[Cars and Roads Greece – ziua 9]

Ultima mașină pe care am condus-o în Cars And Roads Greece a fost și cea pe care am așteptat-o cel mai mult: Noul Duster. Ba chiar și unii dintre voi se pare c-au așteptat-o.

M-am bucurat ca un copil când m-am văzut pe scaunul de la volan pentru că, până ieri, singura mea interacțiune cu această marcă au fost cele două dăți când am mers cu niște uber Duster.

În rest, tot ce știam despre mașina asta era că de fiecare dată când ieșeam din țară, la volan, îmi propuneam să număr trailerele care transportă mașini Dacia și de fiecare dată uitam. Dar chiar și așa, fără să le număr, probabil știți și voi că sunt foarte multe și că Europa e plină de Duster (și de Sandero, dar nu despre ele discutăm azi).

Pe scurt, oriunde te-ai plimba, în orice colț al continentului ai ajunge, doar dacă mergi cu ochii închiși pe stradă nu vezi că Duster-ul este prezent efectiv peste tot. Nu știu, mă gândesc că n-o fi proști toți oamenii ăia care le cumpără, nu?

Trăiesc cu convingerea că dacă Duster-ul s-a vândut foarte bine până acum, probabil se va vinde și mai bine din momentul în care va putea fi comandat ăsta nou care e mult mai frumos și mai vine și cu niște variante de motorizare hibrid.

Că mașina e mult mai frumoasă decât generațiile anterioare nu încape vreo discuție. Mie, personal, mi s-a părut și mașina cu cel mai cool design dintre toate cele șase prezente în tur. Iar faptul că peste tot pe unde am ajuns, am văzut o mulțime de oameni întorcând capul după ea, doar confirmă ce zic. Cele mai multe capete le-am văzut întoarse după Noul Duster și după Noul C-HR. Punct.

Cât despre motorizările hibrid, trebuie să fii orb sau răuvoitor să nu observi că ăsta este trendul la cumpărarea de mașini noi prin toate țările unde apa caldă e chiar caldă. Părerea mea personală este că cei de la Dacia au făcut o mutare genială cu faptul c-au decis să aibă și motoare hibrid.

Da, știu, vor sări toți specialiștii de internet să-mi explice cum e cu off-road-ul și cu generațiile anterioare de Duster care puteau urca pe Nanga Parbat fluierând și să-mi demonstreze ce de căcat e asta nou care sigur-sigur nu poate.

Bă, nu știu, așa o fi, dar știți ce n-am văzut eu niciodată în viața asta? Oameni care să-și cumpere SUV-uri ca să meargă cu ele prin păduri, pe dealuri și viroage nedesțelenite. Toți oamenii din jurul meu, care își cumpără SUV-uri, și le iau ca să meargă cu ele prin locurile alea pe unde mergem toți: la job, la supetmarket, în vacanță în Thassos și la părinți de Paști și Crăciun.

Doar cei mai aventuroși riscă să meargă și câțiva kilometri de drum forestier atunci când își închiriază vreo cabană la care se ajunge mai greu. Deci lăsați-mă cu performanțele off-road, că nu după ele își fac constructorii auto strategiile de vânzări.

Hai că m-am lungit cu introducerea asta lungă și eu de fapt voiam doar să vă spun cât de mult mi-a plăcut Noul Duster.

Am zis deja că mi se pare o mașină foarte frumoasă, dar ce nu v-am zis încă este că și interiorul mi s-a părut din cu totul alt film. Păi Duster-ul ăla Uber în care m-am urcat acum vreo două luni n-avea absolut nicio legătură cu ce-am găsit în mașina asta. Uite, cam așa arată:

Serios, am fost dispus să aplaud în picioare doar pentru faptul c-au dispărut gurile alea de aerisire rotunde. Cât despre ecranul central, mult mai mare, cu o rezoluție absolut decentă și având în spate Android Automotive, jos pălăria.

Iar scaunele, prieteni, scaunele nu că nu mai au nicio legătură cu ce-a fost înainte. Scaunele din orice Dacie erau coșmarul oricui avea de condus câteva sute de kilometri, că te dădeai jos de la volan scârțâind. Ei bine, te dădeai, că la astea noi nu mai este cazul.

