Pur și simplu mă depășește această problemă. În sensul că mi se pare atât de ușor de rezolvat, încât efectiv am ajuns să cred că, de fapt, nu se vrea rezolvarea ei.
Despre ce e vorba? Uite despre asta: Doar 10 % dintre călătorii care folosesc transportul în comun de suprafaţă din Bucureşti şi Ilfov îşi plătesc biletul, anunţă TPBI- Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov. Ca să înțelegeți și mai clar, 9 călători din 10 se urcă în autobuz, tramvai, troleu, fără bilet.
Bun, înțeleg că nu te poți baza pe bunul-simț al românului utilizator de mijloace de transport în comun. Nu de alta, dar faptul că pe 90% dintre cetățenii, care se urcă în autobuz sau tramvai, îi macină o durere în cur uriașă ar trebui să fie o dovadă suficientă în acest sens. Dar de ce să stai la mâna mârleților nesimțiți, obișnuiți să meargă moca, dacă poți rezolva altfel această problemă?
În aproape toate țările civilizate urcarea în mijloacele de transport în comun se face prin față, pe la șofer. Tot acolo unde există și un automat, o mașinărie electronică, pentru validat biletul sau abonamentul. Automat care semnalizează luminos și sonor dacă biletele sau abonamente sunt valide sau nu. Prin urmare, dacă nu sunt, nu prea ai cum să urci în mijlocul de transport în comun, că te dă șoferul jos. Și asta a fost tot. Fără negocieri, fără „lasă, boss, că ne înțelegem noi”. Ai bilet, urci, n-ai bilet, nu urci. Atât de simplu.
Cât de greu o fi să faci exact același lucru și în București, în Ilfov, sau în toată România? Serios, nu pare ceva de domeniul rocket science, dimpotrivă, pare ceva realizabil extrem de ușor. Iar odată implementat sistemul, o să constați cu surprindere că ai un procent de plătitori de bilet de sută la sută. Magie curată.
Ce soluție au găsit ai noștri? Bagă mai mulți controlori pe trasee. Noaptea minții. De-aia am ajuns să cred că, de fapt, nu vrea nimeni să rezolve această problemă. Îl lasă p-ăia să meargă fără bilet, deliberat, cu bună știință.
Da, știu, o sa ziceți că nu prea e fezabilă în București urcarea pe la șofer/vatman din cauză de aglomerație and shit. Iar eu o să vă răspund așa: care aglomerație? La 10% plătitori de bilet/abonament n-o să mai fie nici un fel de aglomerație, nu?
Iar dacă chiar va fi aglomerație, în condițiile în care toți își plătesc biletul sau își cumpără abonamente, înseamnă că brusc încasările STB vor crește cu 900% și, ce să vezi, asta înseamnă că vor avea bani de investit, adică vor cumpăra mai multe autobuze/tramvaie/troleibuze, deci n-o să mai fie aglomerație.
Cam așa ar trebui să se desfășoare lucrurile pentru oricine posedă măcar un dram de logică. Că dacă nu s-ar desfășura așa, nu vedeam soluția asta aplicată în mai toate țările neposesoare de daci liberi.
Cum, bă, 90%?! Deci din 100 de oameni care se urcă într-un mijloc de transport în comun, 90 sunt niște mârleți nesimțiți? Incredibil!
sursa foto
Eu sunt ECO. Plătesc cu Sms-ul. Mi se pare mult mai comod.
Comentariu beton!46
Si eu la fel. De cand ies de la metrou trimit sms si am scapat de grija.
cultul Nasului de la calea ferata s-a extins si la autobuze. si oricum dacii liberi nu platesc bilet, nu stiai? Ca este o chestie punitiva pe care vrea statul sa le-o impuna si ei se lupta si nu lasa pe nimeni sa le spuna ce sa faca.
Comentariu beton!69
Da, iată un alt drept încălcat 🤦♀️
Se dezbate încă. Ce zici?19
De acord cu tine, cu mențiunea că în București elevii și pensionarii călătoresc gratuit. Deci 90% ăla e mai mic puțin, pentru că unii au voie să călătorească gratuit. Am scris asta doar de dragul exactității, nu pentru a nega problema, care e una imensă și care mă face să mă rușinez doar când citesc.
Dovada că se poate o vedem la metrou unde, la drept vorbind, vezi altă lume.
Comentariu beton!71
La Cluj trebuie să-și valideze cardul de călătorie și cei care au dreptul de a călători gratuit. Tocmai pentru că se decontează de către Primărie acele călătorii gratuite și îmi imaginez că cineva contabilizeaza undeva sumele respective, altfel nu ar fi niciun control. Nu știu care e procentul de persoane care circula fara bilet, sigur sunt și la noi, însă în general se vede cum oamenii își validează cardurile/biletele sau plătesc direct cu cardul la pos-urile din masini
Comentariu beton!23
Inclusiv cainelui ii fac bilet (asa e HCL Cluj – ai voie cu cainii in mijloacele de transport in comun, cu conditia sa ii cumperi bilet). Si da, pensionarii si elevii isi valideaza tichetul gratuit.
Comentariu beton!28
Se pare că suntem campioni și la proba asta.
Din pacate, marlani sunt si dintre cei care controlează. Se ratoiau la mine, fata de 1.50 m, ca nu scot abonamentul mai repede din geanta si au trecut mândri pe lângă doi golani un rand de scaune mai in fata, fara nici urmă de bilet si fara sa se uite la ei. Cand i-am întrebat de ce nu-i controlează, nu au zis nici pis, dar golanii au sărit ca arși sa ma bată. Deci despre ce vorbim?!? Am făcut sesizări peste sesizări la sediul STB pentru ca sunt foarte dese aceste situații si raspunsurile au fost halucinante, cum ca nu sunt obligați controlorii sa verifice toti călătorii. Serios?! Pai va meritati soarta de idioți ce sunteti.
Comentariu beton!93
Dar-ar faliment!
