Când am ieșit prima oară din țară cu mașina, am reușit să mă rătăcesc prin Bologna. Și cum pe vremea aia nu era cu internet, gps-uri și alte minuni ale tehnologiei actuale, am scos bătrânește harta (da, da, hartă din aia de hârtie pe care o împătureai în opt și-o țineai în bord lângă celelalte cinșpe hărți) ca să văd în ce naiba parte trebuie s-o iau.
Partea mai puțin plăcută este că toate astea se întâmplau într-o intersecție, în timpul în care așteptam la un semafor. Singurul lucru pe care-l omisesem era că, până să mă dumiresc eu, semaforul ăla s-a făcut verde, după care din nou roșu. Perioadă în care, toți cei din spatele meu au fost nevoiți să stea, să aștepte până să se lămurească fraierul ăla cu harta întinsă pe tot bordul în ce direcție să plece.
Dar partea cea mai interesantă din toată povestea asta este că în tot timpul ăsta nu s-a auzit nici măcar un claxon, nu s-a deschis vreo portieră, n-a înjurat nimeni, nu s-au dat flash-uri și nu s-au fluturat pumni, n-a venit niciun șofer nervos la mașina mea să-mi arate el mie. Nu, nu s-a întâmplat nimic de genul, oamenii din celelalte mașini au așteptat calmi să se dumirească prostu’, după care și-au văzut de drum și de viață, fără să fie în pragul unui atac cerebral. Și toate astea în condițiile în care nici italienii nu sunt cei mai răbdători cetățeni ai planetei Pământ. Dimpotrivă, aș putea zice.
Well, povestea asta îmi vine în minte aproape de fiecare dată când sunt nevoit să conduc prin București și, după primul sfert de oră la volan, mă gândesc mereu la unul și același lucru: oare cum ar arăta traficul dacă toți am reuși să înțelegem că oamenii ăia din mașinile din jur nu sunt dușmanii noștri?
Nfine, nu mă băgați în seamă, e o întrebare pur retorică, probabil delirez de la prea mult stat în casă.
P.S. Dacă nu înțelegeți despre ce vorbesc, o să vă lămuriți prima oară când o sa conduceți prin București. Și nu numai.
sursa foto: shutterstock.com
ha…începător! io cînd am ieșit prima oară din țară, cu foi listate de pe viamișlan cu traseul exact, am reușit să mă rătăcesc imediat după graniță, în ungaria; de atunci, tot fără gps, mi s-a mai întîmplat de 2 ori, tot p’acolo…
cît despre traficul de bucurești, iarăși n-ai dreptate; acum este relativ civilizat față de în urmă cu vreo 10 ani, cînd nici mașina poliției nu putea intra în intersecție; de pe drum cu prioritate!
nu conduc zilnic dar am prins și rush hours cu dubița înmatriculată pe IS și n-a (mai) sărit nimeni să-mi ia gîtu’…
că sunt mitocani în trafic, da, da’ ăsta-i poporu’, bieibi…totuși io, ca vizitator aproape săptămînal, văd progrese
Comentariu beton!25
S-o crezi tu, și eu tot cu foi printate plecasem de acasă. Doar că după periplul a durat vreo două săptămâni, ori după primele două-trei zile am înțeles cât de inutile sunt foile alea dacă ai nevoie sau ești nevoit să te abați de la traseu. Prin urmare, cu sufletul greu, după a treia zi am început să cumpăr hărți. Bologna era ultima etapă din vacanța aia, până să ajung acolo, deja umplusem bordul mașinii de hărți.
Io plecam cu foi … de cort în portbagaj și cu tata !!! El era omul cu orientarea și cu hărțile. Avea omul o ambiție să nu întrebe, ceva de speriat.
Îmi aduc aminte o divergență într-un câmp prin Germania când Igo 2006 l-a băgat pe ceva drumuri comunale și efectiv a mers niște mulți km aiurea ca să întoarcă in the middle of nowhere 🤣🤣🤣. Degeaba chițăiam io pe lângă. GPS-ul numit Creți (după o vecină vârstnică de la țară – Lucreția) le știa pe toate 🤪. Tot de la tata am învățat să am levier, topor și alte cele prin portbagaj. El avea și un baston de poliție numit unchiul Costel – Schimbătorul de opinii 😈☺.
Oamenii se mai schimbă, zice-se. Igo, Amigo,TomTom, Mio, Sygic, Waze, GMaps și tot degeaba … mergem după cum ne gâdilă piticu’n creier 😝🤭
Comentariu beton!37
Bre, probabil ieși tu timorat în trafic. Bine, te inteleg…pod Constanța e unul dintre punctele cu level 14 la stres.
Altfel, dacă n-ar decarta soferache în trafic, iti dai seama ce misoginisme ar fi la gura lui când ajunge acasă, la nevastă?
Hai c-am grohăit un pic la asta cu „timoratul”. Mulțumesc. :)))))
Povestesc si eu una: eram la Stuttgart, iar persoana care conducea (o femeie) nu cunostea orasul. Cu tot cu GPS, s-a incadrat gresit la o intersectie semaforizata (in loc sa se incadreze langa ax pentru viraj stanga, s-a dus pe banda din mijloc care era doar pentru inainte).
Nevenind nimic din spate, a dat in marsarier cu intentia de a ocupa banda de langa ax. In acest moment, au inceput sa apara masini pe toate cele 3 benzi: cea care venea pe banda din mijloc a oprit si ne-a lasat sa dam inapoi suficient cat soferita sa vireze stanga si sa ocupe banda de langa ax. Sa mai spun ca o masina de pe banda de langa ax a mers in marsarier ca sa-i faca loc sa intre?
In tot timpul manevrelor astora nu s-a auzit un singur claxon si nici injuraturi.
