O să încep direct și abrupt spunându-vă că în România există trei categorii mari de elevi:
Cei mai norocoși. Ăștia sunt cei care ajung într-o școală bună, cu profesori competenți și dedicați. Iar pe lângă profesori competenți, mai au noroc și de niște părinți dispuși să investească în ei timp și toate resurse materiale.
Norocoși. Categoria asta e formată din două subdiviziuni ale celei de mai sus.
👉 Elevii ai căror părinți nu se implică mai deloc sau mult prea puțin, dar au avut noroc să ajungă într-o școală bună, cu profesori dedicați.
👉 Elevii care n-au ajuns pe mâna unor profesori buni, dar au noroc de niște părinți interesați să investească timp și resurse în educația lor.
Ghinioniști. Elevii care sunt lăsați în voia sorții. Părinții n-au timp de ei și lasă educația pe seama școlii. Iar școala se ocupă de ei într-un singur mod: au unde se adăposti de ploaie sau când vine frigul. În rest, zero barat, după cei 12 ani, toți cei din categoria asta vor mări procentul ăla de 40% analfabetism funcțional. Din păcate, după cum putem constata cu toții, aceasta este și cea mai numeroasă categorie.
Desigur, mai există și excepții, dar, în mod absolut, cam astea sunt cele trei mari categorii în care se pot încadra viitorii adulți ai acestei țări.
Din nefericire, cele trei categorii mari de mai sus duc și la un alt fel de analfabetism funcțional, unul la care poate nu v-ați gândit niciodată: analfabetismul funcțional digital. Nu v-ați gândit la el, pentru că încă nu v-ați lovit suficient de efectele lui. Dar, credeți-mă, pe măsură ce societatea noastră va fi din ce în ce mai dependentă de mediul digital, o să ne lovim ca de un tsunami de noul val de analfabeți funcțional: cel digital.
Ce, ați făcut ochii mari și prima întrebare care vă vine prin minte este: „Cine, mă, ăștia care s-au născut cu smartphone-uri, tablete și calculatoare în mână?”. Da, da, chiar ei. Pentru că nu e suficient să stai cu un telefon în mână toată ziua și să te uiți la videouri pe tik tok, asta nu înseamnă că automat capeți și competențe digitale. Sau, și mai bine spus, abilități digitale.
Dacă am reușit să vă captez interesul, o să mă întrebați, desigur, ce înseamnă abilități digitale. Motiv pentru care, ca să nu mă apuc să scriu ditamai explicația, o să vă las un interviu dat de un tip care vă va explica mult mai bine decât aș fi eu capabil. Iată interviul.
Dacă l-ați citit și tot nu vă este extrem de clar, o să vă dau niște exemple comparative care cu siguranță vă vor lămuri.
Dacă un copil știe regulile după care se mută piesele la șah, asta nu înseamnă că va ajunge automat și mare jucător de șah
Dacă un copil scoate cei mai buni timpi pe pista de karting, asta nu înseamnă că automat va ajunge și pilot de formula 1 sau de raliu.
Dacă un copil are voce bună și ureche muzicală, asta nu înseamnă că o să ajungă muzician, vedetă rock sau vreun alt fel de cântăreț.
Dacă un copil știe să facă poze cu telefonul, asta nu înseamnă că automat va ajunge și fotograf profesionist.
Dacă un copil are talent la desen, asta nu înseamnă că va ajunge automat și pictor sau vreun artist.
Și pot continua așa la infinit. Bănuiesc că știm cu toții de ce n-ai cum să ajungi măcar decent într-un domeniu, dacă nu se ocupă nimeni de tine, dacă ești lăsat de capul tău. Exact așa ajungem să vorbim și despre analfabetism funcțional digital la generațiile astea despre care se afirmă „n-are cum, boss, că ăștia sunt nativi digital”.
Ei, uite că are cum. Potrivit unui raport recent Eurostat privind competențele digitale ale tinerilor din Europa (16-24 ani), cei din România se clasează pe ultimul loc în UE. Doar 56% dintre ei dețin competențe digitale de bază, față de media UE care este de 80%. Vorbim despre copii nativi digital, da?
Iar la total populație, lucrurile stau și mai rău. România este pe ultimul loc și la nivelul populației generale, doar 10% dintre români având abilități digitale superioare (versus 33% media UE), în timp ce 43% au abilități reduse (versus 28% media UE). Aici o să vin cu o completare personală. Sunt aproape convins că studiul a fost efectuat pe segmentul de populație urbană. Du-te în orice sat din România, bate la prima poartă și întreabă ce este un pixel. Dacă scapi nebătut, înseamnă că ești norocos din fire.
Revenind. Din fericire, astăzi există și un instrument cu ajutorul căruia poți evalua abilitățile digitale ale oricărui elev, indiferent de vârstă. Un instrument care este complet gratuit pentru că a fost conceput cu un singur scop: să ne ajute să trăim într-o Românie cu un viitor mai puțin sumbru. Iar asta, dragii mei, este responsabilitatea noastră, a tuturor. Lucru pe care cei de la BRIO l-au înțeles perfect.
Din acest motiv au conceput sistemul de testare și evaluare pentru literație digitală. Teste care, repet, se pot efectua gratuit, tot ce aveți de făcut este să intrați pe brio.ro și să vă creați un cont, dacă n-aveți deja. După ce există contul, indiferent în ce clasă e copilul tău, sfatul meu ar fi să-l rogi să se testeze regulat. Doar așa poate afla dacă pierde teren sau, dimpotrivă, reușește să țină pasul cu evoluția digitalului.
Încă ceva, dacă ești genul de părinte care a citit tot articolul ăsta, dar n-are nicio problemă să spună: „Hai, lasă vrăjelile, mie nu mi-a trebuit digital d-ăsta și uite că n-am mai murit de foame. Cum m-am descurcat eu, o să se descurce și el”, nu pot decât să-ți zic că ai dreptate, așa este, de forță de muncă brută va fi nevoie întotdeauna.
