Continuăm cu articolele trimise de voi, azi în avem pe cel scris de colegul @Cristian.
…
Drept este că povestea de față a avut loc acum mulți ani, pe când președintele țării dădea sfaturi la TV despre cum se bea whisky cu gheață corect.
Doar că, zilele trecute, am avut nevoie de o hârtie de la aceeași primărie și am descoperit că unele lucruri nu se schimbaseră: secretara mică, ca o furnică (insert Ada Milea song) tot nu știa să folosească pachetul Office, iar despre digitalizarea instituției se discuta doar la capitolul „lucrul dracului în casa popii”.
Și acum acțiunea: cu ceva eoni în urmă am primit de la Prima Doamnă a casei cerința de a găsi un colț de rai, undeva pe lângă marea urbe unde locuiam, pentru că a decis că orașul nu e demn de reședință pentru noi, doar pentru lucru, școală și servicii conexe.
Așa că, la fel ca orice bărbat independent, dar lipsit de bani, am început să caut variante. Și cum bogat nu sunt, dar norocos da, am identificat relativ rapid un teren de câteva sute de metri pătrați, destul de aproape de oraș încât să nu fie nevoie de pachețel pe drum, dar destul de departe ca să nu ne deranjeze orășenii prea mult.
Fast forward, ca să nu vă plictisesc cu tot storyline-ul, am ajuns să întabulez terenul la notar, dar nu la notarul recomandat de primar, ci la unul pe care îl cunoșteam eu și în care aveam încredere.
Ei bine, pe lista de acte de la notar se regăsea și o adeverință de la onorata primărie care vânduse la licitație terenul, prin care să se ateste plata impozitelor la zi, ca să nu mă trezesc eu cu ceva restanțe.
Nu de alta, dar statul e recunoscut pentru lipsa de interes de a plăti dările, atunci când au alte priorități: gen mașină nouă pentru primar, haină de blană pentru amantă și alte cele.
M-am învoit de la lucru (pentru cei mai tineri, pe atunci nu prea exista termenul de work from home sau work from the place where you need to solve things) și m-am prezentat la biroul indicat anterior de secretară.
Țin minte și acum ora: 12:45, pentru că de la 13:00 aveau pauză de masă. Am zis că am timp, că doar o adeverință ia cinci minute să fie modificată, listată, înregistrată și semnată. Doar că nu a fost așa.
Am intrat în birou și acolo am remarcat trei birouri și două doamne care le ocupau. Bine, e un fel de a zice, pentru că fiecare avea biroul ei, iar pe cel liber întinseseră câteva pagini de ziare (pe vremea aia, majoritatea citeam ziare tipărite) pe care au pus roșii, brânză, o pâine, un borcan cu zacuscă și ceva salam din comerț.
– Bună ziua, am zis eu, literalmente cu basca în mână.
– Mda. E pauză. Reveniți după.
În mod normal aș fi făcut asta, doar că aveam doar o oră liberă și mă cam deranjase tonul.
– Încă nu e. Va fi peste 10 minute.
– Ba e, zise una dintre ele, în timp ce tăia pâinea.
Am ieșit afară, am mers la secretară, am ajuns de acolo la secretarul general – primarul lipsea, că era vineri – și i-am explicat ce vreau, la ce oră am ajuns și motivele pentru care nu pot pleca de acolo fără document.
Culmea, acesta m-a înțeles, așa că m-a dus cu el la biroul 3, din care fusesem dat deja afară. Culmea, am reușit toate acestea înainte de a se face ora de pauză de masă. 😊
Acum vine partea interesantă. Imaginați-vă un secretar de primărie însoțindu-mă pe mine în același birou pe care vi l-am descris, dar unde prânzul era în toi deja.
– Bună fetelor, domnul are nevoie de o adeverință. Vă rog să îl ajutați.
– Dar e pauză de masă, a zis aceeași doamnă deranjată din molfăială.
– Nu e încă și nu durează mult.
Doamna a pufăit pe nas, dar fiind depășită de gradele secretarului, a mers la calculator și a întrebat ce adeverință îmi trebuie. I-am mai explicat din nou, cu secretarul lângă, doar că ea nu înțelegea.
Așa că, secretarul a ieșit pe ușă, a revenit în câteva minute cu o carte și i-a dictat literalmente ce să scrie pe adeverință, conform Codului Administrativ. Sau era cel Fiscal, nu mai rețin exact. Dar nici nu contează prea mult.
