De foarte multă vreme voiam să scriu pe subiectul ăsta, dar mereu mă luam cu altele. Iată că până la urma am reușit. Așadar, să purcedem.
Legat de filme și cinematografie, cred că există puține lucruri care mă enervează mai tare decât să aud placa aia cu „ce bune erau filmele românești dinainte de ’90, nu se mai fac azi filme ca alea, domnule”.
Simt cum îmi urcă tensiunea doar scriind asta. Efectiv nu suport perioada cinematografiei românești dinainte de ’89. În afară de câteva excepții (extrem de puține, le număr pe degete) nu mă pot uita la niciun film făcut atunci. Nu mă puteam uita nici atunci, darămite acum. Da, știu, „mvai, dar cum poți să spui așa ceva despre filmele cu marii noștri actori?”.
Mda, or fi fost ei mari actori, nu contest, dar pe scenă, la teatru. În filme, cei mai mulți dintre ei erau de neprivit. Scuze, nu doar erau, sunt în continuare de neprivit.
Există două perioade distincte în cinematografia mondială modernă. Prima a fost cea în care jocul actorilor era atât de teatral încât toți păreau ușor cabotini. Uitați-vă la orice film făcut în anii ’50, ’60, ’70 și începutul anilor ’80, indiferent că vorbim despre filme făcute la Hollywood sau în Europa. În toate, absolut toate, actorii își spuneau replicile voit jucat, voit teatral, voit ca pe scenă.
Poate că pe undeva era normal să fie așa, să nu uităm că cinematografia a început cu filmul mut, iar în filmele mute jocul actorilor obligatoriu trebuia să aibă tușe groase și sugestive, ca să înțeleagă spectatorii mai ușor ce vor să transmită. Nu toată lumea care mergea la cinematograf știa să citească, prin urmare trebuia să joci și pentru cei care nu înțelegeau ce scrie pe plăcuțele cu texte.
Ei bine, în virtutea inerției, toate astea s-au păstrat în jocul actoricesc și după ce filmele au început să aibă sonor, până pe la jumătatea anilor ’80. Cam ăla a fost momentul când a început să se schimbe paradigma, când regizorii s-au prins că nu mai poți să te prezinți în fața publicului cu același joc actoricesc de pe vremea când Sir Charles Spencer Chaplin făcea un Hitler aproape comic și ușor desuet.
Partea proastă este că de treaba asta și-au dat seama doar regizorii din țările cu economie de piață reală și cinematografie care se auto-finanța, adică acolo unde cei care făceau filme era conștienți că dacă vrei să supraviețuiești trebuie să atragi oamenii în sălile de cinema și să vinzi bilete.
Prin urmare, la începutul anilor ’90 în cinematografia mondială deja se cam terminase cu jocul teatral spre cabotin al actorilor de film. Nu și la noi, prieteni, nu și la noi.
La noi, unde banii veneau de la statul român, nu conta că filmul era bun sau prost, nu conta că nu călca nici dracu’ în sălile de cinema să vadă „Iarba verde de acasă” sau „Al patrulea gard, lângă debarcader”, (le-am luat la întâmplare, au fost primele care mi-au venit în minte). Așa că la noi s-a mers în continuare pe jocul ăla actoricesc infect. Rezultatul? Încă vreo 30 de ani de filme submediocre, cele mai multe dintre ele de neprivit.
De altfel, toți cei care susțin că „nu se mai fac filme ca pe vremuri” și că „nu mai avem actori mari” sunt oameni care nu mergeau și nu merg nici la cinematograf, nici la teatru. Toți au unul și același etalon: filmele pe care le vedeau la televizor. Adică doar cele despre care partidul, în imensa lui bunătate și înțelepciune, hotăra că sunt demne de a le fi arătate poporului.
Nu zic că e neapărat ceva rău, mai ales că maică-mea si taică-meu erau fix la fel. Au fost la două filme și un singur spectacol de teatru în toată viața lor. Nu glumesc, știu și care au fost filmele alea două: „Nea Mărin miliardar” și „Gară pentru doi”, spectacolul nu-l mai rețin.
Credeți că asta-i oprea să-ți explice despre cum nu se mai fac filme ca pe vremuri și că odată ce se va duce generația de „mari actori” nu mai vine nimeni din urmă? Nici pomeneală. N-am păr pe cap de câte ori am auzit asta cu „venitul din urmă”. Și pe buna dreptate, de unde naiba să știi cine vine din urmă, când pentru tine Sergiu Nicolaescu era apogeul în cinematografie?
Da, cu tot respectul, ăștia sunt genul de oameni care susțin că filmele românești de pe vremuri sunt ceva extraordinar: cei care nu au cu ce să le compare.
Dacă nu mă credeți, faceți un experiment: uitați-vă la un film românesc făcut în anii ’80. Orice film, cu condiția să nu fie comedie, dacă se poate o dramă din aia foarte serioasă. Să-mi ziceți și mie dacă l-ați putut duce până la capăt.
P.S. N-am lăsat întâmplător poză din „Liceenii”. Considerat de multă lume filmul unei generații și o capodoperă a acelor vremuri, nu mi-a plăcut niciodată, nici măcar atunci. O mizerie sinistră, comunistoidă, jucată infect, care nu avea nimic de-a face cu viața mea de elev de liceu. E posibil să fi venit asta ca o lovitură, dar este doar tristul adevăr.
Hai neata!
Cand am urlat pe aici ca „NU ERA ASA!!” ?
Sunt ticaloasa tare daca nici alea pt copii nu mi-au placut?
Comentariu beton!30
Veronica sau Maria Mirabela mi-au stârnit coșmaruri multă vreme.
@MV, categoric coșmaruri! Pentru fantezii eram prea mici. 🤣
Mihai!? nu știam că joci șah…
Comentariu beton!75
Cu pulurile 😉
Comentariu beton!18
A fost Mihai prea viguros, cum trebuia să fie un tânăr utecist pe care nu îl opreau niște dinți.
Comentariu beton!24
@kilroy @costica cu popicele
Nu erau deloc bune, ne mai duceau cu școala la câte un film, mă plictiseau de moarte. „Liceenii” nu a fost chiar penibil, cam așa erau vremurile, cu limbajul ăla de căcat. Dar toate, absolut toate aveau în comun limbajul ăla de lemn, nenatural, specific vremurilor.
