Cea mai vehiculată ipoteză despre singura parte bună cu care ne-am ales, după un an si jumatate de pandemie, este teoria cum că angajatorii au înțeles că angajații pot performa și de acasă. Prin urmare, am văzut zeci de articole în care ni se prezenta cum, odată cu revenirea la normalitate, șefii și șefuții nu vor mai ține morțiș să-și vadă angajații zi de zi la birou.
Cea mai întâlnită ipoteză fiind aceea cu lucratul în sistem hibrid, în diverse variante: o săptămână de acasă, una de la birou, sau două cu una, mă rog, fiecare companie după nevoi. Desigur, acolo unde fișa postului permite acest lucru, ca dacă ești lucrător mecanic prelucrător prin așchiere nu prea ai cum să lucrezi online, de acasă, pe strung.
Vă spun, eram absolut convins că n-o să mai existe firmă care să nu adopte, într-un fel sau altul, și sistemul de muncă online (telemuncă, după cum se numește el în limbajul de lemn al itm-iștilor).
Doar că socoteala din work from home nu se potrivește aproape niciodată cu socotelile din clădirile de birouri în care-și au sediile corporațiile. Pe scurt, unuia dintre prieteni mei buni i s-a comunicat clar: de la 1 septembrie toată lume vine la muncă, la birou. Prezența este OBLIGATORIE! N-o să vă spun numele corporației, că nu vreau să-i fac probleme, dar omul meu este destul de dezamăgit de decizia asta și mai ales de modul sec, fără echivoc, în care li s-a comunicat.
Să vă spun drept, și pe mine, care n-am nicio treabă cu ce face el, m-a cam lăsat cu gura căscată. De ce, de ce ai lua decizia asta, după ce oamenii tăi ți-au demonstrat timp de un an si jumătate că-și pot face treabă și de acasă?
Ca să nu mai spun că nu e este o decizie inteligentă nici măcar din punct de vedere al profitabilității sau al costurilor. De ce-ai plăti o chirie imensă sau, după caz, niște costuri de întreținere imense, dacă oamenii îți pot aduce același profit de la ei de acasă. Ba nu, îți pot aduce un profit mai mare, că de acasă muncesc pe chiria lor, pe curentul lor, pe utilitățile lor, pe internetul lor. De ce te-ai încăpățâna să-i chemi la birou? Când, dimpotrivă, ai putea să renunți tu, compania, la ditamai sediul și să-ți intre banii în buzunar, în loc să se ducă ulii de suflet pe chirii sau costuri de întreținere?
Sau, dacă ții morțiș să-ți vezi angajații la birou, propune-le un sistem hibrid și ia-ți un sediu mai mic. Că dacă nu vin toți în același timp la muncă, nu mai ai nevoie de ditamai măgăoaia de sediu. Iei altul mai mic care per total te costă mult mai puțin și diferența o bagi în buzunar. Plus că se cheamă c-ai redus si costuri.
Nfine, discuția este extrem de lungă si n-am chef de ea. Ce vreau eu să aflu de la voi este dacă vi s-a comunicat în ce sistem veți lucra. Dacă ați avut dreptul să alegeți sau nu. Dacă ați putut alege, ce-ați ales? Dacă n-ați putut, cât de tare vă afectează că trebuie să reveniți din nou full time la birou?
sursa foto: freepik.com
Iar eu sunt la birou de anul trecut din iunie… :)) Adevarul e ca eu nici nu prea am de ales, nu ca mi-a impus angajatorul, dar la firma unde lucrez, nu prea functioneaza modul „work from home”.
Din punctul de vedere al unui umil angajat la o companie care e landlord-ul multor clădiri de birouri din Bucuresti, explicația e simplă: e foarte greu spre imposibil de ieșit din contractele de închiriere. They are simply bulletproof. Sunt încheiate pe cate 10-15-20 de ani cu termeni de reziliere monstruoși.
Asa ca, ce-ți rămâne de făcut, ție, chiriaș?
Ții în continuare birourile goale sau semi-goale sau revii la „călăritul” angajaților tăi? Pentru că, let’s face it, majoritatea șefuților sunt d-ăia cărora le place să-și vadă subalternii în scaunele lor, să le numere pauzele de țigară, să ii vadă cum transpiră în întâlniri delicate, pur și simplu sa ii păstorească de aproape…
Comentariu beton!89
da, dar costurile sunt mari doar pentru ca ai prostu la birou: hartie igienica, apa, curent, curatenie
io, din păcate, nu pot, că dacă parchez duba în curte ies greu cu mașina mică…
@Vasilesco, parcă ziceai că n-ai trăit degeaba pazăcidiani, ce dracu? păi șefii/șefuleții/șefuții ăia (ajunși acolo, mare parte, prin PCR), nu cad pradă depresiei la vederea unor birouri goale? pe cine trimit ei după cafea, pe cine își mai varsă frustrările personale? n-ai auzit de branch-uri românești cu politici adaptate în stil autohton?
c’mon…
Comentariu beton!38
Da, da, plus că ședințele alea interminabile n-au niciun farmec pe zoom. Scuze, meetingurile, nu ședințele.
Lucrăm de acasă până în septembrie si apoi hibrid, min 1 zi/sapt la birou, dar nu mai mult de 66% concomitent (nici nu am avea loc).
S-au făcut tot felul de sondaje interne și s-a ajuns varianta asta, care ii ajută și pe cei care vor sa lucreze de acasă și pe cei care preferă biroul (pot merge și acum zilnic, dacă vor). Deci, respect pentru angajator, a consultat personalul și a ținut cont de ce și-a dorit.
Altfel, da, și eu știu cazuri de firme mari care au chemat absolut toți oamenii la birou, deși nu era cazul de lipsă de productivitate. Ei pot găsi 100 de motive care să le explice decizia. Pentru mine explicația e una singură: oamenii ăștia fac pipi contra vântului, nu văd ca direcția în care merge lumea e alta și că deja WFH e cerut de oameni și oferit de angajatorii serioși la fiecare nouă angajare. E posibil să rămână fără o parte a oamenilor buni, care vor migra spre alte companii mai ancorate in realitate.
Comentariu beton!44
Eu am bafta sa fiu asistent medical… Work cei home is not working here… Bine la noi in breasla nici nu ai cum decit daca ai fost spital covid cu 30 de bolnavi în 800 de paturi….
Eu de pe plaiurile Poloneze mi s-a comunicat clar ca NU ne intoarcem la birou anul acesta punct.Prin alte locante ale corporatiei pot merge in sistem hybrid numai daca vor 1 data pe saptamana si atat.Deci cele 5 cladiri ale lu Shell Energy Campus, unde lucrau csm 4500 de oameni pana in pandemie, sunt goale.Daca trebuie sa mergi neaparat iti trebuie aprobari si sa anunti altfel nu te lasa sa intrii.
unii lucreaza deja cand acasa, cand la birou. Pai astia fac cu lucratul la birou ca facultatea la frecventa redusa ?
Păi de ce n-ar face-o, dacă angajații muncesc la fel de bine de acasă?
Lucrez de anul trecut in birou, cu totii lucram, mai ales dupa vaccinare ni s-a sugerat ca nu mai exista motiv de distantare.Munca mea poate fi facuta de acasa in proportie de 99%. Dar, pt a fi corecta, cred ca unii profitau de homework, ca asa e romanul, randamentul nu era acelasi.Mi-ar placea un hibrid un 50-50.
Se dezbate încă. Ce zici?18
Eu nu înțeleg treaba cu randamentul. Aia care nu munceau la birou, nu muncesc nici acasă, e simpu. Studiile arată ca oamenii au muncit mai mult de-acasă și sunt studii făcute de firme serioase, nu de PFA Costel, care crede ca trebuie să stea în coasta angajatului ca să facă treaba.
Comentariu beton!65
Bertha, munca mea se desfasoara pe cerinte venite de la alti colegi. Ghici ce, in perioada de lucru de acasa cerintele lipseau ceea ce imi arata clar ca unii dormeau. In momentul in care am ajuns la serviciu,ghici ce, spiridusii s-au trezit.Dar cred ca cel mai bine a explcat mai jos, @Paul.
De acasă fără limită – e ceva mizerie cu 5 zile de la birou, dar cu aprobare se poate trece peste.
E ceva sistem hibrid cu „shared desk” – te înregistrezi pentru ziua în care vrei să mergi, dar nu ai un loc al tău, te așezi unde e liber.
Am colegi care vor ei să meargă, să vadă oameni… plm, la mine nu e cazul.
Acum vreo 4 luni au fost niște sondaje pe tema asta. Eu le-am spus alor mei să voteze 100% de acasă – în caz că se va schimba situația personală – oricum nu te obligă nimeni să stai acasă, dar dacă se ivește ceva… să poți sta cât vrei. Îmi place să cred că asta au ales.
PS Soției îi plătește firma ceva gen 35 euro pe lună pentru curent/internet – mi se pare o chestie de mare bun-simț.
Comentariu beton!42
Și mie. E primul exemplu de genul ăsta pe care îl aud. Unde lucrează soția? Dacă e ok să spui, spune-o. Că e mișto sa lăsăm și exemple pe pozitiv.
Aș spune cu mare drag, e o multinațională cu un sediu în Bratislava, industria automotive – dar e singura româncă de acolo și în total sunt 10 angajați în Bratislava. Nu e vorba despre firmă, cât despre nevastă și datele ei personale…
Dadada. De-aia am și zis „dacă e ok”.
La noi e un pic pe dos. S-a stabilit o procedura pentru acest lucrat hibrid doar pentru ca unii colegi isi doresc foarte mult sa vina sa lucreze de la birou, insa nu a fost niciodata comunicat un “trebuie “.
Nu prea functioneaza meetingurile online daca jumatate din oameni e cu castile pe urechi, imprastiata in sute de metri de open space si cealalta e acasa.
Pe mine ma bucura ca nu simt vreo presiune sa ma intorc.
Aici Boris le a cam zis sa faca bine si sa se intoarca la birouri ca mor centrele comerciale.Se inchid cafenelele din jurul corporatiilor ,firmele de catering ,firmele de curatenie etc.Nu e vorba doar de tine ca faci niste economii ca nu mai platesti chirie ,cladirea aia goala nu mai genereaza profit ,nu se mai platesc taxe .Nu sunt economist si nu ma pricep prea bine cum sa explic lucrurile dar cred ca are dreptate .consumul face economia sa mearga .