Dacă ați ajuns până aici și nu v-am plictisit, vă rog să vă imaginați o doamnă la 40-50 de ani, care scria după dictare, folosind câte un singur deget de la fiecare mână, iar tasta cea mai folosită era cea de backspace, ca să șteargă ce scriase greșit anterior. Iar ca totul să fie mai frumos, imaginați-vă că folosea OpenOffice și că a trebuit să scrie tot documentul, de la antet până la semnătură, de la zero.
La final, după câteva verificări ortografice și de punctuație, a listat adeverința, i-a dat număr dintr-un registru vechi, a fost semnată de viceprimar și ștampilată de secretară și a închis documentul de pe calculator fără să salveze template-ul.
Vedeți voi, eu nu sunt un om religios, dar cred că există un echilibru în Univers care le așează pe toate cum trebuie. Acum, că unii îi zic Dumnezeu, alții Buddha sau Allah, iar Mihai îl alintă drept Bărbosul Suprem, nu contează deloc. Cert e că există pe undeva.
Zic asta pentru că, la momentul ieșirii mele din birou, fix după o oră după ce intrasem, un nou domn aștepta la intrare să se facă 14:00 și să se încheie pauza de masă. Pentru că m-a văzut ieșind cu o hârtie de acolo, m-a întrebat:
– Aveți idee dacă se lucrează azi?
– Da, dar mai au pauză de masă, i-am răspuns.
– E în ordine. Aștept. Am nevoie de o adeverință care atestă că nu sunt restanțe la impozite pe terenul cumpărat de la Primărie. Bănuiesc că nu va dura mult.
Oameni buni, am salutat, am ieșit din clădire, iar tot drumul am râs de nebun la volan.
Viața e frumoasă, pauzele de masă sunt scurte, iar un save la document la timpul lui ne ajută enorm.

Sa-vu-ros!!! 😂😂😂
Comentariu beton!17
Nu are același farmec ca acum câțiva ani, când am suferit evenimentul 🙂
Zambet in coltul gurii, amintit, pățit, înghițit în sec, rezolvat 😁 . mie cec-ul anterior rebranding îmi provoacă acest tip de amintire
Bun text. 🙂
Mulțumesc.
Măcar ți-ai luat adeverința.
Acum, la mine-n sector, e totul on-line iar documentul fizic ți-l trimit prin poștă.
Asteptam zilele trecute un contract, mi-a venit țidula de la poștă, ma prezint fericit să ridic docomentu’ și când colo, ce să vezi? Era o amendă de circulație. Contractul n-a venit nici acum…
Comentariu beton!35
Era acum mulți ani. Am uitat să specific ca a fost și momentul când am aflat ca primăria are rețea wireless fără parolă. 🙂
🤣🤣🤣 mulțumesc frumos, râd cu sunet pentru că în situația ta sunt eu acum dar eu sunt cea care are nevoie de un duplicat al unui document căruia o minunată secretară (orice alt funcționar public care ar fi trebuit să facă asta) nu i-a dat „save” și turbez când toată lumea spune că nu există documentul și nici măcar nu este trecut în opis 🤷 iar eu ca proprietar nu exist 🤦 dar încă insist. Frumos scris și rezolvat 🤭
Comentariu beton!18
Minunate sunt căile digitalizării.
nimic nu înțelegi din România, nimic! păi dacă dăm „save” (monsieur se scrie, monsieur șitim), după aia vine orice prost și apasă „print”!
Comentariu beton!29
Să mai zic, să nu..n-are rost,ne pierdem ziua.Cert că e năravul din fire n-are lecuire, aștept de sute de zile o hârtie asemenea,ca să mă pot prezenta la notar să facem o înțelegere,cedare de la unii la alții de proprietate.Gen că tu ai 10% de la mine,eu la fel de la tine și să restabilim casele întregi de la unul la celălalt,cum ne-am înțeles dinainte verbal.Așadar,succes tuturor celor care aveți nevoie de serviciile astea.Răbdare și tutun dacă e.
Am zis ca nu mai scriu , dar scriu
Scurt si la obect , 🤓, fara puncte si altele, sa nu zgarii ochii si urechile onoratei blog-audiențe …
Am si eu o reședință la țară la mine ,ramasa de la bunici ,ocazie cu care am fost delegat de familia largita -unchi matusi cumetri – si m-am ocupat de intabularea terenurilor familiei .
