Ca să n-avem vorbe, vă spun că n-am mai urcat într-un taxi exact de pe vremea când scriam trebușoara asta. De atunci, m-am mișcat de colo-colo exclusiv cu Uber, Taxify și mașina personală.
Circulă de vreo câteva zile o inițiativă prin care cetățenii cu acces la internet sunt rugați să semneze o petiție pentru reglementarea de urgență a ridesharing-ului. Am văzut-o aseară și mă pregăteam s-o semnez, că doar și eu îmi doresc să pot circula în condiții civilizate, nu? Când mi-am dat seama de o chestie. Mai precis, m-am întrebat de ce n-au făcut petiția asta în urmă cu un an și jumatate? De ce n-au avut inițiativa din secunda în care Primăria, condusă destoinic de duamna Firea, a anunțat, în decembrie 2017, că:
„În București vor fi interzise toate formele de practicare a taximetriei care nu se încadrează în prevederile legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, precum și în cele ale HCGMB 78/2008 și ale Codului Fiscal”
Deci? De ce n-au făcut petiția din secunda în care a fost făcut anunțul de mai sus?
Păi, pe scurt, pentru că nu i-a interesat, pentru că oricum treaba mergea și pentru că oricum banii se făceau. Pentru că, deși serviciile de ridesharing deveneau ilegale încă din 2017, modalitatea de a-i sancționa pe șoferii afliați era ambiguă și nu prea le permitea polițiștilor să ia măsuri. Doar n-oi fi nebun să te apuci de făcut petiții când șoferii tăi nu puteau fi sancționați decât dacă erau prinși „în mod repetat”.
Well, ce să vezi, de joi nu mai e așa, de joi poliția are intrumentele sa poată da amenzi și suspenda plăcuțe de înmatriculare. Ceea ce s-a și întâmplat. Firesc, după primele amenzi și plăcuțe suspendate, șoferii, rămași descoperiți în fața legii, n-au prea mai vrut să iasă la treabă. Ei bine, de-abia când au văzut că le scad încasările au început și Uber și Bolt să se jelească, deși, repet, au avut la dispoziție un an și jumătate în care puteau să strângă toate semnăturile din lume. Dar ei erau ocupați să facă bani, nu petiții.
A propos, încă o dată se dovedește cât de incompentent este statul român. Pentru că dacă chiar voiau să interzică Uber, Bolt și Clever, o rezolvau extrem de simplu și elegant blocând funcționarea respectivelor aplicații pe teritoriul României. Pur și simplu nu mai aveai cum să le accesezi și aia era, după care negociau cu deținătorii lor de pe poziții de forță. Evident, n-au fost în stare să facă asta și astfel s-a ajuns la soluția pe care o cunoaștem cu toții: și cu sula-n fund și cu sufletul în rai.
Pentru că, evident, s-au găsit soluții parțiale și pentru evitarea noilor condiții: pasagerul se urcă în față lângă șofer și, dacă-i oprește poliția, vor spune că sunt prieteni. Chestie care pe mine, bărbat fiind, m-ar putea amuza, dar uite că pe femei nu le face să se simtă extrem de confortabil.
Nu e în regulă. Nu e în regulă pentru că ăsta este încă un exemplu că în țara asta regulile sunt făcute doar pentru proști și legea nu se respectă dacă găsim o portiță s-o ocolim.
Știu, sunt avocatul diavolului, dar cineva trebuia s-o spună. Cineva trebuia să spună că ni se pare normal să ieșim în stradă pe motiv că ăia care ne conduc nu respectă legile, dar, când e vorba de interesul nostru, n-avem nicio problemă să nu le respectăm nici noi sau să încercăm să le fentăm.
Este că v-ar plăcea dacă ați afla că poliția îi amendează cu 5000 de lei și le ridică placuțele de înmatriculare, pe bandă rulantă, taximetriștilor care nu respectă legea taxmietriei? Ce mai hăhăială ar fi pe interneți după prima știre de genul ăsta, n-aveți idee.
Păi? Ce diferență este între Uber/Bolt care, deși la ora asta nu respectă legea, sunt susținuți puternic de aproape tot mediul online și taximetriștii care nici ei nu respectă legea? Dar primii sunt cool și sunt „de-ai noștri”, iar ceilalți nu.
Am scris toate astea deși sunt convins că nici de-aici înainte nu mă voi urca în taxiuri. Prin urmare, nici eu nu voi respecta legea sau măcar voi favoriza nerespectarea ei. Și-am mai scris pentru că și eu îmi doresc să se reglementeze odată pentru totdeauna problema asta. Așa că, dacă vreți să semnați petiția, v-am lăsat-o aici. Eu, până la urmă, am semnat-o.
