Mă gândeam la o chestie pe drumul ăsta către Grecia și înapoi.
În majoritatea topurilor vizavi de nivelul de trai și lucruri conexe nivelului de trai, bulgarii sunt sub noi. Practic, ei ne salvează, dacă nu erau bulgarii am fi fost mândrii deținători ai ultimului loc în toate topurile.
Dar nu ai nevoie de topuri ca să-ți dai seama că vorbim despre o țară mai săracă decât România. E suficient să treci cu mașina o singură dată prin câteva orașe bulgărești ca să înțelegi.
Toate arată mult mai nasol decât ale noastre. Vezi mult mai multe clădiri în paragină, vezi oameni îmbrăcați și mai sărăcăcios, vezi magazine din alea făcute în garaje, unde găsești de la săpun de casă până la rochițe de nailon.
Pe scurt, noi, care știm extrem de bine ce înseamnă sărăcia și cum arată ea, ne dăm seama extrem de rapid când dăm de unii mai săraci decât noi. Pe sistemul „uite că se poate și mai rău” aproape că ne bucurăm, știți vestita poveste cu capra vecinului.
Cu toate astea, în ciuda acestei sărăcii evidente, în ciuda nivelului de trai sub al nostru, în ciuda tuturor topurilor, oamenii ăștia au fost în stare să construiască autostrăzi și tuneluri. Dacă ați mers vreodată în Grecia, pe ruta Sofia – Salonic, atunci știți cu siguranță că se trece prin cel puțin 6-7 tuneluri care arată exact cum vezi prin țările cu apă caldă.
Nici măcar nu reușesc să-mi dau seama dacă în România am mai trecut prin vreun tunel, în afară de ăla de pe Transfăgărașan (nici n-are 50 de ani de când e construit) și flinticul ăla de tunel de pe A1, de undeva de pe lângă Sibiu. În rest, zici că suntem blestemați să se dărâme munții peste noi dacă încercăm cumva să-i găurim cu vreun tunel.
Hai să vă mai dau un exemplu. În anul 2005 am ajuns pentru prima oară în Bulgaria și tot atunci pe șoseaua de centură a Sofiei. Mă rog, pe ceea ce ar fi trebuit să fie centura Sofiei. Care la ora aia era doar un drum făcut din plăci, doar pe alocuri avea două benzi, spart, plin de gropi și vai mama lui. Despre haosul și aglomerația care domneau acolo nici nu mai are rost să vă spun.
Cu multe emoții și mult timp pierdut am trecut pe-acolo. Știu că la întoarcere am căutat altă rută, doar ca să nu mai fiu nevoit sa trec o dată pe centura Sofiei.
Asta se întâmpla în 2005, da? Să vă spun cum arată acum șoseaua de centură? Să vă spun că treci de Sofia pe o autostradă modernă care în 2005 părea ceva de domeniul fantasticului?
Bulgarii ăștia cum au fost în stare, prieteni, să facă, cu toată sărăcia despre care vorbeam mai sus? Sau sărăcia lor e mai cu moț decât sărăcia noastră?
P.S. Vă rog să rețineți că n-am scris niciun cuvânt despre litoralul bulgăresc și stațiuni, că nu vreau să mă duc cu discuția într-o zonă în care bulgarii fac pipilică pe mărețele noastre realizări inexistente.
N-am fost niciodată în Bulgaria, dar am citit multe lucruri pozitive. Din păcate nu am un răspuns la întrebarea ta..
P.S. am fost și eu o dată prima..avantajele de a începe lucrul la 07:30 în noua secție 😁
Comentariu beton!24
Cum te-ai acomodat cu Bucureștiul?
Destul de bine. Dar mă învârt predominant în jurul „cozii” (Fundeni-Colentina), așa că n-apuc să mă enervez de trafic sau altele 🙃
Politicienilor bulgari li se rupe mai mult de noi și mai puțin de ai lor. Exact ca ai noștri, cărora li se rupe mai mult de noi, și mai puțin de parandărăturile lor.
Comentariu beton!21
„Sunt interese mari la mijloc”. :))
Cred că cer șpagă mai mică și sunt un pic mai serioși decât noi.
Comentariu beton!14
Anticipez cum ar zice un nostalgic:
N-ați fost pe ruta Turnu Severin-Lugoj să vedeți tuneluri construite de Ceaușescu-„nostalgic comunist”:))))
Comentariu beton!11
Sunt tuneluri pe ruta asta 🙄?
Noi avem deja tunelurile dacice…tre’ să tragă becuri și să vezi ce-i dă lumea!
Ochiul care plânge spune că…nu vrem ! Ăsta e singurul răspuns.
Comentariu beton!49
Mai e un tunel pe ruta Focșani-Târgu Secuiesc. 🙂 Bine, tunel e mult spus, da’ e ceva.
Deși condusul pe la ei mi se pare un coșmar, iar ruta mea nu prea avea treabă cu autostrăzile, nu pot să nu apreciez faptul că nu eram nevoit să trec prin zeci de sate și sătuce. Nu că n-ar fi, dar mi se pare că drumurile lor cam ocolesc, acolo unde se poate, așezările.
La ce ai întrebat tu, probabil că au fost puțin mai serioși decât noi. La fel ca la faza cu litoralul.
Și nici cu porturile nu stau rău.
La ei s-a putut exact cum s-a putut în Serbia si Macedonia, care nici măcar nu-s în UE, deci canci foduri europene.
Comentariu beton!18
Sau Croatia – imi aduc aminte, prin 2008, cand am vazut autostrada Zagreb-Dubrovnik. Pe vremea aia era cam 90% finalizata, cam 4-500 km, inca mai lucrau pe la capete/conexiuni/detalii.
Avea taxa, ce-i drept, dar era fix-fix ca in Italia. Am ajuns din Dubrovnik in Zagreb in 3-4 ore mergand constant cu 140-150 km/h.
Anul asta am vazut, din nou, autostrada care pleaca de la Salonic spre vest … ce sa vorbim despre succesiune viaduct/tunel pe niste zeci (sute?) de km.
