Am avut ieri o zi foarte interesantă, deosebit de interesantă aș putea zice, după ce m-au sunat oamenii de la ENGIE și mi-au propus o experiență electrizantă de 24 de ore. Pe scurt, am avut la dispoziție o jucărie electrică de la Mercedes, pe care am luat-o încărcată full și numai bună de alergat, direct de la sânul primitor al unei stații de încărcare Elvi de 22kW. Mi-au zis „du-te unde vrei tu”, iar eu m-am executat.
Să vă mai spun că jucăria care poartă numele de EQC de la Mercedes-EQ și este cam cel mai puternic SUV electric al băieților din Stuttgart? Bine, nu vă mai spun. Prin urmare, asta a făcut ieri toată ziua fratele vostru. M-am urcat în mașină și-am luat-o cătinel spre Brașov, că unde naiba să te și duci într-o miercuri dimineață.
Băi, e foarte mișto experiența condusului unei mașini electrice, îmi place de mor cuplul ăla instantaneu care-ți furnizează maximum de putere pe loc când o calci. Mi-a plăcut și că, după ce s-a ocupat peste noapte de baterie stația Elvi de 22kW, n-a fost nevoie să încarc deloc pe drum, deși am luat-o pe Cheia, tocmai ca să mă mai joc un pic cu ea și să mai lungesc traseul.
Când am ajuns la Brașov, am căutat o stație din rețeaua e-charge, am lăsat bestia la adăpat de kW, iar eu m-am dus frumușel să mănânc la restaurantul meu preferat din târg, Dei Frati. Și uite așa am împușcat doi iepuri dintr-o lovitură: am mâncat cele mai bune paste cu trufe din sud-estul Europei, timp în care s-a încărcat full și Mercedesul.
Dacă tot a venit vorba de pastele astea, nu glumesc când zic c-au fost cele mai bune pe care le-am mâncat. Eu sunt consumator de paste cu trufe, am comandat în extrem de multe locuri, dar ca astea de ieri n-au mai fost niciunele. Cine știe, poate contează și că la Dei Frati pastele sunt făcute de ei acolo, sunt paste de casă. Și se simte asta de la prima înghițitură. Altfel, ca să fie treaba făcută cum trebuie, am băgat și niște midii gratinate ca antreu, plus un tiramisu după. Ambele senzaționale. Așa că, dacă ajungeți în Brașov vara asta, știți ce aveți de făcut.
Planul meu era să dau și-o fugă în Poiană, că voiam să mă opresc în parcarea aia de la jumătatea drumului, de unde se vede cel mai mișto Brașovul. Dar n-a fost să fie, că ploua rău, așa c-am recuperat fiara cea electrică și-am luat-o cătinel spre București, că nu mă grăbea nimeni. Oricum mașina era toată ziua a mea. Când am predat-o, mai avea baterie măcar pentru un drum până la Ploiești.
Una peste alta, exact cum ziceam și mai sus, am avut o zi foarte interesantă, experiența asta electrică de o zi întreagă s-a pliat perfect pe plăcerea mea de a conduce și de a mă plimba prin țara asta în care în permanență poți să redescoperi câte ceva frumos. Trebuie doar să-ți dorești.
După ce v-am povestit foarte pe scurt despre ce poate mașina și cum s-a comportat cât m-am jucat cu ea (common, e un SUV electric Mercedes, ce naiba putea să fie nasol?), m-am gândit că poate n-ar fi rău să las niște informații pe care le-am aflat și eu tot ieri. Mi se par mai importante, pentru că sunt răspunsuri la întrebările pe care și le pune orice cetățean care începe sa se întrebe dacă n-ar fi indicat să aibă în fața casei și o mașină electrică. Știți voi, chestii de genul „dar unde o încarc?”, „ce fac dacă mă lasă bateria pe drum” sau vestita „oare pot să plec în concediu cu ea?”.
De-aia am zis că poate n-ar fi rău să las informațiile astea aici, să le avem scrise. Nu de alta, dar tânjesc de multă vreme la o electrică, situație în care probabil să regăsesc și mulți dintre voi. Iar ce las aici e valabil pentru orice tip de mașină electrică: cum facem cu stațiile de încărcare.
Pentru că, dincolo de orice altceva, la finalul zilei o sa vrei să-ți încarci mașina. Sau, dacă pleci la drum cu ea, indiferent de autonomie, la un moment dat tot o să ai nevoie de o stație de încărcare.
Așadar, doamnelor și domnilor, vă prezint soluția integrată de mobilitate electrică ENGIE e-XPLORE:
➡️ Pachetul conține tot ce îți trebuie pentru o experiență 100% electrică.
➡️ Stație de încărcare Elvi cu instalare inclusă. Produsă de EVBox, unul dintre cei mai mari producători de stații de încărcare pentru autovehicule electrice. Caracteristici stație Elvi: putere de până la 22 kW; compatibilă cu orice automobil electric; încărcare de până la 8 ori mai rapidă față de o priză casnică obișnuită, 0-100% în 4 ore; conexiune WiFi și aplicație mobilă pentru urmărirea facilă a sesiunilor de încărcare.
➡️ Acces în rețeaua națională e-charge, cu primii 3.000 km incluși. Bănene, 3.000 de kilometri sunt totuși 3.000 de kilometri. Am avut concedii în care nu făceam atât.
➡️ Asistență tehnică a stației și monitorizare online. Mi se pare foarte importantă treaba asta, având în vedere că stația ta cam trebuie să funcționeze oricând ai nevoie de ea. Ei, dacă cei de la ENGIE constată că nu e în parametri sau e ceva în neregulă la ea, te trezești cu ei la ușă să ți-o repare.
