Sunt un adept și un promotor al utilizării mijloacelor de transport în comun. De fiecare dată când pot să le folosesc, în detrimentul mașinii, cu siguranță le voi folosi, am perioade când nu mă ating de mașină cu săptămânile.
Partea tare este că n-am fost așa dintotdeauna, au existat vremuri când aș fi mers cu mașina și să duc gunoiul. Vremuri în care credeam și eu, ca toți proștii, că doar săracii merg cu transportul în comun. Din fericire, eu m-am deșteptat, proștii cred asta și în zilele noastre.
Ce a ajutat la „deșteptatul” meu? Ieșitul din țară, desigur. N-o să uit niciodată cât de tare m-am minunat când am ajuns în 2007, în Lyon. Era o joi seara, ora 18:00, și ploua. În București, dacă se întrunesc aceste trei condiții, totul se transformă într-o imensă parcare.
Da, și în Lyon se circula greu cu toate cele trei condiții întrunite, dar doar cu mașina, tramvaiul în care mă aflam, practic zburda liniștit. Bine, se prea poate ca în Lyon să fi fost mult mai mic și procentul de cocalari și bombardieri, că nu vedeai unul pe linia de tramvai.
După care, pe măsură ce-am început să ies mai des din România, am început să văd cam peste tot pe unde mă duceam, în toate țările în care apa caldă era caldă, că oamenii locului preferă transportul în comun, am înțeles și de ce, prin urmare m-am repoziționat și eu în această privință.
Am făcut toată această introducere ca să înțelegeți mult mai ușor ce urmează să vă spun: deși sunt fan transport în comun, oamenii care îl folosesc în București sunt ori eroi, ori nu au încotro.
Transportul în comun de suprafață, din acest oraș, este descurajant, din toate punctele de vedere. Pentru analfabeții funcțional și nu numai, „de suprafață” înseamnă că am exclus metroul. Deși nici la metrou lucrurile nu merg perfect, totuși stau mult mai bine decât ce se întâmplă cu autobuzele, tramvaiele și troleibuzele.
De ce zic asta? Uite, o să vă dau exemplul pe care îl am cel mai la îndemână: linia de autobuz 331 care merge din Dămăroaia în Piața Romană și retur. Stația e la câteva minute de mers pe jos de casa mea, teoretic ar trebui să merg cu autobuzul 331 de fiecare dată când mă duc spre centru.
Evident, n-o fac. Știți de ce? Pentru că 331 merge prin același trafic prin care merg și eu cu mașina. Îmi pare rău, dar în condițiile astea de ce-aș alege autobuzul? Doar așa că sunt eu fan transportul în comun, să stau în picioare și-n condiții mai mult sau mai puțin insalubre?
Mpare rău, dar nu. Aleg să merg cu mașina dacă e să stăm să așteptăm la aceleași semafoare.
Toate astea în condițiile în care linia lui 331 este una dintre puținele din București care beneficiază de bandă dedicată. Partea mai nasoală e că beneficiază doar parțial, de la Piața Presei la Arcul de Triumf, adică pe o distanță de doi kilometri.
În rest, pe tot traseul, autobuzul stă fix în aceeași coloană în care stau și mașinile. De ce? Pentru că deși există bandă dedicată și de la Arcul de Triumf încolo, este doar marcată cu vopsea pe asfalt, nu există și stâlpișori separatori. Din nefericire, fără stâlpișorii ăia, benzile dedicate sunt doar o glumă proastă în orașul ăsta. Câtă vreme nimeni nu a luat vreodată o amendă pentru mers pe banda dedicată autobuzului, de ce le-ar respecta cineva?
Acum puteți extrapola situația liniei 331 pentru tot orașul, că cam așa stau lucrurile peste tot. Ah, ba nu, mint, 331 este totuși una dintre liniile privilegiate pe care funcționează autobuze noi și foarte noi, deci nu puteți extrapola pentru tot orașul, că nu e valabil. În oraș e plin de autobuze, troleibuze și tramvaie de pe care curg tablele.
La tramvaie, cel puțin, situația e tragică, încă văd circulând peste tot monstruozitățile alea pe care le știu încă din ’91, când am ajuns în București. Cred că sunt produse în anii ’70 sau pe-acolo.
Vorbesc despre cele din imaginea de mai jos, ați mers vreodată cu unul din ăla? Este o experiență unică, vă spun, te zdrăngăne și te zguduie în toate direcțiile, de-ți simți dinții clănțănind. Plus că, din momentul în care ai urcat în unul dintre ele, te simți ca un fel de călător in timp, că practic te-ai întors în ’82.
Idem, în cazul troleibuzelor, e plin de cele pe care le știu în circulație de când am ajuns în București. Doar în cazul autobuzelor situația stă ceva mai bine
De ce? De ce ar alege cineva să renunțe la confortul mașinii personale ca să meargă cu un astfel de tramvai? Care mai și stă în trafic ca orice altă mașină, pentru că pe linia lui se formează coloană. Doamne ferește sa dea cineva vreodată vreo amendă în București pentru treaba asta.
De ce? De ce-ai alege să mergi cu orice mijloc de transport în comun, în afară de metrou, dacă majoritatea se află în situațiile descrise mai sus?
Și țineți cont că n-am pomenit absolut niciun cuvânt despre fauna pe care riști s-o găsești în mijloacele de transport. Ultima dată când am mers cu un troleibuz (m-am simțit rebel, am dus copiii în oraș), pe la jumătatea lui dormea adânc un cetățean homeless. Ceea ce n-ar fi fost neapărat ceva rău, singura problemă era că nu reușeai să-ți dai seama a ce miroase mai tare, a pișat sau a băutură?
