În ultimele săptămâni am fost nevoit să mă deplasez mai des cu mașina, mult prea des pentru gustul meu. Prin București, zic.
Prieteni, ori sunt eu rupt de realitate (din cauză că merg cu mașina prin oraș extrem de rar, doar când n-am alternativă), ori s-au înmulțit spectaculos cazurile de sinucigași de serviciu. Ce, nu știți ce sunt sinucigașii de serviciu, este?
Lasă că vă zic io. Sunt cetățenii ăia care se aruncă pe trecerile de pietoni de zici că-s hotărâți să ajungă în veșnicele plaiuri ale vânătorii și nu știu cum să facă asta cât mai repede. Ăia care nu se uită în stânga, nu se uită în dreapta, pe scurt, nu se asigură în niciun fel înainte să calce pe trecerea de pietoni.
Toți fiind convinși, probabil, că dacă au prioritate (că de avut au) sunt protejați de niște ziduri invizibile sau ceva. Băi, nu știu, dar mă uitam la ei cum se aruncă pe trecerile de pietoni ca orbeții și jur că mă întrebam cum o fi să nu ai nicio brumă de instinct de supraviețuire.
Majoritatea lor sunt ori foarte tineri, adolescenți sau pe-acolo, merg cu ochii în telefoane și cu căștile în urechi, ori bătrâni înfofoliți din cap până în picioare. Cel puțin la ăștia din urmă, la bătrâni, mă uitam efectiv consternat. Bărbia în pământ, privirea-n jos, și traversau cu aceeași încrâncenare pe care le-o poți citi pe fețe și-n autobuze, tramvaie sau metrouri. Doar că acolo se luptă maximum pentru un loc pe scaun, pe când pe stradă e vorba despre viața lor. Sau hai, să zicem că nu pentru viața lor, poate scapă, dar cam cât de lejer o fi să-ți revii după o fractură de bazin la șaptezeci-optzeci de anișori?
Nu știu, creierul meu nu reușește să înțeleagă dacă oamenii ăștia chiar nu-și dau seama că există situații în care mașinile pot scăpa de sub control? Iar două tone de metal în mișcare nu sunt chiar cel mai plăcut lucru pe care ai vrea să-l știi dând peste tine. Și-atunci ce-i mână în dorința asta arzătoare de a traversa fără să se asigure?
Șoferii ăia sunt și ei oameni, iar oamenii mai și greșesc. La cum arată situația mortalității din accidente auto, în țara asta, se pare că greșesc destul de des. Și-atunci de ce vrei tu să îngroși statisticile astea, când e atât de simplu să faci un singur lucru: nu începi să traversezi până nu te asiguri din toate părțile și până nu vezi mașinile oprite.
Da, da, chiar dacă ești pe trecerea de pietoni și, nu-i așa, ai prioritate. Că sunt spitalele și cimitirele patriei pline de cetățeni neînfricați care au ajuns acolo cu prioritatea-n mână.
sursa foto: freepik.com
Regula numărul unu, fie că ești pieton, fie că ești la volan sau pe trotinetă, este să ai grijă de tine. Dacă nu ai tu, cum poți avea pretenții de la alții?
Comentariu beton!128
Deși nu am permis de conducere,la fel mă mână gândul:unde vă grăbiți frate,la 70 de ani ,pe trecerea de pietoni?idem și la fel🤣 unde goniți când urcați în autobuz?că rare cazuri ca mine,care au făcut copil la 45,și încă aș avea motive să mă grăbesc.. .cu prioritatea în mână și eu era să fiu un nume pe un certificat negru,aveam 🎧 pe urechi,de am auzit tramvaiul la 5m maxim de mine,taman în București,Pipera,zona metroului .De atunci n-am mai avut 🎧 la mine.
Comentariu beton!41
Primul lucru pe care mi l-a spus tata in timp ce ma aducea la Bucuresti pt facultate a fost sa nu merg niciodata cu castile pe strada. L-am ascultat 😊
Comentariu beton!54
acum mult prea multi ani, eram in liceu, veneam in bucuresti pt controale medicale. cu una din astfel de ocazii trebuia sa traversam, se face verde pt pietoni, dau sa cobor de pe bordura, taica-meu: stai sa afle si astia ca s-a pus verde. ca si tine, Carmen, l-am ascultat mereu.
Comentariu beton!26
Iar pe unii îi apucă vorba chiar lângă trecerea de pietoni, și după ce oprești să le dai prioritate, îți fac semn că nu trec. Am întâlnit, și cred că nu doar eu, cetățeni care dirijază circulația, vezi doamne, ei nu vor să oprești, că trec după aia… „Păi stai în pwla mea mai departe de trecere, că nenea polițist nu te întreabă pe tine de ce nu dai prioritate”. Eu așa fac, dacă văd că nu sunt multe mașini, mă depărteze de trecere vreo 2-3 metri
Comentariu beton!84
@Anel, lângă trecerea de pietoni? 😀 Să-i vezi făcându-ți semn să treci când sunt PE trecerea de pietoni…cu ambele picioare chiar!😥 Și se încăpățânează să nu treacă, deși tu ai oprit, regulamentar. Ba chiar se enervează că nu le apreciezi mărinimia!😁
Un singur lucru mi-a plăcut în mandatul lui Sorin Cîmpeanu, fostul Ministru al Educației! Proiectul legislativ pentru a introduce materia Educație Rutieră, prin care elevii din învățământul obligatoriu de stat, privat și confesional să beneficieze de cel puțin un curs de prevenție rutieră o dată la două săptămâni. Bine, eu consider că ar fi cazul chiar de două ori pe săptămână, dar asta-i altă poveste. Măcar e un început!
Comentariu beton!69
Voi sunteti aia care ajuta batrana sa treaca strada chiar daca nu vrea? :))
Bai, am patit, era noapte si un betivan gravita dubios in jurul meu, asa ca la un moment dat, cand nu era atent, m-am oprit sa-l las sa ia avans. Eram la 1 metru de trecere (nu stiu ce 3 metri vrei tu ca n-aveam de unde), evident a trebuit sa “dirijez circulatia” ca sa nu astepte si masina dupa mine. A dat ochii peste cap si si-a vazut de drum, nu vad unde e marele inconvenient
@Anel Foarte amuzant ai prezentat situatiile 😂dar asa e..am intalnit si eu persoane din astea mai ales cele in varsta
Dar cum, dar ei au DREPTURI. Cele mai simpatice sunt mămikile care traversează împingând hotărâte căruciorul în față și țuguind ofensate buzișoarele: “nu vede că am copil mic?!“.
Comentariu beton!60
După care apare la știri…
Culmea e ca e discutabila treaba cu drepturile: articolul de mai jos spune ca au si obligatii, ceea ce face ca evenimentul sa devina culpa comuna (sofer si fostul pieton, actualmente victima)
Art.72. –
(3) Traversarea drumului public de catre pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate si semnalizate corespunzator, iar în lipsa acestora, în localitati, pe la coltul strazii, numai dupa ce s-au asigurat ca o pot face fara pericol pentru ei si pentru ceilalti participanti la trafi
Comentariu beton!17
Nici eu nu le inteleg p-astea sincer. In natura, mama isi protejeaza puiul, nu-l arunca in fata turmei de elefanti sa-l calce. O fi si asta o forma de selectie naturala, poti sa stii?
Comentariu beton!21
@Michelina, nu, este doar o forma de nesimțire. O categorie de oameni care fac copii sa se folosească de ei, si ii bagă la înaintare ca pretext sa aibă prioritate. Nu ti s-a întâmplat niciodată sa isi târască odraslele direct in picioarele/bagajele tale ca sa te oblige sa le ocolești indiferent daca ai sau nu loc sa o faci? Toata lumea sa se evapore, ce caută pe strada lor?