Restul puteți să începeți să vă rugați copiii să-și testeze regulat abilitățile digitale, s-ar putea să vă mulțumească mai târziu. Uite, vă mai las o dată, mură-n gură, linkul pentru testare literație digitală.
Cu plăcere!
Mai trebuie să știți ceva foarte important: nu este o testare scurtă. Rugați-vă copiii să se înarmeze cu răbdare, pentru că, deși nu este nimic complicat, testul îi va trece prin toate cele 21 de competențe legate de literația digitală (cele 21 fiind stabilite la nivel de UE, nu sunt scoase din burtă).
Prin urmare, testul pentru elevii de clasele I-IV va dura în jur de o oră, cel pentru V-VIII în jur de două, iar pentru elevii de liceu se duce spre trei ore. Și e normal să fie așa, că una ai de testat la un gândăcel de clasa a doua și alta la un ditamai zdrahonul de a doișpea.
Partea bună e că testele sunt împărțit pe grupe de competențe și se pot pune pe pauză după o grupă, după care se poate relua mai târziu. Au fost special gândite așa ca să le vină în ajutor celor care nu au răbdare să-l ducă la bun sfârșit dintr-o bucată. Zic că e bine de știut.
Atât pentru azi.
1. Citit articol.
2. Citit interviu.
3. Rezonat la maxim.
4. Distribuit (că nu suntem băieți răi și vrem și noi pe cineva în urma noastră să ne plătească pensiile 😛 ).
5. Sănătate tuturor!
Comentariu beton!45
@VictorR nu știu, dar nu trebuia să citim ‘Dat testul’ la punctul 3? A fost distribuire cu bucurie că a ieșit sau cu ciudă de nici cafeaua nu a priit?
@AleBlaga: N-am dat testul. Ce-mi mai trebuie mie? Fac după-masa doza 3. Toate pe lângă mine vor funcționa singure acționate doar de cipul de ultimă generație ce mi-l vor injecta. Și mi-a spus cineva că nici baie nu mai trebuie să fac, că cică cipul ăsta are funcția de ”autoclean”! 😛
Am zis că-l fac pe seară. Acum nu prea am timp. Nu vreau să răspund la o întrebare și apoi să las 5 minute că a apărut altceva între timp și tot așa de-a lungul zilei.
Comentariu beton!23
Bună de dimineață. Interesantă chestie din punct de vedere al unui părinte .Nu mai zic de analfabeți funcțional, că s-a mai zis ,pot să zic de autismul virtual de care am auzit din gura unui medic, se tratează ca să zicem așa mai puțin cu medicamente și mai mult cu propria voință, dar la un copil și cu ajutorul celorlalți. Zic că e o oarecare legătură, sper doar să nu fie din ce în ce mai mulți copii și tineri afectați.
Multumim! O sa rog copila de a VI-a sa faca testul, sunt curioasa ce va iesi. 🙂
Și eu. Lași rezultatul aici?
O să testez și eu fetele chiar azi.
@Mihai, las rezultatul. Chiar sunt curioasa pentru ca spunea ca o plictisesc orele de info, desi invata chestii noi. O fi profa plictisitoare. Fain ar fi sa fac si eu testul, oare ce clasa sa accesez? 😀
mai ca as da eu testul dar imi e teama ca iese foarte prost 🙂 dar interviul este corect, daca numai utilizezi ceva facil gen youtube asta nu te va face sa cunosti ce inseamna sfera digitalului si nici macar cum functioneaza internetul sau chestii de baza de genul structurii de foldere a memoriei. Am constatat cu propriul copil ca sunt necesare explicatii mai temeinice despre cum functioneaza un calculator si interactiunile lui cu internetul, atat cat ma pricep si eu. Altfel va ramane la stadiul de ascultat muzica pe youtube.
Păi acum ai și un instrument cu care să vezi cum stă ăla micu’ din punct de vedere al abilitatilor digitale. E gratis, așa va rămâne, deci poți să începi să-l testezi liniștit.
da, chiar ca am sa pun copilul sa il faca, de curiozitate.
Fugi de-aici, șerif. N-ai auzit că România e țară de olimpici și de programatori, iar că la Microsoft și Google deja se vorbește româna? 😜
Comentariu beton!20
Dadada, înțeleg că și Musk a început s-o rupă ușurel pe română, dar deocamdată a învățat doar înjurăturile. Cice se pune în mijlocul fabricii și urlă:
– Auleooo, cine v-a lucrat aici?
@didina, in special Râmnicu-Vâlcea al cărui “nickname” este “Silicone Valley 2”. Cine a dat cei mai mari hackeri ai Romaniei (sunt in top in lume)? 😜😂
Eu când sun câte un coleg de la IT și-mi spune ce să fac, sunt pe principiul: ce-i, fă, astea??
Mă bag eu prima dată la testat și după aia copilul. Că d-aia sunt mă-sa😜
Comentariu beton!26
Da, da, am și io niște amintiri cu tine de ganul „golește și tu cache-ul” la care primeam același răspuns: „hă?”. :)))))))))))))))))))))
aia cu goleste cache-ul de grea de tot . incepe cu ceva usor gen salveaza in folder separat.
Cașu’ se ține-n jeb, da? 😀
Comentariu beton!15
Dacă nici femeile nu știu să golească cheașu…
Comentariu beton!21
”Dacă scapi nebătut, înseamnă că ești norocos din fire.” De la cursul de competențe de supraviețuire citire, în România nu se întreabă random ”ce un pixel”, ci ”care-s mai bune, pixele sau creioanele”? 😛
Comentariu beton!27
Fain test.
@MV: spune-le celor de la BRIO să înlocuiască romglezu’ „itemi” cu „elemente”.
Ex: „trei tipuri diferite de itemi” = „trei tipuri de elemente diferite”.
Că sună ca dracu’ „itemi”. În engleză „three types of items” sună bine, dar în română sună aiurea.