Comentariu beton!26
Așa e, implicațiile depășesc planul personal, dar cred ca direcția e ireversibilă și afacerile astea se vor reinventa cumva, pentru că lumea nu va mai reveni la situația dinainte. Dar, pentru moment, efectul negativ e foarte mare pentru ei.
eu lucrez de acasă, cu trecut pe la slujbă de 3-4 ori pe lună pentru chestii minore, de peste 20 de ani! de o lună, situația s-a schimbat total, presiunea să lucrăm la birou fiind ca niciodată! probabil după concedii vom fi toți în birouri!
Și ai idee de la ce anume vine presiunea asta? Sau măcar de unde? De la șefi sau de la colegi?
Ieri tocmai am primit ghidajul general fe la CEO. Si organizatia mea, cf profilului nostru de job, a fost clasificata la mijloc, adica nici 100% on site, nici 100% telemunca. Adica flex- 2/3 zile la birou pe sapt.
Acum, cred ca nu ii va zice flex degeaba. Adica nu ma vad purtand discutii hilare/penibile cu vreunul dintre oamenii mei. Daca omul vrea sa lucreze wfh 4 zile in saptamana aia, ii zic ca nu se poate? Pe bune, dupa ce s-a intamplat in ultimii 1.5 ani??
Idee generala ar fi ca e bine sa mai mergem si la birou, ca asa starnim colaborarea, creativitatea, etc.. ceea ce nu neg. Dar daca sa zicem, pe parcursul lunii, eu am doar max 4-5 oameni in birou in fiecare zi, restul WFH, ce mare lucru am rezolvat?? Ideal ar fi sa ne sincronizam si sa fim cat mai multi la birou in animite zile. Si daca toate echipele de pe etaj gandesc la fel pt zilele alea, cum incapem? ( pentru ca va fi limitata capacitatea maxima zilnica si nu vor mai fi birouri personalizate).
Cred ca mai trebuie sa mai treaca vreun an pana se aseaza lucrurile si vor vedra mai bine si companiile ce amprenta de real estate ar trebui sa aiba.
Ce stiu eu e ca am oameni care deja lucreaza din vreo 4 judete diferite, unii la sute de km de Bucuresti, si orice fortare sa ii chem la birou i-ar face probabil sa isi caute altceva.
Eu sunt genul de individ care își dorește să lucreze de la birou. C-așa funcționez eu mai bine. Dar asta nu înseamnă că nu există alții care funcționează la fel de bine și de acasă.
Cam pe acolo si eu.
Dar dupa ce s-a intamplat din martie 2020, ce simt eu e ca dincolo de preferinte, toti oameni vor simti asa o mica sula in coaste si ca au pierdut o anumita libertate.
Pe de alta parte cred ca companiile au trebuit sa seteze niste norme generale ale acestui system hibrid, ca sa nu se transforme mentenanta birourilor si angajatilor din el intr-un haos. Si dupa 6-9 luni in care vor observa cum au reactionat oamenii si care e patternul vor da intr-adevar flexibilitate totala: fiecare lucreaza cum vrea, vine la birou cum i se casuna. Pana atunci, in baza analize prezenta individuala, sondaje, etc vor reusi sa dimensioneze corect birourile.
Tot vad si in comentarii marota asta cu sefi si sefuleti care abia asteapta ei sa aiba toti oamenii in birou. Nu stiu la altii cum e, dar la uzina mea si manajerii e oameni.
Adica majoritatea colegiilor mei manageri ar prefera mai mult wfh daca s-ar putea. Iar eu personal as fi fost primul care facea urat daca s-ar fi zis: va intoarceti la ce a fost inainte de martie 2020.
In articolul asta este fix ce am eu pe suflet ca sa zic asa 🙂
La noi e cam la fel, se poate lucra de acasa perfect, suntem IT pentru o multinationala, nu ii dau numele din motive evidente. Si am sperat si noi, normal , ca dupa pandemie se va aplica un program , hai sa nu zic full home office, dar macar ceva substantial. Au si promis ceva in acest sens si s-au grabit sa implementeze un pilot 8 zile de acasa, 12 la birou, in conditiile in care exista friday from home. Ei bine, au desfiintat-o pe aia, nu mai exista si au spus aveti 8 zile la alegere, in intelegere cu colegii si managerul, pentru ca acum avem locuri putin mai linitate, doar 80% din voi au loc fizic la birou si atentie, pana la 8 zile, daca e nevoie trebuie sa vii zilnic, asta depinde de ce zice managerul.
Pe mine nu ma avantajeaza acest lucru, cele evenatuale 8 zile, naveta Ploiesti – Bucuresti poate fi horror, indiferent pe unde o iei, DN1 sau autostrada, pierd cam 3-4 ore pe zi , iar vinerea e si mai si. Si dupa noua decizie poti lejer sa ajungi sa mergi vinerea la birou, ca tot omul isi doreste friday from home.
Am pledat pentru noi , care venim de la 60 km, unii vin de la 100 km, sa avem invers 12 zile home office , 8 la birou. Raspuns transant si sec, nu se poate, e lege pentru toata lumea.
Acum, ca s-au gandit ei ca situatia e inca neclara cu pandemia, desi guvernul nostru sustine ca e gata (lol), au zis asa, august si septembrie o sapt. pe luna cate 25% din angajati.
Am tot zis ca noi suntem IT, nu semanam ogorul de la 5 dimineata, dar nu frate, la birou cu voi, unde oricum nu avem voie sa mergem in sali de sedinta, e un haos general toti tin sedinte remote cu unii de acasa, altii dinalte birouri.
Acum de ce se intampla asta ? Pai sunt o gramada de managerasi care pe vremea pandemiei s-au simtit useless si nu au putut sa arate ca fac si ei ceva ( sunt prin orice firma), la birou era mai simplu sa simuleze munca, remote nu au cine stie ce livrabile. Plus ca astia sunt control freack si isi imagineaza ca noi amestcam ciorba in loc sa dezvoltam ceva. In fine, plus unii se plictisesc pur si simplu acasa ( nu ii bag aici pe cei care efectiv nu au conditii acasa de lucru, gen 2 camere cu soacra si 2 copii ), si vor la birou sa etaleze rochii si fuste, si altele, if you know what I mean.
Si cea mai importanta categorie care vrea la birou, sunt cei ce pupa in stanga si dreapta, si isi fac tot felul de connections, e mai greu sa pupi remote evident.
Managerii au spus ceva de coeziunea echipei, ca tot trebuie sa avem contacte fizice ( aici m-a bufnit rasul…) macar de 2 ori pe sapt. Teoretic asa e trebuie sa se reintalneasca echipa si fizic , dar mai rar frate, nu ma pune sa vin de 3-4 ori pe sapt in conditiile in care am implementat proiecte intregi de acasa anul trecut si totul a fost un succes, productivitatea mai mare la noi,economie mai mare pentru ei.
Deci ca si o cocluzie, eu cred ca revenim asa la birou pentru ca managerii romani nu se simt manageri daca nu vad oamenii in „banci” la birou, pana nu se schimba generatia asta de manageri cu idei comunistoide nu o sa facem nimic, pentru ei echivalentul la home office este ca omul leneveste, nu face nimic acasa, pierzand din vedere ca noi avem livrabile clare.
Comentariu beton!73
Da, ai scris fix ce gândesc și eu. Doar că din păcate, la mine e imaginație, la tine e caz real.
Chiar am sugerat emigrarea in comentariul meu. La mine a fost numai de bine, nu mai am management romanesc. 🙂
it sucks, dar partea buna e ca esti in IT… so schimba job-ul, sunt efectiv pe toate gardurile cu munca remote
Foarte adevărat ceea ce spui.
As mai adauga un aspect. Cativa dintre angajați, o minoritate acolo, gen 5-10% max sunt mai mentafrecatori. Și in perioada asta au avut o situație in care au dat un mail pe luna si nu a putut firma sa îi dea afara. Cu legislația românească e greu spre imposibil sa demonstrezi ca omul nu a muncit cum trebuie de acasa si sa il concediezi. Lor trebuie sa le multumeasca toți cei care au făcut treaba și acum sunt chemați la birou, fie ca vor, fie ca nu vor. Ceea ce scriu eu e caz real din multinationale domeniu telco.
Si inchei cu un citat din macroprudential, care rezumă perfect percepția dinozaurilor ajunși manageri:
„Lucrează de la birou și este foarte disciplinată”.
Am primit vineri seara la 7 e-mail (cand nu prea mai avea lumea calculatoarele deschise) ca de luni dimineata trebuie sa fim la birou.
Luni nu a mers chiar toata lumea, ca unii nu vazusera, mi se pare perfect normal sa raman acasa daca ai anuntat asa tarziu. Fiecare dintre cei de acasa a primis sms ca e asteptat la birou. Azi! Adica acum, ca e luni si vineri v-am anuntat.
Toti au trebuit sa isi rezolve situatia de acasa (unii avea copiii mici cu ei) sa se prezinte ca sclavii la birou.
În condițiile în care ce lucrați voi se poate lucra și de acasă, da?
Da, se poate lucra exclusiv de acasa. Si chiar a investit lumea mai mult timp in munca, nu exista intarzieri, toti au muncit mai mult.
Ce pot să zic? Aveți niște manageri extrem de inteligenți.
ia sa vezi cum nu ma duceam, si nici nu ofeream vreo explicatie. Unless, aveti obligatia sa citit SMS in fisa postului 😀
Noi suntem o echipă mică, împărțită în două orașe și practicam work from home-ul și zoomăreala pentru ședințe și înainte de pandemie. Dar am avut libertatea să lucrăm și de la birou care cum am vrut, în continuare vom avea aceeași libertate.
Lucrez într-o corporație cu aproximativ 100.000 de angajați la nivel global, doar că în Suedia. Intern, ni s-a comunicat la toată lumea că vom lucra de acasă până la finele anului, însă sunt semne că am putea reveni la birouri progresiv, în toamnă, în funcție de cum evoluează lucrurile. În mare, cred că vom continua să lucrăm de acasă. Ca idee, lucrez ca și manager de produs pentru soluția de digitalizare și revenire la birouri, pe care deja am livrat-o în peste 140 de locații, unde avem parțial și senzori de prezență.
Sistemul de lucru ce îl vom adopta va fi unul hibrid, cu maxim 1-2 zile de la birou și restul de acasă. Există intenția de a scăpa de clădiri și de a reduce spațiile, dar asta e chestie de timp, deoarece contractele de chirie se fac pe câțiva ani, și e nevoie de multe studii și ședințe (tipic suedez) până se vor lua astfel de decizii.