Comentariu beton!18
Confirm ce zice @muni. Am dat peste o proasta de genul asta si femeia era pe la 40 nu vreo mamica la 20 si un pic sa zici ca nu a avut timp sa se maturizeze. A venit pe ultima suta de metri in tren, l-a facut nesimtit pe un tip pentru ca si-a pus bagajul sus cu toate ca avea loc un pic mai departe (era destul de aglomerat si stiti cum e de sarbatori cu bagajele prin tren). Bineinteles ca a bagat copilul la inaintare „nu vedeti ca sunt cu copilul?!” dupa care s-a urcat cu picioarele pe scaun ca sa isi urce geaca sus. Cand ii zic ca are agatatoare langa ea, „ah, nu, eu vreau sa o pun sus ca sta mai bine”.
La fel cum sunt si jeguri care toata viata lor asteapta sa ajunga batrani ca sa ti-o bage pe aia cu „nu vezi ca sunt batran”
Comentariu beton!19
Din câte știu, chiar la nesemnalizate sau chiar la colțul străzii, te asiguri, cobori de pe trotuar fără să plonjezi și îți faci cunoscute intențiile față de ceilalți. La fel cum semnalizeze pe motocicletă sau în mașină, tu, ca pieton, trebuie să faci asta. E, acum câțiva ani, nu știu câți anume, a fost un curent din ăsta de învățat reguli, aflat ce drepturi ai etc. Am învățat și că pe trecerea de pietoni, pietonul are prioritate. Din păcate, n-am învățat și că trebuie să-i dai timp șoferului pentru a opri. Pietonul a învățat doar drepturile participantului la trafic, nu și obligațiile. E drept că și șoferii sunt foarte grăbiți, iar cu alea 30 de secunde la trecerea de pietoni, riscă să-și piardă racheta spre lună, unde face omu’ naveta, dar totuși, și ca pieton, trebuie să-ți faci cunoscute intențiile. Să semnalizezi! Bătrânii sunt încrâncenați pe ceva, pe viață, pe faptul că au ajuns la sfârșitul filmului și mai voiau unul (I know I want one), pe pensia care întârzie etc, dar tinerii, părerea mea, sunt copiii primei generații cu rucsacul în cârcă in mijloacele aglomerate de transport în comun.
Comentariu beton!34
“ Din păcate, n-am învățat și că trebuie să-i dai timp șoferului pentru a opri. Pietonul a învățat doar drepturile participantului la trafic, nu și obligațiile”
Mare adevar graiesti aici.
Comentariu beton!16
Nu stiu cat ma injura soferii care incetinesc la trecerea de pietoni, dar de cele mai multe ori astept pana se opreste masina in fata mea, sa vad eu ca sigur ma lasa sa trec, apoi inaintez sa vad daca opreste si masina de pe banda 2.
Am auzit un parinte care le zicea copiilor sa traverseze dupa ce au eye contact cu soferii, asa sunt siguri ca sunt vazuti si ca opresc masina la trecere.
Cel mai mult ma enerveaza soferii care pleaca de la trecere inainte sa termin de traversat, fix prin spatele meu. Nu, nu traversez in reluare, mereu ma grabesc, dar unii se grabesc mai tare…
Comentariu beton!66
Eu sunt un astfel de părinte și e corect cum procedezi tu.
Am mai povestit pe aici, locuiesc în Olanda și înainte să încep să conduc, deși aveam permis de mulți ani, am făcut și niște ore de școală de șoferi. Sunt foarte multe detalii despre care eu în România nu am învățat. De ex, la trecerea de pietoni eu încetineam și nu înțelegeam de ce pietonul sau bicicleta nu trec.
Instructorul mi-a explicat că trebuie să opresc complet mașina și să fac contact vizual cu ei, altfel nu trec, că așa învață.
Mie îmi e groază de condus în România. Și în Italia la fel, o fi sângele latin, dar în Italia măcar te înțelegi prin claxon și dat din mâini.
Comentariu beton!35
@D., dar știi care e diferența? Că nici olandezii ăia nu s-au născut civilizați. Diferența e că majoritatea intersecțiilor semnalizate au și camere. Dacă n-ai oprit de tot la trecerea de pietoni, vine amenda în plic, prin poștă. Și uite așa nu mai stă nimeni să scoată capul pe geam să urle: „ți-a luat mă-ta trecere de pietoni?”.
Mi se întâmplă foarte des ca pe trecere de pietoni semaforizată (Stoica Ludescu) să nici nu aștepte șoferul să depășesc lățimea mașinii lui și să plece în trombă ca un dement, da, pe verdele pentru pietoni și roșu pentru turisme, șoferi începători de DB, TR, IF, GR, OT. Și eu sunt șofer și conduc zilnic, marcajele, semafoarele, indicatoarele sunt doar pentru unii. Mersul cu ochii în telefon sau căști pe urechi este sinucidere curată.
Comentariu beton!26
@Mihai, da, sunt camere peste tot și oamenii au simț civic, reclamă și te trezești cu amenda acasă. Sunt și ore de educație rutieră în școala primară și copiii dau un examen de mers pe bicicletă. Când ai câteva generații care au trecut prin asta se vede în comportamentul tuturor participanților la trafic.
Comentariu beton!28
Mie un taximetrist mi-a spus să mă uit în ochii șoferului mașinii prin fața căreia vreau să trec, să fiu sigură că oprește la trecerea de pietoni.
Și pe mine mă enervează la culme șoferii care calcă accelerația înainte să ajung pe celălalt trotuar. Despre ei eu spun că sunt șoferii care te calcă pe glezne.
Comentariu beton!22
@Carmen, me too. pana acum n-a iesit niciunul sa ma injure sau sa ma bata si nici n-am patit nimic, asa ca imi inchipui ca fac bine. 🙂
@Camelia, eu despre aia zic ca imi sterg fundul. cel mai des am observat la trecerile unde pietonul are verde si soferul galben intermitent.
Ei ca ei… sa zicem ca nu au instinct de supravietuire, sau sunt mai imbecili ca o euglena beata. Problema mea sunt cei care fac asta impreuna cu un copil!! Imi vine sa ma dau jos la ei si sa ii las lati acolo, cu falca rupta, nu cu bazinul!! Jur ca as face-o daca as stii ca nu ar ramane copilul acela traumatizat pe viata!
Chiar ieri am vazut o mama tanara cu un copil in brate si altul de cel mult 4 ani de mana, angajandu-se in traversare pe un bulevard cu 6 benzi, pe trecere, fara sa se asigure. Am fost prima masina care a franat si am strans de volan pana am simtit ca imi amortesc mainile ca sa nu ma dau jos la ea.
Comentariu beton!33
Mâcar era pe trecere. Să-i vezi făcând asta fără să fie pe trecere, tot cu copiii de mână.
Comentariu ascuns de spiriduși!
[Click aici]
Lumea zice că aberezi.16
Mă, nuș, parcă n-aș fi împușcat-o în ceafă pe fie-mea. 🙂 Peste care a dat mașina în clasa a opta, fix pe sistemul ăsta: s-a aruncat pe trecerea de pietoni fără să se asigure.
JT, vreau să cred că ai scris asta într-un moment de sincopă a rațiunii.
Comentariu beton!19
@Greta, hai, mă, îl știi pe @JT de ieri de azi? Omu’ e radical pe anumite subiecte, citești, ridici din umeri și-l iei așa cum e.
@MV: 😬😬😬
Bine, hai. De dragu’ tău că mi-ești prieten, nu-i împușcăm în ceafă, le dăm bice pe spinare: 30 la adult/adolescent și 1 la copilu’ până-n 14 ani.
@Greta: nu, deloc. Așa-s io mai dat dracului. 😈😈😈
Se dezbate încă. Ce zici?12
Da, păi faza e așa, ce bice pe spinare să-i mai fi dat lu’ fie-mea (deși merita) când accidentul s-a soldat cu o dublă fractură de gleznă de care a tras vreun an întreg? Cu două operații, cu tot tacâmul. Plus o cicatrice care va fi acolo toată viața.
