Am avut zilele trecute o discuție, cu niște prieteni, despre mașinile chinezești și mă gândeam să vă spun cam cum văd eu că stau lucrurile, din postura unui om a cărui relație cu mașinile este una mai mult decât normală, obișnuită.
În sensul că eu evaluez o mașină fix după aceleași criterii pe care le folosește orice om care n-are treabă cu domeniul auto. Ba chiar e foarte posibil ca mulți de pe aici să vă pricepeți mai bine decât mine.
Ce am eu în plus, față de oamenii obișnuiți, este marele noroc că, din când în când, pot să testez mașini ale diverșilor producători. Fix în acest context am apucat să conduc, în ultimii ani, vreo câteva mașini ale unor mărci chinezești și-am putut să-mi fac o părere despre.
Totul culminând cu acel drum la Budapesta, la volanul unui Chery Tiggo 7. N-am cum să nu mă raportez la acea experiență, pentru că este cel mai lung drum pe care l-am făcut cu o mașină chinezească. Care, apropo, s-a comportat impecabil și pe DN-uri, și pe autostrăzi, și în off-road. Efectiv n-am avut ce să-i reproșez mașinii ăleia. 🤷♂️
Toate astea m-au ajutat să-mi conturez niște opinii pe care o să vi le las și vouă azi.
Am decis să fac asta pentru că este fascinant să vezi că oamenii au păreri ferme despre mașinile chinezești fără să fi condus vreodată vreuna. Mă rog, nu toți, dar cei mai mulți dintre cei cu opinii ferme.
Unu
În urmă cu doar câțiva ani, mașinile chinezești păreau un soi de excentricitate. Erau foarte rare, iar in România erau foarte puține spre deloc.
Eu am început să fiu conștient de prezența lor în trafic atunci când plecam aiurea, la volan, prin Europa și-am constatat că, de la un an la altul, am început să le văd din ce în ce mai des și să fie mărci din ce în ce mai multe.
Până când au ajuns să nu mai fie o raritate, la fiecare drum prin Europa am început să văd sute de mașini chinezești, în condițiile în care la noi erau în continuare destul de rare. Atunci mi-am dat seama că, mai devreme sau mai târziu, vor urma să intre și pe piața din România, ceea ce s-a și întâmplat.
Și nu doar c-au intrat, dar deja nu mai sunt nici la noi vreo raritate. Oamenii pe care-i interesează cât de cât domeniul știu exact ce vorbesc.
Doi
Ce-o să vă zic acum este lucrul care pe mine m-a uimit cel mai tare la producătorii chinezi.
Tot acum câțiva ani, când au început să intre pe piața europeană, mașinile chinezești aveau un design care nu era nici pe departe pe placul europenilor. De altfel, era ceva foarte comun să auzi despre ele că sunt urâte.
Poate erau urâte, poate nu, frumusețea stă în ochii privitorului, cert este că europenii nu apreciau acel design cumva specific mașinilor chinezești. Me included. Nu găseam atractiv, ca forme, ca design, aproape niciun model dintre cele pe care le vedeam pe șosele.
Aproape toate brandurile chinezești se loveau de această reticență a pieței din Europa.
Ce-au făcut producătorii când și-au dat seama de problema asta? In no time, aproape de pe o zi pe alta, au schimbat designul, l-au adaptat la cerințele și exigențele estetice ale europenilor. Și nu doar unul sau doi, aproape toți au făcut asta într-un timp extrem de scurt.
Rezultatul? Nu mai auzi pe aproape nimeni să zică despre mașinile chinezești că sunt urâte. Da, poți să auzi despre un model anume, dar nu mai este o părere generalizată, cum era în urmă cu foarte puțin timp.
Iar treaba asta mi se pare cu adevărat uimitoare, mai ales dacă o raportezi la modul extrem de lent în care se mișcă majoritatea producătorilor europeni când e să ia vreo decizie de genul acesta.
Doi bis
Tot de rapiditatea de mișcare ține și faptul că după ce inițial intraseră în Europa aproape exclusiv cu mașini electrice, odată cu creșterea taxelor s-au adaptat imediat.
Vreți motoare pe combustie? Vreți hibride? Păi avem și d-astea, nu e nicio problemă. Și s-au mișcat în consecință.
Trei
Există acest mit: chinezii n-au experiență în producția de mașini cu motoare pe combustie, nu se știe dacă sunt fiabile.
N-am nici timp nici chef să fac research pentru mai multe mărci, așa că o să revin la brandul Chery, pentru că pentru el am făcut deja atunci când am condus Tiggo 7.
Chery produce mașini din 1997. O fi mult, o fi puțin, nu știu, dar sunt aproape 30 de ani. Tot Chery oferă granție 7 ani sau 150.000 km. Fac asta pentru că știu și ei că produc niște mașini care nu sunt fiabile, este?
Patru
Dacă la motoarele clasice pot să înțeleg argumentele de genul „n-au experiență de producție”, la zona de vehicule electrice, tehnologic sunt deja cu un pas înaintea tuturor.
China este, de departe, cea mai mare piață de mașini electrice din lume. Asta le-a permis să testeze, să greșească și să optimizeze tehnologii (baterii, software, costuri de producție) într-un ritm pe care Europa abia acum îl recuperează.
Cinci
Lumea auto s-a schimbat complet. Oamenii nu mai cumpără mașini pe care să le utilizeze în următorii 10, 15 sau chiar 20 de ani, așa cum se întâmpla cândva, când îți cumpărai o mașină pentru toată viața. În zilele noastre, oamenii își schimbă mașinile la 3-5 ani.
Personal, nu cunosc pe nimeni care să aibă o mașină mai veche de 5 ani. Pe absolut nimeni. Vorbesc despre mașinile pe care le utilizează zilnic, ca să n-avem vorbe.
Astăzi contează cel mai mult ce primești de banii pe care-i plătești, astfel încât să-ți facă plăcere să-ți utilizezi propria mașina. C-o ții doi ani, c-o ții cinci, nu contează, tot ce vrei e ca mașina să-ți ofere cât mai multe.