Comentariu beton!37
Da’ bine, boss, la nemți cred că erau în stare să dea cu spatele o jumatate de autobahn ca să vă facă loc.
sa incerci un muchen dimineata in timpul saptamanii, sa imi spui daca e diferenta fata de Bucale.
Nemtii sunt mai stresati ca noi la volan doar ca se abtin sa se exprime. Cum incalca unu o regula cum o iau toti razna pe interior.
Daca vrei sa vezi trafic civilizat poti vorbi de Ungaria. nu de Germania. Sau poate de Germania cum era in anii 90.
Horia, fiul meu cel mic, s-a mutat cu iubita la Brașov că așa au ales ei unde să facă ea rezidențiatul. Au avut emoții că, deh, oraș nou, ciuciu prieteni. Noi i-am încurajat, știind ce fain este orașul. După patru luni, Horia se minunează în fiecare zi. Că nimeni nu claxonează. Rar de tot iar ăia-s bucureșteni. Nimeni nu se bagă prin stânga să-ți ia fața și să fie primul la semafor. Și eventual să facă la dreapta. Și cea mai mișto fază a fost când stăteau la coadă la spălătoria auto. A venit un tip și nu și-a dat seama unde e coada, a intrat că văzuse un stand liber și se ducea să-și ia fise. Primul de la coadă s-a dat jos din mașină, s-a dus la el și i-a arătat unde e coada. Ăsta jenat, a scos mașina, a dat mâna cu omu’ și s-a așezat la coadă. Nimeni n-a claxonat, nimeni n-a înjurat. Când i-am mutat pe copii și veneam cu mașina plină de cutii și mobile, în parcarea din fața blocului a parcat o mașină înaintea noastră, chiar lângă scară. S-a dat jos omul din mașină, ne-a văzut și atunci a mutat mașina mai încolo ca să putem noi descărca mai ușor. Băi nene, când treci munții parcă dai de altă lume!
Comentariu beton!142
După cum arată dislike-urile, se pare c-ai jignit grav niște cetățeni de dincoace de munți. Ahahahahaaaaaaaaa
Miserupeșimisefâlfâie😆
Comentariu beton!38
@AdinaL ai uitat haștagu’ ###miserupeșimisefâlfâie 😜😉
Adina? haidi, bre! aici e Zoso undercovered!
Comentariu beton!15
Mda…si lu Godina cine plm-i da flashuri? Creca zoso…cand se grăbea cu subaru..
Comentariu beton!15
@Adina, te țuca tata! 😘👍😊
Când eram in Ro, ultima firma la care am lucrat avea headquarter-ul in București, iar in Brașov eram 4 inși. De fiecare data când veneau colegii din capitala, se minunau și ziceau ca parca vin in alta țara!
Și la Oradea la fel cum zice Adina de Brașov. Liniște și pace în trafic 95% din timp. Și funcționează foarte bine regula fermoarului (am aflat și eu recent că așa se numește) ceea ce e grozav cu câte lucrări sunt, mai ales în zona de centură.
Iar incep astia cu ardelenii, ca is cei mai cei, miezul din Fanta si roata de rezerva la bicicleta. Pai ardelenii nu ca nu injura, dar is mai incetuci la minte si pana injura esti la 5 km de ei, iar pana incep sa zica: ‘tu’ti mniezaii tai uita de ce trebuie sa injure.
Se dezbate încă. Ce zici?26
@Marius M…. No ni mă la regățian… fută-l pușca lu Dumniezou,batu-i quru’n buză de regățian zornic…Na, c-ai găs ceai cert.
Comentariu beton!23
Da, ce sa spun, mi-ai dat-o de m-ai julit. Daca nu erau moldovenii Brasovul era un fel de Lehliu gara. Daca nu erau sasii si ungurii, ardelenii inca traiau in bordeie la lumina opaitului.
Se dezbate încă. Ce zici?14
S-a dat și vorba asta din bătrâni? Acu’ are și haștag?😁
@Emil, da, Ardealul parcă-i altă lume. Da-s mândră că uite, un bucureștean și o băcăuancă, se adaptează și-s pe cale să devină ardeleni😁. Copiii mei sunt exasperați de trafic și de haosul din București. Nici nu zici că de aici au plecat🙂
asta se intampla oriunde e un om civilizat la volan, adica si in Bucuresti. Odata i-am lasat pe unii sa parcheze pe singurul loc liber la retururi la ikea, ca am vazut ca aveau multa mobila de incarcat. Erau in spatele meu, in loc sa parchez am mers si am parcat mai in fata. Oamenii habar nu aveau ca era sectiunea de retururi, acolo isi adusesera carutul sa incarce.
Pe de alta parte, tot in bucale la ikea mi s-a intamplat sa parcheze unu lipit de usa mea si sa nu vrea sa se mute pana termina de incarcat, pe motiv ca ii tinea nevasta-asa locul si eu i l-am ocupat in conditiile in care locul de alaturi se eliberase. Un om educat ce plm.
Mie îmi place când e o intersecție blocată și cei din spate claxonează în draci. Cred că de la claxoane se degajează de la sine, sau ceva.
Comentariu beton!28
Dadadada. Cum ai apăsat claxonul, cum, pufff, dispar ca prin farmec mașinile din față.
Sa iti zic de ce se claxoneaza :))
Cei care prind intersectia pe rosu in coloana nu pot trece pentru ca se deblocheaza intersectia doar pe perpendicular. Aia se incadreaza, unii trec altii fac stanga/dreapta si iar se blocheaza
Si tot asa, să vezi atunci spume si injuraturi
Ce auzim noi sunt doar claxoanele, dar sigur sunt si niste morti plutind prin masini
Ok, și dacă claxonează se deblochează intersecția automat, nu mai face lumea stânga/dreapta pe unde are nevoie, nu se mai pune roșu după intervalul presetat sau cum, nu înțeleg.