Hai să lăsăm morții în pace! 😀
Comentariu beton!30
Să mor io dacă cineva din anturajul meu vorbea ca liceenii ăia de pe ecran. 🤷♂️
noi foloseam destul de des replica de mai sus (nu știam că joci șah), imitînd, cît de bine putea fiecare, vocea Oanei Sîrbu, da’ semnificația era similară cu kind regardu’ de azi
Comentariu beton!35
@costicăm, da, fix.
Nici în ziua de azi liceenii reali nu vorbesc ca ăia din filmele de azi cu adolescenți. Tot la fel de bățos, prețios, teatral și extrem de literar sunt puși să vorbească. Sau când vorbesc un pic mai colorat, nu-i crede nici naiba. Dacă s-ar face un film în care adolescenții ar fi puși să vorbească exact ca-n realitate, ar băga sub masă limbajul din Team building sau Taximetriști. Și/sau ar fi plin (și) de cuvinte în engleză.
Comentariu beton!28
@Rox, depinde de cine joacă adolescenții ăia, să știi. Dacă aduc actori în primul sau al doilea an la UNATC, te mai poți uita la ei. Dacă aduc adolescenți pe bune, așa e, nu știu să joace și sunt penibili.
@Vic, de morti numai de bine.
Cat despre filmele comuniste la care m-am uitat erau comediile, adica comedia(Nea Marin) si cateva istorice in rest e ceata in zona respectiva.
Nu prea aveai cu ce să le compari și nici ce să vezi, de-asta ni se păreau, unora dintre noi, bune. Mi-aduc aminte ce cozi interminabile erau la Patria (Craiova) atunci când era o premieră gen: Nea Marin miliardar, Liceenii etc.
Nea Mărin miliardar intră la excepții.
Actorul si salbaticii cred ca intra tot la exceptii.
Doamne! Marin Moraru era epic.
Monsieur scriim, monsieur zasim.
Comentariu beton!44
Cuibul de viespi și Cel mai iubit dintre pământeni,excepții în opinia mea.
Comentariu beton!29
doar că „iubitul” a fost după ’92 (mi-e lene să caut), că eram student și l-am văzut de vreo 4 ori la cinema Republica, pe Lăpușneanu, unde intram pe proprie răspundere, clădirea fiind vai mama ei
Comentariu beton!11
Așa este, filme pentru care nu merita să cumperi bilet la Cinema. „Liceeni”a fost de toată jena, dar „Prea cald pentru luna mai” a fost chiar bunicel, cu multe scene reușite. Îmi aminesc că l-am văzut împreună cu colegii de clasă și l-am disecat și am vorbit despre el cam vreo săptămână. Bine, a avut și o distribuție super faină. Parerea mea.
Comentariu beton!11
La excepții aș încadra Osândă și Ciuleandra. Mie mi-au plăcut, chit că pe Sergiu Nicolaescu nu îl înghit în general.
Bine, și astea două au chestii de neprivit dar în ochii mei iau notă de trecere.
Comentariu beton!18
Știu că s-a mai spus dar sonorul de kkt era unul din motivele pentru care te enervai teribil la o vizionare.
Comentariu beton!34
“Liceenii” au marele merit de-a ne fi lăsat încă un pic din Tamara Buciuceanu-Botez. În rest, ce s-a jucat acolo a fost în mare parte un spanac stătut (ok, ar mai fi o excepție – Mihai Constantin).
Aș spune că și BD-urile sunt deosebite. Și “Operațiunea Monstrul”. Ce e drept, distribuția extraordinară a contat cel mai mult.
Comentariu beton!38
BD-urile și Operațiunea Monstru sunt la excepții. Dar sunt nu pentru că diferea jocul actoricesc de căcat, ci pentru că erau comedii. Iar „Monstrul” mai făcea și mișto de sistem.
Si Titanic Vals (1964), D’ale Carnavalului (1958), Două lozuri (1957), O noapte furtunoasă nu mai zic, că e din 1943…, Celebrul 702 (1961)
Mie nici filmele istorice, alea mărețe nu mi-au plăcut. Primele cărți pe care le-am citit nu au fost de beletristica, au fost de istorie. Și nu chiar istoria aia, care a făcut mult rău și a spălat creierii a două generații, aia populatizata de Almaș, pentru îndoctrinat minți tinere, altă istorie care a mai scăpat din menghina cenzurii.
Rezultatul exaltarilor de genul le vedem în discursul fiecărui politician, a unei mari mase a populației, o ideologie care a otrăvit. Nu faptul că nu suntem istoric dacii ăia buni și drepți, ovarele civilizației, ne trage în jos ca nație, faptul că noi ne credem mai buni ca istoria reală ne face să avem o imagine deformata despre ce am fost și ce suntem noi.
Dacă îți falsifici istoria ca popor îți tai rădăcinile, alea care sunt și nu ai cum să îți construiești realitatea aia care trebuie. Pendulezi alternativ în realități alimentate de date falsificate, cosmetizate.
Avem exemplul lui Ovidiu, vorbitor de latină și greacă care spune că a trebuit să învețe limba getă. Și că a fost una extrem de greu de învățat. Și că ăștia, geții, semănau la port cu sarmații.
Am trecut sub tăcere și am preferat să susținem că dacii și geții au fost aici de când a început scoarța să se răcească. De aia suntem desculți că n-am avut nevoie de încălțăminte.
Tragedia este că încă se spală pe creier generații cu o materie care a fost construită într-o perioadă neagră a istoriei.
Dacă vorbesc de filme, nu am văzut unul, vechi sau modern care să îl consider veridic. Ceva artificial era mereu acolo.
Comentariu beton!63
Da, man, am avut cel mai bun exemplu chiar anul ăsta. A ieșit un studiu istoric care avea și imagini cu nu mai știu care vooievod sau domnitor român. Și-au sărit românii de cur în sus pe motiv că de ce e gras, chel și urât? Că NU E ADEVĂRAT, că SUNTEM MINȚIȚI.
Pentru că, plm, ei îl știau altfel p-ăla din filmele comuniste.
Exact. Oamenii trecuți prin școală susțin că limba dacă, că alea. Nu avem bă nici o dovadă cum suna limba aia. Iar denumirile alea care le știm noi este foarte posibil să fie scrise de către greci sau latini cum credeau ei că le-au auzit. Știm obiceiuri funerare din necropole. Dovezile pe care le avem demonstrează că dacii și geții sunt populații total diferite. Nu știm nimic despre limba tracă, nu știm bă mai nimic. Hai să începem să scriem istoria cu ce știm.
Nu ne face mai prosti. Dimpotrivă.
Eu nu înțeleg de ce s-ar urzica lumea dacă vine unu, Mihai, bloggeru nu bătăușu de zâne și spune că filmele românești dintr-o perioadă, sunt de neprivit.