De ce? De ce-ai alege de bună voie să circuli în astfel de condiții?
Singura,doar transport in comun de suprafata( tramvai),cu masina doar cu copii. Exista si tramvaie mai vechi,pe linia 19,din alea mici ,cu un vagon !
Comentariu beton!18
Dar culmea, cele din anii ’50-’60 functioneaza muuult peste cele pe care le-a mentionat Mihai.
Eu pe astea mă așteptam să le văd în poză, pe cele cu 1 vagon. Partea cu hurducăitul cred că ține de șine. Am mers trasee diferite cu același model de tramvai și nu îmi venea să cred ce vibromasaj primesc de 3 lei.
Ca atunci cand ajungi la destinatie sa nu stai juma de ora sa gasesti un loc de parcare…
Pentru ca daca nu se va renunta voluntar la masina personala nu vom avea un oras mai curat si mai aerisit
Pentru traficul tine de noi
Comentariu beton!82
daca vrei sa ti-o cauti zic sa te duci sa le pui intrebarea asta la aia care parcheaza masina pe scarile de la saormerie, mall sau ce-o fi. Aia pentru care cativa pasi pe jos inseamna o tragedie personala. Poate ii lamuresti pe ai 🙂 nu de alta, dar este plin de ei.
Comentariu beton!21
Cu mijloacele de transport în comun îmi place să privesc orașul nu agreez metroul
Comentariu beton!14
În mare parte în capitală este descurajant să folosești transportul în comun…. 🫣
Nu vreu să laud nimic, dar în Cluj, unde domiciliez este mai confortabil cu transportul în comun… Am făcut și experimente…. Mai repede ajung cu troleibuzul acasă decât cu mașina…. Și nici nu îmi fac griji de toți „bizonii” din trafic…. Precizez că fac naveta în fiecare zi cu patru mijloace de transport în comun….😉 Două dimineața două după amiaza…. 😄
Comentariu beton!19
Depinde foarte mult de unde și până unde trebuie să mergi. Dacă e vorba de zonele cu benzi dedicate, clar e mai bine. Altfel, de exemplu, dimineața la ora de vârf din Zorilor și până în Cipariu cu autobuzul am făcut 40 minute, pe traseu în care mai mult de 10 minute nu ai avea cum să faci. Dar acolo autobuzul stă în aceeași coloană cu mașinile.
Da, chiar e OK comparatia unui oras de 29 0000 de locuitori cu unul de 2 milioane .
Eu neavând mașină și nici carnet, mă plimb cu spor în jungla bucureșteană utilizând diverse vehicule, mai vechi sau mai noi. Uneori simt că îmbătrânesc în ele, alteori am parte de un trafic lejer. Dar nu le folosesc în fiecare zi.. dacă ar trebui să fac naveta de dimineață, cu grijă să nu întârzii la muncă, ar fi o cu totul altă situație.
În altă ordine de idei sunt happy că au băgat tramvaie noi pe linia lui 21 🙂 rămâne să-mi sară plombele când merg spre dsp cu 55..
Comentariu beton!13
Tramvaiul, după ora 16:30, este cea mai bună opțiune pe lângă metrou. Nu sunt pe toate liniile tramvaie vechi și șine pe care se zguduie. 1 și 10 circulă foarte bine de exemplu. Eu merg cu 55 de la Piața Iancului până la Morarilor și fac cele 4 stații în 12-15 minute. În aglomerație (tramvaiul vine la intervale de 10 minute conform programului), dar măcar mai repede decât cu 335. Pe de altă parte, niciunul din tramvaiele ce merg pe linia 55 nu arată ca și cum ar fi prins războiul așa cum am văzut pe liniile 19 sau 23.
Nu există linie de metrou sau de transport de suprafață care să lege Piața Romană de zona cartierului Pantelimon unde locuiesc. Așa că merg cu metroul și tramvaiul. Sunt 40-50 de minute, dar nu am găsit altă variantă mai rapidă.
Comentariu beton!15
Am mers prin Noiembrie cu 10 de la Stefan cel Mare la Dristor cu tramvai nou, am facut 45 de minute. Degeaba e tramvaiul nou daca liniile sunt praf si vatmanul nu stie ce sa faca cu un tramvai nou.
@Marina Până unde circul eu merge bine. Între Piața Iancului și Dristor nu am fost de mult prea mult timp că să mă pronunț. Șine de calitate scăzută sunt și între Park Lake și Dristor sau între Obor și Șoseaua Iancului. Eu merg, de obicei, pe porțiuni limitate cu transportul de suprafață și am noroc de garnituri și șine tolerabile.
Ce-mi plac imaginile alea din filme cu navetistii prin trenuri, mai un ziar, mai un somnic, mai o intalnire, cum zice Kate Winslet,meetcute…
Visez si eu, am un simulacru de concediu
Comentariu beton!11
In Norvegia circul numai cu mașina personală, la mine la sat fiind esențial, întrucât nu sunt decât patru autobuze pe zi și acelea cam acordate cu programul de școală, iar legăturile cu destinații de interes foarte proaste.
In România, numai cu transportul în comun pentru ca nu am mașină 😏
Cu masina proprie. Imi place comfortul.
Cu tramvaiul am mers in oras ultima data in 2018, cand am avut permisul suspendat o luna.
Insa in concedii pe dincolo merg cu metroul, tramvaiul cu ce-o fi.