Ok, dacă vezi că în față e liber și primul din coloană a adormit, vorbește la telefon, se machiază și orice altceva în afară de condus, pot să înțeleg (deși nu consider neapărat necesar) să fie atenționat scurt cu o ciupitură de claxon.
Dar într-o intersecție blocată în care o mașină se va mișca doar dacă se teleportează claxoanele alea luuuuuuungi de trezesc toți morții din somn pe o rază de câțiva kilometri sunt o imbecilitate sinistră.
Posibil sa fie italieni mai rabdarori? Ceva de genu am vazut dupa 2000 cred tot in Italia in zona Bergamo, doar ca atunci nu era vorba de rataceala cred, semafor, 3 benzi pe inainte, banda 1 cu banda 2 blocate de 2 care aveau ceva de povestit interesant cu geamurile lasate jos, nici un claxon, nimic care sa tradeze ca si-au pierdut rabdarea cei din spate, sa facut inapoi rosu si ei nu terminasera de povestit
Știm amândoi că asta cu răbdarea italienilor e o poveste. Nu „răbdători” e cuvântul, ci „civilizați”.
În Italia dacă ajungi mai prin sud (să zicem Sicilia), nu auzi neapărat claxoane la semafor, dar un „verde” ironic poți să auzi din mașina din spate. Ce noroc că folosim același cuvânt! 🙂
Inclusiv felul în care se comportă unii șoferi (deși nu numai, mai sunt și alte pericole în trafic) este motivul pentru care primul lucru pe care-l fac când intru în mașină e să blochez ușile. Gest reflex, să fie, nu strică. Îi invidiez pe cei care intră în mașină, își așază/verifică liniștit scaunul/poziția, oglinzile, își mai verifică freza/make-up-ul, mai caută vreo hârtie prin torpedou, pornesc și lasă blocatul să se producă natural, abia după ce mașina se pune în mișcare. Dulce inconștiență. Am o prietenă care a abia când s-a coborât unul din mașină (ea îl înjurase că a claxonat-o) a catadicsit să blocheze ușile și să sune la 112 când el a început să-i pocnească portiera și s-o amenințe.
Comentariu beton!20
pai si daca l-a injurat la ce a mai sunat la 112? ii lipsea un echipaj sa vina sa ii dea o amenda? Chiar nu inteleg aici.
Il injuri pe aniumal apoi suni la 112, ce crezi ca se va intampla? iti teleporteaza aia o trupa swat in mijlocul intersectiei?
A zis mircea badea odata ceva inteligent, da si mie imi vine greu sa cred. Cand te iei cu unu in trafic, daca ai deschis usa esti pregatit sa te bati cu el, altfel stai in masina, si adaug eu, daca stai in masina la ce te mai iei la cearta? Mai ales daca esti o doamna si in jurul tau e unu cu testosteronu’ pe full.
Q: cât durează o milisecundă ?
A: de când se face verde la semafor și până te claxonează miticul din spate 😜
Comentariu beton!25
Am și eu o poveste de genul ăsta, din Varșovia. Știam eu că pe un bulevard cu 4 sau 5 benzi pe sens, trebuie să fac stânga ca să ajung unde trebuie. Nu știu cum am făcut, că am nimerit bulevardul, dar din sensul celălalt, astfel încât trebuia să fac dreapta. Numai că mi-am dat seama de asta când deja eram încadrată pentru stânga… Și am zis fie, o să-mi umple ăștia frigiderul, hai să încerc înainte să fac ocolul. Și ce să vezi, s-a făcut verde, am demarat eu acțiunea, iar cei care au văzut au stat pe loc, și eu am reușit să merg unde aveam treabă. Nu mi-a venit să cred. Acolo, mașinile străinilor / închiriate au un indicativ specific, iar lumea nu îi înjură, cum se întâmplă la noi cu alte județe. Ehe.. 🙂
Q: cât durează o milisecundă ?
A: de când se face verde la semafor și până te claxonează miticul din spate 😈🤭
@HM – esti balbait?? 😉
Ai fi surprins, dar nu miticul te claxoneaza, ci omul care stie ca un semafor tine 8 secunde si tu de 3 secunde citesti pe telefon. Si eu fac asta cu oameni care dorm la volan, acolo unde ai 8 secunde verde si 90 secunde rosu. E de bun simt sa nu dormi pe tine cand esti primul la semafor. Si nu sunt mitic, sunt ardelean. Si ii claxonez indiferent de ce nr au la masina, dar cel mai ades, se intampla cu oameni care vin din localitati cu un singur semafor sau fara, si nu inteleg cum merg lucrurile in orasele aglomerate.
Sa iti mai spun ca ani de zile am locuit afara, si nu stiam cum suna claxonul masinii ca nu il folosisem niciodata, si cand eram pe autostrada si era gol in jur, l-am apasat sa vad cum suna ca stiam ca am claxon bitonal, ceea ce era extra optiune de 20 euro si higly recomended printre colegii de forum ce locuiau in Bucuresti 😀
Da man, claxonul se foloseste acolo unde e cazul.
Iar in capitale chiar si in alte tari vei auzi.
In orase mai mici viata are alt ritm si oamenii sunt mai calmi, dar asta e peste tot.
Se pune că prima mea ieșire a fost în podul de la tren până în Ungaria și de acolo cu călăuză până în Germania? Înainte să dea jegoșii cu spray-uri iritante. Nu mi’au trebuit acte.
P. S. Care a avut Alfa Romeo 159 motorul pe benzina. Din ăsta n-am avut și vreau să o bifez și pe asta.
@Edelweiss: dacă n-ai avut hartă-i degeaba.🤪
Depinde când a avut loc ieșirea, șerif. Că dacă a avut loc prin 2015, pare cel puțin ciudată alegerea ta. 😂😂😂
nu am avut alfa romeno, dar asta mai noua, giulia, imi place la nebunie.