Încă îmi aduc aminte de vizita la capitală și taximetristul care mă întreabă mergem cu ceas aka taxatorul extra sau ne înțelegem așa… că nu prea arătați din părțile noastre!
Prima mișcare a fost jos din mașină și la metrou!
Uberul este un serviciu corect, curat și un șofer punctual cât pe măsură de politicos!
Comentariu beton!28
Corect. Cu două condiții: să nu fie un fost taximetrist „recalificat” și să respecte legea.
Din pacate asta cu lasa sa respecte altii legea ca sunt mai fraieri este atat de tipic romaneasca. Poate ca o fi si pe la altii, dar la noi pare a fi una din regulile de baza ale societatii actuale.
Referitor la folosirea unui taxi in Bucuresti, a mea nevasta si colegele ei de servici au avut treaba in orasul capitala cateva zile , timp in care au folosit atat uber cat si taxi obisnuit . Au venit socate de cum arata un taxi in Bucuresti. Si eu cred ca PMB stie foarte bine cum arata si ce servicii ofera firmele respective, dar sunt tolerate din interese financiare. . Nu zic, si pe la noi in provincie sunt masini de taxi care trebuie evitate , si din pacate si pe la noi soferii de taxi au migrat la uber astfel incat calitatea serviciului a mai scazut , si masini mai proaste ( ca doara nu merita) si comportament tipic de taximetrist. Dar totusi folosirea serviciului de taxi nu este traumatizanta. Inca si pot sa chem un taxi sau un uber si sa imi trimit fara probleme copilul sau nepotul .
Statul o fi incompetent dar nu e uituc.Nu a uitat ca are castiguri mai mari din taximetrie (taxede avizare sofer,taxe medicale/psihologice,rovineta,etc) si de aia a manipulat situatia ca sa se ajunga la situatia asta.Asta pentru ca romanii au uitat zicala” nu fura!statul nu suporta competitia!”
Mda… cind taximetristii vor respecta legea taximetriei (38/2003) actualizata in 2017 atunci o sa le pling de mila. Ca Uber , Bolt, Clever sunt idioti… asta e partea a doua. Sa nu vb de sumele care intra ca atentii la unii din PMB, CD, Politie….😈
Păi și io ce-am zis? Nici unii, nici ceilalți nu respectă legea. Doar că unii sunt cool, ceilalți nu.
Ultima oară am mers cu Uber vineri seara, comanda a făcut-o soțul, a setat plata cash și șoferul a recunoscut ulterior că s-a gândit de două ori dacă să accepte sau nu cursa, din cauza faptului că se organizează flagrante. Nu s-a pus problema de a minți despre relația dintre noi și el sau de a sta vreunul dintre noi în față și dacă o să am în perioada următoare nevoie de un Uber, nu voi schimba acest lucru. Dar am semnat și eu petiția, trebuie să se reglementeze ridesharingul ăsta. Și da, foarte bine zici, ar fi trebuit ca această petiție să fi apărut mult mai devreme.
Între timp am citit asta, cred că o să prefer totuși taxiul o perioadă.
https://republica.ro/znu-merg-doamna-unde-ati-spus-ma-retrag-nu-stiti-dvs-legea-mai-bine-ca-mine-cum-am-linistit-un-taximetrist
Citesc tot felul de știri…..”Un polițist din Ploiești ce s-a răsturnat cu mașina de serviciu, cercetat pentru că era băut la volan”……polițiștii din Târgoviște care cer parolă ca să te lase să intri în oraș…….
Ăia care ar trebui să vegheze la respectarea legilor sunt primii care o încalcă.
Trăim într-o țară în care funcționează doar legea junglei.
….știu….sunt un pic cam pesimistă azi…..
O să-ți treacă duminică.
Daaa, clar o să-ți treacă duminică. Din pesimism vei da direct în depresie. 🤣🤣
Comentariu beton!21
Când a început nebunia asta cu „stop uber” m-am tot întrebat de ce nu intră în legalitate? Și după o perioadă d-asta de întrebări, mi-am răspuns. Tot eu, mie. Pentru că plata taxelor și cheltuielile cu administrarea firmei, n-ar face decât să mai avem încă trei firme de taximetrie identice cu celelalte care există deja.
