Știți vorba aia „cooperativa munca în zadar”? Dacă nici aici nu se potrivește, chiar nu-mi dau seama unde altundeva.
Ia fiți atenți:
În fiecare an bucureștenii și vizitatorii din alte localități nu plătesc „amenzi” de 50 de milioane de euro. Dacă asumăm că „amenda” este de 500 de lei, vorbim de 500.000 de „contravenienți”.
Așadar bucureștenii sunt văduviți de 50 de milioane de euro. An de an. Concurs de nesimțire din partea unui număr de 25-50 mii nesimțiți care știu că nu ai ce să le faci așa că parchează fără să plătească, în mod repetat, combinat cu delăsarea autorităților, atât cele din administrația PMB, cât și de la MAI, care nu găsesc o soluție. (sursa)
Dacă nu e foarte clar, este vorba despre locurile de parcare cu plată, marcate cu albastru. Practic, dacă e să ne luăm după această informație, în București se poate parca gratis oriunde, că doar fraierii și proștii plătesc Și parcarea și amenzile.
Citiți toată postarea dacă vreți să înțelegeți și mai clar.
Iar dacă vreți spectacol, intrați și-n comentarii să vedeți cum explică românii că mașina e un drept care li se cuvine.
Și nu doar mașinile, dăăă, și locurile de parcare li se cuvin, deci trebuie să fie multe și gratis. Dacă nu se poate chiar gratis, atunci să fie multe și foarte ieftine.
Și că amenzile oricum sunt prea mari, deci foarte bine că nu se plătesc.
Serios, intrați în comentarii să vedeți spectacolul produs de vajnicii urmași ai dacilor liberi care nu vor înțelege în vecii vecilor că mașina nu este un drept și că nu e obligat nimeni să-ți asigure loc de parcare gratis. Sau ieftin.
Doar aici, în această țară mirobolantă, în grădina Maicii Domnului, oricine își poate cumpăra o mașină (sau mai multe) fără să se întrebe dacă ulterior va avea și banii necesari s-o întrețină. Sau să le întrețină.
Iar banii necesari nu se referă la doar la revizii și schimb de piese, ci și la parcări. Că mașina aia nu levitează, va trebui s-o parchezi în diverse locuri, multe dintre ele fiind cu plată.
Iar parcările în București trebuie să fie scumpe, pentru că e un oraș mare sufocat de mașini, unde există foarte mulți bani. Prin urmare, aici mașini ar trebui să aibă doar cei care și le permit.
Stai într-o zonă în care există doar locuri cu plată și ți se pare scump, n-a bani să plătești parcarea? Păi e simplu: NU-ȚI CUMPĂRA MAȘINĂ! Da, da, atât de simplu.
Sau cumpără-ți, dar ține-o parcată în altă parte, undeva unde e gratis sau mai ieftin, dacă lângă casă nu-ți permiți.
În toată Europa civilizată oamenii își cumpără mașini doar dacă sunt convinși că și le permit cu toate costurile care vor surveni după.
Eu sunt extrem de curios ce-ar face ăștia care cer locuri de parcare gratis sau ieftine, pentru că li se cuvin, într-un oraș ca Oslo, de exemplu.
Apropo, hai că sunteți foarte mulți care nu mai trăiți în țară, nu ne ziceți și nouă cum e treaba cu parcatul pe domeniul public acolo pe unde trăiți voi?
Nu de alta, dar eu am extrem de clar în minte un oraș ca Brno, de exemplu, unde nu exista loc de parcare gratis, indiferent în ce zonă urbană ajungeai. Poate ori fi fost pe la periferie sau în zonele extra-urbane, dar în oraș nu găseai așa ceva.
Și nu mă refer la centrul orașului, că eu am fost cazat la mare distanța de centru într-un cartier oarecare, unde toate locurile de parcare erau cu plată. Toate! Despre Praga nici nu mai are rost să vorbesc.
Idem în Slovacia, sau Ungaria, sau Slovenia. Vorbim despre foste țari comuniste, da? La ei s-a putut.
Dar sunteți mulți care trăiți în țări și orașe cu multă apă caldă, care n-au trecut prin comunism. La voi cum e cu parcarea pe domeniul public? La voi își cumpără cineva mașină și se gândește abia după dacă-și permite s-o parcheze?
E cineva de pe aici din Paris, sau Londra, sau Madrid, sau altă capitală europeană?
Nu e obligatoriu să fiți din capitale, dar m-ar interesa să fie cât de cât mari orașele ca să fie cât mai valabilă comparația cu Bucureștiul. Sunt extrem de curios, să știți.
Ah, încă ceva, că mi-am adus aminte acum, când scriam.
Știți câte mașini abandonate sunt de la mine de acasă până metrou? Adică pe o distanță de 500 de metri, 6 minute de mers pe jos. Știți? Unsprezece sunt, că le-am numărat.
Unsprezece cotețe abandonate pe stradă, pe domeniul public, unsprezece potențiale locuri de parcare ocupate, pentru că nimeni nu le face nimic celor care le dețin. Pentru că, nu-i așa, e dreptul lor să le țină acolo dacă n-au unde. Li se cuvine!
Vă dau cuvântul meu de onoare că dacă aș fi primarul acestui oraș, primele două lucruri pe care le-aș schimba ar fi astea:
Unu. Locuri de parcare cu plată în TOT orașul, indiferent de zonă. Mai scump în centru și din ce în ce mai ieftin pe măsură ce te îndepărtezi, dar toate ar fi cu plată. Nu-ți permiți? E ok, înseamnă că nu-ți permiți mașină.
