[drumul spre Cercul Polar – ziua 2]

N-am făcut mare lucru prin Brno. M-am plimbat un pic pe jos, dar pe chill așa, că nu era ca și cum aveam mare lucru de vizitat.

Ba chiar, șoc și groază, eu care urăsc shopping-ul din ficați, în timp ce mă frăsuiam prin centru, am intrat într-un magazin și mi-am cumpărat blugi. De nu mi-a venit să cred când am ieșit cu ei de-acolo.

Altfel, să știți că orașul mi s-a părut extrem de curat și civilizat. Blocurile, deși erau foarte multe de pe vremea cealaltă (arhitectura aia comunistă este inconfundabilă), păreau reabilitate toate. Iar dacă nu erau reabilitate, măcar erau zugrăvite în culori vii, nu erau griul ăla infect de la noi.

Mijloacele de transport funcționau brici. Băi, veneau tramvaiele și autobuzele la foc automat, din 30 în 30 de secunde. Vorbim despre un oraș mediu spre mic dintr-o fostă țară comunistă, da? Nu din Germania.

Mi s-a mai părut și foarte liniștit. Prin zona centrală ce mai era ceva lume, dar nu de speriat, în rest, prin cartiere bătea vântul, nu zăreai țipenie de om pe stradă.

Ce-i drept, era o zi de miercuri, sunt șanse foarte mari să fi fost lumea la muncă, mai ales pe la prânz când mă plimbam eu. Chestie care m-a pus pe gânduri pentru că, la noi, dacă te plimbi miercurea la prânz, o sa vezi că e plin de oameni pe stradă. Lucru care mă face să cred că munca e opțională în ținutul carpato-danubiano-pontic.

Ah, încă ceva: n-au țânțari. Eu remarc imediat dacă ajung într-un loc fără țânțari, traumatizat puternic fiind de roiurile de insecte, degrabă sugătoare de sânge, păstorite cu grijă și devotament de doamna Clotilde.

Picior de țânțar n-am văzut la brnoezii ăștia. N-aveți decât să râdeți, dar după trei ani de luptat cu escadrilele de țânțari, după trei ani în care mi-a fost imposibil să ies în serile de vară pe balcon, am ajuns să-i invidiez p-ăia care nu mai știu cum se simte o trompă înfiptă în picior.

Cam atât despre orașul în sine, altceva voiam musai să vă spun.

Hotelul unde am stat în Brno nu e într-o zonă centrală, dimpotrivă e cam la vreo jumătate de oră de mers pe jos de centru. Practic, este într-un cartier.

Prieteni, absolut toate locurile de parcare sunt cu plată. TOATE! Indiferent unde le-am văzut, că vorbim despre centru sau despre parcările de reședință de pe lângă blocuri, parcarea este cu plată. Diferă doar tarifele, în funcție de zone, dar de plătit plătește toată lumea.

Ai mașină și vrei s-o parchezi lângă blocul în care locuiești? Foarte bine, doar că pentru treaba asta plătești. Repet, cât m-am plimbat prin orașul ăsta nu am văzut locuri de parcare la liber, absolut toate erau cu plată.

Vedeți voi indicatorul ăsta și mașinile din poză? Alea toate erau parcate în fața blocului (ca la noi așa) pe o străduță de cartier. Fix așa era peste tot pe unde am ajuns.

Da, probabil există niște intervale orare pentru care nu plătești (cel puțin asta cred că scrie pe indicatorul ăla), dar cam asta e tot. Cetățenii din Brno își plătesc parcările, iar primăria folosește banii ăia pentru ca orașul să arate extrem de curat și civilizat. Lucrurile se leagă și cercul se închide.

Explică-le asta românilor care sunt obișnuiți să parcheze moca, explică-le asta românilor care au locul lor de parcare moștenit din moși strămoși (deși nu-l plătesc nicăieri), explică-le asta românilor care-ți ridică ștergătoarele, explică-le asta românilor care au două-trei tigăi de mașini în fața blocului, pe sistemul „las’ să fie, că nu cer de mâncare”.

Explică-le asta românilor pentru care mașina este un drept obținut prin constituție (care mașină vine la pachet cu minimum un loc de parcare) și o să vezi câtă *uie îți iei. Adică fix cum o să-mi iau și eu acum, după ce public textul ăsta.

Acum vă las cu ceva poze din Brno.

Călătoria la Cercul Polar este motorizată de Autonom, liderul pieței de mobilitate din România.

Companie sută la sută românească, Autonom funcționează printr-o rețea națională unică în 36 de orașe din România, precum și în două orașe din Ungaria. În total, operează o flotă auto de peste 13.ooo de mașini și oferă soluții integrate de mobilitate și finanțare:

➡️ Rent-a-car

➡️ Leasing Operațional

➡️ Produsul Business Green

➡️ Leasing Operațional Echipamente

➡️ Transferuri cu șofer

➡️ Asistență rutieră

➡️ Mașină de înlocuire

➡️ AutoRulate

➡️ Închiriere vehicule comerciale

➡️ Întreținere flotă