Unchiul meu cel mai mare , un fel de patriarh al familiei si sef pe la Proiectări pe timpuri , a avut buna intentie de a împărți pământul în bucăți echivalente astfel încât fiecaruia din sase frați sa îi revină câte ceva de calitate si câte ceva mai slăbuț …
Drept pentru care mi-a revenit mie onoarea de a curăța staulul lui Augias , adică de a intabula 83 de piese de teren , multe dintre ele cu pozitionare incerta !
Ma rog am reusit doar 60 si ceva …. Restul , imposibil din motive de Moldova , nu detaliez .
Ca sa ajungem la topicul de azi -eu le am intabulat ,eu le păstoream-eu le plateam impozitul , mai recuperam ,mai arendam dupa caz ,in orice caz mi am scos doar banii pe intabulari , munca si multiplele drumuri etc never
Raman in istoria familiei si asta e tot ce conteaza !!!!
Dar ajung la un moment sa platesc taxele locale pentru doi unchi care aveau proprietatile fix in acelasi loc fix egale fix cu acelasi grad &rang de impozitare
Ei unul avea x ,de platit celalalt 4x thaaa !
Intru peste omu’ cu calculatorul -singurul pe atunci – is vreo sapte ani nu mai mult , fac scandal ,fac hartii plangeri !!
Ce face individul ca orice individ care e singur cu calculatorul lui si singurul care îl știe birjări dintre toti !?
Il sterge pur si simplu pe unchiul cu 4x dintr-un click asa cu sete …
Gata s-a rezolvat 😂ca un martor aprins la motor ,îi scoti mufa si nu mai ai problema …
Bine nu mi-a zis chiar așa ,dar am dedus anul următor când am vrut sa platesc :
Ionescu P. Vasile este dar Ionescu P. Constantin vanished … am început să râd el s-a prefăcut ca i serios si asa mai departe …
Contrariați unchii ca la unu i-a venit scrisoare ,celuilalt nu -surpriza –
In fiecare an :
Mai du-te măăi Dorule si verifică , te rooog eu sa nu ramanem datori si penalizarile mari te rog eu – unchiul
Asa e si azi ,desi contractele se înregistreaza la primarie apia si toate alea DIGITAL😂
La impozit nu mai apar ceea ce e ce conteaza pana la urmă …
Atât
Comentariu beton!28
Stai sa vezi ca la mine la cooperativă e mai digital cum ar veni, dar lumea se așteaptă sa le șterg belelele tot asa din pedala aia pe care o am sub birou. Da i munca de convingere ca ne a luat pedala si nu se șterge asa usor. Normal ca toata lumea pleacă cu convingerea ca se poate dar eu sunt rea si nu vreau
Digitalizarea mioritica la ea acasă.
nici nu ai idee! acum vreo 10 ani am cumpărat niște teren pe lîngă Turda; să ne facem, cu cumnații, landlorzi dă livadă dă nuci; cum cei 2 erau plecați din țară mi-a revenit onoarea de a mă ocupa de documente și deja intrasem în fibrilații cu gîndul la ce mă așteaptă drumuri, nervi, bani, șpăgi, notari și primari, deși Domi îmi promisese că în 20 de minute rezolvăm tot; boșilor, mi-a picat fața: 15′ pe ceas a fost tot, că acolo e ordine și disciplină; au venit oamenii ăia cu docomente de pe vremea lui Franz Joseph!!!
Comentariu beton!24
Ăia știu să scrie de prin secolul XIV. Aveau și liniște. În Moldova natală năvăleau tătarii și era dilema cât casa. Ce sa aperi mai întâi? Tiparnițele sau via? Au ales via.
Comentariu beton!33
Been there, done that. Mie îmi trebuia respectiva adeverință că n-am datorii pentru o moștenire. Municipiu mic (minicipiu cum a scris din greșeală un coleg pe o hartie care a ajuns la primar, a ieșit un circ) – dar cu mai multe cladiri admninistrative dotate cu funcționari care nu au pauzele de masă sincronizate. Deci la spațiul locativ prind o doamnă binevoitoare care tocmai își așeza șervețelul pe masă dar îmi spune totuși că trebuie să completez o cerere la biroul nuștiucare din incinta primăriei și să vin cu ea înregistrată (ștampila + nr de inregistrare). Ajung în 15 minute la locul cu pricina, dar deh, acolo pauza de masă începea cu jumatate de ora mai târziu, deci iar eram în intervalul blestemat când funcționarii își pregateau papilele gustative. Pac, rapid ștampila biroului si o altă ștampilă maaare unde trebuia scris numărul de înregistrare. Calculatorul nu coopera, fiindcă num lock niet, iar doamna striga la it „îmi sare calculatorul”. O conving că nu se blocheaza sistemul daca apasă blestemata aia de tastă (cei de la IT mâncau deja), se rezolvă. Mă întorc la prima funcționara, cea sătulă, iau obiectul cu care mă duc la bancă unde, da, era pauza de masă.