Iar la capitolul ăsta chinezii sunt extrem de competitivi. N-ai cum să nu constați asta cu ochiul liber.
Șase
După cum ziceam la începutul acestui articol, este evident că se vând din ce în ce mai multe mașini chinezești în Europa. N-ai cum să contești cifrele.
Ei bine, argumentul pe care îl auzi cel mai des este ăsta: da, se vând, dar doar pentru că sunt ieftine.
Ce să vezi, și eu credeam fix la fel până să mă urc în vreo mașină chinezească.
După care mi-am dat seama că da, așa e, argumentul e solid, doar că incomplet: se vând pentru că sunt ieftine vizavi de ce îți oferă.
Ca să folosesc o vorbă pe care am cules-o de pe la colegii din presa auto: se vând pentru că primești multă mașină de banii pe care-i dai.
Dar știți ce mă amuză cel mai tare la partea asta cu prețurile mici ale mașinilor chinezești? Că vine de la aceiași oameni care se plâng că prețurile producătorilor europeni au luat-o razna, că mașinile sunt nejustificat de scumpe.
Ceea ce așa și este. Mi se pare cel puțin nefiresc să dai pe o mașină, din segmentul premium, cât dai pe un apartament. Uneori chiar și mai mult. Iar oamenii se plâng de asta pe bună dreptate.
Doar că tot ei vin și-ți dau peste nas cu prețurile mașinilor chinezești, fără să-și dea seama că tocmai această concurență va face să scadă și prețurile producătorilor europeni. Întotdeauna, fără excepție, piața este cea care reglează prețul.
Dar e ok, nu trebuie să mă credeți pe cuvânt, tot ce aveți de făcut este să faceți un pic de research să vedeți cu cât au crescut vânzările mașinilor chinezești, în Europa, în 2025 versus 2024.
Vedeți voi, dincolo de ce credem noi pe-aici sau de cum ne-ar plăcea să stea lucrurile, consumatorul final nu e naiv. Prin urmare, atunci când va trebui să scoată bani din buzunar (munciți, nu căzuți din cer), va alege întotdeauna ce crede el că e mai în avantajul lui.
Șapte
Acest punct le este dedicat celor mai înverșunați dintre detractorii mașinilor chinezești. L-am scris pentru că trăiesc cu impresia că toți ăștia uită ce este cel mai important.
Oameni buni, calmați-vă, că nu vă obligă nimeni să vă cumpărați. Băi, dar NIMENI. Dacă din diverse motive considerați că nu sunt pentru voi, aveți la îndemână o piață întreagă de mașini produse în Europa sau prin alte părți ale lumii.
E atât de simplu.
Concluzie
Oamenii pot să rămână cât de reticenți vor ei în ceea ce privește mașinile chinezești, dar adevărul este că, vrem, nu vrem, vom vedea din ce în ce mai multe în jurul nostru.
P.S.
Pentru că oricum nu mă interesează părerea nimănui, voi face următoarea aroganță: o să fac tot ce ține de mine să obțin o mașină de la Chery, mașină cu care să plec în una dintre excursiile pe care le am în plan pentru 2026.
Doar așa pentru că mi-a rămas mie în cap, de astă toamnă, c-aș fi putut să ajung la Budapesta cu un singur plin, făcut la București. Mă roade că n-am avut cum să fac asta atunci.
Dacă oamenii de la Chery sunt receptivi și nu-și fac cruce, vă promite fratele vostru c-o să încerce asta la vară: București – Budapesta cu un singur plin. După care următorul plin sper să fie undeva în drum spre Spania. 😀

Exista o preconceptie cu produsele chinezesti, ca sunt proaste, si este justificata raportat la ce se importa in trecut din China. Acuma, referitor la masini, mai trebuie sa treaca ceva ani pentru a vedea cat sunt de fiabile si cat sunt de usor de reparat. Dar de regula chinezii fac o treaba sistematica, asa ca nu vad de ce ar fi probleme cu service-ul. Dara sa cum zici, nu-ti place, nu o cumpara.
Totusi nu sunt de acord cu ideea ca masina este un bun cu durata scurta de viata. Eu am masina veche de 5 ani 🙂 si este din ratiuni pur economice.
Comentariu beton!28
Nu doar tu ai mașină veche de cinci ani, e evident dacă te uiți cum arată parcul auto. Dar lucrurile se schimbă, cum se întâmplă în Europa va fi și la noi. Ăla e trendul.
Nu este subiectul articolului, dar consider ca o masina noua este una din cele mai proaste achizitii posibile. In trei ani ajunge la jumatate pretul, sau pe acolo. Acuma, sigur, cineva trebuie sa cumpere si masinile de noi, pentru ca unii ca mine sa le cumpere second hand.
Comentariu beton!54
Asta deja e altă discuție. Chiar, ia să scriu eu articol pe subiect, să ne certăm ca chiorii.
Sper să nu uit.
@Razvan Eu nu am prea vazut masini accesibile majoritatii, sa ajunga la jumatate de pret in trei ani. Nu sunt detinatorul adevarului absolut dar nici chiar asa. 🙂
@Megahertz, da, așa e. Am luat Megane 4 nou în 2020 și l-am vândut în 2023. Pierdere 3000 de euro. Care în niciun caz nu era jumătate din valoarea mașinii.
Da, pana prin 2020 masinile chinezesti erau altfel, nu doar la nivel de perceptie.
Apoi s-au adaptat rapid la fiecare piata in incercarea (reusita de altfel, cel putin in Europa) de a intra sau a-si creste semnificativ prezenta.
Ca sa fim cinstiti diferenta de pret vine si din subventiile (multe) pe care producatorii chinezi le primesc in diferite forme de la stat (de la plata R&D-ului, la preturi subventionate la materii prime si materiale, la subventii pentru export etc)
Care stat chinez si-a dat seama la pandmie ca daca le pica exporturile, au pus-o de mamaliga si ca atare au declarat prioritare atat independenta tehnologica si a resurselor cat si promovarea exporturilor si cresterea competitivitatii (aici intra pret, fiabilitate, dotari si tehnologie).