Comentariu beton!21
@JT, cam așa e. Din păcate (sau nu?) de multă vreme s-a cam împământenit termenul, chiar și în învățământ, în hârțogăria pe care trebuie s-o facă dascălii zi de zi. Că o tot aud pe nevastă-mea folosindu-l. 🙁
Cam asa, itemi si in hartogarie . De mult timp.
M-apucă toate pandaliile când văd romgleze d-astea. De aia nu-s adeptul „localizării” PC-urilor, laptop-urilor sau telefoanelor mobile. Traducerile din engleză-s dezastruoase, indiferent de limbă.
Bine, de la școala românească n-am pretenții.
Ce plm-s ăia „itemi”?
ITEM2, itemi, s. m. 1. Element al unui test care corespunde unui obiectiv bine definit. 2. (Lingv.) Unitate lexicală de bază; cuvânt. ♦ Unitate gramaticală de bază, categorie gramaticală. [Pl. și: (n.) itemuri și iteme] – Din engl.
Bine că nu te apucă pandaliile și la „laptop”.
Stai să iasă noul DOOM, c-o să mai avem surprize din astea.
Laptop – computator de poale pi molduovieniește 🤪🤘
Am trimis si eu acum copiilor mei, vreo 28.
Stiindu-i pe părinții români, ăștia ar fi în stare să facă ei testele ca să dea bine la ochii lumii. Soața mea a cumpărat nu știu ce pachet de la ei. Cică’s ok bine.
Cel mare este băgat până în gât în seria The Witcher, game+cărți si nu am tupeul să îi spun de teste, cel mic a primit un nou telefon ieri si este inabordabil.Buna treabă cu promovarea celor de la Brio. Merită.
COLȚUL CU ROCK:
Euge Valovirta-Shooting from the hip, instrumental, cu nimic mai prejos comparativ cu albumele unui Satriani, Vai etc. Bun bine, mult suflet si tehnică acolo.
Fustilarian – All This Promiscuous Decadence, un singur nene portughez a pus cap la cap tot black ul ăsta. Unul curat, old school, absolut tot din el este de ascultat.
Demoniac-So it goes, chilieni, thrash cu saxofon,yeah, it’s true, album de debut si asta în anumite pasaje se vede. Părerea mea că este de ascultat.
Dordeduh-Har, români, linia Bucovina dar mai elaborați. Un album surprinzător de bun, extrem de bun, chia
Enjoy.
Încă o dată, felicitări pentru colaborarea cu cei de la Brio.
Comentariu beton!21
Da. Îi știu pe cei de BRIO de când erau doar o idee. O să-i promovez câtă vreme va exista acest blog pentru că sunt fascinat de cum au evoluat de la ideea aia la cel mai complex instrument de testare școlară din România. Și sunt convins ca vor fi mult mai mult de atât.
Mă gândesc ca țărănoiul prost, băieții si fetele de la BRIO nu ar merita să fie consultați de nenii care ne conduc, ăia cu o Românie educată, să pună la punct o programă care să aibă o legătură cu secolul ăsta si în general cu viața din afara si de după școală.
Off:
Sper că nu este cu supărare dar COLȚUL CU ROCK o să mai apară prin comentariile mele.
Comentariu beton!15
Ai pus exact întrebarea care-i frământă și pe cei de la BRIO. Vorbesc foarte serios.
Dacă nu pică un parandărăt, măcar d-o geantă la fufa atașată politicianului, va fi foarte greu ca cei de la guvernare să să-i ia p-ăștia de la BRIO-n considerare. 🙁
Am auzit de la niste amici, parinti de copil clasa zero (scoala de stat) ca >50% din colegii copilului – veniti „de acasa” sau din gradinite de stat – NU STIU ce inseamna
anotimpurile, culorile si zilele saptamanii. Scoala din Bucuresti, semi-central, anul 2021. Nu stiu si nici nu prea cred ca vreau sa aflu cum arata treaba in orase mai mici sau in rural.
Concluziile mele ma tem ca sunt muuuult mai pesimiste decat ce prezinta articolul: UNU – competentele digitale sunt si vor ramane o chestie abstracta pentru un (%) mai mare decat spui si DOI – cele trei categorii mentionate au in comun o singura chestie, daca parintii nu au BANI + INTERES sa investeasca in copil, acel copil este pierdut indiferent de mediu urban/rural sau de alte detalii.
Aia cu „norocul”, sorry, eu nu o iau in calcul cand imi fac planurile la fel cum nu ma bazez nici pe cat voi castiga in week-end la loto.
Comentariu beton!17
Copii ,clasa a 4 a, nu stiu sa grupeze lunile anului in functie de anotimp…tot capitala, tot 2021.
Socata ever since.
@Sonia: pe vremea mea… 😀
„Da’ mai terminați cu prostiile astea! Uite, eu n-am avut nici facultăți, nici calculator, n-am învățat nici limbi străine, și n-am mai murit!” – asta a fost reacția unui vecin, pe la începutul anilor 2000. Maică-mea a avut o replică de milioane: „N-ai murit, dar nici bine nu-ți este.”
Comentariu beton!26
Medic specialist care nu stie sa incarce/descarce atasament din mail, sa foloseasca imprimanta..
Dacat cu aifonu, like a princess..
Acum, dacă tot vorbim despre analfabetism and stuff, să știi că „atașament” are un singur sens în limba română. Sens care nu este ăla de „document atașat unui email”. 🤭
Io sunt mai taras-grapis „digitalizata” , ma straduiesc sa tin pasul si duc un loc de munca singura in spate si din punctul asta de vedere..
Invat mereu..
Aici vorbesc de oameni tineri, in jurul lui 30, inclusiv studenti..online..
@MV: here we go… 😀
That love attachment, though… 😛
Cunosc director interimar de instituție publica, 44 de ani, aproape ca nu știe sa deschidă calculatorul 😏
Daca ii cunosti, spune-le sa caute pe cineva sa ii ajute sa isi rezolve problemele masive legate de protectia datelor. Proiectul pare fain si ar fi pacat sa isi fure o amenda.