Comentariu beton!33
Cand mai am eu cosmaruri cu birocratia romaneasca, nu-mi aduc aminte de dosarul cu sina sau de timbrul fiscal, ci de stampila. Aia de la posta! Aia care trezea mortii si cutremura sinele de tramvai din fata „orificiului” postal. Cand cadea stampila aia, stiai ca-i definitiv si cale inapoi nu-i. Mai e stampila la posta?!
Acum ceva ani am ajuns la starea civila sa-mi transcrie certificatul de nastere. Birou cu 4 functionare, toate cu rosu-menopauza in cap si sarmale ondulate. Mi-au dat verdictul: 3 saptamani! Atat dureaza sa copii datele de pe certificatul A pe certificatul B. Mi-au spus sa zic mersi, ” inainte dura 6 luni!” Inainte sa se inventeze pixul? Mersi!
Anul trecut mi-am schimbat buletinul. ” Va lipseste cererea tip!” Pai la ce-mi trebuie? Ca sa stim ce aveti nevoie. Am nevoie de buletin, ca de aia am venit aici. Daca aveam nevoie de permis, ma duceam alaturi.
Dar ca sa nu credem ca iarba e mai grasa in alta parte, acum lucrez in birocratia germana. Triatlonul functionarului: perforeaza, semneaza, arhiveaza!
Comentariu beton!15
Delia, nu e chiar copiere de date de pe unul pe altul, sunt o groaza de verificari plus referate de la directia judeteana de evidenta a persoanelor, care se ocupa de tot judetu nu numa de o primarie anume. Deci nu o mai luati asa simplu ca nu e, sau nu era pana nu a intrat in functionalitate sistemul integrat. Acum e digital intr-adevar, nu stiu cum se misca lucrurile ca-s in concediu de crestere copil, dar pana in 2023 mergeau mai greu…
Dosarul de pensie între 2 județe vecine se mută în 3 luni. Deci zi merci de 3 saptamani.
@Delia, am intrat și eu în contact cu birocrația germană, de aici, de acasă, superb!
acu’ fo 15 ani fonduri ioropene să retehnologizăm superba intreprindere; all good, dosar beton, biznis; totalitatea utilajelor erau nemțești, doar că pe unele le-am achiziționat prin subsidiara italiană (condiții mai bune datorită relațiilor vechi); a rămas un singur furnizor neamt-neamț; evident că lipsește de la dosar o hîrtie: certificatul de înregistrare de la Registrul Comerțului, drept pentru care oamenii de la fonduri europene ni-l solicită; neamțu’, dl. Chistian, că ei nu au așa ceva; băi, da’ registru aveți? da, avem! și firma e înregistrată? sigur! de 50 de ani (or so); păi dă-ne ceferticatu’! n-am!
deja ăia de la fonduri ricau o sprînceană: e ceva putred!? că firma Haș (nume nemțesc) a prezentat docoment, e drept că italian… long storry short, un avocat, o taxă și 2 săptămîni mai tîrziu, primim o pagină dintr-un registru, blurată deasupra și dedesubt, unde la poziția Țî scria negru pe alb firma, coduri etc.; se pare că în Germania Registrul Comerțului exact asta înseamnă, un registru; care cum vine este scris acolo, în registru și aia e; iar de 2 săptămîni a fost nevoie pentru programare în arhiva dusă la mama naibii, găsit volumul în care erau nemții mei, mers la copiator etc.
se pare că a fost senzație p-acolo, că nu mai ceruse nimeni să se fotocopieze așa ceva! like never!
îmi aduc aminte cîte gînduri nu prea creștinești am avut la adresa celui care a conceput lista cu documente necesare; unu’ care știa doar bruxeleză, ăv cors!
Comentariu beton!16
@Delia, eu am o experienta foarte pozitiva cu starea civila de la sectorul IV. Trebuie sa-mi refac pasaportul românesc si cu ocazia asta s-a constatat ca nu fusese transcrisa casatoria din Franta. Bai, m-a luat una din functionarele de acolo sub aripa ei, m-a indrumat, mi-a telefonat de mai multe ori, ca-mi trebuie aia si ailalta si in 2 saptamâni am avut actul. Fix inainte de plecarea inapoi. Sanatoasa sa fie! Am putut sa depun cererea de pasaport…si l-am ridicat de la Paris dupa vreo 4 luni, ca intre timp venise Covidul.