Asa se face ca multe masini chinezesti se vand (uneori chiar sub pretul de productie real) cu niste dotari incredibile pentru pretul de vanzare. Combinat cu prostia si lacomia producatorilor europeni (germani in primul rand), cu politica strutului a UE in domeniul taxelor si restrictiilor „verzi” si cu situatia geopolitica actuala, o sa avem o crestere imensa in urmatorii ani a cotei de piata a masinilor chinezesti. Singurul lucru la care sunt (inca) deficitari e reteaua de service/reprezentante insa fac progrese si aici.
Daca partidul da ordin firmele chineze executa !
Insa exista si reversul monedei. In Fundatia lui Asimov, o lume e fortata sa capituleze doar prin faptul ca le-au fost dezactivate cuptoarele de bucatarie, frigiderele, masinile de spalat de catre fabricant.
Pare SF insa e perfect realizabil si plauzibil. Cat de mare e dependenta de internet a servicilor vitale societatii ?
Singurul lucru cu care nu sunt nici eu de acord din articol e ca durata de utilizare medie a masinilor este de pana la 5 ani.
A existant aceasta tendinta, dar pana la criza din 2008 cand a incetinit iar socurile din 2019, 2022 si 2024 cand pandemia si situatia politica au inversat mentalitatea si trendul.
Acum tot mai multi isi pastreaza masinile vechi iar cei care isi cumpara unele noi isi modifica optiunile luand in considerare o durata de folosire medie de 10 ani.
Deprecierea unei masini noi e de 40-50% in 5 ani. Valorile au fost afectate acum cativa ani de criza de componente care a dus la intarzaieri la livrarile masinilor noi de minim cateva luni si implicit la majorarea preturilor masinilor second-hand.
Acelasi lucru se intampla acum cu memoriile RAM pt PC, placile video si SSD-urile la care preturile au explodat atat la cele noi cat si la SH, dar e o situatie temporara.
Comentariu beton!21
La punctul 5, văd altfel lucrurile: eu aş zice că lumea ţine mai mult de masini, căci sunt mai rezistente, deja au destule opţiuni şi tehnologie şi, evident, banii dictează! A mea are 11 ani, să trăiască şi aş mai ţine-o! Că vreau eu una de teren, astea-s alte păsărele de-ale mele!
Comentariu beton!22
Mă, nu „lumea”, ci unii oameni. Lasă exemplul tău personal, că așa știu și eu destui oameni care au mașini mai noi de 11 ani. Trendul este ca oamenii să nu mai păstreze mașinile pe perioade așa lungi. În Europa civilizată cei cu mașini mai vechi de 10 ani sunt minoritari.
Era zilele trecute o stire, media vechimii masinilor in UE e 12.7 ani, in Romania e 15.6 ani. Sub 10 ani sunt doar Luxemburg, Austria și Danemarca. Deci aroganțele de tip „sunt minoritari” pică din start în fața datelor seci.
Comentariu beton!35
E ok, trendul e fix cel despre care zic eu.
N-are treabă schimbarea mașinilor la 3-5 ani cu durata totală de viață a mașinii. Înainte o mașină poate avea maxim 2 proprietari în decurs de 20 de ani, acum o să aibă 4 sau 5. Vechimea medie a parcului auto tot acolo e.
De fapt uite, că am căutat în știrile din 2024, media pe UE era 12.3 ani (vs. 12.7 acum), iar în România era 14.9 (vs. 15.6 acum). Tendința e invers.
Comentariu beton!24
Și-a mea tot 11. Ăăă, 2011 🫢
Chinezii stiu sa profite de trend, stiu sa se adapteze la trend in timp util. Ceea ce nu poti spunel despre restul lumii. Pentru ca este. China si restul lumii.
Să dau bani p-o chinezească? Niciodată.
Să primesc una gratis? Accept cu ambele mâini. 🤭
În prezent conduc un BMW 318d (2017), mașină cu o vechime de-aproape 8 ani jumate. N-am ce să-i bag de vină.
Da un Chery Tiggo 7 n-aș refuza gratis. 😎
P.S. Nici să fiu miliardar n-aș schimba mașina la 2 – 3 ani. Din contră, m-ați vedea umblând numa’ cu „rable”.
Comentariu beton!31
Ține-ți ideea, că fac articol separat pe tema mașina nouă versu SH.
JT, ești de al meu. Ultimele 4 mașini au fost BMW (normal ca SH ca nu am castigat la loto) si nu cred ca mai schimbăm marca prea curand. Aici F10, fost E60, fost E46, fost E36, acu sperăm la un G30. Normal ca prinde bine o electrica la casa omului, dar deocamdată ne limităm la „vechituri”
@Mojo: io vreau un X7 M50d în 2 – 3 ani.
Am călcat de două ori China la ea acasă și lucrez într-o companie de componente auto. Am văzut mașinile lor pe străzi. Sunt mult mai multe decât ne putem noi imagina și sunt de toate felurile. De la mașini ieftine și urâte la mașini în care nu mi-ar fi rușine să mă urc și să le parchez în fața blocului. Și, repet, sunt multe.
Ce nu realizăm noi este că țara asta nu este Japonia sau Coreea. China este un stat mare aproape cât toată Europa și are populația mult mai mare. De aici capacitatea lor de a jongla cu cifrele. Statistic au posibilitatea de a produce mașini bune pentru că produc foarte multe.
Am văzut și multe greșeli (exerciții de design la care mașinile din Europa au renunțat și s-au „îmbunătățit”), dar vin și cu soluții reușite. Ajută poate în direcția asta și interesul activ (banii pe care ii investesc și acapararea de persoane: designeri și manageri).
Vor fi din ce în ce mai multe și vor aduce o perturbare a pieței clasice: fie oferă mai mult, fie scad prețul, fie se închid.
