Mai jos aveți fix motivele pentru care îmi e o silă groaznică de orice interacțiune cu reprezentanții birocrați ai statului român. Textul e scris de Mara care, așa ca om, este mult mai calmă și mai permisivă decât sunt eu. De data asta am văzut-o spumegând când a intrat în casă.
Da, știu că în unele locuri s-au mai schimbat lucrurile în bine, dar chiar și în locurile alea, ai mari șanse să dai măcar peste un portar care, pătruns de importanța muncii lui, va face tot ce ține de el să te vadă căciulindu-te. Doar pentru că poate.
…
Zilele trecute am reușit performanța de a avea treabă cu două instituții de stat, în aceeași zi, înainte de ora 12.
N-aș fi călcat pe-acolo dacă nu era neapărat necesar și, în drum spre casă, mi-am dat seama că lucrul care mă enervează cel mai tare legat de instituțiile astea e căciulitul.
Fix asta trebuie să faci dacă vrei să obții ceva. Ceva ce ți se cuvine, de altfel, că oamenii de acolo sunt plătiți din taxele noastre (și le simt zdravăn de când nu mai sunt angajat, ci un mic antreprenor).
Te căciulești.
Îți ceri scuze că deranjezi (în timpul programului), îți mai ceri scuze dacă n-ai înțeles ceva, dacă nu știi la ce ușă să bați – deși nu e afișat pe nicăieri.
Într-una dintre instituții, unde am lăsat niște acte, am avut naivitatea să întreb dacă primesc un bon de ordine. N-aș fi ghicit răspunsul: „Ce să faceți cu el?”
M-am abținut să nu râd amar, amintindu-mi de câte ori s-au evaporat, în viața mea, acte de tot felul, de la simple cereri fără valoare la niște tomografii și alte documente medicale care ar fi putut face, la momentul respectiv, diferența între viață și moarte.
Ce mi se pare de-a dreptul grețos?
Că încă avem în instituții oameni care îți vorbesc de sus și care sunt conștienți că, dacă vor, te pot trimite afară, să stai câteva ore la coadă, până se „eliberează” ei. E ceva ce ține strict de latura umană, de dorința de a ajuta, de a nu fi rău gratuit.
Noi încă ne mirăm când primim ajutor într-o instituție publică, suntem dați pe spate dacă ni se răspunde la telefon, dacă se oferă cineva să facă o copie în loc să fim trimiși înapoi, acasă, să luăm un dosar cu șină.
Am „rezolvat” ce mi-am propus, chiar și fără bon de ordine, dar mi-am propus să nu-mi mai încep zilele în locuri în care trebuie să mă căciulesc. Sau, măcar, să nu fie așa de dimineață.
sursa
B0$$, nu vreau să te sperii prea tare, da’ moștenirea turco-fanariotă încă e tare pe poziții în București și nu se lasă ucisă prea ușor. 🤷♂️
Comentariu beton!57
Staiinistit că e în toată România, și în Transilvania aia habsburgică, same shit.
Io nu mă las impresionat de aerele lor de superioritate și le dau răspunsuri la semi mișto, ca să le dau blue screen. Sau fac pe prostul. Depinde de moment și chef. Ii obosesc daca nu vor să ajute cu întrebări până mă ajută să scape de mine. La un moment dat se prind și ei ;))
Comentariu beton!57
Din păcate, chiar și turcii au evoluat de la așa ceva. E mult mai umană interacțiunea cu statul la ei din acest punct de vedere. De informatizare nu mai vorbim.
Comentariu beton!14
@Cucurigu: poate la Cluuuuuj. Acolo-nțeleg, deoarece-i plin de țigani. Mi-e o scârbă de orașu’ ăla ca de un rahat. 🤮🤮🤮
Comentariu beton!12
Tocmai ce voiam să scriu că ce se spune în postare e adevarat acolo unde mai lucrează oameni trecuți de 40 de ani pentru că au ramas cu acea senzatie de putere care li se dă când au reusit sa fie angajati intr-o instituție care lucreaza cu publicul. Cred ca tineretul, daca accepta sa lucreze in asemenea locuri de munca, nu are asa o atitudine care cere caciuleala. Gresesc? Si spun asta eu, nascută si crescută pe la jumatea secolului trecut.
Deci, cred ca cu cat vor iesi la pensie mai repee functionarii de tip vechi si mai ales cu cat ne vom digitaliza mai repede serviciile publice, cu atat vom avea o alta interactiune cu instituțiile statului.
Comentariu beton!16
Te înțeleg perfect, și eu am oroare de interacțiunile cu instituțiile publice. Exceptând Serviciul de Pașapoarte, unde chiar s-au schimbat în bine lucrurile, toate celelalte instituții publice m-au făcut să mă simt ultimul om.
Comentariu beton!25
Si la schimbat permise (tot de DPRCIV tine) a mers super repede, cu programare online
Serviciul de pașapoarte poate în România s-o fi schimbat… La un consulat român din străinătate, la ridicarea noului pașaport, ni l-au cerut pe cel vechi și ne-au spus să așteptăm la coadă. Și eu am întrebat, naivă, dacă primesc bon de ordine ☺️. Și s-au uitat la mine de parcă aș fi cerut bani sau ceva, nu o dovadă că ei au intrat acum în posesia singurei mele piese de identitate româneasca!