Doi. Impozite mari și foarte mari pentru mașini. Asta doar pentru prima mașină, dar dacă ai mai multe, de la a doua încolo impozitul ar fi cât valoarea mașinii la prețul ei de listă. Nu-ți permiți? E ok, înseamnă că nu-ți permiți mașină. Sau mașini.
Și nu glumesc.
sursa foto: freepik.com
În Bacău toate autovehiculele abandonate sunt ridicate de angajații primăriei. Locuitorii sunt încurajați să semnaleze prezența acestor rable pe pagina de FB a primăriei cu poze, adresa.
Comentariu beton!31
Parca si prin Bucuresti a fost o astfel de regula. In ultimul timp nu am mai vazut.
@Megahertz Este si in Bucuresti si e folosita si ca tactica de vecini amabili sa obtina locuri de parcare :)))) Raporteaza masina vreunui batran din bloc (care iti dai seama ca nu arata in stare perfecta), mai imping putina spaga unde trebuie si se trezeste omul cu notificari peste notificari sau chiar masina ridicata.
@Reya Cred ca daca au asigurare valabila si nu s-a afundat masina in asfalt 20cm nu prea au ce sa ii faca
Comentariu beton!11
In zona metropolitana a Lisabonei, in zonele rezidentiale e parcare la liber, fara probleme. Dar in Lisabona, in special in centru, e cu plata de luni pana vineri pana la 19 parca. Si daca nu platesti iti iei amenda imediat, umbla aia printre masini non-stop. Si daca nu platesti amenda, ai probleme la finante. Poate dura procesul, dar stii ca in final oricum nu scapi. Ah, si sunt extrem de vigilenti si la zonele cu parcare exclusiva pt cei care locuiesc in zona. Daca n-ai hartoaga in geam, pac amenda.
In Belgia daca nu platesti mai multe amenzi iti blocheaza roata de la masina sau ti-o confisca si atunci esti obligat sa te duci sa o platesti daca ai nevoie de ea. Stii pentru cine s-a aplicat prima data blocatul rotilor la masini? Pentru românii care lucreaza ca sezonieri in Belgia. Pe motivul ca sunt din alta tara decat Belgia, Franta, Germania, Tarile de Jos sau Luxemburg, amenzile nu se pot incasa. Ca românul e dăștept si da adresa de România si nu pe cea de Belgia, chiar daca e doar flotant.
Comentariu beton!17
Nu funcționează așa, Mihai. Ai fost in Madrid. În zona centrală și anumite zone de la periferie se plătește. În funcție de sticker-ul pe care îl are mașina: B,C, Eco sau 0. Și mi se pare normal. La periferii e încă gratis.
Pe de altă parte, treaba cu ZBE- Zona de Bajas emisiones, e controversată. Tribunalul Suprem din Madrid a anulat-o. Și cred că e normal, chiar dacă primăria a făcut recurs și încă amendează la greu. De ce spun că e controversată? Pentru că dacă impozitul pe mașină se plătește către primăria din Madrid, atunci e puțin ilogic să mă pui să îți plătesc impozit de circulație, dar sa îmi interzici să intru cu mașina în zonă.
Legat de parcare, se plătește sau nu în funcție de cartier și de ce au decis locuitorii. Vor parcare cu plată, se plătește. Și atunci plătești o taxă anuală către primărie și poți parca. Unde găsești în zonă. Nu ai loc asigurat.
Vor gratis, nu se plătește, dar nici nu ai locul asigurat. Și cauți până își sar capacele. Pentru că toți vor să parcheze fără bani.
E un subiect complex și e mult de discutat pe tema asta. Dar sunt de acord cu tine. Mașina nu e un drept. E un privilegiu și trebuie să îți asumi costurile. De la întreținere până la parcare.
Comentariu beton!14
Hai să te întreb altceva, cât e impozitul pe mașină în Spania. Vorbim despre mașini normale, da? Ce-și cumpără omul să aibă pentru toată ziua.
Știi cât e la mine în sector pentru un autoturism cu motor de 1300? 70 de lei PE AN. 17 euro pe an, da?
La motor de 1600 sare la 80 de lei. Tot pe an.
Băi, despre ce vorbim? 🤷♂️
La mașina mea e 170 de euro pe an. Nu contează mașina, ci capacitatea motorului. Înainte, la un 2500 cm benzina, aspirat și 5 cilindri plăteam vreo 250. Di când aveam motor, plăteam 7 euro pe an impozitul.
Impozitul de circulație, care include și taxa de drumuri. Plus tot felul de impozite care sunt incluse în prețul combustibilului. Și care nu se respectă.
Nu știu cum e în Romania, că nu am mai fost de multi ani. Dar aici sunt multe impozite care se plătesc doar ca să îngrașe bugetul local sau de stat. Nu e situația roz. Si îți dau un exemplu oarecum în afara contextului: eu am plătit anul trecut aproape 18 mii de euro impozit. Așa numitul IRPF. Care nu include și asigurările sociale: șomaj, pensie, medic. La astea se adaugă impozitul pe 3 locuințe, pe mașină, impozitele incluse in combustibili, TVA pe orice cumpăr, etc. Le plătesc și nu comentez. Pentru că e ceva ce mi-am asumat. Din cauza asta nu comentez nici plata parcărilor. E ceva normal. Ce nu e normal e ZBE. Cu asta nu sunt de acord sub nici o formă.