De când ne-am mutat în oraș mare, merg numai cu transportul public. Să iau mașina ar însemna să tai Hamburg în două, traversându-l efectiv. Făcut experiența de vreo două ori (o dată când a început pandemia, ca să-mi iau laptopul și pentru că voiam să evit aglomerația) și m-a luat capul. Aș căpia de nervi, la orele de vârf cred că n-aș ieși din viteza a patra tot drumul…. Şi asta-n cazul fericit.
Ăsta cred că e un indicator destul de precis al unui oraș: condițiile de transport public.
Cât despre București, când ajung pe acolo merg de fiecare dată cu metroul.
Viteza a patra? La ce turație mergi tu cu a patra, ca eu am 50 km/h in viteza a patra. Iar in oraș, la ora de vârf, când reușesc sa bag a treia, ma simt ca pe autostrada.
Mai prindeam uneori câte-o fâșie mai liberă și-mi fluturau ochii ca melcului din banc 😀
In România merg si eu doar cu transportul in comun. In Belgia pe unde pot cu bicicleta, apoi cu mijloacele in comun si pe ultimul loc cu masina.
Dar nici in afara situatia nu este foarte roz. Da, e mai roz decat in România. Problema mijloacelor de transport in comun tine de subventiile de la stat. Ca sa cumperi autobuze, tramvaie sau troleibuze trebuie sa ai bani. Ori doar din vanzarea de abonamente si bilete abia supravietuiesc companiile respective. Deci statul trebuie sa subventioneze. In România dupa cum bine stim statul nu prea se implica mai pe nicaieri🤷♀️.
Numai cu mașină (Bucuresti/Ilfov)!
De cand s-au facut locuri de parcare cu plată (5lei/h), nici parcarea nu mai este problema.
Si în străinătate, daca nu stăm 2-3 zile într-un oraș mare, mașină. Închiriată de regulă.
Depinde de situație, traseu și condițiile în care trebuie să ajung la destinație și folosesc ce este mai eficient și civilizat iar în alte situații prefer mersul pe jos. Câteodată este aventură extremă să ajungi din A în B indiferent de mijlocul de transport chiar dacă unele mijloace de transport sunt noi, experiențe cu persoane inadecvate am întâlnit în troleibuzele liniilor 87 și 86 de le-am pierdut numărul.
În Brașov folosesc foarte mult transportul în comun. Este super decent. Drept e că nu sunt nevoită să fac naveta zilnic pentru că lucrez de acasă, iar școala copilului e la 4 minute de mers pe jos. Pot spune că suntem norocoși.
De asemenea, mergem mult pe jos, toți 3, încă de când copilul era de 3-4 ani. Îmbinăm utilul cu plăcutul.
Mașina o folosim pentru deplasările lungi (excepție București, unde mergem cu trenul) și pentru plimbări.
Când ajung in România, in Iași, merg cu tramvaiul, in general.
In Iași, pe lângă tramvaiele alea hârbuite care datează de pe vremea studenției mele, au apărut si tramvaie noi, frumoase, comode, cochete…Singura problema e ca, daca vrei sa validezi un bilet din ala clasic, de hârtie, trebuie sa ajungi la unul dintre capetele tramvaiului. Toate compostoarele sunt făcute pentru plata cu cardul sau telefonul si nu accepta carduri emise in alta tara decât a dacilor liberi. Când tramvaiul e aglomerat, e, practic, imposibil sa compostezi. Ma simt ca pe vremea studenției când făceam blatul la greu.
Comentariu beton!11
Pe site-ul sctpiasi.ro scrie ca merge orice card contactless mastercard, maestro și visa de la orice banca emitenta din tara si din strainatate.
Asa scrie, nu zic io!
@L Popescu: din păcate, eu am doar un card de debit care nu e nici Visa, nici Mastercard si nici Maestro. Nemții au niște reguli mai bizare la emiterea cardurilor. Aici, numai cardurile de credit au mărcile consacrate. Cele de debit, nu.
Deci nemțălăii sunt țărăneți, nu ieșenii…
Ruxandra, foloseste 24Pay, merge in Iasi, Timisoara, Constanta si multe alte orase.
@L Popescu la nemți cardul de debit e scutit de taxe, la VISA şi MasterCard plăteşti. Maestro s-a dus, că nu e adaptat la plăți online, până în 2028 dispare. EC-Karte şi Girocard funcționează de minune la un sistem stadard în toată Germania care implică toate bancomatele şi băncile pe teritoriul teuton, dar şi fără probleme pe unde am fost în UE, mai puțin la plățile pe autostrăzile franceze şi italiene. Bineînțeles că nu merg peste tot în unele țări mai rămase la apă rece.
@sam: daca are număr de germania, s-ar putea sa nu poata plati prin sms.
Recomand aplicația 24pay. Eu o folosesc aproape zilnic în București. Am folosit și în Constanța si pentru bilete CFR și se mișcă foarte bine.
Mașina de serviciu, că sunt dependent de ea. Fără, merg degeaba la serviciu…
În orașele mici folosesc mașina, în orașele mari folosesc mijloacele de transport în comun.
La muncă merg cu metroul, 6 stații, fără să schimb. Dar de juma de an am ales ca ultimele 2 stații să merg pe jos. E zona frumoasă, iar la metrou este mult prea aglomerat după gustul meu.
În rest folosesc Bolt sau Blue când ies în oraș.
Mașina personală o mai folosesc când merg la supermarket sau ies din București.
Buna tuturor! Ca de obicei citesc si comentariile inainte sa ma bag si eu in vorba. Ce constat? La acest articol au comentat pana acum in majoritate doamne. De ce? Pentru ca domnii ”este” mai comozi, nu le place sa se coboare la mersul cu transportul in comun. Si asta văd si in acele mijloace pe care le folosesc zilnic, cate doua, si la dus si la intors de la munca. Totdeauna m-am intrebat de ce nu vad barbati decat foate rar si putini in tramvai sau autobuz/troleybus.