Sf lui ‘ 94, sheriff, terminasem liceul de un an și ceva și vroiam să fac bani. Văzusem mărci la niște unii și m’am dus după mărci.
Vă rog să nu îi arătați bitcoini lu’ Edelweiss că nu știm cum i se pune pata !!!😋😉
Comentariu beton!35
📵📵📵📵📵
Am și eu o poveste de genul ăsta, din Varșovia. Știam eu că pe un bulevard cu 4 sau 5 benzi pe sens, trebuie să fac stânga ca să ajung unde trebuie. Nu știu cum am făcut, că am nimerit bulevardul, dar din sensul celălalt, astfel încât trebuia să fac dreapta. Numai că mi-am dat seama de asta când deja eram încadrată pentru stânga… Și am zis fie, o să-mi umple ăștia frigiderul, hai să încerc înainte să fac ocolul. Și ce să vezi, s-a făcut verde, am demarat eu acțiunea, iar cei care au văzut au stat pe loc, și eu am reușit să merg unde aveam treabă. Nu mi-a venit să cred. Acolo, mașinile străinilor / închiriate au un indicativ specific, iar lumea nu îi înjură, cum se întâmplă la noi cu alte județe. Ehe.. 🙂
Prima mea ieșire a fost în 1994. N-am avut nevoie de hartă, compas, busolă, nimic. Exact la destinație-n Viena am ajuns. Trenul a știut drumul. 🤭
Comentariu beton!46
Ce bou ești. 🤣🤣🤣🤣🤣
@MV: 🐂 MUUUUUUUUUU!!! 🤣🤣🤣
Amin !
Io cred că JT e cercetător britanic de șmițel vienez 🤣🤣
JT, zi drept ce comună / oraș din România ai lăsat fără valoare când te-ai exportat, a ? 🤭🤭🤭
@HM: io cu te-am „jicnit”? Chiar trebuia să mă faci britanic? 🤣🤣🤣
Io mi-s orășean, născut-crescut la oraș. 😎
@JT uneori pari așa cu sânje albastru 🤣🤭 Totuși, ai pfutea să ne dai un lindiciu. Klar nu ești ardelean la origini 🤣😝🤪
Ce îți mai place șmițelu’, bagabontule care ești tu vagablond 🤭😊🙃
@HM: Mi-s din sânje albastru sau nobil și mi-o zis străbunicu’ Franz Josef să nu dau nimic din casă.
@HM: Stră-stră-stră-străbunicul din Hanovra a lăsat prin testament rețeta de șnițel și omerta. 🤪
Străbunicii au ajuns însă-n Ardeal. 🇦🇹
Aici ai nimerit-o @JT, că a zis bou, nu taur. Iar boul atât mai poate face, muuuuuuuu. Doamne, iartă-mă că nu m-am putut abține.
@Tudor: tu, fiind de neam de traistă, nu prea faci diferența între glumă și serios.😎
Umple-țe-aș gura cu sloboz, preafericitule. 😈
Facă-ți mămicuța ta, scumpă și dragă, un frățior care să-ți spună ție „tata”.😎
P.S. Și taurul tot „MUUUUU” face, mai ales când are cornul înfipt în curu’ tău.
🐂 „MUUUUUU”
Primul om care a preferat sa injure decat sa dea cu piatra poate fi considerat inventatorul civilizatiei. Sigmund Freud.
Bravo, esti pe drumul cel bun.
@Tudor: ar fi fost mai bine pentru tine să-ți fi urmat propriile sfaturi.
Dacă tăceai, filozof rămâneai. 😎
JT prost, prost, da’ de-al nost 🤗🤝 de vreo dOo ori ți-am băgat și io puIa-n traistă, așea mai cu păcatu’-n gând, da’ m-am abținut a scrie pe blog. Ești incorigibil dom’le. Atâta ai pfutut, csf, n-ai csf. Rușineee JT, rușine … să dai cu slobozenia-n post. Pfiuu … ce prost … îs 😉😜😈
@JT, cat dai sa nu ii spun lui @HM de unde esti?!
Sau @HM, cat dai sa iti divulg nobila origine? 😜
The Cristina … ai dreptate cu nobila-mi origine 😜 Când m-am născut io în maternitatea aia de lângă silvicultură, cete de îngeri cântau: tâmpitule, dă-te jos de pe Tâmpa 🤭😋
Cât despre originile stimabilului JT … pare a fi plecat din puIă de grof de e așa grooh pe grog, uneori 😜
@HM: „El m-a făcut zdreanță, eu l-am făcut oligofren, dar nu ne-am insultat”.
🤣🤣🤣
@THE Cristina: taxa în natură. 🤪
@Tudor, tre’ să dau o bere; că mi-ai amintit de primele zile de studenție;
s-a cazat cu noi în cameră unu’ venit cu ta-so; nimic anormal, numa’ că ta-so a rămas peste noapte iar a doua zi i-a montat copchilului, deasupra patului, un dulap din lemn, în două uși, cu rafturi și lacăt; și a început să-l umple gospodărește, zacuscă, murături, conserve de fasole, carne, pate și pește; asta se întîmpla luni iar de joi începuse dulapul să semene, nouă ăstora care terminaserăm potolu’ la comun, cu peștera lu’ aladin; încă bou’ descuia dulapul și molfăia în fața noastră cînd eram toți acasă, fără să întrebe pe nimeni de poftește ceva…
iarăși, probabil că ne-am fi învățat cu zgîrcenia lui dacă în timpul liber n-ar fi fost un fervent creștin, membru în Oastea Domnului…
așa că, din clipa cînd se așeza lîngă ușa camerei, pentru rugăciuni și mătănii, începea și la noi pelerinajul; intrau și ieșeau toți colegii de an din cămin sub diverse pretexte; invariabil sesiunea de mătănii se termina și cu minim un cucui datorat ușii deschise vijelios de vreun “pelerin”; după vreo 3 zile s-a mutat pe scările de serviciu, pe etaj cu noi; bineînțeles că am descoperit brusc niște curenți de aer care favorizau folosirea spațiului, de către aceiași pelerini, drept fumoar (în ‘92 era posibil); s-a mutat bibicul la alt etaj, s-a mutat și fumoarul după el…
în 10 zile era plecat, mai ales că ne apuca pofta de fumat în cameră taman cînd ne băgam în pat și doar nu eram nebuni să ne dăm jos…
ce voiam să-ntreb, @Tudor, mata ești Bibicu’?