➡️ Furnizare energie electrică din surse regenerabile și 50% reducere la energia activă în primele 3 luni contractuale. Faci ăia 3000 de kilometri într-o lună, după care în următoarele două plătești la jumătate tot ce consumi.
➡️ Dacă ai un contract pentru energia electrică cu ENGIE, pe lângă stația Elvi cu instalare inclusă, primești acces în rețeaua națională e-charge, asistență tehnică și monitorizare online. Dacă n-ai contract cu ENGIE și vrei toate astea, o să-ți cam faci, zic eu.
➡️ Iar acum cireașa de pe tort: dacă îți cumperi un Mercedes din gama EQ (adică electric) sau o Mazda MX-30 (tot electric), primești cadou o stație de încărcare electrică Elvi.
Gata, că v-am dat destulă informație. O să vă mai spun doar că există și soluție integrală de mobilitate electrică dedicată business-urilor. Deci, dacă ai o afacere, indiferent cât de mare sau mică e flota auto, poți să migrezi oricând spre electric prin ENGIE e-XPLORE Business.
Ah, să nu uit, că mai aveam ceva tare să vă zic. Când am fost să iau mașina, cei de la ENGIE m-au chemat într-un anume loc și nu înțelegeam de ce. Dar lasă c-am înțeles când am ajuns acolo. Băi, oameni buni, nu credeam că există așa ceva în România și e posibil să nu fi crezut în continuare, dacă nu-l vedeam cu ochii mei. Locul se numește EFdeN Sustainable City și este prototipul orașului viitorului. Serios vă spun, băgați un ochi pe site, citiți de spre ce e vorba, și-o să ziceți și voi că așa ceva nu există. Uite că există.
Cu speranța că v-am fost util, atât pentru azi.
Să moară peștii mei înecați dacă în prima poză nu pare că e mașina tractată 🤪. Atât s-a putut!?
Lasă c-o să afli și tu cum se încarcă o mașină electrică și n-o să ți se mai pară o mașină tractată.
Nu stiam ca Mercedes face masini electrice, iar suvuri nici atat. Cat costa asta cu care te-ai dat?
Uite că n-am avut curiozitatea să întreb. Dă și tu un search pe google și zi-ne și nouă dacă afli.
Răspunsul lui Emilache ar trebui înrămat. E ca și cel al omului care a văzut prima dată trenul pe șine. 😀 😀 😀
Mercedes-Benz EQC în România are preț de pornire €67700,29.
@Emilache, ce gluma buna! 😂😂😂
Nu știai ca Mercedes face SUV-uri? Dar ce înseamnă la tine SUV? Pai înseamnă ca ești “cam verde” in domeniul mașini. Dacă dădeai o mică Căutare pe Goagale, vedeai cam ce fac Mercedes. Nu sunt ele Toyota Land Cruiser (făcute pt off-road), dar se descurca. 😊👍
Fain articolul dar e o problema cu Mercedesul ala. Nu ne putem luat toti unul ca stau aia si isi pazesc parcarea.
Comentariu beton!30
Da, știu ce zici, că și eu am așteptat mult până am prins paznicul în pauză de masă.
Toate ca toate, dar pastele alea arata intr-un mare fel. Te vor ajunge blestemele mele, Mihai. Azi eram hotarata sa mananc ceva usor, o salata, niste fructe. Acum nu mai sunt la fel de hotarata.
Azi e joi, începi și tu de luni, ce naiba. 😀
1. Mulțumim de informații.
2. Cum adică ” unde naiba să te și duci miercuri dacă nu la Brașov?” ?Bueiiii, târgul nost’ să poate vedea oricând! Mdap, recunosc: n-avem ștrand ☹️
Hai! Zi bună să avem cu toții!
Comentariu beton!14
@Victore, da, se poate vedea oricând, dar aseară a fost pentru prima oară când n-am stat în coloană, deși la întoarcere n-am mai venit pe Cheia. 😉
De ieri sunt la Brasov în vacanță. Aseară vorbeam cu soțul că am vrea să mâncăm ceva bun azi la prânz, dar nu prea știam unde. Acum tocmai am citit recomandarea ta pentru Dei Frati și ne-am decis. 🙂
Dacă chiar mergeți la Dei Frati și vă place ce găsiți pe acolo, zici și tu aici?
Da, zic.
Si eu fan Dei Frati . Bine, si Brasov. Always 💜 am dat o tura inainte de Paste, trebuie sa mai bag una vara asta.
Am dat peste un EQC de 75k – 80k euro, preț decent, aș zice. La 12 lei kilu’ de cireșe, cu doi cireși în curte, te doare la bașcheți, iei echiuceul în doi ani.
Comentariu beton!31
Ce nu știi tu este că mai am și-un vișin. Practic, în 12 luni pot să trag EQC-ul în curte.
Din cate am vazut pe-aici, cam toti constructorii de automobile au facut masini din astea electrice. Bine…cei de la Mercedes au si un Smart electric, da-i urat cu spume.
Totusi, autonomia asta de 300 km nu mi se pare o chestie. Pe autostrada, fac aia 300 de km in doua ore jumate. Si, pe urma, daca am norocul sa gasesc o statie de incarcare, astept 4 ore ca sa mai conduc doua ore jumate?
