Primul meu calculator mi l-a vândut unul dintre cei mai buni prieteni ai mei de pe vremea aia. Mi-a băgat în el cele mai ieftine și proaste piese, în schimb mi-a făcut un preț special: foarte mare spre extrem de mare.

Omul meu avea firmă care vindea componente de calculator și calculatoare, prin urmare mi s-a părut normal să apelez la el. Repet, era unul dintre cei mai buni prieteni ai mei, copilărisem împreună la Vâlcea, la cine să mă duc dacă nu la un om în care aveam deplină încredere?

Mi-a rămas în cap exemplul ăsta și o să-mi rămână toată viața, pentru că funcționez exact invers. Dacă eu eram cel care aveam firma și el apela la mine, i-aș fi băgat în calculator ce aveam eu mai bun pe stoc, fără să fac niciun pic de profit. Prețul ar fi fost exact cel care mi-ar fi acoperit mie costurile, niciun leu în plus.

Nu aveam de la el pretenția să facă același lucru, nu aveam nici măcar pretenția să nu facă profit la vânzarea către mine, aveam doar pretenția să-mi vândă ceva bun la prețul corect. Nu s-a putut. Poate nu m-aș fi prins niciodată ce-a făcut, dacă calculatorul ăla nu s-ar fi stricat extrem de rapid, iar omul care a venit să mi-l repare nu și-ar fi făcut cruce când a auzit cât am dat pe el, în timp ce se uita ce din ce componente de căcat e făcut.

Există cel puțin trei oameni, foști amici, care nu mai vorbesc cu mine după ce m-au rugat să-i ajut cu promovarea unor produse pe care le vindeau ei. Li s-a părut foarte în neregulă când le-am explicat că lucrurile nu merg chiar așa. Că-i ajut, dar că am nevoie de produse de la ei, să le țin în mână, să știu și eu despre ce vorbesc, să știu și eu ce promovez. Cum adică ai nevoie de produsele mele? Moca? Păi, bosule, tu nu vrei să ți le promovez tot moca? Ba da, dar tu ce mare lucru faci? Doar scrii pe un rahat de blog. Și nu, nu este o replică inventată de mine.

Să vă mai spun că unul dintre ei și-a promovat produsele (cu bani, cu foarte mulți bani, evident), dar nu cu mine. Eu eram bun doar dacă aș fi acceptat să fac asta moca și fără să-mi dea nici măcar produse la testat.

Când lucram în asigurări, ne repetau la infinit la training-urile de vânzări: nu încercați să le vindeți polițe prietenilor, nu încercați să faceți new-business cu prietenii pentru că sunt cei mai dificili clienți.

Pe atunci nu înțelegeam de ce, că eram tânăr și naiv. Între timp, viața m-a lămurit că prietenii nu sunt mereu cum crezi tu că ar trebui să fie. Dar să știți că în continuare mă frapează când văd că exact oamenii care ar trebui să fie lângă tine când ai un business (am numit aici prietenii) sunt primii care nu sunt și care, eventual, așteaptă să le dai gratis ceva bazându-se tocmai pe faptul că sunteți prieteni. Sau sunt primii care la o adică își cumpără de la concurență aceleași produse pe care le vinzi tu.

Și nu înțeleg, frate, nu înțeleg de ce tocmai oamenii pe care ar trebui să te bazezi cel mai mult aleg să facă asta? De ce pleacă de la premisa că, dacă sunteți prieteni, nu trebuie să plătească? Că în capul meu e exact invers: ei ar trebui să fie primii care să-ți cumpere produsele sau ce vinzi tu acolo.

Acestea fiind zise, întrebările mele pentru voi sunt două:

Prima. Mulți dintre voi aveți business-uri, mai mari, mai mici, nu contează. Vă ajută prietenii? Vă cumpără produsele sau serviciile? Sau primiți de la ei doar vestita replică: „hai, bă, tocmai mie îmi iei bani?”.

A doua. Ai un prieten care are o afacere. Nu contează ce afacere, că vinde cuie sau că are un mic restaurant, e irelevant. Le cumpărați produsele? Mergeți la ei la cârciumă și plătiți nota fix ca un client obișnuit? Sau vi se pare aiurea că tocmai vouă s-a găsit să vă ia banii?

Dacă se poate să răspundeți sincer, ar fi minunat.