate. Pana ajung sa le depasesc, mai merg putin si iau o pauza, si am muncit degeaba. Pt ca asa e in Romania. trafic aglomerat, drumuri sinuoase. etc.
O vreme am lucrat la niste firme de constructii cu sute de angajati, unde am vb cu experti in drumuri, asfalt etc.
Concluziile:
1. drumurile noastre sunt bazate pe vechile drumuri trasate de magari, care urca dealul serpuit nu pieptis. De ce sa tai dealul sa faci drumul drept, cand poti asfalta 10 km in loc de unu…deci s-au mostenit niste trasee, din perioada cand masinile nu existau.
2. reteta de asfalt pt romania e foarte dificil de creat pt ca avem diferente uriase de temperatura intre iarna si vara. adica si inghteg si rezistenta la 30-40 de grade vara. Si asta , aparent e greu de realizat. daca mai adaugi ca deszapezim cu clorura de calciu care distruge asfaltul prin dezghet, apa infiltrata si inghet in asfalt, ai explicatia de ce nu avem drumuri impecabile.
3. concluzie personala: reteta asfaltica nu e respectata si se inlocuieste cu ce e mai ieftin, parte din compozitie, reultand asfalt prost si sfarmicios.
4. fundatia nu e respectata, rezultand probleme cum s-au vazut la autostrada sibiu/ sre deosebire, unde a lucrat bechtel, nu au fost probleme. Scump dar standardul si regulile respectate.
Aia e.
De obicei comentariile de aici mă distrează. Azi vreau să spun doar atât: mă fwt in ea de devansare!
Sunt oameni care nu conduc, șerif, sau conduc mult prea puțin. De-aia invocă „devansatul” ăla care în realitate nu există. A scris unul mai sus cum a devansat el, pe centura Ploieștiului, mașina de poliție, de m-a pufnit râsul. Înțelegi, mergea mașina de poliție pe centură, pe banda a doua, și-a trecut ăsta pe lângă ei dându-le praf în ochi. M-am căcat pe mine de râs. Niciodată, dar absolut niciodată nu se întâmplă asta. Poate doar dacă ești deosebit de bulănos și polițiștii ăia făceau ceva mai important fix în momentul ăla.
Oamenii care conduc cu adevărat, ăia care au măcar niște sute de mii de kilometri făcuți, s-au amuzat și ei azi pe tema „devansatului” cu poliția aplaudând de pe margine.
Am văzut, tocmai d-aia am și înjurat. Plm, azi numai piloți comentatori.
Maşina poliţiei putea fi de la judiciar sau locală aşa că se poate să nu-l fi băgat ăia în seamă.
Salut Mihai.
Pentru unii, faptul ca nu se dau la o parte de pe B2 este strict legat de certitudinea, din mintea lor, …. ca aia NU este B2 (stiu, mindfuck).
Nu o data am avut interlocutori care-mi spuneau ca benzile se numeroteaza incepand de la centrul drumului, nu invers. Aceasta aberatie mi-au spus-o nu numai idioti carora le curgea scuipat din gura ci si oameni de la care aveam pretentii ca pot respira fara sa citeasca de pe palma „inspira/expira”.
Restul cred ca se incadreaza ori in categoria nesimtiti, ori in categoria panicati de viteza hiperluminica pe care o au drept pentru care nu exista optiunea „schimba banda”.
În mod normal, aș fi zis că aberezi, doar că, da, am dat și eu peste oameni care erau convinși că banda unu e aia de lângă axul drumului.
si ca sa inchei epocal, cei mai periculosi soferi sunt romanii, traversand ungaria inainte de sarbatorile de iarna cu 2-3 zile. asa numitii capsunari. Inclusiv cei care conduc tiruri. odata era sa ma striveasca un tirist roman. era stresat de unu ce ii dadea flashuri si il claxona, el facand o depasire lunga pe autostrada. Eu eram a doua masina in spatele celui ce claxona. Dupa ce a depasit, l-a lasat sa treaca pe cel ce claxona, apoi cand sa trec eu si eram in drept cu rotile lui din spate, eu pe banda doi si el pe banda 1, a virat direct pe banda doi, incercand sa ma striveasca de parapet, crezand ca eu l-am claxonat, ca sa se razbune. WTF? Am frant cat am putut si am tras stanga, la 130/h, in conditiile in care ultima jumatate de metru de asfalt langa parapet era acoperita cu zapada. Am reusit sa franez suficient astfel incat sa ii intre remorca in fata masinii mele. De la stresul manevrei nici sa claxonez nu am apucat:D. pasagerul meu din dreapta mi-a spus ca vedea pe geamul lateral cum se apropie roata tirului de capul lui.