Comentariu beton!11
Pe considerentul acesta împărțim o mașină cu nevasta – a doua, unde draci să o parchez.
Oricum, prefer motoarele 😀
Auzi, am și io o curiozitate. Doamna ta e de acord cu motorul? Că Mara nu cred că m-ar lăsa în vecii vecilor.
Împarți o mașină cu nevasta, doar dacă vrea nevasta, nu facem noi ce vrem…:))
Comentariu beton!32
@boss, eu cred ca Attila avea motor de mic; asa l-a cunoscut nevasta, motorizat 😁 tu n-ai nici o șansă sa-ti iei motor
Comentariu beton!22
La asta nu mă gândisem. 🤔
@Vasilescule, totul e împachetarea.
Faci următoarea mișcare: mergi frumos la dealerul tău de echipamente moto. Furi și tu niște măsuri înainte de-ale doamnei. Alegi o echipare completă de piele. Prezinți doamnei. O să tragă un pic de nas, dar le va încerca. Refuzul de a se urca pe motor va ține până se vede în oglindă cu tot echipamentul mulat pe ea 😀
Cât despre acordul doamnei mele, sărmana s-a prins că n-are cu cine și că la mine motoarele sunt și terapie, deci probabil s-a resemnat.
@Anel: drept zis. Ea o folosește 95%, eu doar cu plătitul de service, consumabile și taxe 😀
Comentariu beton!26
A, și de spălătorie cine se ocupă?!😁
@Anel: la ce praf e prin Cluj, n-ai nici o șansă cu spălătoria. M-am dat bătut.
@Atilla, domnul sot are si el un motor pe care nu il mai foloseste si sta in garaj si rugineste. Am mers si eu pe el ca pasager, dar nu a fost nici un match intre mine si motocicleta. Si nu, motorul nu l-a lasat deoparte pentru ca am zis eu ceva, ci pentru ca prietenul lui a trecut la o Lambreta (a avut accident cu primul motor) care nu se potriveste cu Yamaha, apoi uleiul s-a scurs in motor si ca urmare a trecut la un Speed Pedelec care nu polueaza🤷♀️.
@AdinaE: dar tot n-are suflet să dea motorul din garaj, eh?
Îi vine și la ăla vremea, numa’ vezi.
Vrea sa o dea, dar nu gaseste actele de inmatriculare. Le are pe undeva bine puse la pastrare🫣. In orice caz a durat vreo 15 ani pana s-a hotarat ca vrea sa o dea chiar si gratis.
@AdinaE: amu scuze, dar totuși ce motor e ăla de a meritat să fie așa abandonat?
E o Yamaha 600 CC. Arata in continuare ca noua, fara o zgarietura. Problema e ca la un moment dat dupa ce i-a facut plinul a constatat ca uleiul a intrat la motor. Avand in vedere vechimea motocicletei, ar vrea sa o dea si gratis. Are cui, trebuie doar sa caute actele pe care le-a pus „bine” dupa ce a schimbat ultima masina acum cativa ani.
In Viena nu ai unde sa parchezi pe o rază de 1 km de casă (stau în centru). Alternativă: închiriezi lângă blocul tău un loc de parcare cu 120 de euro pe lună. Daca lucrezi in alt sector și vrei sa mergi cu mașina la birou – dar nu vrei – 2,5 euro pe două ore. Am avut nevoie de mașină de maxim zece ori în zece ani, și am închiriat. În rest, mersul pe jos chiar face piciorul frumos, când vin acasă folosesc voioasă STB-ul și propriile picioare. Nu știu cum e cu amenzile, ca nu am luat.
Comentariu beton!15
120 de euro pe lună. I-auzi. Păi aici iese răzmeriță.
@Moi aussi, am înțeles că-n Austria, atunci când o porțiune de drum intră în lucru și se plantează indicatoare temporare de limitare de viteză, se aduce si radar. Păi pe A1, cât a fost în lucru porțiunea de la km 103, erau indicatoare de 60 sau 80 km, dar se circula cu 130-140/h. Păi despre ce vorbim noi, despre civilizație în România! Mi-a zis cineva care a plătit amendă pentru așa ceva.
Eu nu mi-am cumpărat mașină pentru ca nu vreau sa cheltui bani pentru ceva ce nu mi-e indispensabil. Adică, în oraș ma descurc cu Transurb/Bolt/Uber, în afara orasului îmi place sa merg cu trenul. Mie mi se pare ca romanii au devenit foarte „misecuviniști”
Comentariu beton!16
din „90 brusc am devenit „misecuviniști”. 🙂
@Megahertz, scuze, dar am devenit misecuviniști pentru că:
1. Frig în case.
2. Alimente pe cartelă.
3. Cozi interminabile.
4. Televiziune – un rahat între 2 telejurnale.
5. Benzină neam.
6. 3 ore de lumină pe zi.
Și asta timp de 25 de ani (ca să nu zic 45!)
Tu n-ai deveni misecuvinist după toate astea? Adică n-ai crede că ai și tu dreptul să o duci puțin mai bine?
@Herr H, te rog eu să-mi explici care e legătură dintre misecuvenisme și trăitul mai bine. Că alea pe care le-ai enumerat tu nu intră la misecuvenism. La misecuvenism intră locul de parcare pe care pui bidon cu apă sau navetă de bere, deși nu-l plătești, nu e al tău. Prinzi diferența?