Comentariu beton!41
Edelweiss sa stii ca altii ne-au spus daci, nu noi ne-am spus asa; istoria noastra antica nu noi am scris-o, ci altii. Prin urmare nu putem fi acuzati de inventarea unei false identitati.
Sigur ca pe langa sangele dacic avem si sange celtic si foarte posibil, scitic (sarmatic) si mai tarziu si ale altor neamuri dar toti afluentii adunati de-a lungul timpului in sangele nostru nu ne-au anulat ca neam si nu ne anuleaza nici trecutul si nici existenta.
Comentariu beton!21
Toată istoria noastră antică, din izvoare scrise, intră pe maxim 4 foi A4.Asta optimist. Istoria unui popor nu se judecă în funcție de puritatea populatiei, că nu suntem naziști.
Istoria unui popor trebuie rescrisa sau ajustată de câte ori apar dovezi clare că ce știam nu este și corect. Informațiile alea și așa puține, nu știm dacă sunt reale, fiind știută apetenta istoricilor greci de a fabula sau de a scrie denumiri pe care le adaptau la limba greacă.
Faptul că nu știm mai nimic despre strămoșii noștri nu ne anulează cu nimic meritele reale ca popor. Trebuie sa oprim ca o istorie predată convenabil să mai fie predată în școli. Pentru că nu este istorie, este otravă.
Comentariu beton!32
Preferatul meu este Burebista. Se bate cu celții ( vai și capu’ lor ce bătaie au mâncat!). Îl ajută pe Vergingetorix să l înfrunte pe Cezar, care Cezar când trece Rubiconu’ nu mai joacă barbut ci spune că ar vrea să scrie „De bello dacicus”. Să mai menționez că se vedeau troițe și turle de biserici ?
Comentariu beton!34
@Elvira, am râs. :))))))
https://imgur.com/a/oNY04vM
Comentariu beton!18
“dar toti afluentii adunati de-a lungul timpului in sangele nostru nu ne-au anulat ca neam si nu ne anuleaza nici trecutul si nici existenta.” Un foarte bun exemplu pentru ce spune @Edelweiss în primul comentariu, adică istorie învățată pe vremea de tristă amintire.
As putea oricind duce pina la capat “Promisiuni”, “Iancu Jianu”, “Padureanca”.
Comentariu beton!12
Te cred, dar toate trei sunt de neprivit. Fix la genul ăsta de filme mă refer în articol, dar fix.
Mă rog, dacă ție îți plac, foarte bine.
Capodopere n-am avut, dar, pentru perioada aia, cam astea erau filmele care se puteau face. Fiind una din puținele variante de divertisment, la momentul ăla mi-au plăcut, dar astăzi nu le-aș mai vedea. Ce n-am înțeles este de ce sunetul din majoritatea filmelor românești este așa de rău.
Comentariu beton!17
„Reconstituirea” e o capodoperă. N-a pierdut nimic din valoare în atât de mulți ani. Mă și mir că n-a fost pomenită până acum…
0
Comentariu beton!18
Toate pânzele sus,încă îl pot digera 🙂
Comentariu beton!42
Sunt total de acord cu tine, tare plictisitoare mai erau, numai bune de dormit pe ele.
Acum câțiva ani, cei de la Prima duminica după-amiaza dădeau câte un film romanesc…ce bine dormeam pe el:))
Asta este adevărul:)))
Ma bucur ca ai pus acest subiect pe tapet, sunt de aceeași parere
Filmul facut dupa „Ion”, al lui Rebreanu. L-as putea vedea oricand, in bucla. Sunt ardeleanca. Pentru mine e cel mai bun film romanesc, vechi. Si nu are nimic de a face cu Sergiu Nicolaescu
Comentariu beton!28
pe „Ion” l-a făcut bun Șerban Ionescu, Ciulei a luat Cannes-ul cu Pădurea, iar Reconstituirea lui Pintilie a fost interzis după doar cîteva luni, dar nu despre asta vorbim aici;
păi cînd apărea Cozorici (de altfel un actor mare, comparat cu Richard Burton) în rol de director, îți venea să iei poziție de drepți! cînd vedeai un cojocel pe Piersic, te întrebai din ce franță sau italie l-a luat; cît despre filmele lu’ Serj…
Comentariu beton!16
Osanda, Moara cu noroc, Ion, filmele cu Margelatul, Iancu Jianu si inca alte cateva filme istorice imi plac mult.
Pe o buna parte din filmele din anii aceia le consider bune, alta parte cred ca sunt aiurea. Le mai salveaza pe cele rele faptul ca distributia era mai mereu una de zile mari, nu ca azi cand apare un star si restul sunt pe drumul afirmarii, 😅 in plus aveam niste actori super frumosi si talentati printre care Piersic si Adrian Pintea si multi altii ce salvau filmul doar prin prezenta lor. Am o lista foarte lunga cu actori romani pe care-i indragesc! Imi place Nicolaescu si ca barbat si ca regizor, m-a daramat insa „rolul” lui la Revolutie si nu pot sa-l iert!
Ma enerveaza ca actritele aveau mai mereu un rol neinsemnat, scenele sentimentale erau putine, nici vorba de saruturi ca la Hollywood, ca sa nu o deranjeze pe Tovarasa, vorbirea era rapida si din varful limbii, rapind astfel orice profunzime filmului si de multe ori era dura fata de femei ca si atitudinea. Cu toate astea ma uit cu drag la multe din ele si la cele mai putin bune inchid ochii din motivele amintite mai sus.
Comentariu beton!19
Da, fără supărare, dar articolul meu se referă EXACT la cei care argumentează ce-ai scris tu. Băi, dar EXACT.
Filme istorice? Stai puțin, te rog, 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣.
Vreau să mai adaug ceva la aia cu filmele istorice.
😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂😂
Comentariu beton!24
Stiu, Mihai, dar eu asta simt si gandesc vis-a-vis de tema de azi. Totusi eu nu doar argumentez pentru, sunt si critica. 🙂
Edelweiss, da, bine, un rus rade de istoria mea. Rad si eu de rasul tau. 😅
Aia nu e „istoria ta”. Istoria ta nu are legătură cu istoria aia reală și deseori mult mai umilă.
Bunicii mei au fost de lângă Zaporoje, cazaci dar și prin vaginele strămoșelor mele au trecut diferite penisu ți, așa că nu am date să spun eu aparțin de istoria aia. Văd în vena aia care îți pulsează la gât o urmă de sânge dac.