Dupa 10 min, blocaj pe autostrada, tiristul iesise pe geam in maieu sa se certe cu soferii opriti in trafic. Cei cativa unguri prinsi printre masinile de Viena si Italia, socati de ceea ce vad. Saracii unguri, care sunt niste soferi super civilizati si corecti, sunt 2-3 zile pe an minoritari pe autostrazile lor, de ceea ce vad. am traversat Ungaria Est-Vest de peste 30 de ori…asa ca am avut cateva ocazii sa observ traficul 😀
Ce vezi acolo in acea perioada, pe autostrazi nu vezi decat in filme. Unii continua comportamenul si la intrarea in tara, cu depasiri la limita, manevre interzise etc.
Am mai prins un drum national de ungaria cu 200km de gheata intre oradea si budapesta,sa vedeti zeci de masini in decor, mi-a ramas in minte o alfa cu numere de italia, cu rotile in sus si lanturi pe roti…evident ca soferul nu putea fi decat roman.
Nu avem autostradă pe aicişa dar avem un drum de kkt care la un moment dat din o bandă pe sens se face cu două, şi în curbă şi fără marcaje. Duminică cine era să facă buba că se enervase pe un mocofan care mergea pe b2 cu 30-40 şi s-a decis să-l depăşească pe porţiunea aia cu două benzi pe b1 că ăla a tăiat benzile în curbă şi nu s-a asigurat din dreapta ?
@Mișule, mai nou pe B1 o denumim bandă de viteză și gata… nu mai am nici o problemă cu devansarea boului de pe B2. Simplu și eficient!
Şi dacă „boul” nu ştie că are oglindă şi pe partea dreaptă a maşinii şi trage de volan brusc, fără semnal să se bage pe B1, nu faci buba ? Nu sunt io şoferu’ lu peşte dar cred că, inconştient, şoferii amatori au tendinţa să ignore asigurarea din partea dreaptă atunci când schimbă banda pe un drum cu două benzi pentru că ştiu că pe B1 nu circulă nimeni cu o viteză mai mare ca cei de pe B2.
Dacă te încălzește în „vindecarea bubei”, neasigurarea la schimbarea direcției de mers se pedepsește. Sunt aproape sigur de asta.
Cică nu se cheamă depășire (și nu e ilegală) dacă tu vii cu 140 pe banda 1 și treci pe lângă ăla care circulă cu 129 pe banda 2. 🙂
Dar din experiența mea personală, e riscant să faci o așa manevră, din numeroase motive.
Nu mai rămâne decât să ne plângem pe interneți, sperând că într-o zi (de preferat pe parcursul vieții noastre), aßtfel de elemente or să se rărească din peisaj. 😐
nu e depasire, si nu e ilegala decat prin prisma vitezei
Douā concluzii dupā un sfert de veac de condus:
i. Frica de Dumnezeu si de pistol face minuni; cel mai civilizat se conduce pe autostrazile americane;
ii. România, vazuta de pe autostrada, e aproape la fel de frumoasa ca atunci cînd o admiri din avion.