Comentariu beton!17
@Anca, după cum se știe, consulatele sunt o altfel de Românie, cu mai multe fumuri in cap decât intre granițele naționale.
PS : oriunde în lume îți cere documentul vechi pentru a îi tăia un colț
Comentariu beton!19
Da mai Anca, ai dreptate, povestirile multor conaționali întăresc spusele tale, ca cei din consulatele/ambasadele României din lume sunt, în marea lor majoritate, niște jigodii.
Dar, de aici și pana la a spune ca aia sunt cum sunt pt ca te-au pus sa stai la coada (pt ca era fucking coada) și ți-au cerut vechiul pașaport (ca să ii taie coltul paginii cu poza, cum, de altfel, se procedează peste tot în lume) e cale foarte lunga și spune mai multe despre tine decât despre ei…
Aoleu! Trebuie sa ajung la Casa de Pensii sa-mi depun dosarul. Ma ia cu palpitatii numai cand mă gândesc.
Oare imi vor ajunge cele 10 tablete de valeriana din geantă?
Comentariu beton!27
Eu sunt la pensie de ceva mai mult de un an.
Răspunsul scurt : treci pe la farmacie.
Mi-au cerut dosar cu șină. Am izbucnit în râs și mi-au spus că nu e glumă. Am achiziționat dosar de la librăria alăturată, unde am fost trimisă apoi să mai fac 2 copii la nu-mai-stiu-ce. Am depus dosarul, am primit decizia de pensie, apoi a trebuit să merg separat pentru a depune extras de cont .
Asta se intampla la Reșița. M-a pus aghiuță sa mă mut la Timișoara. Am fost foarte mulțumită că actele prin care solicitam transferul dosarului la Timiș le-am putut trimite prin mail. Și am aflat că durează 3 luni. Trei luni. Sunt 100 km de la Reșița la Timișoara. Cam 90 minute cu mașina ( multe localități pe parcurs). Dar prioripost 3 luni. Dacă vin să-l iau personal? Nu se poate.
Ajuns dosarul la Timișoara fara opțiunea că vreau banii pe card. Răspuns de la casa de pensii: trebuie să refaceti anexa 3. Zbang. Deci am primit încă 2 luni banii cash până când anexa 3 dusă la casa de pensii a fost „prelucrată”. Dansa conținea un număr de cont, stampila băncii și 2 semnături . Poate aveți noroc și s-au mai schimbat lucrurile.
Comentariu beton!39
@Elvira. Stai să vezi că eu nu am cont si card in România. Numai în Germania. Mă doare capul.
Dacă nu merge normal, fără căciuleală, direct scandal.
Funcționează impecabil 😇
Comentariu beton!38
Stiu că nu ajută cu nimic dar am întâlnit atitudinea asta și la funcționari norvegieni 😬.
Culmea e că fiică-mea de 18 ani a fost aia care s-a luat de ei. Noi am zis să nu ne prelungim inutil interactiunea la acel ghișeu.
Depinde de oameni.
Zilele astea am tot umblat prin București cu tot felul de administrative treburi și nu am dat de acrituri.
Comentariu beton!19
@OldJohn…cu siguranța sunt “acrituri” și in Norvegia doar ca in 98% din cazuri îți rezolvi treburile online, fără sa le întâlnești. Cred ca asta face diferența…😊
Concluzia mea este că pentru statul român, toate persoanele fizice și juridice sunt niște dujmani care trebuie chinuiți și pedepsiți, doar pentru că le deranjează procrastinarea bine plătită. Nu contest faptul că pe anumite paliere mai există și birocrați de bună credință, dar statul nostru, ca structură este construit împotriva cetățeanului. În contextul acesta, gândiți-vă la declarația cinică și de fapt plină de răutate, a lui ciolacu, care a declarat ca statul român nu este Crucea Roșie pentru cetățenii care trebuie ajutați să se întoarcă din Israel. Pe lângă faptul că îi arată încă o dată micimea și inoportunitatea poziției pe care o ocupă, este un exemplu clar al felului în care ne văd viermii ăștia ; suntem niște nimicuri care ii deranjează. Bine că sunt Crucea Roșie pentru plăvan să se plimbe cu avioane private, sau pentru miile de primării pe care le susțin financiar din banii care NU sunt munciți de ei!
Comentariu beton!47
Cred că se referea la turismul acela odios religios pe care îl fac reprezentanţii bisericii cu cîte o turmă de batice după ei şi care pentru ei, popii, e o afacere.
Comentariu beton!22
nu, @Cami, nu se referea decît la „dă-i în pm de săraki!”; @Cristi a expus exact atitudinea statului comunist; nu mai țîu minte în ce condruntare (china sau vietnam), numărul de victime (am citit la Thierry Wolton) a fost 660.000 de la bolșevici vs 82.000 din partea ailaltă; e drept, acum nu te mai trimite fără pușcă pe front, da’ (încă) te calcă cu bocancul, fie el și unul virtual…
Comentariu beton!13
Moștenirea unei epoci unde statul era mai presus de oameni. E uluitor cum 34 ani au reușit să schimbe exact nimic, chiar mai rău, mulți duc dorul epocii oribile când trebuia să te căciulești la aia pe care îi plăteai chiar tu din salariul tau mizerabil. Evident, ii deranjai doar pentru că aveai ceva de solicitat. Greu dispar năravurile astea!