Voturi, boss
Aia 90% care nu platesc bilet sunt masa electorala si nu este bine sa superi pulimea.
Cine va implementa masuri de genul asta , ca in tarile civilizate, nu va mai fi votat in veci de gloata iubitoare de gratis si in general de pomeni.
Trebuie analizata si chestia asta cu pensionarii care au gratuitate si nu mi se pare normal,macar 50 % din pretul biletului sa plateasca .
Comentariu beton!42
Vrem plata pe la sofer ca in tarile civilizate, dar pensionarii sa plateasca 50%. Cel putin in Uk pensionarii au gratuitate pe transportul public dupa ora 9am.
Comentariu beton!25
@Robert
Eu plec la munca dimineata la ora 6 si observ foarte multi oameni batrani, unii abia se taraie , in transportul in comun.Intrebarea este , unde se duc oamenii astia la ora 6 dimineata !?
Se dezbate încă. Ce zici?22
Plictiseala. Pleaca sa nu moara acasa. Am si eu parinti pensionari si ma uit la mama ca nu poate sa stea acasa, dar macar pleaca dupa ora 10 dimineata.
Se dezbate încă. Ce zici?15
Multi dintre acei batrani pe care ii vezi tu dimineata la ora 6 se duc sa stea cu nepotii, sau sa ii pregateasca de scoala petru ca parintii acelor copii trebuie sa mearga la serviciu mai repede decat trebuie sa ajunga copiii la scoala.
Comentariu beton!24
În România: ”Foarte mulți petenți reclamă faptul că în rândul călătorilor există persoane care nu dețin titlu de călătorie, dar, printr-un comportament agresiv față de echipele de control, nu sunt sancționați. ”
În alte țări, dacă n-ai bilet, te dă șoferul jos? Și mai are toți dinții în gură? Sau mârleții din alte țări sunt mai pașnici?
Comentariu beton!33
in alte tari, se urca doar pe usa din fata. n-ai bilet nu urci. Am asistat o data la o faza in Strasbourg, s-a urcat intr-un tramvai un tinerel fara bilet, s-a strecurat pe langa cei care-si validau biletele sau abonamentele la sofer si s-a asezat pe scaun. soferul i-a repetat de cateva ori ca nu pleaca pana nu plateste bilet sau se da jos. si s-a dat jos, injurand intr-o frumoasa limba romana.
Comentariu beton!49
Da, in alte tari te da soferul jos daca nu ai bilet. De fapt, nici nu te lasa sa intri mai mult de scarile de langa usa. Si daca ai chef de marlanii, suna la politie.
Asa ca ai de ales intre a-ti cumpara bilet sau a da cu subsemnatul la comisarie.
Apropos, poti sa ajungi la politie si daca ai biletul cumparat si te apuci de marlanii in autobuz/metrou/tramvai.
Dar stii care-i partea misto? Ca in alte tari nici nu se pune problema asta, pentru ca toata lumea stie cum functioneaza transportul public, toata lumea stie cum functioneaza o amenda/dosar penal, toata lumea stie ca nu rezolv nimic cu marlanii.
Comentariu beton!40
da, dar acolo marlanii stiu ca daca se suna la politie se lasa cu necazuri, mai mici sau mai mari, dar in mod cert necazuri. acolo politia exista si isi face treaba.
acum 20 ani m-am mirat de ce in uk politistii nu poarta arma. mi s-a raspuns ca nu e necesar, nu e nimeni atat de tampit sa agreseze politia.
Comentariu beton!24
vrem acces în autobuze ca afară! vrem șoferi ca afară! vrem mârleți ca afară! vrem poliție ca afară! 🙂
Comentariu beton!31
În Nürnberg am văzut câțiva prinși fără bilet. S-a executat fără proteste. Busele, tramvaiele și autobuzele au videocamere, nu știu dacă și funcționează. Am observat și că oamenii la controale cer legitimarea controlorilor 😎. La metrou am vâzut odată o echipă de 4 zdrahoni pregătită lângă peron fix unde urma să se deschidă ușa, că să salte un slăbănog făcut clepci de la prea mult Alkoholgenuss (dedulcire la alcool) – dacă era scandalagiu vemea și poliția, aia renumită pentru lipsa de umor. Controale destule și amenda acum e 80 eur, dublă față de acum 10 ani. Și biletele tot așa, de la 1,60 eur la 3,6 eur. În pandemie au lăsat-o mai laxă cu controalele dar lumea tot ia bilet (păi mă tot bârâie pe mine sau pe soție băieții sâ le iau online bilete). Ce mi-a plăcut în mod deosebit era ca pe unele linii de tramvaie, dacă se bloca linia din varii motive imediat se înșirau taxiurile și mergeai cu ele pe traseu fără să arăți biletul 😎.
@MV: nu-ș de ce, dar tare am impresia că dreptul de a călători liber se plimbă de mână cu dreptul la „vagginare”.
Io p-ăștia de călătoresc fără să plătească biletul i-aș întreba dacă benzina/motorina din rezervorul mașinii personale e primită gratuit la pompă sau au rezervor magic care se umple singur când nivelul combustibilului ajunge la 25%?
Comentariu beton!34
Pot să-ți recomand eu un tramvai sau autobuz unde să adresezi această întrebare? :-)))
@Anduța: nu merită biletul Viena-București dus-întors, doar ca să aglomerez, în plus, UPU a unui spital din București cu niște cretini. Are destule bătăi de cap personalul medical cu covidioții, nu are rost să-i mai aglomerez și eu.
Lasă cretinii, mârleților agresivi mă gândeam eu că le-ai adresa această întrebare. În fine, ai ceva dreptate cu UPU, abort the question.
Nu cred că doar un călător din zece își plătește biletul
Se dezbate încă. Ce zici?19
Nici eu, mao degrabă unul din 50
Se dezbate încă. Ce zici?14
Nici eu. Asta ar însemna ca la fiecare control sa fie prinși și amendați 9 călători din zece. Merg zilnic cu RATB, 2 la dus, 2 la întors. Sunt controale frecvente, sunt rare situațiile in care prind câte o persoana neplătitoare, sunt dese situațiile in care coboară făra sa fi găsit neplătitorilor.
