Sâmbătă iar am avut noroc porcesc, în sensul c-am prins o vreme absolut senzațională când am mers să ne plimbăm prin pasurile și prin trecătorile elvețiene, trei la număr: Furka Pass, Grimsel Pass și Susten Pass.
Oameni buni, vă spun cât se poate de serios, chestia asta este ceva ce trebuie să faci măcar o dată în viață. Adică să mergi cu mașina prin trecătorile din Elveția. Atâta frumusețe cu greu se poate descrie în cuvinte. Efectiv îți venea să oprești din minut în minut, să te uiți la ce e în jur și să te minunezi.
Îi știți pe toți oamenii ăia care susțin că Transfăgărășanul este cea mai frumoasă șosea montană din Europa? Vă spun eu ce e cu oamenii ăia: n-au văzut alte șosele montane din Europa și, în niciun caz, nu le-au văzut pe cele din Austria sau Elveția. Pentru că, dacă le-ar fi văzut, n-ar mai fi avut cum să susțină o asemenea aberație.
Pe scurt, Transfăgărășanul nu se poate compara din niciun punct de vedere. Lasă că peisajele în sine, din Elveția și Austria, te lasă cu gura căscată, dar să vedeți cum se prezintă asfaltul, masă de biliard peste tot. M-a pufnit râsul la comparația cu Transfăgărășanul, unde există porțiuni pe care efectiv riști să-ți rupi mașina.
Să ne înțelegem, nu zic că pe Transfăgărășan e urât, dar de aici până la „cea mai frumoasă șosea montană din Europa” e o cale atât de lungă, că mii de ani i-au trebuit luminii să ne-ajungă.
Doamne, de când voiam să spun asta!
Așa, revenind, spuneam că trebuie măcar o dată în viață să treci prin pasurile elvețiene cu mașina. O să înțelegeți de ce spun asta când o să le vedeți.
Vă las și un sfat bazat pe experiența noastră de ieri. Furka Pass este absolut senzațională, dar și absolut plină de mașini și motociclete. Cel puțin în weekend, așa se prezintă situația. Nu, nu se stă în coloană pe nicăieri, dar este foarte aglomerat. Da, trebuie văzută, fără îndoială, dar se circulă ca pe bulevard.
În schimb, dacă vreți să vă și plimbați, să admirați și ce e în jur nestingheriți de alte mașini, sfatul meu este să alegeți Susten Pass și n-o să regretați vreun pic.
De altfel, ca să vedeți cu ochii voștri cum stau lucrurile, v-am lăsat la final foarte multe fotografii (că m-ați rugat mai mulți). Uite, vă mai las și două videouri foarte scurte: unu și doi.
Și cu asta cam gata cu „e mai frumos la noi pe Transfăgărășan”. Nu, nu e. Nici pe departe nu e.
Ce mai vreau să vă zic este că am trecut prin toate cele trei trecători la volanul lui Volvo EX90, care este, de departe, cea mai mare mașină din EUROCHARGE. De altfel, când am văzut că o să conduc Volvo fix în ziua în care mergem pe trecători, m-am strâmbat bine de tot.
Ce naiba să fac cu ditamai balena asta de mașină pe drumurile alea mega-virajate și înguste. Și nu exageram deloc, chiar este o ditamai mașina de 7 locuri în care poți să bagi tot familionul, cu tot cu socri.
Mă și imaginam cum o să merg pe curbele alea ca pe Coasta Amalfi, oprindu-mă în fiecare curbă, până când mă asigur că nu vine cineva pe contrasens.
Nici pomeneală, a fost una dintre cele mai smooth experiențe. Așa mare cum e, lui Volvo EX90 i-au priit virajele alea de minune. Aproape c-aș putea crede că le aștepta și ea, sătulă de asfaltul dintre blocurile bucureștene.
Nu glumesc, dacă aveți în plan o mașină care să poată fi și statement, dar și mașină de familie, poate luați în calcul și EX90-ul. S-ar putea să vă surprindă foarte plăcut.