Comentariu beton!16
ca să fim exacți, serbia a primit o căciulă de bani europeni pentru autostrada care vine de la sofia la belgrad; da’ măcar au făcut!
în ceea ce-i privește pe bulgari, văd cu ochii mei, că mă plimb pe la ei de vreo 7-8 ani, bisăptămînal; dacă înainte mă enervau polonezii (btw, ăștia n-au pic de piatră pe la ei p’acolo! construiesc pe nisip!?), acum a venit vremea bulgăroilor cu ceafa groasă să mă inerveze;
exemplu: centura ocolitoare a municipiului Gabrovo! 7-10-15? km de drum, un viaductoi și un tunel! cîțiva ani; scopul? turistic, ăvcors! de la veliko tîrnovo spre kazanlak-stara zagora există 2 drumuri: unul prin Ghiurcovo (de unde se face stînga spre turcia, drum foarte tranzitat de camioane, și ăsta de care vorbesc eu, prin Gabrovo; pe care l-au modernizat pentru sub 7,5 tone, tocmai pentru a oferi o alternativă turiștilor; și care turiști sunt astfel îndemnați (ca oile prin strungă) să treacă prin pasul Șipca (uneori închis iarna); că priveliștea e supermișto; mai o cafea/masă la restaurantele 2-3 de pe vîrf; poate o vizită și la monstruozitatea aia de clădire în formă de OZN unde-și ținea Partidul ziua de naștere (pun pariu că au un plan și pentru aia); pentru OZN dați un google după UFO bulgaria Buzdujha…
Comentariu beton!26
@costicăm, îți astpetam comentariul, să știi. Tu și @Andreea sunteți specialiștii în Bulgaria de pe aici.
@MV: și avem păreri similare, ceea ce înseamnă că nu sunt foarte subiectivă în privința experiențelor 🙂
n-aș spune specialist, ci doar un observator oarecare; nici măcar „fin”, că kilogramele mele urlă altceva…🤣
ce constat în mica lume de lemnari în care mă învîrt este o oarecare seriozitate față de muncă; da, ok, managementul este deseori haotic; patronatul, de cele mai multe ori nu au un plan de biznis; oamenii, în schimb, cei care efectiv lucrează cu pălmili, mi se par serioși;
altceva, specialiștii cu care am intrat în contact (middle age), par că știu meserie; aici am un exemplu grăitor;
utilajele pe care le deservesc sculele mele au nevoie de fundație de beton; nu complicat, da’ ceva de 10-12 metri lungime cu 2-3 lățime (plus o groapă ), care tre’ să iasă „ață”, ca să nu consumi betoane și mortare f scumpe atunci cînd montezi o cale de rulare destinată a suporta citeva tone bune aflate într-o mișcare rectilinie cu viteze de 3-4-6 m/s;
și mă duc cu inginerul care urma să facă montajul (român superprofi pe meserie, da’ neserioooos; btw, știți și voi dintr-ăștia care pot face mii de euro cu o șurubelniță da’ mint de îngheață apele? „vin mîine, săpt. viitoare, joi; precis joi!”), să verifice fundația; și se cheamă inginerul bulgar care făcuse lucrarea, cu planșele; vine bulgarul și aduce un A3 (ăsta e dublul lui A4, nu?);
– aaaa, nu schița asta! planurile! cearșafurile alea mari, cu detalii!
– niama! asta e tot ce am! după asta am lucrat…
face omu’ meu niște ochi mari, zice „ok” și se apucă de măsurat; doar că făcea poză la planșă, parțial, cu telefonul și o mărea apoi ca să citească cotele; termină de măsurat, se scarpină în cap;
– ce e? întreb io
– mai măsor o dată!
și mai măsoară o dată…
– băi, lucrez de 20 de ani în domeniu, da’ așa ceva am văzut doar în germania! e la MI LI ME TRU! MILIMETRU, înțelegi? și a lucrat după un A3!?
și după aia îmi zice de o mare firmă de la el de acasă, cu zeci de ingineri, cu sute de oameni (fac construcții civile și industriale, da’ n-o să le dau numele, că n-am dovezi și nu vreau procese), care au refăcut o fundație de genul acesta de treifachingori!
Comentariu beton!19
Serbia și Muntenegru (nu știu de Macedonia) au construit mult prin investitori chinezi, cărora acum le cam sunt datori vânduți. Și speră ca UE să i scape de aceste datorii. De aceea sunt mereu cu un picior în luntrea Orientului și cu unul în cea a Occidentului. Plus mentalitatea care mai mult îi trage spre răsărit.
In 1980 am fost la Sofia într-o excursie organizată de liceu/ministerul educației pentru rezultate excelente la un concurs ceva, Sofia era luminată ca în filme, magazinele pline cu încălțăminte de piele absolut incredibile (cam ce vedeam prin Neckermann) dar drumul până acolo a fost ca o întoarcere în epoca de piatră: satele sau orășelele prin care trecea șoseaua erau și atunci atât de sărăcăcioase încât nu credeam că sunt locuite, nu mai spun de iluminat 🥺 aceeași senzație de întoarcere în timp am avut de câte ori am trecut prin Bulgaria cu diverse ocazii. Despre șosele este altă discuție, aici ne dau clasă clar. Și la bun simț oamenii obișnuiți.
Comentariu beton!21
Știi cum face un om când o ia de la lingură și furculiță,cum se zice in popor?face economie,și nu la mâncare,cât la cheltuieli care nu se impun.Nu-si ia telefon de 1000€,se descurca și cu unul de 800 de lei;nu găsesc în discuție decât un singur vinovat,și anume conducerea țării prin politica lor .La ei au dezvoltat ce aveau deja,la noi nu,la noi șeful trebuie să meargă în ultima fiță de mașină ca să îi stea koaiele bine când rezolvă problemele țării,zice-se.De-aia și atrag turiști în Bulgaria, că au dezvoltat/reparat/construit unde și ce se putea mai bine.La noi nu se repară 1m de stradă fără 10 comisii,cu 10 rânduri de pripași .Mai mult decât atât,orice dezvoltare incepe prin a nu te îndatora,fii dator 1000 de lei dacă știi că o poți returna fără dobândă.E multe,cum s-ar spune .