Mie toate astea mi-au dat de înțeles că mă aflu într-o mașină care nu e făcută din ce-a mai rămas de pe la alte modele, ci că este o mașină gândită și concepută de la zero, care se pliază pe ce-și dorește cineva care vrea să-și cumpere o mașină nouă, cu dotări la nivelul tehnologic actual. Sau, pe scurt, se traduce prin respect pentru cumpărătorii și fanii brandului.

Un sincer bravo celor de la Renault pentru ce-au putut face din Dacia, mașina despre care cu 30 de ani în urmă se spunea că e singura din lume care are ștergătoare și pe exterior, dar și pe interior. Cele de pe interior fiind folosite de câte ori proprietarul scuipa cu năduf spre parbriz: „ptiu, iar s-a stricat sărăcia asta”. 35 de ani mai târziu nimic nu mai e așa.

Pe scurt, dacă nu v-ați dat seama din ce-am scris până acum, mi-a plăcut noul Duster.

Dar, ca să fiu sincer și pentru că vă eram dator cu asta, n-a reușit să-mi șteargă senzația că Suzuki Across este cea mai solidă și cea mai bine închegată mașină din Cars And Rods.

Poate și pentru că vorbim despre două mașini de clase și prețuri diferite? Nu de alta, dar cu banii pentru un Across îți iei fix două Duster-uri. 57.930 euro versus 28.500 euro? Parcă un pic de tot comparăm mere cu pere, nu?

Există, totuși, și două lucruri care nu mi-au plăcut la Noul Duster. Primul ar fi că nu are auto-hold. Modelul testat de noi nu avea. Băi, nu știu, dar după mine auto-hold-ul este un must have pentru orice mașină cu cutie automată, iar dacă mai e și hibrid, cu atât mai mult. De ce să fii nevoit să stai cu piciorul pe frână, de ce?

Al doilea lucru care nu mi-a plăcut este că mi s-a părut prea zgomotoasă cutia de viteze. Treabă care m-a mirat foarte tare, pentru că este aceeași cutie multi-modală de pe Arkana și de pe Austral, iar la cele două nu mi s-a părut la fel de zgomotoasă. Treabă care mă face să cred că cei de la Dacia vor rezolva în viitorul apropiat această problemă.

Mai ales ca se pare că inginerii și designerii de acolo au ținut cont de foarte multe sugestii de-ale fanilor Duster la conceperea celei de-a treia generații. N-o zic eu, am citit pe undeva, dar nu mai știu unde și mi-e lene să caut acum.

Gata, că s-a făcut ora 1:00 noaptea și sunt rupt. Dacă vreți să știți ceva anume, întrebați.

Am ajuns acasă.

Parteneri:

➡️ Cars & Roads Greece vă este oferit de Michelin. Producătorul francez de anvelope este partenerul principal al evenimentului. Pe lângă anvelopele de mașini, o parte dintre locurile pe care le vom vizita au fost alese din Ghidul Verde Michelin. Adică un fel de atlas turistic plin cu idei și zone pe care să le vizitezi în concedii. De parcă toate astea nu erau de ajuns, vom ajunge și în niște locuri care apar în Ghidul Roșu, adică ghidul ăla care se ocupă de restaurantele cu stele Michelin. Sună binișor, este?

➡️ PPC Blue (fost Enel X Way). Toate mașinile plugin hybride din tur (plus Safety car-ul care este sută la sută electric) vor fi încărcate la stațiile PPC Blue.

➡️ DKV se va ocupa de carburantul necesar. Fiecare mașină din tur va fi alimentată pe baza unui card (Fleet Card) care poate fi folosit la multe dintre benzinăriile din țară și din Europa.

➡️ 9695 este unul dintre partenerii pe care e bine să-i ai, dar e de preferat să nu-i suni. Parte a grupului Autonom România, 9695 este divizia de asistență rutieră, pe numele ei Autonom Assistance.

➡️ BT Leasing este partenerul care propune, printre altele, servicii de leasing pentru achiziționarea de electrice și hibride prin programe speciale pentru persoane fizice (Green Mobility) și juridice (Green Finance).

➡️ Server Config, unul dintre partenerii de tradiție ai turului. Companie specializată în echipamente IT profesionale, cei de la Server Config le asigură fotografilor și videografilor laptopurile performate care le ușurează munca pe tot parcursul turului.