Ca să nu mai spun că pe lângă modul perfect în care a rulat prin trecătorile alea, stă bine și din punct de vedere al mobilității electrice. Are o baterie imensă de 107 kWh și două motoare care scot 510 cai putere, plus un cuplu de 910 Nm. Practic, bombă. Acum înțelegeți de ce era ea așa agilă?
Dar ce m-a lăsat pe mine cu adevărat cu gura căscată este cât de bine recuperează energia. Pe coborârile spectaculoase din trecători parcă sugea electroni direct din asfalt și-i stoca la loc în baterie.
Ca să înțelegeți și mai exact, balena asta de mașină a avut un consum mediu de 19.00 kWh/100km și o autonomie reală de 563 kilometri.
Dacă nu vă spun nimic cifrele astea, ia gândiți-vă că sunteți la voi acasă, vă puneți la volanul unui Volvo EX90 cu bateria încărcată 100%, și-o luați cătinel spre Grecia, să zicem. Cam cât din drum faceți până să încărcați prima și singura oară?
Acum înțelegeți?
Acum vă las să vă bucurați de fotografii.
…
EUROCHARGE by Schaeffler este un road trip prin Alpi cu 8 mașini electrice cărora le calculăm autonomiile și consumurile reale.
Susținut de: OMV eMotion, BT Leasing, Michelin, Server Config.


















































Pozele de pe drumul ala ingust, fara marcaje, unde au fost făcute?
Pe un drum îngust fără marcaje. :))))))
Nu știu, undeva lângă un lac galciar pe coborârea de pe pasul Susten.
meeeeeh, lacu’ ăla din video n-are, domne, albastru’ ăla voronețian…
altfel, io în Elveția n-am fost, da’ comentariul unei prietene (care a văzut ceva prin lumea asta) e priceless: „acolo nici frunza nu cade fără autorizație!”
Comentariu beton!69
Așa ar trebui și noi să respectăm natura! Când văd focuri în pădure făcute să își frigă slănină , poluând aerul și cu risc de incendiu mă enervez că pentru ei asta înseamnă să ieși în natură!
Superb!
Iti taie rasuflarea! Ma uit mai tarziu pe laptop, sa le savurez. Bravo lui Mester ca va duce in tururile astea!
PS hai ca le-am deschis si pe laptop, ce frumusete!
Nu stiu de ce imi plac tare peisajele montane, ca-s nascuta la deal.
Please-please, pot sa ma laud cu ce-am vazut asta vara in Norvegia, am urcat din Geiranger pe 2 serpentine din astea, si daca nu conduci tot iti taie rasuflarea cand esti pe partea cu rapa
https://www.dalsnibba.no/
https://www.visitgeiranger.com/eagle-road-eagle-bend
Si o chestie curioasa, toti soferii de autocar la agentiile de excursii erau romani.
Absolut superb! Elveția e așa frumoasă… Am avut ocazia, cu destui ani in urma să petrec vreo două săptămâni pe acolo. Cu treabă, nu în vacanță din păcate… Ce peisaje! Ce ordine! Cât de frumos!
Comentariu beton!11
Ce peisaje. Elvetia e pe lista mea, inca nu am ajuns, mi se pare senzationala din poze.
Ioi. Cam jumatate, aia suveranista, o sa iti spuna ca da si ce, tot la noi e ai frumos, cu ursii, mizeria din parcari si balciul de la Balea Lac. Ce Elvetia, lasa ca stiu ei ca au supt aia tot aurul de la noi, si de aia le merge bine, asa cum francezii iau apa din Vidraru si Spanioli pamantul din Dobrogea. Trasfagarasan si gata, nicaieri nu e ca la noi, noi suntem buricul.