Comentariu beton!15
In Spania sunt o grămadă de mărci chinezești: BYD, Jaecoo, Omoda, MG, Lynk, Maxus, Dongfeng, Ebro, etc
Foarte multe BYD sunt taxi-uri in Madrid.
Știu că mărcile oferă mult discount, dar cred eu că taximetriștii nu sunt chiar tâmpiți.
Are nwradu articole cu înmatriculările auto din fiecare lună din România, a pornit seria tocmai din dorința de a vedea numărul de mașini chinezești înmatriculate lunar. Sunt și acolo o grămadă dintre mărcile respective.
Daca ar fi inspirați și în a alege numele brandului / modelului ! E fain că își „asculta” cumpărătorii ! Mai rămâne treaba cu „controlul” de la distanță ! 😉
Eu sunt fascinat de treaba asta cu „controlul”. Mai precis de cum e servită pe post de argument suprem.
Trăim într-o lume în care aproape tot ce folosim poate fi „controlat” de la distanță, dar oamenilor le-a cășunat pe mașini. De telefoane nu se mai impacientează nimeni. 🤷♂️
detractor here; never put my money on it; la cîtă tehnologie au mașinile azi, mare lucru să nu hotărască Xi într-o zi că, gata, nu mai merg; și sunt suficient de nebun încît să mă fi gîndit la asta înainte de știrea despre autobuzele din Norvegia…
Comentariu beton!20
A se vedea punctul 7.
Până una alta a făcut-o Porsche in Rusia acum o lună. Că nu mai pornea nici un model din 2013 încoace.
Și e funny. Ca ziceau că de vina e nu stiu ce modul VTS, dar cum, oficial, nu au activitate în Rusia, nu pot face nimic.
Așa că mai bine nu declarăm război Chinei. Că ne lasă fără mașini. 🙂
Comentariu beton!11
Alții dezactivau locomotive când le depistau prin GPS în apropierea atelierelor de reparații ale concurenței.
mă rog, am scris „detractor” pentru impresia artistică, eu fiind un admirator secret al domnului Wang Chuanfu, care într-o lume corectă ar trebui să șteargă pe jos din toate punctele de vedere cu alde ilon; totuși, ca orice prost, am principii: nu vacanțe în turcia din cauză de tayyip, nu parale la chinezi din cauză de pecece… simplu!
Comentariu beton!15
Au început să dea și garanții extinse.
https://www.automarket.ro/stiri/byd-extinde-garantia-bateriei-blade-la-8-ani-sau-250000-de-kilometri-125621.html
Asta e unul dintre puținele postări ale tale care nu mă interesează deloc! Mașini chinezești, auzi! :))
„Personal, nu cunosc pe nimeni care să aibă o mașină mai veche de 5 ani.”
Nababule. 🙂
Pai hai sa vedem statistica:
Parcul auto din România avea o vârstă medie de 15,6 ani la final de 2024, iar 82% dintre mașinile de pe șosele au mai mult de zece ani vechime.
–
Eu stiu putini care au masini cu vechime sub 5 ani. Si astia si le-au luat noi si o sa traga de ele mult si bine.
Si eu am un duster de 6 ani si o sa mai trag de el 4 ani.
De ce ?
Pt ca sunt scumpe, foarte scumpe raportat la venituri si nu ma refer doar la chinezesti, la toate. Eu personal nu mi-as cumpara o masina care noua are pret peste venitul meu lunar pe 6-8 luni.
Din ce m-am uitat la un moment dat pe ceva BYD-uri, preturile nu erau mici dar daca adunai dotarile de pe ele stateau mai bine ca si europenele.
Cum stau cu service-urile masinile chinezesti ? Poate stii mai multe ca este important.
Comentariu beton!27
Știu că legea te obligă să ai service când ești dealer de mărci auto, prin urmare nu mă interesează întrebarea ta.
Iar faptul că tu ai mașină veche nu demonstrează absolut deloc că trendul nu este cel despre care vorbesc eu. Dacă ai avea cum, ai schimba-o, lucru pe care îl spui și singur.
Sase ani –> masina veche. Rad, dar nu e rasul meu.
19 ani face la sfîrșitul anului, astrele se kkă pe ele de rîs…
Comentariu beton!22
Duster-ul l-am luat nou. 🙂
M-am gandit sa-l schimb dupa 5 ani dar cand am vazut ce preturi sunt acum la masinile noi am zis pas. Asteptam reducerile 😀
Chinezi copiază absolut totul și al naibi de bine, în zona unde dau cu sapa sunt magazine doar cu produse chinezești, găsești produse de la branduri de lux și dacă nu ești expert nu îți dai seama ca e fake(unii vânzători îți spun ca nu sunt originale produsele), am luat produs de acolo și apoi am mers cu el într-un magazin al producătorului, l-am pus lângă unul original și nu aveai idee nu e, așa și cu mașinile, au copiat totul din Europa și de unde vor să vândă.
Aici(GCC) mașinile chinezești la revânzare stau prost, nu primești mai nimic pe ele și nu prea găsești cumpărători, întreținerea aici nu e o problemă atâta vreme cat în porturile bastinasilor vin nave în continuu din China.
Am în țară o mașină de 15 ani cumpărată, a fost întreținută corespunzător și încă își face treaba, aici am un Charger de 10 ani și nu am de gând să scap de el până mă voi întoarce în țară, nu am schimbat mașinile pentru ca nu am considerat ca e necesar, nu din motive financiare, binenteles că nu toți gândesc la fel ca mine, dar asta sunt eu.
Chinezii au peste 100 de branduri auto, restul lumii are în jur de 60 de branduri auto.
Poate asa intelegem unde stăm.
60 pe naiba. De unde ai scos numărul ăsta?
Da, unele sunt dragute/chiar frumoase. Din pacate cele dragute sunt scumpe. Da, ofera mult mai mult decat europenii pt aceiasi bani si asta va conta in decizia pe care o va lua oricare client de masina noua.