Comentariu beton!35
@Monica1: în 2007, după intrarea României în UE, aceasta a oferit o sumă considerabilă NERAMBURSABILĂ României cu condiția să vadă și ei finalizarea lucrărilor în termenul impus și facturile pe bune.
Drept răspuns, mărețul guvern român i-a dat cu tifla și a topit €451 milioane pe nimic.
Încă aștept cele 8 spitale regionale cu 1000 paturi fiecare promise de pesede în 2008 alături de muistu’ de Arafat. 🤬🤬🤬
Comentariu beton!50
Da pun pariu ca noi ii batem pe toti la studii de fezabilitate!!
Comentariu beton!143
@Irinoush, priceless, comentariul zilei… 😂😂😂
Comentariu beton!14
Studii care expira si trebuiesc facute altele !!!
Și eu cred că sunt mai săraci ca noi. Însă cred că tocmai șansa ca turismul să îi scoată la liman i-a făcut să investească în infrastructură și horeca. Și cred că, pe lângă inevitabilii politicieni nesătui, au avut noroc să aibă prin guvern sau parlament și oameni cu viziune și chef de muncă.
Comentariu beton!11
Chestia e c-au investit în infrastructură și pe drumuri care duc către turismul altora, gen Grecia.
Noi am fost doar spre litoral și mi s-au părut drumuri decente. Pe de altă parte, chiar dacă turiștii tranzitează Bulgaria spre Grecia sau altă destinație, tot mai stau o noapte pe undeva, mai mănâncă, mai alimentează deci ceva câștigă și bulgarii.
Comentariu beton!12
@MV: una din autostrăzile spre Grecia e făcută fix în colaborare cu grecii. Au înțeles că, până ajungi la greci, poate vrei să vizitezi Sandanski (super stațiune balneoclimaterică), poate vrei să mănânci, să dormi, etc etc.
Comentariu beton!14
Nu stiu daca s mai saraci ca noi, sincer… Au moneda stabila, fixata la jumate din Euro…
Sunt mai săraci ca noi, cursul valutar înghețat e acolo ca să îi salveze de falimentul de țară de prin anii ‘90. Însă au mai mult bun simț și își văd mai mult de curtea lor, ceea ce face diferența
Comentariu beton!18
@Andreea, exact. E irelevant cursul valutar de două leva la un euro dacă tu ai salariul 200 de euro. Mă rog, nu le știu salariile, am dat doar un exemplu.
@MV: știi că eu le știu și salariile, și puterea de cumpărare :). Însă în mod clar se ocupă mai mult de ce au de făcut în țara lor, sunt mai puțin aroganți în general și mai relaxați în raport cu ce li se întâmplă zilnic. Am mai vorbit despre asta și anul trecut: șoseaua de centură a Sofiei e făcută și extinsă cu bani europeni, orașul e traversat de o șosea urbană senzațională, au extins linia de metrou până în business park, ca să se ducă corporatiștii cu transportul în comun, parcările din oraș sunt invariabil cu plată etc etc. Vreme de 3 ani m-am tot întrebat același lucru ca și tine: ăștia cum pot, frate??
Comentariu beton!20
Sunt foarte săraci. Știu despre profesori bulgari… capabili, pregătiți , dar cu salarii la mai puțin de jumătate decât cele din România. Dacă nu ar avea a doua slujbă sau o activitate particulară, nu s ar descurca deloc. Mi se pare că au mai multă demnitate, totuși. Sau poate sunt doar resemnați. Când vorbeam cu ei, erau doar triști, nu revoltați.
Când în 1991 e pus un bețiv imbecil pe post de ministru al transporturilor care o urlat în gura mare că România n-are nevoie de autostrăzi, apoi poporu’ cretin îl mai alege și președinte de două ori (10 ani risipiți degeaba în care n-a făcut absolut nimic!), nu știu de ce te mai miri?
P.S. Centura Bucureștiului tot ca un drum sătesc arată sau o evoluat la categoria de drum județean?
Comentariu beton!33
@JT, pe alocuri arată bine, dar per ansamblu e o nenorocire. Oricum, îi zicem „centură” doar așa ca să poarte un nume, pentru că nici în ziua de azi n-au reușit să închidă cercul.
@JT, cum n-a facut nimic? Pai stii cat costa un drum?
A inceput sa adune bani pentru… drumuri, vanzand flota pe1 dolar.
Acu’ cate flote sa ai sa vinzi ca sa ai bani de un drum, cand au costat milioane de euro, tablele alea pe care scria „aici sunt banii d-voastra”. 🙃
Diferenta dintre centurile Sofiei si Bucurestiului eu am vazut-o cam asa: acum 2 saptamani, la intoarcerea din Gr, am trecut pe langa Sofia in 15 minute, practic fara sa imi dau seama ca ar fi fost ceva deosebit iar de la Jilava pana in DN1 (Otopeni) pe o distanta de 20-25 km am facut 1 ora si 40 de minute.
Orice alta discutie e irelevanta.
Si da, aia cu betivul securist e 100% relevanta – Romania, dupa 1990, nu a fost niciodata mai aproape de revenirea la dictatura decat in mandatele turnatorului Petrov. Presedinte, Guvern, Servicii, Media … careul de asi! Toate erau la/controlate de Petrov, daca nici asta nu e dictatura, sincer nu mai stiu care e.
Hai ca pe aia care l-au votat la primul mandat pot, cumva, sa-i inteleg. Dar la al doilea … cum bai asa ceva, daca pierdea mandatul doi si-o lua frontal cu Flota / Mihaileanu / etc si mergea la un stadiu de reconversie profesionala la Beciul Domnesc. Doar ca nu, romanache i-au mai dat imunitate inca 5 ani, fix cat sa se prescrie toate mizeriile facute si sa iasa curat/placut uscat. Sa nu uitam ca individul a luat 8-9% si la ultimele alegeri pentru Primaria Bucurestiului … no comment!
