Au fost multe locuri în care, deși produsele erau bune, n-am mai călcat a doua oară. Sau poate c-am călcat și-a doua oară, dar exact pe când eram acolo, îmi aduceam aminte de ce-mi jurasem că nu mai calc. Iar a treia oară chiar nu m-am mai dus. Știți cum e „fool me once…”.
Iar motivul a fost întotdeauna același: patroni scârțari care nu angajează suficient personal. Mă refer strict la restaurante, cârciumi, pub-uri și alte localuri care implică prezența personalului uman ce ar trebui să deservească nevoile cetățenilor care au ajuns în locul ăla.
Păi poți să ai tu cea mai bună mâncare din lume, stele Michelin poți să ai, dacă stau și aștept cu jumătățile de oră doar ca să mă bage un ospătar, în seamă, n-ai cum să ai pretenția să mai calc pe la tine decât dacă sunt masochist. Și nu sunt.
Hai să vă zic de la ce m-am luat. Am fost sâmbătă la Cereal Crunch, un loc care era pe listă de multă vreme și unde abia așteptam s-ajung.
Foarte mișto conceptul. În plus, mi se pare că trebuie să ai mare curaj, ca antreprenor, să investești într-un loc atât de ultra-mega-nișat. Să vinzi doar cereale și lapte, chestii care până la urmă se găsesc pe toate drumurile și care nici nu necesită cine știe ce proces complicat de preparare, și să faci bani din asta, chiar mi se pare o chestie extrem de tare.
Doar că, poți să ai tu cea mai tare idee din lume, e atât de ușor s-o pui pe butuci dacă-ți bați joc de clienți, cum nu vă imaginați. Băi nu se poate ca sâmbăta, deci în ziua în care teoretic ar trebui să fie vârful tău de activitate, să ai în local O SINGURĂ persoană care-i servește pe toți oamenii ăia care așteaptă și așteaptă și așteaptă. Știți, inițial m-am bucurat când am văzut că am doar trei persoane în față, la coadă. Dar m-am lămurit extrem de rapid că alea trei persoane sunt de fapt doișpe, că doar nu veniseră singure, erau și alții care le așteptau la mese.
În condițiile astea, ia calculați voi cam cât am avut de așteptat, dacă timpul mediu de servire pentru o singură persoană era undeva pe la 4-5 minute, eu aveam 12 cetățeni în față, iar la tejghea se afla o singură fată care nu mai știa în câte părți să se împartă în același timp?
Ca să n-o mai lungim, pentru un bol de cereale cu lapte, am așteptat circa 45 de minute, deși biata fată făcea tot ce putea, dar, din nefericire, avea doar două mâini și două picioare. Și nici ubicuuă nu era. Ca să înțelegeți exact, regina fashion-ului a vrut să-și comande și-o amărâtă de cafea la espressor, dar când a văzut cum stă treaba, a renunțat, că ne linșau nabii ăia care așteptau în spate.
Unde mai pui că 99% dintre clienți sunt veniți cu copii, că doar n-o sa mergi așa singur ca nebunu’ să mănânci cereale cu lapte roz sau turcoaz. Prin concept, locul ăla se adresează copiilor, iar copiii, să vezi ce, NU AU RĂBDARE. Ar fi trebuit să le vedeți fețele în timp ce așteptau și așteptarea părea că nu se mai termină niciodată. Doar că, din nefericire, nu copiii sunt cei care plătesc, ci părinții. Iar părinții nu cred că vor să mai plătească și a doua oară 25 de lei, pentru un bol de cereale, într-un loc unde au de așteptat 45 de minute.
Dar ce zic eu „45 de minute”, la cum arăta coada când am plecat de acolo, pun pariu pe orice că timpul de așteptare trecea bine de tot de o oră. Pe când ieșeam, nu m-am putut opri să nu mă gândesc, cu părerere de rău, că probabil e prima și ultima oară când calc acolo.
Jur că nu înțeleg cum poți, ca patron, să lași sa se întâmple una ca asta. Mai ales în condițiile în care topografia locului permite lejer încă măcar o persoană la servire. Mai simplu spus, dupa tejgheaua aia e loc ca la balamuc de măcar doi angajați care să ia comenzile. E loc și de trei, dar am zis să nu exagerez.
Ok, poate că nu se justifică să angajezi full-time încă o persoană, poate că în timpul săptămânii îți bate vântul prin prăvălie și ai clienți doar în weekend. Dar nici măcar pe cineva pentru un part-time nu găsești? Mi-e extrem de greu să cred, mai ales că e un job pe care l-ar putea face impecabil și un cimpanzeu dresat, darămite un student sau doi, care să-ți vină doar în weekend, pe bani de semințe. Dar nu, de ce naiba să faci asta dacă treaba merge, lumea stă la coadă și rabdă, iar banii vin. Până când n-or să mai vină.
Da, pot să înțeleg că am de așteptat atunci când e vorba despre niște preparate complicate, dar când business-ul tău e să pui niște cereale într-un bol și niște lapte într-o sticluță, îmi pare rău, dar n-am cum să mai înțeleg, mă simt luat la mișto. Și de ce să mă iei la mișto pe banii mei? Nu de alta, dar cereale și lapte pot să-mi cumpări și singur. De la super-market.
Mai voiam să spun un singur lucru. Nu prea m-ați văzut pe mine scriind nasol despre cârciumi, restaurante și localuri. De fiecare dată când ar merita s-o fac, îmi trece repede. Mă gândesc că e greu să ții un business de genul ăsta pe picioare, că oamenii, clienții, sunt dificili și că oricum e imposibil să-i mulțumești pe toți. Prin urmare, trebuie să mă enerveze ceva grav de tot ca să scriu. Fix ca acum.
Am mai făcut-o o singură dată, iar locul ăla, deși era foarte mișto, acum nu mai există. Nici nu avea cum să mai existe, nu cu o atitudine de genul ăla a patronilor. Chestie pe care le-am spus-o și eu și oamenii care au comentat la articolul respectiv. Evident, i-a durut la bască. Dar doar până a venit iarna, când dintr-o dată nu i-a mai durut la bască, ci la buzunar.
Nfine, nu vreau să cobesc, dar până acum se pare că am un procent de 100% la realizarea de predicții în domeniul horeca. Și mi-ar părea rău să intre și Cereal Crunch pe lista asta extrem de scurtă, doar pentru că nu angajează naibii încă un om.
Boss…din aia o suta de la ușă n-a mai ramas nici cojile de seminte sparte in timo ce asteptau pt interviu…
Comentariu beton!45
Hai, mă, trebuie doar să vrei și găsești pe cineva care să vrea să facă niște bani cu un job extrem de ușor.
Studenții sunt în sesiune, boss, învață.
Și dacă nu ai personal suficient la un moment dat, ce te oprește să treci chiar tu la tejghea? Cheamă-ți neamurile, prietenii, să te ajute să acoperi situațiile astea. Că nu e rușine absolut deloc. Sau statutul de patron/acționar sau ce naiba or fi, aduce cu sine și oase în burtă și nu mai pot munci?
Concluzia e că pe lângă faptul că sunt scârțari mai sunt și snobi, deh, munca e pentru fraieri, nu pentru domniile lor.
Comentariu beton!184
@Mona, studenții sunt în sesiune și învață, dar anul ăsta elevii de liceu, ăia din anii terminali, peste 16 ani sunt la început de semestru, nu la sfârșit în perioada tezelor. Presupun că se pot găsi 1-2 pt weekend.
Plus, da, ce zici tu. Citeam diverse articole despre mici localuri din străinezia unde patronul și familia lucrează cot la cot cu angajații (la bucătărie, la servire, peste tot). Și mă gândeam că e posibil ca ăsta să fie unul din motivele unei fluctuații mai mici de personal. Când îl vezi pe patron că transpiră la fel lângă tine parcă îți mai trec nervii că salariul nu e fabulos sau programul e nasol. Când îl vezi că doar vine să dea ordine și să ia banii….
Comentariu beton!90
@Ady,
da, chiar Mihai ne povestea cum caută cârciumioarele de cartier ca să mănânce bine, când umblă haihui prin vacanțe, pe banii noștri 🙂
Ar fi și asta o soluție să crești afacerea treptat, să închiriezi pentru început un spațiu mic, să fii prezent în permanență acolo, să vezi ce merge și ce nu, ce trebuie să corectezi, în ce să investești șamd. Dar na, este nevoie de răbdare și implicare totală, iar îmbogățirea peste noapte rămâne un vis frumos.
Comentariu beton!22
Eram in Valencia prin 2003-04, așteptam pe proprietarul spaniol sa mergem la lucrare. Intre timp vad o cafenea și mi-am amintit că era nou deschisă și citisem despre ea. Întru sa beau o cafea, un pic jenat ca eram in salopete. Lux de lux, nu a comentat nimeni. Cer o cafea cu lapte condensat și citesc ziarele (acolo sunt free in localuri). După jumătate de oră dau să plec, cer nota de plata 0,60 euro, las 1 euro și ies. Vine patronul după mine in stradă să-mi aducă restul, îmi mulțumește pentru vizita, că nu ma știa si ma întreabă dacă mi-a plăcut atmosfera și servirea și m-a rugat să-i recomand localul și altor șantieristi, știut fiind că muncitorii cheltuie mult in cafenele! Chestie de atitudine de patron, era local de familie!