„cînd o lege este încălcată de prea multă lume, trebuie schimbată”
adrian severin, europarlamentar
boss, eu ți-am mai spus că umbli prea mult la ăia cu „apă caldă”, mai stai și p’acasă, că ușor-ușor, înveți și tu…
(cel puțin) la noi, proștii conduc pe nebuni; sau invers? nu crezi? două știri:
– o șoferiță a lovit cu mașina, intenționat, un polițist motociclist; domnișoara este PSIHOLOG…
– primăria voluntari a cheltuit €30.000,00 pentru ecusoane ANTI-COVID…
Comentariu beton!44
@costicămusulmanu: hai că 30j dă mii dă coco nu-s așa mulți, ce naiba. Jumate s-au dus „ca cadou” la parohia din sat, că o știm pe Găbița fomeie cu suflet blând și evlavios.
Uăchiu’ satanei ce bine stă-n buzunarul sutanei, nu?
Nu erau ecusoane, ci amulete care protejeaza contra covid. Neacceptate de nici o institutie medicala de nici un fel.
Donsoara psiholog a luat 9 anișori cu executare si 65 000euro de plata către politist.
Io decat sa lovesc un polițist mai bine îmi dau mie una si îl acuz ca mi-a spart buza;))
I’m joking, i’m joking 😉
Acum mulți ani, în Barcelona, am fost impresionată să văd cum lumea stătea frumos la rînd, cîte unul, în stația de autobuz. Și urcau, cum zici, prin față, în ordinea sosirii în stație. Astfel, nici aglomerația nu mai e o scuză că nu se poate urca doar prin față.
Da’ e de lucru, știm toți cum arată o coadă, la noi, la orice. E o grămadă dezordonată, indiferent că-s 5 sau 25 de persoane.
Comentariu beton!30
si pe vremea studentiei mele, in Bucuresti, la maxi-taxi, se statea la coada in statie.
apoi urma nasulet in nasulet, nasulet in curulet, nasulet in gemulet… va mai amintiti maxi-urile alea in care nu puteai sa stai in picioare drept? trebuia sa stai ghebos ca erau prea mici in inaltime.
Comentariu beton!42
Și nu numai la maxi taxi. Pînă prin anii 2000, în București, se urca pe la șofer, cu validare card, în autobuzele Saviem de pe liniile expres. Și se stătea la coadă. Deci dacă așa era regula, cu intrat pe rînd pe la șofer, lumea se organiza singură. Românii știu să organizeze o coadă. Sau știau.
Se dezbate încă. Ce zici?16
Salvările se plimbă goale pe 7 litru de motorină, autobuzele se vor plimba tot goale, ce mai…suntem un popor risipitor:))
„Te-n dinți veața”
Se dezbate încă. Ce zici?12
Exact acum in statie STB, 2 controlori au coborat din autobuz un tanar de vreo 20 ani sa ii dea amenda. Insista cu plata pe loc, chiar i-au propus sa mearga la bancomat daca nu are bani. A refuzat omul, i-au completat niste hartii si a plecat.
In acelasi autobuz era o gasca de aprox 8 oameni natiune minoritara conlocuitoare. Nici nu a trecut controlorul pe langa ei.
Comentariu beton!33
PAi, sa nu fim rasisti, ca ne da Ciprian necula amenda si ne face dosar penal. Sau vrei sa iti explice Gelu Duminica despre cum avem asa mult cuvinte slave in limba noastra latina?
Aloooo, Vasilescuuuu!!! Care dac liber va sta frumos la coadă ca să urce pe la prima ușă? Dacii ăia care nu stau la semafor? Dacii ăia care nu stau la coadă la magazin pentru că iau dăcât un pachet dă țigări? Dacii ăia liberi care nu stau la coadă nici măcar la apă sfințită?
Comentariu beton!29
Sounds good but not gonna work.
Ca sa faci chestia asta ar trebuii sa ai niate autoritati in spate, care sa aplice legea in cazul in care exista oameni care nu vor sa plateasca bilet.
Adica tu ca sofer te-ai lua in gura/la bataie cu tigani si pirande cand știi ca politia nu o sa te ajute cu nimic? Mai mult, te mai si cheama la sectie, pe timpul tau, sa dai declaratii.
A doua chestie, opreste bizonul sa nu se urce prin alta parte. Aici vorbesc inclusiv de batrani, care descopera o sprinteneala nemaipomenita cand e vorba sa isi faca loc cu coatele.
Mie mi se urca sangele la cap cand aud de campanii. Politia a facut campanie si a saltat 100 de permise. „si de ce plm v-ati oprit?”
Comentariu beton!24
Dar tu, ca sofer, cand zici ca nu pleaca autobuzul din statie daca ai calatori neplatitori, activezi toti ceilalti calatori platitori care doresc sa ajunga la timp la serviciu, scoala etc
Nu activezi nimic, fiindcă, dacă neplătitorii sunt o gașcă de minoritari sau de „băiețași” agresivi, tot la poliție și scandal se ajunge. Cuțitul taie, boxul sfărâmă, mămăițele cu nepoței și corporatiștii la 4 ace nu se activează prea ușor la așa ceva.
