Există puține subiecte mai aride și anoste decât rapoartele de sfârșit de an. Dacă ați lucrat vreodată într-o firmă cu mai mult de 10 angajați sau într-o companie multinațională, știți cu toții la ce mă refer, că asta e perioada în care începeau să planeze din toate direcțiile rapoartele de sfârșit de an.

Eu trăiam cu impresia că rapoartele astea erau unele dintre cele mai sadice plăceri ale conducerii. Practic, în lipsă de orice fel de distracție, inventau rapoartele ca să aibă și ei parte de niște fun pe sfârșit de an. Mă rog, să aibă parte de încă o distracție în afară de sursa lor principală de amuzament și anume anunțul că „a fost un an dificil și n-o să avem prime de Crăciun”. Unde „n-o să avem” ăla se referea doar la noi, nu și la ei, nfine…

Nu pot să mint, exact toate astea (mai puțin partea cu primele) mi-au trecut prin cap în momentul în care cei de la PENNY, mânați de cele mai bune intenții, mi-au trimis raportul lor de sustenabilitate pentru anul 2022. L-am deschis de curiozitate, dar când am văzut că vorbim despre 250 de pagini mărunt scrise, m-a luat cu vertij și palpitații.

Nu citeam 250 de pagini de raport nici pe vremea când eram angajat. Dacă mă întreba cineva aș fi mințit că le-am citit, evident, dar nu, niciodată n-aș fi făcut asta de bună voie.

După ce m-a mai lăsat vertijul, m-am gândit că poate totuși oamenii de la PENNY nu mi l-au trimis ca să-l citesc pe tot, moment în care mi-a mai venit inima la loc. Ce-ar fi să citesc din el doar ce mă interesează, mi-am zis, că până la urma nu știe nimeni dacă am citit 2 pagini sau 15.

Ceea ce am și executat, prieteni. Am citit strict ce m-a interesat, după care mi-am zis c-ar fi o treabă bună să vi le las și vouă. M-am gândit că mâncare cumpărăm cu toții din supermarket-uri, așa că de ce să nu vă las aici cum stă treaba, la PENNY, cu sortimentele sustenabile în cazul acelor produse pe care chiar le punem cu toții în coșuri. Mă refer, desigur, la: carne, ouă, fructe, legume și produsele sub eticheta 3RO.

Pentru că da, sub denumirea de „Sortiment sustenabil”, PENNY își asumă un angajament puternic față de producătorii locali și de comunități, cu obiectivul de a oferi clienților produse proaspete, regionale și de înaltă calitate provenite din parteneriate cu furnizori locali. Alegerea partenerilor se bazează pe criterii atent selectate, menite să asigure un flux constant de produse proaspete și să sprijine economia românească.

Carnea proaspătă

Aducem mereu în atenția consumatorilor sortimentele provenite din branduri locale și din ferme responsabile. 100% din produsele de carne pe care le comercializăm sunt de origine românească. Încă din anul 2017, am pus la dispoziția clienților noștri cinci produse proaspete din carne de pasăre (pui, rață și curcan) crescută lent în fermele din România.

Acest lucru a fost posibil cu ajutorul colaborării îndeaproape cu parteneri regionali. Elaborarea și respectarea unor standarde privind tratarea responsabilă a animalelor din fermele de producere a cărnii sunt pe agenda noastră.

Gustul și prospețimea cărnii românești este asigurată prin parteneriate cu furnizori din România, certificați conform standardelor IFS. Efectuam inspecții neanunțate ale unităților de producție pentru a ne asigura că standardele companiei privind calitatea cărnii sunt respectate.

Toate produsele de carne proaspătă de porc, vita, pui sunt verificate intensiv la intrarea în depozitele noastre centrale, începând cu inspectarea temperaturii produselor, continuând cu inspecții vizuale pentru asigurarea respectării cerințelor de igienă și a standardelor interne, cât și verificări ale prospețimii cu ajutorul unor aparate performante de determinare a pH-ului.

În plus, efectuăm periodic controale analitice (analize fizico-chimice, microbiologice, senzoriale) la laboratoare independente, autorizate și certificate.

Controlul strict al lanțului termic, de la intrarea în depozite și până la expunerea pe rafturile magazinelor PENNY, garantează prospețimea optimă și durata de valabilitate a produselor. Pentru a nu rupe lanțul de răcire, recomandăm clienților utilizarea pungilor termoizolante pentru transport, în special în perioadele călduroase iar acasă, depozitarea imediată a cărnii în frigider, până la prepararea termică.

În anul 2022 am lansat un proiect ce vizează sortimentul de carne proaspătă de porc, numit Carne de la Origini. În cadrul acestui proiect ne-am propus să standardizăm livrările de la 2 procesatori pe depozit, prin acest proces asigurând o trasabilitate calitativă bună precum și reducerea amprentei de carbon. Furnizorii sunt selectați din cea mai apropiată vecinătate a centrelor noastre logistice regionale.

Ouă

Eliminarea din sortiment a ouălor care provin de la păsări crescute în baterii este obiectivul nostru strategic la nivel de Grup REWE, la care ne-am aliniat încă din 2019, comercializăm ouă provenite de la păsări care nu sunt crescute în baterii.