@MV: da, ai dreptate. Deci trebuie modificată legea: biciul, respectiv bicele pe spinare se aplică NUMAI în cazul în care victima nu a suferit deja o leziune din cauza propriei neglijențe. În caz de leziune, biciul/bicele se consideră aplicat/e de facto.😎
Este că-s milostiv? 😎
Se dezbate încă. Ce zici?23
Da, da, ești plin de magie zilele astea. :))))))))
🎄🎄🎄🥳🥳🥳🎄🎄🎄
Ho! Ho! Ho!
Let the 3 hoes come to me!
🤣🤣🤣🤣🤣
Se dezbate încă. Ce zici?12
Iar a făcut JT o criză de hatereală 🤦🏻♀️
@Muni: 🤣🤣🤣🤣🤣
Nu, deloc.
Educația trebuie să-nceapă de undeva, iar în România educația e lipsă la apel. De aceea trebuie făcută cu biciul. Sau pistolul, după caz. 🤪
Nepotul meu cel mare, după ce a împlinit 14 ani, a dat examen cu poliția pentru a putea circula cu bicicleta pe drumurile publice și a primit un permis pentru asta.
@JT, super, facem si permis de pieton. Si cine nu il ia merge cu… mașina? 😂
@Muni: ce spun io-i valabil în Austria, unde locuiesc, în România nu știu să existe așa ceva.
Din păcate, în România, habar n-am ce se predă la orele de educație civică.
După mine, educația civică ar trebui începută de la grădiniță.
As mai adauga ,la camuflaj,cate o gluga trasa pe ochi, din pricina careia nu vede decat varful pantofilor !
Desigur ca esti primul responsabil de viata ta,dar cand ai un copil de mana,el este prioritatea nr.1
Comentariu beton!14
daca am gluga, eu o dau la o parte. doar n-o sa traversez cu ochelarii aia de cal. 🙂
mai ales ca am un glaucom care joaca un pic alba-neagra cu campul meu viziual.
In afara de mosnegii incrancenati si de generatia Z cu castile pe urechi si ochii-n telefon, ai uitat o categorie. Noua si extrem de periculoasa. Ma refer la cetatenii pe trotinete, de preferinta cate doi, care nu traverseaza pe LANGA trotineta ci PE ea, aparand, in viteza, de nicaieri.
Bine, astia sunt bombe pe roti, indiferent pe unde circula. Pe carosabil fara sa aiba idee de codul rutier, pe trotuar, de nu stii ce te-a lovit.
Comentariu beton!39
Da, i-am uitat, că e frig afară și n-am prea văzut.
Da’ ăștia sunt totuși la altă categorie.
@Ruxandra: în Austria am văzut doar 2 bătrâni trecând strada la trecerea de pietoni pe lângă bicicletă, restu’ o trec călare pe ea, dar se asigură. Măcar atât.
Io când văd un biciclist automat reduc de la 45 km/h la 20 km/h. Prefer să mă-njure cei din spatele meu decât să-l văd p-ăla pe capota mea. Nu de-alta, dar reparația-i scumpă la mașini, în ziua de azi. 🤣🤣🤣
Comentariu beton!16
@John Temple: si in Germania e o regula: daca langa marcajul pentru pietoni, exista marcaj pentru biciclisti, au voie sa traverseze PE bicicleta. Daca marcajul ala nu exista, se dau jos si merg pe langa bicicleta.
@Ruxandra, am văzut asta și în Olanda. Dar, da, sunt semnalizate și se vede din cosmos că ăla e un loc prin care o să vezi biciciștii traversând fără să se dea jos de pe bicicletă.
Oo da..unii trotinetişti circulă cu credința că au 7 vieți. Unul din ăsta m-a făcut să nu mai dorm bine noaptea după ce a trecut razant, pe întuneric, prin fața maşinii în care eram, apărând subit din spatele unei dube care venea pe sensul opus. Şi nu conduceam eu..
Dacă ar avea carnet de pieton, obținut cu examen, si la care să se aplice și penalizările asemănătoare carnetului de conducere auto, poate ar mai învăța ceva și ar fi mai atenți. Dacă i-a luat poliția carnetul de pieton să stea în casă
Problema s-ar putea rezolva mult mai simplu, că asta cu permisul de pieton e o utopie. Dacă legea i-ar sancționa și pe cei care se aruncă pe trecerea de pietoni fără să se asigure, să vezi ce s-ar modifica paradigma. Dar nu, la noi, dacă șoferul te lovește pe trecere e vinovat, nu contează în ce condiții s-a petrecut accidentul.
Mihai, îmi pare rău, dar șoferul trebuie sa fie vinovat dacă lovește un pieton pe trecere, indiferent de circumstanțe. Pe fondul problemei îți dau dreptate, poți sa te duci la cele sfinte cu prioritate cu tot, ca pieton, chiar anul trecut a fost cazul unei fetite de 13 ani la noi în oras. Lovită pe trecere de un „viteaz” care deși avea vizibilitate, avea și limitatoare de viteză înainte de trecere și cu toate astea a făcut ce a făcut…
eu am glumit la chestia cu permisul de pieton
Știu. Iar io am încercat să dau o soluție serioasă.
92 de morți la milionul de oameni vii. Primul loc în UE. Statistica demonstrează că suntem și șoferi deosebit de proști dar cu vise umede de piloți însă suntem și pietoni la fel de proști.
În general suntem cocălari plini de ifose și ca șoferi și ca pietoni.
Comentariu beton!49
@Edelweiss: din păcate, în România, lipsa infrastructurii destinate bicicliștilor e cam inexistentă. Și asta e un factor destul de important.
Lipsa educației bate lipsa infrastructurii întotdeauna.
Comentariu beton!49
@Edelweiss: asta așa e, ai dreptate.
Eu sunt pieton, în toate țările și orașele. Unul care se asigură, nu sare pe trecere, nu consideră că i-a trecut mama strada pe nume. În ultimele 2 zile, era să mor pe trecere de pietoni de 3 ori. Pentru că, nu-i așa!, de ce să reduci viteza când ai trecerea semnalizată, iar omul e în mijlocul traversării? Perspective…
Comentariu beton!25
Da, păi stai că n-am scris nicaieri că șoferii de la noi ar fi vreo lumină, dimpotrivă. Tocmai de-aia trebuie să sufli și-n iaurt.
@Andreea: dacă o să spun că acel tip de șoferi merită un glonț în ceafă, o să spună lumea că-s rău.
Mă apucă toți dracii când io-s oprit pe banda 1 să dau prioritate pietonului angajat în trecere, iar pe banda 2 trece un imbecil cu mașina în viteză.
Comentariu beton!42
JT, aici vin și eu cu tine 🙂
Comentariu beton!15
Am patit-o o dată: eram pe trecerea de pietoni pe un bulevard, mașina de pe b1 oprește, dar pe b2 vine un jeep cu viteza, fără nici o intenție sa încetinească. A trecut la o palma de mine, si nici acum nu știu ce mi-a oprit pasul. Dacă îl făceam, sigur nu mai scriam aici azi. Când am ajuns în mijlocul scuarului, pe trotuar, mi s-au înmuiat picioarele
Comentariu beton!16
Era un joc demult unde trebuia sa treci o broscuța strada. Fix așa traversez eu. Fac un pas, ma holbez la primul șofer. Ala se simte sa frâneze si spera săracul sa nu fie nevoie sa si oprească. Ghinion, ca ma opresc eu la marginea benzii iar sa ma holbez la al doilea șofer. Si tot așa. Se pornește cu scârț in spatele meu si se arunca tot felul de organe pe geam, pentru că șoferii au voie să se grăbească, nu ca pietonii. Dar desigur ca eu sunt mândra ca mi-am îndeplinit obligația legala de pieton.