Dacă ai putea să-mi dai și detalii. Că oamenii sunt extrem de receptivi la critici constructive.
Am zis sa nu intru in detalii, pentru ca, daca discuta cu cineva care isi stie meseria, sunt usor de identificat si nu tin sa dau idei unora care cauta nod in papura. Dar vad ca deja primesc minusuri, asa ca ‘noblesse oblige’:
1. Te aboneaza fortat la newsletter cand iti creezi cont. Acel „consimtamant” e nul pentru ca nu ai libertatea sa refuzi si nu este necesar pentru furnizarea serviciului.
2. Cer numele complet, scoala si clasa elevului pentru care faci cont. Astea sunt date despre minori si trebuie explicat de ce sunt obligatorii pentru a iti permite crearea unui profil necesar pentru folosirea unui test online.
3. Bara de cookie consent nu respecta cerintele GDPR pentru ca nu poti refuza cookie-urile. Iar un consimtamant fortat. Bonus: linkul despre cookie-uri din bara de consimtamant duce la pagina gresita, desi au si pagina despre cookies.
4. Nu au nota de informare corect facuta privind modul in care sunt utilizate datele, perioada de retentie etc. Au facut ei o pagina dar e cu texte generice, nu cu ce cere Regulamentul.
Asta pe scurt, fara sa stiu ce e si in spate sau sa ma uit peste tot.
Ca idee – eu pe aici am intrat: https://brio.ro/info/literatie-digitala
Comentariu beton!17
Mulțumesc. Deja a a ajuns la ei tot ce ai semnalat.
La 2. – din ce văd eu, pentru minori se cere doar Numele şi Prenumele.
Cont poate face doar o persoană peste 18 ani. Care poate adăuga apoi elevi/copii folosind doar nume/prenume. Restul informaţiilor pentru minori sunt opţionale.
Probabil se vor cere doar în cazul concursului digital.
Am incercat sa creez un profil pentru copil si nu ma lasa sa ii salvez profilul fara sa aleg scoala si clasa, desi da, nu au steluta acele campuri.
Ai dreptate. Și nici nu poți alege școala dacă nu selectezi întâi județ si oraș.
Noi am creat un cont oferind toate aceste informații, pentru că l-am creat cu ocazia unui concurs.
Iar la contul meu, de părinte, nu mi-am pus problema, informațiile cerute sunt minime și normale/utile pentru astfel de platforme..
Am citit nu facem o tragedie din asta analfabetismul functional nu i un impediment sa pui bine rigips sau sa repari un automobil sau sa sapi in gradina …
Problema e ca destui dintre ei se prind ca e usor sa ajungi in politica cu putina spre deloc scoală si ajung sa decidă pentru tine …
că într-o țară normală i-ar fi impușcat pe cei cu fabrici de diplome ….e altă poveste
Bossu.
Ce înțelegi tu prin reparație de mașină?
Că eo, cu pretenții mari de la mine și experiență decentă in alt domeniu foarte tehnic, digitalizat și nu sunt oaie, trust me pe cuvânt, am inceput recent să învăț despre reparații de mașini fix din motive de ăstea: electrică, biți, calculatoare, reprogramări, configurări. Well, dă-mi voie să-ți spun că deși înțeleg multe deocamdată mă uit ca vițelul la Netflix.
Aia cu mașini reparate la nivel de schimbător de piese, că gândește altu pentru elz gen diagnostician, inginer de diagnostic, Cotech, e altă poveste.
Drama a mare este că analfabetismul digital se vede în viața reală, aia în care avem nevoie să facem ceva ieftin, repede, fără să ne deplasăm. Cunosc oameni care pleacă de la țară, să plătească facturile la Pitești, că ei nu au paypoint în comună, la poștă e poltergeist și alta soluție nu e. Repet: ard motorină pe 50-60 km, caută parcare, se duc la ghișeu la bancă, plătesc și apoi se întorc acasă.
Oameni care încasează salariul pe card, oameni cu telefoane de 4000 de lei în buzunar și laptop scump acasă, dar care sunt efectiv praf.
Eu când le mai zic de internet mobil, plătit din aplicație sau pe site, de venit factura pe email sau in contul de furnizor, se uită la mine cu dușmănie și replica este: bine că ești tu deștept, bă, M.
Adică să refacem socoteala: pierd jumătate de zi pe drum, 30 de lei motorină, stau la cozi să plătească facturile. Ce pot face in nici 10 minute, îi costă bani și timp, plus comisioane.
A vezi că o știu pe o tanti care nu știe să scoată bani de la bancomat și fuge de roboții de la bancă mai rău ca mine de muncă, care nu am fost un etalon de vrednicie.
Nu sunt capabili să caute pe net un nr de telefon, să își facă o programare la un medic sau oriunde e nevoie.
Înțelegi cam cât de mare e tragedia?
Vorbim de zi cu zi. Ceea ce eu fac într-o oră de documentare și venit la izibox, lor le ia o zi, că plimbat prin supermarket, căutat prețuri, cumpărat de unde e mai ieftin, implicit costuri mai mari. De ce? Pentru că nu știu nici ei și nici copiii lor. Ți se pare normal ca eu la 37, să instalez diferite chestii pe laptopuri și telefoane unora de 20+? Mie nu prea.
Recent la școală, ore online, trebuie să instalăm pentru o materie un software.
Ei nu îl găsesc, nu știu, nu vor, nu pot. Software care se descarcă gratis de la producător+ licența pe cont academic de student, licența 1 an valabilă. Nici cu team viewer nu au vrut să îi ajut. Ei nu știu, ei nu pot, dar nici nu au vrut, că ce ei sunt proști?
Ăsta e nivelul.