Comentariu beton!14
E normal să ai o căciuliță la tine, nu se știe de unde apare ocazia să tufi o funcționară…ar trebui să se facă nilte filme cu scenariul ăsta:
„-Sărna doamnă. am venit să mă ajutați cu hârtia asta, ca să…
-Da’ o m%*e nu vrei tu ?”
Comentariu beton!27
Eu am avut o experiență suprarealistă la câțiva ani după ce m-am mutat cu locuința. Am primit, la fosta mea adresă, un plic cu sigla ANAF. Eram înștiințată că am o restanță în valoare de x lei, reprezentând impozite către bugetul statului, pentru achitarea căreia sunt așteptată urgent la Direcția Taxe și Impozite. Îmi iau câteva ore libere de la serviciu și mă prezint la chemarea împărăției. Ajunsă la ghișeu, îi arăt funcționarei decizia de impunere. Urmează un dialog monumental:
„Nu aveți nimic de plată.”
„Atunci, de ce scrie aici că am?”
„Nu știu.”
„Păi, nu instituția dvs. mi-a trimis decizia de impunere?”
„Ba da. Instituția, nu eu personal.”
„Ah, sunteți entități separate” – îmi rețin eu o replică mai urâtă.
„Dar e bine că ați venit.”
„Huh?”
„Să fiți sigură că n-aveți nicio datorie la stat.”
„Mdaaa, sunteți minunați!!” – reușesc să mă abțin din nou, deși prin cap îmi umblau niște înjurături cu care aș fi putut pune pe fugă o armată. Trag aer în piept și glăsuiesc din nou:
„În plus, mi-ați trimis plicul pe adresa veche. Nu mai locuiesc acolo de 3 ani.”
„Aduceți o copie a buletinului cu noua adresă.
„V-am adus deja, în februarie.”
„Ați adus decât una (sic!), nu e suficient. Mai aduceți o copie.”
„Poftiți!!” – flutur triumfătoare foaia, că venisem pregătită.
„A, dar nu la mine o lăsați.”
„Dar unde?”
„După colț, la Relații cu Publicul. Dar vedeți că azi nu lucrează cu publicul.”
😬
Comentariu beton!96
De multe ori ma gandesc la directiile de taxe. Cum ca le inchid usile si le dau foc
Comentariu beton!23
Vaideplm, ce tărie ai avut să reușești să nu o iei de păr pe matracucă!
Comentariu beton!11
Nu prea am înțeles ce ai pățit…anaf e ceva și direcția de taxe și impozite (locale) altceva…poate ai confundat instituțiile? La anaf se actualizează automat adresa când schimbi buletinul…
Interactiunea cu ANAF e cea mai nasoala dintre toate. Se plang ca nu colecteaza destul, dar in schimb stiu sa iti trimita decizii de impunere din oficiu pentru sume deja platite la vremea lor, adica acum 5 ani! Cum naiba or face verificarile astea? Cand ai toate datele in baza ta de date, cum naiba ii mai ceri omului sa mai plateasca inca o data? Bine … o explicatie ar fi: ei cer bani mai multi de la cetateanul onest, platitor de taxe … de la cei care castiga, la vedere, „fara numar, fara numar” nu cer nimic. Cum sa aplice impozit de 10% pe o suma „fara numar, fara numar”? Pe site au „chipurile” serviciu de chat. Down in permanenta. Cu chiu cu vai am prins o doamna de la „call center” care mi-a spus sa le duc copii dupa documente pe care ei le au deja la un sediu fizic sau sa le trimit online prin formularul de contact. In afara de asta, institutia statului (ANAF) nu are adresa oficiala de mail. Bine insa ca e o lista cu mailurile tuturor sefilor si sefutilor de acolo!
Treaba cu adresa e si la privat, aka Orange. Dupa mai bine de 18 ani am vreo 6 adrese la ei si la fiecare prelungire de contract pare sa fie aleasa una random. Am actualizat datele cu adresa valida de cel putin 3 ori, cu copii, telefon, email, ba chiar au si confirmat ca e gata. Pana zilele trecute cand apare un contract nou cu o adresa buna in urma cu 12 ani..
@Mojo – direcțiile de taxe și impozite locale se subordonează Direcției generale a finanțelor publice București, care este o structură a ANAF. Poate că acum, în anul de grație 2023, schimbarea de adresă se actualizează automat. În 2017 o actualizai prin prezență personală.
Alexia, CONFUNZI INSTITUTIILE. Direcția de taxe și impozite locale se ocupa de amenzi de circulație și de tulburarea liniștii publice pentru pf ( in principal, mai sunt și altele la pf și pj) și impozite pe clădiri, terenuri, mașină, etc. Se subordonează primăriei. Anaf (de fapt administrația finanțelor publice) se subordonează ministerului de finanțe și se ocupa de impozite și taxe care se achita bugetului de stat (declarații pe care le depui în urma veniturilor realizate ca pf sau ca srl), cheltuieli judiciare, unele amenzi pj, unele amenzi pf. La „ANAF” se actualizeaza automat datele de pe noul buletin. La taxe locale nu stiu exact. Cu placere!
Comentariu beton!12
@Mojo – aș aprecia să renunți la capslock. Eu am afirmat că am primit un plic cu sigla ANAF, cu o adresă în interior, unde mi se specifica că trebuie să mă prezint la direcția taxe și impozite de sector (cu adresă și telefon de contact, deci nici vorbă de vreo confuzie). Iar asta se întâmpla, repet, în 2017. Dar na, e greu de procesat un enunț simplu.
