Dintre toate fenomenele inexplicabile care se întâmplă atunci când zbori low-cost din (sau spre) România, două sunt cele pe care nu le voi înțelege niciodată. Și nu numai eu, sunt convins că oameni care se ocupă cu asta, sociologi sau terapeuți, se lasă păgubași când e vorba să și le explice.

Primul

Coada imensă care se formează la poarta de îmbarcare cu multă vreme înainte de a începe îmbarcarea. Dar ce zic eu cu multă vreme înainte de a începe îmbarcarea, se formează cu multă vreme înainte de a ajunge la poartă personalul aeroportului care se ocupă de îmbarcare. Pur și simplu încep să se strângă cetățeni care așteaptă acolo, în picioare, deși este evident că așteaptă degeaba.

Bănene, creierul meu nu reușește să înțeleagă de ce ai sta în picioare acolo, uneori mai mult de o oră, așteptând să intri într-un avion care de multe ori nici nu e tras la poartă. De ce ai sta în picioare atâta timp? Ca să ce? Să nu-ți ocupe cineva locul? Vă jur că nu reușesc să găsesc un motiv pe care să-l pot accepta cât de cât.

Singura motivație pe care am auzit-o pentru toată nebunia asta a fost asta: „Să umple cușetele dă bagaje, dom’le, și nu mai ai unde să le pui”.

O motivație cât se poate de normală, de altfel, într-o țară ai cărei cetățeni, dacă nu găsesc parcare fix în fața locului în care au treabă, lasă mașina „cinci minute pă avari”. Cum ar putea oamenii ăștia să nu-și lase papornițele FIX deasupra scaunului lor din avion?

Știu că o sa vină ca o lovitură, dar oricât de pline ar fi fost cușetele alea pentru bagaje, până acum n-am văzut pe nimeni călătorind cu trolerul în brațe, pe motiv că n-a mai avut unde sa-l bage.

Dar să stai la toată coada aia, de la poarta de îmbarcare, doar pentru că n-o să-ți poți lăsa bagajul EXACT deasupra capului, mi se pare de o imbecilitate vecină cu irealul. În sensul că nu ai cum să fii atât de prost.

Iar asta, repet, este singura motivație, cât de cât, pe care am auzit-o referitor la cozile imense de la porțile de îmbarcare, formate cu mult timp înainte de a începe îmbarcarea.

Al doilea

Din secunda în care avionul pune roțile pe pistă, la aterizare, cred că auzi de minimum 50 de ori prin sistemul audio: „Vă rugăm nu vă ridicați, vă rugăm rămâneți așezați”.

Degeaba! Exact din momentul ăla, jumătate dintre pasageri se ridică instantaneu în picioare, își recuperează prețioasele trolere pentru care au luptat atât de tare să le aibă exact deasupra capetelor, și stau așa în picioare, pe culoar, fără să se poată mișca în vreo direcție. Repet, avionul încă mai rulează pe pistă, de multe ori mai durează și peste un sfert de oră până se deschide ușa, dar ei stau așa în picioare, așteptând. Nu se știe ce, nu se știe cât, nu se știe de ce, dar ei așteaptă pregătiți ca de start.

Le plecarea spre Bologna am avut locuri în față, pe primele rânduri, iar la întoarcere în spate, fix pe ultimul rând. Prin urmare, am putut să asist la discuțiile dintre personal și cei care așteptau în picioare. De obicei nu am acest privilegiu, că dacă ești undeva pe la jumătatea aeronavei n-ai cum să auzi stewardesa cum întreabă: „De ce stați în picioare? Mai durează până vine scara.”. Și nici pe Giani, care stă cu trolerul în brațe de minute bune, răspunzând: „Mă grăbesc, domnișoară”.

Ok, boss, înțeleg că te grăbești, dar ce plm rezolvi dacă aștepți în picioare? Ajungi mai repede unde ai treabă?

Altă meserie pe care n-aș fi avut cum s-o fac. Despre steward, zic. Mă dădeau ăia afară din secunda în care îl luam la mișto pe primul cocalar care aștepta în picioare, pe culoar.

Iar acum o să vă dau și exemplul perfect, prieteni. Nu că perfect, o să vă dau exemplul pe care l-aș fi inventat eu dacă m-ar fi dus mintea să-l inventez:

Cocalarul Suprem

Avionul cu care am plecat din Bologna era foarte mare și foarte plin. Motiv pentru care, la îmbarcare au deschis ambele uși, față plus spate, ca să preia mai rapid toată marea aia de oameni. De altfel, ca să înțelegeți exact ce ziceam mai sus, noi am urcat printre ultimii în avion, gen, cu noi s-a închis îmbarcarea. Și ce să vezi, într-un avion plin, am găsit locuri în care să ne lăsăm bagajele. Da, ok, nu erau EXACT deasupra capetelor noastre, dar nici n-am rămas să mergem cu ele în brațe până la București.

Revenind la exemplul perfect. Am aterizat pe Otopeni, în sensul c-a pus avionul roțile pe pistă. Evident, imediat a început să se audă prin stație: „Vă rugăm nu vă ridicați în picioare, vă rugăm păstrați centurile de siguranță până la oprirea aeronavei” și alte minuni din astea, repetate, iar și iar, ca la proști. Repetate degeaba, pentru că în secunda doi vajnicii urmași ai dacilor liberi, cărora nu le îngrădește nimeni libertatea de a aștepta în picioare pe culoar, erau deja cu bagajele în mâini, pregătiți să ia startul.