Tot ce a scris dl. MV este cat e poate de adevarat, dar cel mai tare ma indispune de ce, daca tot are cale rezervata (cel putin asa ar trebui sa fie) si ocupa o mare pate din strada, mijlocul de tranport numit tramvai nu circula mai des? Trebuie sa aștepti 10 -20 minute sa vina un tramvai?!? Nu sunt destule? STB-ul nu face o analiza de eficienta sa vada unde sa dirijeze mai bina fondurile? Sunt sigura ca daca ar circula mai frecvent ar putea suplini multe linii de autobuz si ar degreva circulatia celorlalte masini, dar asa lumea ce zice, decat sa astept tramvaiul mai bine merg la autobuz ca vine mai repede si merge cu vteza mai mare. Cat despre tramvaiele vechi, odata am stat in 45 la capatul ultimului vagon sa vad daca apare din urma tramvaiul 24 de care aveam nevoie. Asa de tare m-a saltat si zguduit ca nici daca m-as fi jucat pe o trambulina nu săream asa ! Ce e drept m-am si amuzat putin, dar nu este de loc ok!
Comentariu beton!15
@dnaC
Au comentat doamne pentru că domnii sunt deja la muncă, nu au timp de stat „La Vasilescu”😜
Ei intră mai pe seară, pă relaxare
Comentariu beton!13
@Dna C fără glumă, am constatat că doamnele preferă să piardă timpul ca să economisească câțiva bănuți, bărbații evaluează altfel timpul. Inclusiv eu, pe mine nu mă costă nimic transportul public în toată Germania.
E imposibil să se bage mai multe tramvaie că atunci s-ar bloca liniile între semafoare. Am văzut problema asta pe anumite linii de tramvai în Nürnberg, cred că e valabilā peste tot. Autobuzele sunt mai ‘elastice’ în exploatare.
ha, deci si in suedea astia de la transportul in comun fac asa, adica dimineata, cand e sa mergi spre munca mai circula cumva bine, dar cand trebuie sa te intorci acasa, lasa-i sa astepte, ce asa graba! .((
@OldJohn, nu prea cred, pentru ca acele doamne mai multe decat domnii din mijloacele de transport se indreptau spre munca deci si doamnele muncesc…. :))
Bicicleta, transport in comun aici in Viena, in weekend masina de la munca in caz ca plec in afara Vienei. La Bucuresti transportul in comun si la nevoie Bolt, Uber.
Ps: vand masina. 😁
CU numere de Austria sau Romania ?
Ca daca e de Austria, as fi interesat
„Cei care nu au incotro si eroii” sunt cumva acele pers care nu si iau niciodata bilet? Pt ca e moca ,de aia circula.
Acum cativa ani fiind prin buc , am luat autobuz, troleu si ce o mai fi fost, cu un localnic. Si la intrebarea mea fireasca,” nu luam bilet?,raspunsul a fost, ” da vezi pe cineva ca si ia? ”
Si chiar m am uitat cale de cateva statii, n am vazut niciuna , dar niciuna sa si ia bilet .
Poate aveau abonament?
Ai dreptate ,toti aveau abonament, de la boschetar i la cei saraci. Cat bun simtz civic in buc. Mai ca mi vine sa mi cer scz c am comentat.
@Alin
Eu nu am folosit niciodată bilet cu o singură călătorie in București. Numai abonament lunar sau cu număr limitat de călătorii. Fiind atât de obișnuit cu el am uitat actele acasă și am plătit amendă 😬.
Se mai face blatul, dar nu generaliza!
Alin, de cand nu mai circuli cu STB s-a inventat biletul electronic, sau plata prin SMS. Nu mai trebuie sa validezi in autobuz, e suficient sa arati dovada platii. Faptul ca nu vezi ca isi ia cineva bilet nu inseamna ca nu si-a luat nimeni.
De aproape un an folosesc aproape exclusiv transportul in comun cand vin la birou (tren, metrou, STB) si am prins vreo 3 controale in autobuz. In afara de un hipster cu pareri, absolut toti aveau titlurile de calatorie in ordine.
EDIT: nu mai exista nici bilete „cu o singura calatorie”. Acum sunt emise pe durate fixe (o ora si jumatate sau o zi, parca), indiferent de numarul de mijloace de transport folosite.
Pe acest principiu su dispărut câteva linii de transport în comun din Galați. Era, de ex, un traseu preferat de pensionari, care „se dadeau” cu autobuzul zilnic, dar de validat abonamentul (care era 1 leu/luna la unii) -ioc. Asa ca TRANSURB-ul a ajuns la concluzia ca autobuzele alea plimba aer, ca nu se valideaza nici bilete, nici abonsmente, și le-au eliminat. Ce frăsuială a fost după aia… Mno, pățăști. 😈
Asta mă frustrează și pe mine, să ai linie de autobuz care taie Bucureștiul de la sud la nord (linia 381 zic) dar să fie mai mult gol autobuzul că stă in același trafic cu mașinile. Eu îl iau pe ideea că măcar nu mai caut parcare, am treabă zilnic la Română, apoi in capătul de vest al Bucureștiului, e jale cu parcarea, chiar dacă e cu plată, sunt și niște lucrări la termoficare acum, e vis, dacă e grevă la STB mai bine merg pe jos, decât să iau mașina. Oricum, dacă 381 ar avea bandă dedicată, că loc e pe stradă, nicio parte din traseu nu are o bandă pe sens, ar fi mult mai bine și sigur s-ar mai rari si mașinile, că diferența dintre 3 ore in mașină si 25 de minute in autobuz se simte!
