Se pare c-am rămas prins de magia sărbătorilor și de spiritul Crăciunului, că nu mă mai pot opri din articole din astea pline de înțelepciune și învățăminte. Astăzi, de exemplu, ne vom delecta cu o temă extrem de dragă mie: cum să nu faci pipilică pe munca altuia.

Context. Foarte des, mult prea des pentru gustul meu, primesc un email sau un mesaj de genul ăstuia:

„Heeei, salut! Să știi că suntem aici mai mulți care îți urmărim de multă vreme activitatea și ne place mult de tot ce faci. Ține-o tot așa! (aici, de obicei, urmează și un emoticon d-ăla care râde cu toți dinții)

Ți-am scris pentru că ne pregătim să lansăm o aplicație revoluționară care va schimba fața planetei. Am dezvoltat in house un app care măsoară cu precizie astronomica durata actului de împerechere la pârșul de alun. (evident, este un exemplu pur teoretic, puteți înlocui aplicația asta pentru pârși cu orice altceva vreți voi, produse, servicii, orice)

Săptămâna viitoare avem lansarea oficială și ne-ar plăcea să ne ajuți cu un articol pe blog sau măcar cu o postare pe Facebook. Vrem să afle cât mai multă lume cât durează împerecherea la pârșul de alun. Mulțumiiim”. (aici urmează emoticonul care face cu ochiul sau ăla cu palmele lipite, în funcție de imaginația expeditorului)

Well, paradoxal, dar în ciuda tonului glumeț și optimist, mesajele de genul ăsta nu fac decât să mă irite groaznic. Ca să fie extrem de clar pentru toată lumea, nu le primesc de la oameni pe care-i cunosc sau cu care am mai lucrat, sunt mesaje sau e-mail-uri de la necunoscuți.

Să ne înțelegem, nu sunt absurd, îmi place să ajut și o fac de foarte multe ori. Dar adresările de genul ăsta mă enervează de mi se umflă vena aia groasă de la tâmplă. Știți de ce? Pentru că mi se pare că mă iau la mișto și-mi desconsideră munca. Nu știu de ce, dar când e vorba despre bloggeri, lumea trăiește cu impresia că: „ce mare lucru face și ăla, înșiră niște cuvinte. Ce, îl doare mâna să scrie și despre ce l-am rugat eu?”.

Nu, nu mă doare mâna, doar că nu despre asta e vorba. Că nici p-ăia de la protv nu i-ar durea mâna să difuzeze un reportaj despre produsul sau serviciul tău, dar nu cred că te-ai duce la ei cu o abordare de genul: „heeei, ce tari sunteți, m-am gândit că m-ați putea promova și pe mine moca”.

Pentru că, da, de-asta ai venit la mine, nu pentru că sunt eu frumos și deștept, ci pentru că vrei să-ți promovez ceva. Și pot să înțeleg că n-ai bani pentru promovare (sau că n-ai pentru mine), dar nu mă lua de fraier. Fă-mă să înțeleg de ce-aș face asta; fă-mă să vreau să te ajut; fă-mă să apreciez cumva munca ta și să consider că merită ajutorul meu. Dar fă toate astea fără s-o desconsideri pe-a mea.

Partea și mai tare este că dacă mă apuc să scriu despre ce m-au rugat, oricum nu impresionez pe nimeni. Produsul sau serviciul lor e atât de mișto, că practic mi-au făcut o favoare lăsându-mă să-l promovez. Iar dacă nu scriu, sunt doar un muist îngâmfat. Oricum o dau, bine tot nu ies.

Și-acum vin vă întreb pe voi, cei care vă chinuiți zilnic citind aberațiile mele de pe-aici, voi cam cum ați reacționa dacă v-ați trezi cu un email sau un mesaj prin care cineva (pe care nici măcar nu-l cunoașteți) ar veni să vă ceară să-i dați și lui ceva gratis din ce munciți voi.

Indiferent că produceți mobilă sau faceți pâine, indiferent că vindeți smartphone-uri sau bile de rulmenți, indiferent că sunteți șoferi de taxi, programatori sau manageri de multinaționale, vă treziți cu niște unii care vor să le dați niște produse de-ale voastre, gratis, pentru că au nevoie de ele. Totul pe un ton vesel și glumeț, după ce vi s-a apreciat și munca, desigur. Ce faceți, cum reacționați? Întreb extrem de serios, pentru că, deși mulți dintre voi nu credeți, tot muncă e ce fac și eu p-aici.

Nu de alta, dar eu când am fost ultima oară la supermarket și le-am zis ălora de pe-acolo „hei, urmăresc de multă vreme ce faceți și-mi place de mă piș pe mine”, nu știu de ce, dar nu i-am impresionat deloc și m-au pus să plătesc toate produsele. Cred că erau niște muiști îngâmfați sau ceva.

sursa foto: freepik.com