Pietonul are dreptul sa traverseze pe trcerea te pietoni, dar inainte de toate are OBLIGATIA sa se asigure
Mai este si categoria celor care traverseaza pe langa trecerea de pietoni. Le este frica, cica musca zebra
Comentariu beton!20
Si cum stabilesti ca si-a indeplinit aceasta OBLIGATIE? Cand nu mai e nici o masina in miscare in raza lui vizuala? Tot mai apare cate una, ca ochi la spate sa vada o masina care vine din stanga pe verde intermitent n-are. Daca pun piciorul pe trecere ma claxoneaza ca “de ce esti pe strada??? sa ma lasi sa trec ca eu franez greu!!!”, daca nu-l pun ma claxoneaza ca “de ce nu esti pe strada deja??? ca sa stau eu mai mult dupa tine??”. Pe zebra e oprit un m*ist care a vrut sa forteze intersectia pe rosu si n-a apucat, pe langa zebra n-am voie ca se supara HFM. Sa mai stau o tura, nu? Ca daca ma grabeam luam masina si eu…
Sigur, e important sa le amintim de preventie alora picati din luna, dar hai să nu alunecam in “voi puteti sa treceti doar cand va dau voie soferii care se p… pe lege, ca aveti OBLIGATIA”
Pe trcerea de pietoni au prioritate, nu imunitate. Asta nu realizeaza multi. Este masina, un fier, are o frana pe care soferul o apasa sau nu, si chiar daca o apasa, poate se strica ceva la masina si nu opreste.
In rest, astept o actiune a politiei romane in care sa ridice minim 1000 permise de conducere zilnic pt neacordare de prioritate la trecerea de pietoni, dar tot zilnic sa dea si minim 500 amenzi celor care traverseaza aiurea.
Comentariu beton!43
La polul opus sunt șoferii care opresc brusc că au văzut pe trotuarul celălalt o persoana care ar putea să se decidă să traverseze, deși mașinile din sens opus nici măcar nu au încetinit, darmite să oprească. Iar pietonul respectiv nici măcar nu schițează vreun gest că ar intenționa să traverseze. Noroc cu sistemele astea noi instalate pe mașini, că frânează automat.
fiică-mea are de traversat zilnic, de două ori, probabil cel mai aglomerat sector de drum din românia în timpul săptămânii. de la 3 ani până în vara asta, la 12 ani, am traversat-o de mânuță și am învățat-o, ani la rând, o regulă simplă: „nu traversezi decât după ce toate cele patru mașini, de pe cele 4 benzi, au oprit (și ești atentă și la cele din spate, dacă au viteză, dacă pot opri etc.)”. după aia vin și celelalte: nu fugi pe trecere, nu te joci pe trecere, nu te întorci brusc pe trecere. cele mai multe accidente mortale cu pietoni copii sunt astea pe la 12-14 ani, când deja au impresia că sunt maturi și sunt, de fapt, chintisența nesăbuinței. în toamna asta fiică-mea i-a oprit pe cel puțin 2 colegi să plonjeze în fața mașinilor care nu ar fi putut fi oprite.
în rest, ca șofer, am o regulă simplă: 30 km/oră în oraș, piciorul pe frână la orice trecere de pietoni. mașina e o armă, totuși, și nu vreau s-o folosesc, și am, cred, peste 10 pietoni în memorie care au noroc că eram eu la volan și nu altcineva!
Comentariu beton!44
Ii ador. Îmi place la nebunie că trebuie să fiu eu atentă pt toți.
Când ii văd infofliti, cu gluga pe cap și nu întorc deloc privirea, măcar cu coada ochiului acolo să vadă dacă vine sau nu ceva, mă apucă dracii. Jur că-mi vine uneori să-i ating cu mașina, in speranța că se învață minte. Sau pun o frână din aia cu sunet, să le sară inima puțin.
Aia cu telefoanele. Merita un claxon din ăla fix la cwr, de să le pice din mână și praf sa se facă. Data viitoare n-o să mai traverseze așa poate.
Se dezbate încă. Ce zici?19
Am aceeași boală pe pietonii cu glugi etc si locuiesc in Germania. La trecerea de pietoni e ok, soțul sofer german e învățat. Mai, dar sa ii vezi pe mombies traversand cu căști, telefon, îmbrăcați în negru seara prin locuri nepermise. Plictisiți de viata, la modul serios. Ma cearta când ii spun sa reducă viteza, ca e 50 în oraș și el conduce cu 50, dar când trebuie sa eviți un din asta e mult 50.
Ah, de la o vreme claxonează (ceea ce nu făcea deloc înainte) sa le sară plictiseala, căștile și telefoanele din mână. Cum să te gaseasca sa traversezi pe o stradă principală prin loc nesemnalizat fără sa te asiguri, pe întuneric? Cum? Că ești într-un oraș cu 1 milion de locuitori, nu la Cucuieții din Deal.
Neata!Mai exista si soferi grabiti,exemplu:doua benzi,sau trei ti se acorda prioritate de cel din banda 1,apoi vezi cum ala din banda 2 trece asa,prin fata ta…sa nu mai vorbim de soferii care parchează pe trecerile de pietoni…
Și ce legătură are asta cu ce-am scris eu?
in Bucuresti s-au inmultit speciile de idioti. mai nou s-au inmultit si biciclistii si trotinetistii care ba sunt vehicul ba pieton, in functie de cum le pica. putin se dau jos de pe trotineta cand traverseaza. L-am avut pe unu care mergea in aceeasi directie cu mine, pe langa bordura, cand a ajuns la trecerea de pietoni a traversat strada instant, noroc ca am avut distanta suficienta.
cat despre batrani, nu iti dau dreptate. putini batrani am vazut sa traverseze pe la trecere. de obicei ei sunt mega grabiti si sictiriti de viata. traverseaza printre masini desi abia isi taraie basinile. in zona in care stau, au distrus spatiul verde dintre sensurile de mers, au facut pur si simplu carare. 90% sunt batrani, vezi parinti cu copii mici care ocolesc 100m ca sa treaca pe la trecere, in timp ce mamaie trebuie sa prinda promotia la catena.
btw aveti grija zilele astea. am fost ieri la munca si in 15km am vazut 3 echipaje la panda. futu-i in gura de carnati. cand e vreo ploaie de se blocheaza Bucurestiul stau ascunsi in birouri, acum ca sunt 3 masini au iesit la spaga si vanat cu radarul.
Mai sunt si cei care traverseaza in curbe, la colturi de intersectii mici, nesemnalizate, uneori mai lejer ca pe o trecere de pietoni. Intr-adevar, nu ai acolo aceeasi viteza cu masina ca in alte situatii, insa un picior sau bazin tot iti poti rupe.
Eu spre rusinea mea am invatat multe reguli de circulatie dupa 30 de ani in Belgia. Nu ca nu m-as fi asigurat inainte pe trecerea de pietoni, din contra. Vederea mea nu e cea mai buna. Asa ca am invatat de mica sa ma uit bine in ambele sensuri, inainte de a trece strada.
Dar ma uit la copilul meu cate lectii de circulatie urmeaza la scoala. De cand sunt la gradinita au lectii de circulatie adecvate. Acum e in clasa a 4a si cred ca stie mai multe decat mine. Si nu fac doar teorie. Fac si practica. Adica au examen de mers cu bicicleta de 2 ori pe an, merg cu clasa la o strada mai aglomerata cu sau fara semafor si invata sa treaca strada. Asta ar trebui facut si in România. Si nu numai pentru copii. Adultii trebuie si ei reeducati.
Comentariu beton!31
Stiu ce zici. Eu locuiesc de 20 de ani în Germania, oraș mare, străzi super circulate. Mai și m-am învățat sa stau pe trotuar pana opresc toate mașinile (ca aici multi au masini germane, stii cum zic?), ca nu știi, sunt și aici cocalari în beemveuri, mercederusi etc de numai!
Unul din asta ma lua sigur pe capotă pe trecerea de pietoni, deși el avea rosu demult, ca efectiv nu a putut sa oprească. I-am zis ma bine ca nu s-a întâmplat nimic pentru ca deși aveam verde nu ma angajase inca în trecere, dar dacă era altcineva acum suna la salvare și Poliție.
Ca reușise se oprească abia fix în mijlocul trecerii, venea de pe deal voios și nu a mai reușit sa frâneze ca venea cu 70-80 la ora.
Nu l-am reclamat deși puteam, ca am văzut că era kkt pe el, la modul serios, și nu doar pentru ca tipasem efectiv la el.
