Ca să n-avem vorbe, vă spun că n-am mai urcat într-un taxi exact de pe vremea când scriam trebușoara asta. De atunci, m-am mișcat de colo-colo exclusiv cu Uber, Taxify și mașina personală.

Circulă de vreo câteva zile o inițiativă prin care cetățenii cu acces la internet sunt rugați să semneze o petiție pentru reglementarea de urgență a ridesharing-ului. Am văzut-o aseară și mă pregăteam s-o semnez, că doar și eu îmi doresc să pot circula în condiții civilizate, nu? Când mi-am dat seama de o chestie. Mai precis, m-am întrebat de ce n-au făcut petiția asta în urmă cu un an și jumatate? De ce n-au avut inițiativa din secunda în care Primăria, condusă destoinic de duamna Firea, a anunțat, în decembrie 2017, că:

„În București vor fi interzise toate formele de practicare a taximetriei care nu se încadrează în prevederile legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, precum și în cele ale HCGMB 78/2008 și ale Codului Fiscal”

Deci? De ce n-au făcut petiția din secunda în care a fost făcut anunțul de mai sus?

Păi, pe scurt, pentru că nu i-a interesat, pentru că oricum treaba mergea și pentru că oricum banii se făceau. Pentru că, deși serviciile de ridesharing deveneau ilegale încă din 2017, modalitatea de a-i sancționa pe șoferii afliați era ambiguă și nu prea le permitea polițiștilor să ia măsuri. Doar n-oi fi nebun să te apuci de făcut petiții când șoferii tăi nu puteau fi sancționați decât dacă erau prinși „în mod repetat”.

Well, ce să vezi, de joi nu mai e așa, de joi poliția are intrumentele sa poată da amenzi și suspenda plăcuțe de înmatriculare. Ceea ce s-a și întâmplat. Firesc, după primele amenzi și plăcuțe suspendate, șoferii, rămași descoperiți în fața legii, n-au prea mai vrut să iasă la treabă. Ei bine, de-abia când au văzut că le scad încasările au început și Uber și Bolt să se jelească, deși, repet, au avut la dispoziție un an și jumătate în care puteau să strângă toate semnăturile din lume. Dar ei erau ocupați să facă bani, nu petiții.

A propos, încă o dată se dovedește cât de incompentent este statul român. Pentru că dacă chiar voiau să interzică Uber, Bolt și Clever, o rezolvau extrem de simplu și elegant blocând funcționarea respectivelor aplicații pe teritoriul României. Pur și simplu nu mai aveai cum să le accesezi și aia era, după care negociau cu deținătorii lor de pe poziții de forță. Evident, n-au fost în stare să facă asta și astfel s-a ajuns la soluția pe care o cunoaștem cu toții: și cu sula-n fund și cu sufletul în rai.

Pentru că, evident, s-au găsit soluții parțiale și pentru evitarea noilor condiții: pasagerul se urcă în față lângă șofer și, dacă-i oprește poliția, vor spune că sunt prieteni. Chestie care pe mine, bărbat fiind, m-ar putea amuza, dar uite că pe femei nu le face să se simtă extrem de confortabil.

Nu e în regulă. Nu e în regulă pentru că ăsta este încă un exemplu că în țara asta regulile sunt făcute doar pentru proști și legea nu se respectă dacă găsim o portiță s-o ocolim.

Știu, sunt avocatul diavolului, dar cineva trebuia s-o spună. Cineva trebuia să spună că ni se pare normal să ieșim în stradă pe motiv că ăia care ne conduc nu respectă legile, dar, când e vorba de interesul nostru, n-avem nicio problemă să nu le respectăm nici noi sau să încercăm să le fentăm.

Este că v-ar plăcea dacă ați afla că poliția îi amendează cu 5000 de lei și le ridică placuțele de înmatriculare, pe bandă rulantă, taximetriștilor care nu respectă legea taxmietriei? Ce mai hăhăială ar fi pe interneți după prima știre de genul ăsta, n-aveți idee.

Păi? Ce diferență este între Uber/Bolt care, deși la ora asta nu respectă legea, sunt susținuți puternic de aproape tot mediul online și taximetriștii care nici ei nu respectă legea? Dar primii sunt cool și sunt „de-ai noștri”, iar ceilalți nu.

Am scris toate astea deși sunt convins că nici de-aici înainte nu mă voi urca în taxiuri. Prin urmare, nici eu nu voi respecta legea sau măcar voi favoriza nerespectarea ei. Și-am mai scris pentru că și eu îmi doresc să se reglementeze odată pentru totdeauna problema asta. Așa că, dacă vreți să semnați petiția, v-am lăsat-o aici. Eu, până la urmă, am semnat-o.

Man requesting pickup by taxi on his phone via ride sharing application. Focus on man hand holding phone with a car in background.