Și nu râd de istoria TA, râd de obtuzitatea ta.
Comentariu beton!17
Fiecare cu obtuzitatea lui, Edelweiss. Afla ca sunt foarte multe lucruri pe care le admir la neamul tau si asta in ciuda unei istorii nu prea fericite pe care o avem impreuna. Sunt capabila sa fac diferenta, sa vad ca un neam, o persoana, nu sunt rezultatul unei singure actiuni!
Eu ti-am raspuns mai mult in gluma, sa stii. Oricum si tu ai o vena umflata. Dar asta e foarte magulitor la un barbat! 😅
Din pacate, trebuie sa plec, altfel as mai zice.🙂
Comentariu beton!19
Nu erai tu aia cu socializarea între copii prin biserici, la o slujbă mică, mai la o spovedanie? Well.
Sunt român și punct. Neamu lu Cabral care o fi.
Nu, Edelweiss, nu eram eu cu socializarea copiilor in Biserici.
@Tia, Sergiu Nicolaescu a facut o gramada de filme. Problema e ca majoritatea sunt istorice iar istoria e facuta ferferita in filmele lui doar ca sa dea bine la partid. Degeaba a fost bun ca regizor pentru ca pana la urma a facut mai mult rau decat bine. Toti dacii liberi ridica in slavi istoria invatata din filmele lui.😐
Cati stiu ca mai nimic din filmele alea nu au legatura cu istoria?
Comentariu beton!17
Atunci scuze la doamna.
@Edelweiss, pe duamna cu socializarea copiilor în biserici o cheamă @Lia.
Aia zic, scuze la doamna Tia, penis lu duamna Lia. Mulțumesc pentru precizare.
Comentariu beton!15
@Tia, @Adina, cu filmele „istorice” dăm în altele, și nu cred că e locul. Să zicem numai că comuniștii au reinterpretat istoria in așa fel încât să le legitimizeze pozitia de partid dominant (dacă urmăriți filmul „Columna” veți constata că adunările bătrânilor daci semanau foarte mult cu plenarele CC, iar în adunările sfetnicilor domnitorilor erau niște arhetipuri de personaje și niște teme de discuție care predominau, cu siguranță necaracteristice acelei perioade istorice). Chiar și domnitorii, de multe ori, par niște secretari de partid, intransigenți, duri, dar, pe fond, omenoși și patrioți. Și aș putea continua la nesfârșit. Singurul lucru bun din filmele alea e că au popularizat istoria. Din păcate, nu istoria reală.
Comentariu beton!11
@Tia, este un film aparut in 1985, Pas in doi, in care apare o scena de sex. Nu stiu cum a trecut de cenzura vremii insa in varianta prezentata de o televiziune destul de recent apare si aceasta scena (este adevarat nu este foarte lunga insa este prezenta).
@Mihai, filmele istorice ale lui Nicolaescu, seria Margelatu si alte filme ce se vor istorice si serioase aparute in perioada comunista mi se par privindu-le acum chiar haioase prin ridicolul lor. Daca vreau sa ma distrez privesc un film cu comisarul Roman sau Moldovan, cum il chema pe justitiar 🙂
Edelweiss, in imprejurari mai speciale m-as simti discriminata ca eu nu primesc ce primeste Lia! 😅 Scuze daca gluma e prea deocheata. Gata, acum chiar plec.
Comentariu beton!39
@Tia, cu replica asta m-ai câștigat definitiv. Bună reacție. De top.
Comentariu beton!14
Marga Barbu, bah! Ca surdu’n clopot…mai era frasu’ atent ce se intampla pe langa…
Oana era bună…
Nuș ce să zic. Avea gambe de fundaș lateral la Steaua. Îl știi pe Aurel Joe Panait? Well…
Io nu țin minte nici o labă executată cu Oana în minte. Aveam Neckermanne, n-aveam nevoie de oane.
Comentariu beton!15
mai era și Răscoala…
Psst! Zic și io, nu dau cu paru’! N-am auzit pe nimeni să amintească de „Moromeții”. Unu, să ne-nțelegem! Că doi, făcut după ’90, chiar e un fâsss. Lasă că nici cele 2 volume nu au nimic în comun, după mine. Vă zic cu mâna pe inimă, știu filmul pe dinafară, fiecare cadru… „Niculae, unde mergem noi, domnule?!”
Comentariu beton!23
Teodora Mareș era bună! Oana era bună pentru ce era la vremea aia Robert Turcescu.
Sincer mie imi plac cateva dintre filmele romanesti dinainte de 89…..seria Bobocilor (Toamna si Iarna) si Secretul lui Bacus …..In rest cele melodramatice nu am reusit sa vad …..Cel putin nu in viata asta ! Dar cumva filmul Dacii m-a surprins …..!
Comentariu beton!14
Cu ce?
ecran la cinema; de sus, filmată o șosea de munte;
trece o mașină: vrrrrruuuum!
trece alta: vruuuuummmm!
și a treia: vrrrruuuuummmm!!!
mesaj pe ecran: ați urmărit filmul Dacii!
cre’că la ăsta se referă @Florin? surprinderea vine din faptul că au pornit toate…
Comentariu beton!33
@Edelweis ….cred că distribuția…. Sau poate grandomania…. Mi se părea ca aduce a film de Hollywood…. Mi se părea…. 😊
Da, Secretul lui Bachus este unul dintre cele mai bune filme românești! Și astăzi îl privesc cu drag și nu încetez să mă mir cât de bine a surprins tarele societății românești din anii 1980.
0
Credeam ca sunt singurul. Nu am putut niciodata sa ma uit la filmele romanesti. De-a lungul timpului am mai tot fost pus in situatia de a vedea un film romanesc. Nu ne pricepem bai nene, dar absolut deloc. Si alea vechi si astea noi sunt aceeasi mizerie.
0
Băi, nu e adevărat. Există câteva filme românești, noi (adică după 90) care sunt capodopere.
Agreez 100%. Nu ma refer la câteva filme din categoria “ excepția întărește regula”, dar dicția, tovărășismele, alienarea scenariului ca sa dea bine cu politikia, (ar trebui sa primim drepturi de autor pt crearea political corectness-ului), lipsa de naturalețe, și Sergiu Nicolaescu, mi s-au părut groaznice!🙉 Asta a stricat romane întregi prin ecranizărilor lui idioate! Poate au fost secvențe faine, dar filme întregi, nu prea!
As adauga ca și muzica ușoară a fost cam tot la fel! Magistrala albastra, Copacul, cincinalul in 4 ani și jumătate!