@Herr H Nu mi se pare că chinul celor 40 de ani de comunism, pe care i-am suportat (și, în unele cazuri, i-am acceptat pasiv) ca nație, ne oferă dreptul să credem că ni se cuvine, la nivel individual, ceva ce nu plătim sau nu merităm prin efort propriu – fie că vorbim de plată, contribuție sau implicare.
Faptul că am trăit în frig, cu lipsuri alimentare și cu o televiziune jalnică nu îmi dă dreptul să cred că mi se cuvine automat ceva. Îmi dă, în schimb, dreptul la o șansă: aceea de a munci legal și cinstit, pentru a-mi permite ceea ce îmi doresc. Nu să stau și să aștept „să mi se dea”.
Am mai spus-o și cu alte ocazii: vrem o țară ca afară, dar nu suntem dispuși să fim parte activă în schimbare – mai ales atunci când ni se cere un minim de efort pentru a ne modifica propriile obiceiuri.
Germania. in oraselul micut in care stam nu exista parcare cu plata. in zonele centrale poti parca gratuit de luni pana sambata doar 2 ore, sau o jumatate de ora, dupa caz. in zonele celelalte poti parca chiar si pe strada, in zonele unde nu este explicit interzis. tot gratis.
avem 2 masini, adica fiecare cate una 😛 , impozitul este 100 E pt una, si 250 pentru cealalta, in fctz de cilindree cred.
in orasele mari parcarea in centru pe strada e cam 2.5 E pe ora de luni pana sambata 8-19, unele parcari au limita de timp 2 ore, chiar daca platesti. dupa ora 19 e gratis, pana doua zi dimineata la 8.
da, de acord! dar pentru provinciali să fie tarife diferențiate, acestea scăzînd cu cît mai departe de bucurești e localitatea de domiciliu! botoșani, satu mare și timișu să aibă gratuitate!
parcarea din centrul Iașului, (cinema Victoria) cea de zonă 0 cu, 7ron/oră e liberă în proporție de 30% de luni pînă sîmbătă; duminica e gratis! ghici?
In Praga avem parcare cu pret de abonament in “sectorul” in care locuim si plata la ora in testul orasului. Daaaarrr… eu pot sa calculez cu eroare de pana in 5 minute cat fac cu transportul public in oras, deci nu am nevoie de masina. Ceea ce in Bucuresti nu am vazut sa fie posibil. Ah, nu avem impozite la masini in Cehia. Si avem amenzi, pe care lemplatim, camerele functioneaza si amenzile nu sunt mici.
ar fi multe de zis dar nu are rost, ca aia care isi cumpara masina si nu au bani sa o intretina oricum nu inteleg subtilitati din astea cu iti permiti/nu iti permiti, ei sunt pe principiul dar cum adica, sa nu aiba masina. Un angajat de-al meu si-a luat un vw golf cu 3000 ron sa faca naveta, arata ca un cotet de gaini folosit mult prea mult timp, dar totusi avea acte la zi. Cred ca de aici porneste problema, asa ceva nu ar fi trebuit sa aiba drept de circulatie. Doar sa faci rar cum trebuie si dispar jumatate masinile, sau pe acolo. Controleaza-le de asigurare si mai dispar o parte. Si numai dupaia vezi daca mai e necesar sa taxezi locurile de parcare. Eu cred ca va fi foarte rarefiat traficul.
Cum adica nu isi platesc amenzile? Ia executa-i cu suma plus cheltuieli de judecata si sa vezi cum se linistesc. ce face Pmb?
Comentariu beton!12
@Razvan – fara suparare, angajatul tau isi permite altceva in afara de „cotetul „ala? Sau are alta optiune de a ajunge la munca fara sa-si foloseasca masina?
Are si fara suparare, nu ai inteles nimic din articol.
Din Paris: plată cu ora, între 4 și 6€ pe ora, depinde de sector și de capacitatea mașinii. Se aplică și pt scutere și moto. Doar duminică și zilele de sărbătoare e gratuit, plus seara începând cu ora 8.
Altfel, ca rezident, trebuie să închiriezi o parcare subterană, cam 120€ pe lună.
În periferie e la fel, cu plată peste tot, exceptând duminicile. În zona mea parcarea subterană e între 90€-110€ pe lună. Amenzile sunt usturătoare, acum au investit și în periferie în mașini care scanează numerele, sunt mult mai eficiente decât oamenii de la primărie care tăiau amenzi. Nu există să nu plătești, ți se adaugă la impozitul anual cu o majorare de vreo 50%. Iar impozitul anual ți se trage din salariu. Noi am renunțat la mașină pt ca asigurarea+ parcarea reveneau mai scumpe decât închirierea unei mașini la nevoie.
Pe Baluta mai aveau putin si il executau pt taxa anuala de 500 de lei/masina, pe care sa o platesti daca nu ai loc de la primarie (de ori e fel…cumparat, de resedinta, cu abonament), asta in conditiile in care in sector acum chiaaaar sunt locuri de parcare (doar ca nah, sunt cu plata si multora nu le plac…cah, oribil) si in conditiile in care de aia 500 de lei cred ca primesti si dreptul sa parchezi pe o anumita categorie de locuri (da, alea mai ieftine, care nu sunt in buza locului in care stai tu sau ai tu treaba).
Aici e de discutat. Ex: masina inmatriculata in sector dar sa fie dolosita prin alte parti o perioada. Corect este sa nu ai voie sa parchezi decat pe locurile special amenajate. Cu plata sau fara….
