Ieri am făcut cei 1.113 kilometri de la Ljubljana la Montpellier în 10 ore și jumătate. Dar am mers liniștit, m–am bucurat de fiecare kilometru de drum. Plus că la intrarea în Montpellier, era ambuteiaj. Normal, era 16.30, ieșea lumea de la muncă. Na, știți cum e lunea, nu poți să stai până la 18.00, că e greu să te adaptezi la job după weekend.
Este a treia oară în această viață când parcurg Autostrada dei Fiori (aia care merge pe malul Mediteranei) dar este prima dată când nu dau peste ambuteiaje kilometrice. De obicei se lucrează pe tronsoane foarte lungi și se formează cozi în care stai si cu orele, nu și acum. Acum au fost extrem de puține locuri în care se mergea pe o bandă din cauza lucrărilor, iar de stat pe loc nu s-a stat deloc. A fost superb.
Dar trebuie să vă povestesc ceva extrem de interesant. Mă apropiam de Montpellier, mai aveam sub 100 de kilometri, când mi-am zis c-ar fi cazul să mă opresc să fumez o țigară și cu ocazia asta sa fac și plinul. Pe bord îmi arăta că mai am benzină pentru 320 de kilometri, dar am zis să fac totuși plinul, să nu mă mai opresc poimâine dimineață când plec spre Madrid.
Buuun, aștept să apară prima benzinărie și mă pregătesc să ies de pe autostradă. Rulez pe prima bandă, mă apropii de exit-ul spre benzinărie, când observ ceva ciudat. Breteaua aia pentru exit era full de mașini, erau atât de multe că așteptau încă din autostradă, cu avariile aprinse.
Evident, n-am mai oprit, m-am gândit că s-or fi lovit unii și de-aia s-a făcut coada aia imensă până-și iau mașinile accidentate de acolo. După care, când am ajuns în dreptul pompelor, mi-am dat seama că nu se lovise nimeni, toate mașinile alea stăteau la coadă la benzină.
Nu știu cum să vă explic, dar la benzinăriile de autostradă nu vezi niciodată mai mult de trei mașini alimentând în același timp. Iar acolo era coadă în toată regula, coadă din aia cum se făcuseră la noi prin martie când cu zvonurile cu benzina.
Bă, îmi zic în cap, ce kkt e asta? De ce era coadă la benzină??? Nici nu terminasem bine să mă întreb, că văd anunț pe afișajul electronic al autostrăzii: „Problemes de carburant a Montpellier”. Cred că nu e nevoie să vă traduc, nu? După care mă sună și fashionista să-mi spună că e problemă cu carburanții în Franța, e grevă la rafinării.
Boșilor, m-a luat capul direct. Deja îmi imaginam cum rămân blocat vreo săptămână prin Montpellier, așteptând să se bage benzină. Mă vedeam cum las Arkana plăsată strategic la coadă la benzinărie, exact cum făcea tata pe vremea lui Ceaușescu. Știți că se lăsau mașinile la coadă la benzină, nu? Deja începusem să caut pe net cum să strig în franceză: „să se dea doar câte 20 de litri ca să ajungă la toată lumea”. M-am panicat nițel, vă zic.
Dar, pentru că mă duce capul, după ce m-am mai dezpanicat, m-am întrebat de ce au scris francezii pe afișaj că sunt probleme cu carburantul la Montpellier? Adică de ce punctual acolo? De ce n-au scris doar „probleme cu carburantul?”. De ce n-au scris „probleme cu carburantul în regiunea X?”. Iar concluzia mea a fost c-au scris așa pentru că doar la Montpellier sunt probleme în zona în care mă aflam. Dar eu nu ajunsesem încă la Montpellier, remember? Mai aveam vreo 100 de kilometri. Ia hai să văd dacă găsesc benzină dacă ies de pe autostradă și mă duc spre primul oraș care-mi iese în cale,
Odată trasă această concluzie, n-am mai stat pe gânduri, am ieșit de pe autostradă la primul exit (nici nu știu încotro ducea), am căutat pe maps benzinării și m-am dus glonț la prima. Et voilà, raționamentul meu fusese corect: nu era coadă. Da, erau toate pompele ocupate (14, că le-am numărat special), dar nu așteptai mai mult de două mașini până îți venea rândul. Am făcut plinul, sunt safe, am cu ce să ajung în Spania. Gizăs, cum era să rămân blocat până se reglau lucrurile cu carburanții la francezi? Măcar să fi rămas în Paris sau Lyon, dar nu în Montpellier, ce dracu’.
Atât pentru azi.
P.S. Tocmai am fost să spăl mașina în Montpellier. Lângă spălătorie era o benzinărie no name la care era o coadă de nu-i vedeam capătul.
Am acasă două butoaie, 200 de litri fiecare, deci 400, o să le umplu și o să-mi fac stoc pentru iarnă. Cine știe, poate am „noroc” și o dau la primăvară cu 7 lei, că mai știu eu pe unii care au luat-o în primăvara cu 11 lei 😄😄
Comentariu beton!27
da, dar cine o să fie alintat „scumpule”…
Comentariu beton!12
Scumpule, ce „ieftin” ești!
Norocos, ce să mai.
Totu-i bine când se termină cu bine! Ce-ar fi o drumeție fără peripeții? Drumuri bune, vânt in pupa și gaz in pompe! 💪🙂
Adică n-ai luat și tu o canistră și o pâlnie în portbagaj? Nțțț.