Dispunem la raft de ouă cod 2 și 0 listate în sortiment și vom elimina codul 3 până în 2025.

În perioada de raportare, procentul veniturilor din vânzarea ouălor care provin de la animale care nu au fost crescute în cuști a fost de 7,82%. Ne-am asumat că începând cu anul 2025, nu vom mai comercializa ouă provenite din ferme care cresc păsările în baterii.

În 2022 s-a înregistrat un recul minim în ceea ce privește progresul față de obiectivele asumate, motivul principal fiind inflația, inclusiv creșterea prețurilor, și o scădere asociată a cererii de produse ecologice și potențialul economic al furnizorilor de a se adapta într-un timp scurt.

Calitatea oului:

0 – ouă de la găini crescute ecologic;

1 – ouă de la găini crescute în aer liber;

2 – ouă de la găini crescute la sol, în hale;

3 – ouă de la găini crescute în baterii îmbunătățite;

Controlul fructelor și legumelor

Fructele și legumele stau la baza unei diete sănătoase și echilibrate, reprezentând cea mai importantă sursă de vitamine și minerale de care organismul are nevoie.

În orice moment al anului, oferim produse sezoniere în magazinele noastre pentru a asigura o dietă variată și de calitate pentru întreaga familie. Pentru a asigura prospețimea și calitatea legumelor și fructelor, acestea sunt verificate la livrarea în depozitele noastre, înainte de a ajunge la magazin, prin inspecții vizuale efectuate de specialiști instruiți periodic.

Odată ajunse în magazinele PENNY, legumele şi fructele sunt inspectate în timpul zilei la fiecare 2 ore pentru a ne asigura ca avem la raft doar produse proaspete și sănătoase. Respectarea cerințelor privind conținutul de reziduuri de pesticide și de contaminanți este în atenția noastră prin efectuarea de analize periodice la institute independente, specializate și acreditate.

Suntem în permanentă comunicare cu furnizorii noștri și colaborăm cu aceștia pentru oferirea unui număr cât mai mare de produse provenite din culturi certificate conform unor standarde specifice de management al calității pentru fructe și legume.

Dorim astfel să ne asigurăm că sunt respectate cerințe pentru trasabilitatea produselor, standardele de igienă și siguranță alimentară, reducerea utilizării produselor fitosanitare.

În 2022 am implementat un proiect nou: Controale de calitate timpurii la furnizori. Pentru o producție cu o trasabilitate de calitate ridicată am standardizat atât producția locală cât și pe cea de import cu certificate Global Gap. Lucrăm cu producătorii sezonieri din România pe bază de plan de sezon și încercăm să avem producători locali, din apropierea centrelor noastre logistice.

Programul de reducere a riscului de identificare a pesticidelor pentru fructele și legumele comercializate a început în septembrie 2022. Facem verificări permanente prin analize efectuate de un laborator extern. Opt depășiri ale nivelului de pesticide în perioada ianuarie-mai 2022 s-au tradus prin rechemări la nivel național, situație redusă la 0 după implementarea programului.

TripluRO (3RO)

❗ Ce înseamnă 3RO?

➡️ Ingredientul principal provine din România, adică ingredientul care reprezintă cea mai mare pondere relativă (%) în volumul produsului final, astfel cum reiese de pe eticheta produsului, a fost cultivat, produs, crescut, extras sau fabricat în România;

➡️ Produsul este procesat în România, prin procesare înțelegându-se o acțiune care modifică ingredientul/produsul inițial, inclusiv prin încălzire, afumare, sărare, coacere, congelare, uscare, marinare, extragere, extrudare, amestecare, prelucrare, diluare sau o combinație a acestor procedee;

➡️ Produsul este ambalat în România, adică produsul a fost introdus într-un ambalaj, fie el primar, secundar sau terțiar, pe teritoriul României.

❗ De ce TripluRO?

➡️ Răspuns la nevoia clientului: conform sondajelor, produsele regionale și locale sunt al treilea criteriu în preferințele clienților, după preț și promoții, în timp ce noi  ne poziționăm ca fiind „Discounterul fresh de cartier care îi înțelege cel mai bine pe români“;

➡️ Valoare adăugată pentru comunități: dorim să contribuim la reducerea deficitului de 5 miliarde de euro la produsele agroalimentare procesate, conform balanței comerciale a României;

➡️ Lanțul de aprovizionare scurt: se traduce prin prospețime și o mai bună disponibilitate a bunurilor;

➡️ Sustenabilitate: ne dorim să ne reducem amprenta de dioxid de carbon și să creăm valoare pentru comunități;

Avem în plan să dezvoltăm în continuare colaborarea strânsă cu producătorii locali și regionali și suntem pe calea cea bună pentru a ne alinia sortimentul de mărci private la obiectivul TripluRO, prin care ne propunem ca, până în 2023, 60% din sortiment să fie produs, procesat și să aibă ingredientul principal din România.

Vom continua să promovăm crearea de valoare locală prin extinderea continuă a produselor TripluRO. În acest fel, precum și prin etichetarea clară a acestor produse la raft în magazinele noastre ne punem in aplicare angajamentul nostru față de promovarea produselor locale.

Pentru că TripluRO înseamnă un singur lucru: de trei ori mai bine pentru România!

sursa foto: freepik.com