0 0
Hmm
Citești și te crucesti… două chestii ap avea de zis:
1. Devansare vs depășire. Prevederile sunt destul de clare. Devansarea este legală doar în condițiile în care din diferite motive, cel de pe banda 2 nu poate merge mai repede fata de cel de pe banda 1. Cea mai frecventă situatie NU e pe autostrazi ci pe bulevarde, în trafic baraca bara. Va dați seama cum ar arăta circulația în marile orașe la ora de vârf fără această devansare? In rest, șoferul are obligația să folosească banda 1 când e liberă. Iar dacă vii tu haiduc sa “devansezi” pe autostrada, risti o amenda din urmatoarele 2 motive: se interprrteaza ca manevra ta l-a impiedicat pe celalat sofer sa revina pe banda 1, deci l-ai fortat sa incalce legea. În plus, ai pus in pericol atât viața ta dar și a celorlalți participanți la trafic. Nu știi când banda liberă se aglomerează dintr-o data: fie apare o intrare pe autostrada, fie sr trage altcineva fin fata ăluia pe care tu vrei sa il devansezi “legal”. Am spus risti pentru ca se intampla sa fim in Romania. O manevră din asta pe o autostrada pe care sistemele de supraveghere chiar functioneaza iti garantează o amendă, cel puțin, dacă nu și reținerea permisului. În România parcă degeaba există camerele de supraveghere pe autostrada sau băieții ăia de la firmele de paza de circula pe banda de urgenta cu avariile puse. Nu ttebuie sa opreasca ei. Dar un telefon pot da. Vorbesc strict din punct de vedere legal. Ca vreun Gigel sau Jenel a “devansat” de N ori si “n-a pățit nimic” nu are nicio relevanță.
0 0
tu spui ca devansarea nu e legala pe autostrada ?
eu cred ca nu exista in codul rutier o asemenea interdictie.
fiecare e cu banda lui. daca cel de pe B2 mereg cu 100 si nu semnalizeaza ca vrea sa se bage pe B1, il devansezi fara probleme. chiar si in cazul in care semnalizeaza, e OBLIGAT sa se asigure (!) si sa acorde prioritate celor aflati deja pe B1
sunt unii pe aici care se asteapta ca, daca merg pe banda 2 cu 130-140 km / h , sa ma dau la o parte cand vine el cu 200. asta in conditiile in care banda 1 e plina de auto, camioane, tiruri cu 90-100-120 / h.
NU o sa fac asta, prieteni. sau o s-o fac doar in conditii de maxima siguranta, nu ca asteapta careva cu flashuri in curul meu.
Pesemne ca asa era candva demult si in Anglia, dar au schimbat astia sensu ca e mai usor sa schimbi volanu decat tampitii. Acum depasim cu totii pe dreapta si nu dam flashuri mai deloc…mai putin tampitu ala cu BMW de la munca de la mine, un rrom de-al nostru, declarat pentru ajutoare, dar care nu a inteles ca aia cu BMW nu semnalizeaza si nu dau flashuri, doar se baga ca tampit.. Ma rog, e el tampit, dar mai asa, mai de la tara.
Boss in primul rand mai invata pentru permisul pe care il ai ca sa nu ramai fara el mai ales la partea cu depasirea si decelerarea , in al doilea rand a doua banda este banda pe care o poti folosi sa depasesti nu este banda de viteza sau banda de depasire e o banda pe care se circula
eu eram ala din fata ta, te-am recunoscut si am vrut sa-ti dau material pt blog :))
Mie mi s.a întâmplat și mai urat, sâmbăta trecută. Mergeam cu copiii spre casa de la tara, pe autostrada Buc-Pitestu, am dat flashuri unuia, nicio reacție km buni, am zis că îl depășesc pe dreapta, cand posesorul de Merțan din 2000 și ceva și ceafa lata, însoțit de alții asemenea lui, s.a gândit să îmi frâneze in fata, brusc și violent. Norocul meu a fost că țin destul distanta fata de mașina din față și ca intrasem deja pe banda din dreapta; și nu s.a întâmplat nimic. Am reușit sa il depășesc așa. Doar că s.a ofticat că l.am depășit și a încercat cu disperare sa mă prindă din urmă apoi, să mă urmărească cu disperare. Din fericire mașina nu l.a ajutat prea tare și am reușit să scap de el. Găsești tot felul de dubioși pe drum…
Pai, simplu: Fabrica de permise de la Pitesti a deschis un punct de lucru si la Suceava. Au inceput perchezitiile, si nu stiu cum o sa le mearga bine celor carora le-a iesit DNA-ul cu galetile pline inainte…
@Mihai, plot twist: ala era un tip cu cel putin 1 an de „Anglea”
Va spun eu de ce se merge pe banda 2: banda 1, din cauza caldurii si a traficului greu, asfaltul s-a deformat si au aparut sleauri, ceea ce deranjeaza la mers, mai ales la viteze mai mari de 100, cu cat merg tir-urile.