Vreau să revin asupra unui subiect despre care am mai scris și-o să mai scriu, pentru că, oameni buni, chiar sunt convins că suntem norocoși să fim la un click distanță de una dintre cele mai mișto descoperiri ale omenirii de la inventarea roții încoace.
Bai, nu știu cum să v-o spun mai clar, dar după patru săptămâni de folosire intensivă, am ajuns la concluzia că platforma asta a celor de la BRIO e aur curat. Și, repet, n-o zic așa din cărți, o zic după ce de o lună întreagă la noi în casă BRIO a devenit substantiv comun simplu. Gen, fetele zic „mai vreau un BRIO” sau „BRIO ăsta a fost mai greu”, iar treaba asta vine la pachet cu mai multe avantaje.
Primul, știu exact unde mai au de lucrat sau ce mai trebuie să învețe/repete. Și al doilea, ca prin farmec, de la apariția lui BRIO în viața lor, mini-fashionistele au început să ia numai punctaj maxim la testele de matematică de la școală. Zic doar despre matematică, pentru că aici era marea problemă, la română mai luau maxim și înainte. Cred că știți și singuri, nu e nevoie să vă explic eu, ce minuni face asupra self-esteem-ului unui copil punctajul maxim la un test pe care l-a dat toată clasa.
Dar mie, personal, cel mai mare câștig mi se pare de departe cât de tare s-au relaxat fetele vizavi de testări. Păi e o diferență ca de la cer la pâmânt între primele teste, când aproape plângeau, erau crispate pe tot timpul testării, și acum când efectiv nu mai au nicio emoție, li se fâlfâie, le rezolvă fluierând. Or știm cu toții că un copil crispat are șanse mult mai mari să greșească, față de unul care intră la examen degajat, sigur pe ce-a învățat. Iar când treaba asta cu crisparea se întâmplă chiar la un examen de care s-ar putea să depindă o parte din viitorul lui, e cu atât mai neplăcut.
Toți cei de pe aici, care avem copiii înscriși în gloriosul sistem de învățământ românesc, știm extrem de bine cam de câte examene și testări, mai mult sau mai puțin utile, vor avea parte pe tot parcursul școlii. De-aia am revenit pe subiectul ăsta, să vă sfătuiesc ca pe frații mei, dacă aveți copii la școală, BRIO este exact ce vă trebuie ca să vă dați seama la ce nivel sunt la română și la matematică, iar pe ei, pe copii, îi ajută să înțeleagă cam cu ce se mănâncă un examen și să treacă mult mai ușor peste emoții. Win-win pentru toată lumea.
Ah, să nu uit, în perioada asta e ceva promoție pe platformă. Dacă vă faceți cont și vă înscrieți, puteți să testați moca timp de o săptămână. Dacă nici asta nu vă convinge să încercați, nu știu zău ce-ar mai putea s-o facă.
Copiii mei sunt mari, dar am spus colegilor de BRIO. Mi se pare o chestie foarte bună.
Băi, chiar e. Și sunt convins că în foarte scurt timp va fi folosit la scară largă și de profesori (de ăia care au creier și țin la meseria lor). Pentru că raportul ăla de după testare le arată tot ce trebuie să știe despre fiecare elev în parte.
Mie mi se pare f tare ideea.
O singura chestie nu am inteles. Daca ai un copil de clasa a 3 a de exemplu, poate face teste pentru clasa a 3 a? Sau ar trebui sa le faca pe cele de clasa a 2 a? Intreb in ideea in care materia clasei a 3 a e in curs de predare.
După ce selectezi clasa pentru care vrei să testezi copilul, platforma îți mai dă să alegi niște opțiuni și poți să lași nebifate chestiile care încă nu li s-au predat. Dar, dacă e să mă întrebi pe mine, clasa a treia abia a început, n-are nici un rost să testezi încă, eu selectez tot clasa a doua (fetele sunt exact în situația asta).
Nu mai am copil de școală, dar în mod sigur aș fi folosit platforma asta. Eu am fost mereu relaxată la examene și m-am străduit și cu fii-mea să o conving că e mai eficient așa.
Well, eu n-am fost. Aveam niște emoții de mi se bloca creierul.
Acum ceva timp, îmi zice fie-mea că a venit spre casă cu un coleg de clasă, care, bucurie mare, locuiește tot prin apropiere. O întreb, firește, ce-au făcut, despre ce-au vorbit, din astea. Îmi răspunde foarte serioasă că au vorbit ”despre ziua de mâine”. ”O, despre viitor! Și, sună bine?” continui, curioasă. ”Așa și-așa. Mâine dăm test.”
Hai că viitorul sună bine: ușor, ușor, „mai vreau un BRIO” acasă se va transforma în ”doamna, mai vrem un test!/când ne mai dați un test?”.