Fii-mea sta in Lyon, 7lea arrondissement. In august pe strazile din cartierul ei e parcarea gratuita. Ceea ce ne-a facut sa primim o amenda cand am fost intr-o alta perioada, credeam ca e gratis tot timpul.
Linz ,Austriia
In general,când închiriezi locuință poți închiria și un loc de parcare. Eu am avut noroc,fiindcă parcarea este subterană și costă până în 100 de euro pe lună. Pe strada,sunt parcări gratuite dar pe timp limitat,30 _60 max 90 minute. Sunt rare…greu găsești un loc liber. Dar exista parcările cu plata,pentru o juma de ora plătești 1 €. Nu mi se pare extrem de scump. Cu adevărat scump….te costa dacă parchezi neregulamentar . Știu foarte bine,am patit_o de foarte multe ori…..amenzile incep de la 30 € .
Iar daca cumva faci greșeala să parchezi pe un loc rezervat celor cu handicap, masina ti_e ridicata foarte repede, iar recuperarea ei cu tot cu amendă trece de 300 €
Hamburg aici. În trecut, când locuiam într-un oraș mai mic din Bayern, primeam amendă uneori (când mergeam în oraș), de regulă pentru că întârziam și depășeam timpul pentru care plătiserăm. O achitam într-o zi-două. N-am avut curiozitatea masochistă de-a afla ce se întâmplă dacă n-o plătim.
De când se poate rezolva totul prin aplicație, nu mai avem problema asta pentru că se poate prelungi imediat.
La noi acasă putem parca gratuit, în parcarea pentru locatari sau pe trotuar (dacă vecinii au musafiri veniți cu mașina, vor parca în spațiul rezervat locatarilor, care au ei și ei înșiși mașini. Nu tocmai Ok-iș, musafirii ar putea parca pe trotuar, dar mă rog, nu ne enervăm din asta, mai ales că nu e o situație permanentă).
În Hamburg este cam peste tot cu plată, deci de regulă mergem cu transportul public – mai puțin duminica, singura zi din săptămână când parcarea este gratuită.
Eu am o cunostinta, cetatean francez care traieste de multi ani aici si s-a si casatorit cu o romanca. Are carnet de conducere, are bani suficienti (este platit de o firma din Franta) dar nu si-a cumparat masina pe considerentul ca este un oras aglomerat care are metrou (cu care circula frecvent) are STB, la plimbare e super ok si cu bicicleta sau pe jos. Cand are drumuri lungi, cu bagaje multe, inchiriaza masina. A, si-a cumparat casa si are loc de parcare in curte iar la job li se asigura parcare subterana. Dar tot nu vede utilitatea cumpararii unei masini.
Comentariu beton!25
Așa arată civilizația.
Nu cred sa apuc sa vad asa ceva si la noi. Nu ma refer la exceptii.
Locuri de parcare cu plata,normal civilizat.Recuperare amenzi ,normal,civilizat.
Dar cu impozitul pe mașina ce ai?
Am avut o mașină veche din ’87 ,americana ,cu motor de 4L.Am plătit impozit mai mult decât am dat pe mașina. Dupa 1 an am reușit sa o vând ,la o persoana cu handicap ,care nu plătea impozit.
Plăteam taxa de drum,accize la benzina,asigurare,era parcata în curte.
Dacă am un hobby și nu-mi permit sa plătesc statului cât vrea el ,pot sa ma mut în Congo unde nu se plătesc taxe.
Unde locuiesc(Timisoara) am fost sfătuit de un agent imobiliar sa pun proprietatea în vânzare în vacanta elevi,studenți.De multe ori nu pot sa întru în curte sau să plec pt ca sunt blocat.Politia vine ,se uita ,ridica din umeri și pleacă.Nu sunt mașini de ridicat în tot județul câte ar fi necesare.
Scuze pt textul lung și poate pt unele greșeli
Nesimtirea a devenit un cult la noi. Sunt asa de multi ca se valideaza unii pe altii si au impresia ca „asa e normal” sa „ni se deie” gratis orice.
Efectiv poti face AVC citind comentariile la astfel de subiecte.
Imi aduc aminte ca era o cucoana care a scris: „Noi avem 3 masini in familie cu acelasi domiciliu si primaria ne ofera doar un singur loc de parcare. Pai si noi unde sa parcam celelalte doua masini?”
Da, exact, unde să le parcheze bieții oameni?
A avut azi „BBTrafic” un clip in care un batran era ofticat ca nu mai poate parca masina pe trotuar in fata scarii unde locuieste. Ce daca sunt masini parcate pe trotuar ? Nu au loc pietonii pe langa ? Altfel ne plac trotuarele din Barcelona, Madrid etc.
Platesc 300 lei/luna ca sa pot parca la mall. Merg intre bloc si mall cam 10 minute pe jos. N-am o problema cu asta. Imposibil de gasit loc de parcare chiar langa bloc insa ca sa poti incarca sau descarca o valiza. Locurile sunt date de primarie locatarilor, aceiasi, de ani de zile, desii… locuim multi in acelasi loc de an de zile. Nu- mi trebuie neaparat loc de parcare chiar jos la scara blocului dar mi-ar placea sa pot sa descarc sau incarc bagaje fara sa dublez pe altii, sa fac slalom cu bagajele printre masini.