Exemplul unui cunoscut cu a carui masina am circulat: posesor de X5 2020, achizitionat de nou, care in 2025 a dorit un nou X5 cu aceleasi dotari ca cele existente pe vechea masina si care dezamagit de preturile actuale si de calitatea fabricatiei (ma refer la ceea ce vede si simte soferul la interior) a luat decizia de a cumpara de la Chisinau un model Li 7 (Lixiang Li L7 – am vazut ca deja exista birou de vanzari in Bucuresti, ceea ce va duce clar la o retea nationala de dealeri). Dupa aproape 8 luni de utilizare zilnica (inclusiv drumuri lungi in tara si strainatate, de aceea a ales varianta in care motorul pe benzina functioneaza ca si generator) este extrem de multumit. Recunosc si eu ca este impresionanta, mai ales prin prisma pretului raportat la dotari (masina a costat undeva in jurul sumei de 54.000 de euro).
Referitor la cat de fiabile sunt ramane de vazut peste vreo 4-5 ani.
Iar in ceea ce priveste serviceul, daca chinezii isi construiesc depozite logistice cu piese in Europa Centrala nu cred ca o sa fie o problema majora.
Sunt de acord cu majoritatea argumentelor prezentate aici doar că mai sunt caracteristici de care eu țin cont la achiziția unei mașini:
1. Rapiditatea cu care îți livrează o componentă in caz de nevoie ( nu mă refer la consumabile ci la un eveniment nedorit ).
2. Calitatea serviciilor într-un service autorizat la îndemână ( in zona ta de domiciliu ).
3. Valoarea de revânzare.
Din păcate aceste lucruri se vor putea afla in timp nu în acest moment. Eu personal mai aștept. Preconizez o achiziție de mașină nouă in 2-3 ani.
Mai multi dealeri si mai multe serviceuri si ma fac client de chinezeasca. Pana atunci prefer marca autohtona ptr ca am cu cine sa ma cert in caz de belele.
Ce mai uimeste e ca lumea nu intelege nici acum (sau nu vrea sa faca un pic de research) faptul ca China a trecut de era copiatului de tehnologie si a ajuns la dezvoltare. Producatorii chinezi au investit in companii europene (in Mercedes, in Volvo pe care l-au cumparat cu totul etc.) tocmai pentru a avea acces la tehnologie si oameni buni. Apoi au platit regeste cativa „head of design/technology” si i-au adus in china sa dezolte pentru ei. China face acum ce a facut USA acum mult timp: importa talente pe care le lase sa lucreze corect si fix pe ce vrea publicul/piata.
Cred ca masinile chinezesti au prins avant si din cauza ca producatorii cu traditie nu au mai inovat si au scos liniile de masini care arata la fel, nu au chestii pe care le cer oamenii si sunt dezvoltate de contabili-prost si scump. Stellantis si Skoda ce mai tin cont de piete si cerinte.
Mie îmi plac câteva branduri auto chinezești, mi se pare că au evoluat enorm și împing și producătorii europeni să livreze mașini cu mai multe opțiuni incluse la prețuri mai accesibile. Sunt un disruptor la fel cum a venit DIGI în piața telco în Romania sau Free în Franța, și brusc toți au trebuit să reducă prețurile pentru a rămâne relevanți, să nu rămână fără clienți complet. Pe măsură ce își vor dovedi fiabilitatea în timp vor acapara cotă de piață de la mărci consacrate. Land Rover e noul Nokia. Și Jaguar e noul Kodak.
Când vezi unde au ajuns Byd, Xiaomi, mărcile de lux chineze nu te poți opri să te întrebi unde vor fi peste 2 ani.
Încă mai au mici imperfecțiuni și chestii care nu funcționează pe gustul europenilor dar le corectează cu un ritm foarte susținut.
Iar pe calitate și funcționalitate cresc de la an la an. Și parcă și pe siguranță.
Eu am vrut mașină asiatica nu chinezeasca, dar nu exclud ca următoarea să fie una chiar chinezească.
Btw Tesla făcut în China depășea în calitate Tesla făcut în Germania. Nu se întreabă nimeni cum și de ce.
mai putin bateriile Tesla fabricate in China care s-au dovedit inferioare celor Panasonic instalate in USA: https://www.electrive.com/2025/12/08/teslas-panasonic-batteries-reportedly-last-significantly-longer-than-lgs/
Jumătate din bat Tesla erau făcute de Byd parca latelly.
Salut! Mihai, uite că am și eu o părere pe subiect, probabil nepopulară și în contrast cu ce spui tu mai sus, dar simt că trebuie și pot să contribui la subiect. Lucrez la un OEM mare bavarez de ceva timp și în industria auto din 2008, deci am văzut și auzit destule. Discuția și verdictul nu sunt direct alb/negru, există multe nuanțe și aspecte care trebuie luate în considerare când se compară mașinile chinezești cu cele europene și vreau să expun câteva din nuanțe. Spoiler: nu o să desființez mașinile chinezești, dar am câteva probleme cu ele 🙂
1. Da, chinezii fac mașini faine, din ce în ce mai faine, mai competitive și ieftine. Și da, setează clar un benchmark la câteva capitole (tehnologie nouă gen ADAS, baterii, infotainment și user experience – chestii care se cer la ei pe piață).
2. Da, le fac ieftine – dar aici începe nuanțarea și de aia nu sunt de acord că piața decide prețul. Mașinile din China au R&D-ul aproape în totalitate subvenționat de guvernul central sau guvernele locale. Deci, ca OEM clasic european care se finanțează exclusiv din propriile buzunare, nu poți concura de la egal la egal. Și asta se vede în preț. Știu, există nuanțe și aici, se reglează din taxe vamale, dar ghici ce, chinezii mai nou produc în Europa. Mașini care au fost deja dezvoltate în mare parte în China, pe bani puțini spre deloc.
