Săptămâna trecută, așa pe neașteptate, le-am anunțat pe mini-fashioniste:

– Luni dimineață aveți test la matematică. Și marți aveți la română.

Șoc și groază! C-am zis-o și pe tonul ăla care mă mai face să am coșmaruri și în ziua de azi: „scoateți o foaie de hârtie, vă rog” (cine nu știe ce înseamnă asta, e pe blogul greșit, vlogurile sunt cum ieșiți de aici, pe dreapta).

Evident, s-a protestat la greu. Ce test? Că încă n-a început școala. N-avem chef de niciun test. Dar m-am ținut tare, am rezistat la toți puppy eyeșii și toate privirile de căprioară rănită, luni dimineață la ora 9.00 am instalat fetele în camere separate, fiecare cu câte un laptop în față, și au dat primul test adevărat din viața lor.

Probabil, acum vă spuneti că m-am dilit de m-a apucat testatul copiilor chiar în ultima saptămână de vacanță, săptămână care știe toată lumea că e sfântă. Dar vă explic io imediat de ce.

Mie mi-e foarte clar ca va urma o perioadă în care învățământul va fi vraiște. Ce-a fost el până acum, dar cu pandemia asta va fi și mai și. Cu școli care se vor deschide, după care se vor închide, după care nu se știe ce va mai fi, ne-am hotărât să vedem cam la ce nivel de pregătire sunt mini-fashinostele, la matematică și la româna, ca să știm ce avem de făcut de aici încolo. Le dăm la pregătire particulară sau nu le dăm? Dacă le dăm de unde știu profesorii cu care vor lucra de unde să înceapă treaba cu ele.

Și atunci, pentru că tot aveam la îndemână instrumentul cu care pot face toate astea, de ce să nu le testez?

Am mai povestit pe aici despre cei de la BRIO și-o să mai povestesc pentru că este unul dintre proiectele mele de suflet. A fost primul cont pentru care am lucrat după ce m-am angajat la cooperativa de digital, îi cunosc bine pe oamenii care l-au dezvoltat, știu cât de perfecționiști sunt, îl știu pe fondatorul BRIO, pe Dragoș Iliescu, care este unul dintre cei mai inteligenți indivizi pe care i-a dat țara asta. Și nu glumesc de loc, dacă dai un search pe google după numele lui, te ia cu frisoane când începi să citești cine e și ce-a făcut în această viață.

Să vă mai spun că oamenii de acolo, de la BRIO, sunt convinși că vor pune umărul la schimbarea învățământului românesc? În bine, normal. Cum naiba să nu-ți placă unii care sunt mai nebuni decât tine?

Iar acum o să vă las niște impresii după testele fetelor și un sfat pe care puteți să-l urmați sau nu, voi hotărâți.

A fost foarte interesant, pentru c-a fost și prima oară când am văzut fetele setate pe modul de competiție. În plus, n-o să vă vină să credeți, nici mie nu mi-a venit să-mi cred urechilor, dar ieri dimineață m-am trezit cu ele rugându-mă „să mai dăm teste din alea”, de era să-mi cadă și cafeaua din mână. Pentru că, da, deși este o testare extrem de serioasă, tocmai pentru că este pe sistem grilă și contra-cronometru, poate fi extrem de fun pentru copii.

Altă chestie mișto, interfața este prietenoasă și incredibil de ușor de folosit. Gâzele n-au avut nici cea mai mica problemă să se descurce singure pe acolo, deși era prima oară în viața lor când vedeau platforma. Iar asta este extrem de important, că dacă dai de-o aplicație greoaie și prost construită, în loc să-ți consumi neuronii doar rezolvând testele, mai soliciți o grămadă dintre ei și întrebându-te „și acum pe ce mai trebuie să apăs?”

Încă ceva care mi-a plăcut tare de tot. Primești pe email-ul pe care l-ai folosit să-ți faci contul un raport mega-șmecher și complex. Practic, nimic din test nu este lăsat la voia întâmplării, totul este interpretat de sistemul de raportare al lui BRIO. Testul este un test SUMATIV, adică un test care te trece prin toată materia de clasa respectiva și diagnostichează, întocmai ca un set complet de analize, unde sunt probleme. Identifică punctele în care mai trebuie lucrat, dar și cât timp este necesar să mai investești în aceasta „intervenție”.

Ca să fie mult mai clar cam cum stă treaba cu rapoartele. După fiecare test al fetelor, pentru fiecare dintre ele mi-a venit pe email un raport de 20 de pagini. Da, boss, 20 de pagini. Raport din care n-ai cum să nu înțelegi la ce stă bine si la ce stă rău copilul, pentru că testul este conceput de așa natură încât să evalueze absolut toate competențele. Uite niște exemple din raportul primit de mine, pentru una dintre fete, după testarea la mate:

Algebră, scala de evaluare pentru Adunare și Scădere:
AVANSAT ➡️ Știe să rezolve în mod corect operațiile de adunare și scădere. Cunoaște ordinea operațiilor în rezolvarea exercițiilor. Reușește să determine numerele necunoscute aplicând metoda balanței.
Sau, tot la Algebră, dar scala de evaluare pentru Numere Naturale:
INTERMEDIAR ➡️ Știe să scrie și să citească numerele naturale, dar întâmpină greutăți în ordonarea lor.

Și tot așa, ți se explică pentru fiecare competență în parte. Pe același sistem, vine și raportul după testul la română. După ce le parcurgi, n-ai cum să nu înțelegi unde e beton copilul și unde mai are de lucrat.

Practic, odată cu raportul, părintele află nu numai că copilul „trebuie să mai lucreze la mate”, ci și că acoperă doar 70% din programă, adică din ce ar trebui să știe deja. Plus că se indică în mod specific unde anume trebuie să mai lucreze și ce numar de ore. Băi, vă spun, raportul în sine este fabulos, pe mine m-a lăsat cu gura căscată. Încercați-l și vorbim după.

Iar acum vă las sfatul despre care ziceam mai sus. Dacă aveți copil sau copii la școală, platforma asta este instrumentul de care aveti nevoie. Indiferent ce vârstă are copilul, indiferent că se pregătește pentru vreo evaluare națională, pentru bacalaureat sau pentru intrarea la facultate, BRIO poate evalua exact la ce nivel se află. Iar asta, dragii mei, este aur, pentru că pe copii îi scutește de o grămadă de muncă inutilă, iar pe părinți de o mulțime de bani cheltuiți aiurea pe pregătire.

Mno, cam asta pentru azi.