Iti dai seama ca daca ar fi existat astfel de locuri ar fi ocupate abuziv de catre unii „inteligenti”! Din pacate sunt mult prea putine locuri de parcare langa resedinte fata de cate apartamente sunt. In Bucuresti sunt cam 300-350k locuri de parcare si aprox 1,5 milioane de masini. Ced ca pot sa zic aproape 2 mil.
Nesimtirea oamenilor e clara. Acolo nu mai trebuie discutat nimic. Mai amuzant e ca daca ar ar plati amenzile, ar fi bani de mai multe locuri de parcare 🙂
Lasand asta la o parte insa, uiti un aspect important: densificarea haotica, necontrolata, constructiile (multe ilegale dupa orice regulament de urbanism sau bun simt) au dus la modifcarea unor zone atat de drastic incat oameni care au avut in familie masina timp de decenii intregi si loc de parcare „la mica intelegere” intre vecini s-au trezit ca nu mai au unde parca, desi ar avea si banii pentru loc de parare. Si s-a ajuns asa din cauza unor ilegalitati.
Multi din ei au depus dosar degeaba la primarii, pentru ca nimeni nu i-a luat in seama daca nu au dat spaga unde a trebuit. Cu aia ce faci? Ca sunt multi de tot, crede-ma.
Orasul asta clar nu a fost conceput pentru atat de multe masini, dar s-a ajuns la volumul asta mai ales din vina autoritatilor catre care platim taxe si care nu au oferit si in continuare nu ofera optiuni alternative pentru haosul pe care tot ei l-au creat si il incurajeaza.
Faptul ca manjesc strazile cu albastru si declara loc cu plata, dupa care impart locurile alea cum au chef, iar banii aia nu se vad de gropile de la tot pasul este un motiv de revolta.
Nu o fi masina un drept, dar nici sa „cumperi” strada pentru ca ti-ai construit tu bloc in zona in care in mod normal nu aveai voie nu e un drept. Sau sa acaparezi zone verzi si curti de crese/gradinite si puncte termice etc.
Solutiile alea „europene” mentionate merg pentru ca au un fundament solid si sanatos, sunt aplicate in raport cu o planificare urbana riguroasa, o strategie de dezvoltare bazata pe o previziune realista etc. La noi se aplica doar partea cu manjit asfalt si prostul care plateste. Pana nu vad si alte solutii (si crede-ma, studii si proiecte exista!! Unele chiar de pe vremea lui Ceasca zac in arhivele UAUIM) echitabile, consider ca revolta este mai mult decat partial justificata.
Iti dai seama ca daca ar fi existat astfel de locuri ar fi ocupate abuziv de catre unii „inteligenti”! Din pacate sunt mult prea putine locuri de parcare langa resedinte fata de cate apartamente sunt. In Bucuresti sunt cam 300-350k locuri de parcare si aprox 1,5 milioane de masini. Ced ca pot sa zic aproape 2 mil.
La cele 11 fă-le poze la număr şi trimite-le la poliţia locala de sector, cu localizarea(strada). Se rezolvă cîndva.
Eu fac aşa de ani de zile la mine în cartier. Pînă la urmă dispar.
Şi terenurile virane devenite groapă de gunoi, private sau publice, le fotografiez şi le trimit la primărie. Dacă nu percutează într-un timp rezonabil, le pun pozele într-un grup local de pe facebook, cu locaţia. Imediat se sesizează şi se remediază.
Mai am şi o problemă cu autovehiculele mari, peste 3,5 to, parcate în parcările rezidenţiale, lucru interzis la noi în oraş. Am rezolvat-o şi asta. Erau nişte şoferachi de microbuze şi alte care umpleau parcarea blocului, dar nu a blocului lor ci la vecini, adică la noi. Constant. Majoritatea cu numere de leasing, deci nici măcar nu plătesc impozite la noi în oraş. Atîtea poze am trimis la poliţia locală cu ei că acum fac zilnic traseu prin zonă, seara, cred, pentru că au mai fost tentative de parcare dar scurt timp. Pînă primeşte firma amenda.
Totul trebuie să fie contracost şi toţi trebuie să respectăm regulile. Abia atunci va veni apa caldă.
Comentariu beton!12
Salutări din Stockholm, Suedia! 🤩
Centrele de shopping și în general toate hipermarketurile îți oferă posibilitatea să parchezi până la 3 ore, gratuit. În rest, dacă nu plătești pentru parcare în alte zone, primești amenda acasă! Nu cred că există cineva în toată țara astacare să refuze să plătească amenda!!!
Sunt camere de supraveghere aproape peste tot. Dacă parchezi în locuri total nepermise, ți se ridică mașina și ca să o recuperezi plătești o căruță de bani, evident!
Cam atât de prin vestul sălbatic!
Cred că una dintre problemele majore este neîncasarea amenzilor.
În altă ordine de idei mi s-a spus de la B.P.R. sau cum i-o zice, din Pipera, că în următoarele 3 luni toți proprietarii care nu au făcut ITP în ultimii trei ani vor primi acasă decizii de radiere.
Când s-au făcut locurile de parcare albastre, cu plată, am fost cel mai fericit om. Am început să găsesc loc de parcare acolo unde nici nu visam vreodată.
5 lei pe oră – adică 1 euro, sau 30 de lei – 6 euro pe zi. Mie mi se par niște prețuri decente pentru parcare în mijlocul unei capitale europene.
Și nu, nu sunt bugetar. Dar nici nu folosesc mașina zilnic. Metroul și mersul pe jos sunt baza — să vezi ce picioare frumoase am!
