Când aveam job de birou la un moment dat am renunțat să mai particip la cele două „obiceiuri” corporatiste pe care le consideram efectiv odioase: Secret Santa și donatul de bani pentru zilele de naștere.

Habar n-am dacă ăia din jur au crezut despre mine că sunt chitros, dar n-am mai suportat. Cu Secret Santa mai era cum mai era, că până la urmă se întâmpla o dată pe an, deci a fost mult mai ușor să-mi susțin neparticiparea la acest obicei barbar care făcea orice, mai puțin să „lege relațiile în echipă”.

Mult mai agresat mă simțeam de faptul că începusem să primesc aproape zilnic email-uri de genul „dragi, toți, astăzi colega/colegul Țuțurică aprinde încă un ghiocel în cununa anilor…”.

În funcție de poziția pe care Țuțurică o ocupa în organigrama companiei, email-ul venea de la HR sau de la secretariat. Mai rău era că și sumele erau altele când vorbeam despre o „persoană cheie” sau despre unul dintre băieții de la depozit.

Ajunsesem să nici nu mai citesc email-urile, le dădeam delete direct, dar marea problemă e că nu scăpam atât de ușor. Dacă nu dădeai nimic pentru colega/colegul care aprindea încă un ghiocel, undeva spre prânz apărea una dintre secretare care-i întreba în șoaptă pe toți cei care nu contribuiseră:

– Tu nu dai nimic pentru Țuțurică?

Ce naiba era să mai faci? Dădeai. Ca să nu zică lumea „uite și la chitrosul ăsta”.

Până într-o zi în care am cedat și i-am explicat cu voce tare, nu în șoaptă, că nu vreau să dau nimic pentru Țuțurică. Că suntem peste 100 de oameni în companie și că nu mai suport, deja mă simt de parcă muncesc ca să am cu ce contribui la zilele de naștere.

După care, ca să fie treaba ca la carte, am dat și email către toată lumea din firmă, inclusiv cei doi owneri. Din acel moment, ca prin farmec, au încetat email-urile cu zilele de naștere. Și nici la Secret Santa n-am mai participat vreodată.

Și-acum vine, desigur, întrebarea: se pune c-am fost chitros sau necheltuitor?

Acest articol face parte din, poate, cea mai inedită campanie de educație financiară pe care am văzut-o în online: Necheltuitorii. Campanie care este o inițiativă prin care BCR și-a propus să fie alături de toți necheltuitorii.

Cine sunt ei? Cei care și-au propus să nu mai cheltuie din cauza presiunii sociale. Care sunt banii cheltuiți aiurea din cauza presiunii sociale? Ăia pe care n-ai nici cea mai mică intenție să-i cheltui, dar o faci pentru că există „gura lumii”.

Dacă ai cheltuit vreodată bani doar ca să nu se supere gura lumii, intră pe necheltuitori.ro și spune-ți povestea. Sau măcar citește poveștile celor care au ales să nu mai cedeze în fața presiunii sociale.

Iar dacă vrei să mergi la nivelul următor, dacă vrei să înțelegi cum se poate normaliza cheltuiala și să citești sfaturi financiare de la oameni care cu asta se ocupă, ai la dispoziție scoaladebani.ro. Sunt ani mulți de când BCR pune, gratuit, acest instrument la îndemâna oricui vrea să-și schimbe relația cu proprii lui bani. Ceea ce recomand oricui.

sursa foto: freepik.com