A picat la fix, tocmai am înscris nepotul la un curs și chiar vrem să știm care-i nivelul lui. O să îi rog pe ai lui să îl testeze. Da, pot să confirm că e cât se poate de reală analiza. Se poate începe cu programe pentru copii de la vârste mici, cu profesioniști, copiii fiind foarte receptivi. Dar, am părinți care îi consideră pe cei mici genii pentru că stau toată ziua cu tableta /telefonul în mână urmărind filmulețe, majoritatea nepotrivite vârstei. Dar care copii nu pot să țină corect instrumentul de scris, nu au abilități simple, de exemplu, de a se orienta pe o fișă extrem de simplă cu sarcini de lucru, sub îndrumare, care nu sunt capabili să se exprime coerent să ceară ceva sau să răspundă la o cerință. Care refuză pur și simplu să facă cel mai mic efort fizic pentru orice, care nu au deprinderi de autoservire (îmbracat, mâncat), care au încă pampers pe ei, la 5 ani, pentru că „nu sunt pregătiți să renunțe la el”. Este jale, pentru că procentul acestor copii este din ce în ce mai mare. Așa că, mult mai important, la vârstele mici, este să le formăm abilitățile și deprinderile de autonomie. Relaționarea este extrem de importantă. Mulți copii, pur și simplu nu sunt capabili să comunice cu cei de vârsta lor, să se joace împreună. Cum este când un copil de 5 ani, cu pampers pe el, fără a avea motive medicale, te întreabă :”-Doamna, ai Tik-tok?”. „-Nu.” „-Doamna, cum să n-ai Tik-tok? Și tu ce faci acasă? Mama mea stă mereu pe Tik-tok!” Dar să nu exagerez, sunt mulți copii cu părinți responsabili, dintre cei cu situație medie,sau chiar sub medie, care sunt conștienți de importanța școlii, dintre cei cu studii superioare. Problemele cele mai mari sunt la cei cu venituri mari, îmbogățiți cine știe cum(știu cum), sau la cei cu părinții ajunși prin cine știe ce posturi „importante” și se cred centrul universului.
Sunt de acord că viitorul este deja prezent, dacă se poate spune așa, am simțit-o și m-am adaptat cât am putut.
Da. Doar eu vad bucla infinita în care suntem? Cei cu capacitate de citire și înțelegere, vor înțelege aceasta invitație, ceilalți cărora le-ar fi si mai utila, nu vor pricepe.
Cand vad un mesaj care sa ajungă la cei 40%, o sa zic aleluia suntem pe drumul spre izbăvire.
Pana atunci, as dori sa înțeleg cum suntem evaluați impreuna cu vestul cand la noi 99,9% din informația de calitate nu e in limba romana. Adica este o cerinta primordiala sa înțelegi limba engleza, ca sa ai competente digitale in România. Tarile dezvoltate au tot in limba lor maternă, de la OS, Office si pana la examene de certificare gen SQL dba etc. Iar ce e tradus e o romgleza de tip „vorbiți afacereza” iar când e in romana pura ne suna ciudat pentru ca nu știm cum sa dam sens frazelor, lipsind complet obisnuinta folosirii lor.
Solutia mea:
Brio sa facă parteneriat cu bor, in alte tari bisericile au centre de educație pt copii atașate. Doar bor vb pe limba celor 40%.
Cu placere.
Mulțumesc, o să îi pun pe ai mei să dea testul acela.
Din păcate, treaba asta cu gadget-urile la copii la noi în țară este tratată superficial de către părinți și sistemul de învățământ. Ăștia mici, dacă sunt lăsați și/sau încurajați, înmagazinează rapid toate informațiile și devin skilluiți rapid în tot ce înseamnă IT. Din păcate, lăsatul și încurajatul nu prea se întâmplă, așa că majoritatea rămân la stadiul de TikTok și Youtube, eventual și niște jocuri, dar alea mai pe ascuns, ca să nu-i vadă părinții și să le interzică din diverse motive gen „jocurile te prostesc”, „îți strici ochii”, „ieși afară și te joacă cum făceam eu acu’ 40 de ani” etc.
Sistemul de învățământ de asemenea opune o rezistență cruntă la tot ce înseamnă digital, online, tehnologie modernă și de vârf, a se vedea subiectul la zi cu „uite vacanța, nu e vacanța, uite online-ul, nu e online-ul”. Câte laboratoare fac la școală, cât de mult sunt încurajați să folosească gadget-uri pentru a se organiza, pentru a rezolva, pentru a căuta, pentru a învăța? Mai deloc.
Astfel, fi-miu, online, cu laptopul în față, vine la mine să mă întrebe care e sinonimul cuvântului „vifor” (de exemplu)!! „Caută pe net, n-ai gugălu’ lângă tine?” „Nu mi-a trecut prin cap!” Nu, nu i-a trecut nici măcar lui, care are un an și ceva de online și se pricepe p-acolo mai bine decât mine. Dar reflexul de a se ajuta de tehnologie nu îl are încă, fiindcă nu se învață așa ceva la noi. Încerc să-i formez eu acel reflex, dar câți fac ca mine?
Alt exemplu. Concurs de gaming organizat de școală, câteva jocuri, taxă de x lei, organizare făcută de niște băieți de a 10-a, anunțată prin învățătoare și profesori la clase, prin mail-uri la părinți, cu server pe Discord etc. Două clase, una de a 4-a (cel mare) și una de a 1-a (cel mic), în total vreo 36 de copii. Înscriși? Doar doi, ai mei. Apăi dă-o dracu’, că rup copiii ăia jocurile, că te plângi tu ca părinte de lipsă de socializare pe pandemie, mai e și vacanță, mai sunt și premii la o chestie organizată, totuși, de școală…. Cum poți fi atât de indiferent? Mi-e greu să cred că n-a mai vrut nici unul să participe. Și atunci? Ori „lasă prostiile și pune mâna pe carte” (că sunt primii la cerut teme mai multe pentru copii), ori nici măcar nu i-a interesat subiectul (școala e ca să lași acolo copilul și să nu-ți mai bați capul cu el – cam așa gândește părintele român).