Cântece pe care nu puteai dansa, versuri de lemn, și melodii monotone, fără sare și piper. Îmi trimite sora mea romantica tot felul de amintiri muzicale din copilărie, dar le ascult numai de dragul ei!
Eu, în afară de Tata mută munții, în care Adrian Titieni m-a făcut praf și pulbere, n-am putut să văd un film românesc nou cap-coadă, fie din cauza jocului teatral de care zici, fie din cauza sonorului. Băi frate, zici că au prune în gură toți. Vorbesc repezit și neinteligibil, parcă scuipă cuvintele. Alea vechi mi-au plăcut la vremea lor, dar am încercat să le revăd în ultimii ani și n-am putut. P.s. Doamne, cât mi-a plăcut Pistruiatul :)))
Comentariu beton!11
Tata mută munții e un film ok. Dar există filme românești mult peste el, toate noi, adică relativ recente.
P.S. Încearcă să te uiți acum la Pistruiatul, c-am încercat io și-am rezistat câteva minute.
Am încercat, nu pot :)))
Dupa mine cele mai bune filme romanesti (sunt dupa 90) sunt Restul e Tacere si Octav. Incearca.
Bună dimineața! A existat o perioadă când m-am uitat de bunăvoie la filme românești și chiar mi-a picat bine. Vara lui 2017, când mă durea, la propriu, în kuhr. Aka fisuri anale, efect advers al unui medicament (Metotrexat dacă interesează pe cineva). Așa că îmi puneam un film neaoș după o zi de suferință și acțiunea mai mult sau mai puțin absurdă de pe ecran mă făcea să mai uit de partea dorsală 🙃
Comentariu beton!30
:)))))))))))))))))
No comment. 😛
Exact așa și eu: dacă vreau să-mi spăl creierul, să uit de vreo chestie dureroasă sau stresantă, pun un film comunist, prost. Recomand „Niște băieți grozavi”, seria „… bobocilor”, „Un petic de cer”, „Orașul văzut de sus”, „Cursa”, „Un echipaj pentru Singapore” și altele. Deși cele cu Cozorici sunt bunicele, din toate transpare propaganda comunistă.
Ai uitat „Declaratie de dragoste”. A fost asa de minunat mai ales ca au bagat si un santier socialist pe la sfarsit.
Dar toate filmele românesti se termina atat de tragic, ca aproape iti vine sa plangi numai din cauza muzicii.
P. S. Mie mi-a placut „Nea Mărin miliardar.
Boss, eu am văzut multe filme românești. Unele mi-au plăcut (din diverse motive, mai degrabă subiective), majoritatea, nu. Și îți dau dreptate, erau foarte slab realizate, ceea ce le făcea de neprivit. Mai ales cele de după 80. Aici, un rol important îl au, zic eu, și dialogurile forțate și lipsite de naturalețe (greu sa joci bine, ca actor, când ai niste replici de tot rahatul) și sonorizarea. Măi frate, mă mai uit și acum la filme românești, trebuie sa dau atât de tare sonorul, încât mă sperie reclamele când intră. Așa că eu pun pe seama tehnologiilor și lipsei de profesionalism a regizorilor și scenariștilor și mai puțin pe seama actorilor. Deși, sunt unii actori (Dumnezeu să ii odihnească) , considerați mari, pe care eu unul nu i-am putut hali niciodată (Dem Rădulescu e unul, de exemplu)
Au fost și câțiva regizori care au reușit să facă filme decente în ciuda opoziției imense din partea sistemului : Mircea Daneliuc, Mircea Săucan, Lucian Pintilie, Alexandru Tatos, Liviu Ciulei. Filmele lor sunt puțin populare, greu de digerat, sulfuroase, pline de personaje dubioase sau la marginea sistemului. Pot fi însă revăzute fără să pară penibile.
Circula pe la sfârșitului anilor 1980 o poveste despre un film porno cu Florin Piersic și Angela Similea. A mai auzit altcineva această gogoașă?
Atunci erau și multe zvonuri despre filme care nici nu se filmaseră: Rambo 4, Rocky 5 ș.a. despre care unii spuneau că le-au văzut ba chiar ți le povesteau de la cap la coadă.
Comentariu beton!15
Bună lista, cam așa arată și preferințele mele, cu Tatos și Daneliuc în postura de favoriți. Și pot adăuga și pe Pița, Veroiu, Blaier. E chiar reconfortant să vezi filme care tratează probleme universale ale omului, nu ale omului din spațiul socialist.
Ce mă indispune cel mai tare e sunetul și montajul. Pentru că nu e sunet în priză directă, nu numai dialogurile par neveridice, ci și sunetele ambientale, mișcările care ar trebui sincronizate cu sunetul, reacția personajelor, interjecțiile și exclamațiile etc.
Cu toate astea, pot urmări destule filme vechi de la cap la coadă.
Ai dreptate, am cateva ce mi au placut, nea Marin miliardar, bd urile, si operațiunea Monstrul!
Atunci i-am condamnat pe toți la moarte și Prin cenușa imperiului, cred eu că își fac loc printre primele 10. Zic și eu.
Comentariu beton!14
Of, Doamne! Nu sunt singura!!! Nu pot să descriu sila, repulsia, nervii și ciuda care mă apucă cănd bărbatul meu se uită la filmele astea. E subiectul de ceartă din top 3! Efectiv fac cu capul, nu le suport sub nici o formă, le urăsc cu spume și din din toată ființa mea! Nu odată i-am zis că le-aș interzice prin lege dacă aș putea, sunt atat de proaste si de enervante, încât le consider un atentat la inteligența umană…
In anii 80 mergeam la video in loc de cinematograf. 10 lei filmul. Nu mai suportam socialismul ceausist si vedeam clar ca ceva e putred. Aveam 15-16 ani si ascultam cu tata Europa Libera la un radio Gloria 3. Filmele romanesti din anii aia erau oribile…preferam sa merg la teatru unde se jucau si piese clasice. Traiesc in UK de ani buni si cand le povestesc prietenilor de aici prin ce am trecut noi li se pare de necrezut.
Am re-vazut cu fetele Toate panzele sus – mi-a placut si le-a placut. Tot cu ele am revazut Racheta Alba – idem placut si mie si lor. Dumbrava Minunata l-au vazut la scoala, dar nu au fost impresionate, din contra. Am incercat sa vad cu ele Ciresarii – nu mi-a placut nici cand eram copil, nici acum. O sa mai incerc sa vad cu ele filme romanesti mai vechi si revin. N-am ajuns cu ele inca la varsta Liceenii, Declaratie de Dragoste etc.
