De când au început temperaturile de afară să treacă constant de 15 grade cu plus, am constatat un fenomen care nu exista cât a fost frig. Imediat vă zic despre ce e vorba.

Știți, în timpul plimbării mele zilnice, trec pe lângă parcul Herăstrău, pe partea cu Bulevardul Kiseleff. Ei bine, sâmbăta și duminica, pe toată lungimea parcului, trotuarul e plin de mașinile parcate ale iubitorilor de natură care vin să se plimbe prin Herăstrău.

Și nu exagerez deloc când zic „pe toată lungimea”. Pentru că din rondul de la Casa Presei, până în giratoriul de la Arcul de Triumf, nu mai există niciun metru de trotuar pe care să nu fie parcată vreo mașină. Practic, în weekend acolo avem cea mai lungă parcare gratuită din București: 1,5 kilometri de trotuar înțesat cu mașini (da, am măsurat distanța).

Și asta nu e tot, pe lângă cele deja parcate mai există destule care merg pe trotuar în căutarea vreunui loc liber. Sau multe care staționează, tot pe trotuar, așteptând să se elibereze vreun loc. Există momente în care pietonii sau bicicliștii (e pistă pe același trotuar) efectiv nu mai au pe unde să treacă. Și nu glumesc, dacă ați fost prin zonă, știți exact despre ce vorbesc.

Iar asta se întâmplă, weekend de weekend, încă dinainte de prânz și durează până seara, după ce apune soarele. Ochiometric, aș zice că la fiecare sfârșit de săptămână pe trotuarul ăla parchează liniștit câteva mii de mașini.

Pentru că e moca, desigur. Că dacă te duci pe partea cealaltă a parcului, aia cu Bulevardul Aviatorilor, nu mai e moca, și-o să observi că situația este un pic mai relaxată. Cu excepția orelor de vârf, găsești locuri de parcare mai tot timpul, în weekend. Probabil că ai găsi și în timpul orelor de vârf, dar le ocupă cei care n-au găsit locuri moca pe partea cu Kiseleff-ul, adică aia despre care vorbesc eu.

Iar acum vine ideea pentru doamna primar Clotilde Armand, dacă de primăria Sectorului 1 ține Bulevardul Kiseleff. Dacă nu, ideea e pentru primăria de care aparține.

Doamna primar, nicăieri pe unde am umblat eu prin Europa asta n-am mai văzut așa ceva. Toate primăriile scot bani de pe urma celor care vor să parcheze, dar mai ales de pe urma celor care vor să parcheze pe lângă parcuri sau alte obiective cu potențial mare de vizitare. C-așa e normal, dacă ți-e lene să mergi în parc cu mijloacele de transport în comun, plătești. Peste tot în lumea asta comoditatea se plătește.

Ca să nu mai spun că ăla e trotuar, în mod normal miile alea de mașini n-ar avea ce să caute acolo. Dar cum nici nu au unde altundeva să se ducă să parcheze, rezultă situația despre care vorbim azi.

Situație din care cred că ați putea produce, destul de lejer, niște mulți bani pentru bugetul primăriei, cu o investiție extrem de mică.

Deși matematica n-a fost niciodată punctul meu forte, o socoteală simplă îmi spune că dacă s-ar introduce sistem de taxarea parcării, în toată zona aia, ar intra frumușel în bugetul primăriei niște mii de euro la fiecare sfârșit de săptămână. O fi mult, o fi puțin, habar nu am.

Știu doar că banii ăștia s-ar putea încasa fără vreo mare investiție. În plus, nu trebuie să angajați oameni, nu trebuie plătite salarii, nu trebuie să nimic care produce costuri ulterioare. Trebuie doar montate vreo 11 bariere electronice cu deschidere și închidere automată. N-am scos din burtă numărul 11, exact atâtea sunt locurile prin care se poate intra și ieși cu mașina, le-am numărat eu.

Și asta a fost tot, infrastructura rutieră deja există, în sensul că astea 11 sunt singurele locuri prin care se poate intra sau ieși de pe respectivul trotuar.

După care mai trebuie introduse câteva device-uri pentru plată (cash și card) și aia a fost tot. Cum au ăia de la aeroport: intri pe la bariera care îți eliberează tichet și mai ieși după ce ai achitat parcarea. Simplu, curat, ieftin.

După investiția inițială, singurele costuri ar mai fi cu mentenanța sistemului. Dar la niște contracte făcute PE BUNE, nu cu dedicație, nu cu tot felul de șmenari, sunt convins că banii pe mentenanță vor fi sume de neglijat în comparație cu ce se încasează.

Iar dacă, după introducerea sistemului de taxare, or să dispară ca prin farmec mașinile care parcau în zonă (că, na, nu mai e gratis și nouă doar moca ne place), măcar o să se mai degreveze zona aia de miile de mașini care o poluau suplimentar, pe lângă cele din trafic, și n-o să mai simți miros de gaze de eșapament pe toată latura aia a parcului. Cum s-ar zice, ar avea toată lumea de câștigat.

Cu plăcere.

P.S. Aștept cu nerăbdare înjurăturile dacilor liberi care îmi vor explica doct cum este dreptul lor inalienabil să-și poată parca mașinile moca oriunde. N-aveți idee cu câtă nerăbdare le aștept.

P.P.S. Aveți mai jos niște poze de la fața locului ca să înțelegeți despre ce vorbesc. Sunt făcute weekendul trecut. Din pacate n-am avut cum să fac și un video că să vedeți că TOT bulevardul, toți cei 1,5 kilometri se prezintă exact la fel: mașină lângă mașină.