Alt exemplu. Faci alternanță online – offline de un an jumate și..:
– copilul încă are probleme cu conexiunea, cu gadget-ul folosit, cu microfonul, nu are pe ce să printeze rapid ceva, nu știe să folosească interfața care-l ajută să fie prezent și activ la clasă; problema mai mare e că nici părintele nu prea știe ce și cum, pare picat din lună, deși până și jobul lui presupune acest gen de aptitudini. După un an jumate!!!
– profesorul se încurcă, nu reușește să se conecteze pe fix aceeași chestie pe care a reușit cel de dinaintea lui, nu știe să scaneze, să trimită, să încarce documente necesare la clasă, treaba oricum întâmplându-se în timp real și nu înainte de oră, cum ar fi normal. După un an jumate!!
Dezinteres maxim peste tot pentru tot ce înseamnă digital, speranțe mari și acatiste date peste tot ca elevii să se întoarcă fizic la tablă, cretă, burete, stilou și hârtie, și să scăpăm, dom’le, odată de năpasta asta cu laptop și tabletă și online și alte lucruri diavolești, că numai prostii învață de la ele.
Sincer, mă așteptam ca generația asta de părinți și profesori, care a trăit tranziția societății spre IT și digital, să fie mult mai deschisă spre așa ceva. Dar, de fapt, e doar o generație de cumpărători de IT, nu de utilizatori. Și asta se transmite și la copii.
Comentariu beton!34
Ai sintetizat mai bine decât mine, cu exemple mult mai aplicate pe realitatea înconjurătoare, EXACT ce vrea BRIO să transmită. Nu glumesc.
Testul de literaţie digitală (integral) pentru clasele IX-XII ar trebui făcut de toată lumea. S-ar putea să aveţi surprize.
În altă ordine de idei, pe mine m-a cucerit de ceva vreme această platformă. Şi am parcurs personal diverse teste. Cu plăcere, cu interes şi, mai ales, cu multe învăţăminte culese de pe urma lor. Unul dintre ele fiind acela că percepţiile evoluează şi este necesar să continuăm să ne informăm şi să ţinem pasul cu lumea în care trăim.
Anul acesta, copilul cel mare, care este clasa a XII-a, va folosi intens platforma. Chiar sunt curioasă ea ce scor va obţine la literație digitală. Mai ales că, data trecută, la testul de iteraţie (română) a obţinut din prima 100 de puncte, în timp ce eu mă învârteam în jurul unui 90. Dar nu m-am lăsat până nu am obţinut şi eu 100. Înţelegând unde greşeam şi, mai ales, ce (la reflecţie).
Aştept ziua în care aceste teste vor fi folosite în toate şcolile din ţară. Da, ştiu, am ceva de aşteptat, având în vedere împotrivirea iraţională când vine vorba de digital în educaţie. Nici măcar situaţia specială în care ne aflăm din cauza pandemiei nu a reuşit să clintească prea mult anacronismul încăpăţânat acolo unde te-ai fi așteptat cel mai puțin: în şcoli. Insă, cât mai poate dura situaţia asta? Valul schimbării o să ne ia pe sus la un moment dat, fie că se vrea sau nu.
Comentariu beton!23
Poate ca parintii aia vor zice ca cica e nevoie de forta bruta, dar sa vezi ce surpriza va fi pentru ei cand copii lor vor creste mari si vor fi inlocuiti de roboti la locul de munca😁
În urma cu trei ani m-am gandit sa ajut niste studenți sa fenteze puțin anomaliile unei legi( de fapt, sa le scutesc parintii de la țară de niște plăți). Zis si facut, m-am trezit față in față cu unul dintre ei și l-am pus sa completeze niște formulare cu datele personale. Dupa o vreme, am ridicat ochii si am constatat ca scria foarte greu și nu trecuse de prima pagină. Contrariata l-am repezit: „mă, n-ai zis ca ești student?”. Raspunsul a fost șoc: „da, dar sunt student la matematică!”… Generația care ne va plati pensiile!🙄😒
@Mihai, poti sa pui si unu/mai multe clasamente (evit englezismele 😜😂 cu greu), in care Romania este in top 3 (vorbesc serios, nu un clasasament al cantitatii de palinca băută sau de vin produs/băut acasă)? De exemplu calitatea vieții, nivel de trai, nivel al consumului de…macaroane/morcovi/informație/cap de vita furajata 🤔🤭.
Obiectiv: Parcurs testul acesta:
https://fasingur.me/14-intrebari-scolare-care-ar-putea-deruta-chiar-si-un-medaliat-cu-aur-dar-nu-si-pe-dvs/?fbclid=IwAR2MexGWkiHAjRW6VvBIBevLBu9OD56JphnlWCWCrSi0RnpgkNQFzK4X4xU
Concluzie: Tre sa ma apuc să învăț!
Sa inveti ce? Raspunsul la niste intrebari al caror raspuns il ai in 3.5 secunde de cautat pe Google? Tocmai asta e problema invatamantului din romania, ca aprecieaza capacitatea de memorare ale unor date inutile de genul cine produce cea mai mare cantitate de ulei in anul 2021 in Europa. Poate in 2022 le iau foc maslinii si se duce in cap productia. Mai bine in timpul asta ii invatam pe elevi cum sa caute informatiile pe Google si cum sa aprecieze daca o sursa e sau nu de incredere. Poate asa cand devin adulti nu isi mai iau informatiile despre vaccinare de pe pagini dubioase…
@Patrat, probabil… mă gândesc, nu dau cu parul, dar pe aceeași idee te văd că ai putea extrapola, spunând că de ce să citesc o carte când pot vedea filmul. Așa că aș putea încerca să îți explic de ce… dar cel mai probabil nu cred că ai înțelege.