@Zuza, stiu ce vrei sa zici. Si in Belgia sunt cocalari. Destui. Dar ciudat e ca 90% sunt de alta nationalitate. Adica nu nascuti in Belgia sau daca tot nascuti in Belgia, au parinti de alta nationalitate. E trist sa vezi cum nu respecta regulile simple de circulatie. Si regula, cu cat e mai scumpa masina, cu atat isi permite soferul mai mult. Ca de, o trecere de pietoni sau pentru biciclisti (in Belgia exista si asa ceva) nu e pusa acolo si pentru bolidul lor🤷♀️
Boss, probabil comentariul meu nu își are rostul aici (pentru că pe blogul lu’ matale sunt in general oameni inteligenți și responsabili), dar îl las oriunde e vorba despre traversat strada. E vorba despre niște lucruri pe care putini le știu (sau dacă le știu, nu le aplică).
1. Timpul normal de reacție al unui șofer este de 1 secundă. Asta înseamnă că, dacă nu e obosit, băut, drogat, cu ochii în telefon, sau pur și simplu cu gândul aiurea (toate astea se pot întâmpla, șoferii sunt și ei oameni; de acord, unele chestii enumerate sunt ilegale, altele nu, dar nu te poți baza pe asta, ca pieton care vrei sa traversezi), are 1 secundă în care nu face nimic pentru a evita accidentul. Pur și simplu, atâta durează până sesizează potențialul pericol și se gândește ce să facă. La o viteză normală de deplasare (adică 50 km/h) in secunda aia mașina parcurge vreo 14 m. Timp in care, repet, șoferul nu face nimic pentru a evita impactul. Pentru că fizic nu poate. Evident, dacă una din condițiile enumerate mai sus nu e îndeplinită timpul de reacție (și implicit distanță parcursă) crește.
2. Intervin și alți factori – starea tehnică a mașinii, starea drumului, viteza de deplasare. In mod normal, te poți aștepta la încă 15-20 m până la oprirea completă a mașinii. Care se adaugă la cei cca 14 pe care ii parcurge înainte de a face ceva. Deci, vorbim de minim 30-35 m.
3. Dacă ești pieton și vrei sa traversezi, asigură-te in primul rand că șoferii văd și înțeleg ce vrei sa faci. Nu sunt cititori in stele, nu au de unde să știe ce vrei sa faci. Apoi, dacă mașina e mai aproape de 50 m (aprox) NU traversa până nu vezi că s-a oprit de tot
4. Nu traversa în fugă sau pe bicicletă/trotinetă. E posibil să îți iei niste înjurături că te miști prea încet, dar le dai timp șoferilor să te vadă.
Cam atât.
Comentariu beton!45
@Mihai Vasilescu poate postarea trebuia sa inceapa cu un citat din art 72 din codu rutier.
Eu nici măcar la semafor nu stau chiar pe marginea trotuarului și nu trec imediat ce s-a făcut verde. Pentru că am văzut cu ochii mei mașini care au scăpat de sub control la semafor, pentru că șoferii călcau pedala să nu scape tura de trecut, că erau grăbiți cum sunt 99% dintre șoferii români, și au intrat în plin în pietonii de pe marginea trotuarului sau care puseseră piciorul jos în momentul în care s-a făcut verde. Prefer să mai stau 3-4 secunde, să treacă toți grăbiții. Plus că mai sunt și cazuri fortuite, crapă frâna fix atunci, îl sperie ceva pe șofer, face vreun AVC, chestii de-astea.
Comentariu beton!23
La fel și eu.
Eu sunt genul care se asigură prea mult, ca să glumesc puțin. Și la trecerile de pietoni semaforizate nu trec decât după ce mă asigur stânga-dreapta, în plus, sunt atentă și la mașinile care vin din spatele celor oprite, ca să fiu sigură că vor opri la timp. Să trec prin loc nepermis? Sincer, dacă e, să zicem, 1 noaptea și nu circulă nicio mașină. Dar și atunci, doar luată cam pe sus de soț, care e mai curajos decât permite legea. Cât despre vorbit la telefon pe trecerea de pietoni, nici vorbă. Dacă sunt totuși în timpul unei convorbiri, îmi cer scuze, bag telefonul în buzunar și continui să vorbesc numai după ce am trecut în siguranță.
Confirm ce spui. Fiind cu taica-meu internat la ortopedie Floreasca, am făcut small talk cu asistenta de acolo. Femeia îmi zicea ca au ff mulți pacienți – mai ales copii – loviți pe trecerea de pietoni. Bine, ea avea despre asta niște explicații conspiraționiste de te durea capul. Dar informația cred ca era corecta.
Oculta nu pierde niciun prilej sa ne mai rărească. Ori, trecerea de pietoni e cel mai bun loc!
Pe mine mamica si taticul meu m-au invatat ca la trecere faci asa: te opresti, te uiti in stanga, te uiti in dreapta, te asiguri ca nu vin masini/masinile incetinesc/opresc si abia dupa ce te-ai asigurat, pasesti.
Cand esti in masina, regula nu e ca daca s-a asigurat pietonul, regula e ca daca a pasit pe trecere TREBUIE sa ii acorzi prioritate. Fara amendamente ca s-a asigurat sau nu s-a asigurat.
Asa ca, in calitate de sofer sunt cu ochii cat cepele la trecerile de pietoni pentru ca efectiv se arunca ca niste vite incaltate si nu ai ce sa faci decat sa fii extrem de precaut. Ba chiar mai au si tupeul sa se uite urat la tine in conditiile in care acorzi prioritate asa cum ar fi normal. Dupa parerea mea, cel putin in Bucuresti ar trebui scoase trecerile semnalizate doar prin marcaje/semn si lasate doar cele cu semaforizare. Ca nu te intelegi cu bovinele.
Da, și al meu copil, încercând sa asculte, adică fără căști, fără sinucigaș style, clasa a 9a, s-a oprit la trecere, mai ales ca venea o salvare si o învățasem ca aia are prioritate la trecere. Salvarea, fără pacient, a oprit, i-a făcut semn sa treacă, și evident clasicul în viață, cel de pe banda 2, a venit și a împrăștiat-o puțin pe asfalt. Noroc ca ambulanta oprita la trecere a acționat urgent. Da, uneori copiii sunt copii, și uita ca exista o banda 2, și uita ca nu au vizibilitate astfel încât sa facă contact vizual cu șoferul.
Iar al2lea copilaș, tot în clasa a 9a, coborâse din mașină, iar eu inmarmurita îl priveam cum se angajase în traversare, cu ochii în pământ, iar din sensul opus venea un tembelache cu viteza maxima, fără nici un gest de încetinire. Știu ca timpul a înghețat, stiu ca nu am putut urla, nu am putut claxona( spre norocul lui, asta l.ar fi oprit iar milimetru ala a contat al naibii de mult), stiu ca a mașina a pus frână când și-a dat seama ca îl lovește, adică chiar cu 10m înainte de trecere,stiu ca nu a schițat nici un gest de ocolire laterala,oricum frana a fost inutila pt ca nu a oprit înaintarea masinii, șoferul era la fel de blocat, și știu ca a trecut milimetric prin spatele copilului, aproape sa ii șteargă turul pantalonilor. Seara acasă, l-am întrebat, evident, de ce nu s-a asigurat și mi-a spus ca era cu gândul la teza care urma la prima ora.Si uite asa, oricât îți bați gura cu copiii, uneori ei acționează imatur ca de aia sunt copii, și riști sa ajungi în statistici.
Comentariu beton!21
Urmează o opinie nepopulară pe care o să mi-o asum.
Să ne înțelegem de la început, sunt șofer mai mult decât pieton (că dacă nu-s la volan, sunt mai degrabă pe bicicletă decât pe jos), așa că, din cele 3 perspective diferite de participant la trafic, am ajuns la concluzia că accidentele pe trecerea de pietoni se întâmplă dintr-un cumul de factori.