Masinile astea electrice sunt super-OK pentru oras, pentru drumuri scurte de la un oras mare la altul. Daca am de mers 2500 km, cat am eu de aici pana la Iasi, imi omor tot concediul pe drum; ma duc numai ca sa am de unde ma intoarce.
Cand ma uit la zecile de reclame TV la masini electrice, chiar ma apuca dracii: toti bat moneda pe MOBILITATE, dar nu zice niciunul cat timp pierzi asteptand sa se incarce la loc bateriile alea.
Comentariu beton!33
Da, sunt de acord cu tine, dacă ai de făcut 2500 de kilometri poate fi ușor frustrant. Dar de câte ori în viață faci 2500 km la un singur drum cu mașina? O dată, de două ori? Hai de câteva ori, dacă ești extravagant.
Iar timpul de așteptare pentru încărcare este în funcție de puterea stației la care încarci. La stațiile fast charge nu stai în niciun caz patru ore. Orice electrică ai avea, în 40 de minute ți-o încarcă până la 80% din capacitate.
@Ruxandra, zici bine! Nu se potrivește la noi in Australia decât pentru, “in oraș”. Dacă vrei sa mergi mai departe, e cam dificil. Doar sa merg in South Australia, am de parcurs câteva sute bune de kilometri, oricum as merge, nu mai punem sa merg in alte state.
La o stație de 100 KW, poți incarca full în 1h și sa faci 500 km. Asta cu electrice care au baterie de 100 KW. Vezi model s, x, taycan etc.
Jalea e când ajungi la destinație și nu găsești stații suficiente în România, iar cele existente sunt ocupate și mai stai și la coada.
Iar dacă masina are autonomie 300, pe autostrada faci maxim 200, consumul la viteza mare e uriaș.
@Cucurigu, vezi în aplicație dacă mai e cineva care încarcă, deci nu stai la coadă. Iar la drumul de ieri m-am lămurit că până și în România sunt stații de încărcare peste tot. Și e abia începutul. Vor umple țara oamenii ăștia de la ENGIE.
Multi incarca fara sa dea checkin in aplicatie 😀
Vb serios.
Pt ca la noi totul e posibil.
Si multe statii nu functioneaza, desi sunt pe harta.
@Cucurigu vând baterii 777 – puțin folosite de un bătrânel până la piață 🤪. Zi cu gipu’ ăla SUV … e benzinar sau dizălar ? ☺
@Hm am un Kia Sportage diesel euro 6 fara ad blue.
fac cam 8000 pe an de cand cu pandemia. are emisiile pe la maximum130g CO2/km+oxizii de azot, care in Romania nu se iau in considerare, dar iti gauresc plamanii cu pm 2.5, pm 5 si pm 10.
Mă bate gândul la o electrică, dar nu SUV, prea mare. Mai repede ceva de genul i3 de la BMW. Deocamdată mă bucur de Cooper S.
N-ai idee cum visez la o electrică. Dar, da, probabil și eu aș alege ceva mai mic.
păi, boss, visează și mătăluță mai puțin profund, să ajungă la toată lumea;
de vise, zic…
Ieri vorbeam cu soția să fac o rezervare la Dei Frati și azi dimineață i-am zis că nu am chef că o să plouă. Dar m-ai făcut să mă răzgândesc. Eu de câte ori merg la ei sunt pornit să iau mereu altceva, dar sfârșesc tot la pastele verzi cu creveți.
Cât despre EQ….ieri a fost miercuri, găseai liber pe Transbucegi. Cum ar fi făcut caii ăia electrici prin serpentinele ălea?
Da’ să știi că sunt serpentine și spre Brașov. Dacă o iei pe Cheia, e plin de sperpentine. Dacă o iei pe stațiuni e bucata aia de după Predeal, cum te duci, la fel, plină. 😉
Cu toate inconvenientele unei mașini electrice, ăsta e viitorul și foarte bine că-i așa, îl vom îmbrățișa fiecare dintre noi mai devreme sau mai târziu. Mă bucur de fiecare dată când mă plimb prin București și, pe vreo străduță, văd câte o mașină electrică pusă la încărcat, în regim domestic. Cu cabluri trase frumos prin grădină, peste tufișuri, până la stația de încărcare. Bărbatul își face cruce și nici nu se gândește la o electrică în viitorul apropiat. Eu, pentru deplasările din oraș, m-aș băga, chiar dacă locuim la bloc și ar fi, bănuiesc, ceva mai complicat să duc cablurile din parcare la etajul 10. Dar la drumurile de exterior nu concep autonomie mai mică de cea de care beneficiem la mașina de acum, adică vreo 800 km one-shot. Momentan nu mă văd mergând la ai mei sau la Salonic în reprize și să alimentez la Nelu Gălbenuș e-charge sau prin Bulgaria
N-o să fie nevoie să tragi niciun cablu oe geam. Infrastructura asta de stații de încărcare se va dezvolta extrem de rapid. Eu m-am speriat când mi-am instalat aplicația Plugshare (e un must dacă ai electrică) și-am văzut puzderia de stații pe care le aveam pe traseu. Acum doi ani nu exista așa ceva.
Am văzut că e ceva planificare până în 2025. Viitorul sună bine. Din nou. 🙂
Câtă vreme vorbim de un viitor în care sunt entități private, există șanse să se și întâmple. Totul e să nu așteptăm să ne umple statul de stații de încărcare. 😛
Normal că nu așteptăm. Entitățile private, statul, cetățenii, râul, ramul tre’ să-și dea mâna peste țară și să-și facă fiecare partea în a duce lucrurile în direcția corectă.