S-ar putea să existe în viitor hub-uri colaborative în diferite părți ale orașului Stockholm, unde colegii se pot aduna pentru activități de proiect.
Oricum, se întâmplă chestii pozitive în corporația unde sunt angajat. Legat de România, fiecare țară își face propriile reguli, chiar dacă de afară se fac anumite recomandări legate de pandemie.
PS: Pentru cine dorește un alt stil de management și ceea ce am povestit mai sus, recomand o dulce emigrare sau mutarea în altă firmă după ce se mai clarifică lucrurile cu pandemie, asta pe la finalul anului în curs.
Comentariu beton!15
Lucrezi ca manager de produs, nu ca şi manager. ” Ca şi” se foloseste doar când vrei sa faci o comparaţie.
Se dezbate încă. Ce zici?18
Avem si nazisti gramaticali pe aici? :-))
Draga mea, sunt plecat de 10 ani din Romania, si in comparatie cu altii, cred ca ma descurc destul de bine cu gramatica limbii romane si cu punctuatia. Insa iti multumesc pentru observatii.
Sunt manager de produs, da, am scris asta. Am gresit (iar) cu ceva? Simti nevoia sa imi faci iar observatii?
Se dezbate încă. Ce zici?14
@Andreas – întrebare: ce costuri are compania dacă stau birourile goale? Comparat cu mers la birou 1-2 zile pe săptămână? În afară de chirie, ce logică are – financiar vorbind – revenirea la birou? Chiria se plătește oricum…
am avut interviu cu unii, firma mica, de au fost full office si in timpul pandemiei. Erau ok, doar ca distanta a facut sa le refuz oferta 🙂
Ai mei au dat mail ca pana la finalul anului o sa incepem un proces back to office, dar nu obligatoriu. Ce se va intampla de la anu e partea a doua.
Mai nasol e ca aici la sat sunt putine joburi pe programare si toti vor suedeza. Ce plm bah, e suedia aici?
@Dr. Acula: sunt costuri mai mari daca se infecteaza lumea din cauza COVID-19, decat daca ne stau cladirile goale, si aici intra reputatia firmei, tratamentul aplicat angajatilor si nerespectarea recomandarilor (e Suedia!) de distantare sociala. Sa ii aduci pe toti angajatii la birou, majoritatea nevaccinati, in plina pandemie, e o bomba cu ceas care poate exploda in orice moment.
@animaloo: lucrezi pentru romani care presteaza servicii pentru suedezi. Daca tie nu-ti convine asta, lasa ca sunt altii, absolventi de la Limbi Straine, care-ti iau job-ul. 🙂
@Andreas – păi atunci care e logica? Pare un calcul destul de simplu, de unde privesc eu… Cheltuieli mai mari + riscuri mai mari vs cheltuieli și riscuri reduse.
Ai ratat gluma. Sat = Gävle
@Misu: vorbesc strict despre industria in care activez si despre segmentul care intr-adevar ar putea lucra de acasa.
Observatiile personale din martie 2020 si pana acum, adaugate pentru cifrele seci ale “performantei echipei” spun ca toti vor reveni la birou de la 1 septembrie in aceleasi conditii contractuale pe care le aveau la 1 martie 2020 (unii aveau flexibilitatea inclusa in contract).
De la 1 septembrie si nu de acum, ca sa aiba la dispozitie timp suficient sa se obisnuiasca cu ideea. Sau sa-si caute in alta parte.
Cui nu-i convine, e liber sa plece.
Firma le-a pus la dispozitie toate resursele pentru un setup “office like” acasa; scaune speciale (aeron), monitoare externe, imprimante / scanere (dupa caz) contracte separate de internet si solutii de backup, etc. Toate facute ca la carte, cu health & safety risk assessment and shit.
Pana si consumabile de genul cafea, ceai, biscuiti.
Nu am insistat pe traditionalul 9-5 iar in plus au fost introduse flexibilitati suplimentare (ex pauza de pranz de o ora poate fi programata dupa bunul plac; in plus, fiecare isi poate lua ~4 pauze aditionale de 15’, etc).
Desi avem expunere globala, programarile se fac de asa natura incat lucrurile mixte sa se intample in timpul orelor de program (sedinte cu US sau Japonia la ore relativ decente pentru toata lumea).
Ori in aceste conditii, dupa 12+ luni, avem asa:
– majoritatea vin nepregatiti in sedinte.
– Abordarea over the wall devine tot mai pregnanta
– erorile individuale cauzate de neatentie (si cu potential impact critic) au inceput sa apara
– timpii de raspuns la chestii urgente / critice (care in mod normal sunt de max 4h – chestie legala pe anumite segmente) au ajuns si la 1-2 zile …
– din ce in ce mai multi refuza sa participe la sedinte cu video invocand “home privacy” iar cand sunt interpelati in timpul sedintei pe o anumita tema de care sunt responsabili, raspunsul baleiaza in zona “nu am inteles intrebarea”, “nu stiu, sa ma interesez”, “s-a auzit cu intreruperi, poti sa repeti?” —> in aceste conditii, sedintele de maxim 1h si eficienta traditionala s-au cam dus pe pwla.
Oricand de tare ne place lucrul de acasa si oricat de mult insistam ca deciziile se pot lua din birou (chiar si de acasa), contactul direct si constant cu shop floor-ul (fabrica, laboratoare, depozite, echipa din teren) e esential.
Pentru succesul lucrului in echipa e vital ca echipa sa se vada la fata si sa interactioneze.
Prefer oricand informalele la cafea / tigare urmate de sedinte eficiente (30-45’ cu decizii si livrabile) in favoarea mizeriilor actuale a caror eficienta e din ce in ce mai scazuta.
Si ca fapt divers: am deja doua plangeri la HR pentru “unprofessional behaviour”.
Una de la un muist fan ManUtd pentru ca a doua zi dupa finala MickeyMouse cup pierduta de ei cu Valencia am aparut intr-o sedinta purtand un tricou galben. (fara intentie; dupa sedinta mergeam sa o iau pe fii-mea de la scoala, ea fiind costumata in bumble bee pentru repetitiile unui spectacol).
Una de la o pixda proasta, careia i-am recomandat sa-si ia o zi libera daca nu se simte bine. Initial nu-si mai aducea aminte ca ne intersectasem noaptea precedenta, eu iesind de la teatru, ea beata ranga in fata unui club.
Comentariu beton!49
Plângerea pentru tricoul tău galben e unul dintre cele mai tari lucruri pe care le-am auzit vreodată. Încă îmi mai fac cruce.
Stimate domn, aveti dreptul prin lege la:
„(ex pauza de pranz de o ora poate fi programata dupa bunul plac”
Ask me how i know. Glumesc. Avem angajati nemultumiti cu care s-a ajuns in instanta pe aceasta tema. Nu ii poti impune angajatului cand sa isi ia pauza.
find the manager
Villareal, nu Valencia.
Aia sunt liberi sa plece, important e ca o sa poți fi tu sefutzul ăla de care se discuta mai sus.
@cucurigu: prin lege au dreptul la 20’, nu o ora.
@gascoigne: ma bad.
@cipri: l-as cita pe FDD da’ avem doamne / domnisoare prin zona.
Noua ni se ofera posibilitatea ca, de la 1 septembrie, sa lucram 3 zile pe saptamana de acasa. Posibilitate pe care o voi imbratisa cu entuziasm.
Eu am vorbit cu mine și mi-am spus că din când în când ar trebui să mai merg pe la birou, că plătim și chirie acolo. Și de pe 12 septembrie mai mult, dacă se întorc și fetele la școala normală.
Bine, nimeni nu vede elefantul din cameră, valul 4, că dacă vine deja ne dublăm profitul pe biroul luat acasă.
Din păcate, cred câ nu e cu „dacă”, ci cu „când”. 🙁
e cu decat. din toamna adica 😀
Eu tocmai ce m-am intors din concediu și urmează să revin de luni la birou după 1 an si 5 luni de wfh. Un mail la fel de sec am primit și noi când eram în concediu. ” Noroc” că m-a anunțat o colegă, altfel … Surpriza a fost si programul de lucru impus, înainte puteai sa vii când voiai, important era sa stai 8 ore + jumătate de oră pauza de masă.
Corporatia mea ne cere sa venim max 50% dintre noi. Motivul e evident, fiindca nu poti renunta la magaoaia de spatiu, ca cine sa o ia, macar sa aiba seful impresia ca nu da banii de chirie degeaba. Acuma zic 50%, dar parca vad ca usor, usor, ne cheama pe toti, daca nu ne-o lovi rau valul 4 in toamna.
Mie una mi se pare aiurea, e exact cum zicea cineva mai sus: aia care-s la birou stau cu castile pe urechi din open space, unde sunt fiecare in zoom-ul lui. Sau daca-s mai iuti de picior, intra intr-o fosta sala de sedinte, ca sa se inteleaga cu aia cu care vorbeste. Si daca mai au si call-uri cu alte tari, sa vezi turnul Babel ce e acolo.
Teama ca te pacaleste si nu lucreaza e o tampenie a celor care fac micro-management. Ce ii impiedica sa le dea chestii pe care sa le faca intr-un termen si sa-i verifice ca au terminat? Eu am in echipa unii matinali, ca mine, si altii cucuvele de noapte. Cand era cu venitul la birou, cucuvelele veneau cu ochii inchisi si stateau sa-si revina. De acasa, trimit rezultatele noaptea la 2, ce ma intereseaza ca pana atunci au fost in club, daca e ok ce-au trimis? Mai sunt si aia care au renuntat la chiriile in Bucuresti, care lucreaza din tara sau chiar din alte tari. Ce sa le fac, sa-i tarasc inapoi de par? Pai tampiti ar fi sa nu-si caute in alta parte.
Comentariu beton!33
Ca să nu mai vorbim și despre faptul că ăia care nu vor să muncească, pot să nu muncească la fel de bine și de la birou.
La noi, tot corporație IT, au zis că cine vrea să stea acasă până în septembrie poate să o facă. Cine nu, să meargă la birou.
Și cei de acasă, putem merge oricând, dar cu aprobări, și în limita locurilor, că aveam birouri în două clădiri și la una s-a renunțat.
Eu încă stau acasă, dar mă aștept ca din septembrie să prelungească, o lălăie așa cu lunile ca să nu ne dea beneficii pt consumul de toate cele, bănuiesc.
Nici nu mai contează, important e sa fim sănătoși.