Comentariu beton!102
Nașpa experienţă!
Să mai pun și eu foc pe paie și să întreb de ce nu avea personal pentru distrarea micuţilor în timpul așteptării? Ori ceva drăcii de joacă pentru ei?
Așteptarea te omoară în localuri. Plus nesimţirea. Că de fapt asta este problema.
Când le zic de „orientarea către nevoile clientului” se uită ospatarii la mine ca un grup de maneliști la un concert de Mozart.
Comentariu beton!65
Nu ar avea spațiul necesar pentru entertainment. Locul ăla e gândit pe genul „ai mâncat, ai plecat”.
Ai mâncat, ai plecat…m-am luminat acum…asteptarea aia e un fel de siesta in alta ordine…asta e semn ca patronul, se gandeste la voi nemultumitilor…Cica nu e bine sa pleci imediat ce-ai mâncat dar cum treaba e pe principiul invocat de tine, antreprenorul a gasit solutia si te fortaza sa faci siesta inainte de masă
Comentariu beton!24
@Redoo
Pe „badron” (vorba arabului de la mine din bloc) nu-l interesezi decât până în momentul în care ai achitat. După, treaba ta. Te interesează pe tine dacă ai masă unde să mănânci. Dacă ai scaune suficiente la masă și tot tacâmul. După ce și-a luat banu’ nu-l mai interesează nimic. Pentru că nu se gândește la fidelizarea clientului, la o strategie pe termen lung, la viitor. Contează doar banu’câștigat acum.
Comentariu beton!27
Poate ca ei saracii ar vrea sa angajeze… insa nu mai vine nimeni pe un salariu mizerabil. Toti cei care inainte lucrau pe 2 chistoace astazi sunt plecati in Anglia
Comentariu beton!41
Mda.
Pai pana se gaseste o solutie sa serveasca si patronu’ sau soata…sau nu se cade?
Comentariu beton!33
Pățit destule din astea. Incepand de la crasme cum spui tu, cu ospatari depasiti numeric de clienti, pana la magazine de profil cu angajati care habar n aveau ce vand si mi recomandau tot felul de nazbatii. O mare parte din vina o poarta asa zisii patroni, de fapt niste parveniti cu obrazul gros a caror mare grija e profitul lor nu sa fie clientul satisfacut. Mai pe scurt, daca tu ca patron iti permiti dintr o afacere cu 3 – 4 angajati sa ti iei ultimul tip de Suv si sa faci concediul prin Maldive, corect e ca si angajatii aia sa poata merge macar pe litoralul romanesc si sa si permita un Logan in rate fara sa le tremure bucile ca nu pot achita. Altfel esti doar un profitor si ai o afacere de cacat si niste angajati care o sa si bata joc de ea si de clienti.
Comentariu beton!109
Așa Marius ! Zi-le ! Arată-i cu dejtu pe parveniții dracu’ ! Să se dea cate o suvă la toți! Păi ce, crezi că toți patronii au cursuri de manager ?!
Eu nici nu mai intru in baruri și locale…ăstea, localuri ! Banii mei fac ce vreau cu ei ! Eu cumpăr doar de la chineji, că săracii au viruși crocodilieni !
Se dezbate încă. Ce zici?32
M-ai uns pe suflet.
Patronii vor, de fapt, să dea o șansă tinerilor, să plece în… Anglea! Sau la Mega !
Comentariu beton!28
Dar n-ar putea să le dea șansa asta DUPĂ ce termină facultatea? Să aibă și ei un ban de cheltuială.
@Ananas, dacă cunoști un astfel de tânăr trimite-l la Mega de lângă biroul meu sa-l inlocuiasca pe nea Dumitru ca e batran și deabia se misca …zici ca da la p**** sare cand scaneaza produsele…
Ai stat la coadă și ai renunțat !? Pfoai … d’aia se duce de râpă țărișoara asta 😋 Puteai măcar să îți lași rând … și reveneai dacă era …
Comentariu beton!23
N-am renunțat deloc. Nu vezi poza? Am plecat DUPĂ ce am înfrânt.
Hai sa fiu ala de tine cu ursul… daca aduci un om sa lucreze part time in weekend, trebuie sa-i platesti ore de weekend (legal) – per total te costa mai mult decit sa tii un singur om :-D.
2.De ce mi-as tufe un weekend pe un salariu de kko ?
3.De ce draq te-ai duce ca si client sa dai 25 ron pe un bol de cereale… burghezule!
Comentariu beton!28
La prima parte nici nu are rost să-ți răspund.
2. Mi-aș fi futut multe weekend-uri când eram student și banii de la ai mei se terminau după o săptămână. De fapt, mi-am și futut, că din anul doi m-am angajat la pizza hut.
3. Pentru că copii.
„Obrazul subţire cu cereale roz se ţine”…
Comentariu beton!41
Și cam de ce ai fi nebun dacă ai merge să mânânci singur cereale roz sau turcoaz? Sau ambele. Sau curcubeu, ha? Băuturile alea arată într-un mare fel!
Cred c-am fost acolo anul trecut (văd că adresa e Bd Natiunile Unite, deși pe harta lor din FB apare altceva), am nimerit din întâmplare, în timpul săptămânii, era gol, voiam cafea. Dar țin minte că mi s-a părut ușor ciudat ca un loc ce oferă doar chestii pe care oamenii le asociază și consumă în general la micul dejun să mai fie deschis la ora 18. Dar acum mă gândesc că poate asta e și ideea, să transforme ceva ce ține de prima parte a zilei într-o full day experience. Obligând clientul ca ce comandă dimineața, să mănânce seara.
Comentariu beton!20
Ah, deci Blueberry ăia s-au dus dracului? Muahahaha! Dacă îmi aduc bine aminte, se dădeau destul de suficienți și superiori la momentul articolului. 🤣
Pentru ăștia cu cerealele, atât timp cât lumea va sta la coadă răbdătoare, ei vor fi convinși că au un business beton. Nu am să înțeleg niciodată de ce stau oamenii la coadă în locuri unde nu sunt siliți să o facă. Tu măcar ai scris despre ei. Restul cred că nici măcar o amărâtă de reclamație nu au făcut.
Comentariu beton!24
@Ioane, ca sa folosim o vorbă din sportul pe care-l iubim amândoi, nu i-a apucat paltonul, după articolul ăla. 😀
Nimeni in tara asta nu mai vrea sa munceasca – indiferent de citi bani ar cistiga! Munca nu este pentru oricine. si cind zic munca zic………….munca, nu plecatul de acasa sa vada vecinii ca avem servici!
Aud la TV ca dragii chinezii vor face un spital in 10 zile!!! O sa-l faca!!! Astept sa vad in cit timp se va termina faimosul Marie Curie! acolo chiar conteaza zilele si orele mai dihai ca si la chinezi acum.
Si peste toate astea – comersantul – din ziua de azi!!!! ce sa mai vorbim
Se dezbate încă. Ce zici?16
Gresit, multi vreau. Mai ales tineri, doar ca nu pe un salariu de rahat, in timp ce patronul baga mii de euro pe luna in buzunar. Apoi se plang ca n au oameni competenti, ca pleaca,etc.
Comentariu beton!42
Marius M serios? Cat Dumnezeu vrei să câștige? 50-50 cu patronul? Vânătoarea doar serveste6cereale…patronul suportă toată investiția, răspunde in fața legii….plimbă dosare cu lunile pe la autorități. Angajatul azi vine, mâine e obosit, poimâine bolnav…pt asta merită mii de lei????
Se dezbate încă. Ce zici?13
Cine a zis ca trebuie sa faca 50-50 cu patronul? Am zis ca daca vrea sa mearga afacerea trebuie sa fie si angajatii multumiti, nu ca trebuie sa imparta profitul. Iar tampenia asta cu maine vine,poimaine e bolnav ,e datorita faptului ca sunt platiti prost . Nu contest ca sunt si angajati care fac asta oricat le ai da dar sunt din aceeasi categorie cu patronii care se plang ca au angajati neseriosi si ii vin scursori la interviuri. Daca unii patroni ar avea un dram de minte si ar da seama ca e o lipsa groaznica de oameni calificati si au doar doua solutii: sa ia tineri si sa i califice sau sa plateasca bine si sa ,, fure” angajati buni din alta parte. Dar na…
Iar patronii care zic ca angajatii nu merita mii de lei, n au decat sa munceasca ei si sa tina tot profitul. Simplu.
Comentariu beton!20
Afara lucreaza pe bani mult mai putini decit ar trebui numai ca deh ii inmulteste cu 4 cu 5 cu 6 si se raporteaza la lei si ……wow ce bine cistigam. Nici vorba , sint platiti pe afara la jumate decit cei autohtoni.
Aici muncesc pe bani putini ?! Hai mey zici ca munta muntii din loc. Afara muncesc mult mai mult si tot pe nimic. Dar altfel suna: meyy unde muncesti , in Anglia meyy sint boier! nu ca tine pe 2 lui in Romanica!!!!
Exact ce ziceam mai inainte, aia platesc atat, eu de ce sa dau mai mult? Afara lucreaza pe mai putin, X ulescu le da tot asa. Pai exact de aia nu aveti angajati buni, de aia va vin la interviu toti dubiosii. Pentru ca va pisati cu jet pe angajati, va doare la banana de ei. Corect, angajatii sunt niste lepre, neseriosi, nu merita un salariu bun. Descurcati va singuri, munciti voi, care e problema?