Dar unul, unul singur dintre ei a fost mai abil si mai îndemânatic decât toți. Eu l-am numit Cocalarul Suprem pentru că, fraților, omul era exact așa cum ar trebui să arate poza unul cocalar în manualul pentru cocalari.

Ochelari de soare care acopereau mai bine de jumătate din față (da, da, îi pusese încă din avion), pantaloni de trening din fâș vișiniu, Balenciaga sau imitație în picioare, tricou alb mulat băgat în pantalonii de trening din fâș, tatuaj pe antebraț (nu mai știu dacă stângul sau dreptul) cu Fecioara Maria. Pe scurt, Cocalarul Suprem era un clișeu de cocalar umblător. Nu știu ce-ar mai fi trebuit ca să fie tabloul complet, poate un bemveu ursuleț cu volan pe dreapta și numere de Bulgaria. Poate l-ar fi avut și pe ăsta dacă-l lăsau cu el în avion.

Nu aveam cum să nu observ în detaliu toate aceste amănunte pentru că omul nostru, Cocalarul Suprem, a fost primul care s-a înființat la coada avionului (exact lângă scaunul meu) pe când avionul încă mai rula pe pistă. Pentru că în față deja se strânseseră alți cocalari care făcuseră coadă, ăsta, Supremu’, le-a tras-o elegant și s-a înființat la ușa din spate. Iar aici era el primul, pe sistemul eat shit, biatches, că v-am dat la muiță. Cine coboară primul acum? Cine, cine? Aud? Pocnea tot de mândrie, vă spun.

N-au contat nici rugămințile celor din echipaj să se întoarcă la locul lui, n-a constat absolut nimic. Cocalarul Suprem se postase pe culoar cu mâna pe troler, hotărât să coboare primul din avion și nimic nu mai conta.

De-aia a fost EXTREM de plăcut și relaxant când, într-un final, i s-a adresat și șeful de echipaj (da, era un bărbat) care i-a explicat calm că: „Pentru confortul pasagerilor, coborârea se va efectua doar pe ușa din față”. Băbăieți, ăla a fost momentul în care am râs cu zgomot. Ăla a fost momentul în care m-am simțit răzbunat pentru toți cocalarii pe care i-am văzut în această viață așteptând pe culoar să se oprească avionul.

Dar partea și mai frumoasă este alta. La acest moment al acțiunii, Cocalarul Suprem ar mai fi avut timp să minimizeze daunele. Repet, avionul încă rula, dacă pleca spre ușa din față, nu mai era el chiar primul, dar s-ar fi clasat onorabil între primii 20-30. Dar a refuzat să accepte ce-i spunea șeful de echipaj, fraților.

Nu glumesc, i-a răspuns stewardului că el nu crede așa ceva, că sigur-sigur o să se coboare și prin spate, că doar pe acolo a urcat. Degeaba i-au explicat oamenii ăia că la îmbarcare a fost altceva, că ne-am îmbarcat direct de pe pistă și că acum suntem cuplați la terminal, Supremul le râdea în nas. El nu credea și pace.

Dar cel mai și cel mai tare a fost că între timp lângă el se mai strânseseră niște cocalari de ambele sexe. L-au văzut pe Suprem că vine la ieșirea din spate și-au avut revelația: „Meam, ce jmeker e ăsta, hai după el”. În total erau vreo zece persoane care așteptau în picioare, cu trolerele în mâini, sa se deschidă ușa din spate.

Voi înțelegeți ce vă spun eu aici? Oamenii ăia din echipaj le spuneau ca așteaptă degeaba, că se va ieși doar prin față, dar ăștia nu credeau niciunul. Iar lovitura de grație a fost când echipajul a deschis ușa din spate. Moment în care cocalarii au început să aplaude zgomotos și să râdă: „Hai, frate, ț’-am io zis că se iese și p-aici”. Doar că ușa aia a rămas deschisă strict pentru aerisire. De coborât s-a coborât DOAR prin față.

Dar mulțumirea mea a fost deplină doar în momentul în care Cocalarul Suprem și-a dat seama că chiar nu va avea cum să coboare prin spate. Atunci a răbufnit scurt și amar:

– O să cobor ultimul.

Spuse la auzul cărora șeful de echipaj a auzit cântec de îngeri. I-a răspuns având în minte zecile de mii de cocalari pe care i-a durut în cur, de-a lungul vremii, de el și de echipajul lui:

– Și e vina mea?

N-aveți idee ce satisfacție vecină cu orgasmul am încercat când mi-am dat seama că Cocalarul Suprem, cetățeanul care venise la ieșirea din spate pe când avionul rula încă pe pistă, hotărât să iasă primul, chiar A IEȘIT ULTIMUL din avionul ăla.

Și când zic ultimul, trebuie să înțelegeți c-a ieșit chiar ultimul, pe motiv c-am contribuit proactiv la asta: pentru că EU AM FOST PENULTIMUL. Și nu i-am dat voie să treacă în fața mea nici mort. Muhahahahahahaaaaa.

sursa foto și gif