Poate vă cheamă la birou din septembrie. În loc de beneficii.
Nu au unde sa ne cheme pe toți, din cele 2 clădiri a rămas cea mai mică și mai scumpă.
Avem și noi ceva manageri inteligenți, da?
Am ales pentru echipă sa vina o săptămâna cu o săptămâna, in condițiile in care, la noi, comunismul e maxim, adică și in starea de urgență oamenii au venit la birou, la program normal pentru ca a fost “la latitudinea șefului de departament”. Noi, fiind direct sub CEO (un băiat foarte deștept), am lucrat de acasă, dar CEO-ul nu mai e acum și m-am trezit in plin val 3 (1.03) ca trebuie sa aducem oamenii fizic la birou. Am rezistat ideii, dar de la 1.06 nu am mai reușit sa ne luptam cu nimeni, in schimb, ii aducem o săptămâna cu o săptămâna și răspundem zilnic la vreo 3 întrebări de genul: de ce sunt așa puțini oameni in birou?! In condițiile in care lucram in vânzări și chiar nu ar trebui sa fim in birou, dar asta e o discuție pentru alta data
Ce flash-uri mi-ai stârnit cu întrebarea „de ce sunt așa de puțini oameni în birou?”. La noi mai urma și „unde e toată lumea?”. Deși, da, tot în vânzări lucram și eu pe vremea aia. Iar în vânzări, dacă vezi toți oamenii la birou înseamnă că ceva e greșit.
Neața! Eu as spune ca depinde tare de domeniul in care lucram, pt. a putea introduce un sistem hibrid de lucru.
In cazul meu, am avut impresia tot timpul ca as vrea sa lucrez mai mult de acasă și cu ședințe online (teams, zoom etc.). Ei anul asta am avut ‘ocazia’ de mai multe ori sa lucrez de acasă din motive de auto-izolare sau lockdown. Și mi-am dat seama de câteva lucruri:
1. Acasă productivitatea e mai mare pentru cam foarte putine întreruperi, adică nimeni nu ma deranjează din ce fac.
2. Dar in același timp, lucrez mult mai multe ore pt. ca sunt pe mail imediat ce ma trezesc și domeniul de lucru e high pressure (construcții – project management). Nu am o structura fixa, cum aveam la birou și de multe ori ma trezesc ca am uitat sa mănânc de prânz.
3. Îmi lipsește interacțiunea cu colegii, mai ales când e vorba de o verificare rapida, o intrebare sau pur și simplu o pauza scurta de la laptop/monitoare și uitat la desene perioade lungi de timp.
4. Avem nevoie de mai multe ședințe pt. decizii, ceea ce nu era cazul înainte de pandemie. Când ne vedeam face-to-face era mai ușor de ghicit/citit intenții ale participanților (body language, expresii faciale, reacții la propuneri etc) mai ales in contextul in care multă lume se logheaza fără camera sau au probleme technice cu netul. De menționat ca sunt in UK, deci viteza la net nu e chiar cea mai buna 🤣.
Deci mi-am schimbat puțin părerea despre WFH și mi se pare ca tot mai bine merg la birou câteva zile pe săptămâna și doar o zi de acasă. Unde mai punem ca vizitele pe teren clar trebuie făcute in continuare fizic.
Dar la mine norocul e ca angajatorul e super ok cu oricare varianta .
Evident că depinde mult de domeniul de activitate. Eu am dat exemplul prietenului meu care ar putea să nu meargă la birou niciodată, tot ce are de făcut se poate face și de acasă.
Ai mei au fost vizionari: lucram in sistem hibrid de cativa ani dinainte de pandemie. Regula era 2 zile/sapt lucrat de acasa, dar, in cel mai bun caz, treceam 2 zile/sapt la birou. Din septembrie revenim la sistem hibrid, dar inca nu stim cate zile.
Din ce stiu, firmele sunt obligate prin lege ca in cazul lucrului de acasa sa acorde o suma (daca nu ma insel, 10% din sal) angajatului pentru cheltuileile de regie proprie – curent, internet, etc. Nu cred ca se aplica decat in foarte putine cazuri…
La noi in companie deocamdata lucram de acasa pe cheltuiala noastra pentru ca ne convine sa scutim timpul pierdut in trafic (sediul in Pipera) si activitatea ne permite cat de cat. Dar, chiar si asa, atunci cand avem nevoie sa mergem in birou, ne batem pe putinele locuri de parcare pastrate de firma. Plus conditii stranii la sediu – fara sala de mese, fara cafea, fara meetinguri de orice fel (te intalnesti cu colaboratorii prin holul cladirii, pe strada, etc).
Se zvoneste ca nu ne vor mai chema pe toti 100% in birou, dar inca nu e nimic clar.
Personal, vreau sa negociez un program flexibil, pentru ca eficienta e mult mai buna de cand lucrez de acasa si mi-e suficient sa ajung o zi pe saptamana in birou, chiar daca acea zi ar fi vinerea cand nu se inghesuie nimeni.
Firmele au posibilitatea, nu obligația, de a plăti utilitățile în cuantum de până la 400 lei lunar, începând cu ianuarie 2021.
(Legea nr. 226/2000)
Lege care are si norme de aplicare…?
Sau inca se mai asteapta si practic e degeaba…
In compania in care lucrez nu este posibil wfh, cu exceptia echipei mele, cinci persoane. In primele luni ale pandemiei am fost acasa 100%. Eu am revenit la birou full time din iunie 2020, iar restul a intrat in sistem hibrid, lucru care nu se va mai schimba. Nu a fost in niciun fel afectata calitatea muncii prestate. Suntem putini si ne intelegem fara probleme intre noi, trebuie doar asigurata permanenta in birou. Si da, se platesc utilitatile pentru telemunca din momentul in care a fost oferita optiunea legala.
Lucrez în Irlanda, într-o bancă locală. Întrucat analizele de credit pe care le facem nu necesită deplasări la birou, ni s-a comunicat că putem lucra de acasă permanent, dacă asta ne dorim. Din 1 Septembrie se va implementa sistemul hibrid (maximum 2 zile/săptămână) cu obligativitatea de a anunța din timp prezența la birou din lipsă evidentă de spațiu (au renuntat la 2 clădiri măricele închiriate).
Au alocat o zi liberă plătită (suplimentară concediului) pe care o ia întreaga echipă în aceiași zi pentru a se „rupe” de rutina lucratului de acasa.
Pai in teorie și noi putem lucra in foarte mare proporție de acasă, dar pt. mine e mai ok sa merg la birou. Da’ aste e strict o decizie personală, ca sa nu mai lucrez ca nebuna 🤦♀️🤣.
Și in plus ca îmi place tare mult sa lucrez ca parte dintr-o echipa.
Se dezbate încă. Ce zici?13
Cum să-mi iau mânuță roșie pe o decizie personală ?? 🤦♀️🤣 fiecare face cum e mai bine pt. el/ea.
Intre 9 si 10 trece unu’ si da rosii pe linie.. well, if that turns him on…
da manute rosii pt ca lucreaza de acasa si isi permite, in timp ce citeste cu cafeaua in mana, isi zice, ia uite si la prostu asta ce scrie, zbang!
De asta cheama sefii oameni la birou, sa stea geana pe oameni ca el 😀
am echilibrat eu cu o manut verde , ca sunt la birou si nu e nimeni cu ochii pe mine 🙂
La noi s-a făcut sondaj să vadă cine și ce dorește. Teoretic de prin septembrie cine vrea se poate reîntoarce la birou cât poftește pt că oricum va fi sistem hibrid (1000 de angajați nu vor avea loc deodată sigur) și cu condiția de a fi vaccinat. Cine nu va vrea va sta acasă. Și da, pe perioada cât am stat acasă am primit și ceva suplimentar pt a ne putea amenaja „biroul” de acasă. Iar acum cine dorește să meargă pe la birou are nevoie de motiv și aprobare.
Nu știu cum e cu lucrul de acasă, că eu fac parte din categoria lucrător mecanic prelucrător prin așchiere și ora de incepere a programului e sfântă. La fel și cea de încheiere. 😁
Dar câteodată, din motive de pandemie și flux redus de materiale, mai prindem și noi câte un liber în care ba se mai taie câte o zi de concediu, ba se mai scad din piele suplimentare. Oricum, toți colegii mei sunt fericiți când se întâmplă asta. Aș fi fost și eu săptămâna asta, dacă nu ar fi fost vremea de rahat. 🙁
Noi nu ne-am intors inca la birou, inteleg ca din octombrie, momentan se fac renovari. Au renuntat la 4 din 7 etaje sau ceva, deci spatiul la birou va fi redus. Vom putea sa ne rezervam loc la birou, dar nu vom mai avea un birou al nostru, ci vom putea sta la orice birou dintr-o zona anume. Inteleg ca echipele care au spatiul desemnat cam in aceeasi zona vor imparti, informal, zilele de venit la birou.
Pai intr-o corporatie normala, asa cume cea in care lucrez acum, lucrurile stau asa, pe scurt:
1- survey pt toti angajatii cu optiunea de vot;
2- analizat:
3- luat decizia de lucru hibrid, pt ca majoritatea angajatilor au votat, astfel, dar si pt ca unii nu au cum sa lucreze doar de acasa.
Si la noi s-au facut surveys, dar efectiv nu s-a tinut cont de ele, s-au facut doar asa sa se para ca exista o democratie…
@Diana, mai detaliat, se face analiza fiecarui job, daca implica sau ba necesitatea lucrului la birou. Daca pt o functie nu e necesar lucru de la birou si e paperless, atunci e low, asa ca mai mult sta acasa.
Dar, depinde de companii, in special de manageri, stiu ca unii creeaza aparenta democratiei, dar tot gandite de „sef” au nu de lider.
Eu lucrez mai bine de acasa. Bine, am evoluat la munca de birou in timpul pandemiei, am avut doar 1 saptamana de training la sediul firmei.
Dar de acasa am invatat, ma perfectionez, si zic ca am randament. Intradevar nu am la ce sa ma raportez.
Dar eu lucrez mai bine cu muzica , In momentul asta urla Muddy waters in boxe, chestie care nua m cum sa o fac la birou. Nu s-a anuntat nimic la noi, faza cu chiriile pica, firma are sediu propriu. Totusi sper sa continuam asa.
Știi că și la propriul sediu există cheltuieli, nu? Care ar putea să fie mai mici (cu un sediu mai mic) sau chiar deloc.