Cât despre fauna din transportul in comun, ești norocos că boschetarul doar dormea, eu am prins unul care își prepara heroina, am coborât și eu și ceilalți 2 pasageri (două doamne in vârstă) de nici n-a apucat autobuzul să oprească bine.
Merg cu monstruozitățile alea din foto constant. Să vezi ce aglomerate sunt dimineața, respectiv începând cu ora 17.00 – efectiv stăm ca sardelele. Par totuși o idee mai sigure decât vagoanele minuscule de pe linia de tramvai 47 – construite tot prin anii 70, dar mult mai instabile din cauza dimensiunilor. Singurul plus este că linia pe care merg are zone cu șine înalte și gazon (deci nu se pot băga mașinile) ceea ce înseamnă că ajung o idee mai repede decât dacă aș merge cu mașina (like, 10 minute). Înainte de pandemie, angajații de la salubritatea de sector transportau pubelele de gunoi stradal CU tramvaiul (da, am făcut sesizare).
Metroul pare a fi o opțiune, dar… nu dimineața. Mi s-a întâmplat de multe ori să reușesc să mă urc abia în al doilea sau chiar în al treilea tren, pentru că efectiv nu mai aveam unde. Lume puhoi, și toți încercau să ajungă la job. Și, pentru că asta nu era suficient, în difuzoare se auzea vocea iritată a mecanicului de tren: „Vă rugăm să permiteți închiderea ușilor și plecarea trenului din stație!!”
Așa că încerc să merg pe jos atunci când se poate (când e vreme bună). Cu bicicleta nu mai am curaj, de când era să mă acroșeze un bombardier, că-i stăteam în drum, vezi doamne.
Folosesc de 5 ani transportul în comun. Fac naveta Otopeni-București.
Cel mai rapid mă deplasez cu autobuzul 100 și apoi cu tramvaiul 41. Reparațiile la podul Grant mi-au dat ceva bătăi de cap. Cel mai greu cu autobuzele 447,443, 442, care sunt vechi și te zguduie de îți sar pietrele din rinichi.
Cred că sunt puțini plătitori de abonament. Sunt mulți pensionari, elevi și studenți.
Condițiile decente costă.
Ar trebui ca cei care intră pe linia de tramvai sau pe banda dedicată autobuzelor să primească poză+amenda și de la stb. Au camere unele și ar mai trebui puse.
Un efort comun poliție+stb ar eficientiza deplasarea.
Săptămâna trecută la baza podului Grant (spre Crângași) era un polițist dimineața. Șoferii se prefăceau că nu pricep indicațiile. Polițistul se certa cu șoferii. Tramvaiul 41 și autobuzele 162,163 erau blocate de mașini.
Încă există mentalitatea că ești sărac dacă folosești mijloace de transport în comun.
Aleg mijloacele de transport în comun pentru că avem o singură mașină și program diferit. Când avem program comun, mergem cu mașina până la Băneasa, apoi transportul în comun.
Ajungem mai repede. Există și un avantaj: nu mai ești enervat și obosit când ajungi acasă.
În autobuz mă gândesc la ale mele, ascult muzică, vorbesc la telefon etc.
Pentru mine e bine. Dacă ar avea benzi dedicate și s-ar respecta, și mai bine!
Merg și pe jos, o stație sau două.
Eu sunt genul care și până la mașină s-ar duce cu mașina. 😁
Folosesc transportul în comun doar când îmi aduce vreun avantaj. În ultimii 2 ani nu mi-a adus niciunul.
Cu mașina personală mă costă 30 de minute să ajung la locul de muncă. Cu transportul în comun mă cost 1 oră. 10 km.
Exact aşa. Fac cu două metrouri 45 minute până la muncă. 36 minute cu bicicleta şi 20 minute cu maşina. Cu maşină mai creşte timpul la întoarcere, trafic deh. Eu încep la 6 dimineața lucrul.
In 99% din timp merg cu transportul in comun. Asa m-am obisnuit. Mereu vad oameni stresati/nervosi la volan din autobuz/tramvai. Chiar daca de multe ori stau in acelasi trafic cu masinile, macar sunt relaxat. Ascult eseuri, podcasturi, etc. Pe de alta parte, imi place sa merg pe jos, asa ca bat cativa km pe jos zilnic.
Masina o folosesc doar pentru iesirile in afara orasului.
Voi, soferii zilnici, inca puteti merge cu masina prin oras pentru ca noi astialalti (multi de altfel) ne lasam masinile acasa.
In Timișoara numai cu transportul in comun. Tramvai, autobuze. Am auzit o (altă) babă zicând că nu urcă în autobuzele noi, electrice că „au câmpuri”. Foarte rar iau un Uber. Dar merg mult pe jos, dacă de alergat nu-mi arde și la sală nu mă duc.
Atunci când pot (îmi permite timpul), las mașina la un metrou sau intr-o zona cu parcare și merg cu transportul în comun. Merg 1-2 ori pe săptămână în oraș, dar am avut numai experiențe ok cu autobuzele. Eu n-am nimic cu calitatea autobuzelor, adică n-am dat peste unele care să fie super vechi, dar am ce am cu unii oameni care circulă cu autobuzul, mai ales în alea care circulă în zone suburbane. Dincolo de asta, rezonez cu cineva de mai sus: chiar dacă stau în același trafic cu autobuzul, călătoria este mai relaxantă pentru mine, pentru ca pot să nu fiu atentă la drum.
din pacate Bucurestiul este un oras in care oricefel de transport suprateran este un iad.