Comentariu beton!14
@Cryptoprocta ferox, ieri, când ne-am întors din Grecia, waze-ul a refuzat să mă bage pe centura Bucureștiului. Mi-a făcut traseul prin oraș, treabă care nu s-a mai întâmplat niciodată, deși eu locuiesc la câteva minute de centură. Îmi dau seama cam ce era acolo la ora 18:00, dacă mi-a făcut traseul prin oraș.
@MV – stiu perfect despre ce e vorba. M-am mutat in zona – la tara, adiacent centurii – acum vreo 15 ani. Alegerea locului in care m-am mutat (dincolo de spatiu/liniste/aer/etc) a tinut de faptul ca vazusem eu in Vest ca lumea sta in suburbii pentru liniste iar suburbiile au iesire la autoastrazi/centuri/conexiuni cu tren/metrou sau alte variante de transport in comun si va fi usor sa ajung la munca, sa duc copilul la gradinita/scoala, etc.
Azi, 15 ani „de dezvoltare” mai tarziu, imi ia 15-20-30 de minute sa ies din satul meu (care e LIPIT de Bucuresti) doar ca sa intru in Bucuresti, in functie de zi/ora/noroc. Radem-glumim dar odata ajuns in Bucuresti imi ia mai putin sa ajung cu copilul la scoala sau direct la munca daca nu duc copilul la scoala decat imi ia sa intru in Bucuresti, Bucurestiul fiind el insusi o mizerie sinistra d.p.d.v trafic/aglomeratie.
Comentariu beton!11
@MV: vai ș-amar! Veți avea și voi centură când a veni Hristos s-o facă.
P.S. Io stau la 3 minute de autostrada A1. La mine-n zonă-i cu 3 benzi pe sens.
Nimeni nu spune celebra replică românească? „Au furat și ai lor, dar au și făcut.” 🙂 Cat urăsc să aud asta…
Comentariu beton!19
e retorică întrebarea? că, altfel, motivele se știu de multă vreme.
Compania de Autostrăzi din Bulgaria a angajat o echipă de ingineri nemți pt coordonarea proiectelor, ca să facă autostrăzi pe bani europeni.
la noi, coordonatorii de proiecte sunt chimiști, agronomi, juriști etc, având o singură competență: sunt membri de partid. ăștia dirijează banii, la noi, după cum cer șefii de partide, prin gura celor numiți politic la Ministerul Transporturilor. și semnează acte adiționale la contractele inițiale, mărind valoarea inițială a lucrărilor cam cu 50%.
nu fac politică. în 2013, Ponta declara că de-aia a venit el la guvernare, ca s-arate el cum se construiesc Comarnic-Brașov, Centura de Sud, Pitești-Craiova… 10 ani mai târziu și nici nu mai știu câți prim-miniștri de-atunci și drumurile alea tot nu-s gata.
acum e lămurit de ce bulgarii au vreo 850 km de autostrăzi & drumuri expres, la un preț de construcție de 3 ori mai mic ca la noi?
Comentariu beton!51
La care se adaugă metroul din Sofia, cu 4 magistrale funcționale și stație în aeroport. Toate făcute din 1998 încoace
Comentariu beton!11
N-au aflat despre combaterea sărăciei cu vouchere.
Fac autostrăzi, tuneluri și turism. Încet, pentru că sunt mai proști ca noi,😉 dar fac!
Noi așteptăm să ne coordoneze Uniunea Europeană și ne rugăm în catedrale imense.
Comentariu beton!18
N-am sa uit toată viata mașina bulgăreasca văzută in Balcic. In fata, avea sigla de Volkswagen si, in spate, de Seat. Bine ca a trecut de doua ori, ca, prima data ma gândeam ca or fi pus aia ceva in bere si doar mi s-a părut.
Am înțeles ca se fac studii intense de fezabilitate pentru autostrada aia Ploiești- Brașov care ar trebui sa aibă vreo 6-7 tuneluri. Stau si eu si ma gândesc: oare in cat timp o sa fie gata? Ca, la noi, la autostrăzi pe teren plat ca-n palma, durează 30 de ani sa facă 50 km de autostrada. Cu 6-7 tuneluri, cred ca-i apuca mileniul următor.
Păi de 33 de ani facem studii de fezabilitate în țara asta. Cred că suntem cei mai buni din Univers pe studii de fezabilitate.
Oare cum ar fi fost daca Romania avea un relief ca Elvetia? Cat ar fi durat studiile de fezabilitate si constructia?
@Libelula: cu un relief ca al Elveției, România ar fi fost încă-n epoca de piatră și s-ar fi deplasat cu măgaru’. Da’ ar fi cântat măgaru’ niște manele de l-ar fi invidiat Shrek ș-al său „donkey!”. 🤷♂️
Sunt 10 tunele pe ruta Ruse->Kulata. Le-am numarat deoarece am fost uimit. Si culmea mai construiesc autostrada ca am vazut cel putin alte 2 tunele in lucru. La noi cand se face un tunel e cu multe inaugurari si pare o minune a lumii. Acolo a parut ca altfel nu se poate. Drumurile nu foarte bune in rest dar se putea circula si era clar ca erau mult mai libere ca cele din Romania.
Anul trecut am facut concediul in Georgia. Nu-mi venea sa cred ca pe o distanta de 250 de km , intre Batumi si Tbilisi, lucrau simultan la autostrada, la cel putin 20 de tuneluri, pe ambele sensuri. Si nu au bani de la UE.
Iar toata populatia Georgiei era de 3,7 milioane de locuitori in 2021.
Comentariu beton!13
Departe de mine să iau apărarea politicienilor noştri dar cred că am găsit o explicaţie la aceleaşi întrebări pentru că am fost pe ruta asta Bucureşti-Sofia-Salonic anul ăsta şi m-am minunat şi eu. Ce tuneluri, viaducte, ce amenajări la staţiile de carburanţi- consolidări de maluri, pereţi de sprijin făcuţi cu gust, eleganţi…., un vis. Şi peisajul în zona aceea de munte e superb….