Comentariu beton!18
nu știu alții cum sînt, da’ io cîn’ văd o comuniune a bățului cu gardu’ pur și simplu nu mă poci abține, merci @Răzvan! așa că, după ce am așteptat mai bine de 4 ore și văd că numeni nu ia inițiativa, ia să mai agităm puțin, suveranist, respectivul obiect aproximativ cilindric; așadar, prin intermediul colegului dă tripletă @Vali, am aflat că președintele Cehiei, un anume domn general Petru și Pavel s-a dat cu motoru’ prin Minunata Grădină, pe Transalpina și Transfăgărășan! iată ce declară:
„Cred că dacă oamenii merg la munte, cu siguranță nu vor greși, pentru că munții aceia au în continuare ceva sălbatic și, în același timp, foarte prietenos, ceea ce probabil că astăzi nu se mai găsește aproape nicăieri”, a declarat președintele Cehiei.
Citește mai mult la: https://www.profit.ro/stiri/life/foto-presedintele-cehiei-vacanta-pe-motor-in-romania-petr-pavel-a-vizitat-locuri-celebre-din-tara-noastra-22169988
PS bănuiala mea îi că a ales România în detrimentul unei țări civilizate are legătură cu faptul că aici nu-l cunoaște nici .ulea Spătaru’, și omu’ a căutat liniște, da’ dacă tot este spuză… sugeraniștii, the floor is yours!
na, că avusei o replică, da-și băga coada o culta, care știm noi…
Mie oricum Transalpina mi s-a parut mai frumoasa decat Transfagarasanul. Ho, nu dati cu rosii, nu zic ca e cea mai frumoasa din lume, ca n-am turbat. Si-mi asum ca n-am umblat destul, ca atare nu prea am dreptul sa stabilesc superlative.
Pe mine ma uimesc total mai ales cei care zic ca ceva din tara e cea mai-cel mai, in conditiile in care n-au prea umblat deloc prin lume.
Asa ca multumim, Mare Shef de blog, ca ne arati frumusetile. Am notat necesitatea imperioasa a unei plimbari prin locurile acelea. Hai sa-ti fie de bine in continuare plimbarea!
Comentariu beton!15
Elveția este de o frumusețe efectiv nepământeană 💚.
(Enter dacii și burebiștii: “dar avem Elveția și acasăăă, ei nu au viezuri, aaaaaaaaa!”).
Comentariu beton!14
N-au viezuri, dar au niște marmote super-simpatice. Totul este să ai răbdare, că norocul de a le vedea este foarte la îndemână de pe la 2000 m în sus. Și chiar împachetează ciocolata în staniol, că mie mi-a plăcut mai mult ciocolata lor decât cea belgiană. Zi faină să aveți!
Comentariu beton!15
Frumos, foarte frumos chiar pentru ca am fost in Elvetia si stiu cum e. Nu neaparat pe soselele mentionate de tine, dar pe ori unde am mers in Elvetia, pot sa spun ca peisajul iti taie respiratia de frumos ce e.
Eu am o singură întrebare: cine a pilotat drona?
Și ca să nu se simtă singură întrebarea, mai doua:
E legal în Elveția sa zbori la peste 200 de metri înălțime?
Era DJI sau Shahed? 🙂
Comentariu beton!11
Avem mai multe drone, nu una.
Nu cunosc legislația Elveției cu privire la drone, dar știu sigur-sigur că dacă nu era legal nu se ridica nicio dronă. Nu-l cunoști pe Meșter, de-aia întrebi așa ceva. 🤷♂️
Recunosc. Singurul meșter pe care îl cunosc e ala care-mi schimba uleiul la mașină…:)
Tot nu mi-ai zis daca era DJI ( un Mavik sau un Air, daca ar fi să mă iau după fotografii) sau un Shahed. Sa știu dacă vă dau ăștia la știri sau nu.
Oricum, fotografiile merita o 🍻.
Du unde naiba aș putea să știu? N-am avut nici cea mai mică curiozitatea legată de dronele alea. Și parcă nu i-aș trezi pe băieți acum, să-i întreb asta.