@costicămusulmanu’: l-ai nimerit! 🤣🤣🤣🤣
@costicamusulmanu, nu.
@John Temple doar o vorba am să-ți spun: Muuuuuuuuuuuuuu.
raspunsul corect este : am fi civilizati, si buni, si atenti cu cei din jur, si empatici si cel mai probabil nu am fi romani.
rezonez la faza cu civilizatia. uneori, cand nu am de dus kinderu la scoala, ma duc la 6.30 la serviciu numai ca sa nu fie o permanenta intrecere cu restul de 80% imbecili care transforma mersul la servici intr-o permanenta cursa ( mai sunt si altii civilizati, nu sunt singurul). de o vreme ascult muzica clasica de pe spotify in masina, pentru relaxare. oare is toti milionari de se grabesc la servici ? se inchide robinetul cu bani la 7.45 sau care e faza? 🙂
Să vă postesc cum am trecut pe roșu! La Foișorul de foc trecusem de semafor, sau mai bine zis eram în linie cu el și nu-l vedeam. Ca să nu mă claxonează cel din spate, am luat decizia să mă orientez după semaforul de pietoni, numai că cel de pietoni se face verde cu câteva secunde înainte(poate știți). Așa că, plecat, tras dreapta de poliție, ei erau în spatele meu, da’ pe altă bandă, le-am explicat foarte sincer de ce am plecat și m-au înțeles. Ei bine, de atunci, sunt vreo doi ani, nu mai plec decât atunci când aud „concertul de claxoane”
Sunt in Germania. Eu ma uit dupa semaforul de pietoni, dar ca sa bag ambreiajul. E foarte scurt intervalul intre schimbarea culorilor si Dusterul meu nu are zvacnetul de pe loc al teutonicelor. In rest nici un claxon si am facut destule magarii.
Eram undeva pe Bdul Titulescu. Faceam o plimbare pe jos. Era prin 2007-2008. La un semafor asteptam cuminte sa se faca verde la masini, sa treaca si apoi sa am si eu verde pentru traversare. In secunda cand s-a facut verde pentru masini toti au inceput sa claxoneze, inclusiv prima masina care a plecat de la semafor. Asta mi-a ramas in minte si asta-mi vine prima data in gand cand se vorbeste de Bucuresti.
Prima data cand am mers cu navigatie, eram deja in Germania si ma duceam la Dortmund sa-l iau pe fi-meu venit in vizita.
Navigatia era in limba germana, evident. Bine…printre primele cuvinte invatate in germana au fost links, rechts, gerade aus, umdrehen.
Ete cum ma uitam eu la navigatie cand imi zice ca, la prima intersectie, sa o iau la stanga. Ma gandeam cum, pana mea, la stanga, cand, pe autostrada, nu poti s-o iei decat la dreapta! Am inteles eu, pe urma, ce voia de la viata mea: sa tin banda din mijloc si sa nu ies de pe autostrada. Fie la ea, acolo.
Cat despre soferii din Germania, numai de bine; te lasa, te ajuta, nu te claxoneaza. Atata doar ca au alergie la semnalizare; trebuie, tot timpul, sa ghicesti incotro se duc.
Desi conduc de foarte multi ani prin Bucuresti, in 50 % din cazuri nu reusesc sa ma incadrez pe banda corecta in intersectia de la Arcul de Triumf, daca vin dinspre Kisseleff. Am constatat cu placere ca in ultima perioada lumea nu ma mai claxoneaza imediat daca semnalizez ca vreau sa schimb directia, au rabdare si ma lasa sa intru pe banda potrivita. Ori am eu noroc, ori e un semn bun ca lumea se civilizeaza si pe aici incet-incet. E clar ca mai dureaza, dar sunt sperante!
Comentariu beton!13
Ehhh, ai prins tu campania #nuomaiclaNsonatziPăROX 🤪😜
În urmă cu vreo doi ani eram la semafor la Foișorul de foc. Fiind în linie cu el nu-l vedeam, așa că am luat decizia să mă orientez după cel de pietoni, care este paralel cu direcția în care mergeam. Ca să nu mă claxoneaze cel din spate, în momentul când s-a făcut verde semaforul de pietoni am plecat, numai că cel pentru mașini se face verde cu câteva secunde mai târziu.Un echipaj de polițiști era în spate, da’ pe altă bandă, m-a oprit, m-a tras pe dreapta, eu i-am explicat sincer de ce am plecat, el mi-a zis că era rosu, dar nu m-am contrat, doar eram surprins, până la urmă m-au înțeles. La câteva zile când am trecut tot pe-acolo, mi-am dat seama că au avut dreptate, așa că am luat decizia ca de-acum încolo doar dacă aud „concertul de claxoane” plec
In Italia, eram într-un autocar, intersecție, taie unu’ calea și pune nea’ șoferul o frână de toți am fost lipiți pe parbriz. Bă nene, nimeni-nimic. Nu tu carne, nu tu un claxon, un fluier ceva… Bah, nimic. Eram stupefiați, fiind obișnuiți cu toți morții și răniții din Romanica.
Conduc de ani buni, și am aflat ca îmi funcționează claxonul doar pt ca-mi mai cere băiatul din când în când să claxonez.