Pe noi (compania la care lucrez) ne-a prins pandemia cautand sediu nou…tot asa mare, aerisit doar ca a venit pandemia, am muncit de acasa asa ca planurile s-au schimbat. S-a trimis un email cu un chestionar, in care fiecare angajat sa bifeze ce varianta ii convine (full birou, 2 zile birou cu 3 de acasa…si diverse variante pe tema asta). Concluzia a fost ca angajatii nu mai vor sa se intoarca full time la birou asa ca s-a cautat un sediu mai mic. Din aeptembrie ne mutam in alta parte. Avem o platforma pe care ne facem rezervare cand vrem sa mergem la birou. Cine vrea sa mearga in fiecare zi, e liber sa o faca…cine vrea sa munceasca doar de acasa, la fel…cine vrea sa lucreze hibrid (asa cum am optat eu…2-3 de zile la birou, restul de acasa)…e f bine…toata lumea fericita 🙂
Mie mi-a placut mult atitudinea deschisa a de a intreba angajatii si de a tine cont de sugestiile lor.
Comentariu beton!20
Sună a manageri cu creier ce-ai povestit tu.
Fix așa și la noi, s-a construit un sediu nou. Erau decisi înainte de pandemie sa păstrăm doua sedii, între timp s-a decis sa rămânem doar în cel nou.
Eu aș putea să lucrez mereu de acasă, oricum clienții mei sunt în alta tara și discutam la telefon/zoom. Pe noi ne-a întrebat cum vrem sa facem, full de la birou, flex sau full de acasă. Mulți au ales să rămână acasă pt totdeauna, eu am ales flex în ideea că ni s-a spus ca la flex dacă vreau sa ma duc, ma duc, dacă nu, nu. Dar am primit mail ca s-au hotărât să amâne întoarcea pentru o data nedeterminata și că nu au organizat nimic. La ultima ședință ni s-a spus că overall, după analiza cifrelor, am fost mai productivi decât anul trecut, probabil de aici și ideea ca să stam acasă, din moment ce lucram la fel de bine sau chiar mai bine și asa se mai economisește și chiria. 🙂
Exaaaaaaaact. Dacă vezi că oamenii îți produc la fel, sau chiar mai bine, de acasă, lasă-i boss să decidă ei de unde vor să lucreze.
Sunt de vreo 4 ani în wfh (wfh d-ăla de nu doresc nici dușmanilor😜), așa că la mine nu se schimbă nimic. Dar pot vorbi un pic despre două firme care îmi sunt apropiate.
Prima, conducere străină, filiale în vreo 10 țări, mână liberă pentru country manageri să facă cum doresc. În Ro managerul a hotărât că angajații vin la birou doar dacă au nevoie (gen să printeze cantități mari, să țină meeting-uri cu eventualii clienți sau colaboratori care vor asta – de obicei străini care nu dau doi bani pe pandemie). Situația va rămâne așa indiferent de ce se întâmplă, drept și prin urmare șeful cel mare a dat termen 6 luni pentru mutare într-un sediu mai mic și mai ieftin.
A doua firmă. Românească, în plină expansiune și dezvoltare, cu 3 filiale externe deschise deja, cu zeci de angajați. La începutul pandemiei patronii erau cam „meh, o fi covid, dar mai muncim și noi?” După ce au avut un val de covid prin firmă, însoțit de nesimțirea specifică a unora care au ignorat simptomele și au infectat și pe alții, s-a schimbat optica. Departamentele care trebuie să fie prezente fizic sunt prezente fizic. Oamenii care mai au treabă cu exteriorul (clienți, furnizori etc.) un sistem de o săptămână la birou și trei acasă. Cei care nu au deloc treabă cu exteriorul gen IT sau SEO sau grafică, acasă, și vin la birou dacă și când au chef. Ca să citez din patron: „Lasă-i acasă, că și-așa ne-am aglomerat și nu mai am unde să-i bag.” Ca fapt amuzant, unul dintre angajați e wfh dintr-o altă țară în care a emigrat fix înainte de începerea pandemiei.
N-am vreo concluzie.
Lasă că am eu: dacă ai creier, se poate. Iar dacă n-ai creier, vine covidul și te învață ce-ai de făcut.
Dar eu nu pricep o chestie, nu mai e pandemie? Ca nu aud decat valul 4 si chiar si 5, cum pot sa stie ei ca in sept va fi ok sa mearga toti la birou?
Iată o întrebare la care doar domnul Cîțu poate răspunde.
La noi s-a lucrat în sistem hibrid și înainte de pandemie. Și acum se va lucra la fel. Atâta timp cât treaba se face ok, pe Șefu’ nu-l interesează cine e la birou. Mai degrabă îl interesează să vină lumea în weekend-uri la piscină, că e deprimant fără petreceri.
Mai nu poate fi si o problema contractuala??
Adica, firma X inchiriaza pe perioada Z sediul. Propietarul intelege ca angajatii nu pot veni la munca fiindca pandemie si scuteste firma de plata chiriei o perioada de timp.
Acum ca vaccin la liber, se cere din nou plata chiriei.
Ce face angajatorul in acest caz, plateste chirie la sediu si diverse la angajatii care muncesc de acasa, sau ii cheama la birou??
De ce ar renunta proprietarul sediului la (o parte din) chirie?
Eu am avut două perioade de lucru de acasă. Aprilie-mai 2020 și noiembrie final -decembrie 2020. Atât, in rest, de la birou. Lucrez in cercetare, ceea ce presupune stat la calculator și cam atât, nu prestez muncă fizică. Oricum, la noi la institut au fost complet idioți la începutul pandemiei, s.a ridicat problema lucratului de acasă atunci când aproape tot restul lumii lucra de acasă și nouă ne.a zis conducerea că „putem să dăm un gât de rachiu și omoară tot covidu’ „… Au revenit rapid la gânduri mai bune atunci când au început să apară cazuri și la noi. Dar ne.au chemat repede înapoi de teamă că nu muncim destul, deși atunci când ni se dădea ceva de făcut nu cred că refuza nimeni. M.am săturat de mentalități comuniste, ego-uri și multe alte probleme care nu ar trebui să apară în mediul academic din punctul meu de vedere. Ca atare, trag de niște cursuri să virez în IT… Mi s.a luat. Și știu sigur că multe companii, inclusiv IT, au adoptat deja treaba asta cu work from home, măcar parțial.
În decembrie 2019 s-a încheiat mutarea în noul sediu. Expirase contractul pentru clădirea anterioară, crescuse numărul de angajați și au zis oamenii să facă un contract pe 10 ani într-un research and manufacturing hub care e la +30 km distanță de casă comparativ cu vechiul birou. 3 nivele, totul nou, de la mochetă la monitoare. Spațiu mult mai mult, că treaba mergea bine și angajau oameni.
Eu treceam mai rar pe acolo chiar și înainte. Că dacă sunt 3 zile pe săptămână la client, una o să o stau acasă sigur și mă mai duc la birou vineri, să beau o cafea și să stau de vorbă cu oamenii.
Anul trecut în martie-aprilie s-a închis biroul. Spre sfârșitul verii, CEO-ul a anunțat că treaba merge bine cu wfh și că de acum încolo, chiar și după pandemie, se va trece la un mod de lucru hibrid 3/2 pentru toți angajații (cam 300 000), cu excepția prelucrătorilor prin așchiere. Departamentul nostru va merge la birou cam o dată pe săptămână, dacă vrem. Nu au fost de acord să introducă un mod de lucru de oriunde, cică sunt probleme cu taxele dacă ești angajat în Olanda și muncești de pe plajă din Grecia tot anul. Eu zic că sunt doar niște hateri.
E interesant faptul că și clienții s-au obișnuit. Înainte insistau să te duci la sediu. Cursurile erau toate live. Acum nici nu se mai pune problema, n-am mai fost la vreun client de mai mult de un an și toate cursurile sunt online. Păcat, am avut unul cu niște spanioli săptămânile trecute și vremea în Barcelona era mult mai mișto decât aici.
Ca suport pentru wfh, am primit un buget din care să cumpărăm scaun, monitor, docking station etc. În plus, 25 eur pentru internet și 40 pentru curent și cafea. Au fost și tăieri însă. Cei care primeau alocație pentru transport acum primesc cam o treime din ea, iar contractele pentru mașini au fost extinse de la 3 la 4 ani.
@Domnu’ Inginer, pai n-ar putea sa isi ia si prelucratorii prin aschiere masinariile acasa si sa „frezeze” ceva prin garaj? Ca uite si mie mi-a dat voie nevasta-mea sa lucrez acasa…sa crosetez ceva pentru nepotel! 😂😂😂
@Emil: nici nu cred că mai sunt mulți prelucrători prin așchiere, că au vândut o grămadă de divizii în ultimii ani. Anul trecut aveau 380 000 angajați.
Oricum, viitorul e întunecat pentru așchiere. Biroul actual e într-un hub și accesul se face pe o pasarelă printr-o hală cu latura de câteva sute de metri. Hala e aproape goală, că e un proiect nou, dar se umple încet-încet. Și se umple cu imprimante 3D care muncesc non-stop, și un Gigel care mai trece din când în când să adune recolta.
@Giani, 380000??? WTF? Ce Doamne iarta-ma produceti fraților? Eu am lucrat pentru al mai mare producător de rulmenți, firma ce avea vreo 70000 de angajați și mi se părea enorma! 😮👍
Acum sunt doar 300, ca au vândut divizia de turbine. Producem chestii pentru industrie în general, dar e o tranziție clară către software.
Ce coincidență, am lucrat și eu o perioadă pentru nu cel mai mare, dar zic ei că cel mai bun producător de rulmenți.
@Giani, am lucrat pentru aceeași companie, suedeza? Sau tu ai lucrat pt cea nemțească? Suedezi sunt nr 1 in rulmenți. Dar nemții zic ca ei sunt cei mai buni. 🤔🙄😊😂
Nu, tot pentru suedezi și eu. Dar erau mai mici, aveau doar 50 000 de angajați în perioada aia.
@Giani, am lucrat la Svenska Kullagerfabriken din 2007 pana in 2011, când am plecat “sa stam cu capul in jos” (tot cu ajutorul lor). Și am lucrat și aici vreo trei ani pentru ei.
Eu între 2014 și 2017, direct aici. Ce-i drept, politica lor de relocare e foarte mișto. S-au ocupat de tot.
