Lumea îi compară pe trotinari cu bicicliștii, ceea ce este o gravă eroare pentru că, deși în teorie ai zice că sunt tot un drac, în practică lucrurile nu stau chiar așa.

Cea mai importantă diferență este că pe trotinetă nu ai cum să semnalizezi schimbarea direcției de mers. Nu știu dacă sunteți la curent cu faptul că nu poți lua una dintre mâini de pe ghidon (dacă citești manualul de utilizare, o să constați că zic și producătorii să nu faci așa ceva). Adică o poți lua, dar numai dacă ești un individ foarte norocos ori ai un smiț al echilibrului comparabil cu al unui acrobat care merge pe sârmă. Dacă nu ești toate astea, în secunda doi o să cazi sau o să schimbi brusc direcția de deplasare. Mai e nevoie să vă explic care sunt consecințele dacă asta se întâmplă în trafic?

99.99% dintre trotinari nu poartă nici cască, nici vreun alt echipament de protecție. Ceea ce, în condițiile în care te deplasezi haotic cu o viteză de 25 de km la oră, fără să te intereseseze convențiile alea care poartă neinspiratul nume de „regulament de circulație”, poate să ducă la consecințe extrem de dureroase.

Am fost acum vreo doi ani la un curs de condus defensiv. Ne-au pus pe rând într-o mașină și ne-au izbit de un perete la astronomica viteză de 13km/h. La impact, mi-au clănțănit toți dinții, deși eram ferm convins că la viteza aia poți cel mult să rănești un melc blonav. Cam care credeți că ar fi consecințele unui impact între două tone de fier care se deplasează cu, să zicem, 40 km/h și un cetățean pe trotinetă care merge cu 20km/h? Păi vă zic eu care ar fi: șansele ca ăla de pe mijlocul de deplasare altenativ să scape doar cu câteva fracturi sunt aproape nule. Pentru că, după cum ziceam, 99.99% dintre trotinarii de ocazie nu au niciun fel de echipament de protecție.

Trotineta are un demaraj cu mult mai rapid decât orice plecare de pe loc a unei biciclete clasice. Iar în condițiile în care poți să atingi 25km/h aproape instantaneu, iar tu nu ai habar de regulile de circulație, e doar o chestiune de timp până o să ți se întâmple ceva care se poate lăsa cu creieri împrăștiați pe asfalt.

Și totuși, de ce vezi trotinetele prin trafic, de ce nu se deplasează cu ele pe trotuare? Vă spun eu de ce. Pentru că oricât ai vrea, în ciuda bordurilor schimbate aproape anual, trotuarele din București sunt aproape inutilizabile pentru trotinete. Sunt crăpate, sunt sparte, sunt denivelate, nu există rampe pentru urcat și coborât, pur și simplu nu ai cum să mergi pe ele. În plus, trotuarele sunt făcute pentru pietoni, nu ca să faci slalom printre ei cu trotineta.

Există totuși și asemănari între trotinari și bicicliști. Una dintre ele ar fi că mulți dintre reprezentanții ambelor tabere sunt convinși că ei și numai ei salvează planeta de la un dezastru ecologic. Prin urmare li se pare că au cu totul alte drepturi în trafic față de toți cocalarii ăia care-și pun curul în mașini. Ca să nu vorbim doar vorbe, aveți mai jos un video în care se vede clar cum stau lucrurile.

P.S. Am permis, am mașină, am trotinetă electrică și le utilizez pe ambele. Deci vorbesc din punctul de vedere al unuia care înțelege exact cum stau lucrurile din ambele părți ale volanului.