Zi bună și ție.
Kafka era un pui naiv și dulce în comparație cu asta…
Alexia, nu ți am urat o zi buna, ma confunzi 🤣. Și actualizarea automata în baza de date anaf se face din anul 2004. Vorbesc în cunoștință de cauza.
Îți spun eu: ai plătit datoria, dar nu în contul care trebuia. Asa ca banii s-au dus în „sume neutilizate în stingere”.Sistemul informatizat al ANAF verifica conturile, și unde vede sume de plata, generează automat somația. Tanti de la ghiseu s-a uitat pe rezumat și a vazut ca totalul e 0… deci și ea are dreptate😁 Dacă îți scotea nota obligațiilor de plata, vedea exact cât și unde e plătit, făceai o cerere de compensare și gata. Dar da, când nu lucrezi în domeniu și nu ai de unde sa știi cum functioneaza sistemul, ti-o iei. Eu înțeleg și asta cu sistemul care generează somații, ca or fi multe, dar un funcționar ar trebui sa verifice conturile înainte sa dea drumul la somație pe traseu. Numai ca durerea în pwla e maximă.
Trebuia să faceți o „Contestație fiscală”, precum Păstorel Teodoreanu:
„N-am venit că am venit,
Am venit că n-am venit!”
Soțul meu a primit o înștiințare oficială la … tineti-va de scaune … adresa bunicii lui. Unde el nu a locuit VREODATA deci nu se pune problema de date neactualizate.
Deși toți suntem în criză de timp, soluția e să ripostăm. Sesizare scrisă la conducătorul instituției, audiență, o notă în registrul de observații și reclamații unde au așa ceva.
Zic că asta e soluția pentru că a funcționat pentru mine. Funcționarii se comportă așa și pentru că nu există consecințe.
Comentariu beton!16
Posta Romana ,ca institutie se pune ? Eu am card de compensare energie,si trebuie sa merg la ei cu : copie factura( 3,4,5 pagini),copie buletin,copie card. Nu va spun cat de acre sant doamnele de la ghiseu !
Cateva luni mi-a functionat bine aplicatia postei,dar la un moment dat,nu am mai putut sa o folosesc. Nici alta nu pot instala,ca exista deja utilizatorul ! Cand am intrebat daca ma pot ajuta angajatii postei,au ridicat din umeri,ca ei nu sant platiti pentru asta !
Acrituri de gen sant peste tot in administratie si atata timp cat sant angajati pe „pile si relatii” ,au impresia ca-s cel putin Dumnezeu pe pamant !
Comentariu beton!20
Poșta Română e deasupra … o fac special ca să nu mai folosești cardul , de aceea îți pune și bețe în roate
De departe cele mai acre acrituri sunt la poștă. Plus stampila aia care pocnește ca un ciocan pneumatic tot timpul. Nu știu ce au atâta de stampilat, dar poate sunt înnebunite de zgomot si de aia se acresc într-una.
Angajatele de la posta sunt acrite și de faptul ca lucrează pe salariul minim, în niste conditii mizerabile, cu niste calculatoare si imprimante din 1900 toamna, in timp ce compania are enspe mii de șefi, șefwti, șefuletzi cu cohorta fiecaruia de băgători în seama pe salarii corespunzătoare. Ștampiloaiele alea din fier îs pe inventar din 1960, și nu se casează decât dacă se dezmembrează. Și fiind model rusesc, puțin probabil sa se întâmple curând asta.
Firma la care lucrez are contract cu serviciul Prioripost doar datorita faptului ca am avut răbdare 3 luni sa semneze contractul. Atât a durat sa se adune 8 (opt) semnături din partea Poștei. Ca si curieri au 3 oameni pe tot orașul, care aleargă de dimineață până seară, și uneori mai trimit câte unul și pe Tulcea, ca „NU SUNT OAMENI „
Urasc oamenii care au impresia ca datorita locului lor de munca „strategic” sunt niste persoane importante si ca fara ei nu faci nimic. Si intradevar trebuie sa te milogesti la propriu, sa te rogi de ei sa te ajute pentru ceva ce ei sunt de fapt platiti sa faca. Tot ei iti dau impresia ca ti-au facut un serviciu😑.
Comentariu beton!14
Power is power!
Caracterul unui om iese in evidență când ajunge într-o poziție de putere. Când depinde de el să se întâmple orice ai nevoie. Chiar dacă scrie în fișa postului.
Am descoperit-o pe Mara de pe blogul tău, o urmăresc ce scrie și mi se pare a fi o persoană cu extrem de mult bun simț. Sunt convinsă că situația a fost mult mai gravă și Mara chiar și acum a evitat să descrie amănunțit ce s-a întâmplat. A fost evazivă tot din prea mult bun simț.
Eu cred că trebuie să ripostăm de fiecare dată. Și să cerem să vorbim cu superiorii acestor persoane care uită ce atribuții au. Doar așa se schimbă ceva. Doar așa revenim la normalitate.
Eu una așa fac. Am drepturi. Și mă lupt cu oricine pentru ele.