Explicaţia pe care am găsit-o eu : cînd a fost povestea cu litoralul lor concesionat sau cum o fi fost, de nemţi, care l-au adus la stadiul de mult peste al nostru, cred că tot nemţii au condiţionat sau au ajutat şi la a face rute spre litoral, de la vest la est. Nu ştiu sub ce formă dar le-a ieşit. Nemţii înţeleg că s-au retras de ceva vreme dar autostrăzile şi organizarea de pe litoral au rămas.
Da´ noi nu ne vindem ţara. Aia a fost perioada cînd am pierdut startul. Probabil că litoralul nostru nici nu ar fi fost prea atractiv pentru alţii cu sezonul de doar 2, maxim 3 luni dar puteam să copiem, măcar.
N-ai cu cine!
Comentariu beton!12
Noi am făcut un pod fără drumuri (pentru că rahaturile ălea nu sunt drumuri, cel puțin pe partea Dobrogei. Asta da minune a lumii !
NU SE VREA să se facă autostrăzi, cel puțin în zona mea, că „nu e necesara” !
Să ai gândiri de ăstea primitive și să nu vrei să faci ceva, că nu e nevoie și astfel să condamni la sărăcie constantă și voturi roșii, o ditamai zona, asta înseamnă să fii român.
Nu ai voie ca reședințele de județ să nu fie interconectate prin autostrăzi. Să zic și de trenurile cu viteză medie de biciclist grăbit ? Neelectrificate ? Să zic de aeroport fără avioane ?
Am băut și o cafea, dar fără cofeină, că deja am pulsul accelerat. Și nu avem nici apă la baie, că s-a spart o țeavă. Căcuță la punguță!
Comentariu beton!14
Nu vreau să fiu rău (adică vreau), dar în țara unde dacii au construit tuneluri pe sub Bucegi, care ajung în toate colțurile lumii, să vii tu acum cu pretenția de a construi niște flinticuri de tunel sau vreo autostrada, mi se pare o mare aroganță! 🙂
Comentariu beton!24
boss, de la întorsura buzăului la nehoiu se egzistă minunatul baraj siriu; unde or făcut comuniștii un semitunel; adică are un perete în stîncă, niște grinzi deasupra și niște piloni pe partea dinspre apă; le-or trebuit DOI ANI să reabiliteze căcatu’ ăla de 70-80 de metri?!!! și nu e gata încă!?
am vrut să comentez și la @Mălina, da’ zic aici: muncitorii bulgari nu (cred că) fură și ei la materiale; mergînd de la Drajna-PH (Ogretin) către Calvini (jud buzău), una dintre curțile lu’ un conlocuitor, mîncați-aș, e asfaltată!? să nu-mi zici mie că ăla are factură pe asfalt…
Pentru ca au niste oameni la conducere care le pasa. Nu ca nu e si la ei coruptie dar ei inteleg ca daca vrei sa evoluezi trebuie sa faci si ceva care sa ajute la dezvoltarea tarii.
Ma aflu acum in România si am fost 2 zile in Bucuresti. Am constatat ca prin cartierele de margine e mai curat decat in centru. Plin de hartii, pet-uri, mirosuri care mai de care. Mi-e jena sa ma duc in Centru. Daca ei nu sunt in stare sa tina centrul curat, ce sa mai vorbim de sosele si tuneluri??
Exact! Centrul Bucureștiului e o rușine… mizerie, dale sparte, cerșetori și așa, un aer de părăsire. Un pic mai bine acum pe Calea Victoriei. Și cam atât. Zona Unirii e apogeul mizeriei.
Ai drumuri bune in BG fiind ca acolonu prea poti fenta vigneta, iar din banii aia, chiar daca se fura, se mai si construieste / repara cate ceva. In 2018, Plovdiv-ul a fost ales oras cultural european. Ce au facut baietii? Drum cu 2 benzi pe sens intre Asenovgrad (- iegzakttt, nu ati auzit de el ca e ceva gen comuna Rosu (vreo 50000 locuitori)) siPlovdiv,, iar muncitorii MUNCEAU in weekend in TREI schimburi!!! Mai ai drumuri proaste, nereparate de ani de zile (Stara Zagora ->Mogilovo) dar acolo cred ca e vorba mai mult de primarie decat de Ministerul Transporturilor.
La fel cu treaba facuta de mantuiala. Drum asfaltat prin 2010, in 2018 era ca dupa bombardament. Dar Macar ii duce mintea ca DN-urile sa evite in proportie de 90% localitatile iar autostrada spre Sofia are 3-4 benzi pe sens, intrarea in Sofia facandu-se pe 4 benzi de circulatie (cea de bus fiind separata).
Pe cate benzi intri in Bucuresti de pe A1??
Comentariu beton!11
Destul de simplu.
Dupa loviluție am avut cam 33+ guverne. Deci cam unul pe an. Fiecare schimbare de guvern, vine cu schimbare de directori și sugativele aferente la toate agențiile care mișcă bani.
Cum zicea un client suedez, nu mă deranjează că la voi trebuie să dau șpagă, e cost of doing business, există peste tot, și la noi, și la nemți și la voi. Doar că la voi nu sunt veci sigur dacă înțelegerea făcută azi, mai e valabilă și peste 3 luni – că vine alt guvern, alți șefuți și mă trezesc că iarăși apare unul în birou explicând cum proiectul are probleme administrative la „centru”.
Ceva de genul mi-a zis un italian, băi, voi vă bateți joc de șpagă, n-aveți gram de onoare. S-a dus omul pe lângă Debrecen, la autostradă și șpagă odată la 4-5 ani.
Iote, las asta aici, vă amintiți de Anca Constantinescu și celebra ei declarație? Ciocu mic, că acum noi suntem la putere?
https://www.youtube.com/watch?v=d3vWHqagemI
Apoi vă întrebați de ce la ei se poate, la noi nu.