Comentariu beton!20
Lapte cu cereale? 45 minute? Patruzeci şi cinci de minute?????
Te rog sa-mi spui ce gust au mizeriile ăstea, sa merite o ora pierdută din viaţă?
Comentariu beton!28
Păi, gust de cereale cu lapte. Ideea e că acolo, teoretic, ar trebui să te duci pentru experiența în sine, nu pentru gust. Și nu tu ca adult, ci copiii ar trebui să se bucure.
Cred ca mai multe sanse ar avea daca ar angaja pensionari. Nu de alta dar ei oricum sunt liberi non stop, asa ca sa lucreze in weekend nu ar fi o problema. Sau, daca patronii nu sunt deja bogatani si nu isi permit sa angajeze, ar putea presta chiar ei pana cand ar incepe sa mearga treaba.
Un loc unde era dragut si mancarea buna era Pirahna din regie. Dar tinand cont ca era de fiecare data absolut plin si cu toate astea patronii nu suplimentau personalul, iar tu ajungeai sa astepti cate 30 de minute minim pentru o bere si 5 mici, am renuntat sa mai mergem. Si nu era ieftin, facea bani cacalau, insa deh, daca se gasesc fraieri care sa mearga in continuare…
Beraria H la fel este un loc supraevaluat, am mers o singura data cand au avut ceva eveniment care suna interesant. Sonorizarea a fost jalnica, efectiv nu intelegeam ce zic aia pe scena, servire lenta si preturi mari. Cu toate astea, hala gemea de lume.
Comentariu beton!35
După atâta amar de aşteptat şi apoi ronţăit chestiile alea colorate, v-aţi dus să mâncaţi undeva?
Comentariu beton!29
Da, acasă. 😀
Mda, e crâncen să aștepți 45 de minute la restaurant când ai copiii cu tine. Iar eu îi am mereu! Când mergem la pizza și știm că e aglomerat, sun dinainte la restaurant și o comand la pachet. Acolo o plătesc pe loc și mai comand doar băuturi care vin în cinci minute. Dacă mai vrem desert, papanași și/sau clătite de obicei sunt gata până terminăm pizza.
În situația descrisă de tine, nu am fi avut încotro și ne-am fi împărțit: eu aș fi stat la coadă cu fata care e mai cooperantă, iar bărbată-miu ar fi făcut o plimbare prin cartier cu băiatul. Asta daca nu am fi renunțat! Am lucrat în tinerețe în câteva baruri, cunosc mentalitatea patronului clasic. Păcat de concept!
Comentariu beton!29
Problema mare e că,patronii români ( in marea lor majoritate) se cred mici dumnezei ! I.am spus unuia de.aici din Oradea ,deținător de fast food ,că hamburgerul lui e jalnic ( o chifla ,o pastila de carne și salată de sezon – salată care indiferent de sezon era un kil de varza tocata) ,și.au început el și prietenii lui să mă ia la mișto ( că cică eu as manca numa’ vita Kobe și numa in cele mai pizdoase restaurante din Oradea!). E tipic pt. omul de afaceri român ( și expresia asta mă scoate din sărite , om de afaceri e și politicianu’ ăla care fură miliarde).
Comentariu beton!33
Ipotetic, dacă mâine s-ar deschide un local similar vizavi de ăștia, cu prețul de 20 de lei/porția și deservire rapidă, să vezi cum s-ar mobiliza patronii în secunda 2, cu bucile tremurând și ochii pe geam numărând clienții. P-ăia care intră la ei și p-ăia de intră la concurență. Până atunci, relaxare și nepăsare.
P.S. să muncească patronii? păi, s-or fi dus cu tocuri și poșetă pe Valea Prahovei și-or fi rămas blocați în trafic 🙂
Comentariu beton!49
Așa cum la coadă la Mega găsești subiecte pentru poveștile zilnice, așa ai putea găsi și acolo. 😉
Și nici o tabletă de pe care să comanzi sau măcar un aparat din ăla cu buton pentru chemat ospatarul nu au. După ce că nu au personal nici nu fac ceva ca să amelioreze situația iar străinii care nici engleză și nici română nu știu or fi buni pentru patron dar pe mine nu prea mă ajută.
Nu știu cum dracu fac bulgarii că au de toate, de la mâncare bună și până la angajați plus prețuri la fel sau chiar mai mici ca la noi.
Comentariu beton!17
Să-ți bați joc de clienți?? Nu, boss, prima greșeală de nereparat pe care o face un patron este să-și bată joc de angajat. Să-l plătească după calculele lui, să-i evalueze munca fără a avea habar de ce presupune asta.
Cam cât crezi că va mai rămâne fata aia (singură) acolo? Câtă tensiune crezi că acumulează zilnic? Chiar dacă clienții sunt ok și nu-i zic ei nimic, că înțeleg că e singură, le vede agitația lor și a celor mici.
Comentariu beton!56
Of. Nu vreau deloc sa scuz proprietarul, e posibil sa fie și nesimțire, e posibil sa fie și neștiință. Însă recrutez în domeniul horeca. E horror, nu cred ca iti imaginezi ce fel de oameni vin la interviu. Nu as avea încredere nici sa ii las sa dea cu matura. Ce te faci când vine sambata si unul e „bolnăvior” și nu mai vine la munca? Pana afli ca nu a venit, pana rezolvi problema deja trece o jumătate de zi. Și încă o chestie, pana acum trei săptămâni ca să angajezi un om part time trebuia sa ii plătești taxele ca pentru unul full time. Am o angajata care vine doua zile pe săptămână și ma costa ca și un om care munceste 5 zile.
Se dezbate încă. Ce zici?26
R.,
Nu mă dau cunoscătoare, chiar nu sunt. Dar zic și eu, poate… Poate că în alea 2 zile (bănuiesc că weekend) faci încasări cât în restul de 5 zile.
Cum zice @Mihai, la ăștia în timpul săptămânii cam bate vântul și e full în weekend.
Comentariu beton!20
@R,
În domeniul horeca, sunt cele mai mici salarii, patronii refuză să plătească bine un angajat cu experiență. Și atunci, de ce au așteptări nerealiste? Ce ar dori mă rog, să aibă parte de viitori angajați și devreme acasă și serioși și competenți și alte alea? Cu 3 lei?
În altă ordine de idei, am o prietenă care are o mică afacere cu mâncare, livrare la domiciliu. Îmi povestea și ea că e greu cu angajații, uită să vină în wk, se dau bolnavi, pleacă după o săptămână, nu prea poți pune baza pe ei. Și-a reprofilat meniul, așa încât să se poată descurca singură sau cu o mână de oameni.
Dar Cerealul ăsta nu e o afacere mică, o cârciumioară de cartier. Ia să pună un plus de nu știu 20-30% la salariu. Este că ar avea oameni?
Comentariu beton!24
@R., dacă se întâmplă asta în vreun weekend, tu, ca patron, pui mâna și ajuți. Am văzut destule asemenea exemple. Inclusiv subsemnatul a făcut asta. Și nu eram patron, ci doar un amărât de manager. Dar când era lipsă de oameni lăsam naibii costumul și cravata și mă înhămam la treabă. Deși nu aș fi fost obligat. Dar clienții trebuiau să fie mulțumiți, indiferent de costumul meu de „șăf”.
Iar chestia cu ce vine la interviuri… Hmm… Tot mai des aud chestia asta, tot mai des se plâng patronii că nu găsesc oameni și toți dau vina pe calitatea celor pe care îi angajează. Dar unul nu suflă o vorbă despre modul în care tratează angajații, despre ce se comunică și cum se comunică la interviuri, despre ce se vrea și ce se cere de la oameni. Cam în 70% din timpul pe care l-am petrecut în câmpul muncii am făcut chestii care nu erau trecute în fișa postului meu. Pentru că d-aia… Până n-am mai vrut și am plecat.
Zici de angajata part time care te costă la fel ca un full time. Întrebare: te-ai gândit că poate cumva, în activitatea sau organizarea firmei, faci ceva greșit? Ai epuizat toate soluțiile posibile ca să nu fii în această situație? Dacă aia care vine 2 zile te costă că cineva care muncește 5, de ce nu angajezi pe încă cineva pentru 5 zile direct? Fiindcă, probabil, nu are ce face în celelalte 3, și nu-ți place să vezi că freacă munca pe banii tăi? Păi, nu te costă la fel? Doar întreb, că nu mă pricep.
Comentariu beton!56
@Ioane, cu ultima parte mi-ai luat vorbele de pe taste. Fix asta am vrut să întreb și eu.