Pai am plecat de fapt cu un fel de transfer, ei s-au ocupat de absolut tot, ei mi-au fost sponsori, și după 2 ani și 10 luni aveam rezidenta. Nu a fost rau la ei, dar din punct de vedere al salarizării sunt tot “socialiști” (nu mori de foame, dar nici nu te îmbogățești). Nici nu as fi putut sa visez cât am lucrat la ei, la salariul pe care îl am la firma actuala. Sunt firme care plătesc mult mai bine.
Apropo, am văzut și Göteborg de vreo trei ori.
Băbăeți, sigur că nemții îs ăi mai buni. În firma ce lucrez numai cele două secții ce au treabă cu rulmenții lucrează la capacitate maximă (mă rog, de săptămâna asta mai relache) indiferent de pandemie. Păcat că e cam pișpirie firma.
Lasa ca pe noi ne-au obligat sa mergem la serviciu TOTI dupa care si-au facut socotelile si au ajuns la concluzia ca folosim cam multa apa, hartie igienica, curent electric si, de pe o zi pe alta, ne-au obligat sa stam in telemunca, „decât” un om pe etaj, prin rotatie, fiind permis. Asta, dupa ce ne-am programat si noi concedii ca oamenii, ne-am angajat bone, înscris copii la grădinițe sau after school uri. Deja nu-mi mai fac niciun plan. Sunt curioasa ce experimente au mai programat pentru noi .
Mno, am norocul ca ai mei s-au mai luminat putin dupa toata faza cu virusul si au ajuns la concluzia ca functiile care isi pot face treaba de acasa, sa stea acasa. Din pacate pentru alte departamente, oamenii trebuie sa fie permanent prezenti la munca.
S-au facut in permanenta sondaje interne, ca sa ia pulsul oamenilor si sa le afle parerea, au introdus si sistem de rezervare a locurilor in birou cand vrei sa mergi.
Eu am ales sa merg macar 2-3 zile pe saptamana la birou.
Din pacate pentru unii oameni, ei au inteles ca wfh inseamna zi de concediu si pot face ce vor, numai munca nu (am avut cazuri la birou), poate ca si de aici reticenta unor angajatori de a mai continua cu munca remote. Da, stiu, cine nu vrea sa munceasca nu o va face nici de la birou, dar probabil compenseaza cu prezenta fizica 🙄.
Si noua ni s-a comunicat ca vom reveni treptat din septembrie, desi 75% am confirmat ca nu dorim si ca performam mult mai bine de acasa… probabil, vom mai avea dreptul la wfh dar, ca inainte. O zi pe luna
Ai citit ca 40% din americani nu mai vor sa se intoarca la birou? Io zic ca la romani e si mai mare procentul, avand in vedere ca Bucurestiul e cel mai aglomerat oras din lume, si Clujul nu e departe, ca sa fac referire la doua zone fierbinti pe harta IT-ului unde se munceste de acasa pe rupte.
Firmele traditionaliste vor pierde ceva angajati, apoi se vor destepta, apoi vor rupe contracte de inchiriere platite actualemente degeaba, si apoi vor alinia beneficiile cu concurenta. Dar va dura cam un an. Pentru ca e inertia mare in management, mai ales acolo unde mai exista dinozauri.
Ia bagă un ochi aici: https://mindcraftstories.ro/tehnologie/romanii-s-au-intors-la-birou-ce-spun-datele-de-mobilitate-despre-obiceiurile-din-pandemie/
Mihai, făceam referire la procentul din cei care au avut posibilitatea sa lucreze de acasă. Ca la noi in tara, au avut posibilitatea mai puțini, sunt de acord. Ca dintre aceștia vor sa se intoarca mulți la birou, am dubii. Graficele arată doar ca au fost niște impuneri ale angajatorului, nu voința oamenilor. Iar odată ce au văzut ca in unele domenii se poate lucra bine merci, de acasa, unii se vor recalifica si orienta spre acest tip de job.
Stiu multinationale cu 3000 oameni unde din ce am auzit, 75% au votata ca vor permanent de acasa. Si firma nu e de acord. Ma si buseste rasul cand vad ca acest gen de multinationale se lauda cu cel mai rapid net prin fibra etc. Dar ei isi cheama oamenii la birou. Isn’t it funny.?
Exact, managerii (shefuletii) de moda veche , pentru care exista doar munca cu prezenta fizica, si o sa radeti dar si tari mai evoluate, ca Austria , isi cheama oamenii la birou, sunt plini de neincredere la adresa lor….am exemple …
Eu lucrez de acasa de cativa ani. Si din momentul angajarii am stiut si am fost de acord ca, daca situatia o va cere, sa merg si la birou si in delegatii. In acest interval de timp a fost an in care nu am mers niciunde (nici macar la sediul local, si nu e vorba despre anul 2020) si an in care am avut, cumulat, aproape 2 luni de delegatii.
Deocamdata nu s-a pus problema sa se schimbe ceva.
La nivel de discutie: nu locuiesc in Bucuresti ci in alt oras aglomerat al tarii. A trebuit recent sa merg sa semnez ceva la sediu. Desi am fost la o ora „normala”, timpul petrecut pe drumul dus-intors l-am perceput ca o mare pierdere si inutila pierdere de vreme.
@all, aparent, dacă e să mă iau după „mânuțele roșii”, există pe acest blog măcar doi cetățeni care sunt extrem de deranjați de toți cei care lucrează de acasă.
Voi vă dați seama ce iese aici dacă fac într-o zi articol despre cât câștigăm fiecare? Se lasă cu sinucideri în rândul heitărilor care pândesc zilele de pensie ale părinților ca să-și plătească netul.
io recunosc. Prea mult in raport cu orele, prea putin in raport cu valoarea :D. De asta mai bag cate un ochi pe blog, sa reglez balanta.
modestie pura 🙂
Fă-o.
Sinucideri? Aoleu. Plus că știu eu ce se va întâmpla. În primul rând, s-ar începe cu: cât câștigăm doar din joburi sau și din alte surse? Doar în conturile din România sau și în cele din străinătate? Normal că trebe toate, dar na, cu siguranță unii vor avea nevoie de niște clarificări suplimentare, dă-i și le explică.
A, și vor fi mai și răspunsuri din alea, enervante: câștig suficient cât să nu fie nevoie să ling capacele la iaurturi. Sau, dimpotrivă, nu câștig suficient cât să-mi pot angaja mereu pilot la avion. Iar aceștia se vor lua la harță cu cei care ling capacele la iaurturi/își conduc singuri avioanele nu din nevoie, ci din plăcere.
Va ieși haos, conflict, vor sângera mânuțele big time, orice speranță la civilzarea noastră se va duce de suflet. Don’t do it!
@Mihai Vasilescu
Eu am inceput sa citesc acest blog de vreo 2 luni si m-am uitat si pe articole mai vechi. Am vazut in unele articole manute rosii la comentarii, acelas numar de sus pana jos, la toate comentariile (2-3-4, nu mai multe); comentarii neutre, la care nu aveai logic ce sa votezi negativ, gen „MV, cum a fost vremea in Spania?”; cum zicea cineva mai sus, cred ca sunt cativa care au o placere aparte de a da voturi negative.
O fi de la telefonul meu, dar văd foarte puține verzi și roșii azi comparativ cu numărul de comentarii. Al meu n-are nici o mânuță chiar, ceea ce cred că e o premieră (care-mi place 🤣). Nu mi se pare motiv de stres pe tema asta astăzi. Cele două roșii universale sunt de la ăia dedicați care fac asta zi de zi.
MihaiC, oricât ar părea de ilogic, nu toți oamenii de aici folosesc mânuțele bazat pe criterii logice. În plus, dintre cei care folosesc criterii logice, nu la toți sunt aceleași. Întreabă 100 de comentatori cum și în ce fel folosesc mânuțele și cred că ai fi tare surprins să vezi la câți neutralitatea comentariului (nu) este un criteriu.
Am vazut undeva (parca pe forumul Paradox, producatorul de jocuri video) unde sunt mai multe optiuni de vot, inclusiv „i”, adica „informativ”, ceea ce mi se pare foarte util.
De ex, cineva scrie o stire despre victimele unui cutremur.
Daca dai „like”, inseamna ca te bucuri ca au murit oameni in cutremur?
Daca dai „unlike”, nu esti de accord cu cel care a postat? Crezi ca este „fake news”?
Daca poti sa dai „informativ”, arati ca tu consideri postul respectiv… informativ 🙂
În ticăloșia mea am să recunosc:
1. mai dau downtumb la idioți
2. am mai dat și nemeritat pe motiv de degete groase 😉 Chiar Mihai nu se pot depărta butoanele?
La mine unde dau cu sapa, se va trece într-un sistem hybrid 1 zi sau maxim două de la birou pe săptămână… și restul de acasă.
Se dă și o primă lunară de telemuncă de vreo 50 de euro care va fi direct proporțională cu numărul de zile lucrate de acasă pentru a acoperi cheltuilile pe care le are angajatul cu curentul.
Pare relativ ok.
Dupa ce am lucrat de acasa martie – iunie 2020, ne-a chemat la munca obligatoriu pe toti. A venit valu’ si-a luat malu’ si in noiembrie 2020 ne-a trimis din nou pe sufragerie. Pana la 1 iunie 2021. Dupa 7 luni de lucru non stop de acasa, ne-a anuntat sec, cu doua zile inainte, ca s-a terminat pauza, capul la fund, toata lumea pe tarla, cu sapa-n mana. Chestie care mi s-a parut stupida din f multe motive… Au dat o perioada extrem de scurta sa te pregatesti pentru revenirea la munca, toata lumea stiind ca lucrand de acasa nu prea te mai epilezi, nu prea te mai tunzi, ai nevoie sa reiei discutiile cu femeia de la curatenie, cu bona, etc. Am demonstrat fara echivoc ca putem munci in sufragerie foarte bine, firma iesind in 2020 cu o cifra de afaceri cu 10% mai mare decat in 2019… iar la jumatea lui 2021 deja sarisem cu 15% fata de prima jumatate a anului 2020. Eu cel putin lucram ca disperata, ma prindea 7-8 seara la calculator fara sa simt…. Fac o ora dus pana la birou, una intors. Cand eram acasa le foloseam in interesul firmei. La birou se inchide la ora 5, pa, la revedere, ne vedem maine. As putea sa imi iau laptopul acasa, sa mai rezolv din treburi, dar sincer, daca m-am intrerupt o ora, dupa ce stau in trafic, nu mai am niciun chef. Asadar, pierderea lor, acum ma rezum la ce se poate face in 8 ore de la birou. Cumva inteleg: in realitate suntem f putine persoane care putem lucra de acasa (din cei 120 de angajati ai firmei doar 7 au facut asta, restul trebuind sa fie prezenti. Este o firma de distributie, agentii si oamenii din depozit au venit in toata aceasta perioada, doar marketingul si logistica s-a facut din sufragerie), cei care au venit la birou in perioada asta erau mega frustrati si aveau impresia ca noi nu facem nimic, probabil decizia de a ne chema a venit si pe fondul acestor frustrari. In plus, in echipa condusa de mine au aparut recent persoane noi, integrarea lor ar fi mult mai dificila daca nu as fi langa ele… In fine, dupa ce trece si le simt stapane pe situatie, ma cer in hibrid si o sa ma doara la bascheti de frustrarile celorlati.