Și dacă tot dau jumătate din venituri sub forma unor dări la stat și nu văd nimic, băi, da’ nimic făcut în țara asta, atunci aleg să susțin o ilegalitate pentru mine. O consider o donație.
Pai, na, de-aia suntem o țară liberă. Încă. Să susținem ce ne place.
io zic sa donam la domn’ Vasilescu si sa faca mnealui o troti-taxi – cu loc in fata, in spate unde vrea clientu’
cu aplicatie cu tot – „fly-troti, ajunge rpd unde altii nu vrea”
e? cine se baga?
Petiția asta are aceleași șanse de reușită ca aia în care vor să schimbe finalul la parodia „Game of Muahahaha”. 😜
Nefiind fan Uber sau Bolt, mă lasă rece că au fost interziși. Asemenea măsuri sunt salutare, aș zice, fiindcă îi mai trezește din somn pe visătorii care se cred în capitalism civilizat. Pot pune pariu că șoferii și pasagerii Uber nu se vor mai „pișa pe el de vot”. Sau poate da? Până la urmă, s-a semnat o petiție, gata cu civismul și indignarea pe anu’ ăsta, că urmează vara și concertele. Ne vedem la iarnă în piață… Aaa, stai, că și aia e interzis acum! 🤣
O chestie mișto (cică, fiindcă nu am folosit) interzisă, câteva mii de voturi cocălărești asigurate….joacă bine psd-ul!
Nu semnez petiția, fiindcă nu e o chestie de interes public, și n-am obiceiul să mă zbat pentru afacerile altora.
Eu mă mai zbat, dacă simt că merită.
Well if you put it that way …hmmm, misto perspectiva.
Btw nici eu n am semnat petitia.
Eu am semnat-o.
Si in anii ’50 s-au inchis fabricile private si s-au nationalizat mijloacele de productie, ca nu le convenea tovarasilor de la partid. Ca asa a vrut muschii lor.
Nu vi se pare deja-vu atitudinea pesedeului? Inchidem Uber, urlam ca multinationalele ie rele, Europa ie rea si vrea sa ne fure, si restul de aberatii si deliruri cu care ne-au obisnuit deja. A mai ramas sa-i arunce la ocna p-astia cu vederi diferite.
Se dezbate încă. Ce zici?19
Bos, nu a interzis şi nu închis nimeni Uber.
@ Shoric – nu, nimeni nu a inchis nimic, e corect. Doar ca-ti iei 5000 amenda si ramii fara placute 6 luni. Asta cum se numeste?
@Monte dar nu riscă nimeni amenzile respective și rămânerea fără plăcuțe dacă nu se fac vinovați de taximetrie ilegală?
Din cate am inteles Uber si cei ca ei plateau mai multe impozite catre stat decat toate firmele de taximetrie la un loc . Adica eu inteleg ca nu prea era evaziune fiscala acolo. OK, mi se pare corect sa intre in legalitate dar de ce statul nu isi face treaba sa verifice si firmele de taximetrie si sa ii ia la intrebari in privinta evaziunilor si conditiilor improprii de transport?In orasul meu inca nu am servit magarii de la taximetristi dar circul cu ei extrem de rar asa ca nu se pune. Copilul meu imi spunea chiar zilele trecute cat de bine a circulat cu un Uber la jumatate de pret ( 8 lei in loc de 17), in conditii de lux si bun simt. De ce statul nu vede ca in acest caz (Uber), pastrand aceleasi coditii, el statul castiga mai mult din impozite platite legal si transparent iar eu clientul castig mai mult in seriozitate/conditii/pret?
Păi fix din acest motiv statul n-a avut coaie să interzică aplicațiile de ridesharing pe bune. Ar fi fost foarte simplu, sunt țări care au făcut-o. Dar în loc să ia taurul de coarne au preferat să-l certe.
Pui si tu niste intrebari….asa cu noaptea in cap….de ce ,de ce …ptr ca hotii lor fura mai mult decat ai nostri.
Duminica trecută am dus un vecin la autogară la 5 dimineaţa şi mi-a lăsat 20 de lei pe bord. Am fost ieri la fisc si am declarat venitul obţinut dar am o mustrare de conştiinţă că nu am şi io o autorizaţie de transport persoane.
Am semnat #sîio petiţia pentru că nu vreau să trăiesc în ilegalitate.
@Shoric,
”Am fost ieri la fisc si am declarat venitul” – sper că ai glumit 🙂
Shoric, eu sper că ai glumit că abia ieri l-ai declarat… luni ce-ai păzit? 😁
Comentariu beton!19
@Anduța,
Păi, luni s-a pus la coadă la fisc și abia ieri a ajuns la ghișeu.