@R – las’ că v-o meritați, și încă din plin! In ’95 am terminat un colegiu universitar de turism de 3 ani la zi la Babeș-bolyai in Cluj. Spun asta că să vedeți că era școala serioasa, nu particulara! Visam sa lucrez in turism, eram doxa de geografie și alte materii, plus engleza. Merg pe litoral sa caut de lucru recepționer, fara sa am pile. Întru din hotel in hotel câteva zile, toți m-au refuzat. Nu prea știam eu pe atunci cum se mănâncă turismul în România. La un moment dat dau de un gușter obez și-mi pune tot soiul de întrebări din domeniul turismului. Eu doxa, proaspăt absolvent cu 9,65, am crezut că e interviu de angajare. Vedeam că asta era tot mai nervos la raspunsurile mele. După vreo oră de frecuș mă întreabă: ,,care este capacitatea medie de cazare a hotelurilor de pe litoral?eu răspund 75%,el zice triumfator nu, este 79%, vezi că nu știi nimic despre turism, ieși afară!” Idiotul voia doar sa se dea mare! După această experiență, plus alte câteva la câteva agenții de turism, inclusiv eximtur, unde am luat cel mai mult la interviu, dar aveam 28 de ani, si voiau mai tineri, mi-am băgat piciorul și am plecat in Spania! Iar acolo am devenit un faiantar de succes, după trei ani îmi luam apartament trei camere cu cash in Cluj! Ăștia sunt patronii din turism!!
0 0
Comentariu beton!41
Ok, hai sa discutam despre conditiile si taxele platite pentru salariatii din Horeca.
1. Care e salariul brut declarat vs salariul varsat in mana? Practica cea mai comuna e salariul brut minim pe economie in contractul de munca + ceva bani dati la negru. Aici atitudinea patronului e ceva de genu „zi mersi ca-s generos”, dar salariatul nu are de ales, asa ca tace sau pleaca.
2. Care e situatia concediilor? Angajati om in plus cand un salariat pleaca in concediu sau rotati restul salariatilor? In general, se roteste personalul, dandu-le ture mai lungi sau suplimentare, dar NEPLATITE. Patronii in Horeca uita ca salariatii au dreptul la concedii platite prin lege si ca aceste concedii nu presupun ore suplimentare neplatite cand pleaca ceilalti colegi in concediu. Asa ca nu va mai faceti ca uitati plata orelor suplimentare.
3. Deducerea pierderilor din salariile angajatilor. Si aici e o intreaga discutie despre ce se poate imputa salariatului si ce nu. Dar in realitate, patronii isi deduc pierderile pe spatele salariatilor. Frate, pe de o parte nu ii lasi pe oameni sa verifice camerele dupa decazare (valabil la receptioneri) pentru ca tre sa fie mereu cineva la receptie, dar daca e ceva spart, se deduce din salariile angajatului (stiu asta din mai multe surse, la hoteluri de renume).
4. Plata personalului la nunti/botezuri: cel mai adesea aceste servicii sunt considerate „extra” si nu sunt platite direct de patron, desi acesta pune la dispozitia clientilor un restaurant functional, deci cu personal. Asa ca personalul este platit separat de catre client direct. Nu prea e in regula, domnilor; nu o spun eu, ci codul muncii.
Mai sunt multe aspecte care ii fac pe salariati sa fuga de Horeca, dar nu mai am timp sau rabdare sa le detaliez. Si da, am incurajat pe oameni sa ii dea in judecata pe patroni, sa obtina in instanta banii la care ar fi avut dreptul, dar multi sunt sleiti de puteri si fug cat mai repede.
Comentariu beton!48
Ai perfectă dreptate…toți iau partea vînzătoarei…dar poate aia stă acolo, o săptămână, două…și cedează nervos…dar vrea salariu mare….vine altul și tot așa.
„Și încă o chestie, pana acum trei săptămâni ca să angajezi un om part time trebuia sa ii plătești taxele ca pentru unul full time. Am o angajata care vine doua zile pe săptămână și ma costa ca și un om care munceste 5 zile.”
Asta era valabil doar pentru angajatii care aveau doar un singur contract de munca part-time si nu se incadrau intr-unul din grupurile: elev/ student/ pensionar. Acestia din urma, pe baza adeverintei plateau taxele la nivelul contractului (de ex. 2 zile/ luna sau 4 ore/ zi).
Ideea lui Mihai cu angajarea elevilor/ studentilor e buna tinand seama de context.
Ca sa nu mai spunem ca oriunde te duci dupa ce termini facultatea si se cere experienta.
Macar pentru cateva luni tot merita sa muncesti, chiar si numai pentru a avea ce pune in CV. 🙂
în mod absolut ciudat pentru patronii rromâni, posibilii angajați preferă să lucreze cu patroni străini, în țară sau în străinătate
iar o parte din angajați vor doar să fie respectați și să aibe o masă caldă, se mulțumesc și cu salariu minim
dar cine să se comporte frumos cu angajații? și să le dea un prânz cald și bun?
au fost părinții la oraș la piață să cumpere legume, și la morcovi se plângea vânzătoru că nu găsește lucrători, care preferă să spele geamuri în anglia
ei, un alt vânzător i-a replicat : Dacă nu-i plătești bine, de ce să stea la mata?
până acum 5 ani se găseau proști care să muncească pe te miri ce
acum sunt ceruți în UE și-și bagă p*la în rromânia
probabil că în câțiva ani se vor mări salariile sau vor intra în faliment toți așa-zișii patroni rromâni
Comentariu beton!23
Cred ca ai dreptate, localul e frumos dar in cazul de fata este vorba de indolenta patronilor. Au mai avut o locatie, in Piata Amzei, care s-a inchis (surpriza!) anul trecut. Iar la doua luni dupa inchidere inca figura deschisa pe google maps, ca deh e greu sa bifezi „permanently closed” in google mybusiness. Si ghiceste cine vorbea la telefon, din fata magazinului inchis, cu copilul de mana, si era luat la misto de baiatul (pe vremea aceea) care servea in locatia din Natiunile Unite…
Comentariu beton!16
Tare asta. :)))))))))))))))
Da, chiar că tare. Deci oamenii sunt destul de inteligenți ca să aibă o idee interesantă, dar, specific patronului român, nu realizează că nu știu să o gestioneze pentru a genera profit și a mulțumi clientul. „Bă, nu mă înveți tu pe mine cum să-mi conduc afacerea.” O pwlă! Niște parveniți, vorba lui @Marius, care au impresia că știu totul și nu au nevoie de altcineva să le spună cum și ce să facă. D-aia din 90% din cârciumile și hotelurile din țara asta ieși înjurând. Fiindcă patronii au impresia că banii lor țin loc de marketing, management, resurse umane eficiente, know how etc. D-aia insolvența e ceva la ordinea zilei, d-aia toți înjură multinaționalele care le „iau fața” în toate domeniile. Fiindcă patronul român nu știe să fie patron.
Comentariu beton!25
Am citit comentariile de până acum si ma bucur ca nimeni, dar absolut nimeni, nu are un restaurant/chioșc si toti acuză patronii ca ofera salarii mici si ii exploatează pe angajați.
Este fals!
Soțul are un restaurant si plătește salariul de baza pentru un ospătar 2000 lei, din tips ajung la 4000-5000 lei pe lună. Pt 15 zile muncite. Plus mâncare de 2 ori/zi. Program 11 – 23:00
Si nu stau oamenii! Vin câteva zile, maxim 1 luna, se vad cu banii de adidași sau telefon sau ce își doreau să își cumpere si nu ii mai vezi.
Unii mai primesc si 400 lei in plus pt transport, daca sunt din afara Bucureștiului.
Românii prefera sa stea acasă decât să muncească.
Iar eu am 2 locuri de muncă…in sf
Se dezbate încă. Ce zici?24
Si cam care ar fi profitul net al vostru/ luna? Iar chestia asta cu nu i dau un salariu baban ca face ciubuc, e cam…
Comentariu beton!28
Program 11 – 23… Asta înseamnă 12 ore. Bun. 2000 de lei și mai face din bacșis… Ce mor pe treaba asta cu bacșișul!! De ce nu îi dai omului direct 4000 – 5000 de lei în așa fel încât să ți-l fidelizezi și să-i dai de înțeles că dacă face treaba la mare artă poate câștiga foarte mult? Ai avea un angajat model și loial pe termen lung. Eventual îl mai și pregătești cu ceva sfaturi sau cursuri.
Dar, nu. Angajează-l pe prost pe minim, muncește-l 10 sau 11 ore pe zi, iar el ar trebui să-și dea viața acolo pe promisiunea unui bacșiș care poate vine, poate vine. Și apoi te miri de ce ăla își bagă picioarele. Fiindcă toți faceți la fel în industrie și atunci lui i se rupe cine îi dă „minimul plus bacșiș” .
În rest, da, aștept și eu răspunsul la întrebarea lui @Marius M de mai sus. 😜
Comentariu beton!46
Marius, Ionuț, da, salariul minim și să facă și tumbe, dacă se poate. Mor când aud chestia asta cu tipsul. Și se miră că pleacă oamenii.
Comentariu beton!29
Exact! Toti se gasesc sa injure patronii romani dar ei poate nici o masina nu au condus in viata lor dar stiu ei cum merge cu afacerile. Ca sa ai salariu mare trebuie sa produci pentru el in schimb romanii vin si cu lenea intre ochi si cu pretentii de salarii occidentale, sa nu mai zic ce scursuri vin pe la interviuri. Cand o sa aveti afacerea voastra o sa vedeti ca un patron munceste de multe ori dublu cat angajatii care au siguranta salariului si habar nu au cat stres are un patron si cata responsabilitate poarta. Invidia si metehnele comuniste nu au murit, injurati-ne in continuare.
Se dezbate încă. Ce zici?13
@Victor, așa, așa, mai zi-le, dă-i în kkt de săraki, că nu te merită.