Momentan lucrez de acasa, ni s-a spus ca putem alege intre trei variante in functie de ce preferam: preponderent lucrat de acasa cu 2 zile pe luna la birou; 50/50 acasa/birou; preponderent lucrat de la birou cu 2 zile lucrat de acasa. ; eu nu m-as mai intoarce sa lucrez 100% de la birou, dar cateva zile pe luna ar fi ok.
Din septembrie, în funcție de situația sanitara, hibrid, una sau doua zile pe săptămână de la birou. Dar exista flexibilitate s-o aici, dacă copilul va face iar online, se poate lucra exclusiv de acasă în acea perioada. De fapt, de când a început pandemia cred ca am fost de doua ori pe l a birou – sa semnez documente și la controlul medical anual…
Pe noi ne-au „parcat” acasa pe toti, in regim permanent 😛
Noi tragem de sefi acum, sa accepte macar 1-2 zile pe saptamana sau pe luna venit la birou, sa nu uitam cum aratam la fete. Oricum si venitul la birou va fi prin rotatie, la o capacitate de 1/4 din cat a fost odinioara.
Dar asta se va intampla oricum dupa ce ultimul caz de covid va disparea din tara.
Comenta cineva pe fb că după ce se termină starea de urgență, nu mai există în lege munca hibridă. Pentru că lipsește Solandi, vă las eu aici legea care reglementează telemunca, încă din martie 2018: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/L_81_2018.pdf
Catch-ul este că e nevoie de niște birocrație, pentru că mulți angajatori nu și-au făcut treaba să includă în contractele de muncă prevederile menționate, au mers pe burtă. Asta și pentru că vine cu câteva cheltuieli și un efort logistic în plus.
Câteva puncte importante:
„ART. 5 (2) În cazul activităţii de telemuncă, contractul individual de muncă conţine, în afara elementelor prevăzute la art. 17 alin. (3) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele:
g) obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la locul desfăşurării activităţii de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz;
j) condiţiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activităţii în regim de telemuncă.
ART. 7
Angajatorul are următoarele obligaţii specifice privind securitatea şi sănătatea în muncă a telesalariatului:
a) să asigure mijloacele aferente tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor şi/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, cu excepţia cazului în care părţile convin altfel;”
Teoretic asta înseamnă că trebuie semnate acte adiționale și negociați termenii lucratului de acasă. La birou angajatorul este obligat să ofere birou, scaun ergonomic, etc., toate condițiile pentru buna desfășurare a activității. Well, legea asta cam spune că și pentru acasă trebuie să existe aceleași condiții, de care tot angajatorul trebuie să se ocupe.
Ca să vă zic cum stau lucrurile în corporația la care lucrez (am senzația că e aceeași cu cea de care zicea Andreas mai sus, doar că io prestez în București): în octombrie au deschis programul wfh furniture, prin care am putut achiziționa birou, scaun (d-ăsta îmi luasem singură deja) și lampă. În martie ne-au trimis noua instrucțiune de teleworking care presupunea să semnăm și actul adițional, altfel de la 1 aprilie ne chemau la birou. Nu era nimic obligatoriu, doar că nu a existat loc de dialog, pe sistemul „take it or leave it”, semnezi sau vii la birou. A sunat ca o amenințare și a picat foarte prost abordarea asta la momentul respectiv, încă nu eram vaccinați, în plin val 3. Una din nemulțumiri a fost legată de compensația zilelor lucrate de acasă, maxim 140 lei pe luna, începând cu aprilie. Cunosc cazuri în care compensația este de 400 lei și s-a acordat încă din ianuarie, de când a intrat în vigoare legea. Altă nemulțumire a fost legată de presiunea să semnăm. Lor le-a luat un an (ca să nu zic că trebuia din 2018) să conceapă actul și instrucțiunea, noi trebuia să semnăm în mai puțin de o lună. Degeaba e multinațională dacă HR-ul e românesc.
Altfel, în acest moment cred că se desfășoară un pilot cu 20% din angajații anumitor departamente care au nevoie să meargă la birou. Restul vom lucra de acasă până la finalul anului, dată care se tot rostogolește în funcție de valuri. La întoarcere va fi varianta hibrid 2 zile la birou, 3 de acasă, cu programarea în aplicație.
Da, am avut oferta cu mobilier de birou, mai mult decat decenta, iar politica a fost la nivel global. Eu nu am avut nevoie de nimic (de la IKEA) deoarece deja imi cumparasem echipament de birou de la Kinnarps cu cativa ani inainte.
Nu cred ca ar fi fost nicio consecinta legala daca nu semnai acel contract aditional, decat ca te-ar fi chemat sa vii la birou. Probabil suntem colegi – recunosc scene din ce scrii mai sus.
Am fost si eu pus la un moment dat in situatia in care am fost „fortat” sa semnez un act aditional si am fost singurul care a refuzat. Si bine am facut, ca nu a fost nevoie sa mai inghit tupeismul si obraznicia managerului meu de atunci, pentru care, cei cu gura mare (aka eu si alti colegi) eram indezirabili de catre el, iar el facea tot posibilul sa ne puna bete in roate si facea bisericute cu colegii mei abia iesiti de pe bancile facultatii. Oricum, au fost si foarte multe parti bune acolo si am invatat multe, asa ca o sa ma opresc aici, dar amintirile raman pentru discutii la bere. 🙂
@Andreas, acum sunt convinsă că suntem colegi. 😀 Sigur că sunt și lucruri bune, nu contest, dar de la faza asta chiar am rămas cu un gust amar. Pentru că diferența de discurs de la nivel global cu ce se întâmplă local, e încă mare. Și noi, ca angajați, avem partea noastră de vină. Mai avem de învățat multe despre cum să ne cerem drepturile. Recunosc că nici eu nu aveam habar despre existența legii din 2018, și priveam opțiunea de a lucra de acasă ca pe un beneficiu. Era ok înainte de pandemie, când era vorba de o zi pe săptămână. Anyway, noi să fim sănătoși!
Da, mă obligau să merg la birou, după un an în care am lucrat bine mersi de acasă, am fost chiar mai productivi și lăudați. Apoi n-a mai contat nimic, doar actul ăla. Ce sănătate, covid, alegere, comunicare… urât!
RPP si a 4-a, integritate. Recunosti valorile? 🙂
In unele tari, problema e cu managementul local si stilul pe care il adopta. Suedezii discuta mult, dar si pun facts pe masa inainte de a lua decizii importante ce pot afecta reputatia angajatorului. Sunt unii colegi mai vocali care nu se adapteaza cu munca de acasa, insa angajatorul nostru din Suedia nu ne-a interzis sa NU mergem la birou daca nu putem sta acasa, ci ne-a oferit guideline-uri interne pe care trebuie sa le urmam (purtatul mastii e obligatoriu, spre exemplu). In principiu, cu acordul managerului te poti intoarce la birou, dar deocamdata vad ca fiecare tara isi decide propriile reguli, respectand guideline-urile din HQ.
Am 15 ani cu acelasi angajator si nu imi trece nici prin cap sa-l schimb, si n-o fa nici tu, dar muta-te extern daca te tenteaza sau ai ocazia! :-))
Recunosc, cum să nu. 😊
Am apucat să vin în vizită la voi, înainte de pandemie. Foarte frumos, zen, dar cam liniște în birou. 😅
Colaborez și cu suedezi, am apucat să le observ stilul de a lua decizii. Ai nevoie de răbdare în discuțiile cu ei, vorbesc mult dar rațional, cântăresc bine totul. Prefer oricând varianta asta de lucru, decât „hai să-i dăm drumul cum o fi, și vedem apoi, reglam din mers” aka agile.
În vizită mai vin, când și dacă o mai fi posibil, dar de mutat din țară, nu mă tentează momentan. Încerc să rămân în companie, pare mai aproape luminița de la capătul tunelului. Mulțumesc de încurajări!
Compasul.
Salut, colega, desi nu stiu care (colega) esti! Prenumele meu e real, doar ca mai avem colegi pe care ii cheama la fel ca mine.
Fara misto, un domn mai in varsta ca mine, prieten apropiat, m-a luat la rost in urma cu cativa ani, scriindu-mi mesajul de mai jos, suparat ca inca imi „consumam” energia cu protestele din Romania, prin 2017:
„Interesant. Bravo, e o chestie. Din păcate ce înțeleg eu: aveți enorm de multă energie și nu știți ce să faceți cu ea. Ați plecat în Suedia? Bun. Păi mergeți la teatru, la expoziții, la concerte, la operă, la dans, trăiți-vă viața, căsătoriți-vă cu o suedeză, faceți câțiva copii, nu mai pierdeți timpul cu cai verzi pe pereți! Eu așa i-aș spune fiului meu, dar eu n-am copii. Bun. Cel mai bine luați un sigur proiect, dar mare. Uitați România! Uitați totul! Faceți altceva, luați o dronă, faceți fotografii suedeze, orice! Asta e energie inutil pierdută și timp care nu se mai întoarce! Tăiați firul cumva! Total și ireversibil.”
Cand ne vedem, omul e caterinca maxima! :-))
Referitor la schimbarea in care speri, o proportie de 2-1 ar fi suficienta, pentru ca unul neutralizeaza iar celalalt trage inainte. Momentan cred ca Romania are un raport de 1-3 sau 1-4. Tranzitia populatiei progresiste fara putere de decizie (sub 33 de ani) catre pragul de 33 ia cam 15 ani pana se ajunge cel putin la raportul de 2-1, asta daca educatia, digitalizarea si constientizarea problemelor merg in directii bune. Schimbatul formatului fizic al documentelor oficiale cu fisiere .pdf ce au background scanat dintr-un formular de pe vremea lui Ceasca nu e digitalizare, ci mai degraba bataie de joc si lipsa de experienta. Deci mare atentie legat de ceea ce speri sa se intample…
Putem sta la o poveste daca ma gasesti pe intern. 😉
Hehe, te-am găsit, dar nu pe intern. Cele peste 150 de rezultate nu m-au ajutat prea mult. 😅
Hai ca e distractie, iti mai dau un indiciu: TPM 4886 si mergi la sigur! :-))
Ai fi surprins, it doesn’t ring any bells. 🙈
Plus că am rezolvat deja puzzle-ul.
