O să încep cu o preafrumoasă poveste.

Eram la Palermo, tocmai ce stătusem câteva ore pe plaja Mondello și trebuia să ne întoarcem în oraș. Pentru că da, plaja e la vreo 10 kilometri în afara orașului. Nu mai rețin exact motivul, cred că aveam de văzut vreun meci sau ceva, dar știu că mă grăbeam foarte tare.

De-aia în secunda în care ne-am urcat în autobuzul care ne aducea în oraș, am băgat repede un ochi pe waze să văd cât facem. Și mi-a picat fața. Waze-ul era înroșit tot pe traseul nostru și-mi arăta c-o sa facem ăia 10 kilometri în aproape două ore. M-am resemnat, ce era să fac? Adio meci.

Doar că, să vezi minune, autobuzul nostru nu doar că nu stătea în trafic, dar mergea vijelios, ne apropiam de hotel extrem de rapid. Abia atunci am observat că exista bandă dedicată pentru transportul în comun.

Bandă care nu era separată în niciun fel, nu existau stâlpișori sau vreun alt mod de a ține departe celelalte mașini din trafic. Existau doar marcaje pe asfalt și indicatoare rutiere care atestau că acolo este o bandă specială pentru transport în comun.

Evident, m-am întrebat come è possibile, vorbim totuși despre Italia, că dacă eram în Germania nu m-aș fi obosit să mă întreb. Dar italienii sunt mult mai aproape de noi când vine vorba despre condus, legi si reguli în general.

Și-atunci cum naiba nu se găsea niciun șmecher, niciun bombardier, niciun mafioso care să facă pipilica pe marcajele lor și să meargă pe banda de autobuz? În condițiile în care, repet, pe banda pentru mașini normale era omor, era practic o coloană neîntreruptă lungă de 10 kilometri. Și-atunci? Cum naiba nu intrau pe banda de autobuz, să facă rapid încă o coloană și-acolo? De când sunt italienii atât de stricți cu regulile și de civilizați?

Răspunsul, prieteni, o să-l găsiți dacă dați un search pe google după această întrebare: „quanto costa la multa in Italia per le auto che entrano nella corsia preferenziale”.

Imediat or să vă apară foarte multe articole care conțin această frază: „la violazione del divieto di circolazione nelle corsie riservate ai mezzi pubblici di trasporto (altrimenti dette corsie preferenziali), nelle aree pedonali e nelle zone a traffico limitato è soggetta alla sanzione amministrativa del pagamento di una multa da 83 a 333 euro”. (sursa)

Indiferent câtă italiană cunoști, sunt convins că vei înțelege cât e amenda pentru intrarea pe banda de autobuz.

Nu știu în ce condiții ți-o dau p-aia de 333 euro, probabil trebuie să fii mai mult decât nesimțit ca să ți-o iei, dar nu cred că e lesne deloc nici să te trezești că ți-a venit acasă plicul cu amendă de 83 de euro. Ca să nu mai spun că dacă intri de mai multe ori pe banda de autobuz, practic vei avea parte de o ecuație cu două necunoscute: 83 · x = y. Unde x = numărul de încălcări ale benzii de autobuz.

Oricum nu trebuie să-ți bați capul cu rezolvări complicate, va avea grijă poliția să-ți comunice valorile ambelor necunoscute, tu trebuie doar să plătești. Ah, încă ceva, să nu vă imaginați că era picior de polițist sau carabinier la fața locului. Nessuno, amici, nessuno. Mi dispiace să vă aduc vestea asta, dar până și în sudul Italiei amenzile vin pronto direct acasă. Pentru că perché no?

Cam aceasta ar fi explicația conform căreia noi am făcut sub un sfert de oră cu autobuzul, în timp ce mașinile stăteau în coloana aia interminabilă.

De ce-am vrut să vă povestesc și vouă toate astea? Păi pentru că vreau să văd aceleași amenzi și la noi. Degeaba faci bandă dedicată pentru autobuze dacă ea funcționează mai mult ca bandă pentru șmecheri. Puneți, fraților, camere și tot ce-o să aveți de făcut va fi să încasați de la șmecheri.

Și doi, uite că încep să se arate semnele că oamenii sunt dispuși să renunțe la mașini dacă le creezi condiții decente de deplasare cu mijloacele de transport în comun: „numărul abonamentelor pentru mijloacele de transport în comun a crescut cu 17% față de anul trecut, s-au vândut 1.767.369 de abonamente în primele 9 luni ale anului.” (sursa).

Nu am informația din vreo sursa verificată, dar aș putea să pariez că este primul an cu creștere după măcar 15 de scădere sau staționare.

Prin urmare se verifică teoria că dacă le oferi oamenilor condiții decente de transport în comun, oamenii vor reacționa în consecință. În toate țările cu apă cladă transportul în comun e baza, nu mașina personală. Se poate face și la noi să fie la fel.

Prin urmare, distinși edili ai capitalei, faceți tot ce ține de voi să oferiți un transport în comun rapid și decent, chiar dacă pentru asta o să sacrificați deplasările cu mașinile personale. Faceți benzi dedicate peste tot, înghesuiți fără milă mașinile, faceți-le să stea în coloane nesfârșite, în timp ce pe lângă ele trec cu viteză autobuzele pe benzile lor dedicate.

Oamenii nu sunt proști, oamenii nu refuză din start autobuzele, tramvaiele, sau troleele. Oamenii doar își doresc să ajungă din punctul A în punctul B cât mai rapid și în condiții cât mai bune. Ei bine, când oamenii vor observa că pot să ajungă unde au treabă, mai repede, mai ieftin și mai comod cu transportul în comun, fără îndoială că vor renunța la mașini.

Nu toți, desigur, dar vor fi din ce în ce mai mulți cei care vor observa că: „hmm, ce chestie, ajung mult mai repede la muncă și nici nu mă mai enervez cu toți tâmpiții din trafic”. Adică exact ca-n videoul de mai jos.

Atât pentru astăzi.

@stelian.bujduveanu 30 de secunde pe banda de BUS de la Statuia Aviatorilor până la Piața Charles de Gaulle. Atât face acum autobuzul față de 20 de minute cât dura înainte. #bucurestiromania🇷🇴 #BUS #fyp ♬ Vengeance Phonk – TREVASPURA