3. Primești multă mașină de puțini bani și mașinile ies super repede pe piață, de azi pe mâine. Da, așa e. Dar de ce? Pentru că cei din China taie colțurile, cum s-ar spune. Ei pot să lanseze o mașină, cu ciclu R&D complet, în doi ani; în Europa e minim 4. China speed. Sunt multe lucruri pozitive de învățat de la chinezi, clar, dar îți pot spune și unde fac rabat: la siguranță. E ceva ce nu se vede cu ochiul liber, dar se va vedea la un moment dat, când vor fi din ce în ce mai multe pe piață. Se cheamă Functional Safety (ISO 26262), care cere să testezi și să retestezi în funcție de criticalitatea sistemului pe care îl faci (aici pot dezvolta mult, că asta fac), și chinezii nu implementează standardul deloc sau spre deloc. Mentalitatea lor e să pună feature-uri cât mai multe și repede și abia apoi să vadă partea de safety… când or face. Uite un exemplu care pare să le schimbe și lor focusul cândva:
https://technode.com/2025/04/08/five-key-facts-about-a-dramatic-xiaomi-ev-crash-that-kills-three/
Și da, știu, europenii sunt buni la bătut apa în piuă pe lucruri neimportante câteodată, dar la siguranță nu fac rabat. Un exemplu: pentru omologarea unei mașini în Europa ai nevoie de două campanii de testare pe zăpadă, care de obicei cer două ierni dacă nu se testează cu costuri enorme în emisfera sudică; well, chinezii scot toată mașina în timpul ăsta. Și exemple mai sunt, le pun pe cele care îmi vin în minte acum. Ca și concluzie la punctul ăsta, mașinile chinezești sunt faine, pline de funcții noi și mișto, dar m-aș gândi de mai multe ori dacă aș vrea să o am ca mașină de familie și să-mi pun copiii în ea. Ah… și încă ceva: prețul plătit se reflectă și în valoarea de revânzare… și mai ales dacă există o piață de revânzare pentru aceste mașini. Încă nu știm… e destul de greu să revinzi mașinile electrice clasice, tradiționale; posibil să fie și mai greu pentru cele chinezești.
4. Ultimul punct pe care îl am în minte – o să pară că mă plâng. Da, probabil sunt biased, că sunt implicat direct, dar per total industria europeană de automobile (germană în special) este foarte influențată de automotive (cam 7–8% din GDP, cu aprox. 14 mil. de angajați). Ignorând acest aspect, mergând pe valoarea dictată de piață (vezi pct. 2) și cumpărând mașini chinezești din ce în ce mai multe, o să avem o problemă destul de mare aici cu șomajul. Nu știu dacă ai observat, cele mai mari concedieri din ultimul an sunt făcute de marii furnizori din automotive (ZF, Bosch, Continental, Valeo). Știu că părerea e că da, așa e economia de piață și oricum ăia buni își găsesc imediat altceva, numai că nu prea e așa… toate firmele de automotive din Europa suferă cam la fel.
Ca un summary: mașinile chinezești și, în general, piața de automotive din China au părți foarte bune din care europenii trebuie să învețe (în special dezvoltarea de software și feature-uri noi) și, crede-mă, învață acum the hard way, dar mașinile chinezești încă trebuie consumate cu un pic de sare și piper și multă atenție, pentru că nu sunt doar ce se vede. Cât despre Europa – DA, clar trebuie să își reformeze procesele, costurile în special, capabilitățile, și fac asta, doar că mediul e foarte ostil acum (China, tarifele vamale, război, incompetență pe alocuri etc.)
Comentariu beton!59
omu’ meu din nissan usa (pe finanțe) zice 3-4 ani lansare model nou și minim 5 ani producție ca să se acopere costuri R&D + logistică/implementare/echipamente…
cît despre safety (n-am deschis link-ul tău), mă bătea la cap un amic care vinde mg; well, să te omoare chiar scaunul șoferului în caz de crush…
Da, ai punctat excelent elefantul din camera, nebăgat în seamă! Nu e competiție reală când tu subvenționezi produsele! Să ne gândim oare unde vom ajunge în 5, 10 ani dacă vom consuma produse ieftine și bune, de la prietenii noștri asiatici!
@Lulu, dar cine îi oprește și pe europeni să subvenționeze produsele? Că vorbim despre industrii strategice, nu?
Sau cine îi ține să pună taxe vamale care să aducă și produsele chinezești la aceleași prețuri? Eu îi impiedic, nu?
Din oferta actuală și dacă aș avea bani nu mi-aș lua o mașină chinezească. Dar mă bucură afluxul de chinezoaice pentru că piața va trebui să țină cont și ceilalți producători vor trebui să-și adapteze ofertele.
Explică-le tu asta celor care spun că nu e adevărat ce zic, că ei au mașinile de mulți ani și sunt foarte bune. După care se contrazic singuri zicând că și-ar lua mașini noi dar sunt prea scumpe. Fără să facă legătura cu ce zici tu. 🤷
Tu zici de 7 ani garantie sau 150000km, dar pe site scrie asa:
Detalii garanție mecanică: 7 ani sau 150.000 km, presun ca nu e inclusa partea de electronice. Vopseaua are 3 ani de garantie. Doar la unele modele garantia e de 8 ani pentru baterie, electronice, dar scrie separat de asta.
Gresesc cu ceva?
Chiar dacă nici eu nu mă prea pricep în domeniu, m-am gândit să-mi las totuși părerea aici, că d’aia e democrație. Sunt aproape întru totul de acord cu ce scrie în articol. N-am absolut nimic împotriva mașinilor chinezești, fiecare să-și cumpere ce vrea.
Zic însă „aproape” pentru că aș avea câteva observații, sunt strict opiniile mele și nu aștept validare, dimpotrivă, m-aș bucura mult să mă ajute cineva să mă dezbar de prejudecățile proaste care-mi întunecă mintea.
1. Cu mașinile chinezești fac eforturi majore să nu le asimilez proverbialului standard de calitate chinezesc, dar dacă 7 ani garanție, nu cred că (mai) sunt probleme.
2. Perfectă jmekeria cu piața care dictează prețul, dar piața mai înseamnă și concurență, de preferat loială. Atât timp cât statul chinez subvenționează producția de autoturisme destinate exportului în general și pieței europene în special, apreciez acest comportament ca fiind de pork. Sintetizând, pot spune că n-am nimic cu mașinile chinezești, dar cu chinezii da.