Eu, de exemplu, mai trimit copilul mare uneori cu Uber-ul pe unde tre’ să ajungă. Zile trecute îmi scrie, de pe drum:
Am intrat
Nouă
Mașina
Cu ecran mare
Fitză
Nu scoate zgomot
Ce misto accelerează
Zici că zbori
Ai gol în stomac.
Și parcă alunecă pe șosea
La câteva zile, iar Uber:
Am intrat.
De la electrică, la Logan
E clar
De unde am plecat și unde am ajuns!
Se pune că setez direcția corectă a viitorului, da? 😛
la nelu gâlbenuș alimentezi doar cu apă/suc și vreun sandwich; dacă le-ai adus de acasă…
Pentru că se pregătește de viitorul electric, probabil. O să vedem noi!
The future is electric. Asta e clar. Și eu îmi doresc o electrică. Poate un Mini, poate un EQC, poate un Raptor😁. Poate toate trei😁. Dar cred că o să mă decid când am banii🙂. Până atunci o să fie infrastructura gata. Că avem pe Engie și pe Drulă. Și da, pastele de la băieții ăia sunt geniale. Tot alea cu trufe sunt și preferatele mele.
Chestia e că pe astea cu trufe nu le au permanent în meniu. Pentru că sunt făcute cu trufe proaspete, nu cu pastă de trufe. E prima oară când le găsesc la Dei Frati, deși am mâncat de multe ori acolo.
Mai bine ar fi dacă toți ecologiștii ăștia s-ar ocupa întâi de industria care chiar poluează, de ăia care ard deșeuri si m-ar lăsa in pace pe mine care abia conduc 1000 de km într-un an. Cât despre stații de încărcare in cartiere, sigur că da, o sa se umple Berceniul si Pantelimonul de ele, o sa ne băgăm si frigiderele in prizele alea :). Până atunci, tot pe geam de la etajul 5 o încarci.
Comentariu beton!16
Acum doi ani, să pleci cu o electrică la Brașov era o aventură. Uite că acum nu mai e așa. Ce nu înțelegi tu este că stațiile astea de încărcare produc bani, că nu le instalează nimeni din filantropie, iar când ceva produce bani, apăi să fii extrem de sigură că acel ceva se va întâmpla. De curiozitate, știi câte precomenzi a făcut Dacia pe modelul Spring? Adică ăla electric. Precomenzi, da? Că mașinile vor începe să se livreze spre finalul anului.
@Lia: referitor la faza cu poluarea și mizeria pe planetă am scris la zoso pe blog următoarea chestie:
„google îmi spune că-s 2755 miliardari pe planetă cu o avere totală de US$13,1 trilioane.
Crezi că folosind doar US$1,31 trilioane nu s-ar putea rezolva poluarea pe planetă definitiv?
Io-s ferm convins că da, doar că miliardarii, fiind și ei oameni cu durata medie de viață 100 ani – să zicem, îi cam doare-n penis că fraierii mor sufocați în gunoaie peste 100 ani. Probabil își văd progeniturile retardate și de aceea li se rupe, altfel nu-mi explic durerea acută de penis de care suferă.”
@MV – Sa inteleg ca unul din prenumele tale este Vileanu?? Cum drtq incarc masinutza electrica daca eu stau la etajul 4, iar pina in parcare sunt vreo 60 de metrii asta in cazul fericit ca e liber locul de din dreptul balconului 😀 ?
Metri. Cu un singur i.
Auzi, dar benzină sau motorină bagi tot de la tine de acasă? Ai tu o pompă numai a ta sau cum?
Băi, oameni buni, e fix aceeași situație, te duci și alimentezi mașina, doar că în loc de combustibil clasic bagi curent.
Am vazut statie de incarcare montata in fata unui bloc (vechi, „comunist”) de patru etaje, pe trotuar.
Hm, nu e chiar asa.
Electricele-s facute sa se incarce in off time: cat dormi, cat mananci, cat lucrezi.
Cand vine on-time masina trebuie sa fie gata incarcata.
Deci atata vreme cat esti acasa sau la birou, daca nu ai statie de incarcare in parcarea resedintei (privata individuala sau pentru comunitate) atunci ar trebui sa ai una publica macar in proximitate (gen in parcarea unui centru comercial, etc). Doar ca acolo nu poti sa o lasi de la 6pm cand ajungi de la munca pana la 8am cand pleci din nou pt ca mai vor si altii.
Si nu poti sa pleci de acasa cu treaba si in drum te opresti putin, vreo ora-doua, la ‘benzinarie’ sa incarci bateria pe care nu ai avut unde sa o incarci in off time.
Din cauza asta si a altor facts nu, nu cred ca electromobilitatea este viitorul intr-un orizont ce depaseste 10 ani. Poate fi o faza tranzitorie catre alta forma de energie propulsanta. Poate va persista ceva mai mult de 10ani in forma ‘electromobilitate urbana’ dar nu mai mult.
Pamantul e o planeta saraca. Putine natiuni si economii isi permit luxul de a reface din temelii sistemul energetic national de productie si distributie pentru a facilita alimentarea a cateva milioane de vehicule electrice zilnic si a unor zeci-sute de mii simultan.
Poluarea rezultata din ecosistemul bateriilor e o alta problema dar aproape insignifianta.
In rest mult mult marketing pus pe scarmanarea portofelelor noii generatii de ‘gullible consumers’.
Comentariu beton!24
A, păi dacă știi tu asta înseamnă că așa e, ce să mai. Sper să nu-ți citească și ăia din țările nordice comentariul, să nu se prindă în ce hal s-au țepuit.