Pentru a face treaba aia cu urcatul pe la șofer și validatul, pentru ca toți călătorii să plătească călătotia, trebuie îndeplinite niște cerințe pe care STB-ul nu are cum să le îndeplinească:
-contact oarecum direct cu șoferul care să nu stea într-o cușcă, izolat de restul lumii, cușcă unde fumează și vorbește nonstop la telefon, iar pe călători îi duce ca pe cartofi, fără să-l intereseze ce se întâmplă în spate. Se poate face asta acum cu aceste modele de autobuze? Nu prea. Trebuie altele. Altfel, ok, m-am urcat și nu am validat. Ce face ăla? Se dă jos, se urcă iar să mă dea jos, eventual cu scandal? Ce șofer face asta la noi?🤣
-orar strict și făcut cu cap pe toate liniile, combinat cu benzi dedicate STB, pentru a se putea respecta acel orar strict. Timp de doi ani am luat un autobuz pe un anumit traseu, coborând în stație fix la aceeași oră. Nu au existat 3 zile consecutive în care autobuzul acela nenorocit să vină la aceeași oră, plus/minus câteva minute. Nu, nici pomeneală. Ba abia plecase, ba așteptam 20 de minute minim, timp în care stația se umplea de cetățeni nervoși. Aplicația e o glumă proastă. Mai mult, cred că există un fel de retardare generală în rândul celor care fac orarul sau în rândul șoferilor, fiindcă niciodată nu mi-am putut explica de ce vin câte trei autobuze sau tramvaie, același număr/traseu, unul după altul, pentru ca apoi să nu mai vină nimic pentru multă vreme! Cine îmi explică logic oligofrenia asta are o bere de la mine. Și nu, explicația cu „e liber pe șosea și l-a ajuns din urmă pe cel din față” nu e o explicație, fiindcă, dacă e liber, ăla din spate n-ar trebui să dea viteză ca handicapatu’, ci să o lase mai încet ca să adune alți călători de pe traseu. Cred că pur și simplu sunt proști și nu știu să se organizeze.
Din cauza acestui orar aiurea se creează aglomerație pe anumite linii la anumite ore. Și atunci treaba cu validatul pe la șofer devine frustrantă, fiindcă stai câte 10 -20 de minute în fiecare stație ca să urce toți și întârzii unde ai treabă. Și nu, treaba cu „așteptați, că vine altul imediat!” nu funcționează la noi. Fiindcă NU VINE, în plm!! Nu ai garanția că vine altul imediat. Nu la noi.
-regândit trasee. De exemplu, pentru a ajunge într-o anumită zonă din cartierul vecin cu al meu eu trebuie să schimb trei mijloace STB. Ajung mult mai repede dacă merg pe jos sau cu mașina personală. Nu întotdeauna pot merge pe jos, așa că trebuie să ocolesc două cartiere cu trei mijloace de transport. Și am o grămadă de exemple de acest gen. Cam aiurea, cam costisitor (bani+timp). Multe legături și trasee se pot schimba, dar cine să o facă? Călătorii? Sunt convins că nu a mai făcut nici dracu’ vreun studiu în acest sens, să vadă dacă se poate schimba ceva. Apăi, să fiți siguri că „mârletele” n-o să plătească niciodată trei călătorii ca să meargă câte două stații cu trei mijloace de transport diferite, pe trei trasee diferite.
Fără cele de mai sus nu se va schimba nimic. Da, și nesimțirea oamenilor e mare, dar nu cu controale mai multe îi educi, ci cu condiții și informații. Sunt mulți care au abonament, dar nu validează de fiecare dată, sunt mulți care habar n-au că poți plăti prin sms, sunt mulți care știu că nu se ia controlul de ei, fiindcă cetățencele și cetățenii ăia veniți parcă din anii ’90 nu controlează, ci doar aleg niște victime ca să-și facă planul de amenzi, apoi dispar de pe linia respectivă cu lunile.
Ca să concluzionez, STB-ul are fix călătorii pe care îi merită, și nu poți să ai pretenția doar de la „mârleți” să nu mai fie „mârleți” dacă continui să le oferi condiții de „mârleți”. Hai cu roșiile acum și cu hipsterisme de genul ”întâi să ne schimbăm noi, apoi să avem pretenții” și alte bullshituri d-astea. Eu m-a schimbat de mult, încă aștept STB-ul.
Comentariu beton!83
Un comentariu pe sufletul meu de calator STB platitor de calatorie.
Mai este si treaba asta cu noile tarife. Ideea de a călători 90 de minute cu 3 lei este super, dar ce faci daca intre calatorii ai mai mult de 90 de minute sau ai nevoie sa mergi doar o statie? Platesti de fiecare data cate 3 lei. Daca faci chestia asta vreo 10-15 zile pe luna ajungi sa fie uber mai ieftin si nici nu intepenesti asteptand.
ba nene…inca va mai plangeti ca biletul e 3 lei? 60c????? dar dai pe uber…
Da, mi se pare mult pentru ca pretul s-a schimbat, dar calitatea calatoriei nu.
Am platit timp de 19 ani abonamentul lunar pe toate liniile si era ok, chiar daca nu făceam mereu nr de calatorii incluse. Acum este 80 lei, dar autobuzele sunt aceleasi, mizerabile, fara aer condiționat, vin cand se poate, trasee gandite ca acum 30 de ani.
aha…si nu crezi ca are nici o legatura ca ai platit de 12 ani 10e/abonament cu calitatea calatoriei. Nici o legatura.
Acum platesti, lunar, 16e. Si vrei „calitate”. 16e….
nici nu mai vorbim ca, de fapt, exceptand orele de maxim, calitatea e ok.
dar. 16e.
Aplicatia Info STB este f buna. Vezi autobuzul in timp real si nu trebuie sa stai in statie “buluc”.
In rest, unele masuri trebuiesc impuse … altfel ne plangem si nu facem nimic dar asteptam rezultate!
Încasările vor crește cu 900% – nouă sute. Dacă ce iau acum totalizează 100% (că 10% plătitori = 100% încasări). Nu sunt sigur, sigur că e corect 900%, dar sunt sigur că e greșit 90%, cum ai zis tu 🤪🤪
E corect 900%. Adică de zece ori.
Cum adică, să le fie încalcat dreptul la libera circulație cu un amărât de bilet?
Ma intreb cum au facut ei estimarea asta cu 1 din 10…Nu neg ca exista o problema si, probabil, o solutie precum cea propusa de tine ar trebui implementata (desi e greu, cum zicea cineva mai sus, soferul sta in cusca lui si nu are treaba cu restul autobuzului). Dar, altfel, mi se pare greu de crezut. Daca ar fi asa, controlorii aia ar sta 90% din timp pe jos, amendand contravenienti.