E, pe naiba dom’ patron, vin scursuri. Ia da si tu un salariu omenesc si poarta-te frumos cu angajații, că nu ești stăpân de sclavi, si o să vezi ca pleaca din alte părti să vină la tine oameni care chiar produc ceva si care o să-ti ajute afacerea. Dar nu, voi prima data vă interesati cât dă X si Y in acelasi domeniu si dati tot cam atat, ca doar nu veti fi fraieri. Iar de muncă, dacă se poate să cunoasca si Autocad, Catia, Photoshop , si să spele și budele. Băi ce silă mi-e de ,, patroni” din ăștia care se plâng că n-au oameni dar nu fac nimic să aibă.Scursuri, auzi, scursuri ii vin la interviu. Pai la ce salarii dati cine ati vrea sa vină, Socrate si cu Einstein?
Comentariu beton!54
Nu inteleg de ce te plangi, Licuriciule. Pai aia 2000 de lei sunt salariul minim, si e normal sa-ti munceasca vezi Doamne „15 zile muncite” cand tura e de 12 ore pe zi.
Toti va vreti patroni, dar habar nu aveti de strategii pe termen lung, cu un profit din care insa nu va puteti lua casa si suv intr-un an – doi. S-au dus „tunurile” alea, gata, sunt alte vremuri. Sau daca mai vreti tunuri sa dati, mergeti sa fiti patroni prin tarile lumii a III-a…..Nu va va simti nimeni lipsa aici. 😀
Comentariu beton!26
Cateva randuri scrise si tot atatea ilegalitati comise (in general de toata HORECA).
Program 11 – 23 ? Mie nu imi ies la socoteala cele 8 ore de lucru legal pe zi.
Bacsis inca odata valoarea salariului primit (sper ca aia 2000 sa fie net si nu brut)? Cum faceti cu acest bacsis, respectiv contabilitate/salarizare ?
Se cumuleaza cumva cu brutul salariului si contributii aferente ?
Eu va inteleg.Dvs. construiti o franciza care in fapt e doar un proiect pe care sa il cumpere …..altii.Vinde-ti defapt niste calcule pe hartie aparent testate in realitate.
Si cu asta nu mai comentez dar nu pot decat sa ma mir ca in Olanda un Starbucks are trei oameni a cate trei schimburi pe zi pregatiti sa prepare si serveasca mult mai putine produse.
Salariul minim este de 1600 euro net pe luna.
PS: Preturile produselor sunt comparabile.
Comentariu beton!24
@licurici – nu stau fiindcă puneți în anunțul de angajare ,,salariu 4-5000 lei’ iar la final le dați 2000!
Comentariu beton!19
Auziți la Victor, patron tipic roman, îi face scursuri pe cei care inca nu lucrează pentru el, dar, pe banii și timpul lor vin pana la interviu!! Sper sa dai faliment, guștere, sau mai bine fa-te …faiantar, te asigur, e de lucru!!
Comentariu beton!26
@Licuriciu – Vezi ca la 15 zile muncite * 12 ore pe zi ai o problema. In primul rind ai de platit un minim de 140 de ore suplimentare (cu 50% pentru alea in timpul saptaminii si 100% pentru weekend). Daca tu faci asta, se pare ca din nou incalci legea tinind cont ca suma platita angajatului este de 1300 minim economie + DOAR 700 ron ore suplimentare. Adica pe romaneste il arzi la greu la bani. Faza cu tipsu e de kkt. NU este luata in considerare la banca.
@Victor- scursura e MA-TA care a uitat sa te inghita initial. Ce spui de asta?
Comentariu beton!28
Ai perfectă dreptate….comentează multi aiurea, care nu muncesc 9 ore pe zi, 5 zile pe săpt ămâna pt un salariu decent. Nu doar patronii dețin vina în această țară…nimeni nu vrea muncă, toți vor bani, funcții…și concedii cât mai multe dacă se poate.
Eh, exact ce ziceam, daca le dadeati 2000 euro era altceva. Ca asa zic ca primesc afara! si altfel suna! Afara patronii sint de groaza lumii, nu le ofera NIMIC! si daca 1 zi nu vin la munca AFARA! Nu mai credeti in basme ce le povestesc unii si altii.
Cei care chiar au facut bani au muncit de le-au sarit capacele!!!! ani si ani.
Nu patronii sint de vina ci puterea de cumparare, devalorizarea banului si aici nu este vina nici a unuia , nici a altuia.
Stai la coada 45 de minute ptr un capriciu pina la urma ? asumati-l! Ce drama! dar cind stateam la cozi interminabile sa cumparam cite ceva de mincare si nu era ptr toti, cum era? si erau 1 milion de angajati! Bine ca acum avem la ce sta la coada.
Hai sa le luam pe rand: mie mi se pare ca soțul are o mică mare problemă de ințelegere: ospatarul NU e muncitor necalificat, ca să îl plătești cu minimul pe economie. Minimul pe economie il primește eventual spălătorul de vase, care pentru salariul ăla așteaptă să fie instruit și să ajungă și el picolo-ospătar la un moment dat.
Cei care pleacă după o lună pleacă pentru că in ziua de salariu (adică fix după o lună) constată că una au vorbit cu șeful la angajare și alta au primit. Cine crede că ospătăria e muncă ușoară se înșeală. Dar știu oameni care fac ospătărie de mulți ani, culmea, in aceleași „crâșme”. Însă de fiecare dată când e perioada de varf patronul e acolo, la mese. Mai mult, s-a asociat cu unul din angajatii săi pentru un al doilea business. Asta se numește fidelizare. Culmea, businessul pe care l-au preluat era ținut de un patron pe care nu l-am vazut niciodată, care avea tot angajati fideli, insă lăsați să se descurce după cum îi ducea capul. Omul nu știa nici măcar cu ce prețuri cumpăra marfa, dar se plângea că nu merge afacerea. Dar era patron.
Bacșișul e ceea ce câștigă lucrătorul în HoReCa pentru modul în care servește clientul PESTE salariu și depinde de o mie și unul de factori: locație, specific, flux de clienți, calitatea ofertei, modul în care servește. Singurul lucru pe care îl poate influența e calitatea servirii, dar și ăsta depinde de factori independenți de el, că degeaba e cel mai tare ospătar dacă e singur la 20 de mese sau cei din bucătărie fac un ou ochi in 30 de minute.
Încă ceva: ospătarul este reprezentantul restaurantului în fața clientului. El primește atât laudele cât și criticile, indiferent dacă ele țin de el sau nu. Trebuie plătit cât să poată să le primească pe toate cu zâmbetul pe buze, că 50% din motivele pentru care un client revine țin de modul în care acesta interacționează cu personalul.
Comentariu beton!24
Am si eu o intrebare: bacsisul ala e dat de sotul tau? Daca nu, ce treaba are cu el? E influentat cumva de sotul tau, mai precis: care e aportul sau la castigarea acelui bacsis?
Cu alte cuvinte, te plangi ca desi platesti angajatii cu fabuloasa suma de 400 de euro/luna pentru 12 ore/zi, ei sunt atat de nesimtiti incat nu ca nu-ti pupa picioarele cu lacrimi de multumire in ochi, dar mai si pleaca.
Naspa mai sunt romanii astia!!!!
Salutare, Mihai,
In primul rand vreau sa-ti multumesc ca ai fost pe la noi .
M-am tot gandit sa-ti scriu aici de pe contul personal sau de pe contul Cereal Crunch, dar cred ca e mai bine asa pentru ca e vorba mai mult de antreprenor (patron) si mai putin de business(concept).
Vreau sa imi cer scuze public pentru neplacerile intampinate si pentru timpul lung de asteptare. Ai dreptate.. si nu condam cu nimic acest review.
Business-ul Cereal Crunch este de ceva timp pe piata, dar de foarte putin timp pentru noi si cand spun „noi” ma refer la noul managemnt. Afacerea a fost preluata de la 01 Ianuarie 2020 de catre mine si colegul meu, Radu Savopol. Prelund business-ul, am preluat la pachet si problemele. Dar astea se rezolva incet incet. Este o problema generala in Bucuresti in zona de HoReCa cu forta de munca dar asta nu este o scuza.
In business ul in care activam noi, timpul mediu de asteptare este de 80 de secunde / client.
In momentul de fata, acolo sunt 3 angajati full time si suntem cu o persoana in minus pentru volumul de clienti de acolo. Colegii care lucreaza acolo sunt studenti ( 2 dintre ei) si acum este sesiune. Probabil ai ajuns in momentul nepotrivit, dar cu riscul de a ma repeta…. nu vreau sa aruncam vina.
Te pot asigura ca problema personalului s-a rezolvat incepand de astazi.
Revenind… iti spuneam mai sus ca este un business preluat de putin timp in care in vazut potentialul de dezvoltare si in care credem. Un concept pe care vrem sa il dezvoltam la nivel national si din 2021 la nivel international tot prin franciza.
Focusul nostru acum este orientat catre customer care si te invit la o cafea sau la o portie de cereale acolo sau la noua locatie (din 20 Februarie vom deschide a doua locatie Cereal Crunch in Bucuresti) unde sa povestim despre ce inseama antreprenoriat, HoReCa, personal si orice vrei tu din industrie.