Nu stiu de unde ai dedus ca pentru mine a citi cartea e acelasi lucru cu a vedea filmul, dar nu are importanta. La bac conteaza foarte putin daca ai citit sau nu cartea, important e sa memorezi comentariul. Daca ratele de analfabetism sunt la cote astronomice asta se datoreaza si faptului ca scoala dezvolta foarte putin alte abilitati in afara de capacitatea de memorare (care e ridicata la rand de arta in testul ala).
Daca pe tine te pasioneaza geografia si genul asta de detalii e ok, dar in contextul scolar nu au prea mare relevanta. Nu o sa scada nivelul de analfabetism functional pentru ca elevii retin culorile steagurilor, cum nici analfabetismul digital nu scade daca retin ca facebook e cea mai utilizata retea de socializare in romania.
@Patrat, nu ești sigurul care duce acest termen de analfabetism funcțional la rang de artă. Acest termen mie mi se pare dus la extrem, uneori folosit chiar și de analfabeții cu adevărat functionali.
Nu este cazul tău, vreau să o spun cu subiect și predicat… ca să nu deduci naibii altceva. Totuși, am observat că de obicei, fiecare citește și înțelege cum vrea el la prima vedere. Eu am spus poate, tu ai dedus, iar între cele două nu este semn de egalitate. Acum, dacă o persoană, nu vede o diferență subtilă, sau dacă nu înțelege ceea ce ai vrut să spui… nu poți să te dai mai grande și să pui imediat eticheta asta urâtă și neadevărată…
Se vede clar că suntem din generații diferite, nu mult, maxim 15 ani. Nu contează prea mult anii pe care îi avem. Pentru mine a ști steagul cărei țări nu are anumite culori, sau a ști numele singurei mări care nu are hotare de pământ, denotă pasiune pentru dezvoltare pe orizontală, dorință de cunoastere, cultură generală, … denotă inteligență -> și ca să o spun pe șleau… dă-o în plm mea, este una singură în ambele cazuri – Jamaica si marea Sargasso. Nu este ca și cum ai face un efort prea mare să ți minte niște… extreme.
Pentru tine, cât merge Google – știi unde să cauți, dacă pui întrebarea corect, dar dacă pică internetul, s-au dus informațiile respective. Nu te vor ajuta prea mult, că ți-au rămas în cap, este adevărat, dar again smart is sexy!
Ca să ating subiectul școală, pe care tot îl aduci în discuție, părerea mea este că indiferent care ar fi metoda de predare, elevii, susținuți sau nu de părinți, care vor să învețe o vor face, i-ar ce-i c-are nu, nu.
Cei cu școala vor munci toată viața, câtiva vor pleca pe afară… spre deosebire de ceilalți cu nu, care câtiva vor deveni vedete pe tik-tok sau ce alte plaforme se vor mai inventa pe viitor. Vorba aia am ales să fac asta, altceva n-a fost, și vreau să fac bani din asta…
Restul, celor cu nu (unii cu o situație socială precară sau nelasați de părinți să continue), majoritatea vor pleca din țara asta de kko, pentru un viitor mai bun… și îi vor blama pe cei de la putere că nu au făcut nimic pentru ei. Culmea este că în sinea lor, vor avea regretele anilor de școală spunându-și dacă aveam mintea de acum?
PS. Ca un sfat, pe viitor încearcă să te pui în pielea interlocutorului și încearcă să îi înțelegi punctul de vedere, de ce a spus asta, ce motive a avut și o să vezi că dintr-o dată vor aparea și nuanțele de gri la mijloc între cele alb și negru aflate la extreme!
PS2. Dă click pe nick-ul meu, și vei vedea o poveste de viață! @Mișu, legat de asta mi-ai promis că te vei interesa la cei de la World Vision.
Posibil sa imi scape mie vreo subtilitate sau posibil sa avem o experienta diferita. Cand vorbesc de analfabetism functional nu ma gandesc la o diferenta de interpretare a unui mesaj/carti. Ma gandesc la persoane care au studii superioare si care atunci cand le spui ne vedem nu stiu unde in oras te intreaba unde e si cum ajung acolo, ca ei nu stiu din astea. Sau care nu sunt capabili sa gaseasca o carte/un articol iar atunci cand le explici cum sa gaseasca informatia te intreaba daca nu poti sa le trimiti direct pdf-ul, ca e prea complicat. Vorbesc de persoane care au acces la informatie/tehnologie dar care nu stiu sa o foloseasca. Da, dezvoltarea pe orizontala e buna, dar pentru mine sistemul educational a pus deja prea mult accentul pe ea si a uitat/ignorat complet dezvoltarea unor abilitati de baza. Scoala ar trebui sa te invete sa inveti, sa analizezi, sa descoperi. In schimb, e suficient si chiar mult mai apreciat sa memorezi cat mai mult. Ah da, unul dintre aia care nu pot ajunge la o adresa fara indicatii invatase tabelul periodic pe de rost. Nici atunci si nici acum nu mi se pare nici smart nici sexy sa repeti tabelul periodic ca papagalul, mi se pare smart si sexy sa il intelegi. Mai bine printa tabelul ala si invata cum sa foloseasca maps.
Accesul la educatie este o alta mare problema, stiu ca exista, dar in jurul meu ma intalnesc mai des cu oameni care au cel putin o licenta dar care nu reusesc sa rezolve probleme simple, de genul rezervat un bilet online.
Si cred ca o metoda de predare potrivita poate atrage mai multi elevi sa invete sau macar sa fie curiosi, asa cum una nepotrivita ii poate descuraja enorm.
Imi cer scuze daca raspunsul meu a fost putin prea agresiv.
De curiozitate, tu te-ai testat? Eu am terminat demult cls 12 dar desi inteleg ca nu mi se adreseaza mie testele tot as incerca sa ma testez 😀
Încă n-am avut timp, dar probabil în weekendul ăsta o voi face.
Am o nelămurire. După testarea pentru clasele 9-12 am încercat-o și pe cea de la clasele I-IV.