De fapt știrea e preluată trunchiat pe mai toate siteurile, nu mai găsesc acu originalul, dar țin minte că era vorba de 10% călători cu bilet, 30% cu diferite gratuități și 60% clandestini. Oricum, mult. Ar trebui umblat și la cei 60%, dar și la cei 30%, mai tăiat din gratuitățile alea.
Nu numai la capitala țării e așa, stimate,și în provincie la mine,la Ploiești e la fel…bonus de pandemie,ghici din două vorbe:cine n-are bilet cam nu mai are nici mască, și apoi ,mai tare,sunt trasee în oraș în care ii vezi și cu pantofii pe banchete,că trebuie să fie și alea murdare.Serios acum ,universal valabil, dacă ar primi amendă toți cetățenii prinși fără bilet,nu crezi că s-ar face ordine și disciplină?S-ar face ,dar ăia cu ordinea fac cafele pe la birourile șefilor, că le este frig.
in Bucuresti nu faci nici o treaba cu amenda. multi care nu cumpara bilet, nu platesc nici amenzi.
Eu când mă urcam în autobuz în 30… se dădeau ciorile jos la prima. Odată i-am auzit pe unii că s-au urcat curcanii 🤓.
Ceva imi spune ca desteptii de la STB nu au numarat abonamentele, elevii si pensionarii
https://razvanbb.ro/cum-poti-sa-vezi-pe-unde-se-afla-tramvaiul-autobuzul-troleibuzul-pe-care-l-astepti-pozitia-gps-in-timp-real/
Ati vazut cand se deschide cate un supermarket nou ce paznici au? Numai unul si unul, mari, tineri si muschiulosi. Dupa 1-2-3 luni, dupa ce clientii au bagat la cap, se inlocuiesc acei paznici cu niste batranei a caror arma principala este walkie-talkie, cu care sa ii cheme pe colegii lui cei tineri si muschiulosi.
Pentru implementarea unei astfel de masuri este necesar suport din partea Politiei.
La inceput, se pune cate un jandarm la cele 2 usi pe unde trebuie doar sa cobori. Iar daca soferul vede ca cineva nu valideaza, nu trebuie sa se certe cu nimeni, trebuie doar sa semnalizeze jandarmilor din autobuz.
Dupa un timp nu va mai fi nevoie de prezenta lor in autobuz, doar sa poata soferul sa anunte un echipaj de politie care sa fie prezent la urmatoarea statie.
Poliția și jandarmeria nu mai au efective să patruleze pe străzi și tu vrei minim doi jandarmi pe 2000 de mijloace de transport?😁
Cand a fost lockdown era Bucurestiul plin de politisti si jandarmi.
Se poate face ceva prin rotatie, cate o linie de autobuz odata – trebuie doar vointa.
S-a dat aia cu … până-n fund la taxatoare ?
Dacă io eram primar aș fi dat hotărâre să se dea un mititel, o berică … pe cartela dă autobuz … cum ar mai fi fost, a?
Votați-mă primar !!! Pă veață 🤪😉
Faptul că nu aveam, în zona mea, de unde să cumpăr bilet pentru transportul în comun, m-a făcut să merg pe jos mult timp.
M-am bucurat să aflu că acum pot cumpăra bilet prin sms, dar mă dezvăț mai greu de obiceiul de a toci pingelele.
N-are cum, domne! Manipulează ăștia datele, ca să ne urce prețurile.
Cred ca pur si simplu nu se vrea rezolvarea problemei , de ce nu stiu ….poate pt ca nu ii intereseaza poate ca e prea „complicat ” . Imi aduc aminte cu amar cand in liceu nu aveam bani sa imi iau un pachet de biscuiti sau ceva de foame daaaar mereu aveam abonament la zi pt ca imi era rusine sa merg fara si sa vezi ce frumos era cand eram controlata ( saptamanal nimeream ofc ) si minoritarii de langa mine nu , iar obiceiul asta nu s-a schimbat nici aproape 20 de ani mai tarziu … lovely
Acu vreo 3 ani, mă urcam cu familia într-un autobuz din Toronto. Eu, cică capul familiei, am urcat primul, cu cardul în mână, triumfător. Ceilalți ai mei după mine. Întind cardul, însă surpriză: șoferul mi-a arătat automatul care accepta (atunci) doar monede. Niciunul dintre noi nu avea bani scoși, de niciun fel. Am făcut stânga’mprejur frumos și am făcut rost de bani… aproape toți banii (de prin toate buzunarele tuturor), că eram în mijlocul lui nowhere, fără niciun ATM pe o rază pedalabilă la pas. Abia al 3lea șofer ne-a luat cu bani mai puțini. Eu am insistat ca la capăt de linie să scot bani sa îi plătesc și restul, însă ne-a văzut foarte străini de sistem și a zis foarte liniștit că îi ok. Mno, am aceeași concluzie: e musai implementarea sistemului de urcat prin față. Altfel se perpetuează pierderile STB-ului.
Ce ai Vasilescule, ti s a stricat masina sau ce?
Oare si in cele private fac la fel? Sigur sunt si transportatori privati.
Nu cred ca au transportatorii privati genul de autobuze cu 3 usi. Am vazut autobuze cu 2 usi, dar era folosita doar cea din fata; exceptie cand tot autobuzul era inchiriat de un singur grup.
Acum câțiva ani eram intr-un tren periurban în regiunea pariziană. O dată cu noi s-a urcat și un cetățean african,care a crezut că e bine să-si întindă picioarele încălțate pe scaunul din față… dintre ceilalți călători, nimeni nu i-a zis nimic.