Restul clasei: ”Daaaaa!” 🙂
Comentariu beton!23
Iată. 🤭
Eu l-am avut profesor pe Dragoș mai mulți ani și pasiunea lui pentru acest proiect e incredibilă. Cel mai simplu spus este că a renunțat la Test Central ca să se ocupe de Brio și asta spune multe despre unul din cei mai buni din lume în materie de teste psihologice :).
Comentariu beton!18
Te invidiez că l-ai avut profesor. Dragoș este unul dintre cei mai inteligenți oameni pe care-i cunosc eu.
Aș adăuga că e și unul dintre cei mai altruiști pe care-i cunosc, mai ales în ceea ce privește cunoașterea științifică, am primit mai multe materiale gratis de la el decât în toți ceilalți ani de școală.
Ba chiar a și interzis profesorilor să ne vândă cărți prin SNSPA și Unibuc, ce aveai nevoie pentru 8-9 la examen trebuia să fie oferit gratuit sau găsibil în baze de date.
Cu 10-15 profesori ca el schimbi tot sistemul universitar 🙂
Comentariu beton!17
@Razvan, nu știu cât este o supriză pentru tine sau nu, dar m-am ocupat să ajungă la Dragoș ce-ai spus tu azi aici.
E ok 🙂
I-am zis toate lucrurile astea și live în mai multe momente.
Eu unul am fost un mic copil problemă mai toată școala până la masteratul organizat de către el și pe care l-am ales de fapt pentru că predau 3 profesori pe care i-am respectat și admirat mult: el, Andrei Ion (partenerul din SHL) și Dan Stănescu. Habar nu aveam despre ce urma să fie masterul când am aplicat și am zis că măcar așa urmează să am 3 super profi, restul nu poate fi atât de rău.
Mi-a plăcut atât de mult la masterul ăla încât într-un final am luat și bursă de merit – lucru nesocotit ca fiind posibil până la ei (unde mai pui că am și picat licența prima oară fiind mai preocupat de a susține training-uri și a fi implicat în voluntariat).
Poate ar fi timpul să mă apuc și de dizertația pe care am început să o fac cu el știind că va fi dur și un examen bun de a merita cu adevărat diploma primită.
Am urât testele, testările, lucrările de control, în școală. Nu pentru că nu învățăm, pentru că în acest caz mi s-ar fi fâlfâit, ci tocmai, pentru că învățam. Dar veneau profii și anunțau testul cu așa un morb de simțeai că îți pică cerul în cap, simțeai efectiv că nu mai știi nimic, simțeai cum te pătrunde teama și ți se blocau neuronii, nici nu știai cum naiba ai ajuns să scrii că 2+2=5. Este un fenomen cunoscut ăsta, lucruri elementare se evaporă sub presiunea prea mare a examenului.
Tocmai de aceea susțin ce spui și îi felicit și eu pe cei responsabili cu aceast proiect. Actul de învățare trebuie disociat de orice teamă. Teamă de prof, de testare și chiar de greșeală, de neștiință. De aia ești acolo, să înveți.
Comentariu beton!21
Exact. De-aia vreau ca fetele să nu mai aibă emoții și pe partea asta cu „Doamne, dau examen, e important” și să clacheze din cauza emoțiilor.
Bine, io suspectez că tu faci parte din categoria ciudaților care nu cred că știința copilului este reflectată de nota la o testare.
Iar cei de la Brio, sunt și mai ciudați. Adică cum frate să dai un test și să ți se spună vezi că acolo sunt ceva probleme, mai lucrează, mai insistă, schimbă metoda, fă ceva să priceapă copilul? Io am trăit vremurile în care dacă aveai notă mică la test erai prost și atât, puțini profesori intrau în miezul problemei.
Ca idee, când a fost fii-miu în clasa a 9-a, am cunoscut primul profesor care, după evaluarea de început de an, i-a spus băi copile, nu e bai că nu știi nimic, stai aici în prima bancă și o să recuperăm, inginer la NASA te vreau, că poți. Inimaginabil cât a contat treaba asta. Nu e inginer la NASA că nu a vrut 🤣 era cam cald acolo.
Felicitări BRIO, și tuturor ciudaților!
Comentariu beton!23
După ce m-a lovit la palmă nenorocita de învățătoare în clasa I pentru că nu știu ce greșisem la tablă, mi-am format, în timp, o atenție specială pentru dascălii care se folosesc de poziția pe care o au, pentru a inspira frică sau rușine copiilor/elevilor. Așa că, în școală și în facultate, m-am învățat să nu las vorbele, tonul, sau atitudinea profesorilor cu tendințe dominatoare să mă impresioneze și, în general, am reușit. În schimb, un super blocaj l-am avut la examenul pentru carnet de șofer, în prezența polițistului examinator: un tip extrem de serios, cu o atitudine pe care eu am simțit-o foarte ostilă. Am făcut greșeală după greșeală și am picat cu brio. Abia la al treilea examen am reușit să-mi controlez emoțiile și să-l trec.