Și unde stau eu, e un fel de junglă traficul. Nu e zi sa nu aud pe afară claxoane și înjurături. Intra oamenii pe interzis zilnic, și culmea, ca tot ăștia se dau jos și fac scandal-Asta e la mine în fata blocului.
Ce bine ar fi sa existe un pic de civilizație și pe la noi…. Am fi mai liniștiți.
Fiică-mea a făcut facultatea în Tîrgu Mureş. De cîte ori am fost acolo nu am încetat să mă minunez că nu aud nici-un claxon. Venind din Bacău, era cumva ca o ieşire din ţară. Nu sînt foarte calzi dar sigur sînt extrem de civilizaţi. Pe la noi prin Moldova ţi-o şi iei dacă insişti că ai dreptate. Asta e. Las” că vine A8 şi ne scoate la lumină.
Pentru mine, cel mai mare stres posibil, e sa vin cu masina in Bucuresti. Cand am putut sa evit, am venit cu trenul, ca aveam treaba pe langa Gara de Nord, dar am fost nevoit sa vin si cu masina.
Bai frate, prin 2010 aveam o Solenza, ca sa fac fata traficului am mers doar cu a ll-a.
Am mai venit si anul trecut, pai cand m-am vazut intrat pe A3 spre Brasov, parca mi-a pus D-zeu mana in cap.
Daca ma suna cineva sa-l duc la aeroport, nu mai dorm in noaptea dinaintea calatoriei :).
Si da, am condus des si la nemti, am invatat pe de rost Frankfurt-ul, pot sa compar.
In Brasov sunt multi care merg cu 80km/h in localitate, nu dau prioritate la treceri, dau flashuri pe centura si claxoneaza la 6 dimineata in fata blocului, dar in rest e un trafic OK. Nu sunt ei vinovati ca fac asa, sunt retarzi, asa i-a facut mama natura.
Acum vreo 4 ani, fii-mea a fost în Porto cu ceva legat de voluntariat. Și, la un moment dat au făcut niște ieșiri cu un microbuz, fiind mai mulți…Pe una din străduțele din Porto, îngustă și inclinată, o coloană de trei-patru mașini… fiind în microbuz și stand în fața fiică-mea a văzut cauza din care s-au oprit, cineva din prima mașină vorbea cu un trecător… toată lumea a stat liniștită și a așteptat să termine de vorbit , fără nervi și fără claxoane (acum să nu înțelegeți că ăia au stat la taclale cu orele ).
Contrariată, l-a întrebat pe șofer cum de toată lumea e calmă și nu se enervează pe ăia doi.Soferul i-a explicat că sigur au ceva important de vorbit, că altfel nu se opreau pe stradă și că două minute nu sânt așa de importante, încât să se enerveze și să claxoneze în draci..
In 2008 am fost in Croatia, pana in apropiere de Dubrovnik, via Ungaria, cu masina, doua cupluri. Aveam doar harta Europei, impachetata frumos in torpedou. Totul a fost ok, doar ca pe ultima portiune de drum din Croatia nu stiam daca suntem sau nu pe drumul corect – am mers pe o autostrada care nu aparea pe harta. Sensul pe care mergeam noi parea nou construit (pe margine se vedeau santiere, utilaje, grinzi imense folosite la poduri etc). Acum nu stiu nici cat de noua era harta, dar fusese singura pe care am gasit-o de cumparat la Diverta. In schimb, in Italia am mers de foarte multe ori (in sud, aproape de Bari) si in oraselul respectiv toata lumea traversa pe unde voia fara ca soferii din trafic sa claxoneze sau sa fie nervosi. Probabil lucrul acesta se intampla din totdeauna si asa se obisnuise lumea pe acolo. La fel si in giratorii – nu prea se acorda prioritate celor aflati deja in sens si te trezeai ca trebuie sa opresti ca a intrat altul si n-ai timp de pierdut pe la politie cu accidente stupide. Bine, si viteza cu care se circula in orasul respectiv era maxim cea legala.
Prin 2008 am hotarat sa renuntam la statutul de turisti in grupuri organizate si sa plecam in lume de capul nostru. Prima iesire cu masina noastra (care era la varsta majoratului) a fost Austria. Aveam concediu si planul era sa-l petrecem intr-o mica statiune romaneasca. Cu 10 ore inainte de plecare a aparut ideea schimbarii destinatiei. Cu ghidul turistic si o harta cumparata dintr-o benzinarie de pe drum, sotia pe post de gps si multa voie buna am ajuns in Viena, am nimerit obiectivele din lista, dar nu mai reuseam sa gasesc iesirea spre Salzburg. Topaiam de pe o banda pe alta, ba pe stanga, ba pe dreapta, in functie de cum vedeam indicatoarele de orientare de pe stalpi. Atunci am hotarat ca trebuie sa imi cumpar un gps. Mirarea cea mare era ca nimeni nu ma claxona, puneam semnalizarea si eram lasat sa intru pe banda dorita, chestii neinalnite in traficul mioritic. Si nu a fost asta singurul moment de ratacire din acea vacanta. Dar cele mai epice incurcaturi de drum le-am facut bazandu-ma pe gps, in anii care au urmat (aici sunt cateva povesti care merita un articol doar pt ele).
Conduc puțin spre deloc. Anul ăsta deloc, anul trecut de vreo 2 ori. Nu cred că o să mor de bătrânețe, dar clar voi trăi mai mult decât șoferii din București. Gusfraba!
In Budapesta am ajuns la o intersectie pe banda a treia si am realizat ca trebuie sa facem dreapta. Prin semne i-am aratat colegului ca vreau sa merg la dreapta, iar el de pe banda a doua a lasat geamul jos si i-a spus celui de pe banda intai. Eram primii la semafor. Cand s-a facut verde ne-au poftit sa trecem si ne-am salutat fara claxonane.