Comentariu beton!25
1113 km în 10 ore jumate? Cam repede. Ai grijă, Mișule, nu stresa prea tare Renault-ul ăla, că drum indelungat la viteze mari nu face bine la motoarele mici pe benzină. 🤭
Eu, la drumurile lungi pe care le fac, nu alimentez de pe autostradă decât dacă, Doamne fere’, nu am fost atent și am mers până s-a aprins beculețul la benzină. Altfel, doar la orășelele de pe lângă. Când am venit anul ăsta din concediu, am căutat în Austria o astfel benzinărie la care am ajuns pe niște drumuri naționale pe care era o minunăție să conduci. Nu mai spun de peisajele și arhitectura din jur. 😍
Comentariu beton!22
Da, înțeleg, dar când ai de făcut atâta drum, dacă mai caut și benzinării câte o oră…
2000 de km, boss. 2000. Atâta am de acasă până acasă.
Comentariu beton!17
Sunt curios referitor la benzina aia. Am fost anul ăsta pe coasta aia. M-a surprins plăcut că la benzinării era reducere de 30 cenți pe litru indiferent de combustibil, din partea statului francez. Mai e și acum?
S-a dat la știri, angajații primelor 3 lanțuri de benzinării si rafinarii din Franța fac greva pentru ajustarea salariilor la inflație. Capacitatea de producție redusa cu 60%. Pt Lucian, dacă mergi pana se aprinde becul nu e bine. Tre sa ai măcar un sfert în rezervor tot timpul. Pt ca injecția are toleranta de microni. Orice mizerie trece de filtru poate ajunge la injector, iar pe fundul rezervorului e mizerie la orice masina,mai ales cele ce alimentează in România.
Și nu se alimentează de pe granițele românești și bulgărești și albaneze unde e carburant prost și foarte prost.
Am spus „dacă ajung să se aprindă becul”.
Dar de când conduc, am aprins becul de maxim 4 ori, și asta doar la drumuri scurte, prin oraș.
La cum arată orasul, din poza, eu m as fi mulțumit să rămân blocată și în Montpelier 😁
Crede-mă, nu e deloc ca-n poză. 🙁
Montpellier e exemplul clasic de oras condus de un primar socialist care are la dispozitie un buget capitalist. Béton si blocuri.
Primaria ai vazut-o?
Dacă am văzut-o, nu știu c-am văzut-o.
Ah, am dat search pe google. Nu, n-am văzut cubul ăla gri spre negru. Gizăs.
Oho, ai avut mare bafta. E criza in toata Franta. Cu greu am facut un plin saptamana trecuta, dupa un lung tur al benzinariilor din cartier. Sper sa se deblocheze situatia curand.
În Franța nu știu ce reducere au(chiar dacă am trecut în august) dar în Spania sunt 20 centi pe litru. Oricum motorina e 1’92€ litru.
Partea bună e că pe A2 nu mai plătești, așa că vei economisi cei 30€ să ajungi la Madrid. Nu intra pe R (că e cu plată) și au preț
prin ’97-’98, îmi povestea un coleg aflat cu o bursă de practică în franța (să nu fi fost chiar Montpellier), a avut următoarea conversație la casieria unei gări:
– mai atande iun peo, că n-am să vă dau patrujdefranci rest!
– lasă madam, că-ți dau io zăce, șî-mi dai mata 50…
– domnule musiu, cum 50? 40 e restul!
– păi și cu 10 ai mei? 50…
căcîrcămîr, mai avea aia umpic și chema polis pe motiv că ăsta vrea s-o jefuiască…
ce voiam să zic, în afară de diferența de nivel de trai, e ca peste tot; nici în vest populația generală nu-i compusă din ainștaini…
plus că (strict vînzări vorbesc), franțuzu’ îi una’ dintre cele mai chitroase nații; pă’erea mea!
Comentariu beton!16
bre, da’ di ce-s în moderare? scade selfisimu’!
De la cuvântul „poPULAția”, șerif. 😀
ăăăă, puoi IA-u lu’ matale nu prea știe geografia ioropei… vizita-o-ar!
Eu am citit de 3 ori treaba cu programul de lucru de luni :))
Na, azi e mai, e greu. :))))
Salut! Am vrut sa.ti scriu si eu treaba cu benzina din Franta. Ca nu e, ca e scumpa ca draq’ sa-i ia!!! Dar stiam ca oricum nu citesti in timp real, bine ca ai rezolvat!
Mulțumesc.
Să știi că văd în timp real. De răspuns nu am cum să răspund în timp real.
Ieri am avut un call cu un coleg care a intrat in timp ce era la coada la benzinarie.
Et voilà.
Domnu Vasilescu , va rog daca imi permiteti „quelques details” , rafinaria din Normandia e inchisa si 50% din statiile de carburant din Ile de France si Paris sint precum Eva , daca cumva aveai proasta inspiratie sa ajungi in Paris acum eriai la coada la combustibil pa sistemul sa se dea sa ajunga la toata lumea + camera de hotel . Ca fapt divers intr-o seara cind imi reveneam spre domitziliu vad ca intrarea e blocata de o coada monumentala fix perpendiculara pe directia de mers , ca un june cu educatiune am incercat varianta cu silvuple, desole , pardon, scuzatz …. vazind lipsa de reactie am trecut la varianta neaosa cu faruri si claxoane care varianta avuse sorti de izbinda altfel eram coleg de suferinta cu Jean Francois desi aveam rezervorul plin (asa pa opulenta) . Daca cumva in urmatoarele zece zile te bate gindul sa revii fa plinul in Spain si apoi la italieni…. ca sindicatele aici e puternice si face ce vrea ele in mod special CGT -ul .