Comentariu beton!20
Plus că toți sunt lacomi.plus că toți sunt lacomi
Nu te contrazic, însă să știi ca nici bulgarii nu-s niște flori pe tema asta. Au schimbat guvernul de 6 ori în ultimii 2.5 ani, n-aș zice că sunt modele de stabilitate politică. Așa că, dincolo de asta cu schimbarea și șpaga per capita, trebuie să mai fie ceva, că drumurile alea cumva s-au construit…
@Andreea – exact că. S-a schimbat guvernul, dar directorii, șefii de agenții, de proiecte au fost lăsate în pace.
E mai mult de atât. Șeful agenției naționale de infrastructura e specialist in inginerie civilă, cu o reputație super solidă pe proiecte, membru în European Infrastructure Board. Cu alte cuvinte, povestea cu drumurile bulgarilor e coordonată de un tip care știe să facă drumuri. Agenția asta e parte din Ministerul Dezvoltarii Regionale. La noi, CNAIR e parte din Ministerul Transporturilor, condus de nimeni altul decât ultraspecialistul în toate, onor Grindeanu. Absolvent de Psihologie. Cred că aici începe și se termină discuția cu drumurile bulgarilor 🙂
Comentariu beton!20
Ne-ai dat greu azi, ha? Nu cunosc răspunsul la întrebare, am fost de câteva ori pe șoselele din BG, întradevăr se mergea parfum. In plus am remarcat că se mănâncă foarte bine, porțiile erau generoase și pe deasupra mai era și ieftin. Poate că noi avem ceafa mai groasă, poate că ei sunt mai gospodari și la ei nu se fură așa mult și fără rost ca la noi…🤔🤔
E un calcul simplu: au stațiuni la mare. Investiții, deci speră să își scoată profit. Dar ca sa ajungi la stațiunilor astea de la mare, sa le umpli și să iasă profit, îți trebuie drumuri bune pe care lumea sa vina. Sau să treacă. Chiar și în trecere , lumea consumă. Anyway, e logic. In lumea modernă (dar ce zic eu, încă din antichitate) a fost nevoie de drumuri bune ca sa faci sa circule marfa și oamenii. Unii au înțeles, alții nu. Părerea mea.
Si in cativa ani se va putea calatori DOAR pe autostrada de la Sofia la Kulata. Muncesc de zor la sectorul care nu e gata inca. De-abia astept. Acum facem cam 2 ore pana la granita, cred ca putem reduce timpul la o ora jumate. Fingers crossed…
Dap, am remarcat și eu asta.
Nu știu cum pot, dar eu în 2019, când am trecut prima dată pe centura Sofiei, am plâns.
I-am zis soției: „Așa putea fi și la București, da’ n-a fost să fie.”
Eufemism pentru: „ăștia puteam fi noi, dar nouă ne-a plăcut să tot votăm hoți”.
Raspunsul se poate rezuma in 7 cuvinte: nu fura atat de mult ca romanii.
In 2012 si 2013 am petrecut câteva ore pe ceea ce urma sa fie centura Sofiei dar la ora aia era doar o dărăpănătură. Câțiva ani mai tarziu, traversezi/ocolești capitala lor in 10 minute. Cred că in maxim 2 ani vor finaliza si portiunea rămasă din autostradă, pana la Kulata.
PS: Mișule, sa mergi și de la Salonic catre Lefkada/Zakynthos, să vezi acolo tuneluri:)
1. Mai este un flintic și mai mic de tunel în cheile Bicazului. Pana apuci sa deschizi geamul de la mașină ca să tipi si tu ceva drăguț, sa se audă cu ecou în tunel, se termina și ieși la lumina
2. Nu suntem amatori de mâncare multă la all inclusive și am fost doar o zi în Bulgaria. M a impresionat atmosfera mediteraneana, plus ca era mai curat decat la noi, atât cât am reușit sa vad (tradiționalele balcic, nisipurile de aur, varna). Am trecut cu vederea peste metehnele si dughenele în stil clasic romanesc
Și noi în 2022 am rămas masca în Bulgaria, tot spre Grecia, văzând autostrada și tunelurile. Și vameșii și personalul din stațiile de carburant. Și băile din stații la care toate ușile de acces erau cu senzor. Clar peste noi.
Si sarbii au autostrada si au trecut prin razboaie recente. Autostrada este un cost destul de mare dar pt PIB-ul nostru nu este ceva exagerat. Motive de ce nu se poate ? Muntii ne incurca si nu este ieftin sa facem autostrazi dar ce ne incurca cel mai tare este coruptia, birocratia si incompetenta.
Comentariu beton!11
Da, clar.
As avea o idee, au șpăgi mai mici pentru contractele de construcții. Aici nu știu să mulgă vaca fără să-i mulgă ugerul și se vede. Până nu o sa ajungă în închisoare, cu averea confiscată câțiva implicați, nu ne facem bine. Se pare că astea sunt SF, din păcate.
Aparte ca drumurile nationale in BG nu trec prin toate catunele, ca la noi, au avut atata minte sa faca drumuri principale prin camp, nu prin localitati. Si nu stiu daca ati remarcat ce perdele forestiere au la fiecare bucatica de tarla. La noi, care ne-am furat/distrus singuri paduri, ape, canale de irigatie, fabrici si uzine, asta e explicatia, asa e neamu’ nostru tot, nu numai politicienii. Partea intai ne furam caciula, partea a doua ne vaitam ca nu mai avem si de ce nu de mai da cineva, ca noi suntem urmasi de daci si de romani.
Eu de cand se trece cu CI am tot facut drumuri spre Varna, intradevar foarte saracacioase casele si masinile dar foarte muncitori. Sambata, duminica chiar( blasfemie pentru poporul nostru) vedeam oamenii pe camp care cu utilaje care manual iar prin satele pe care le tranzitam nu era tipenie de om, la o samanta sau un pet acolo. La un moment dat in toamna ajungem sa dam comanda de una alta prin Varna, am tranzitat orasul asa cum stiam noi iar la un an diferenta sosea cu trecere pe sub intersectii, largita, iesiri spre diverse puncte ale orasului, semaforizat, colectoare de apa pe margine, nu ne venea sa credem ca intr-un an au facut asa ceva. Nu mai zic, vazusem in Croatia si Grecia autostrazi cu tuneluri si viaducte dar nu stiam zona Sofia pana acest an. Au o evolutie clara, la noi….