In Padova aveam un gps fara harti de navigatie locale (il foloseam pentru tracking in padure si nu cumparasem/de pe forum/ harti pentru Italia). Ne-am orientat initial cu busola si apoi efectiv dupa soare ca sa iesim din centru catre autostrada. Ce vremuri, de excursii, veneam acasa si organizam serate sa prezentam pozele si experientele.
Acum vreo 8 ani traversam Austria, 2 mașini, 2 șoferi și 1 GPS. La un moment dat autostrada se bifurcă, iar șoferul meseriaș din față, deși avea GPS si indicatoarele erau destul de clare, se hotărăște in ultimul moment sa schimbe direcția. Eu, speriata ca ma rătăcesc pe acolo, dau semnal și mă uit fără speranță in oglinzi… mașinile din spatele meu si de pe banda pe care speram să mă încadrez încetiniseră si îmi făceau semne sa merg pe unde am nevoie… atunci am înțeles care e diferența între România si alții…
Am iesit prima data din tara cu masina in 1999. Luna de miere cu al meu proaspat sot, doar noi, masina, drumurile si harta, Romania-Ungaria-Croatia si retur. Ne-am facut de acasa un traseu de urmat si l-am respectat, ajutandu-ne de harta. Am nimerit fara probleme, nu am incurcat drumul nici macar o singura data.
Epoca GPS: 🙂 Cumparam (in 2012) un GPS fain si ne asternem la drum. Cluj-Germania, undeva langa Stuttgart. Ne ia GPS-ul de mana si ne duce fix in fata blocului prietenilor nostri. Am capatat o incredere oarba in el, nu ne mai luam harti, ca nu ne mai trebuiau! Pucedem apoi catre Grecia, mergem aproape in fiecare vara. Nu a existat drum in care Simonica noastra sa nu ne scoata inutil de pe autostrazi cand ne era lumea mai draga, ducandu-ne pe drumuri micute si pitoresti de munte catre nicaieri. 🙂 Cea mai tare faza s-a petrecut in Romania, in imensa metrolopa Valea Lui Mihai din Bihor. Ne-a indrumat GPS-ul din giratoriu in dreapta pana in curtea unui cetatean care se uita la noi ca la extraterestri. Am reinceput sa cumparam harti… 🙂
Cat despre comportamentul soferilor: exista magari peste tot in tara, inclusiv in Cluj, desi nu am auzit despre violente si scos pistoale neletale pentru sicanari in trafic. Dar In Oradea am patit ca a venit unul chitit sa il pocneasca pe colegul de serviciu cu care eram in masina. Se incadrase omul gresit si incerca sa schimbe banda, semnalizand de minute bune. S-a simtit unul ofensat de manevra si a lasat masina in drum, hotarat sa il ia la pumni pe bietul sofer. N-am baricadat in masina si am reusit la limita sa plecam inainte sa atinga idiotul masina.
Nici eu nu conduc in Bucuresti, imi este groaza. Jumatatea mea mai buna se descurca, el nimereste mai des decat mine prin capitala. Am remarcat totusi in ultimii ani o imbunatatire de atitudine din partea soferilor bucuresteni. Cand vad numar de „provincie” te lasa sa schimbi banda daca te-ai incadrat gresit, fara urlete si claxoane instant.
ehe. Asta era „pe vremuri”. S-a mai schimbat lumea si prin europa. Din pacate in rau.
Pe de alta parte, ca sa fiu eu avocatul diavolului, ce zici tu acolo a creat o categorie noua de soferi „fac ce vreau, ca oricum au restu grija de mine”
Hai, las-o jos Mihai, ca la noi e si multa nesimțire. Se uita pe telefoane de zici ca viata lor depinde de asta si nu mișca mașina pana nu se face din nou roșu. Iți taie fata fără sa se asigure, parchează de-a-n boulea etc. Aglomerația determina haos iar haosul nervi. Ia stai tu in trafic 4 ore pe zi sa vezi ce te iau nervii când il vezi pe ala din fata ca doarme cu nesimțire la volan. Daca vrei sa fii Zen când conduci nu faci asta in București. Te duci la tara.
@Laurențiu: la voi, la Bucales, este o nebunie de nedescris în trafic. Io, fiind ardelean, cu Sygic instalat pe telefon, râdeam singur în mașină de agitația stil Pepsi cu Mentos a miticilor sadea.
În cele două săptămâni petrecute acolo am râs de numa’ numa’.
Și am mers doar cu viteza legală.
Bine, mie nu-mi place graba, stresul, agitația. Prefer s-ajung cu 10 minute mai devreme unde am treabă decât să mă stresez aiurea.
Aici, meltenii cu număr de Viena și Linz se dau în spectacol. Dar sunt convins că majoritatea-s „vinituri”.
Eu compar Bucureștiul cu Bucureștiul.
2004 vs 2021.
Schimbarea este majoră, în bine.
Pe atunci semafoarele (de ex) erau doar decorațiuni stradale. Cam la fel și celelalte semne rutiere. Zilnic stăteam cel puțin jumătate de oră să traversez intersecția Pantelimon-Morarilor/Fundeni.
La fel la trecerea peste calea ferată de la Baicului.
Acum e parfum. Există o fluență în trafic, chiar dacă numărul tinichelelor este mai mult mare poți estima cu o eroare de câteva minute timpul deplasării și numărul claxoanelor în trafic a scăzut dramatic.