Comentariu beton!18
Ce mă enervează pe mine este faptul că au uitat toate opțiunile de a lucra cu publicul pe care le-au folosit în pandemie! La casa de pensii trebuie să mergi personal, în pandemie s-a putut prin email și telefon! La fel la ANAF, primărie …
Comentariu beton!21
Nu au uitat, reglementarea care le permitea sa faca asta a fost emisa pentru perioada starii de urgenta/alerta. A incetat starea, reglementarea nu mai poate fi aplicata.
Ar trebui un cineva istet sa reglementeze si in vremurile „normale” posibilitatea.
Din pacate, unele institutii nu aveau nici macar o adresa de mail de contact pana la pandemie.
Da, tot mai multi oameni au devenit acri si nervosi. Este valabil si pentru cei care solicita ceva si pentru cei care ar trebui sa ii ajute sa obtina acel ceva.
Te inteleg perfect..si eu am avut o problema similara.
După cum și la scoala erau elevi de 4 și elevi de 10, și în diverse instituții de stat sau firme private exista salariați de 10 și salariați de 4. Depinde de noroc peste cine dai… am pățit și eu cu mama la casa de pensii. Tot la audienta la director am ajuns pana la urma (e ceva mai complicat care necesita corespondenta între instituții din ue)
Depinde mult de ce ai nevoie și cine te poate ajuta.Dacă la comisia pentru incapacitate de muncă am găsit o doamnă,medicul care evaluează persoana,apoi la pensii … parcă sunt făcuți să te încurce in loc să-ți dea drepturile cuvenite prin lege.Odată mi-a spus una de la ghișeu (care e acolo de pe vremea lui Pazvante,in 2010 am găsit-o pe același loc) că ea nu poate nimic fără cuponul de pensie.. . Nu zău, tanti, atunci de ce mai avem un CNP unic,de ce avem nume diferite, adresă de domiciliu,etc?a intrat sub ghișeu jumate când am luat-o nițel pe sus.De ce avem internet și calculatoare,ca să ne închinăm la ele ca la moaște?
Comentariu beton!12
Interacțiunea cu statul e groaznică. Eu am sunat pentru cununie civilă. După multiple apeluri, a răspuns cineva, și atunci, agitată că îi puneam întrebări. Și tot nu am aflat unde pot plăti online taxa de oficiere și de emitere certificat, va trebui să mă duc personal. E dezastruos, bătaie de joc pe banii noștri.
Eeee, daca v-as povesti toate prin cate am trecut din 1 iulie de cand m-am repatriat si pana acum as scrie un roman! Numai una sa va zic, ca e de poveste: Mers la Directia de Sanatate- Galati pentru obtinerea cardului.
-„Nu se mai fabrica de 4 ani dar stati ca va bag in sistem si e in regula!”…dupa 20 de minute de stat in fata ghiseului ” -gata, puteti merge la medicul de familie ca sunteti in sistem!”
O saptamana de cautat medic de familie, umblat din cabinet in cabinet, ca toti erau ful si nu mai primeau, gasim o doctorita care ne-a acceptat ; dat buletine pentru inregistrare si…”-Nu figurati in sistem ca asigurati!”
Ne intoarcem la DSP si punem politicos intrebarea : de ce ne-au spus ca suntem daca nu suntem?
-„aaaaaaaaaa, dar trebuia sa faceti o cerere intai, ca sa va stearga din sistem ca „cetatean roman cu domiciliul in strainatate”….Facem noi cererea si ne asigura-„daca nu azi, maine dimineata cel tarziu sunteti in sistem!!!”
Asteptam, totusi, neincrezatori, 4 zile apoi ne intoarcem la DSP ca sa ne asigure ca s-a rezolvat: -” aaaaa, nuuu, trebuia sa depuneti si o copie dupa buletin odata cu cererea”….
Vedeti cat am scris aici? cam de 10 ori mai mare e lista cu ce le-a „urat” sotul din dotare! 🙂
Comentariu beton!24
Intrebare: de ce la schimbare carte identitate se cere certificat nastere, original si copie? Repet: schimbare! Inteleg, act proprietate (poate m-am mutat sau nu mai vrea mamtica sa ma tina), casatorie (nici asta nu inteleg de ce, dar…), DAR certificat nastere original si copie?
Pentru că-s cretini. Și pentru că nu există o evidență informatică.
@JT, ba exista evidență, dar nu știu s-o acceseze🤣🤣🤣
Pentru ca exista un ordin care specifica musai actele alea, altfel nu se poate emite CI.
Patit fix acelasi lucru cu CI schimbat dupa 1 luna si jumatate.
Am intrebat, ca nu intelegeam, doar nu se intamplase nicio minune in luna aia, iar doamna de la ghiseu mi-a spus ca asa e reglementarea legala, fara toate actele nu se poate emite. Cred ca le si incarcau undeva in sistem. Nu sunt toate incarcate, sa fie bifa, nu pot face CI….