Mie mi-a placut Buletin de Bucuresti, dar nu stiu cum l-as privi acum.
Despre filmele romanesti actuale, as spune acelasi lucru – mi se pare un calvar sa le vad, cu mici exceptii – Libertate este marea exceptie. N-as numi intre exceptii Tata muta muntii desi l-am vazut. Am vazut de curand Miami Bici – doamne, abominabile ambele. Am vazut si Castelul Craitei – am suferit cumplit, doar peisajele din Crai m-au tinut pe scaun si i-am urat visceral la final cand au omorat gratuit un personaj principal – tatal, iar una din fete s-a speriat super tare si a inceput sa planga – mi s-a parut aiurea si total fara sens sa-l omoare…
Comentariu beton!13
Imi amintesc de Ciuleandra… si de Ion. Dar doar inceputul. Restul filmelor romanesti pentru mine inseamna zgomot de tocuri pe coridoare. Asta retin. Multe scene in care personajele calca apasat si cu zbomot trecand prin coridoare goale in care le rasuna tocurile….
Eu mă uit la filme românești când am ocazia. Sunt de acord cu jocul prost al actorilor și sonorizarea proastă. Dar am câteva filme pe care le- aș revedea oricând. Poate pentru că o parte din adolescența mea mergeam în fiecare săptămână la film. Nu conta ce film e. Am văzut tot ce era la cinematograful din cartier. Nu prea aveam alte alternative pentru timpul liber. Așa că „Petrolul, aurul și ardelenii”, de exemplu îl văd oricând cu plăcere. Sau Nemuritorii ( pe ăsta nu l- am văzut la cinematograf). L- am găsit pe youtube așa că o sa- l văd deseară din nou.
Comentariu beton!12
dintre alea care mi-au placut, din vremurile celea, sunt putine, dar macar dupa nu m-am mai uitat la filme romanesti. Te cred ca sunt bune, dar nu pot. Mint, m-am uitat la nunta muta si mi s-a parut mistocutz.
Placut: nea marin (atunci, acum nu cred ca ma mai pot uita), seria ardelenii, toate panzele sus si, vazut de curand si chiar apreciat, titanic vals.
Dar, TOATE sufera la sonor. Ceea ce e cumva de inteles, costa mult un sonor bun, plus ca nu sunt cele mai noi. Si, toate sunt teatru pus pe ecran.
La Liceenii a pus un amic puncut pe i. Amicul fiind mai puriu a vazut faza asta mult mai bine decat mine. In anii 80 liceenii aia rebeli canta rochenrol tip elvis. Asta intr-o perioada in care deja thrashu si ceva punk era prezent in liceele romanesti.
Eu, in afara de filmele istorice la care ne carau cu clasa, nu am vazut, de buna voie, nici un alt film romanesc. La cinematograf, zic. Ai mei ma luau mereu la cinema sau teatru, dar se pare ca nici pe ei filmele romanesti nu ii lasa in extaz, deci le evitau. Cele cateva (putine) tentative de urmarit un film romanesc la TV au esuat lamentabil, am preferat intotdeuna o carte buna unui film jalnic.
Filmele românești de dinainte de 89 sunt – unele! -bune, ca ciocolățelele chinezești din aceeași perioadă, care ne păreau bune fiindcă aproape că uitaserăm gustul de ciocolată.
Totuși: Glissando, Pas în doi, Faleze de nisip…
Comentariu beton!17
BD-urile, Cuibul de viespi, Secretul lui Bahus, Pistruiatul, Nea Marin miliardar, le trec la excepții, dacă răscolești bine prin amintiri se mai gasesc!!!!!
Comentariu beton!11
Seria cu ardelenii în America
”Când ți-oi cârpi doo părechi de palme, muceo”, Ilarion Ciobanu ghin Poplaca, imperial și hâtru. Și scena în care el și ungurul cu nostalgii cuceritoare se încontrează Avram Iancu/Petofi, în timp ce se îmbată metodic cu pălincă de aia bună.
Nu film propriu-zis, ci înregistrarea ”Scrisorii pierdute” cu Victor Rebengiuc, Mircea Diaconu, Valeria Seciu.
”Explozia” cu Gheorghe Dinică, film de acțiune revăzut recent, mai ține.
Alea cu Mărgelatu mai suscită interes, fie și numai prin prisma citatelor, frumoase turturele ai!
Coproducțiile italo-române din anii 60, în care noi, vorba bancului, dădeam caii. ”Dacii”, ”Columna”, cu toate tușele mitologizante ale bravului popor dac cu tot.
„Pădurea Spânzuraților”, singura scenă cu soare din tot filmul e când Apostol și Ilona stau pe câmp și el vrea ca ea să vină cu el, ”dar, domnule, io n-am școală”, ”dă-o dracu de școală”, toți studenții care ne uitam la film am izbucnit în urale.
Comentariu beton!17
Extraordinar!!!
Mă regăsesc perfect.
101%
Cred că jucau prost în filme pentru că toţi erau actori de teatru, deci jucau teatral şi vorbeau tare. Nu i-a învăţat nimeni altfel.
Trebuie să fii mult prea talentat ca să-ţi iasă ambele. Şi au fost cîţiva: Dem Rădulescu, Toma Caragiu, Amza Pelea, Rebengiuc, Marin Moraru,Tamara Buciuceanu, Draga Olteanu, chiar şi Marga Barbu, şi Piersic uneori,…. or mai fi vreo doi, trei. La restul nu le ieşea.
Liceenii &comp- cred că le-a făcut cineva un film la odraslele din breaslă.
N-am văzut-o pe Maia Morgenstern în vreo piesă de teatru dar am citit că e genială ca actriţă. Şi totuşi, în serialele prin care am tot văzut-o pe la TV în ultimii ani mi s-a părut că juca cel mai prost dintre toţi, teatral şi epatant.
Doamna Morningstar (gluma Divertis) e prea ocupata sa își dea măsura talentului in reclame cu curcani din Mesopotamia.
Comentariu beton!11
Pe mine altceva ma enervează, nu cred ca a fost menționat. Ce părere aveți de filmele in care pe ecran apare un ins dar vocea e pusa in post-sincron de altul? Si nu ma refer la actorii străini, acolo e explicabil, ci la cei din același grai.
Daaa…Amza Pellea cu vocea lui Emanoil Petruț!
Așa o fi, nu am rezistat la multe filme românești de dinainte, dar excepțiile sunt, ei bine, de excepție.