În schimb e mult mai greu cu parcarea. Oriunde și la orice oră. 😁
Acum vreo 2-3 săptămâni (într-o zi foarte ploioasă) am fost implicată într-o tamponare ușoară, eu fiind în dreapta. Și complet tăcută, pe de-asupra, să nu existe vorbe. Șoferii nu s-au înțeles la amiabilă, așadar haidam la poliție. La poliție cam aglomerat, da’ mi-am găsit un locșor lângă un geam și mă tot uitam pe-afară. Când aud o voce lângă, tot o tipă, vorbind cu accent româna: ”Și ei zic că noi, femeile, nu știm să conducem. Uite, doar bărbați aici!”. Băi, da, m-am uitat, erau vreo 20 de bărbați pe-acolo, care completau declarații și noi două, ea fiind șoferul nevinovat din accidentul ei. Am râs și am început să facem mișto că bărbații ar trebui să stea mai mult la cratiță, că oricum se zice că sunt mult mai buni bucătari decât femeile. Nu vă zic ce priviri ni s-au aruncat…
Comentariu beton!24
Sincer , Io n.as fi luat în considerare desfășurarea unei hărți fix intr.o intersecție semaforizată (și asta fix pt liniștea mea și pt. a nu.i încurcă pe ceilalți ) ! Oricum erai rătăcit , așteptai puțin până găseai un loc propice sa tragi pe dreapta
Mie mi s-a intâmplat faza asta prima oară în Olanda! Nici un claxon… nimic toată lumea astepta la rând… Diferența este că la mine am vrut să dovedesc spusele unui coleg … că bă… chiar așa se întâmplă.
Liniște deplină!
Altă lume altă educație… doar atât pot spune.
Am mai spus eu pe aici: Majoritatea educă minoritatea! Noi nu o să ajungem niciodată la așa ceva deoarece din păcate cei care fac pe dos sunt mai mulți ca cei care moral ar trebui să facă ceea ce trebuie.
Vorba aia când facem o prostie suntem cei mai tari, dar când face altul fix aceeași prostie: Uite-l bă și pe prostul ăsta!
Mai avem mult până departe!
Am mers in Romania cu masina de doua ori, in ‘96 si ‘97. Circuit prin tara. Dupa doua zile de capitala, vikingul meu a jurat ca nu mai conduce in veci masina in Bucuresti. De atunci, absolut de fiecare data inchiriem masina cu sofer cu tot ( verisoara mea).
Când am fost prima dată în Germania cu mașina, nu ne-am rătăcit. Dar eu am crezut că. Mergeam noi frumos pe autobahn și văd un semn cu Ausfhart. Și mai mergem și iar văd unu’. După ceva kilometri, altul. Și-i zic soțului, cred că ne învârtim în cerc. Păi cum așa, zice al meu. Păi nu vezi că tot de aceeași localitate dăm? Am crezut că intră ăsta în parapeți de atâta râs. Femee, zice, ăsta-i semn de ieșire de pe autostradă😁.
Comentariu beton!18
da ma. e si trupa aia „Change over”. canta la fiecare festival la de 10 ori
@AdinaL, nu ești singura… am avut și eu o „revelație” de genul la prima mea ieșire din țară.
Filmam un documentar prin Strasbourgh.Lung de linie cu cladiri,in partea istorica,trafic, etc.La un moment dat ,traficul se opreste.Eu nu inteleg ce se intampla.Intreb pe soferul primei masini oprite care-i faza,dece s-au oprit.El imi spune ca asteapta sa termin filmarea,sa nu ma deranjeze.In spatele lui coloana.Nici un claxon sau alte alea…Sa lesin nu alta.Zic ca astia nu-s normali!!!!!!! Am mai patit asta de vreo 3-4 ori.Clar nu-s normali…
Comentez destul de rar pe aici, dar bo$$, „capitala” claxonului este in rm vl.
Am impresia ca aici la scoala de soferi se invata in primele ore folosirea claxonului (-e din alt judet, a gresit banda – claxon,
-da prioritate la pietoni- claxon,
-nu forteaza galbenul la semafor-claxon,
-intalnit prieteni, neamuri, cunostinte in trafic – claxon) .
Si cum raspunde cel claxonat? Exact, claxoneaza inapoi, dar mai mult decat primul claxonator…. Sa ii arate ca are de unde.
Da, stiu ca o sa fii uimit ca asa se intampla in urbea ta natala, „orasul pensionarilor”.
Daca apar indoieleli te provoc sa stai o saptamana in ap meu de la cati si sile unde e jale…..
@Silviu, nu știu cum se întâmplă în rm vl. dar eu am văzut la București un dialog de vreo 6 sau 7 claxoane. După dialogul claxoanelor, omul se dă jos din mașină, m-am dat și eu, mă vede, mă măsoară de sus până jos, îmi zice fmm de gras se bagă în mașină și pleacă. Din toți nervii pe care îi aveam, m-a bufnit râsul…
Menționez că parcasem neregulamentar, doar cât să las pe cineva, dar fără să încurc în vreun fel traficul.
Până atunci recunosc că văzusem maxim 3 claxoane dialogând.
Mihai, cred ca faci o confuzie. Intre a abuza din neglijenta (hai sa fim cinici si sa-i spunem asa) sau abuz din rea vointa (abuzul propriu zis.
Adica poti sa gresesti doar din neatentie, fara a intenitona o lipsa de respect. Caz scuzabil, esti in oras/tara straina, ceilalti inteleg, sunt civilizati.
Dar atunci cand faci acest abuz cu intentie? Cand esti bastinas, si parcurgi drumul ala in fiecare zi, deci il stii foarte bine? Cand ii iei fata lu’ ala? Cand te bagi la intimidare, fara semnal, fara asigurare? Cand mergi pe interzis, cand fortezi rosul, cand blochezi intersectia chiar daca vezi ca nu ai unde sa mergi? Astea sunt intentii, nu mai sunt neglijente.
Si parerea mea, nu le poti pune in aceiasi pozitie, sunt circumstante diferite.
Ca si sofer poti sa distingi foarte usor neglijenta din neatentie (fara intentie de disrespect) fata de neglijenta cu intentie (profunda lipsa de respect fata de ceilalti!).
Crede-mă, nu fac NICIO confuzie.