Am lucrat contractual extern, timp de 1 an, la o instituie de stat relativ moderna, as zice. Un an din 5 cat era contractul de munca pt ca mi-am dat demisia, ramaneam interzisa zilnic la locul ala de munca. Nu vreti sa stiti ce rahaturi de documente trebuia sa cerem oamenilor ca asa zice nu stiu ce ordin, regulament sau pt „noi asa am facut mereu si niciodata nu ne-a zis auditul ca nu e bine”. Si daca nu le aveai, dadeai cu subsemnatul pana tampeai, si mai dadeai cu subsemnatul si la auditurile care se faceau. Am scris de multe ori referate/explicatii, ca, spre exemplu, mi se parea absurd sa cer adeverinta de la facultate unui student, in conditiile in care acelasi student deja avea la dosar un contract de studii semnat cu facultatea. Deci pe langa contract, era nevoie si de „Adeverinta de student”. Dupa n referate si explicatii si mustruluit ca numai eu nu fac asa cum fac ceilalti colegi, am inceput sa cer si eu, pt ca deja efectiv eram satula de note scrise de ce fac intr-un fel si nu in altul. In plus, multi dintre functionarii publici sunt ff reticenti la schimbare, mereu imi spuneau: du-te la tine in privat si fa asa, ca la noi ani de zile a functionat treaba foarte bine cum facem noi. Cate mi-au mai putut auzi urechile acolo…
Ați observat că și ghișeele sunt făcute în așa fel încât efectiv să te căciulești? Un geam mare, mare, mare cu o deschizătură mică, mică, mică. Trebuie să te apleci. E umilitor.
Comentariu beton!17
Pentru ca geamul este necesar sa ofere o protectie fizica si sanitara persoanei de la ghiseu.
(1) A fost recent o pandemie de Covid – virus transmis prin aer – principalul motiv pentru care fanta nu e in dreptul gurii.
(2) Ati fi surprinsa cati oameni incalca regulile bunului simt si trec la gesturi fizice cu functionarii de la ghiseu. „fizice” nu inseamna violenta care e rara, dar nu exclusa, ci „da-mi sa vad, ca stiu eu mai bine!”. Sau „da-mi actele celui de dinainte, ca sa vad ce a facut!”
In mod normal, nu trebuie sa te apleci, sunetul se propaga bine la distante asa mici si prin fante.
Asa e. Te caciulesti. Indiferent de ce ai nevoie de acolo…
Eu tocmai m-am trezit cu o decizie de impunere din oficiu pentru o inchiriere, din 2017, care era si declarata si pentru care si platisem. Deci cineva, acolo sus, un gibon, nu a avut bunul simt sa verifice si m-am trezit practic cu venitul dublat (am avut un singur contract de inchiriere, un singur venit, pe care l-am declarat integral), nu conteaza, acum trebuie sa ma lupt cu ei, sa fac contestatie, ca de, am muuuuuuuuuuuult „timp liber” la dispozitie, dar altfel o sa ma trezesc ca o sa-mi salte bani din cont pentru plata acestui mirobolant impozit inventat. Nu am cuvinte ce sentimente de furie ma incearca de cate ori ma duc pe la Adm. Financiara si interactionez cu cetatenii de acolo… Daca o sa devin criminala intr-o zi, acolo incep sau de-acolo mi se trage, de la slujbasii de la stat. N-are sens sa mentionez ca sunt in cunostinta de cauza cu privire la ce inseamna o declaratie de venit, calcule aferente si tot asa. Dar daca ar pati aceasta chestiune un om care nu are legatura si habar de asta??!? Dar care a vrut sa fie corect si si-a declarat contractul de inchiriere la Fisc????
Comentariu beton!12
„Noi încă ne mirăm când primim ajutor într-o instituție publică, suntem dați pe spate dacă ni se răspunde la telefon, dacă se oferă cineva să facă o copie în loc să fim trimiși înapoi, acasă, să luăm un dosar cu șină.”
Asa simt si eu, ca daca interactiunea se soldeaza cu normalitate sau mai bizar, cu bunavointa, e ceva absolut iesit din comun si merita „premiu cu coronita”.
De multi ani interactiunile mele cu sistemul pe tot felul de paliere (anaf, dvbl, rar, drpciv, etc) se desfasoara 99% online. Pe langa demersuri de rutina, eu obisnuiesc sa solicit chestii care nu exista in lista de „livrabile” standard pe site. Vreau sa zic ca in majoritatea datilor am primit fix ce am cerut si in termen rezonabil.
Alteori, cand am primit tarziu sau procedura era o tampenie cu motz le-am scris ce am nevoie, de ce site ul nu ma ajuta si ce ma astept de la ei. Din nou, am primit raspunsuri pozitive de la (aproape mereu!) directorul serviciului cu scuze ca asa e procedura, ca sunt aglomerati, ca sistemul da rateuri, etc dar ca au un plan de rectificare si cum se asteapta ca planul sa aiba efect pozitiv, etc alaturi de lucrarea pe care le-o solicitasem! Mindboggling, I know!
Interactiunile pozitive in special cu anaf si dvbl. Interactiunile unde e clar ca sistemul are probleme structurale dar in plus este populat cu prosti, indiferenti si puturosi sunt drpciv si rar. Acolo e mai simplu cu prezenta fizica la ghiseu (descoperi ca multi sunt amabili si eficienti) iar sistemul de programari functioneaza bine dar nu sunt pregatiti sa functioneze online.
Cred ca lucrurile s-au schimbat si continua sa se schimbe in bine insa nu exista o abordare unitara a automatizarii interactiunii cu statul iar uneori legislatia si procedurile sunt asa de anacronice incat nu suporta un sistem automatizat care sa functioneze 100% fara interactiune umana. (stiu pt ca unii in raspunsuri mi-au explicat cu detalii ce nu functioneaza si ce le-ar trebui ca sa repare; daca lucrurile astea ar merge spre Min Digitalizarii -parca exista asa ceva- poate ca lucrurile s-ar rezolva mai repede si unitar dar probabil isi iubesc mai mult scaunele).