Comentariu beton!18
Eu aştept să-mi dea fiică-mea undă verde, când îşi eliberează programul. Are în vedere platforma, la anul are bac.
În rest, mai că aş vrea să fiu din nou copil, doar ca să fac testele Brio. Apoi pot să
îmbătrânesccresc la loc.Multumesc de idee ! Chiar nu stiam de platforma asta ! Ne apucam de treaba !
Din fericire, fie-mea a scăpat de celebra „scoateți o foaie, aveți lucrare de control”. 🙂 La școală testările sunt standardizate, se dau pe calculator și sunt anunțate la începutul semestrului, prin aplicație. Firescul sistemului ajută performanța elevului, ceea ce văd că încearcă să obțină și Brio.
@Vasilescule, dacă, la un moment dat, faceți pe platformă și un sistem de „burse” (abonamente) pentru elevi care merită, își doresc, dar nu își permit, suntem dispuși să donăm. 🙂
Comentariu beton!18
@didino, iată o idee care va ajunge exact acolo unde trebuie.
L-am testat si e foarte mișto.
Sincer, asta mi se pare doar un minuscul pas spre desprinderea societatii de dependenta de stat. Spun minuscul ca faptul ca progeniturile noastre (bine, ale mele) vor constientiza ca sunt aproape praf nu ii va ajuta cu nimic atata timp cat nu vor avea si instrumentele necesare pentru a corecta aceasta situatie. Incepand cu intrarea in carantina copiii mei au avut acces sporadic la educatie gratie profesorilor care au fost chiar mai bucurosi decat copiii ca „nu se face scoala”. Vezi argumentele de inceput de clasa a doua cum ca „drepturi de autor”, „dreptul la imagine”, „nu se vede bine”, „nu merge netul”. Mai urmeaza „mi-a ros cainele cablul de la router” si avem imaginea completa. Am ajuns ca fi’mu, care nu da pe de’afara de chef de studiu, sa fie fericit ca are ore la scoala si nu acasa! Meditatiile sunt o solutie partiala, ca nu stiu prea multa lume care sa poata sustine meditatii la toate materiile de o oarecare importanta pentru un copil, daramite pentru doi sau mai multi.
Nu ma intelegeti gresit, platforma mi se pare o chestie misto. Dar ma tem ca daca imi pun copilul sa dea testul initial, rezultatele vor fi nefericite si vom avea un game over copil demoralizat si fara posibililitate de recuperare a lacunelor.
Exact, dar exact așa am crezut și eu. M-am lămurit după ce au dat fetele primul test de ce nu e așa. Pentru că testul e conceput în așa fel încât să nu demoralizeze copilul. Sunt și chestii simple în el, evident și chestii complicate, dar per ansamblu se păstrează un echilibru, tocmai pentru a nu demoraliza copilul.
Salutare,
Eu am facut cont pe site la BRIO imediat dupa ce am citit articolul tau (10 sept), iar cateva ore mai tarziu, dupa ce i-am expus ideea sotului (ca sa nu ma ia entuziasmul navalnic si sa fac prostii, cum mai fac uneori), am facut si abonament din cel mai gras, doar pe o luna initial, dar cu siguranata il vom prelungi.
Ca experineta a copiilor (clasa a V-a si a VI-a), este foarte fain, asemanatoare cu a domnisoarelor tale.
Deci multumim, este super, chiar cautam ceva de genul.
Nu pot decât să mă bucur pentru voi.
Ia sa incerc si eu platforma pe Junior, ca prea o lauzi…
Pls do
mdeci… cum să zic… am un feedback.
Am dat pe test la mate, clasa a 3-a (Junior e a 4-a acum, ca a fost dat la școală din fașă). Am ales toate capitolele șiiii… ce văd… 120 min pentru test.
– OMFG! L-am prins pe Dumnezeu de-un picior! îmi zic… 2 ore în liniște… ședințe liniștite! ăsta-i Raiul CLAR!
Cred ca trece cam jumătate de oră de liniște și zbaaang! ușa: GAAATAAA!
– Wtf, dude, era test de 2 ore! Esti gata după juma de oră? Unde e liniștea la care mă gândeam?!?
Așadar… teste sunt faine, dar unele mai grele, mai care să ceară timp mai mult, nu există? Am nevoie de o pauză de liniște, vă rog…
Este super ideea acestei platforme!