Dar când am nevoie de mașină, îmi asum costul.
Am citit printre comentariile postării… mulți se vaită că au nevoie de mașină pentru că autobuzul le „face buba”, că e prea cald în el, că miroase urât. Dar îmi pariez alocația că niciunul n-a depus vreo plângere, petiție, anonimă, telegramă — orice oficial (comentariile pe internet nu se pun).
Vrem schimbare, dar să o facă alții.
Până atunci: MAȘINA NU E UN DREPT!
Unde locuiesc, avem câte un loc de parcare întabulat, pentru fiecare.
Și, bineintekes, că avem familii cu 2 sau 3 mașini.
Mulți cu mașini din clasă mare, cu toate că merg singuri și majoritar prin mediu urban.
Nu au loc să pe parcheze, din cauza gabaritului.
Le pun pe trotuare și spații verzi…
Sun la locală, și mi-au făcut o surpriză plăcută.
Chiar vin și premiază cercopitecii.
Pe locul meu, am pus stâlpi metalici pentru delimitarea locului de parcare aflat în proprietate privată.
Ma distrez, când vad cum se chinuie mult timp, să parcheze un Q8 sau altele din clasa D.
Mai toți au și Automatic Parking, opțiune de care nu știu (alături de faptul că pot să vorbească la telefon,. fără să-l țină în mână) 😂.
Autoturismul îl folosesc ocazional, mai mult in vacanțe și ca să-mi transport bicicletele, când mergem la ture mai departe de casă.
În rest: sărăcie: pe bicicletă, pe jos, sau cu scuterul…
Orăşel turistic la Mediterană. Am cumpărat loc de parcare în fața casei cu 15.000 euro. Pentru parcare în centru plătesc 30 de euro pe an abonnement. Locuri de parcare gratuită sunt foarte puține, în general în centrele comerciale.
În Budapesta riști sa plătești mai mult pe parcare decât pe cazare.
UK. Un orasel cam cit Iasi-ul, aproximativ 65 mile N-V de Londra.
NU exista sa parchezi ‘unde vrei’, amenzile sint foarte mari (incepind de pe la £1000).
Locuri de parcare buluc, in tot orasul, supraetajate sau in spatii foarte largi, neacoperite, de-a lungul marilor artere si, bineinteles in jurul de zonelor de interes ridicat.
Parcarea (publica) de doua tipuri, in functie de proximitatea zonei pe care o deservesc, standard (marcaj culoare mov): £1/ora – minim 2 ore din Martie ’25, dupa care £0.50/ora si premium (marcaj culoare rosie): £2.50/ora – minim 1 ora, dupa care £2.00/ora.
Daca stai la casa, de obicei ai cel putin un garaj (toti il folosesc pentru depozitare, masinile stau afara :))) ) sau loc de parcare in fata casei ‘driveway’. Daca stai la bloc, parcarile sint ori incorporate in cladire, la parter sau demisol, sau ai cel putin un loc in spatiul alocat imprejurul blocului.
Singurele parcari ‘fara plata’ sint ale supermarket-urilor sau mall-urilor, intre 1-3 ore, si n-ai voie sa revii in mai putin de 2 ore. Daca nu iesi la timp, amenda incepind de pe la £100, depinde de cit ai stat peste timpul alocat si cine opereaza parcarea.
De mentionat, orice amenda e contestabila (da’ numa’ daca te plictisesti si vrei sa te ‘bati’ cu camerele de supraveghere – e treaba Don Quixote-asca) si platibila in cuantum de 50% in 24 ore de la emitere.
Londra, well, aia-i alta lume, I’m not going down that rabbit hole. 😉
Zurich
Sunt 2 tipuri de locuri de parcare pe stradă
– albastre unde poți parca gratuit între 30 min și 2h ( trebuie să pui un disc albastru cu ora la care ai parcat); între 20.00 și 7.00 am, duminică și sărbătorile legale nu se plătește
-albe – prețuri între 0.5 și 3.5 franci/oră
Dacă depășești chiar și cu un minut amenda e 40 franci pentru prima oră și apoi crește (nu știu exact care e maximul amenzii pentru ca am auzit de nimeni care sa o fi pățit)
Amenzile se plătesc fără discuție.
Locurile de parcare în parcările subterane costă între 2 franci și 5 franci/ oră, in funcție de locație.
Se plătește parcarea inclusiv la spital sau supermarket.
Dacă locuiești la bloc și nu ai loc de parcare inclus – pe care îl plătești, poți parca pe stradă pe locurile albastre- se plătește un abonament anual de 300 franci, valabil pentru zona respectivă ( similar cu sectoarele din București).
Multe din persoanele pe care le cunosc nu au mașina personală și închiriază atunci când au nevoie. E un sistem de car sharing care se numește Mobility.
În Elveția nu prea ai nevoie de mașina pentru că transportul public e foarte bine pus la punct.
Elvetia are un sistem social prin care obliga oamenii sa respecte regulile. Amenzile sunt scumpe, digitalizare maxima, birocratie redusa, camere la fiecare colt, radare care-ti trimit in 3 zile nota de plata. Daca nu platesti iti apare in cazierul fiscal. Fara cazier fiscal nu poti inchiria un apartament. 80% din populatie e chiriasa deci daca nu vrei sa dormi sub pod cazierul fiscal trebuie sa fie impecabil. Si daca dormi sub pod te amendeaza….