Mihai, in tarile nordice un golf de 28 000 euro la noi ajunsese sa coste 62 000 cu taxe la ei. de aia s-au „tepuit” cu electrice. Sau nu stii de acest aspect ? honestly. Chiar crezi ca oamenii aleg de buna voie produsul mai scump si cu range mai redus de dragul salvarii planetei in masa? Producerea unui tricou poate sa polueze 2 tone de apa. Si aia bogatii le schimba cum isi cumpara romanu paine. hai sa fim seriosi. Exista oameni care aleg electric din diferite motive, dar aia care cred ca salveaza planeta sunt ultimii. Ca polueaza mai putin la ei in comuna e una,dar sa insiste ca salveaza ceva e ipocrizie. sau prostie.
O masina electrica trebuie sa ruleze minim 8 ani sa se egalizeze poluarea din producție, cu una cu motor conventional. Exista N studii. Ca marketingul lui Elon a prins e altceva. Tesla daca nu ar avea subventii de la stat ar fi pe minus din vanzarea de electrice. Imagineaza-ti aceleasi subventii la masini conventionale. Cati ar mai cumpara electrice?
Comentariu beton!15
@Cucurigu:
Da, electricele sunt deocamdată puțin mai scumpe decât IC-urile și sunt cumpărate mult în vest pentru că taxe. Dar asta pentru că IC-urile sunt la sfârșitul curbei lor S, pe când electricele la început. Cu toate astea, electricele au cam trecut de faza de early adoption și au depășit deja IC-urile. Ca dovadă, multe state își restrâng beneficiile pentru electrice.
Ideea că o electrică trebuie să ruleze 8 ani pentru a egala poluarea uneia convențională cred că e greșită. Am citit un articol unde ziceau ceva de 1-3 ani, în funcție de dimensiune și numărul de km parcurs anual, dar și de modul în care e produs curentul cu care e alimentată. În orice caz, tehnologia evoluează și cred că până și studiul ăla e depășit acum. Și asta în condițiile în care bateriile încă nu sunt proiectate pentru a fi reciclate.
@Giani, la noi, intr-o țara care are un nivel de trai destul de ridicat (sunt modest), nu ai sa vezi multe mașini electrice pe strada. Guvernul nu ne “încurajează” cu nimic, și sa fiu cinstit la ce oferă acum electricele, și la distantele de aici…nu sunt mare scofala. Pentru oraș, da, perfect de acord, dar dacă ai rude/părinți undeva la 3-400 de km distanță (ceea ce nu e mare lucru in Australia), nu prea ai ce face cu o electrică acum. Nici nu știm încă durata de viața a unei electrice, și ce înseamnă “înlocuirea bateriei”, dacă moare?! O hibrida mi se pare mult mai realista.
@Mihai, “bagi curent” in cât timp? Mie nu îmi ia mai mult de 5 minute sa alimentez, ție ți-a luat la fel sa încarci bateria? 🤔
@Emil, băi, acest comentariu este GENIAL. Vrei să fii mentorul meu în viață? Te rog, vreau să mă scoți din bezna întunericului.
@Mihai, “bagi curent” cât? O ora, doua? 🤔 Mie nu îmi ia mai mult de 5 minute sa alimentez.
Nici măcar intr-o țara ca Australia, electricele nu sunt pe buzunarul oricui, cu atât mai puțin in Ro (cred). 🤔
@Emil, înțeleg ce zici și mi se pare normal. Având în vedere faptul că mașinile electrice încă sunt la începutul curbei, e nevoie de încurajare pentru a fi adoptate. Unde nu sunt încurajări și, în plus, condițiile de condus sunt mai dificile (distanțe mai mari), e normal că vor fi adoptate mai târziu. Dar realitatea e că vor fi adoptate. O variantă mai puțin probabilă e să se treacă la hidrogen, dar și alea tot mașini electrice sunt.
Bateriile au o durată de viață destul de mare. Dar asta nu e important, ce e important e că au o durată de viață din ce în ce mai mare și că durată de viață nu înseamnă „timp până când nu se mai încarcă deloc” ci timp până când se încarcă la X% din capacitate.
Electrica pt mine e la stadiu de vis deocamdata.
Ce nu-i la stadiul de vis, e excursia la BV in care trebuie sa plecam maine dimineata, sa ducem pustiul la Rasnov – Dino Parc. Well…..sper ca-i trece tusea, altfel stam acasa.
Daca ajung la restaurantul recomandat, in caz ca mergem, promit ca ma laud. :)))
Diacritice off, intelegeti voi
Io aștept BMW i7, dar va apare abia-n 2023 cu preț de pornire €100k. 😉
Vezi ca sa marit autonomia la i3 cred :))
Pe forum la bmw cineva povestea ca si-a achzitionat in i3, omul posesor de E60, ultima data cand am intrat la ei pe forum omul nu vanduse inca E60, odata l-am intrebat ca de ce nu il vinde, si a venit cu raspunsul @Andutei de mai sus, autonomie si toate celelalte, nu am mai intrat demult la ei pe forum e posibil sa il fi vandut intre timp desi nu cred, achizitionase i3 nu la mult timp dupa lansare, deci autonomia mica a ramas
App de statiile de incarcare, de ce e mai scump la cele cu energie verde? Ar trebui sa fie mai ieftina, ajutati, incurajati cei care o produc de stat.
seria 4 electric nu e bun?