Problema in oras este numarul foarte mare de masini. Proportia este infernala, aproape 1masina/locuitor. Stiu, sunt masini inmatriculate pe bucuresti care stau prin provincie, leasingurile, dar si inversa e valabila.
dar vestea buna e ca vine iar doamna firea si da drumu la imobiliare, la loc, ca am auzit ca mai erau vreo doua campuri fara blocuri si mai baga niste masini in oras.
Ca transport comun, de fiecare data cand am venit l-am prins mai bine decat il stiam. Evident, pentru ca am mai mult de un neuron activ, stiu ca asta se intampla pentru ca in general cand merg eu cu autobuzele se intampla mai multe chestii: ori sunt ore atipice, ori e pur si simplu vacanta.
Modelul este 1990 ,realizat la URAC ,întreprinderea de reparații Ratb .
Pe acest principiu au dispărut câteva linii de transport în comun din Galați. Era, de ex, un traseu preferat de pensionari, care „se dadeau” cu autobuzul zilnic, dar de validat abonamentul (care era 1 leu/luna la unii) -ioc. Asa ca TRANSURB-ul a ajuns la concluzia ca autobuzele alea plimba aer, ca nu se valideaza nici bilete, nici abonamente, și le-au eliminat. Ce frăsuială a fost după aia… Mno, pățăști. 😈
PS Trebuia sa fie răspuns la comentariul lui Alin, dar s-a lipit aici. Sorry 🤷
Modelul este realizat în 1990 -1997 ,realizat la URAC ,uzina de reparații a Ratb-ului .
@Silviu, asa este. Tramvaiele astea sunt fabricate in anii ’90.
Plus o mica completare. Media de functionare a unui autobuz sa tramvai e de aproximativ 20 de ani. STB are peste 400 de tramvaie in funtiune, din care 78% au depasit deja perioada de functionare. Ca sa cumperi 300 de tramvaie iti trebuie cam 1 miliard de euro. Ieftin ca braga, nu?
Știți ce e cel mai trist, da? Că nu contează anul când au fost produse dacă arată ca și cum ar fi iești pe poarta fabricii în toamna lui ’74.
Da, arata ingrozitor de urat. Zici ca au cel putin 40 de ani de functionare 🙄.
In Belgia, cei de la De Lijn (STB-ul de Flandra) au cumparat in ultimii ani tramvaie de la Caf din Spania. Da un search sa vezi ce SF arata. Si merg asa de silentios de ti-e mai mare dragul sa mergi cu ele.
Și în România se fac tramvaie decente, la Astra Arad. Avem vreo 7 în Galati, și sunt chiar ok. Nu ti-e frica sa te urci în ele
Bai, pentru mine de cativa ani e un cosmar sa ma duc cu masina in majoritatea locurilor in bucuresti. De cate ori am avut o intalnire am innebunit cautand parcare. Am intarziat ca nu am gasit parcare, imi venea sa o arunc dreaq de masina sau sa o las in mijlocu drumului. Asa ca prefer autobuz sau taxi. Sau pe jos. Macar pot sa plec din timp, dar ajuns acolo nu am probleme.
Aș merge cu transportul în comun, dar aici în sat orarul autobuzelor, deși pare că acoperă aproape non-stop ziua, nu e chiar așa, intervalul dintre curse e de o oră. Ai scăpat cursa de 7? Ghinion, mai ai la 8. În plus, stai în exact același trafic infernal, de cartier-dormitor, iar de la mine din curte până la cea mai apropiată stație, situată la strada principală, sunt 868 de metri. Prin urmare depind de mașină, dar spre norocul meu, lucrez de acasă cât timp doresc eu, prezența la birou fiind foarte rar necesară. Când mergem în concediu, dacă nu e musai să închiriem mașină, folosim din plin transportul în comun.
io pa suedea merg asa:
– daca ma duc la cumparaturi ori masina ori pejoul. Depinde ce cumpar si ce vreau
– la munca si la baut cu transportul in comun.
Ce e de porc e ca trenu cam merge ca pl iarna. La dus niciodata nu am probleme, de ce ar avea probleme la dus cand „solutia” ar fi sa ma intorc sa muncesc de acasa. nuuuu. Are probleme cand ma intorc. sa stau sa inghet prin statii
ha, deci si in suedea astia de la transportul in comun fac asa, adica dimineata, cand e sa mergi spre munca mai circula cumva bine, dar cand trebuie sa te intorci acasa, lasa-i sa astepte, ce asa graba! .((
Eu, în Baia Mare, am 3 posibilități. Mers pe jos, transport în comun sau cu taxiul, că mașină nu am, dacă vă puteți imagina așa ceva. Avem autobuze și troleibuze, majoritatea noi. La orele de vârf e aglomerat, normal. În rest e o plăcere să folosești transportul în comun. Au și orar și se respectă aproape la minut. Am zis aproape, că doar nu suntem în Japonia. Bandă specială nu există. Trebuie să recunosc că din an în Paște mai apare câte un troleibuz de pe vremea lui Pazvante chiorul, dar asta foarte rar.
Poate daca conducerea vede ca majoritatea alegem transportul in comun, o sa investeasca in igienizare, masini noi samd. Am zis POATE.