@MaryM: și țăranu’ austriac lucră duminica-n câmp și merge și la biserică, iar popa nu zice nimic de rău.
@MaryM şi țăranii nemții lucrează duminica, no problem. Slujba la biserică e scurtă şi au monstruozități de tractoare să mântuie munca până la primul Amin de la ora 10.
Nu doar la drumuri ne bat bulgarii la fundul gol, ci și la detectarea tumorilor și la tratarea lor.
Folosesc Pet ct cu gallium 68 în practica curenta în spitale si tratament inovator cu Lutetiu în cancerele de prostata.
Se spune ca datorita faptului ca ministrul sănătății de la ei e medic de medicina nucleara.
La noi abia s-au introdus de la 1 iulie niște investigații mai de Doamne ajuta decontate.
Uite încă un argument pentru ce ziceam mai sus: pare că s-au prins că lucrurile se întâmplă altfel dacă lași niște oameni care se pricep să le facă. La noi, numa’ mișcăm aceeași incompetenți de pe o poziție pe alta, fără niciun fel de pregătire pentru porțiunile pe care le conduc. Politic tot, ca deh…
@Miki: a avut și România ca ministru al sănătății după ’90 un doctor de medicină legală, dar a vrut să facă prea multe, prea repede ș-a fost trimis acasă.
Așa cum a vrut să facă și Bolojan din postura de secretar general al guvernului da’ l-or trimis înapoi la Oradea, că nu dădea bine-n peisaju’ politic bucureștean.
Peștele întotdeauna de la cap se-mpute, iar asta se simte-n toată România.
pe mine m-a speriat ca de dinainte ei auveau sosele care mai si ocoleau satele. Nu ca la noi 🙂
Si la agricultura stau bine bulgarii. Ati vazut voi pamanturi nemuncite cum avem noi?
Totusi, daca drumurile sunt facute de nemti, atunci se explica de ce sunt mai bune. La noi nu se fac si ca trece nu stiu ce gandac protejat de lege sau ce chichita mai gasesc politicienii ca sa amane lucrarile si sa le intre mai mult cascaval in buzunar. Si cred ca ei gestioneaza mai bine fondurile europene.
Hotelurile de pe litoralul lor tot germanii le-au facut si sunt foarte frumoase, dar bulgarii isi bat joc de ele si se deterioreaza pe zi ce trece. Am fost la Sunny Beach intr-o vara si erau draperiile si cuverturile patate, nisip si par pe jos. Am pus mereu la usa cartonul acela sa ne faca curat in camera. Dupa 3 zile am gasit la usa o galeata cu un mop ca sa-mi fac singura curat in camera.
Dar câmpurile lor, le-ai văzut?
Am fost anul trecut înspre Sozopol, doar câmpuri verzi, cu multe recolte, și cu perdele forestiere între ele. Mai mare dragul să te uiți la ele și să compui poezii despre (dacă ai talent, eu n-am). Am trecut pe la vama Giurgiu. În tărișoara noastră, de la Giurgiu, până la Galați (acasă) aceleași culturi ca ale lor, de floarea soarelui, porumb ș.a., uscate, sfrijite… Pentru că noi nu știm să plantăm din loc în loc, copaci.
O mare problema a Romaniei si Europei de est in general ,este exodul specialistilor. Am fost surprinsa sa vad cati oameni super calificati sunt in Germania. Si avand in vedere ca lucrez in proiectare stiu exact cam cu ce se confrunta societatea in Romania.
In primul rand , incepand cu proiectarea acelor acostamente mizerabile, „insule” facute in mijlocul drumului cu blocuri de piatra de pavaj inalte de 15 cm, numai bune sa iti lasi bucati de caroserie pe jos sau iti faci praf jantele. Continuam cu „superbele” rigole neacoperite, care vor costa cateva vieti omenesti pana ce cretinii responsabili vor pricepe ca nu se lasa asa. Capete de pod nesemnalizate, asfalt turnat pe ploaie si pe pile politice de diverse firme, cu cote nerespectate ,cu devize falsificate „ca sa dea bine sefu'”,ce conteaza ca o sa crape dupa ce trec 3 TIR-uri….
Vorbeai de tunele,de amenajarea unui tronson de autostrada de vreo 100 de km…Pana s-au codit astia sa isi cumpere terenuri exact pe unde era proiectata autostrada, pana se cearta ca nu sunt de acord cu despagubirile pe m², pana se schimba traseul, pana se refac studiile de fezabilitate, pana se impart spagile si se schimba alte capuse din 4 in 4 ani, altii pun mana si fac.
Si fac ,mai fratilor, nu stau sa se uite in urma. Vor tunele? No problem, se uita pe piata sa vada ce TBM au nevoie ca sa aloce bugetul (se calculeaza dupa calibru), ca intre timp si-au facut temele, au avut echipa de geologi care le-a zis, baieti ,ne trebe una sa treaca prin telemea sau prin bazalt. Si exista optiunea, sa cumperi una cu scut simplu,cu scut mixt sau cu scut dublu. Poti sa iti alegi calibrul, faci cu doua tuneluri cu diametru mic, paralele, sau iei un TBM de 14-16 m diametru si ai tras doar o dunga. Nu mai pomenim ca nemtii (AKA Herrencknecht in Schwanau, langa Rin), vand masinutele astea noi, sau exista posibilitatea inchirierii sau cumpararii uneia second-hand total renovata la sediul firmei. Si asigura operare, consultanta, proiectare ?
Vrei, Mihai ,sa dau un telefon sa il intreb pe fostul meu coleg de birou C. (care acum e undeva in Canada, chief engineer tunelling systems ) daca nu e vreun roman pe la firma pe acolo prin Nonnenweier ?
Sa pomenim ca vin chinezii tare de tot din urma si au alte preturi?