@Cucurigu: i4 mi-e strâmt la spate. 😀 😀 😀
@John, la banii tai…?! 🤔😉😂
Dei Frati rulz 😎
Îmi plac electricele, luam și eu una dacă aveam unde să instalez un punct de încărcare, dacă făceau și stationwagon-uri și dacă nu îmi plăcea mult un model care nu e (încă) electric.
Cum primele două condiții nu vor fi îndeplinite până când va trebui să schimb mașina, probabil că următoarea va fi PHEV. Ori modelul actual, că au scos și varianta hibridă după ce l-am luat, ori un V60.
Dintre electrice, dacă e să exclud Tesla, mi se par faine EQS, Polestar și Mach-E.
Exista suficient de multe date/studii/situatii care zic ca avem un elefant in incapere:
UNU – dintre cei care au cumparat electrice in ultimii 2-3 ani, undeva la >30% (unii zic chiar spre 40%) s-au INTORS la motoare termice. Si eu CRED sincer in cifrele astea pentru ca: autonomie mica, statii putine, „plinul” la statii din astea performante vs. consumul unei „trotinete” din asta te duce la costuri aproape cat un plin cu benzina. Nu mai e cazul sa vorbim de pretul de achizitie, o electrica costa de MINIM 2x mai mult decat una pe benzina (vorbim de clasa/dotari/putere similare) la care se adauga toate problemele logistice de mai sus.
DOI – sunt minim 50 de ani de cand industria auto nu a mai avut ocazia sa-si umple buzunarele lacome pe o gaselnita de marketing asa cum fac acum cu „electricele” vietii. Au pus preturi de kkt la masinile astea si acum iau cu doua maini: pe o parte „subventiile” de la stat (toate statele UE, intr-un fel sau altul, au un program RABLA) si apoi taxeaza si fazanul de client cu un pret muuuult peste ce ofera la modul REAL o masina din asta.
TREI – a vorbi despre un SUV cu pret de pornire de 70k EURO ca despre braga sau un pet de bere, intr-o tara ca RO unde salariul mediu brut este in jur de 1000 E mi se pare ori sfidare ori rutura de realitate. Citeam pe un alt blog un review la un SUV Mercedes GLE (parca) AMG de >100K EURO. Omul ala era PASIONAT, avea banii pentru o achizitie de bugetul asta si, mai presus de orice, era ONEST. Zicea ca asa a vrut lupa lui sa isi ia masina … nu umbla cu kkt-uri gen mi-am luat masina de 100K dar am luat-o electrica ca protejez mediul … FUCK OFF, ai dat 100K ca sa te BUCURI de ea nu pentru ca te doare pe tine in lupa de mediu.
PATRU – „poluare” / „protectia mediului” … am ras … astept cu deosebit interes in 2-3 ani actiunile producatorilor auto in care o sa prezinte public, in niste campanii CSR sau de constientizare cum/unde sunt reciclate BATERIILE de la mizeriile astea de masini care costa cat un apartament de 2 camere central. Ca, pana una-alta, in fiecare zi auzim de tiruri si vapoare cu deseuri din LUMEA CIVILIZATA (Germania) care ajung in tara bananiera Romania.
Singurul demers onest/decent pe partea electrica poate fi ceva gen Dacia SPRING, cel putin la nivel teoretic. Acolo da, cu 10k EURO (subventie inclusa) ai o masina de oras cu statie de incarcare cu tot. O chestie simpla, decenta, care raspunde IEFTIN si punctual cerintelor de mobilitate urbana. Astea de 70-80K euro nu au nicio treaba cu eco/bio/poluare, sunt kkt-uri de gadilat orgoliul personal, nu rezolva nicio problema reala, nici a oamenilor si nici a planetei.
In final, visul meu este un V8 / V10 / V12 old-school nu un laptop pe roti la supra-pret. Let the hate begin …
Comentariu beton!57
my brother from another mother…
sunt de accord cu tot ce spui, dar eu as accept un model Y, daca ii rezolva problemele cunoscute, si daca pretul ar fi cel anuntat initial, la care sa mai dea statul roman o subventie. Daca nu ma multumesc si cu viitorul KIA EV6 GT, in caz ca ma imbogatesc pana il lanseaza 😀
Am unde sa imi montez chiar doua statii de incarcare, dar momentan electricele sunt asa cum spui mult prea scumpe.
Prefer sa cumpar un apt si sa il dau in chirie, iar la pensie sa imi aduca un venit 😀
@cucurigu – ma intreb, off-topic, daca aia care au dat manuta rosie la tine sunt tot aia care mi-au dat si mie … ???
@Cucurigu, dar o Kia Stinger, ce are? Nu îți place? Kia ta Sportage, nu e rea de loc. M-am dat cu ea și îmi place. 🤔😉😊
@Cryptoprocta Feroe, totally agree! 👍
Marele Boss al firmei unde lucrez (multi miliardar), este “băgat total” in chestia cu “mediu, poluare, etc”, și ceea ce vrea sa facă acum (in următorii 9 ani), este sa treacă toata flota de camioane mari (Caterpillar-uri de mina), truck-uri, SUV-uri, vapoare, adica tot ce deține firma (Fortescue Metals Group), pe hidrogen și amoniac. Chestia cu “Electricele” este o “fiță” actuala, dar care nu are susținere in următorii 10 ani (punctat bine de Cryptoprocta).
Iubesc sunetul unui V8, și nu cred ca in următorii ani voi achiziționa una electrică (chiar dacă îmi permit, financiar vorbind).