Nu-i trezi… Că dacă era Shahed ii trezea poliția!!! 🙂
SI daca lumea doarme tu ce faci huhurez la ora asta? Te mănâncă talpa să mai conduci ceva?
Io sunt treaz de două ore. 🤷♂️
De la vârsta ni se trage. Și eu tot pe la 5 mă trezesc. Cafeaua băută pe întuneric e cea mai bună. Plus că e liniște. Nimic nu se compară cu liniștea.
La 5:30, cu cafeaua fierbinte langa tine (Lavazza in cazul meu) și excelurile par frumoase… 🙂
Frumos, aș minți dacă aș zice că nu-i.
Elveția turistică 10/10
Elveția ca ex-pat 0/10
În schimb mi-o lăsat gura apă când am citit: Volvo 510 cai, cuplu 900 Nm. Asta-i cu adevărat frumos.
P.S. Superbe poze, mulțam de muncă, Mare Șăf de Blog. 💪😎👍
Comentariu beton!16
❤️
Ba Ioane, nu-ti ajung austriecii? Acum te iei și de elvețieni?
Elveția e ca o prostituată… Neutră. Și-o ia de la toți și o dă la toți. Și între timp trăiește bine!
@John Temple
Poate imigrantii si nu expatii. Expat in Elvetia inseamna salariu generos, scoli private si vila platita de companie, zburat la biz class, etc…La noi in firma se bate lumea pe un international assignment in Elvetia. Mai ales americanii si mai ales de vreun an incoace.
Nici pentru imigrantii nu e chiar rau cu conditia sa stai in orasele mari. Da, la tara, oamenii sunt foarte inchisi si conservatori. La oras e altceva sunt comunitati foarte mari de straini si societatea e mult mai deschisa si sunt foarte multe resurse pe partea de integrare si suport.
Pentru turisti e cam 7/10, Elvetia se orienteaza catre turismul e lux si nu de masa si ia pielea de pe turisti. Preturile sunt foarte, foarte mari pentru straini (localnicii au facilitati si reduceri).
Acum vreo doi ani, in drum spre Italia, ne arăta navigația un blocaj total la St. Gothard, așa ca ne-a propus un drum, mai lung, ce-i drept, dar fără tuneluri.
Lasă ca tunelul St. Gothard e o aventură in sine, dar drumul ăla ne-a pus capac. Așa cum spui, chiar ne opream din când in când sa admirăm peisajul tăietor de respirație. Am mers pe drumul ăla gândindu-ne, tot timpul ca nu, așa ceva nu există! Parcă era decor de film cu alpiniști.
Mai mult ca sigur v-a recomandat traseul pe trecătoarea San Bernardino. E un drum absolut senzațional.
Aș mai recomanda și Julier pass, un traseu care e mai puțin aglomerat decât Furka sau Susten dar la fel de frumos.
Nu „știe” ei, da’ cel mai „frumos” e pe Valea Oltului
Comentariu beton!22
De acord cu tine Mihai. Dar să vezi cum se simt pasurile alea mergând cu motocicleta.
E divin !!!
Adevărat. Erau sute de motocicliști sâmbătă pe Furka.
F frumos, da’ io vreau sa stiu ce masina era aia rosie, din coada mereu 🙁
Si aveti o ordine prestabilita a masinilor?
E Mazda 6e.
Nu, n-avem ordine prestabilită, cum se nimerește în momentul ăla.
ma gandeam io ca-i Mazda, preferata mea.
culoarea e emblema lor.
Si noi am trecut prin Elvetia ca sa ajungem in Italia. Am facut si tunelul, eu fiind claustrofobica nu stiu cum de am rezistat, poate pentru ca nu stiam ca este acel tunel, sotul a omis sa ma informeze stiind problemele mele cu tunelurile, dar sa revenim, chiar daca doar am tranzitat Elvetia peisajele au fost superme: lacuri, paduri, pajisti, localitati pitoresti. Dar ce m-a impresionat mai mult este ca ne-am oprit sa punem benzina si in spatele statiei se vedeau muntii, padurea era la doi metri si un paraias curgea in albia lui la intrarea in padure. Ne-am asezat pe malul apei sa admiram peisajul si mai, mai ca-ti venea sa o iei la pas prin padure sau sa faci un picnic chiar acolo langa apa. Aerul era racoros si respirabil. Si mai toti care se opreau la benzinarie aveau aceeasi pornire, sa coboare la parau si sa admire privelistea. Ne-am bucurat si noi de o mica bucatica de Elvetia.