Oare acum situația e mai diferită? Că și acum filmele românești, cele mai multe, sunt aproape imposibil de urmărit. Desigur, în afară de aceleași veșnice excepții.
Dar în mare parte se pare că nu a evoluat deloc cinematografia autohtonă.
Aia finanțată de la stat este greu de urmărit pentru că are aere arogante de acte artistice elevate, dar nu-s decât flatulații pompoase pe care nu le urmărește nici dracu în sala de cinema. Verificați pe Cinemagia sau pe CNC numărul de spectatori la astea finanțate de stat și veți rămâne uimiți cât de ușor sunt irosiți banii contribuabililor.
La unele nici măcar cunoștințele regizorului/actorilor/producătorilor nu se sinchisesc să susțină filmul (sunt pelicule cu sub 100 de spectatori în total).
Iar cinematografia finanțată privat (de case de pariuri în special) este o dejecție cu priză la publicul de o anumită cultură, adică inexistentă, cei care consideră tiktokul a fi apogeul evoluției umane. Și astea fac bani gârlă, spre stupefacția unor snobi care se miră de ce nu cumpără lumea bilete la filmele lor în care numărăm 100 de cruci timp de 15 minute sau mănâncă unul 20 de minute o ciorbă.
Nu pare că există o categorie de mijloc, fie avem filme prea `culte`, din astea de autor, cu fonfleuri artistice de trebuie să fi dormit cu Tudor Caranfil sub cap să le pricepi, fie avem mizeriile populare care apelează la cel mai mic numitor comun, anume comedia vulgară pentru care nu îți trebuie multă minte să o pricepi.
Foarte rare sunt filmele inteligente, captivante, cu scenariu brici care au și priză la public.
Ăia care iau bani de la stat nu sunt interesați de audiență, că nu-și riscă proprii bani, ăia cu finanțare privată renunță la orice urmă de inteligență pentru că trebuie să umple sălile cu `prostime` pentru a-și recupera investiția.
Nu văd prea curând o ieșire din acest cerc vicios.
Sunt curios ce filme ar face Mungiu, Puiu, Jude și alți abonați la banii statului dacă ar fi nevoiți să le facă pe baza unor finanțări private care nu aruncă banii pe geam, ci vor și un profit sau măcar recuperarea investiției.
0
Comentariu beton!18
Bine, trebuie menționat ca cinematografia romanească a ajuns la mana lui Laurențiu Damian. Cine??? Exact! Adică tatăl lui Anghel Damian și socrul numitei Theo Rose. Cred ca ăsta era in stare sa ia fonduri de la CNC și pentru filmarea de la botezul nepotului.
Comentariu beton!12
Chiar asa, de ce or fi scenariștii români asa obsedați de ciorbă? 🤔🤪
Asta n-am înțeles niciodată.
Mai pun B.D.-urile cam o dată de două ori pe an. Ceva mai rar „Astă seară dansăm în familie”. Nea Mărin…poate dacă-l prind pe la vreo televiziune, dar de când cu canalele de streaming si cu câteva abonamente pe care le avem, nu mai dau pe tv. Sergiu Nicolaescu era cel mai vizibil. Când alții aveau buget de două filme, el avea de douăzeci. Nu vorbim despre istoria din filmele lui, că trebuie să fii idiot să te iei după propaganda aia imbecilă, dar dacă le revezi acum te apucă jena, mai ales la scenele lui. În toată grămada de filme comuniste, poate găsești câte ceva, mai ales la comedii, dar trebuie să dai propagandă multă la o parte. Cu buldozerul, nu cu lopata. Totuși, mi se pare că Dem Rădulescu nu putea fi comparat cu Vizante, nici Caragiu cu Micutzu. Pentru mine, cei din urmă ies in pierdere. Pentru alții, ies in câștig. De gustibus… Aa, serioase mi-a plăcut Osânda și Atunci i-am condamnat pe toți la moarte. Nu vorbim de sunet și de post producție, ci de poveste și interpretare.
Comentariu beton!11
În sfârșit un fan Osânda. Vreo doi mai sus cu Pas în doi.
Am crezut că sunt singurul ciudat.
Am uitat de Secretul lui Bachus, dacă luăm hârtie igienică și ștergem propaganda, ăla cu Nemesis, parcă tot secretul, mai merg și cele cu bobocii, Operațiunea Monstrul, care nu știu cum a trecut de cenzură și probabil că mai sunt. Într-adevăr, din câte filme se făceau, ce rămâne la categoria „cât de cât”, e foarte puțin. În mare, comedii.
hai ca nea marin miliardar era chiar ok, cel putin cand eram mai mic si nu prea erau multe canale la tv
„De ce trag clopotele Mitica?” mi s-a parut o adaptare geniala a piesei lui Caragiale. Ilustra perfect lumea absurda in care traiam.
„Reconstituirea” e un film foarte bun. Stiu ca Francis Ford Coppola a vrut sa il aduca pe George Mihaita la Hollywood dupa ce a vazut filmul (probabil la festivalul de film de la Cannes unde a fost prezentat in 1970) dar evident, actorul nu a aflat decat dupa multi ani de interesul regizorului american. Asta se spunea in emisiunea „Profesionistii” a Eugeniei Voda, cu Mihaita invitat.
Dupa 1990 mi-au placut mult „Balanta” lui Pintilie sau „Patul conjugal” alui Daneliuc, cu un Gheorghe Dinica genial. Si „Filantropica” rezista bine, are deja doua decenii, l-am revazut recent. Si ar mai fi ceva filme romanesti bune, dar in ultimii ani a scazut mult stacheta valorica, asa mi se pare mie.
In cazul asta ”de neprivit” nu e sinonim cu ”de neuitat” 🙂
Niciun film fără Papaiani. Coşmar…
Ca si copil pot spune ca filmele istorice mi-au placut dar si cateva de „actiune” pe langa unele le-am vazut la cinema. Nu sunt capodopere dar merg cateodata.
Columna
Mihai Vitezul
Noi, cei din linia întîi
Fratii Jderi
Stefan cel Mare
Vlad Tepes
Toate panzele sus
Seria cu comisarul Moldovan.
–
Nea Marin Miliardar, seria cu BD in actiune, Buletin de Bucuresti si alte comedii cu comic de situatie aiurea … nu stiu…nu mi-au placut, nu prea au haz.
Pe mine mereu m-a distrus dicția perfectă în filmele românești, ca exemplu rahatul ăla de Pistruiatul , ăla lua nush ce bătaie sau omor și “Dar domnule tovarășe cacat de ce?” Fără să-și înghită cuvintele . Mare actorie.