Eu v-as sugera o alta abordare. Renuntati la gandul „Ceva ce ți se cuvine, de altfel, că oamenii de acolo sunt plătiți din taxele noastre … .” „Mi se cuvine” e cuvantul cheie.
D-voastra platiti taxele in statului in schimbul unor servicii. Statul, ca si entitate abstracta va este dator cu servicii. Oamenii aia sunt datori sa isi respecte contractul de munca si fisa postului, nu va sunt datori dumneavoastra. Daca vreti o paralela, de ce v-ar fi datori oamenii care lucreaza intr-o reprezentanta Renault? Ca la urma urmelor si ei traiesc din banii obtinuti pe masini, dati de noi cumparatorii? Sau incercati sa intrati cu atitudinea asta in sediul BCR explicand pazei ca va sunt datori pentru ca principalul client al lui BCR este statul….
Sau si mai bine, incercati aceeasi atitudine de „mi se cuvine” cu un notar. Ala chiar e pe banii dumneavoastra!
Incercati sa va puneti in pielea celor care lucreaza la ghiseu. Ei sunt obligati (asta vrem nu?) sa functioneze in cadrul legal si sa nu isi depaseasca atributiile. Putem vedea aici cati oameni le cer, cu scandal, sa ii ajute, chiar daca o fac prin depasirea atributiilor. Cat de atractiva vi s-ar parea o slujba in care in fiecare zi cineva v-ar face scandal ca refuzati sa va depasiti atributiile? Odata ce am inteles asta cu atractivitatea muncii, hai sa ne punem intrebarea daca oamenii foarte capabili vor accepta sa o faca? Cine ramane la ghiseu?
Incercati sa ii intelegeti, sa ii tratati cu respect, nu cu caciuleala, incercati sa aflati care este motivul pentru care ce vreti nu se poate si veti vedea ca lucrurile merg mai bine.
Continuati sa ii vedeti ca pe niste servitori si foarte probabil ca veti umilit frecvent! Ca doar la razboi … totul e permis!
Comentariu beton!13
Faci apologia unor angajați de multe ori incompetenți, răuvoitori, fără nici o urmă de maniere și respect, care au ocupat postul pe sistem PCR in baza unora șefi puși in funcție pe motive politice, din nou PCR.
Chiar dacă ii tratezi frumos tot te trimit să faci N drumuri degeaba și să vii cu X copii tot degeaba, pentru că ei nu sunt in stare să lucreze cu calculatorul si nici cu capul din dotare.
De aici și răutatea și aerele de tot felul.
Un exemplu. Mie mi s-a tergiversat o săptămână eliberarea unei adeverințe simple, fără nici un motiv. Nici unul. Nada. De abia când am spus că fac reclamație s-a rezolvat in 10 minute.
1. Statul român e cel mai imbecil colector de taxe și impozite din România.
2. Statul român are drept angajați, în 90% din cazuri, angajați pe criterii politice care sunt incompetenți în domeniul lor.
3. Statul român are cel mai mare număr de plimbători de hârtii degeaba din întreaga Europă.
Să ne aducem aminte că Bolojan a dat afară 30% din personalul primăriei Oradea ș-apoi 30% din personalul CJ Bihor. Ăia 30% efectiv plimbau hârtii dintr-un birou într-altu’ și au fost angajați strict pe criterii politice.
4. Dacă s-ar informatiza cum trebuie sistemul administrativ din România ar avea nevoie de max. 100mii angajați la nivel de țară, nu 1,2 milioane cât are acum.
@Seladon: Este opinia dumneavoastra. O perspectiva diferita este: in Romania au fost semnificativ de multe schimbari de putere intre stanga si dreapta. Chiar credeti ca toate partidele au un bazin de angajabili la stat suficient de mare ca sa populeze tot aparatul de stat? Sau ca la o schimbare de putere, noua putere va accepta usor oamenii celulalti partid? Partea cu PCR-ul e usor de demontat. Cine avea cel putin 25 de ani 1989 (ca sa fie format in mediul comunist), acum are minim 59. Nu sunt asa de multi sexagenari la ghiseu.
@Seladon: daca detaliati ce era in adeverinta putem judeca cu toti daca era usor sau greu.
@John temple : „Daca s-ar informatiza” . Nu o sa se intample prea curand. Stiu, uni vor zice ca nu se vrea ca isi pierd locul de munca. Altceva este o piedica mult mai mare mare: cine sa o faca? Statul are niste standarde de cost, care, la IT sunt mult, mult mai mici decat cele de pe piata libera de IT. In anumite domenii s-au facut achiziti, dar apoi nu se gasesc angajati, la salariile de la stat, capabili sa faca maintenanta la un sistem atat de complex.
In ce priveste reducere cu 30% a lui Bolojon, eu va sugerez respectuos sa va uitati cu atentie la detalii: cati functionari au fost cu adevarat dati afara? de la ce servicii? ce s-a intamplat cu serviciile respective? care e opinia localnicilor despre aceste corectii? Incercati sa obtineti informatiile astea din surse de prim ordin (evitati presa centrala, mai ales de o anumita culoare politica).