Comentariu beton!16
Aaaa, păi dacă n-a trecut și el frumos pe lângă coadă, argumentând ”dăcât o declarație am și io de depus”…nimic să nu fi învățat din poveștile de pe blogul aista?
Comentariu beton!11
Vedeţi de ce nu-şi declară românii toate veniturile la fisc ?
Fac mişto unii de pe bloguri mişto de ei 🙂
Comentariu beton!14
@Shoric,
Corect ar fi:
Fac mişto unii mișto de pe bloguri mişto de ei.
Adică ce, ăia ”unii” nu-s mișto? 🙂
Shoric, românii sunt campioni la făcut mișto de alții, cu siguranță nu au nicio problemă în a fi și ei luați la mișto. Trebuie să fie alt motiv pentru care nu-și declară veniturile. Ah, știu, din modestie. 🙂
îmi explică și mie cineva de ce Clever nu e ok? vă rog.
că eu știu că e pt taxiuri d-alea normale, autorizate, legale. la mine d-alea vin când chem prin Clever.
sincer, probabil sunt super norocoasă, dar eu n-am avut experiențe atât de groaznice cu taxiurile. e drept că am chemat mereu prin telefon (pe vremuri) sau prin Clever.
@Ady, păi Clever nu e ok pentru cotar, fiindcă face concurență dispeceratelor. Iar șoferul dă bani pentru dispecerat.
păi presupun că șoferii dau bani și la Clever.
și ei, șoferii s-au înscris acolo, nu?! că nu cred că le folosește clever mașinile fără voia lor…
și dacă ei consideră că e ok să dea banii și la dispeceratele proprii și la clever, care e problema?
https://blog.reinventconsulting.ro/2018/01/din-2018-e-posibil-sa-ai-nevoie-de-autorizatii-speciale-pentru-firmele-de-taxi-daca-esti-colaborator-uber
Egalitate si pentru catei.
Daca legea cere aceste documente pentru unii, trebuie ca ori cei din urma sa se conformeze legii ori sa se schimbe legea care cere atatea pentru practicarea serviciului de TAXI.
Dar sa fie o lege unica de TAXI si respectata de toti.
Baietiii de la Bla-Bla, Uber si restul au dat-o initial pe prosteala gen „eu merg cu masina in directia aia, hai sa impartim costurile” dar de fapt ei presteaza servicii de TAXI.
Fara
– firma autorizata cu dispecerat obligatoriu si firma licentiata de primarie,
– fara angajati ai acestei firme cu salarii si taxe aferente salariilor,
– fara masini inscriptionate cu licenta aferenta,
– fara aparate de taxat cu aviz metrologic,
– fara atestat de sofer de transport persoane – taxi emis de autoritatea competenta
– fara masina cu ITP la fiecare 6 luni !
Baietii astia cu TAXI legal (nu le i-au apararea dar nici nu pot sa-i invinovatesc ca nu sunt absolventi de Harward – apropo in Londra poarta turban pe cap) sunt angajati cu forme legale si firmele la care sunt angajati platesc toate taxele posibile.
e la fel cum ai compara firma la care tu prestezi @Elena P (La Multi Ani pentru ieri) cu OLX – magazinul evaziunii (faptul ca e online, mai rapid, fara taxe de transport dar tot evaziune e)
să vă explic eu cum stă treaba: uber și celelalte aplicații de ride sharing sau ce or fi sunt din sua, partenerul geo-strategic al rromâniei
problema e că majoritatea taximetriștilor plătesc o groază de taxe și dau și șpagă să poată funcționa, iar uber&restu fiind din sua NU PLĂTESC TAXE ȘI NICI NU DAU ȘPAGĂ DUAMNEI FIREA ȘI PSD să poată funcționa
uber nici până acum n’a demonstrat cu acte contabile (bilanțuri, balanțe) că ei plătesc taxe la stat
iar în țara mumă uber are o pierdere de miliarde de $ în primu trimestru din 2019, apăi de unde să plătească taxe și șpagă dacă în rromânia „merge și așa”?
în mod normal ar trebui strânși de coaie și taxați cel puțin ca taximetriștii sau interziși
M-ai înnebunit cu rromânia.
E ROMÂNIA! România.
E greu in secolul 21 cu legi din sec.19….