Stinger e șters de pe lista ca orice mașină ce depășește 4.5m în București. Ies cu botul în drum dar eu sunt la 2m în spate și nu ma pot asigura în intersecții, știu e seria 7 cu camere, dar nu merci. Prea mare,, prea scump,, prea stresant sa am grija de ea. Am o trotineta mi scuter pro 2 :)). Dacă nu ar fi criteriul baby frendly mi-as lua oricând rsq3, și dacă ar costa 30% din cat costa.
Nu fac credit pe auto 🙂
Adevarul este că nu te dai jos dintr-o mașină ca asta și ceri la restaurant o portie de fasole cu ciolan 😁
Comentariu beton!16
Doar dacă o lași la încărcat și te duci pe jos la restaurant.
Ba dimpotrivă, dacă te dai jos dintr-o mașină ca asta, merge la fix o porție de fasole cu ciolan. Sigur are un sistem de climatizare foarte performant, face față! :-))
Comentariu beton!14
Asta n-am inteles-o. jur. Daca ai masina de 70 000 € nu ai voie sa te dai jos din ea si sa balotezi fasole cu ciolan , doar la icre negre si caviar ai dezlegare? Sau pute altfel de la fasole in electrica fata de alea cu motor termic?
astept sa vad o statie de incarcare in bragadiru, cand ploua. stii ce zic? Pentru gondole electrice.
altfel e misto visul umed electric, dar, exista un mare dar.
*80-90% din pretul la carburant e dat de accize. Cand statul nu va mai incasa accize pt ca electric , guess what, va acciza curentul si te va costa exact la fel cum te costa sa mergi pe carburant.
Cine garantează ca va ramane energia la prețul de acum? Si ca după ce investesti sume colosale intr-o electrica, vei avea acele avantaje de cost redus alimentare pe viața?
Si sa nu uitam de uzură, datorită greutatii marite, care duce costul de exploatare peste o masina normala. LA DRUMURILE NOASTRE, IN ORASE SI CENTURA, O DISTRUGI DE LA GROPI SI DENIVELARI.
Comentariu beton!15
electrica va deveni masina saracului, si pe carburant cea a bogatului 😀
spun asta pentru ca cunosc multi bogați, si nici unu nu are electrica.
Aia nu-s bogați, ci doar probabil au mulți bani.
Săracu’ Bill Gates. 😀 😀 😀
”I jut got a Porsche Taycan, which is an electric car. I have to say, it’s a premium price car, but it’s very, very cool. That’s my first electric car and I’m enjoying it a lot.” Bill Gates.
Sorry, dar chiar nu poți considera pe cineva bogat dacă măcar una dintre mașinile sale nu e electrică. :-))
@Anduța: pentru Bill Gates costul unui Porsche Taycan e așa cum pentru tine e o pâine.
Cred că realizezi că pentru Bill achiziția unui Porsche Taycan e doar un exercițiu de imagine și nimic mai mult.
50M $ e suficient?
Întortocheate sunt percepțiile bogăției. În fine, mi se pare super aiurea să reducem omul la puterea lui de a cumpăra chestii, fie că are putere mai mică sau mai mare. A nu se înțelege că nu acord importanță sau valoare banilor, dimpotrivă. E ok să avem bani, chiar mulți să fie, chiar peste 50M $, de ce nu?
Mda, se pare că am o problemă cu etichetele sărac / bogat. Mă scuzați, continuați.
@Anduța:
spui: Sorry, dar chiar nu poți considera pe cineva bogat dacă măcar una dintre mașinile sale nu e electrică. :-))”
apoi spui: „Întortocheate sunt percepțiile bogăției. În fine, mi se pare super aiurea să reducem omul la puterea lui de a cumpăra chestii, fie că are putere mai mică sau mai mare.”
Deci tu ești cea care ai definit bogăția în relație cu mașina electrică, nu noi. 😀 😀 😀
Cucurigu a început, el a împărțit mașinile și lumea în bogați și săraci. În glumă, știu. Așa că eu am mers pe ideea lui că bogații nu cumpără electrice, doar că acest lucru este infirmat de Billy, precum și de alți oameni considerați bogați la nivel mondial. Prin urmare, a venit reply-ul cu diferența dintre a fi bogat și doar de a avea mulți bani, precum și cel cu legătura între bogăție și mașina electrică. Care s-a vrut o glumă, nu o definiție.
Oricum, revenind la bogăția bănească, eu mă uitam doar la top de top mondial, adică Jeff. Am făcut o concesie pentru Billy, dar putem coborî limita dintre sărăcie și bogăție la 50M $, să fie și bogații mai săraci fericiți.
Important e că ne vom lua electrice, bogați și săraci deopotrivă. 🙂
Anduta am inteles gluma ta, daca era gluma, dar cred ca nu faci distinctia intre rich si wealthy. Adica bogat si putred de bogat. Cred ca glumesti cu masinile lui bill, omul pt imagine a condus o prius 10 ani, dar mai avea si niste porschuri pe care le-a condus si pe alea 10 ani pt ca ii plac. cand a aparut taycanu l-a luat sa il incerce. Nu cred ca si-a pus problema daca tre sa il plateasca sau nu, si cat ii da la eco tichet statul.
Sa iei top 3 bogati si sa discuti de preferinte auto globale …e o gluma si atat.
am zis de 50 mil$ pt ca sub suma asta multi cumpara pt a impresiona partenerii de afaceri sau partenerele de dormitor. adica vor sa para mai bogati decat sunt.