Abia ne pusesem în mișcare, când echipa de control și-a făcut apariția. Zic echipă pentru că erau 2,un tip și o tipă, care arătau într-un fel, după ce că erau bine făcuți erau și dotați cu toate cele,de nu-ți prea venea să te iei cu ei în gură. N-au avut treabă cu ceilalți călători, n-au întrebat pe nimeni de bilete, dar s-au dus glonț la ăsta, ceea ce mă face să cred că au vagoanele supravegheate video, că prea au apărut repede și direct la el au mers. După vreo 2-3 minute de parlamentări ,l-au ridicat și au plecat cu el. Calm, fără să deranjeze pe cineva din jur, fără să ridice vocea l-au flancat și l-au luat …L-am văzut când am coborât, stătea pe coridorul de lângă ușă și nu prea avea o față veselă.
Mă gândeam, la noi oare când? Că prin primăvară, când mă întorceam de la București, în vagonul în care eram, un individ asculta manele la maxim, statea cu picioarele încălțate pe scaunul din față, consuma alcool și vorbea la telefon de se auzea din gară…am fost singura care a luat atitudine, adică am tras o cearta cu ăla, că de discutat nu aveai cu cine, ba chiar unii mormăiau împotriva mea. Când a venit conductorul, mai că nu-l ruga să oprească muzica și să nu mai bea bere în vagon…L-a durut fix în pix, abia a dat muzica mai încet și s-a descălțat de adidași și tot drumul mi-a aruncat priviri furioase.
Cam asta e mica mare diferență între ai lor și ai noștri.🙄
Muta campul asta de comentarii deasupra comentariilor, ca nu dau scroll pana jos. :)))
Acuma la subiect.
Am mers duminica la 10 dimineata cu autobuzul. La mine s-au urcat controlorii. Autobuzul 123 plin de mosi si babe.
1 singura persoana din 30 cati eram in autobuz a fost prinsa fara bilet, in rest toata lumea cu abonamente din alea de 700 de lei pe an, ca suntem la bucuresti si ne permitem.
Doar eu platesc cu 24pay ca e o chestie funny si trendy si platesti cu amprenta
problema e că nimeni nu plătește amenzile în românia. iar eu, sincer, aș înlocui amenzile cu munca în folosul comunității. să vedem toți șmecherii strângând gunoaiele prin oraș, cu vesta galbenă pe ei, vizibil pentru toți prietenii. și tare s-ar mai rări delictele minore, căci de ce îi este mai frică românului decât să râdă lumea de el și să-l vorbească pe la colțuri?
Nu vor munci, pentru că vor veni cu adeverință de la doctor că nu sunt apți de muncă.
Acum ceva timp se făcuse public procentul celor care au ajutor social și chiar prestează câteva ore de muncă. Era infim, nu ma hazardez să arunc cifre, dar cert e că cei mai mulți aveau diverse suferințe care îi împiedicau să dea cu mătura.
Știți cum suntem noi acum? Ca în Iona…zici că ai venit cu o soluție, tai burta balenei și dai de altă balenă, mai mare.
In Galati au bagat un sistem nou de ticketing si desi elevii, studentii si pensionarii au gratuit, tot trebuie sa valideze acea cartela. Am ramas masca cand un sofer a refuzat sa plece din statie ca sistemul l-a avertizat ca sunt mult mai multi calatori decat validari facute!!!
Comentariu beton!19
Şoferul sigur era brăilean.
E simplu Mihai, in aceste conditii e clar ca ziua ce e de facut.
Transporttul public sa fie gratuit.
Oricum e deja subventionat si toti il evita si prefera masina personala.
Facut gratuit, economisesti banii de controlori si tot acolo esti.
In plus, decongestionezi traficul.
Multe orase mai civilizate au testat asta cu success.
Dar trebuie sa gandesti putin mai in afara cutiei asa.
Iar din reducerea traficului, reduci si timpii de transport.
Win win.
Reduci o plua traficul și timpii de transport! Și care-s alea multe orase care au succes cu propunerea vieții? Sunt aia in Luxemburg si parca ceva Letonia/Lituania/plm. Oooo, ce multe orașe si numai d-astea cu locuitori cât un sector din București.
@papi https://freepublictransport.info/city/
Aparent sunt mai mult de 2 cat stiamnoi ca ar fi.
Transportul public nu este o chestie profitabila aproape nicaieri in lume. Sa pui soferii pe post de gardieni ai biletelor, acestia vor trebui remunerati in plus, in mod teoretic. Nu incurajez mersul fara bilet, insa sunt cateva locuri in Europa unde nu se plateste transportul urban de suprafata.
Merita vazut asta: https://www.youtube.com/watch?v=ELy9fOX8vtc
Abia la ora asta am apucat să citesc comentariile și mă miram că n-a apărut nimeni care să-mi explice ca transportul public nu e profitabil nicăieri în lume și că de ce să ne mai complicăm degeaba? Futu-i țara ca afară a mă-sii, că nu știu cum la ăia nu e profitabil, dar au autobuze moderne și se circulă civilizat, iar la noi nu.
@Mihai Vasilescu a, la întrebarea asta e simplu de răspuns. Scot toți mașinile personale pe stradă. Și să vezi atunci ambuteiaje și poluare! Fix așa se întâmplă anual vara în Nürnberg cu grevele șoferilor și vatmanilor de la VAG (STB, RAT etc local) când primăria nu e pregătită din timp pentru negocieri. Uneori merg așa de sămânța un autobuz pe oră pe linie, pentru fraierii care nu au aflat din timp, așa ca mine.
Nu inteleg de ce nu se (re)patenteaza o solutie ce a functionat si la noi (mai demult) si pe care am vazut-o aplicata si in prezent in mari orase europene (Amsterdam, Viena): taxator in fiecare mijloc de transport in comun (reprofilam o parte din controlori). Sigur va fi un post profitabil pentru STB.
Pentru că nu funcționează dacă e aglomerat. Distanța prea mică între stații și conservă de sardele înăuntru, bașca diverse boclucuri: sacoșe, cărucioare, trollere. Cari săcoteiul cu mărunt (taxatorul) după tine, cu cardul durează conectarea s.a.m.d.