@ Opinie contra. Eu mi-am format părerea mea in urma unor experiențe cât se poate de reale, trăite de mine. Tu vii cu niște considerente teoretice care fac apologia incompetenților și, ceea ce e și mai rău, încerci, fără succes, să arunci vina pentru nesimțire și incompetență pe cei care solicită un serviciu la care au dreptul. Vezi doamne, n-au fost suficienți de respectuosi.
Genul ăsta de comentarii și mentalitatea aferentă sunt absolut mizerabile, asta e exact părerea mea despre ce ai scris aici.
Altceva. Ce anume adeverință am cerut eu nu o să lămurească nimic pentru că a fost scoasă imediat ce am anunțat că reclam. Deci se putea foarte bine! Cred că asta dovedește exact ce logică ai tu și mai ales ce interese ai. Se vede de la distanță.
Cred ca ați vrut sa spuneți numar de înregistrare:) Asta e mereu o cerere dureroasă pe partea cealaltă.
Eu prin prisma meseriei am deseori contact cu funcționarii de la diverse instituții. Și din experiența va spun ca 80-90% din interacțiuni sunt plăcute sau cel puțin neutre. Contează mult și atitudinea cu care te duci la ghișeu. Credeți-ma, când te-ai dus cu un zâmbet deja ești foarte câștigat. Un zâmbet, o atitudine degajată, uneori o glumița sau ceva small talk, de cele mai multe ori totul e foarte ok si nu mi se pare ceva neplacut. Sigur ca nu se întâmpla in 100% din cazuri, mai dai de acrituri irecuperabile, sau poate si omul ăla are in ziua aia niște probleme serioase… dar de regula, comportamentul funcționarului e cumva in oglinda cu al meu.
Minte multă nu se cere, prost să fii, să ai putere…
Băi, nu știu dacă este elocvent exemplul meu dar io tot povestesc.
Am fost cu soția la spitalul județean Deva pentru o operație programată, spital nou renovat cu lifturi, totul giugiuc, relativ pustiu. Aveau două ghișee de internări și la primul asistenta băga ceva la maț așa că a mers la al doilea. În 10 minute a avut toate formele făcute cu recomandarea:
– Mergeți la vestiar, tot înainte și prima la dreapta.
Am fost acolo după 4 zile și m-am întîlnit cu nevastămea în parcarea spitalului care mi-a zis:
– Hai să vezi ce este acum la Internări.
Băi nene, erau acolo cel puțin 20 de oameni cu diferite nevoi și nervoși.
Habarnam și nu am nicio explicație cum de în urmă cu 4 zile era pustiu acolo și după 4 zile au dat buluc.
Ce mi se pare ca scapa foarte multa lume de pe aici din vedere este ca majoritatea cetatenilor care formeaza clientela acestor institutii sunt fie imbecili, fie analfabeti complet, fie analfabeti functional, fie o combinatie din toate astea. Asta e Romania reala.
Pe blogul asta (si pe altele din aceeasi liga) suntem o bula nereprezentativa pentru majoritatea populatiei.
Ei, ganditi-va ca, buni sau rai, oamenii din acele institutii au de-a face zilnic cu…Romania reala dezlantuita.
Ca probabil au sefi idioti care raporteaza mai sus ca lucrurile merg brici dar informatizarea de facto nu prea functioneaza asa ca ei pe langa munca de ghiseu au de rezolvat ad labam, din greu, toate „lucrarile automatizate”. Iar forta de munca se imparte in 50% PCRisti care nu habar n-au meserie si nu dau pe la job si 50% fraierii care „scapa turma” si baga si birou si ghiseu si munca pentru doi.
Asa ca prima reactie a unui astfel de functionar cand vede o fata indarjita de partea cealalta a geamului este: hopa, alt imbecil, garda sus!
De regula dupa primele secunde cand realizeaza ca are de-a face cu un om normal, in majoritatea cazurilor functionarul lasa garda jos si redevine om. Ce zice Livia aici mi s-a intamplat si mie extrem de des pe vremea cand mergeam la ghiseu.
Acum, reducand 99% interactiunea fizica si folosind majoritar platformele online eficacitatea dar si calitatea interactiunilor mele cu aceste institutii a crescut exponential.
Probabil functionarii care lucreaza prin intermediul platformei au scapat de interactiunea cu imbecilii si astfel productivitatea si starea de spirit li s-au imbunatatit substantial, astfel beneficiind si contribuabilul.
Asa ca da, conteaza fatza, atitudinea si discursul care te…scot din multime. 😄
Nu servil sau caciuleala ci clar, succint si amabil, pornind de la premisa ca nimeni n-are ceva personal cu noi, ca sistemele care proceseaza informatia sunt cum sunt, ca erorile umane sunt inevitabile si scuzabile, ca nu exista comunicare eficienta intre diversele servicii si ca o atitudine constructiva e mai susceptibila sa rezolve problema decat o atitudine gen „mi se cuvine” care sincer si realist, nu are baza reala in Romania pe care o stim cu totii.
Recomandarea mea este sa treceti la interactiune digitala cat de mult posibil.
Aceste practici se transmit mai departe, nu o să uit când acuma ceva ani o domnișoară tânără la pașapoarte ne preia cu un minut-două mai devreme și cum doamna de lângă ea, ajunsă la o anumită vârstă, incepe să o certe că de ce ne-a chemat că încă nu este 08.30 etc
😱
In Primaria Brasov e plin de jeguri.