Trist este ca noi alegem sa avem masini pentru fiecare membru al familiei, ca daca a facut copilu 18 ani trebuie sa mearga la Mec drive cu prietenii sa se laude ca parintii au bani. La noi e vorba de lauda si atat, nici macar nu mai vorbim de pragmatism. Nu mai e practic sa pleci cu masina, ca faci 20 de min pe km (aproximez si eu). Ce mai vorbim de aerul pe care il respiram? Cat stau in statia de autobuz tusesc din cauza noxelor ca romanii si investesc in masinile lor..GPL si tot ce e mai “calitativ” . Nu stiu, poate aberez eu si nu stiu ce e bine…dar decat 20 de masini in trafic, cred ca e mai ok sa fim 20 de persoane intr-un autobuz..sa ajungem toti unde avem nevoie.
@Elena mda. Ce ştiu despre mersul cu autobuzul sau tramvaiul e că întotdeauna sunt pensionari care dau iureş să ocupe loc fie şi preț de o stație şi nici nu respectă codul de a face loc să iasă cei din vagon, întotdeauna stau pe mijlocul zonei de acces, nu pe lateral. Întotdeauna scaune ocupate cu sacoşele, scaune cu rotile, cărucioare şi biciclete în care îți pocneşti gleznele. Asta în Germania. Pentru România mai adăug storceala, parfumurile feminine incredibil de grele şi duhorile naturale.
Io cu metroul restul familiei cu tramvaiul. In weekend mai plimbi mașina la cumpărături. Daca mergem in centru luam metroul de obicei.
Să citiți de directiva europeană cu ce au de făcut orașele până în 2026. Să a favorizeze pietonalele, bicicliștii, trotinetele etc. Unele bulevarde trebuie să devină pietonale altele vor avea dor o bandă pentru mașini. În caz că mai strângeți bani pt X6 de oraș, mai bine va reorientați ;))
Electrica nu e soluția cintransp.public.sau comun cum ii mai spune.
Presiune pe cei care organizează transp public trebuie făcută să îl aducă la standarde de top și eventual să fie gratuit.
Cum e la.Cluj Vinerea;))
Btw în weekend am păcătuit și am mers cu mașina la expo lui Dali, am dat 45 Ron parcare pe 4.5h parcare. în viitor același preț va fi în euro. Inca e ieftin după media din Europa
Ești foarte norocos dacă ai mers cu tramvaie ca cele din imagine. Bine ca nu ai mers cu cele din 1965. De pe linia lui 19…un singur vagon, o experienta minunata îți zic 🙈🙈🙈
In Bucuresti aleg pe cat posibil in traseele mele tranvaiul. Sau autobuzele care merg pe linia de tranvai, deci nu stau in trafic.
Rareori merg cu masina proprie de teama ca nu gasesc un loc de parcare acolo unde am nevoie.
Mi se pare de mare ajutor ca pot calatori 90 de minute cu doar 3 lei.
Nu agreez metroul in Bucuresti, am mereu senzatia ca nu pot iesi la timp in cazul unei defectiuni.
Da, sunt de imbunatatit liniile si conditiile din majoritatea tranvaielor dar se pare ca vor incepe lucrari in acest sens in curand..
Revin pentru a corecta ce am gresit.
Corect este “tramvai” nu “tranvai”, shame on me!
Eu, aici la mine la Iasi, doar masina. Din motive de confort. Daca vreau cald am cald, daca vreau racoare am racoare, ascult ce muzica vreau si nu foarte tare, mirosuri pestilentiale nu sunt. Iar pe traseele pe care merg eu ajung mai repede cu masina, caci RATP are aceleasi trasee din anii 90, din cartierele dormitor catre zonele industriale (CUG, respectiv rond Tutora)
Si la cum se misca lucrurile aici nici nu cred ca se va schimba ceva in bine prea curand.
Folosesc masina atunci cand am de dus / luat copilul la si de la scoala, in rest in saptamana in care nu este cu mine masina zace in parcarea subterana si cam atat. Mers pe jos (10+ km pe zi), metrou, RATB. Nu putem avea pretentia de a se subtia traficul si orasul sa fie plin 75+% cu masini cu cate o persoana in ele si atat. Sustin benzi unice cat mai multe (cu amenzile de rigoare pentru giboni), modernizare linii tramvai, tot, plus parcari scumpe in centru si reglementarile de rigoare… poate copiii nostri vor invata ca a avea o masina este un privilegiu in primul rand si trebuie utilizata cu cap, nu am fost fatati cu fundul in masina sa mergem oriunde oricand si sa o lasam fix in fata unde avem treaba, ca deh.
Circul des cu STB-ul de zeci de ani. In afara de autobuze (și nu pe toate liniile), troleibuzele și tramvaiele (excepțiile din aceasta categorie sunt deja cunoscute) sunt o rusine. Nu mai zic de infrastructura, unde portiuni generoase de şine sunt pericol public. Bataia aceasta de joc care se numește transportul in comun bucurestean de suprafata este una dintre cauzele pentru care această „adunare de de toate” nu poate fi considerat inca un oras civilizat.
E vis cu tramvaiul, cel puțin linia lui 40…Bd Basarabia-Piata Unirii. Deși nu erau mașini pe șină de tramvai, mergeam ca melcul…pentru ca șina e praf și pulbere și dacă merge mai repede tramvaiul, sare de pe sine. Linia lui 36 alt vis minunat…sinele praf, tramvaiul vechi, aurolaci, damfuri, jeg. Le-au mai vopsit, le-au mai dichisit…dar tot jeg și mirosuri groaznice. Pentru 2-3 stații de tramvai mai bine merg pe jos, pentru mai mult Uber sau Bolt.