Da este o solutie. Poate cea mai buna. Am vazut asta in Sankt Petersburg. Da la rusii aia unde dicteaza unu’ Putin, sau putin… dicteaza unu’…cam asa ceva.
Se facea validarea cu cardul, dar acel controlor putea sa verifice pe oricine daca a validat sau nu si, celor care nu aveau bilet sau card le vinde bilete dintr-un mosorel dintr-ala ca pe vremuri la noi. Nimeni nu scapa.
In al doile rand mai mentinea ordinea si curatenia. Facea observatii calatorilor. Si nimeni nu comenta. Acestia erau persoane un pic mai in varsta (in Rusia inca exista respectul pentru acestia). Astfel s-ar putea rezolva la noi si problema celor de peste 45 – 50 de ani care acum isi gasesc mai greu de lucru.
La randul lor si acestia sunt verificati. Video (sunt camere in orice vechicul) sau de catre alti supraveghetori deghizati in calatori…
Va spun: nimeni nu scapa. Si da, nimeni nu comenta. E nasol la rusii aia… nu?
Mare boss, tu vrei sa enervezi lumea de marți? De ce nu ai început de ieri, măcar știam o treabă!
Populism, este foarte simplu. Toți „guvernanții”/politicienii/funcționarii publici, nu doresc să deranjeze o ordine prestabilită pentru că asta ar aduce nemulțumiri, ceea ce se traduce în voturi lipsă. Pe principiul „ăia de dinainte nu au făcut asta”.
Constructiv, că de dat cu bâta suntem primii: introducerea de automate pentru bilete și accesul în mijlocul de transport pe la prima ușă. Ai bilet, te urci. Nu ai, ghinion, mergi pe jos.
Salbaticii ăștia din cătunul unde habitez au introdus de anul trecut transportul public gratis, ca să te motiveze să lași mașina acasă. Incalificabil.
Cică de luna viitoare vor introduce niște „navete”, care sunt electrice și autonome. Fără cuvinte, mă gândesc serios dacă ăștia sunt mână în mână cu ăia de la Tesla/Amazon, cu navetele lor spațiale. Boss, e groasă, îți spun io!
Salut. Lucrez sofer pe autobuz în Germania și nu are nimeni curaj sa urce fără bilet sau abonament. Pot apela poliția si se lasă cu amenzi destul de mari. Nu am avut ocazia asta în 2 ani de când lucrez aici. Dacă nu au pot cumpăra de la mine.
Comentariu beton!17
Eram intr-un autobuz in Londra si nu mai plecam din statie, desi nu mai urca/cobora nimeni. La un moment, soferul anunta ca persoana care nu si-a validat biletul/abonamentul sa coboare, nimic, mai stam putin si o alta persoana se angajeaza sa-i plateasca biletul, dar nu a mai fost cazul pentru ca a coborat impricinatu’.
Nu cred ca s-ar apuca soferul sa dea lume jos din autobuz.. Nu in orasul asta plin de bombardieri. Sa nu plece din statie pana cand nu coboara ala care n-are bilet.. nici p-asta n-o vad o solutie. Lumea din autobuz mai degraba ar zice sa renunte si sa plece decat sa se ia cu bombardierul in gura. Tara de lasi, n-ai ce face.
Sa chemi politia iarasi nu mi se pare o solutie, cate autobuze/tramvaie/troleibuze sunt vs. cate masini de politie? Iar politistul cand vine, nu are cum sa-l amendeze doar pentru ca n-a vrut sa coboare din autobuz..
Nu ma intelegeti gresit, e o problema reala si ar trebui rezolvata. Insa nu cred ca asta e solutia si nici nu cred ca exista o solutie atat de simpla.
Mi se pare nedrept ca un pensionar să aibă gratuitate totală, deși are o pensie bunicică, iar un salariat cu salariu minim pe economie, copii și rate să nu beneficieze de nimic. La noi în urbe, toți elevii care solicită au abonament gratuit pe mijloacele de transport în comun, chiar dacă nu îl folosesc niciodată pentru că vin aduși de părinți cu mașina personală. Dar banii se decontează și se face gaură în buget primăriei aiurea.
În Galati salariații cu salariul minim au dreptul la abonament cu 45 călătorii gratuite. Și dacă nu validezi cardul iei amenda
@Ilenutza în Germania dacă un pensionar vrea gratuitate pe transport public trebuie să predea permisul de conducere! Și cum permisele de handicapat sunt valabile doar cu o foiță cu hologramă eliberată pe 6 sau 12 luni, nu poți fenta deoarece se verifică de fiecare dată treaba cu permisul de conducere.
La Brașov, cei fără bilet sunt excepția, nu regula. Oamenii cumpără bilete, fizic sau prin aplicație. Am rămas surprinsă de câți o fac – indiferent de vârstă. Și indiferent de oră – adică nu pândești controlorii, că știi tu că după 6 seara ies din tură. Și la 9 seara lumea composta bilete. Deci chiar cred că într-o mare măsură ține de bun-simț. Comparativ cu alți ani, și în București a început lumea să plătească bilet. Tind să cred că neplata biletului e o combinație între lipsă de bun simț, un de gest de frondă față de condițiile din trafic și față de starea mijloacelor de transport, și mimetism prost înțeles (dacă alții nu plătesc, de ce să fiu eu fraier să plătesc). Dar BV are o fluiditate a transportului în comun pe care Bucureștiul nu o are – chiar dacă orele de pe Maps nu se potrivesc întotdeauna cu cele din teren, stațiile au orare și afișaje care e respectă într-o foarte mare măsură.
Dracu v-o pus să o votaţi din nou pe duamna Firea primar pe Bucureşti când puteaţi să-l fi votat pe Nicuşor care sigur făcea ceva.