Cu liceenii îmi venea să urlu când vai ce film bun când eu vedeam niște scândure care vorbeau. Cine rahat vorbește așa când e e adolescent chiar și în vremurile utc-iste.
Chiar și ca junior când vedeam filmele lui Sergiu Nicolaescu mi se păreau chinezării comparate, nu cu alea americane ca încă nu pupăm înainte de ‘90, dar cu cele rusești sau poloneze (norii negrii careva?) :))
Dar na mâine a întinsă fără un trailer nu primește nimic :)))
De „Actorul și sălbaticii” nu-și mai aduce nimeni aminte?
Da. De asta are Cinemaraton tot mai multă publicitate!
În sfârșit ! Degetul pus pe rană, public !
Acum vreo câțiva ani, nu mulți, un prieten, căruia îi place mult „Secretul lui Bachus”, pe care eu nu-l văzusem încă, îmi tot „cita” din film și ca să nu rămân pe dinafara unor astfel de conversații mi-am zis „Hai !”.
Realmente, după primele 10 minute, nu m-am mai putut uita … visceral nu m-am mai putut uita.
Nu vreau să zic exhaustiv că toate au fost proaste, fiindcă nu le-am văzut pe toate (cel puțin Secretul lui Bachus … daah!), dar la cele de atunci, pe care am avut răbdare să le vizionez sau să le revizionez după ’89, îmi erau agresate retina și timpanul de propaganda comunistă pe care, înainte, n-o identificasem plenar (cuvânt drag multora în epocă) cu mintea mea de copil, adolescent și vreo 3 ani de postadolescent.
Eu cred ca se pot alege cateva chiar decente. La intamplare: „Reconstituirea”, „Bariera”, „Osanda”, „Atunci i-am condamnat pe toti la moarte”, „Glissando”, „Croaziera”, „Pas in doi”, „Proba de microfon”, „Iacob”, „Rochia alba de dantela”, „Faleze de nisip”, „Singuratatea florilor”, „Actorul si salbaticii”…le-as putea revedea oricand…si mai sunt cateva la care m-as uita oricand. Poate si din nostalgie, sunt absoluti sigur ca noua generatie n-ar fi interesata de niciunul dintre ele.
Gizăs fucking craist!
Din fericire, nu suntem toti la fel.
Nu as fi atat de taliban vav cinematografia pre revolutionara, desi in majoritate au fost filme prost facute si jucate. Dar asta privind retrospectiv. Pentru ca atunci marea noastra majoritate nu aveam suficienta experienta, cultura cinematografica si implicit termen de comparatie ca sa facem astfel de judecati de valoare. Unele filme pur si simplu ne plictiseau, altele ne absorbeau si ne tineau lipiti de ecran.
Ca si azi.
In rest, din ciclul filme romanesti fenomenal de proaste, isi mai aduce cineva aminte de Zidul, cu Gabriel Oseciuc in rol principal? Era mereu in meniul de 23 August, cam ca Home Alone de Craciun, in zilele noastre.
ref. Zidul …. prin 86 un coleg care venea cu troleu la liceu , s a dat jos ca sa ia bilete la Capitol parca … ca vazuse afisul cu Zidul si el era fan Pink Floyd … mare dezamagire cand s a apropiat de afis si a citit ca nu era vorba de The Wall …
Montajul era varza,multe din acțiuni se terminau fara noimă iar continuarea nu era firească,astfel că trebuia să reduci. Sonorul,praf! Niciodată nu auzeai tot ce se spunea. Că să nu vorbesc despre momentele moarte,care erau f lungi,acompaniate de o muzica ce te făcea să îți taie venele și cu derularea unei imagini de „natura moarta”. O stradă,o pădure,un câmp…
In schimb,teatrul cred că a fost unul din primele trei,in Europa.
Ciuleandra si Cel mai iubit sunt filmele mele preferate!La BD uri rad si astazi cu placere!Au fost si multe alte filme superbe,superbe!Nu se compara niciodata cu filmele de azi,cele de azi nu au nici un fel de culoare!
Imbecil. 🤷♂️
Septembrie a fost un punct de cotitura parca. Si apoi filmele lui Mircea Danieliuc…
0
Depinde la ce filme si actori te uitai !
După o pornire abruptă și total negativă, spre final, a reieșit că cinematografia românească, înainte de 1990, a produs in jur de 20 de filme bune, digerabile, de văzut și comentat. Ceea ce, pentru o țară că România, cu drastice constrângeri ideologice ,tehnologice și financiare, nu.i chiar așa de rău. Nu ne.ar strica și opiniile criticilor de film de astăzi.
„Operațiunea Monstrul” mi se pare cel mai bun film istoric. Iar secvență cu Marin Moraru povestind despre bicicleta galbenă cred că este de antologie. Bineînțeles, este o satiră cu tușă voit foarte groasă și cu replici voit prea teatrale care, pe total, fac bine. Nu am înțeles niciodată, de ce actorii vorbeau și încă vorbesc în filmele românești (ale vreo 6,7 pe care le-am văzut) asa cum nimeni nu vorbește în viață reală. Că declamau ca la teatru, bun așa au învățat, dar scenariul de kkt nu putea fi totuși un pic mai realist?
1. Filmul ”Veronica” l-am văzut cînd eram la grădiniță, mi s-a părut o feerie; nu la trăstuța fermercată a Veronicăi am rămas cu gîndul, ci la casa coanei Vulpe, care avrea o fereastră făcută dintr-o roată de căruță; ”Maria Mirabela” a venit cînd eram la gimnaziu, iar calitatea peliculei lăsa mult de dorit, încă de nou culorile erau așa de șterse, de parcă avea cel puțin 20 ani vechime.
2. Înainte de 1990: poate ați uitat de ”Pas în doi” și ”Glissando”; în primul Claudiu Bleonț se remarca, juca foate mișto (spre deosebire prezent, cînd, în spectacolele de teatru, face orice ca să iasă în evidență, inclusiv să pună în umbră partenerul/ partenera de scenă).
3. După 1990: Cam toate filmele lui Nae Caranfil, care sînt filme care ”spun o poveste”, cu o mențiune deosebită pentru ”Restul e tăcere”, care este preferatul meu din filmografia lui Caranfil.
Gizăs fucking craist. Analfabetism funcțional la nivelul următor.
@MV, fata nu a ajuns incă la data de 29 decembrie cu cititul articolelor😂😂😂.
Poate că se prinde, dacă nu, „restul e tăcere 🤫”
Macar nu ne-a certat ca nu am amintit „actorul și salbaticii”