3. Dacă nu ai nici un cunoscut cu mașină mai veche de 5 ani, află că-ți scrie posesorul unei mașini nemțești din 2009, euro 6, care merge încă bine. Marca-i d’aia bună, de cocalari. E adevărat că p
produsele de azi ale mărcii respective probabil nu o să mai fie atât de rezistente.
4. Aia cu un plin până la Budapesta (850 km), e o chestie bună, ce să zic, dar eu am făcut în 2012 Craiova – Atena (1050 Km) tot cu un plin, adică 60 l.
5. Cel puțin deocamdată, dacă-ți iei o mașină chinezească și cel mai apropiat service autorizat e la 2-300 km, e cam nashpa. Plus că piesele din China durează cam mult să ajungă.
Morala este că deși n-am nimic cu mașinile chinezești, fiind un semi globalist (😄), cred că deocamdată e mai fair să rămân pe ălea europene, chiar dacă se fac oriunde, numai în europa nu. Așa că totuși voi prefera, în același buget, una SH europeană, cu km mai puțini, decât una nouă chinezească. Poate, cu vremea, o să mă schimb!
Comentariu beton!18
Eu a trebuit să-mi aleg o mașină de serviciu. Cea temporară era un Mercedes tare de tot, cel mai mult îmi plăcea cât de confortabil era scaunul. Așa că la cea nouă (obligatorie electrică, așa e política firmei) m-am axat pe scaun și câți km duce. Mi-am ales un BYD Seal care duce 570 km. Este aproape full option, cauciucuri de tot anul și încărcător acasă, card de încărcat oriunde în exterior. Toți colegii și prietenii sunt impresionați de această mașină, unii au cerut să o conducă. Chiar întoarce privirile pe stradă. Asta am pățit și când am avut un Nissan Arya, când a ieșit la început. Ce pot spune este că mi se pare foarte ușor de manevrat și din păcate mă face să iau mai multe amenzi de viteză, oops. Nu mi-aș fi permis s-o cumpăr, clar.
Eu personal nu am masina (aleg sa merg cu Uber de cele cateva ori pe an cand nu mi-e OK cu metroul, ca de exemplu atunci cand ducem pisicile la veterinar…) dar niciodata n-as privi masina ca pe o cheltuiala care trebuie sustinuta, din nou, din 5 in 5 ani (paranteza: eu nici telefonul nu mi-l schimb asa des… sincer, il folosesc pana crapa, si intrucat am grija de el (ecran, actualizari de soft, etc.) arata si acum ca nou, chiar daca merge insa un pic mai greu. Cand crapa, imi iau altul care este foarte bun la acel moment, si din nou, am grija de el si trag de el pana crapa. Pentru ca muncesc pe banii aia pe care-i dau pe telefon, asa ca nu simt nevoia sa dau navala ori de cate ori mai scoate producatorul vreun model. Pentru ca, nu-i asa, prost e cine da, nu cine cere. Am inchis paranteza). Ca si locuinta, masina mi se pare un bun de folosinta indelungata. Inteleg trendul din tarile cu apa calda, dar sa nu uitam ca oamenii aia traiesc pe credit de cele mai multe ori, asa ca se mai intampla sa aiba la un moment dat o masina proaspat schimbata, dar sa nu aiba bani sa traiasca o luna fara un job… Mai stiam eu un caz cu telefon de 2.000 EUR, la care omul avea cartela si ruga prietenii sa-l sune, ca n-avea bani de abonament… asa si astia cu schimbatul masinii la 4-5 ani. Daca ii intrebi ce bani au pusi deoparte pentru zile negre, sau cum vor trai daca-si pierd job-ul si nu gasesc altul nici dupa 6 luni, o sa caste ochii mari si si poate se mai gandesc o data cum e cu fitele legate de masini… traim vremuri cand cash-ul este „king”. Nu cred ca toate trendurile din tarile cu apa calda ar trebui preluate ca fiind un pas inainte spre progres. Altfel, ajungem sa traim ca sa muncim, in loc sa muncim ca sa traim. My 2 cents…
Comentariu beton!15
Deci dacă ai mașină mai nouă de 5 ani nu-ți mai perimiți să „trăiești”. Și ăia din țările cu apă caldă trăiesc pe credit, dar au mașini noi. Am râs cu sunet.
@Mihaela, perfect de acord cu tine. Si eu functionez la fel. Telefonul schimbat inainte sa crape doar- am avut un samsung din 2019 pina in vara asta si acum l-am schimbat pe un altul care sper sa ma tina tor atit. Cind nu mai sint actualizari de soft devine complicat.
Masina o am din 2003, e o skoda superb… superba. Nu imi doresc masina cu o mie de electronice prin ea, e facuta fix ca sa trebuiasca sa o schimbi la 5 ani sau chiar mai devreme. Sudurile la composantele electonice se fac acuma fara plumb si ele se usuca si provoaca pana cind ti-e lumea mai draga. Si, evident, nimeni nu mai cauta o pana de gen, trebuie sa schimbi toata placa.
Masina sotului (un golf3) e din 2000, mai are putin si ajunge de colectie. Are peste 400000 km si merge impecabil. Evident, cu mecanic bun. Nu stiu ce vom face cind nu il vom mai avea..
Si da, multi sint care cumpara masinile pe credit, dar asta nu inseamna ca sint muritori de foame. Pur si simplu asa e moda, sa mergi pe lucruri facile, nu stau sa se gindeasca ca imprumutul ii costa un an de chirie la masina in plus sau chestii de-astea.