Primul este infrastructura deseori gândită prost. Ca de exemplu: trecere de pietoni (doar) semnalizată pe mijlocul unui bulevard cu cel puțin 4 benzi, în apropierea căreia pot exista obstacole care să împiedice șoferul să vadă ce e pe trotuar. Bulevardele sunt, prin construcție, străzi pe unde mașinile circulă repede. Și foarte puțini șoferi reduc viteza în apropierea unor astfel de treceri de pietoni, pentru a putea opri la timp/în siguranță în momentul în care sunt pietoni care vor să traverseze.
Fac o comparație cu Germania, unde învârt cel mai des volanul: trecerile de pe străzile cu mai mult de două benzi (adesea chiar și pe străzile mai puțin circulate) sunt semaforizate cu acționarea manuală a semaforului de către pieton. Ai verde ca șofer, treci. Se face galben, oprești.
La fel pentru pietoni.
Al doilea factor din cei menționați sunt șoferii tot timpul grăbiți. Dacă îmi aduc bine aminte prevederile din codul rutier românesc (nu l-am studiat), una dintre ele spune că, în apropierea trecerilor de pietoni din localitate, șoferii trebuie să reducă viteza. Câți o fac? Pentru că există și altitudinea asta de „oprești doar dacă pietonul a pus piciorul pe trecere”.
Eh, în țările cu mai puține accidente pe trecerea de pietoni, ca șofer oprești dacă pe trotuar, în dreptul trecerii de pietoni, este o persoană oprită. Da, cu „riscul” ca persoana aia să nu intenționeze să traverseze. Dar prin atitudinea asta salvezi multe situații.
Iar al treilea punct în lista de factori care duc la accidente pe trecerea de pietoni sunt pietonii cărora le-au cumpărat părinții carosabil. Dar din cauza asta, în țările mai sus menționate, se lucrează la celelalte două puncte.
Da, în școală se fac cursuri de educație rutieră (pentru pietoni și bicicliști), dar în școala de șoferi se pune foarte mare accent pe protejarea categoriilor vulnerabile (și se face chiar și o ierarhie a acestora: pietoni ->bicicliști->motocicliști->șoferi automobil->șofer autocamion).
Comentariu beton!23
@Lucian, “Se face galben, oprești”? Pai aici nu opresc nici pe rosu. Si daca are trecerea semafor si a inceput omul sa traverseze, tot sta si calculeaza daca oare apuca sa treaca. In intersectie nu mai zic, rosu e semn ca trebuie sa accelerezi ca sa treci pana nu pornesc celelalte masini…
E o trecere pe langa Mega Mall unde cred ca se fac cel putin 20 de aproape-accidente pe ORA din cauza pietonilor. E un stop in doi timpi, unde masinile vin de pe ambele sensuri ale soselei Pantelimon si trec spre stadionul national. In decalajul ala de 10 secunde cat se schimba timpii mereu dar mereu se gaseste cate un cocalar burtos sau zoomer care sa fuga pe trecerea lunga desi e rosu. Apoi la mijlocul trecerii se intalneste cu masinile care veneau din sensul celalalt si isi ia claxoane furioase. Ma mir ca nu a murit nimeni inca ptr ca asta se intampla constant. Pentru roman ROSU e o sugestie de prezentare.
Eu recunosc ca nu pot citi pana la capat pentru ca mi se ridica tensiunea instantaneu!Vreau doar sa iti spun ca (sa te arunci pe trecerea de pietoni) e neobisnuit pentru un oras din orice tara balcanica dar este o normalitate pentru tari civilizate, unde statul ”livreaza” cetateni civilizati care au prioritate pe sosele cand merg cu bicicleta sau pe jos.Te sfatuiesc sa te pregatesti pentru vizita in Tarile Nordice, aici pietonii au in special prioritate iar tu, ca sofer, trebuie sa anticipezi sau sa ghicesti daca acela de pe trotuar are intentia sa traverseze sau nu, cand inca e la trei metri de zebra!!!
Dar e totusi trist sa stim ca mersul pe jos e atat de slab cotat in timp ce avem sau mai bine spus, aveti asemenea probleme cu parcarile si poluarea.
Analfabetism funcțional în stare pură. Felicitări!
Pai n-ai incotro, daca astepti sa se opreasca masinile nu traversezi niciodata, deci trebuie facut un pas-doi acolo demonstrativ. Majoritatea franeaza abia dupa ce esti pe trecere, unii nici atunci.
Pana de curand credeam ca trebuie sa te uiti la sofer sa te asiguri ca te-a vazut si sa ii dai timp sa franeze. Dupa ce a incercat unu’ sa ma calce cu masina (intentionat) in aceste conditii, cred ca am fix aceleasi sanse ca aia care se arunca fara sa se mai asigure deloc.
eu a trebuit sa duc lupte crancene cu maica-mea: Posada, Rovine, Calugareni, Podu-Inalt, Plevna, Marasti-Marasesti-Oituz, toate impreuna, de mai multe ori, cu explicat cu binisorul, cu scandal, cu tipat, toate impreuna sau in combinatii de n luate cate k, ca in alta parte decat orasul de bastina sa traverseze pe trecere, dupa ce se asigura, de mai multe ori, dupa ce asteapta ca soferul de pe banda 1 sa opreasca sau macar sa incetineasca vizibil si se mai asigura o data cand calca pe banda 2 si sa traverseze doar pe verde la trecerile semaforizate.
cand am vazut-o la gara de nord (ma oprisem sa-mi iau bilete stb, ea o luase inainte), traversand pe rosu si nici macar fix pe dungile alea albe la trecerea de pe witing am facut un circ monstru, nu mi-a tacut gura pana la intrarea la spitalul militar. cica „nu venea nimic”.
s-a bosumflat, s-a suparat, n-a mai vorbit cu mine cateva ore, dar macar de atunci am vazut ca m-a luat in serios.
cred ca am mai povestit pe undeva, aproape de locuinta mea din bucuresti e o trecere unde din motive de logistica, se pune rosu pt pietoni pe strada mica, pe bulevard mai dureaza cateva secunde pana se pune verde pt aia care fac stanga pe strada mica combinat cu semaforul din strada cu care se continua strada mica de cealalata parte a bulevardului (clabucet cu calea grivitei si strada mures pt cunoscatori), sunt cateva secunde (nu prea multe, dar nici exagerat de putine), in care strada mica e libera dupa ce se pune rosu pt pietoni.
intr-o zi stateam eu frumos la semafor, cand vad o baba (80+) cum vine schiopatand pe trecere, pe rosu. o ajut sa urce pe bordura ca ea abia se misca si ma mananca s-o intreb de ce a a traversat pe rosu. „pai nu trecea nicio masina”.
alta data, acelasi colt, dar trecerea pe calea grivitei, venea salvarea dinstre bucurestii noi, piuind din toti clopoteii si clipurind din toate beculetele. verde pt pietoni. cum sa va zic, toata lumea de pe trecere s-a oprit sau s-a grabit sa elibereze banda pe care venea salvarea, toata lumea, exceptand segmentul 65+, care a trecut frumos, lejer, fara sa schiteze niciun fel de gest ca ar fi observat existenta acelei salvari in galaxia asta.
locuiesc in slobozia de 3 ani. incep sa mi se toceasca reflexele de pieton de bucuresti. doar daca ma uit pe trecerea de pietoni si toti soferii opresc. pe verde pot sa ma tarasc pe coate, nu trece nicio masina nici daca are galben intermitent.
in 3 ani, am vazut 3 masini bagandu-se aiurea sau stegandu-mi fundul pe trecere. aparand ele asa, ca niste pinguini in sahara, m-am uitat la nr. numar de bucuresti. 🙂
Comentariu beton!16
Viața e dură, exemplarele slabe pier! Sau cum zicea un amic, medic, „România e o tara periculoasă, oamenii mor zilnic dintr-o cauză sau alta”
După ce am citit articolul despre site-ul cu permise la 900 €, plec de la premisa ca toate permisele sunt de acolo. Și ma păzesc eu, nu aștept sa ma ferească șoferii. Better safe than sorry.