Comentariu beton!12
Cum planurile mele de călătorie pentru anul ăsta s-au dus de suflet, stau și mă uit cu ochi mari și ușurel umezi la pozele astea. Și mă gândesc că…munți și ape și văi avem și noi. Diferența e că ăștia au știut să facă din ele și resursă și peisaj. Elveția nu a ajuns așa pentru că a pus Dumnezeu țara pe munții ăia. Țările sunt cu oameni în ele, ca să zic așa. Iar experiența voastră mi se pare senzațională. Chapeau bas pt Meșter și echipa lui!
Comentariu beton!13
Tocmai ne-am planificat un tur de vreo două-trei saptamani, cât ne-o tine punga, in Elvetia-Austria, in aprilie sau mai anul viitor. Plodul se duce frecvent in Elvetia, la prieteni, si ne tot toaca la cap sa venim si noi. Chiar astept cu nerabdare.
GC-200 din Gran Canaria mi se pare muuuult mai spectaculos decât Transfagarasanul.
Sper să ajung și prin Elvetia cândva.
Mă uit la pozele din articol: senzaționale!
Am fost puțin prin Elveția in 2015, e absolut superbă. Legat de Transfăgărășan, cred că discuția era că e probabil cel mai mișto drum pe care sa te dai pe curbe, cu o mașină capabilă. Daca ai și asfalt măcar decent. Ca peisaj e mișto, dar nu cred ca e unic în lume. Ce strică aproape orice in RO e nepăsarea autorităților 😒 Si atitudinea cetățenilor 😒 In special a vajnicilor urmași ai dacilor 😆🤭
Io tot nu pricep de ce să stric bunătate de mașină pe socri…
Comentariu beton!12
Io am impresia că ți s-a urât cu binele. Știi că ești pe lista neagră întocmită de patrioți, da? Și nu te potolești deloc! Ce e așa greu de priceput că tărâm așa frumos ca spațiul carpato-danubiano-pontic nu să iegzistă?
P.S. Din Elveția n-am gustat decât traseul Bernina Express (ghețarul Palù, Morterasch, Diavolezza și alte alea) și St Moritz. Niște săraci, ce să zic? Nu au nici măcar un pet pe jos. Bine, la cum arată țara aia bănuiesc că pedeapsa pentru asemenea fapte e scaunul electric, sau ceva!
Comentariu beton!11
Mai mult decât frumos. Dar nu-s urși!
Eu n-am fost pe la dumnealor, dar au venit doi elvețieni la noi in delegație. Cu timpul socotit ca dupa un ceas elvețian. In ziua in care trebuia să plece, aveau un avion de prins, directorul ordona sa ii mai reținem cam un sfert de oră ca să ajungă și el la poza de final. „Five minutes” – zicea sefa de la HR. La care unul dintre ei mârâie „No, we don’t have 5 Romanian minutes”
Comentariu beton!18
@Herr H: Anul trecut i-am luat soacră-mii, de ziua ei, un loc de veci. Ea, fiind o fire practică, s-a bucurat.
Anul ăsta nu i-am luat nimic. A ridicat o spâncenă și m-a întrebat de ce.
-Am văzut că n-ai folosit cadoul de anul trecut.
Comentariu beton!30
Superbe fotografii, mulțumesc!
Oameni se raportează la ce văd, dacă nu au văzut acele pass-uri ci doar transfagarasan-ul nu pot spune altceva, peisajele sunt superbe și merită văzute și acele locuri.