Ai de plm. În Voluntari, şoferii de pe autobuze au fost dotaţi cu medalioane anticovid care au costat vreo 30 de mii de euro. Băi, nu ştiu ce face reprezentatul OMS la noi dar sigur îşi face cruci cu ambele mâini dacă a aflat ştirea.
Nu are cum, am văzut ştirea dar refuz să cred că este reală. Este imposibul ca nişte oameni să accepte să poarte la gât un plic care-i apără de covid şi au refuzat să se vaccineze. NU ARE CUM SĂ FIE ATÂT DE IDIOŢI !!!
Dacă te uiți pe numărul de decese și de infectări, din ultimele 24 de ore, o să vezi că are cum, chiar atât de idioți sunt.
OMS: Heather, ia du-te la oamenii ăia și vezi care-i treaba: ce-o fi atât de greu să-i faci să se vaccineze?
Reprezentanta OMS după câteva zile în România: Heeeelp! These people are nuts!
Biata de ea, cică tre’ să stea vreo două luni pe-aici…
OMS: Heather, ia du-te la oamenii ăia și vezi care-i treaba: ce-o fi atât de greu să-i faci să se vaccineze?
Reprezentanta OMS după câteva zile în România: Heeeelp! These people are nuts!
Biata de ea, cică tre’ să stea vreo două luni pe-aici…
Si de unde sa scoata statul roman bugetari si contracte aranjate? Nu de alta dar pentru un roman cu salariu de 2800 lei net ,cat se intampla sa se plateasca astazi in medie unui bugetar , dai 5000 de lei brut(bani din taxe- merg si pentru plata serviciilor medicale ale angajatului+pensie) .
Nu vreau sa par nesimtit, dar daca avem 1,5 milioane de bugetari, cu un calcul de 5000 lei brut per angajat, ar insemna 18 miliarde de Euro/an ,doar sa platesti salariile. Din aia 44% taxe care merg spre stat, in timp ce romanul o arde pe salarii de cacat din cauza supra taxari, mai putem socoti ca avem o viata de cacat- desi traim de ani buni blocati pe salari mici din cauza taxelor de 44%.
Acesti 1500 de bugetari sau cati sunt, reprezinta o suma de 1,5 mil de euro lunar, asta daca ar avea fiecare in medie 5000 lei salar brut( si imi e greu de crezut ca nu au salarii mari, altfel ar putea fi mituiti). 18 mil de euro doar pe salariile unor bugetari care nici nu isi au rostul,- sa mai vorbim de trenuri? Dle. se pot face turnicheti cu citire/instant cand intri in autobus scanezi biletul(cum scanezi bonul sa iesi de la casele unde iti scanezi tu singur si platesti produsele-gen kaufland) , si daca ai bani tot in acelasi turnichet banuiesc ca poti face contact less pay. La cealalta usa de iesire pui un alt turnichet rotabil doar intr-un sens(astfel ca cei care coboara o pot face fara sa dea voie celor care nu au bilet sa urce pe usa din spate).
Rea vointa in Romania, avem multi bugetari fara sens, o sa manance si ei o paine, sa vedeti ce manca ceilalti cand ies astia la pensie…
Transportul public e o chestiune simpla, trebuie sa fie eficient si civilizat.
Am locuit o vreme in oras cu transport public de top din europa, la acea vreme, votat nu ca am zis-o eu.
Treaba era asa:
In toate statiile era afisat programul pe 3 coloane, 1:L-V, 2:S-D, 3:sarbatori legale. Cu ora si minutul la care soseste. Toate Autobuzele si tramvaiele aveau ceas cu GPS. Daca unu sosea cu un minut mai repede, astepta in statie nu pleca pana se facea ora de plecare.
Eram singurul fraier care ajungea cu 5 minute inainte sa vina tramvaiul sau autobuzul in statie, restul toti veneau cu 1-2 minute inainte. In conditiile in care in timpul saptamanii venea un tramvai la 6 minute. In weekend la 20, si noatea la 45.
Si nimeni nu intelegea de ce ai merge la munca cu masina cand ai statii din 200 in 200 m in tot orasul (nu pe aceasi linie).
Iar faptul ca puteai ajunge la munca cu 3 mijloace de transport consecutive de la 20 km in max 1h, era ceva priceless.
Bonus puteai sa iei si patrupedu cu tine, in tramvai sau restaurant.
Iar pretul unui abonament lunar era foarte decent.
In Germania amenda e cat un abonament pe o luna, te prinde odată și se poate întâmpla ba să uiți abonamentul acasă sau ca mine, gravida și dementa am uitat sa compostez un bilet. Problema e aici că dacă te prinde de 3 ori te pune pe lista de rău platnic și adio orice fel de credit. Și cum eu cred că în România multa lume se folosește de credite… Nu știu dacă le mai da mâna să meargă fara bilet.
Nu se doreste. De catre cei ce administreaza transportul in comun. Acum se ascund dupa pierderi. Cum o vor mai face atunci cand nu vor mai putea da vina pe calatori?
La autocarele si microbuzele care strabat tara nu este o problema, pentru ca acolo interesul este sa scoata bani. De la fiecare calator.
La mine in localitate te urci si pe toate usile si ai un aparat cu card, cash sau sau scan QR cu tel sa iti faci bilet Nu
cum.miral un bilet care costa cca 3.5 lei sanu il iei cand te costa amenda cam 150 lei si nu sunt controlori ai „STB, Ratb” ci un third party cum e si la parcare etc…adica un fel de zbir al carui scop in viata este sa amendeze si sa colecteze 99.99% din ilegalitati un fel de Marxx care iti ia banii din leafa neconditionat iar daca nu esti „băstinos” cu pesel aici chiama politia si dai cu cardul, te faci prost ca nu ai ca e la hotel etc nu e bai te ajutam sa dai cu cardul daca nu si nu bagi 2 zile de plantat panselute.Inainte de asta acum 3 ani se vaitau ca turistii/ vizitatorii fara documente nu plateau iaca au gasit metoda.Asta cu intrarea pe la sofer, sau zbirii etc exista metode numai sa vrei…