Nu am mai citit de mult codul rutier, dar sunt sigura ca spunea pe undeva ca pietonii au obligația sa se asigure înainte de a trece strada. Sunt străduțe prin București unde se arunca de pe trotuar direct pe trecere, de te trezești cu ei în fata mașinii și nici cu 30 km/h nu ai cum sa oprești…or avea impresia ca șoferii sunt un fel de mama omida care le ghicește lor intențiile.
Mi-am amintit de bunicu-meu, care era, să mă ierte bărbosul, complet bătut în cap în materie de circulat pe străzile patriei. Nu se uita, nu-i păsa, mergea pe mijlocul uliței, traversa fix pe unde voia el. „Lasă că mă vede el” (șoferul) și „ce, n-are frâne?” Până când, inevitabil, a fost lovit de o mașină (nu grav). A învățat să se asigure după faza asta, dar tot cum voia el traversa strada.
Yup, la limita am evitat zilele trecute sa nu il iau pe un domn pe capota (un pic rumen si cu mersul impiedicat). Efectiv a sarit dupa o masina pe trecerea de pietoni. Nu aveam viteza, nici nu stiu cum am reusit sa evit o tragedie.
Nu s-a asigurat, doar a sarit si cand a vazut ca pun frana a grabit pasul, iar eu am tras de volan in dreapta, la mm de alta masina parcata. Era sa intre in mine si cel din spate, am pus repede avarii. Erau masini parcate pe/inainte/dupa trecerea de pietoni (undeva in Drajna, PH). Isi cerea scuze asa cu mana, scuze scuze.. eram in masina cu mama, bunica si cel mic (da, in scaunul lui).
Cei de pe banda cealalta se uitau urat tot la mine si imi faceau semne.. imi venea sa cobor sa bat.
Nu stiu cum am reusit sa evit, dar praf il faceam.
L.E. – de ce a trebuit sa pui frana? nu se vedea ca urmeaza trecere de pietoni?
Nu e vina lui ca trebuie sa iasa in strada ca sa vada daca vin masini, legati-va de primarie si lasati pietonii in pace. Se desfiinteaza treceri de pietoni intro veselie, doar-doar v-o multumi, pe voi, soferii.
Se dezbate încă. Ce zici?9
Este ca nu ai inteles?
S-a aruncat. Am pus frana brusc pentru ca nu l-am vazut. Mi-a sarit efectiv.
Nu a iesit sa se asigure. Nu s-a asigurat. A „tasnit”.
Si eu sunt pieton la randul meu de multe ori 🙂
@Abi, singurii care “se arunca” sunt sinucigașii, si nu o fac pe trecere. Există unii idioți speciali care traversează în fugă, poate așa a fost? Altfel nu s-a aruncat nimeni, doar ați fost amândoi neatenți. Dar îmi pare rău pentru sperietura ta și mă bucur că ai reușit să eviți ceva mai grav.
Ai si tu dreptate, Muni.
Dar de unde se arunca? Chiar nu-i vedeti? Stiati ca unii soferi, cei civilizati si care respecta legea, opresc sau incetinesc? M-am saturat de soferii mustratori, de cele mai multe ori daca nu fortezi trecerea nu ai nici o sansa sa treci.
00
Se dezbate încă. Ce zici?11
Da, se aruncă. Locuiesc în apropierea unui drum cu 2 benzi pe sens pe care circulă camioane. De absolut fiecare dată când trec prin zonă văd oameni care se aruncă efectiv în fața camioanelor. Câțiva s-au aruncat pentru ultima oară.
Cât despre forțat trecerea..am întârziat inclusiv la examen aşteptând să traversez din cauza respectivelor camioane. Examenul îl mai puteam repeta, la viață e game over.
Despre asta şi era articolul, că trebuie să te asiguri tocmai pentru că există şoferi care nu-s atenți/sunt beți/li se face rău. Dar na, uneori e greu de extras ideea principală dintr-un text..
Da Marina, ar fi trebuit să… De când nu ne mai fugăresc tigrii și lupii să mănânce pe cel mai slab și prost din trib, natura trebuie să găsească alte metode de a elimina rebuturile. Unul dintre ele e să-i facă pe toți idioții sa creadă că au doar drepturi nu și obligații. Un șofer nu poate fi obosit, distras sau pur și simplu să fi obținut permisul într-unul din locurile de care auzi zilnic la știri…. Toți sunt perfecți. Nu vrei tu să testezi reacția unui șofer si frânele unui mastodont de peste două tone pe pielea ta? Dacă nu, de ce nu? Nu ar fi interesant ca ultimele tale cuvinte, in timp ce ești întinsă ca un pateu pe capota ăluia sa fie „aveam dreptul?”
@ametist, cu articolul nu e nici o problema, e clar, binevenit si scris pe un ton echilibrat. Cu siguranța e mai bine sa ai grija decât sa ai dreptate. Problema e ca multe comentarii sunt din zona “huo pietonii, sa stea dreq in casa, nu sa ne încurce pe noi care avem prioritate de tabla”. Dacă pune piciorul pe trecere “s-a aruncat”, daca nu-l pune “ce pazeste”. Si irl am auzit ambele văitături de la același șofer, l aceeași trecere, despre doi pietoni cat se poate de vizibili (nu, primul nu “s-a aruncat”, nici nu aparut brusc, ci a traversat, in ritm normal, dupa ce a văzut mașina si a estimat (corect, s-a dovedit) ca are timp, iar al doilea era clar ca vrea se traverseze dar s-a temut ca nu va opri).
E prost si iresponsabil pietonul care nu se asigura? Absolut. E vinovat el daca il lovești? Nop, era treaba ta sa-l vezi si sa frânezi din timp. Eu nu am vazut pe nimeni sa se arunce la propriu pe trecere, dar am vazut multi soferi care au trecut peste zebra ca si cum n-ar fi fost, probabil si ea “s-a aruncat” brusc pe strada.
Și eu mă întreb deseori ce naiba au în cap (în afară de tărâțe asezonate cu demență senilă) vajnicii compatrioți de vârstă înaintată și nu numai pe trecerea de pietoni ci și oriunde altundeva. De ce oare nu putem încerca să functionām cu calm și înțelepciune? Se pare însă că toate defectele ni se accentuează odată cu vârsta. Și dispar reflexele de autoapărare.
Ugh.
Intersecție semaforizată cu simultan verde dreapta pentru mașini și verde pentru pietoni. Eu, pieton.
Mă uit în stânga, se angajase unul vijelios cu mașina să facă dreapta. Îl las, deși știu că în caz de verde simultan, trec întâi pietonii, dar, deh. Eu, niște kile de carne, el 2 tone de metal.
Mă angajez în traversare. Pe la jumate, oprește în scrâșnet de frâne al doilea șofior, care avea el dreapta, dar eu eram deja pe trecere. Pe verdele meu. S-a ales cu un frigideruț plin, niște urări de bine și degete fluturânde.
Menționez că era în plină zi, lumină suficientă.
Mulți șoferi, în situația asta, nu văd pietonii. Efectiv nu-i văd. Și mai nasol este când trotuarul intersectează o ieșire în drumul cu prioritate, nesemaforizată. Covrigarii se uită numai după mașinile de pe drumul cu prioritate și pierd din vedere pietonii.
Pe drumul meu zilnic dinspre serviciu spre casă am o intersecție unde în 4 zile din 5 un polițist dirijează traficul. Când nu e acolo, e jale, abia te strecori printre pietoni, nu s-ar aștepta unii pe alții neam.
Anyway, am reușit să văd intr-o zi o băbuță traversând cu ochelari de cal în timp ce polițistul ne făcea semn să circulăm (nu înțelegea omul de ce nu vrem să înaintăm)
Și eu rămân siderată de câte cazuri vad. Și nu, nu am carnet și nici mașină 😄. Ador sa merg pe jos, indiferent de vreme. Se numeste instinct de conservare, INSTINCT! Așa cum respiri, fără să constientizezi. De ce a dispărut la unii?!🤔
De fiecare dată când ajung în București mă îngrozesc de inconștiența pietonilor: Se trece pe roșu într-o veselie, chiar și în intersecțiile mari. Probabil se vede de la o poștă că nu-s din oraș, pentru că nu trec cu turma pe roșu și aștept să se facă verde. Este foarte bizară senzația. Chiar și la verde mă asigur în unele intersecții dacă nu cunosc zona, ca să nu risc să mă ia pe capotă vreunul care vine de pe verde intermitent.