Imi face placere sa-i invit si pe cei care sunt experti in HR sau HoReCa, cei care isi dau cu parerea si cred ca totul este perfect in bula lor. 😁
In final, iti multumim pentru articolul scris despre CerealCrunch. Stii cum se spune… si publicitatea negativa e tot publicitate.
Cu drag,
Lucian.
Comentariu beton!37
Lucian, tu spui: „si publicitatea negativa e tot publicitate”.
Personal apreciez raspunsul echilibrat si asumarea problemelor, dar propozitia pe care am citat-o e o gogomanie paguboasa, in care nimeni cu un pic de stiinta de business si experienta nu mai crede.
Daca nu vreti sa va duceti pe copca in timpul mediu de asteptare de 80 de secunde, ati face bine sa va scoateti repejor ideea asta din cap.
Comentariu beton!19
Uite unul care are cwaie! Si vorbesc serios. Vine, isi pune numele si explica. Spre deosebire de aia care erau ,,Banca Transilvania” sau ,,Banca Comerciala Romana”.
Comentariu beton!26
Uite, la prima vizită în Bucureşti, care va fi în weekend, desigur, vin să mănânc la voi cronţănele colorate şi vedem atunci cum e.
O bilă albă pentru că ai răspuns.
Comentariu beton!25
Lucian Bădilă, deci dacă cineva vine sâmbătă la o oră de vârf cu un copil care se pare că ar vrea să încerce în special Lucky Charms, poate și altele, cam cât să se aștepte că așteaptă, acum că problema s-a rezolvat? Și, mai important decât timpul de așteptare: Lucky Charms este mereu pe stoc? 🙂
D.le Badila , să fie client și sa ai anumite așteptări nu înseamnă absolut nicio ” bulă” . In rest , respect pt. asumarea tuturor problemelor ( așa ar trebui procedat , întrebi clientul dc e nemulțumit !) , dar nu ajunge doar sa fie asumate , trebuie rezolvate .
Comentariu beton!18
Asa este cu „greaua mostenire”!!!
@Mihai,
Din acest răspuns înțeleg că ești omul potrivit la momentul nepotrivit. Dacă mai erai și în locul nepotrivit, jur că aveai apucături de soacră 🙂
,,, acolo sunt 3 angajați dar suntem cu o persoană în minus ,,, 🙂
Comentariu beton!19
Lăudabilă intervenţia lui @Lucian Badila, cât şi planurile de viitor.
Pot să cârcotesc puţin? Dacă peste un an se va realiza visul cu franciza… Cerealele alea par să aibă mult zahăr. Şi, la cât de bestial arată în prezentare alături de laptele în culori pastelate, mă întreb: ce impact va avea asupra sănătăţii consumatorilor?
Să ne temem de o invazie Cereal Crunch? 😃
Sau dimpotrivă, să fim nerăbdători să le avem în fiecare urbe?
Comentariu beton!16
@Solandi,
Păi, așa te poți lua de toate cofetăriile, nu? Că în toate zahărul e alimentul de bază 🙂
Comentariu beton!12
@Laura,
Da, dar cofetăriile s-au demodat.
Pe când acest nou business îmbrăcat în hăinuţele lui colorate şi făcându-ne ştrengar cu ochiul din bolurile alea transparente (să-l vadă pofticioşii în toată splendoarea apetisantă ) reprezintă ceva inedit. Şi atracţia e mare. Deh.
Da, ştiu, mi-au rămas ochii la poză.
În plus, lumea trăieşte cu impresia falsă că toate cerealele sunt ok.
Comentariu beton!15
Eu apreciez ca (probabil voi) ati marcat in google mybusiness ca inchisa locatia din Piata Amzei, am cunoscut multi proprietari de afaceri total indiferenti fata de subiect. Iar unul dintre ei chiar era revoltat ca a primit 1 star review de la un client care nici macar nu a mancat in restaurantul lui (dar care venise pana acolo adus de google maps, in conditiile in care restaurantul respectiv vara se muta, cu totul, pe plaja…). Mult succes, aveti un business frumos!
Lucian, felicitari ca ai raspuns, felicitari pentru celelalte afaceri pornite si care si-au dovedit valoarea.
Imi permit insa sa te contrazic legat de afirmatia cu publicitatea negativa. Eu zic ca publicitatea negativa in Horeca e un cancer care ajunge sa se automultiplice si va ucide afacerea. Ca sa creezi un brand sustenabil dureaza ani, ca sa il ucizi sunt suficiente cateva luni. De’aia nici nu cred in branduri relansate in Horeca, de multe ori e mai ieftin sa creezi de la zero decat sa investesti in reinvierea unui business cu renume prost.
Nu stiu cat de promitatoare sunt cifrele care v-au motivat sa va apucati sa vindeti cereale cu lapte la pret de burger de fite, nu stiu pe ce nisa de clienti mizati, insa sunt sigur ca preluarea afacerii ati facut-o dupa o analiza. Scuza-ma, nu pot sa va acord un certificat in alb doar pentru ca ati preluat afacerea de 3 saptamani. Aveti experienta, schimbarile trebuiau sa apara din ziua 1, pentru ca in acest interval de timp cel putin o parte dintre cei care v-au trecut pragul nu au vazut motivul pentru a reveni sau schimbarea adusa de noul manageriat. Pe ei i-ati pierdut, impreuna cu toti cei cu care ei au vorbit si si-au impartasit experienta nu tocmai placuta.
Sa mai spunem ca un patron care se respecta, intr-o afacere de nisa aflata la inceput ar fi fost cot la cot cu angajata intr-o asemenea zi? 🙂 Eu personal asa as fi facut.
1. Ca sa ma asigur ca toti oamenii primesc ce au cerut intr-un timp decent.
2. Ca sa iau pulsul situatiei si, eventual un feedback de la oameni.
3. Ca sa arat ca imi pasa. O atmosfera prietenoasa mi se pare mandatorie intr-o afacere in care ai ca target copiii si familiile lor.
Spun ca as fi facut asta pentru ca, desi nu pare, este ingrozitor de greu sa gasesti un angajat/colaborator, chiar si part time. Toti vor salarii si beneficii de corporatii, dar sa stea degeaba. Mitul cu studentul rupt de foame care se lupta sa prinda o slujba a ramas doar atat, un mit. Si ar fi un lucru excelent daca ar duce-o atat de bine incat sa nu aiba nevoie de o slujba. Dar prefera sa stea pe banii parintilor sau sa stea acasa decat sa se „injoseasca” la o tejghea, ca doar ei au studii superioare in desfasurare, ce mama ei de treab???
Se dezbate încă. Ce zici?18
@IoanaM, vezi mai sus răspunsul lui @Lucian Bădilă din care se dedeuce de ce nu era posibil să fie cot la cot cu angajații.
Care ar fi acel motiv ca nu inteleg! Am inteles doar ce grea mostenire au preluat , nu-i singurul! mai toti din tara asta au preluat cite o grea mostenire , pina cind o viata amara si un trai nefericit si intelegere ca va fi mai bine.
Exagerezi! Io știu pe unul cu o moștenire de invidiat, de la mătușa Tamara 🙂
Comentariu beton!13
Eu nu as fi asteptat atat… nici daca era gratis ,45 de minute?! Eu in max 15 minute o sterg din locul cu pricina, fara sa dau explicatii.La supermarket daca-i coada peste tot , solicit deschiderea unei alte case…la sefi si daca-i coada mare…mare si ei tot nu fac asta …am plecat!…are balta peste!E timpul sa luam toti actiune si sa nu mai acceptam orice, pe banii si timpul nostru…asta cred ca in timp poate ar schimba lucrurile!
Comentariu beton!23
Io dacă văd că e coada mare solicit deschiderea unui alt supermarket. Pe banii mei.
Comentariu beton!35
Voi raspunde punctual aici la fiecare :
@Greta – Timpul de asteptare mentionat (80 de secunde) este cu totul din alta poveste. Poveste care insumeaza 33.000 de clienti / zi, dar nu este cazul sa dezoltam aici. Stim ce inseamna customer care si am promis ca problemele se vor rezolva.
@Marius M – Asa mi se pare just. Sa iti asumi public tot ce se intampla la tine in casa, pentru ca este vorba de transparenta unei afaceri. Asta apreciaza clientii 🙂
@Gabil – Te astept cu mare drag pe la noi. As pune si numarul de telefon aici :)) dar mai bine ma gasesti pe facebook. Apoi te invit sa revii cu feedback-ul tau aici,
@Anduta – Sunt doi timpi de asteptare. Timpul pentru a gasi o masa libera si timpul in care esti servit/a. Primul nu-l putem controla. Dar in momentul in care esti in fara barului nu trebuie sa stai mai mult de 5 minute acolo. „Lucky Charms” din pacate nu este mereu in stoc pentru ca produsele sunt importate din USA si depindem de multi factori, dar lucram la asta.
@oviwan – Perfect deacord cu dvs. Personal am considerat unele comentarii „rautacioase”. Daca vin de la persoane avizate in domeniu le accept cu drag!
@Solandi – In momentul de fata multe dintre cereal au zahar, da! Dar in planurile noastre de dezvoltare vor interveni multe schimbari in meniu. Dar toate la timpul lor.