Ca unul care a petrecut ceva timp lucrând prin marea Chină, pot să zic că se produce în mai multe feluri în China: de volum și calitate inferioară dar cu prețuri mici, de nișă și de calitate dar cu prețuri pe măsură, și copiat și subvenționat de stat și cu preț de dumping. În parcurile lor tehnologice sunt prezente majoritatea numelor mari de pe piața internațională. Societățile reprezintă respectiva entitate, cu sigla de brand și numele, dar acționariatul este 51% chinezesc. Printre clădirile în care funcționează respectivele firme sunt prezente și cele ale numelor chinezești, spre exemplu printre Nokia, Ericsson și alții, există Huawei și alții mai mici. Obiectivul principal este spionajul industrial, acum la o scară mai mică, pentru că au copiat la greu multă vreme (celor de la Cisco le-au copiat un router atât de bine că au reprodus și bug-ul de hardware pe care îl avea). Asta le-a oferit și le oferă un avantaj nemeritat, dar spre deosebire de europeni și americani, unde obiectivul este “keep shareholders happy”, aici obiectivul este avansul tehnologic. Banii sunt un mijloc, nu un scop final, ba chiar sunt dispuși la pierderi pe termen scurt pentru a recupera apoi pe termen lung. Și asta se va întâmpla și cu industria auto. Multe nume mari vor ajunge fie să nu mai existe, fie să fie deținute de chinezi.
Comentariu beton!16
Nu aș fi putut să o spun mai bine!
Progress prin tehnologie („împrumutată”)
Vezi achizitia Volvo, unde ( pe langa tranzactia propriu-zisa) de fapt chinezii au cumparat 50 de ani de patente si inovatii pe care altfel trebuiau sa le fure/cumpere separat.
Imi permit sa va dau si niste cifre dupa ce am forjat un BYD Atto ‘da firma’ (ma pricep la masini la fel de bine ca nevasta lu varu-mio care e necasatorit – deci perspectiva e doar de user):
Cons:
– charging time – cam 1 ora si 10, iarna; cam 50-55 min in rest. In reclama (the dealer actually) se lauda cu 35-40. Nicio sansa!
– pe autostrada – dupa 250 km incepi sa ai emotii ca se gata bateria
Pro’s
– arata chiar fain. Super silent (nu bate, nu troncane). In oras esti konig!
– de banii dati nu iti luai ‘full option fara piele’ nici Lada sa fi fost
– mergi oriunde, oricand fara emotii (ma refer la multele zone cu low emission din Germania)
– fara nici o problema dupa 2 ani si 36k km (stau f aproape de office, majoritatea deplasarilor is fie la clienti, fie in interes personal)
In final – daca la inceput am strambat din nas ca principiu (ca alti colegi au Kia/Hunday – politica s-a schimbat relativ recent) – pot sa zic si eu ca de 40k eur cat a costat nu iti luai (apples to apples) nici macar un Niro elctric – dar diferenta in performanta pt un sofer ca mine e insesizabila. (asta ca sa ma refer la masinile achizitionate de firma unde lucrez).
Băi, în august mi-am luat un MG HS Hybrid + și vrei sa știi ceva? Îmi place maxim.
I-auzi, cine ar fi zis? :)))))
Să-l stăpânești sănătos!
Mulțam fain!
Salut! De ce nu ai facut o aroganta sa iti cumperi o chinezeasca si ti-ai luat Reno ?
Probabil ca peste vreo 10 ani cand se vor dovedi fiabile si vor avea piese de schimb dupa care sa nu astepti o luna si alte milioane de euro bagate in publicitate de BYD, Chery, MG si altele atunci vor fi luate mai mult in considerare.
Renault captur 15 zile lucratoare am asteptat dupa o teava de la aerul conditionat. Cupra formentor 10 zile pentru o vaselina speciala pentru trapa. Ambele garantie, reprezentanta. La formentor dupa un mecatronic de cutie asteapta un cunoscut de 2 luni..ma indoiesc ca are vreo reprezentanta stocuri pentru toate piesele de pe o masina
@Iancu, ce legătură are mașina mea cu ce-am scris în articol? Sunt fan Renault, dar cu ce anulează asta ce-am scris?
10 + ani de experiențǎ in auto aici…
In anii ‘50 se fabrica prima maşina 100% chinezeascǎ, cu suspensie inspiratǎ de la Mercedes şi componente derivate din cele ale producǎtorilor consacrați.
In anii ‘80 au inceput sa facǎ joint-ventures cu producǎtorii consacrați, au urmat apoi parteneriate si achiziții strategice, practic experiența lor nu incepe “de curând” aşa cum s-a impǎmântenit ideea printre noi.
In altǎ ordine de idei, ca şi volum de vânzǎri, Asia (in special China) este de 3 ori mai mare decât Europa.
Astazi, decizia de cumpǎrare se bazeazǎ strict pe o preferințǎ, o alegere subiectivǎ, fidelitate fațǎ de un brand, nostalgie, orice altceva doriți voi insǎ nu neapǎrat pe argumente tehnice, obiective.
Acum, categoric ca mai au de imbunǎtațit reteaua de service (si aici cea mai mare problema este resursa umanǎ calificatǎ, in special pe zona de electrice), provocǎrile din lanțul de aprovizionare pentru chestiunile acoperite de garanție și devalorizarea.
Si „brandul”, as adauga eu.
Ca alaturarile alea aleatoare de litere culese la intamplare din cutia de scrabble scapata pe jos nu inseamna nimic pentru nimeni decat poate pentru chinezi.
Dupa ce au furat la greu tehnologie si creiere din occident poate e cazul sa fure si niste idei si specialisti de marketing ca dumpingul de pret nu poate merge la nesfarsit.
Asa era acum niste ani cu masinile din Coreea de Sud. Toti ziceau ca sunt chinezesti, deci automat proaste. Apoi au vazut ca nu e asa. Insa deja au luat-o si coreenii pe urma europenilor, inclusiv la preturi, dar putin mai temperat. Eu deja consider scumpe Kia si Hyundai. Cu 15 mii de euro, cat am dat eu pe a mea Kia Ceed in 2017, acum abia daca iau ceva Picanto sau i10 :))) Deci probabil urmatoarea masina, daca mai iau noua, desi nu cred, va fi Dacia sau ceva chinezesc. Sau ceva SH chinezesc :))