A.E.
Daca nu dai de mine, pune-mi tu creativitatea la incercare cu O365. 🙂
Well, eu lucrez in Belgia si lucrurile sunt intr-un fel mai bune si intr-un fel mai proaste.
Deci, inca inainte de pandemie noi lucram de la birou doar patru zile pe saptamana si lucram o zi de acasa. Pana aici, nimic exceptional, cred ca in multe locuri totul era la fel. Ar fi trebuit ca si locurile la birou sa acopere doar 80% din capacitate si birourile sa fie pe principiul „first arrived, first served” dar lucrurile nu stateau asa pentru ca spatiu era din plin asa incat fiecare dintre noi avea biroul lui (btw, birouri separate pentru sefi sunt doar pe la C level, just mentioning 🙂 ca stiu cat le plac directorilor din Romania acvariile). Anyway, acum planul e sa mergem din septembrie la 50% din capacitate si asta sa ramana permanent. Se organizeaza deja consultari ca sa vedem ce principii vom utiliza pentru a ne imparti. Intr-un fel sau altul vom merge la birou 2 zile in unele saptamani si 3 zile in altele. Problema e ca si spatiul s-a diminuat si, da, vor fi birouri doar pentru 50% din personal. Cand vii, te asezi unde gasesti liber. Daca nu gasesti, te duci la un alt etaj, esti mai mobil… stai intr-o zona de meeting, te descurci intr-un fel. Sa fiu sincer, partea asta nu-mi place prea mult, aveam un sentiment de proprietate: biroul meu, monitoarele mele, etc. In fine, cam asa va fi.
In fine, ca sa mai adaug ceva, mi se pare foarte bun lucrul de acasa dar, cel putin eu, am nevoie sa lucrez si de la birou. Lucrez doar de acasa de un an si jumatate si efectiv m-am saturat. Agenda mea e plina de meetinguri, nu am timp sa imi fac o cafea. Cel putin jumatate din aceste meetinguri sunt cauzate de comunicarea mult mai dificila online fata de face to face.
Am ajuns la sistemul cu o saptamana la birou, restul de acasa. Seful sefului a propus sa venim toti la birou ca suntem 100% vaccinati, o echipa de 12 oameni dar seful direct, n+1-ul meu a zis ca nu e nevoie fiindca treaba merge foarte bine din martie anul trecut cand am fost trimisi acasa. Cateodata vreau eu la birou, e mai relaxant decat acasa cu 2 kindere care au mult mai mult timp liber acum in vacanta.
Inainte de pandemie, compania unde lucram era foarte reticenta cand auzea de work from home. Si asta desi totul se putea face remote. Motivele de baza de atunci:
– costuri pentru infrastructura de vpn, de la cateva zeci, poate sute de licente la cateva mii, zeci de mii (multinationala cu prezenta in toata Europa), in jur de 20k angajati
– birouri inchiriate pe un numar de ani in avans pentru discounturi
– impresia stupida a unor manageri, nu neaparat doar dintre cei romani, ca am avea in continuare nevoie de programul de uzina care deschide poarta la 8 fara un sfert, o inchide la 8 si 5 minute si o tine asa pana 16.
Anul trecut a fost un fel de resetare a ideilor preconcepute. Au fost obligati mort copt sa faca update-uri majore pe partea de infrastructura si securitate. Culmea, productivitatea, in loc sa scada cum se asteptau, a crescut. Ca urmare a fost un fel de lesson learned, in momentul de fata e fix la latitudinea fiecaruia daca vine sau nu la birou, no strings attached. Singura conditie e sa iti pre-rezervi biroul, pentru ca intre timp numarul celor disponibile a scazut considerabil.
Cred ca acum majoritatea sufera de FORTO (fear of returning to the office) – https://www.theguardian.com/global/2021/may/23/do-you-have-a-fear-of-returning-to-the-office-and-will-workplace-life-ever-be-the-same.
Lucrez intr-o multinationala si de pe 15 iulie se redeschid birourile dar decizia de a merge sau nu la birou e la latitudinea fiecaruia. Din ce aud, nu prea se inghesuie lumea, toti s-au obisnuit de acasa.
Mi-ar placea sa merg si la birou, imi lipseste socializarea, plus ca acasa sunt tentat sa fac si alte chestii, la birou ma concentrez mai bine. Dar, daca nu vine lumea, nici singur cuc nu ma incanta.
Eu și soțul nu putem lucra de acasă. Mezinul a fost anunțat că, cel puțin până la sfârșitul anului acesta, va lucra tot de acasa. La fel și fiul cel mare, stabilit în Londra, tot de acasă și el.
A fost sondaj si a reiesit ca majoritatea suntem nerabdatori sa ne intoarcem la birou :))))
Iunie: ne-au impartit:2 sapt birou, 2 acasa
Iulie: toata lumea la birou, cu posibilitatea a 4 zile pe luna de work from home. Daca sunt anumite cazuri cu risc ridicat, cu acodrul managerului pot lucra in continuare acasa.
Nu găsesc acum unde este stipulat, dar din ce îmi aduc aminte, atât timp cât este stare de alertă și angajatul își poate desfășura activitatea în regim de telemuncă, angajatorul nu îl poate obliga să revină fizic la birou.
Nu o sa ma întorc niciodată la birou ( lucrez in IT). Dacă firma nu îmi va permite, am sa o schimb.
Pentru ce aș pierde minim 2 ore/ zi din viața? Pentru figurile și fițele HR-iste? Labele ala cu „unitatea echipei”, „coeziune”, CSR?
Oricât mă chinui nu pot să generez amintiri instant de la muncă. Poate doar câteva din team building-uri.
Să fim serioși la muncă mergem să ne prostituăm. Vindem timpul nostru pe bani. Nu mergem să socializăm. Ne facem treaba cât mai bine și mai repede și revenim alături de cei ce contează cu adevărat. Familie și prieteni.
Aveam înainte de pandemie 2 zile WFH pe săptămână. Acum se tot încearcă cu hibrid 3 zile WFH, shared desk, rezervare prezență la birou. Atâta timp cât „vaccinarea nu este obligatorie pentru revenirea la birou” și „masca este obligatorie confirm reglementarilor legale” nu calc pe acolo.
Dacă se impune? Caut altceva deoarece suntem putini pe piață în specializarea mea 🙂
În corporația în care lucrez s-a plimbat un sondaj pentru a afla ce vor românii 😁. Până la urmă a rămas la latitudinea fiecărui colectiv cum se organizează, în funcție de numărul de colegi, să venim prin rotație. Nu a fost cu obligații, cine vrea vine. Randamentul a fost peste măsură și de acasă, cu comunicarea se pierde mai mult timp, dar nu ne plângem. Bani în plus pentru cheltuieli nu am primit, dar am fost recunoscătoare că am un loc de muncă sigur.
Stii fix atitudinea asta moale- recunoscatiare ca am un loc de munca nu ne ofera noua fomanilor beneficii.
La mine in firma sunt singura care cere cate ceva – ex o decontare abonament net. Restul tac si se lauda ca-si permit ei nu au nevoie de firma.
Mai stau un pic prin capitalismul de la noi și cred că mă retrag la wfh. Mai bag două-trei comentarii la mihaivasilescu, unu pe la zoso… banii,chiar dacă-s puțini, vin. Și o să votez pesede.
Chiar, zoso cât mai plătește pe comentariu?
Si pe la noi la corporatie a fost cu sondaje.
Erau trei variante, insa numai doua reale. WFH forever, Hybrid si Office Based.
Cele reale in cazul nostru erau ultimele doua, pentru ca WFH forever ar insemna niste extra cheltuieli pentru companie: daca te cheama la birou pentru whatever trebuie sa plateasca transport si cazare, plus platit utilitati acasa, plus dat bani pentru facut birou acasa. Bani pentru birou acasa (cumparat scaun, birou, monitoare, whatever) au dat oricum in pandemie.
Hybrid inseamna ca nu ai biroul tau propriu si personal, ci poti sa rezervi de pe o zi pe alta un birou daca e disponibil, in cazul in care ai chef de mers la birou intr-o zi. Nu inseamna ca ai un numar required de zile in care sa te duci la birou, insa daca esti chemat pentru whatever meeting e foarte important, trebuie sa mergi. Si trebuie sa fii situat in zona biroului, in acelasi oras sau commuting distance. Adica nu te muti la Cluj si tu ai biroul in Bucuresti.
Office based inseamna ca ai biroul tau propriu si personal, insa ai doar 20% din luna in care poti lucra de acasa.
La fosta corporatie la care prestam au aparut niste afise prin care angajatii sunt incurajati sa foloseasca sapunul doar daca au mainile vizibil murdare si in rest dezinfectantul.🤦♀️Mna joac-o p-asta!
Noua nu ni s-a comunicat. A circulat un sondaj de opinie de la HR, prin care ne-am putut exprima preferințele. Un procentaj foarte mare a votat ca prefera sistemul hibrid. Ne-am intoarce la birouri din septembrie, 2 zile acolo, restul acasa, teoretic. Practic, avem optiunea de a alege cum si cand vrem sa lucram la birou. Dar, stii cum e cu socoteala… Suna bine, om vedea cum o fi cand va fi cazul
Vad ca nu a plantat nimeni bomba: o companie din Romania se pregateste sa permita 4 saptamani pe an WORK FROM ANYWHERE (cu acordul managerului, evident ca era o *, dar se poate).
Astept sa iasa in presa, sa vezi atunci nebunie pe piata muncii 🙂
Mă amuză enorm faza asta cu „work from home”, de parcă toată lumea ar lucra la birou!
Cum să lucrezi de-acasă când ai un job în construcții, sau în comerț, sau alimentație publică, sau ești mecanic auto sau frizer/cosmetician sau șofer etc., etc.?
Sau orice altă activitate care presupune interacțiunea nemijlocită cu clientul sau prestarea serviciilor la domiciliul/sediul clientului?
A’nnebunit lumea! (:-(
De fapt, pandemia asta ne-a înnebunit!