Absolut superb! Esti un norocos! Continua sa ne bucuri cu peisaje si povesti din aventura asta. Si eu sunt fan Elvetia, am vazut o acum 10 ani o saptamana dar mi-a ramas in gand. Calatoarie frumoasa in continuare!
Minunată Elveția, e o țară de vis, epitetele sunt prea sărace pentru a o descrie. M-am întors de vreo 5 zile, după două săptămâni petrecute acolo și nu mă gândesc decât la următoarea vacanță, să aprofundez subiectul. Oriunde mergi, merită! Și da, mare dreptate ai, Mihai! Nu e mai frumos la noi pe Transfăgărășan. P.S. Dacă ești fan ciocolată, încearcă Laderach cât mai ești pe-acolo.
Din punctul meu de vedere, Transbucegiul e mult mai frumos decat Transfăgărașanul, în special cei câțiva km amărâți de sus, după ce ieși din pădure.
Io am zis acum vreo 20 de anișori că în Elveția iarba e mai verde și cerul mai albastru, și mi se confirmă asta de fiecare dată când ajung pe-acolo 🙂
Cred că a fost foarte plictisitor drumul prin munții ăia fără turme de oi. Să nu ai ocazia să-i spui lu @Meșter bancu ăla cu: uite bă ce oi multe, și miei…
E mai mișto la noi!
Frumos!
Dacă îmi ies planurile, la un moment dat vom trece pe acolo într-un MINI Cooper S Cabrio.
Ai pariat că o să joace Dinamo București în Champions League la anu?
Vorbim de planuri, nu de Star Wars.
Superb!
România are frumuseți naturale, potențial, și ar putea fi ca Elveția, dacă am fi și noi civilizați și organizați ca elvețienii.
Din păcate, nu sîntem și nici vom fi.
Vorba cronicarului, am fost și sîntem „în calea răutăților”.
Și la porțile Orientului, „où tout est pris à la légère”.
Superbe locuri si superbe fotografii 🤩
Acum 10 ani am fost cu sotul prima oara in Austria (cu moto, eu sunt pe șaua din spate) si am dat de Grossglockner întâmplător (nu ne-am făcut temele 😀). Am văzut pe harta ca sunt ceva serpentine, hai sa vedem ce e acolo. Nfine, ajungem, începem sa urcam si eu zic de colo: „Bah, asta pare a fi un fel de Transfagarasan austriac”. Si mergem, si mergem, drumul lat si asfaltat impecabil, pe marginea drumului cate o mașinărie de tăiat vegetația si oameni cu suflante care dădeau la o parte de pe sosea ce cădea de la mașină, peisaje care iti tăiau răsuflarea, toaleta publica curata cu apa calda si hârtie igienica. Dar drumul cat de frumos si ce peisaj.
De atunci am fost pe multe șosele din astea din Austria, Italia si un pic in Elveția.
Nu ca Transfăgărășan nu e frumos si „altfel”, dar e total neîngrijit, plus ca sunt si multi romani pe acolo care opresc mașinile in mijlocul drumului sa facă poze cu ursu’, deci riști chiar sa nu te mai întorci viu, mai ales daca esti cu moto.
Frumusețea e în ochii privitorului.
Elveția e superbă ca peisaj și mai e și curată și dichisită. E și scumpă (ca să aibă și un defect! Unii ar zice și plictisitoare)
Când trăiam în UK îi auzeam frecvent pe localnici spunând despre locul x sau y (de la ei din țară) ca e un mic colț de rai sau cel mai mișto loc de pe pământ (nu aberez, oamenii așa vorbeau, pentru că exageratul era parte din cultura lor).
România cu Transfăgărășan e mai bogată decât ar fi fost fără el.
Ca fapt divers, până să fie pătrunși de spiritul naționalist, elita partidului comunist român își făcea concediile în, ai ghicit, Elveția. Abia apoi au început cu construcția stațiunilor de pe litoral etc.
Drum bun pe (oriunde) unde te poartă viața!
0