@Anduța Bill a fost arestat ca minor pentru viteză. Și încă deține recordul de viteza de la sediul Microsoft la aeroport. Conduce doar Porsche si daca mai era încă șef la Microsoft nici nu se uita la Taycan. Steve Jobs idem (ma rog, ăsta a gasit o chichiță să nu plătească prea mult).
Deci când are treabă, Bill se infige în Porsche-ul tradițional, benzinar. Prius, Taycan e fix de imagine și amuzament. Indiferent câr de bogat ar fi, Bill are ADN de scoțian.
Cucurigu, adică tu zici că wealthy este un fel de super-mega-ultra rich? Eu aș spune că ar putea fi și o altă diferență între cele două. Wealthy are și o componentă de healthy în el și ține de a întreține și chiar de a dezvolta rich-ul ăla pe termen lung. Dacă cineva câștigă acum la lotto 200 miliarde de dolari, am putea fi tentați să spunem că e wealthy, când, de fapt, e doar rich. Așadar, poți fi wealthy cu mult mai puțin de 50M $ și rich cu mult mai mult.
Ale Blaga, dar care ar fi problema că Bill Gates este pro mașină electrică, are mașină electrică, dar o conduce de amuzament și pentru imagine, alături de vechile mașini? Există cumva pretenția/așteptarea exclusivității în a conduce electrica sau care-i faza?
Știu ce zici, și cei 3 chiar intra la wealthy din toate punctele de vedere, dar în general cei cu old money sunt considerați wealthy ca stiu sa facă assets management, au riscurile diversificate și pot schimba legi în favoarea lor, au conexiuni. Și cad în picioare indiferent de situatia economica globala. Rich poate fi și dr. Dre cu 3 mld$ după dealul cu Apple.
Dacă aleblaga e camelia, posibil sa ne fi intersectat în cariere ;))
Adapatoarea de kW a fost la Kau.land? 🙂
Da.
Eu pot doar să mă bucur pentru experiența ta electrică.
Până voi avea eu cu ce să-mi cumpăr mașină electrică sper că voi avea și unde s-o încarc în zona în care locuiesc. Dacă nu se implementează până atunci drumurile alea din care îți încarci mașina în mers.
Așa că rămân la experiența culinară pe care o voi testa cu prima ocazie.
Să știi că n-am glumit, Dei Frati și Trattorian erau cârciumile mele preferate din Brașov. Între timp Trattorian nu mai există. 😞
O opinie atipica.
Antescriptum:
Ai stat vreodata la coda la benzinarie dupa unul care nu stie ce sandvis sa-si ia cand se duce sa plateasca?
In Ro se produce si se consuma energie elecrica in domeniul 7000MW vara, 9000MW iarna, 5000MW noaptea. Sa zicem:150GWh pe zi [1]
In Ro sunt vreo 7mil de masini de pasageri [2] iar numarul e oarecum in crestere.
Intr-o lume ideala jumatate din ele vor fi electrice in vreo 20 de ani.
Lasand la o parte _UNDE_ le incarci, vine intrebarea, _CU_CE_ le incarci.
In ultima duminica de vara toti o sa aiba bateriile goale, si o sa stea la coada la incarcare (dupa mersul la restaurant la munte, sic!).
Sa zicem ca avem 2 milioane de masini, care nu-s acasa deci nu pot folosi generatorul diesel de avarie ( ah ce ironie…) deci trebuie incarcate „pe traseu”, de urgenta cu vreo 75KW., cat sa ajungi acasa. Asta inseamna 150GW in plus din SEN si asta doar pentru ca e o zi mai atipica.
150GW in plus din cei 150GW care sunt generati zilnic…
Energia asta in plus pur si simplu nu se poate obtine (sau stoca) sub forma de energie electrica. Nu e vorba ca n-ai putea sa mai construiesti hidrocentrale sau (alte)centrale. Ci ca nu e fezabil sa le construiesti ca sa le folosesti o zi – doua pe an.
Si cu generarea e cel mai simplu de rezolvat. E mai greu cu cablurile de pe stalpi si in pamant, pe sub locurile de parcare. Nu le pui ca sa fie folosite o zi pe an deci nu le pui deloc.
Plus ca se mai intampla avarii din cauza de suprasarcina…
[1] https://www.transelectrica.ro/widget/web/tel/sen-grafic/-/SENGrafic_WAR_SENGraficportlet
[2] https://www.acea.auto/figure/motorisation-rates-in-the-eu-by-country-and-vehicle-type/
P.S. Pentru masini „de familie” viitorul e Plug In Hybrid. Sper Plug In Hidrogen.
Masina electricrica e pentru taxi si livrari.
No, am fost aseara la Dei Frati, fata mea a baut o ciocolata calda si un fresh si nu a mai putut sa manance mancarea.
Asa ca a trebuit sa ma sacrific si i-am mancat si portia ei de muschiulet de porc cu piure cu trufe, plus ca am gustat si de la sotie ceva. Pe langa pastele mele cu cerneala de sepie si somon.
Dar altceva am uitat sa te intreb: comenzile din volan la EQC cum sunt? Iti plac, merg bine?
Ca sunt fabricate la Brasov iar electronica din ele e proiectata de mine 🙂
Șerif, ăsta a fost singurul lucru care m-a frustrat: faptul că ștam că am mașina doar o zi și n-am avut cum să explorez toată electronica aia și să-mi fac setările mele. Că n-avea rost, pierdeam prea mult timp degeaba. Dar, da, absolut impecabil tot ce înseamnă comandă.