Legat de căști, eu port căști tot timpul, din mometul în care am ieșit din casă și până intru într-un spațiu închis. Zgomotul excesiv al străzii îmi provoacă o stare de anxietate pe care o atenuez cu muzică. Asta nu înseamnă că nu mai văd, nu mai aud sau că merg pe stradă ca un zombie. Ba dimpotrivă, sunt cu ochii peste tot și atenția sporită. Căștile nu sunt o scuză pentru prostie și inconștiență.
Unele intersectii din Bucuresti au semafoarele gandite atat de cu curu’ incat e aproape irelevant daca e rosu sau verde. Asa ca oamenii care trec des pe acolo au invatat in timp care sunt secundele alea in care astepti degeaba la rosu si ca in schimb trebuie sa casti ochii bine si pe verde daca iti plac oasele tale. Io zic ca faci bine cum faci, ca nu ai de unde sa stii ce grad de risc le place altora
Revin, cu 2 întâmplări de când eram taximetrist. Diametral opuse.
1. Mi se urca unul în taxi. Precizez, din stand. Deci nu că dăduse comandă și nu găsise mașină. „La aeroport, și repede, că mă grăbesc. Îți dau 50 lei dacă ajungem in 10 min” (timpul normal era 15-20 min, dacă nu prindeam trafic foarte aglomerat, iar prețul normal, in jur de 30 lei). Îi răspund „încerc, dar nu promit. NU o sa încalc flagrant reguli de circulație pt 20 lei in plus”. Coboară și se urca în alt taxi care demarează cu scârțâit de roți.
2. Mă duc la o comandă. O doamnă foarte calmă și relaxată îmi spune „la aeroport, va rog. Mergeți încet, am 3 ore până decolează avionul. Am rău de mașină, voi vomita dacă faceți manevre bruște. Și nu voi plati nimic în plus pentru curățenie, pentru că v-am prevenit”. Cursă de cca 15 min, am făcut-o în 20. Și nu, nu a vomitat în mașină.
Și, favorita mea. A fost singura dată când am simțit că iubesc un polițist local. Mă duc la o comandă, iau o doamnă cu fiica invalidă, în cărucior. O ajut sa instaleze fata în mașină, strângem căruciorul, îl punem in portbagaj, și îmi indică o adresă pe o stradă din centru, super-aglomerată la orice oră, fără posibilitatea să găsești parcare sau măcar să te tragi la o parte. Ajung, semnalizez, opresc, pun avariile. Claxoane fără număr, mai ales de la un BMW cu volan pe dreapta 😏. Cobor tacticos, deschid portbagajul, scot căruciorul…corul de claxoane continuă, in timp ce mă duceam sa o ajut pe mamă să scoatem fata…apare un polițist local care se uită urât la domnul din BMW…”dacă te grăbești, ce ar fi să îl ajuți, in loc sa claxonezi ca un bou???” Am simțit că îl iubesc. Ajutat de polițist, scoatem fata, o instalăm în cărucior…boul nu ne-a ajutat. Dar macar nu a mai claxonat.
Comentariu beton!33
Felicitări şi ție şi polițistului local 👏 aceste gesturi sunt o rază de speranță în lumea asta haotică, deşi ar trebui să fie normalitate.
Domnule , suntem tzara cu cei mai multi morti si schiloditi in trafic din Europa . MOTIVUL nu e lipsa autostrazilor si / sau numarul mare de auto in trafic . NU . E DISPRETUL LEGII SI AL BUNULUI SIMT ADUS LA PAROXISM . Numai la noi 50-ul in localitate e 70. Numai la noi pietonul si biciclistul sunt inferiori in prioritate in fata soferului . Cum sa-i spui unui educat de Abramburica , Gutza sau Salam ce-i ala respect ca sa si intzeleaga ..!? CUM ..?
Luându-i banii? Ia să-i spui: „ai aruncat chiștocul pe jos, ai trecut pe roșu, ai trecut pe trecere fără să te asiguri. Amenda e cât salariul minim pe economie”. Nu doar că nu ar mai face, și-ar educa și copiii să nu mai facă. „Tati, amenda e mare, nu avem bani s-o plătim”. Da, peștele de la cap se împute, dar de la coadă se curăță.
Dar pentru asta ne-ar trebui și poliție.
În urbea mea micuță aș adăuga lipsa iluminatului corespunzător acolo unde sunt treceri de pietoni.
Asta plus aruncatul pe trecere si hainele de culoare închisă au urmări nefaste.
Nici la volan nu este mare diferenta: Acum x ani veneam de la Craiova spre Pitesti cu un prieten (el sofer) cand, la un moment dat, un idiot de pe contrasens intra in depasire si pe masura ce se apropia era destul de evident ca nu prea mai are timp sa intre pe banda lui.
” X-ulescule” da-te mai in dreapta ca n-are ala timp sa intre la loc: ” SUNT PE BANDA MEA”.
Legat de bătrâni, eram cu ceva ani în urmă în Turda. Nu știu câți din voi cunoașteți orașul, dar în fața spitalului e o curbă destul de nasoală, în sensul dinspre Cluj spre Alba (e cam în ac de păr). La vreo 50-100 m mai jos, unde drumul e mai drept e o trecere. În interiorul curbei e o stație de autobuz. Într-o zi îmi făceam veacul pe acolo așteptând o asistentă să iasă. Cred că am stat vreun sfert de oră lingând o țigară și gândindu-mă dacă flori sau ciocolată. În timpul ăsta cred că 3 sau 4 bătrâni au traversat strada chiar în acul curbei. Mă frate, toți treceau pe unde e mai nașpa, unul nu și-a deplasat cadavrul spre trecere. Veneau mașinile dinspre Cluj, dădeau cu ochii de epavele ce traversau și băgau în frâne cu disperare. Cea mai tare fază e că hodorogii se mai și opreau mirați când auzeau scârțâiturile de parcă li se făcea o nedreptate. În momentele alea îmi venea să merg la ei și să le măresc numărul la proteză bătându-i cu capul de borduri. Tangențial legat de subiect, vis-a-vis era și o firmă de pompe funebre. Ce-mi trecea prin devlă? Da tataie, bagă mare, te ajuta ăia de colo să te laude popa că ai fost om valabil! Am reușit să scap fără dosar penal pentru agresiune! 😅😅😅
În Brașov, cei mai mulți din ăștia, sunt cei pe la 40-50 ani. Am și pățit o dată, cu un pieton: ploua, el era înbrăcat bineînțeles, în negru, nu l-am văzut decât când era chiar lângă mașina mea.
Acum citiva ani, mi-a stat inima …
O pustoaica de liceu, sprijinita de un cos de gunoi, aflat chiar linga stilpul cu indicatorul de „trecere”, la vreo jumatate de metru de bordura … cu castile in urechi, isi butona telefonul. Nici macar nu era cu fatza spre sosea, era cumva intr-o parte, aproape intoarsa spre boschetii ce cresteau in fata blocului.
Deodata … se intoarce si SARE pe trecere ! Eram cu ochii pe ea, ca pe oricine se afla f. aproape de marginea trotuarului, dar nu am anticipat asa ceva si nu cred ca as fi reusit sa o evit. Din fericire, conduceam f. aproape de axul drumului (cu 2 benzi), iar intre masina si bordura erau vreo 2 metri. Norocul meu … dar mai ales, norocul ei. Ca minte, nu parea sa prea aiba.
Boss, pe plaiurile Elladei daca opresti la trecere, te loveste ala din spate. So simple!🤣🤣🤣🤣
Nu imi place sa ma lungesc prea mult: prostie,inconstienta si mandrie.