Frica de a nu avea unde locui obliga pe toata lumea la un comportament exemplar. Localnicii sunt educati de mici, in scoala, imigrantii inteleg rapid ca nu e de gluma. Un cazier fiscal cu probleme iti taie orice sansa de a locui legal in tara.
Sofia – parcarea e cu plată inclusiv în cartiere. Nu există loc de parcare gratis în centru. Dacă parchezi că ești tu șmecher și ai treabă acolo, fără să plătești, amenda e 200 lev și e f posibil să îți și ridice mașina. E 2lv/2h în centru, 1lv/4h în cartiere. Abonament: 100-150lv/an, trebuie să fii rezident în zonă. Grenoble – nu există parcare gratuită, e cam 3eur/ora. Abonament de la 100 eur/lună. Nicio mașină nu e lăsată în fața casei, toate sunt în curți, trotuarele sunt libere (pentru că amenzi, altfel).
Am stat mai înainte într-un orășel la 20 km de Nürnberg, puteai parca în Altstadt (orașul vechi) unde găseai, fără limită de timp. S-a mai schimbat întte timp, au amenajat toate străzile și zonele pietonale, deci e pe bani acum. Stau acum în Fürth și pe strada mea încă se poate parca liber, dar să-și prinzi loc, și să respecți sensul altfel e 35 euro amenda, se patrulează de dimineața până seara de către ăla cu carnetul de amenzi, are veston și chipiu pe lângă mașină. Când am închiriat apartamentul am închiriat și loc de parcare în curtea interioară, 35 eur/lună.
În Nürnberg sunt ici-colo parcări libere, restul pe bani cu ora. Nu prea știu prețurile că mai mult cu bicicleta și metroul mă deplasez. Ca regulă generalá, tot ce e marcat ca atare e pe bani sau privat, altfel poți parca ca pașa.
O chestie interesantă: ieși din parcarea mea pe o stradá în pantă, efectiv doar un sens se poate odată, că se parchează pe ambele margini, și nu prea poți vedea dacă vin mașini nu contează din ce sens. Am avut o vecină bătătarnică, se războia cu cei ce parcau mașini mari și obturau complet vederea la ieșire. Păcat că s-a mutat, de 2x era să mă infig în mașinile ce veneau de sus.
2-3 ani in care politia, rar etc isi fac treaba si rezolvam mare parte din problema.
Din punctul meu de vedere soluția ar fi simpla, PMB sa se ocupe de locurile de parcare din București, ai masina, trebuie sa plătești o taxa anuala de parcare(masina aia trebuie sa stea undeva) , ai plătit pui ecusonul in geam și aia, a sa nu uit, parcările de reședință sa nu mai fie nominale.
Știu că unora vi se strepezesc dinții când auziți de Florida/ US. Asta e! Și aici trăiesc oameni ca peste tot.
Parcări.
Sunt mai multe feluri de parcări și, pe scurt, exemplific!
Parcările din comunitățile de locuințe. Fiecare familie are un loc de parcare destinat și mai multe nenumerotate, pentru că, în general, fiecare familie are minim două mașini, plus vizitatorii.
Toate instituțiile, magazinele au locuri de parcare. La magazine sunt gratuite. In general, la muzee, parcările sunt cu plată. Orașul are parcări peste tot, sunt clădiri și cu zece etaje, cu plată. Parcările stradale sunt cu plată. Există însă și gratuități după orele 6 pm, la sfârșitul săptămânii. In toate parcările există spații pentru persoanele cu dizabilități. NIMENI nu parchează pe acele locuri. Cât costă o oră de parcare!? Depinde, dar cam între $2-5. Există și mai scumpe $10-15/h. Toată lumea plătește parcarea?! Teoretic, da! Există angajați care verifică constant parcările, iar amenzile nu sunt de neglijat, undeva între $200-300.
Un ultim aspect: nu se aprobă nici un proiect de construcție fără să se precizeze locul de amplasare a parcărilor, cu proiect, evident.
Nimeni nu parchează pe trotuare sau pe spațiile verzi.
La suflet imi merge asta. Ma umplu de nervi cand vad cum Romania se dezvolta pe sistem american, 3 masini de familie si orice deplasare, activitate se face doar cu masina. In oraselul meu de bastina pe care-l traversezi lejer in 30 min de mers pe jos nimeni nu-si mai coboara fundu’ din masini. Magazinele s-au mutat din centru pe centura, in hale noi construite de-a lungul unor parcari mari fix ca mall-urile din Midwest. In loc sa te plimbi pe jos si sa colinzi magazinele ca pe vremuri acum conduci din parcare in parcare ca nici trotuare nu sunt. Mai bagi un Mac la Drive in, fix ca in preeriile americane. Am vazut pana si cafenele drive in. Sa nu cumva sa se dea romanu jos de la volan.
Locuri de parcare deicamdata sunt, slava primarului. Timid incearca sa ceara si bani pe ele dar s-a aprins populatia ca-s saraci si a dat omu inapoi.
Avem si autobuze noi, electrice pe bani europeni da is vesnic goale.
Aici în UK e simplu. CCTV. Camere. Ai parcat-o ca un bou, vine amenda acasă. Și la supermarket ai timp gratis, de obicei 2 ore, apoi plătești. Nu plătești, amenda. Nu îți taie chitanță politistul. Vine acasă, cu poze cu tot.
Ai dreptate ! Nu ai unde ține mașina nu îți cumperi ! Unii își iau chiar două! Atâta nesimțire ! O pun pe trotuar !