@Ioana M , @ Mihai – Personal nu vad nici o problema in a lucra in bar alaturi de colegi. Cum nu va o problema in a debarasa, spala, matura si asa mai departe.
Sunt disponibil oricand pentru clarificari sau raspunsuri la intrebari!
Ma gasiti pe facebook sau pe pagina de facebook CerealCrunch.
Comentariu beton!17
@Lucian, referirea mea la 80 de secunde era o gluma 🙂 Nu glumeam insa cand spuneam sa nu luati in serios gogorita cu publicitatea negativa.
Numai bine 🙂
PS: poftim, mi s-a facut pofta de cereale acuma!
Eu nu as merge in local sa mănânc lapte cu cereale.Sa dau 25 lei pe un castron si sa mai stau si la coada?Pai gratis sa mi-l dea ca nu astepat.
Iar la partea cu copiii ca nu au răbdare, vai de capul nostru.Tocmai deaceea am renuntat sa mai ies .
Doar rar la fast food de maxima nevoie -când chiar le e foame.
Altfel numai bine!
@Lucian Badila, unde naiba aţi găsit văcuţe albastre şi mov care dau lapte aşa de colorat ? 🙂
Comentariu beton!12
În regulă, nu e problemă, o să așteptăm atunci să se rezolve și cu aprovizionarea.
Domnule Bădilă,
Din răspunsul dvs eu traduc doar faptul că începând de astăzi aveți un nou angajat și că aveți un anumit target de servire.Ah, scuze, și că nu vă temeți de debarasarea meselor, etc.
Nu am înțeles unde erați într-o zi de weekend, soare, vânzări mari…
Asta vis a vis de răspunsul Elenei și al lui Ionuț…
Răspunsul pe care l-ați oferit dvs seamănă cu o lecție învățată de la altă companie. Păcat. Puteți mai mult.
Cine se scuza se acuza. Punct . reginditi organizarea , organigrama, precum japonezii : inchideti , reginditi afacerea iesiti o vreme pe piata , vedeti cum merge si ………… apoi spuneti : noi sintem , va invitam. Si mai ales cititi Socul viitorului si o sa vedeti cum ar trebui sa mearga treburile, da acolo dl Honda ceva sfaturi.
@Solandi, nu cred că sunt mai nesănătoase decât mecu şi ăia cu puii şi cu sosul care nu are gust de usturoi. Se face prea mult caz de zahăr. Ştiu că nu e relevant, dar când eram mică, iarna, îndulceam ţurţurii cu zahăr (aveam o cutiuţă în buzunar) şi îi mâncam. Şi în afară de o oarecare dileală, nu am nimic.
P.S. Şi tot o să merg să mânânc cronţănele d-alea, nu mă poţi descuraja. Mă întreb dacă au şi lapte verde.
Comentariu beton!17
Acum dupa ce am citit ca sugeai turturi inmuiati in zahar, imi explic multe. Iar lapte verde cica da țapul, doar ca trebuie muls cu ravna.
Se dezbate încă. Ce zici?13
@GabiI,
Off… Nici când semnalizez că-i şicană, nu-mi iese.
Azi am ajuns la spartul târgului. Toate punctele nevralgice fuseseră atinse sau împunse.. Chiar de mai multe ori unele dintre ele. Am găsit şi eu ceva de care să mă leg şi apari tu cu ţurţurele tăvălit în zahăr. 😃 Aşa ceva…
P.S. Verdele e culoarea mea preferată. Şi uite că avem şi noroc (sau nu!): există. A băut @Marius Mî
Comentariu beton!14
@Marius, consider comentariul tău total inadecvat. Am spus mâncam, nu sugeam, off, o doamnă nici nu ar trebui să pronunţe acest cuvânt. Văd că te pricepi şi la ţapi, probabil e o comunitate acolo la voi. Sunt profund mâhnită că mesajul meu a fost interpretat în acest mod incalificabil.
Comentariu beton!22
Ahaha, 6 manute rosii, astea sigur sunt de la persoane care au incercat sa obtina lapte verde dupa indicatiile mele :)))))
Eu ştiu că la restaurante ai pe masă nişte solniţe cu sare şi piper dacă vrei să condimentezi tocăniţa de broccoli. De ce nu au şi la cereale zaharniţă ?
Comentariu beton!13
Păi de unde știi că nu au? Ai fost și nu erau pe masă? Și dacă nu erau pe masă, ai cerut și nu ți s-a dat?😁
Experienta similară la restaurant Voievodal. Am așteptat 1h și 45 min sa ne aducă mâncarea la masă și colac peste pupăză ne-au mai adus o și rece. Bineînțeles l am întrebat pe ospătar ce se întâmplă? Mi a zis ca erau doar 2 persoane în bucătărie,un ospătar și un picol in tot restaurantul in condițiile în care cârciuma era full!
Patronii sunt „gunoieri”. Termenul de patron, e mult supraestimat. Patronii se cunosc nu se inventează, vorba cântecului. Angajați sunt, poftă și putere de muncă este, gunoierii nu vor sa plătească, simplu. Dacă vă dau vreo două domenii unde procedează la fel, v o ia trupul razna. Nu vreau asta. Mes omages.
Cel mai probabil nici patronul nu si-a inchipuit ca se gasesc prea multi sa iasa in oras sa bea lapte cu cereale. Mai ales cand arata de parca sunt provenite din lazile alea de la bacanie cu biscuiti la kil… Mare iti e gradina…
Lol. Mai ieși și tu din casă.
Păi iese. Dohhh!
Altfel, de unde naiba să știe cum arată biscuții din lăzile de la băcănie?
Și cel mai probabil nu și-a închipuit, pentru că i-a luat în calcul doar pe cei care beau lapte cu cereale. Dar, în mod total surprinzător, au venit buluc și cei care mănâncă cereale cu lapte. Ce să-i faci, analiză de grădină insuficientă.
Lol. Asta a fost şi prima mea reacţie când am citit. Adică este unii care dau bani să mânce nişte chestii amestecate care par a fi napolitane şi ceva bombonele colorate toate stinse cu un lichid colorat *natural care, sper, că e lapte.
Acuma na, dacă este cerere şi coadă la napolitane colorate şi singura problemă este că nu au mai mulţi angajaţi… cine sunt io să judec. Succesuri.
PS. Băi, în ritmul ăsta nu o să mai ai unde să mănânci un mic cinstit umflat cu bicarbonat şi să lingi un Tuborg.
Comentariu beton!20
@Shoric, cred că terasa de la piața Obor rămâne o adresă de încredere pt micul ăla umflat cu bicarbonat. 🙂
Uff….” cafenea ” cu cereale cu lapte.
Oare ce dreaq ne mai asteapta ?
Lapte matern servit direct la masa si direct de la sursa?
Din pacate nu au inventat ei nimic.
Ceausescu prin anii 80 a lansat Lacto-baruri majoritatea prin locatii centrale „fregventate-nu” de tinerii de pe atunci.
Se servea sana cu covrigi…
Doamne fereste de mai rau.
De fiecare data cand citesc povestioare de gen, îmi amintesc de o experiența proprie, de acum n-spe ani și de partea cealaltă a baricadei! Lucram intr-o cafenea, după studenție, iar in cea mai groaznica tura din an mi-am dat seama de ce noi nu reușim și n-o sa reușim sa ajungem sus, ca patroni.
100 de clienți, 4 ospătari, nicio șansa sa-i satisfacem pe toți!
In haosul general, patronul stabilimentului și-a dat jos sacoul de la costumul ăla Armani, de 8000 de Coco, și-a suflecat mânecile cămășii, exagerat de scumpă, și-a pus șortul de ospătar și a început sa servească la mese! După trei ore, ne-a împărțit și bacșișul, ca deh, lumea îl știa și l-a cinstit…
Din păcate, nu era roman și nu se întâmpla in România!
Anul era 2006…
Comentariu beton!34
La fel e și în Spania, patronii muncesc mai mult decât angajații! E si normal așa! Bacșișul se pune într-un borcan iar la sfârșitul zilei se împarte între angajați! N-am auzit niciodată că un patron să facă cea mai mică aluzie despre bacșiș sau să-l pomenească în anunțul de angajare! Unul care ar face așa ceva și-ar pierde automat respectul tuturor profesioniștilor din branșă!
Comentariu beton!14
Mai bine stăm acasă așteptăm banii din ajutoare decât să muncim….super…ce să zic. Plus că multe localuri sunt pe principiul…am păcălit clientul acum..ce dacă nu revin…vin alți fraieri. Cât merge bine…când nu mai merge…închid și plec afară.
0 0
Sa vezi cum e sa bati juma’ de tara cu speranta sa dai de o pensiune draguta (ca asa parea pe net), unde sa-ti petreci 3 zile si cand ajungi acolo dai de superwoman care-ti trimite sms ca n-ajunge sa te cazeze ca e „oama de afaceri”, ca „gasesti cheia in floare” si cand apare constati ca ea e si receptionera si bucatar si ospatar si camerista, iar aia de s-au cazat inaintea ta i-au dat numai punctaje excelente pe booking. Si sa te vezi cautandu-ti cazare la ceas de seara!! Servicii!!
Înțeleg perfect nemulțumirea ta, singurul lucru pe care nu îl înțeleg e de ce nu ai trimis articolul asta doar conducerii localului respectiv iar articolul sa îl fi publicat doar relatand situația fără a da neapărat nume… Cred ca ar fi fost mult mai productiv.