Efectiv mi se increteste mintea…cum zic nemtii aici „zum kotzen”.
Bulgari? Da! E plin aici,de ingineri, arhitecti, medici. Si stii ce au facut? Firme, parteneriate bulgaro-germane, fac aici proiectare, cu know-how german, sistem german, si implementeaza tot in Bulgaria. Pentru ca se gandesc ok, costa, dar noi investim in viitor. Au oferte pentru pensionarii germani,sa isi cumpere apartamente la Marea Neagra. Acolo au inclusiv clinici pentru infrumusetare, clinici pentru tratamente stomatologice, servicii de fizioterapie si ingrijire la preturi ok.
Iar turistii si pensionarii ,ca sa poata fi mobili,au nevoie de sosele, cu viaducte si tuneluri si aeroporturi cu avioane si porturi ca sa plece in croaziere. So?
Cu manelisme si lasa-ma sa te las nu evoluam! cu politica las’ca merge nu merge! Deloc!
Stam de 30 de ani !
Comentariu beton!12
Știu un tunel de cale ferată de 2,2 km, nefolosit.
@conspicuous, unde-i manca-ti-as, mai are sine?… feeer vechi cuparaaaam…🤣🤣🤣
Tocmai am intrebat-o pe prietena mea bulgaroaica de ce au asa de multe tuneluri si mi-a spus ca au fost construite in comunism. Si ca sa ma oftic si mai tare, mi-a spus ca scolile lor aveau si piscine, nu doar sali de sport. Or mai fi construit ei ceva tuneluri si acum dar cred ca stiau sa le faca inca de acum 30-40 de ani.
Prietena ta bulgăroaică vorbește prostii. În 2005 autostrada asta cu tuneluri, spre Salonic, NU EXISTA.
Am fost in fiecare an in Bulgaria in ultimii 6 ani la litoralul lor. Peste tot vad minusuri, din ce ai spus si tu. Plus engleza mai subtire. DAR: isi dau interesul sa te ajute, o farama de franceza, mult bun simt. Politicienii – la fel de praf ca la noi.
Din observatiile mele, mi se par mai putin fuduli decat noi. Si asta e suficient 🙂
Sa le spunem cu bune si rele. Satele si majoritatea oraselor sunt sub ale noastre. Blocuri semi-cazute, nema izolare, case la caramida, multe parasite. Nu vedeti oameni prin sate pentru ca de fapt nu mai exista. Bulgaria e (alaturi de Romania) cea mai lovita tara europeana de exodul oamenilor spre vest. Au pierdut vreo 3 milioane de oameni din 9 in acesti 30 de ani, e dezastru demografic. Dar, intr-adevar, ii vad mai seriosi decat noi, putin mai muncitori la proiecte. Cu drumurile e la fel. Majoritatea ati remarcat drumul bun de la Iablanitsa la Sofia si spre greci si mai e si cel ce duce la Stambul, da cand vine vorba de litoral nu mai e la fel. Eu am batut de multe ori tot litoralul lor, pana in sud, au si bucati expres, dar grosul a ramas la o banda pe sens. De la Varna spre sud au vreo 12 km de autostrada, am tot sperat sa o lungeasca, macar cativa km pe an si tot o duceau pana se intra in munti, da ti-ai gasit, nu au facut nimic! Intri in munte si vara sunt niste coloane spre sud, spre Nesebar, de ti se acreste. Si la ei linia continua e linie, are uneori kilometri intregi (eu unul o respect). Per total imi place sa conduc la bulgari, e mult mai relaxant si drumurile sunt… verzi. Vegetatie si putine sate.
Litoralul e clar peste noi. Si ar fi si pacat, cand ai munte pana in mare, e alta viata, alt peisaj!
Pai e simplu: ai lor,mai săraci,au furat mai puțin și au făcut mai mult.Ai noștri,toți cu mame bogate sau cu Tamare,au furat mai mult…A, și nu au făcut…
Am fost acum vreo trei saptamani in Neptun pentru o mica vacanta. La un magazin de suveniruri se vindeau magneti de frigider cu nicolae ceausescu langa magneti cu teme religioase si magneti cu halbe de bere si femei care au chilotii cazuti intre picioare.
Asta arata ca suntem o societate destul de rurala, neevoluata,fara bun gust, captiva in trecutul comunist, societate ce nu poate sa interactioneze inca cu prezentul si nici cu viitorul.Probabil o sa ramanem repetentii clasei UE si bulgarii vor intra in spaţiul schengen inaintea noastra si tot inaintea noastra vor adopta si euro.
Bulgarii de care radem ca au ceafa lata probabil au realizat ca trebuie sa faca ceva, infrastructura, turism..etc nu doar sa fure si sa smechereasca, pe cand noi nu am trecut inca de faza ”doar sa fure si sa smechereasca”, deci da magnetii cu figura lui nicolae ceasusescu care avea in mana un sceptru si banda tricolora pe costum , nu ma mai mira asa de tare.
Acum 40 de ani cine avea orgasm cand fuma BT sau DS ? Cine povestea cum e la nisipurile de aur ? fumau ei cismigiu si golf povestind cum e la mangalia si venus ? Sa fim cinstiti si sa realizam ca mereu am fost pe ULTIMUL loc in europa, de zeci si sute de ani….si nu putem sa depasim aceasta situatie…nu avem cu cine noi ca popor…restul e cancan…
Cum sa va povestesc Io? Săpt trecută am fost la.nisipurile de aur. Dincolo de faptul că e peste stațiunilor.de la noi, chiar și când e aglomerat ăștia nu sunt disperați sa îți între în fața la semafor. Sau sa claxoneze, sau sa te preseze, sau sa ceara tips sau orice țigănie vezi pe la noi. Las un video făcut de cineva cu juma de stațiune prezentată. Pare că autorul a stat la același hotel la care am stat și eu
https://www.youtube.com/watch?v=hMjH6cC_oQQ
Cand o sa-si ia un psdist masina de facut tuneluri, atunci o sa le facem si noi, o sa gaurim peste tot.