@sm: rromânia înseamnă țiganizarea bucureștiului și a zonei de sud din apropiere
plus că ar trebui să mă chinui să scriu de pe tabletă cu litere mari
acum despre nebunie putem vorbi până mâine și nu terminăm, eu fiind internat la psihiatrie în 2014 prima oară și acum fiind diagnosticat cu schizofrenie paranoidă
sănătate
@Toni, cu tot respectul, off-topic, dar nu e vorba doar despre țiganizarea Bucureștiului și a sudului. Te duc prin niște sate și orașe din Ardeal unde, acu’ vreo câțiva ani nu prea știau cum arată țiganii, iar în prezent unde întorci privirea vezi doar ciori. Nu știu cum o fi în Moldova, că nu frecventez zona. În general ciorile fug de sărăcie, fiindcă nu au ce fura, deci e normal să se ducă spre vest. O fi mai aerisit prin est.
Rromânia….. Mda, cam așa e!
Voi vă plângeți? Cred că-s mai mulți în Occident decât aici.
@ionuț: offtopic și în moldova sunt destui țigani, din fericire o parte au plecat, probabil în occident, la bucurești și oradea (e plină oradea de țigani, am fost șocat în 2018 câți țigani sunt comparativ cu moldova), totuși eu în activitatea mea din jandarmerie n’am avut probleme cu ei, ci cu șpăgarii de comandanți care’mi cereau taxă de șmecher și mă „futeau” la muncă
1. Nu toți cei care foloseau Uber știau că serviciul are situația legală dubioasă. Plus, chichițele legale sunt materia prima a unei întregi profesii, normal că e „OK” să le folosești dacă te avantajează.
2. Câtă vreme situația merge pentru mine, ce rost are să mă agit? Sunt atât de multe lucruri care nu merg și pe care le-aș vrea rezolvate, nu-mi permit să mă consum și pentru cele care încă nu sunt stricate.
3. De asta am Parlament și Stat, să legifereze. Nu cere nimeni acum altceva decât o lege care să clarifice acest tip de serviciu. Dacă eu trebuie să cer ceea ce deja am trimis niște oameni să facă, ce rost mai au instituțiile? What next? Să cer o lege care să stabilească clar gradul de umiditate al apei potabile, preventiv, în caz că mâine o firmă oferă pe piață apă deshidratată?
@Nea Ioane, în ceea ce privește punctul 1, voiam să spun că necunoașterea legii nu te absolvă de vină.
Altfel, cu sănătatea ești bine?
Pentru cei care vor sa incerce calculul real si legal al unui plan de afaceri in acest domeniu numit TAXI o sa observati ca in conditii ideale (masina decenta si sofer politicos, aka bine platit + toate cerintele legale), un tarif mediu pe km sub un euro (4,5 ron) v-ar duce direct in faliment.
Varianta alternativa Logan cu doar 800000 km adica pana cade tabla de pe el, carpit cu piese after..after market, soferi cu salariul minim pe economie si restul „din ce iti iese boss” dar cu tarif 1.3 ron/km tatuat pe usi.
Zau bre ?
1.6 ron o calatorie cu tramvaiul doua statii care nu inseamna 1 km.
Sau 2.5 ron / km de la Piata Unirii la Universitate cu metroul „la intim” inghesuit discret de ceilalti 300 de calatori din vagon ?
Au fost sute de plangeri impotriva taximetristilor care au refuzat la ore de varf curse de la Piata Unirii la Universitate..
Nu stiu cum e in alte orase dar in Bucuresti nu poti calcula consumul masinii si cel uman la km.
Noi calculam la ora.
Pacat nici un producator de masini nu ne spune consumul orar.
Scuzati postarea lunga.
si eu ii folosesc in continuare. aleg sa nu consider nici macar ca incalc legea pentru ca, asa cum ai spus si tu, daca-i ilegal, incerci macar sa restrictionezi accesul la aplicatii si aia e.
o singura data de cand cu legea mi-a zambit un sofer in retrovizoare si m-a intrebat pe un ton ghidus daca stiu ce sa zic in cazul unei opriri. am ridicat ochii in aceeasi oglinda si m-am scuzat ca nu inteleg. „pai suntem prieteni si…”. l-am intrebat daca e convins ca aia era o treaba pe care sa vrea sa mi-o spuna mie. m-a intrebat panicat daca urmeaza sa ramana fara numere si i-am raspuns ca nu-i doresc, dar ca sigur nu urmeaza sa fac niciun role play. ma urc in continuare in spate si raman la fel de neprietenoasa. este un serviciu care inca are libertatea de a-mi emite factura pentru serviciile prestate. deci nu, pentru mine asta n-are cum sa fie ilegal.