Ia mai zi tu. Și mai ce să fi făcut LA MINE pe blog?
Mai există pe piață retaileri care angajează minim de personal posibil, nu numai în domeniul horeca.
De exemplu, rivalul Ikea, nu vreau să îi spun numele aici, are magazine de 700-800 mp sau mai mult, care funcționează cu 5 până la 10 oameni. Media este de 9 oameni, cu tot cu echipa de management (director, director adjunct, șefi de tură).
Acești oameni trebuie să descarce tir de marfă, să aprovizioneze magazinul cu acea marfă, să încaseze, să facă, curățenie in magazin, să adune ce lasă clienții bine educați aruncat peste tot, să așeze cutiile cu mobilier in depozit, să consilieze clienții, să livreze, să închidă diverse taskuri zilnice…lista poate continua.
Bineînțeles, trebuie să aibă și zile libere deoarece orele suplimentare nu prea sunt acceptate, așa că de cele mai multe ori în weekend sunt cel mult 5 oameni la muncă (in 2 ture, se intersectează cam 3 ore, deci o tură are 2 oameni, una 3). Și aici intervin doamne si domni care cer deschiderea de case suplimentare, având impresia că în capitalism se muncește cam cum munceau ei pe vremea comunismului (1 la muncă, 5 la pauză). Aaa, și să nu credeți că salariile sunt enorme…2-300 de lei mai mult față de alți angajatori din același domeniu. Și munca este COLOSALĂ.
Ce voiam să spun de fapt și am ajuns la atâtea cuvinte, este că nu numai patronii români sunt de kkt. Sunt și alții care in țara lor plătesc salarii de 5 ori mai mari decât o fac in România având aceleași prețuri de vânzare și cheltuieli cu logistica și chiriile.
Comentariu beton!14
Studenții nu lucrează la bar/restaurant part time nu de rușine, ci pentru că singura șansă pe care o au să se angajeze în domeniul studiat sunt internshipurile (plătite sau nu) în acel domeniu. Dacă vrei să lucrezi la o bancă, angajatorul vrea să știe ce experiență ai în bancă, ideal pe postul pe care îl vizezi, nu îl interesează experiența ta de ospătar. Dintre 2 candidați, unul care a făcut practica 3 luni part time în bancă pe postul vizat și altul care a lucrat 2 ani ca ospătar, va fi ales primul.
O soluție ar fi ca la facultățile de profil turistic sa existe cursuri de bucătar, ospătar etc. și pentru studenții de la aceste facilități lucrul ca ospătar sau camerist să fie experiență necesară la angajare. În India există facultăți de gestiune hotelieră, unde se învață aceste meserii legate de HoReCa (plus două limbi străine), iar absolvenții se pot specializa într-una din aceste meserii, dând examen să obțină atestat să practice meseria. Am întâlnit o persoană doctor în housekeeping, care a lucrat la hoteluri de 4 stele înainte să devină profesor de housekeeping si m-am mirat pentru că în RO profesia de camerist nu e respectată.
Dacă se învață HoReCa la facultate, nu o să mai fie rușine în RO să fii ospătar sau camerist, pentru că meseriile HoReCa nu vor mai fi asociate cu școala profesională.
Am dat un search pe Fb și Google și am aflat astfel că domnii Lucian Bădilă și Radu Savopol au pus bazele cafenelei 5 To Go și ulterior al lanțului de cafenele cu acest nume. Au crescut foarte fain în numai 5 ani, lanțul lor de cafenele este recunoscut și internațional. Foarte, foarte promițător. Și dacă au preluat acest Cereal Crunch Cafe de nici o lună, da, eu le-aș da o șansă, poate reușesc să îl transforme în ceva frumos, cu servicii bune.
* Deși îmi aduc aminte și de cei de la Gogoașa Înfuriată, gogoșerie stradală/ambulantă, au crescut mult și bine în doar câțiva ani, au făcut un lanț și francize de gogoșerii sub numele respectiv – apropo, îmi plăceau mult gogoșelele lor cu tot felul de toppinguri, nesănătoase, dar bune rău – însă după alți câțiva ani s-a întâmplat ceva nasol cu ei și au dispărut.
Probabil va merge afacerea, căci nu toți au văzut filmul cu Brad Pitt, in care interpreta moartea, iar din pachetul cu drajeuri colorate erau alese cele maro, astea măcar conțineau un antioxidant arhicunoscut: cacaua… Am exagerat un pic, dar prima data când am văzut filmul chiar n-am perceput mesajul transmis de acea scena din film…E adevărat, când cineva ma servește cu ceva colorat nu refuz, dar cât pot ma abțin sa cumpăr și mai ales sa le dau copiilor chestii colorate artificial…poate o data, de curiozitate as pași pe acolo și as servi ceva in culori cât mai apropiate de realitate, sau poate nu știu eu și sunt chestii naturale folosite ca și coloranți … :-))
0 0
Eu am o afacere mica, un loc de joaca pentru copii, sunt de la femeie de servici pana la administrator si nu am nici o jena…dar an de an este mai greu de gasit angajati mai ales cu varste de 18-25 ani. Stau in mana cu 30 de CV, majoritatea fara experienta in domeniu, sunt chemati la interviu si nici nu au respectul sa trimita un mesaj ca nu vor veni. Stai si astepti ca un prost ca na ei au treburi mai importante decat tine un fraier care vrei sa il angajezi. Si partea 2 , mai este si statul roman care ia taxele din salar si impozite exagerate. Sincer eu nu imi permit sa angajez 3 oameni si atunci suplinesc eu care mai am un servici cu program de 8 ore, dar nu ma plang de asta.
Problema care nu o deslusesc eu este de ce se plang posibilii angajati ca nu sunt locuri de munca??? Sunt suficiente doar ca ar dori sa fie platiti mult peste masura experientei lor sau a serviciului de incadrare. O zi buna
Nu activam in acelasi domeniu, insa hai sa vezi cum e si pe partea cealalta: Ma cauta tot felul de doamne, domnisoare si domni ca au un job mega-ultra-fabulos pentru mine, ca echipa lor e nemaipomenita, etc. Si stam de vorba la telefon, le povestesc ce fac, se declara fericiti de ceea ce le spun, discutam despre bani (aici de cele mai multe ori sesizez o pauza jenanta), poate stabilim si o intalnire face-to-face unde mai clarificam cate ceva, ne despartim cu zambetul pe buze. La fiecare final de discutie, telefonica sau fata in fata, ii rog sa imi dea si mie un feedback cand se vor decide, indiferent daca e pozitiv sau negativ. Ghici ce, din 10 oameni cu care am discutat in ultimele 4 luni unul (!!) a dat mesaj. E drept, era strain. Restul, desi s-au jurat pe badge-urile lor corporate, au disparut ca urecheatul in ceata. Am inceput sa ii sterg din lista pe cei de care imi aduc aminte si mi-am jurat in barba ca daca ma mai suna vreunul de la respectivele companii le trantesc telefonul in nas.
In concluzie, fenomenul este raspandit de ambele parti si tinde sa se generalizeze si la angajatori ca si la candidati. Cica se numeste „ghosting” si pentru mine reprezinta o imensa pierdere de timp daca presupune sa te duci sa vorbesti cu niste oameni care au sediul la mama zmeilor si nu au nici macar bruma de bun simt sa iti spuna ca au gasit altceva.
Aici ai platit 25 lei/bol de cereale, dar sa vezi cum e la Palatul Brukenthal din Avrig la restaurant, unde stai 30-45 de min pana iti ia comanda, inca 45 min pana iti aduce mancarea (si comanda incurcata) si la final o nota de plata de peste 250 lei pentru 2 ciorbe, 2 portii de fel principal si cate o bautura si apa. O ospatarita de nici 18 ani, cred, mi-a spus ca se intampla asta pentru ca patronii sunt zgarciti si nu platesc oamenii care vin la munca ca si zilieri. Si atunci lumea s-a saturat sa munceasca pe degeaba si au dat sfoara in Avrig ca la Palat nu se plateste. Si muncesc si oameni necalificati si care nu dau doi bani pe customer service. Deci, tot de la cap se impute treaba. Si asta a fost in toamna. Vara, cand e full, mai bine ocolesti locul.
Voi tot scrieti și scrieți și împroșcați cu noroi fără sa luați în calcul o grămadă de variabile (pe care evident nu le cunoașteți pt ca nu lucrați în domeniu), precum:
-poate ca afacerea este la început și momentan are doar un angajat, dar cu siguranță este în căutarea altui angajat care… sa știți și voi… se găsește foarte greu… poate tocmai pentru a găsi o persoana potrivita, durează
-probabil ca acel „patron” mai are și alte ocupatii pe lângă localul respectiv, poate are anumite probleme personale, 10 copiii acasă fără bona filipineza sau bunici prin apropiere, etc
-poate are 2 angajați și unul dintre ei nu a venit, s-a îmbolnăvit, etc.
Dar bineînțeles ca este mai ușor sa denigrezi decât sa te gândești puțin înainte sau sa accepți ca la clădirea oricărui business este nevoie de puțin timp și nu pot toate funcționa ca pe roate din prima secunda.
Sau voi ați fost experți la job-ul vostru din prima zi? Ma îndoiesc.