Din primăvară ar trebui să intre în reabilitare vreo 15 linii de tramvai. Din păcate linia lui 40 nu este printre ele, ceea ce e trist pentru că e printre cele mai praf.
De acord cu „dl Autor”. Personal aleg sa merg cu tramvaiul sau autobuzul daca nu am de carat dupa mine ceva si pe distante de cateva statii. Scap si de cautat loc de parcare…etc. Dar nu pot sa nu ma minunez de faptul ca sunt din ce in ce mai multi „ghiolbani” si nespalati. Nici nu discut despre „homelessi”, ma refer la cei cu casa si apa. Sunt eu mai sensibil de nasuc 🙂 Am avut si doua dispute cu controlorii care ii intrebau de sanatate pe tineri si pe cei care nu ar fi putut sa riposteze in caz de scandal. Pe bombardieri ii ocoleau, ca de. Neamuri 🙂
În minicipiu la mine, un sat cu blocuri, 4 giratorii si 2 semafoare, nu există decât autobuze de la gară spre satele din jur.
Așa că…mersul pe jos face piciorul frumos.
Sau bicicleta.
Sau mașina.
Chiar sambata am mers cu Tatra, boss! Tramvaiul ala secular si zburdalnic cu un vagon. Cu cele din poza circul regulat. Iti clantane toate, nu numai dintii. Ti se incurca amintirile dupa o plimbare mai lunga cu un asa vehicul magic. Iar discutiile concetatenilor, in special pe traseul spre Piata Obor, sunt extraordinare.
Nu traiesc in capitala, ci in provincie asa ca nu stiu cat de relevant este ce voi scrie. Mijloacele de transport puse la dispozitie in orasul nostru sunt destul de noi. Tramvai nu avem. Daca ar fi in drumul meu spre lucru, as lua autobuzul. Nu e si nici nu a fost pana acuma, din pacate. Pe copii planuiesc sa-i invat sa mearga cu autobuzul. Mai trebuie sa vad cand sa incep cu ei, ca cel mic va fi clasa 0 din toamna. Ar fi 4 statii pana la scoala lor. Problema mea nu imi este ca ar sta ei in statie sa astepte. Mi-e frica de ceilalti oameni. Nu o data cand eram mica si mergeam cu troleibuzul vedeam cum incercau sa le sustraga lucruri din genti / ghiozdane nu numai adultilor dar si copiiilor.
Eu as dori exemple din partea ambilor parinti cum au procedat ei in privinta asta.
Dacă ar fi fix același timp, aș prefera un mijloc de transport în comun din simplul fapt că pot să-mi ocup timpul într-un mod mai bun și mai util decât la volan unde nu pot face mare lucru oricât de lent ar fi traficul. Adică în tramvai ori citesc (e-book reader), ori fac diverse chestii pe telefon ce n-am apucat înainte (mailuri, vorbit cu lumea sau chiar scrollat de relaxare).
Nu trăiesc în București și mijloacele de transport sunt decente ca aspect, chiar noi unele dintre ele, doar că mi se pare că sunt puține, așa că stai mult după ele în stații și atunci cu mașina ajungi mult mai repede oriunde.
Când locuiam în Sibiu, luam tot timpul autobuzul. Îmi aduc aminte cum șefa mea, venită din București prin 2009, ne-a zis într-o zi: „wow, aici sunt panouri unde îți arată în cât timp vine autobuzul și mai vine și la timp”. Acum, în Salzburg, pentru că stau la țară și nu am autobuz din vârful dealului, conduc. Momentan sunt încă sub euforia aferentă șoferului începător, deci o fac cu plăcere. Mai raportez peste un an sau doi, dacă încă mai zâmbesc când trebuie să mă urc în mașină ca să mă duc în sat după pâine 😅
Ai dat raspunsul singur!
eu fac naveta de la 20 de km de oras, la munca. deeci masina e vitala n-am csf
Vad ca unii citesc pe sarite,desi am mentionat ca era acu cativa ani. Plata electronica , o fi neica prin tarile care chiar dau apa calda. Prin fauna bucurestiului multi dintre ei nu stiu cum ii cheama cu buletinul in mana , si tu vb de plati online? Cand ai timp , numara si tu intr o zi cati isi iau bilet,for fun . Si pe urma sa mi argumentezi ca aia se duceau la teatru,aia care si au luat.
Eu cred că știu ce anume v-a derutat. Există „portofelul electronic” sau cum s-o mai numi acum. Pui pe el orice sumă de bani vrei. O călătorie costă 3 lei și este valabilă 90 de minute. În cele 90 de minute poți schimba mijlocul de transport în comun, nu e musai să mergi doar cu autobuzul/tramvaiul/troleibuzul în care ai taxat inițial călătoria.
Ambii mei copii au abonament atât pentru căile terestre (youth tb – aplicație pe telefon) cât și pentru metrou. Eu beneficiez de acel portofel electronic (pe care îl am de 13-14 ani, da?) pentru terestru și pentru metrou îmi iau cartelă.
Și, ca să fiu și pe subiectul zilei, circul atât cu mașina, cât și cu STB/metrou, dar cu mașina este mult mai sigur și confortabil.
Niciodată nu am mers cu STB fără bilet.
Ca fapt divers, traseul Titan – Piața Sudului îl faci în 40+ minute cu tramvaiul și în 20+ minute cu mașina. Sau de la Titan până în Cartier 23 am de mers pe jos 800m, apoi 5 stații cu 330, apoi 1,5 km prin țigănie (scuzați franceza) și cu tot felul de dulăi lăsați liberi ca păsările cerului – traseu pe care îl fac în 10 minute cu mașina (15 când e aglomerat). Deci…