Excelent!
Minunat
Noi lucram si cu primarii mici din rural si sunt obisnuit cu naravurile astea.
Regula de baza e ca vineri trebuie sa ajung pana in ora 12 daca vreau sa rezolv, altfel de luni.
Imi aduc aminte de o zi de vineri cand am ajuns la 11 si ceva intr-o primarie de oras mic, nici tipenie pe acolo… noroc ca era cineva la secretariat.
Alta faza, primarie de comuna mica, miercuri dimineata 10 si ceva, doar 2 persoane in toata primaria, una doamna mai sefa si cealalta subordonata, am lasat documentele la doamna subordonata.
Cu alta ocazie eram la alta primarie de comuna si aveam nevoie de un angajat sa ne arate niste terenuri, pune primarul mana pe telefon si suna: Costele, unde esti ma? Aaa esti cu lemnele acasa, hai fa o pauza ca au venit domnii cu… (asta in timpul programului de lucru, in mijlocul saptamanii).
E o cu totul alta lume in comunitatile mici din rural, timpul curge altfel… cam cum vor ei. 🙂
Comentariu beton!11
Am fost cu mama la primarie pentru un document legat de cadastru. Am stat destul de mult la subsol, in niste birouri insalubre si culmea a trebuit sa asteptam pentru ca numai un domn sef putea sa ne ajute, ceilalti nu puteau sa printeze. Si cand a venit domnul ne-a comunicat ca mai aveam nevoie de nu stiu e document, dar pentru ca eu domiciliam in strainatate puteam sa ii trimit documentul pe WhatsApp. Pentru ca aveam nevoie de document atunci ni l-a printat cu conditia sa ii trimitem documentul lipsa pe care sa il puna la dosar. Si la urma vine intrebarea: Si cum e doamna in strainatate?🙄
Bine ca n-ai patit ca Viorel Ilisoi-dreptu-i ca el s-o dus in afara programului de lucru, deci si-a cam cautat-o!!
Am o poveste cu un coleg care mergea la altă primărie și tot timpul i se zicea ca nu e momentul potrivit.
Pățit în A.D. 2025 la o cunoscută bancă comercială. Treabă de 5 min. Dimineața nu se poate, pentru că…cafea & bârfe, prânzul e prânz și după ora 15 nu mai găsești țipenie de om, programul fiind până la 17.
Altă bancă cunoscută. Singurul bărbat un client după altul, doamnele plictisite schimbând opinii privind moda și cosmeticele. Păcat de banii investiți în reclame.
😂 superb!
Văd ca suntem un trib întreg de Stan Pățiți
De doi ani de cand m-am intors in tara, cu asta ma lupt pentru tot felul de acte si adeverinte si tine cont ca intre timp s-au schimbat doi presedinti 😉 Stiu ca atunci ai fost ca o bomba de nervi dar ce mai povesteai azi daca nu se intampla asa? 🙂 Fain scris, te mai astept cu alt text!
Merci beaucoup MV pentru initiativa!
Doi președinți jurate, ca a fost și unul interimar 🙂
Foarte simpatic povestit, felicitari autorului, poate se mai inscrie si altadata la cuvant! 😊
Mulțumesc.
Bun, bun. Pățit acum o luna aproximativ primarie lângă oras, sa nu dau numele ,la care am ajuns cu mijloc in comun de transport. Program pana la 16 30, eu ajung la 16 06. Același certificat fiscal , fac cererea repede, merg sa achit 15 lei, dna de la taxe era la ușa cu totul închis, am lăsat 15 lei si numele sa încaseze a doua zi, mi au luat repede cererea așteptau la intoarcere aceeași mașina ca si mie , care circula la intervale de 20 min. M am întors peste doua zile conform indicațiilor. In ziua următoare o alta primarie platesc 50 lei si mi da certificatul in trei minute. 😊
Deci se mai poartă și acum?
Da, da Nu piere ,zicea bunica, iarba rea! Numai ca acum se plâng de toner , de hârtie, nu aveam suficiente copii xerox, mi au făcut, dar erau foarte supărate ca nu se mai dau consumabile, asta s a întâmplat după o lună atunci când am mers sa declar rolurile. M a cucerit articolul si mi s a potrivit mănușă. La marele fix, sa zic, merci🤗