Are tot 120 de întrebări care de fapt sunt aceleaşi de la testarea pentru IX-XII. În afară de faptul că rezolvarea lor presupune ca acel copil să aibă cont de facebook, instagram – dar vârsta minimă pentru a avea cont acolo este de 13 ani, iar copiii de la acea categorie de vârstă au 7-11 ani -, întreaga paletă de cerinţe cuprinde abilităţi, cunoştinţe şi utilizarea unor programe care, din câte ştiu eu, nu sunt incluse deloc în programa şcolară pentru clasele primare. Evident, doar sunt aceleași de la categoria de vârstă 15-19 ani.
Deci, care e explicaţia? Vreo eroare la accesarea setului corect de întrebări potrivit categoriei alese?
Cu siguranță e o eroare sau un bug. Bine că mi-ai spus, le transmit exact în momentul ăsta.
* 126 întrebări.
la noi internetul zici ca s-a inventat ca sa ti se dea totul mura in gura… dar nu sa cauti singur, ci sa intrebi ceva pe facebook (ca altceva nu stiu sa faca) si in timp ce se scobesc in nas să le vina raspunsul de la cineva…
sunt membra in cateva grupuri pe facebook, si deja mor cand vad intrebari atat de simple la care le-ar putea gasi raspunsul dând un search pe google, dar nu, mai bine intreaba si las sa caute altul, sa le dea raspunsul…
sau situatii in care „am problema medicala X, oare ce sa fac si ce sa iau” 🤦🏻♀️ doamne ferește. tocmai mi-am luat trigger de la o persoana care in postare explica o situatie cardiaca si apoi intreaba ce sa faca, pt ca „daca o dor oasele stie unde sa mearga, si daca are febra stie ce sa faca”… dar acum? pai…ce-ar fi sa apelezi un cardiolog, mai fată?
*rant over*
Pus copilu sa facă test. Clasa a 7a. Am parcurs doar o parte, să vedem cum e. Rezultatul conform așteptărilor. Nici pulbere dar nici în excelență. Am pierdut-o de mușteriu la întrebările despre Facebook și Twitter. Cine mai folosește aplicațiile astea? Sunt moarte de mult. Întrebările aveau și ele un rost… de exemplu citești și conținutul sau doar titlul unui articol înainte sa îl distribui? Eu nu citesc articole! Nu distribui nimic. Bine mă, pe un site de știri, na. Păi pe alea ma obligi tu să le citesc (adica nu doar titlurile) și nu le distribui! Și nu comentez. Vrei să îmi iau bully? Etc. E acolo o întrebare cu cum cauți pe google informații despre o plantă. Pai fac poză. Cine mai sta sa scrie descriere sau denumiri când telefonul are acesta funcție inclusă?
În concluzie, nu e tocmai relevant pentru obiceiurile ei de consum. Nu are cont de Facebook pt ca acum nu își dorește (e mort) și când si-a dorit, era prea mică și nu am lasat-o eu. Twitter are, dar și ala e mort. Instagram îl folosește pt mesageria privată. Pe Whatsapp ii scriu doar eu și are grupurile de școală.
Ca o curiozitate, sa vedeți cum caută pe net. Îl întreabă pe google cum mă întreabă pe mine. Scrie așa cu toate cuvintele: cum se scoate radical, care sunt fazele lunii, etc. Evident ca rezultatele căutării sunt DOAR în prima pagina de rezultate. Știe toată lumea ca the best place to hide a dead body is page 2 of Google…
Când își cauta haine pe site-uri, scrie in bara de căutare „jacheta”. N-ar intra și ea pe dama –> îmbrăcăminte –> jachete. Nu. Direct in search. Nu-mi da link-uri, îmi da capturi de ecran. Nu pt ca nu știe cum, ci dintr-o gândire simplista, gen să vad și eu ce vede ea. Deși eu tre sa le pun în coș și sa le cumpăr, deci e clar ca îmi trebuie link. Și îmi zice „da și tu search pe jachete și vezi ca e pe ultima de pe rândul 2”. Mă ia capul.
Pentru la școală când are ceva de căutat, caută română engleză, chiar dacă nu înțelege tot ce scrie în engleză și iese o varză. Limba română pe care o vorbește este romgleza, dar nu cea de fițe și figuri. Sunt cuvinte împământenite clar în capul ei. Mapă = hartă. Știe ce e mapa în română, dar nu zice hartă decât accidental. Blank e gol. Blankă= goală. Borcanul, foaia. Telefonul are lag. Adică se mișcă încet. Plus epitete specifice vârstei și Tik Tok-ului: sus, simp. Cu siguranță mai sunt și altele, dar nu mi le amintesc acum, ca m-am obișnuit cu ele.
Uneori ma gândesc că ceea ce consideram noi, adulții, ca fiind modul corect de abordare a internetului e ușor depășit. Nu greșit, depășit. Are lag.
@Ale, o să fiu nițel radical: Cine dă tonul la voi în casă? Scuze de modul aspru de adresare. Căcred că bănuiești pentru care secțiune a scrierii tale am pus întrebarea. Seară bună vă doresc! Cred că de la doza 3 mi se trage. 😛
Hei, am exagerat un pic dialogurile pt amuzamentul scrierii. Tonul îl dau eu, dar in prag de adolescență a început sa dea replici. Nu sunt comentarii obraznice sau nepoliticoase, dar replici. Orice ar zice și ar bombani, rămâne ca mine. Încă. :)))
@Ale: 🙁 Atunci încă o dată scuze! Nu mai pot șterge ce-am scris. Beleaua e alta: nu pot promite că n-o mai fac pe lupul moralist. Nu pot! Sunt român!! Le știu pe toate!!!
Nu m-am supărat, nu ai de ce sa îți ceri scuze. We’re good. 🙂
Doza 3 de Tuborg ? 🤭 Nu mai beee că nu-i bere 🤪
Nu m-am supărat, nu ai de ce sa îți ceri scuze. We’re good. 🙂