Mă bucur extrem de tare c-am participat la ROCHARGE by Vitesco Technologies. Și nu mă bucur doar pentru experiența în sine, care a fost foarte mișto, mă bucur și pentru că mi-a lămurit niște întrebări pe care mi le tot puneam în legătură cu mașinile electrice.

Există două mari obiecții pe care le au oamenii atunci când vine vorba despre mașini electrice, obiecții pe care evident le am și eu. Prima este prețul, care la ora asta e simțitor mai mare decât în cazul mașinilor clasice pe combustie internă. Iar a doua, și cel mai des întâlnită, este partea legată de încărcare, mai precis de timpul de încărcare. Pentru că, da, în funcție de stația la care apelezi, poți să aștepți și câteva ore până se încarcă acumulatorii.

În momentul în care astea două aspecte se vor rezolva, personal cred că majoritatea oamenilor nu vor mai avea nimic de obiectat împotriva mașinilor electrice. Mai ales că experiența în sine de a conduce o mașină electrică este mult peste experiența de a conduce o mașină cu motor termic.

Mă refer aici la mașinile average, la cele obișnuite. Nu mă luați cu senzațiile pe care le ai într-un Porsche 911 Turbo sau într-un Ferrari Testarossa, că nu știu câți dintre noi vom conduce așa ceva în această viața. Comparațiile trebuie făcute între mașini cu motorizări obișnuite, adică cele pe care și le cumpără 99% din populație, și similarele lor full electrice. Caz în care electricele câștigă en fanfare la toate capitolele, mai puțin la cele două aspecte pe care le-am expus mai sus: preț și timp de încărcare.

În momentul în care acestea două se vor rezolva, eu zic că se va migra masiv către cumpărarea de mașini electrice. Si nu am nicio îndoială ca se vor rezolva, pentru că autonomiile au ajuns să fie deja unde trebuie. Obiecțiile despre „nu te ține bateria, dom’le” sunt false. S-a trecut de 300 kilometri autonomie, pe ăștia îi face acum aproape orice mașină electrică mai de doamne ajută. Deja s-a ajuns la autonomii de 4-500 de kilometri, adică suficient pentru acest moment.

Problema este că, după ce ai făcut acești 4-500 de km, de multe ori trebuie să aștepți de la o oră în sus până încarci din nou acumulatorii. Ca să nu mai spun că poți să stai și două ore, și trei, sau cinci, pentru că atât pot majoritatea stațiilor de încărcare obișnuite pe care ți le oferă infrastructura la ora asta. Și este extrem de neplăcut să stai să aștepți atât, timp în care bați mărunt din buze, neavând nimic de făcut.

Vestea bună este că deja există stații cu încărcare rapidă și că au început să apară din ce în ce mai multe. Uite, vă dau un exemplu. Vineri, pe drumul spre București, am încărcat Kia EV6, la Vâlcea, la o stație MOON România, cu putere de 300 kW. Păi am stat fix 14 minute să încărcăm acumulatorul până la 80% din capacitate.

Să mă iertați, dar 14 minute stau și la o benzinărie normală, când alimentez mașina mea. Că mai fac un pipi, mai fumez o țigară, mai cumpăr un suc, d-astea. În concluzie, atunci când stațiile cu încărcare rapidă vor fi pe toate drumurile, s-a cam terminat și cu problema timpului de încărcare prea lung. Și-or să apară ca ciupercile după ploaie, vor exista din ce în ce mai multe, pentru că toți furnizorii spre asta se îndreaptă.

Cealaltă problemă, cea a prețului ridicat al electricelor, se va regla de la sine, mai precis, o va regla piața. În momentul în care producția va crește, vor scădea costurile de producție, atât de simplu este. La ora asta se produc mult mai puține mașini electrice decât mașini cu combustie termică, e normal să fie prețurile mai mari. Când procentul va fi invers sau măcar la egalitate, și costurile de producție vor scădea în consecință.

Prin urmare, în momentul în care mașinile electrice vor ajunge la prețuri de mașini termice sau mai jos, iar stațiile cu încărcare rapidă vor fi cam peste tot, nu mai există niciun motiv pentru care să nu-ți iei o mașină electrică. Eu, personal, voi avea una în fața casei în secunda doi. Pentru că, după cum ziceam, nu se compară senzațiile pe care ți le oferă, ca să nu mai spun că este mult mai ieftin să întreții o mașină electrică decât una pe motor termic.

Rămâne de văzut doar cât de rapid se va dezvolta infrastructura, adică stațiile cu încărcare rapidă, și în cât timp va crește producția, astfel încât producătorii să își poată permite să dea prețurile în jos. Cam așa cred eu că se va scrie viitorul mașinilor electrice.

Acum, vă rămăsesem dator si cu povestea experienței ultimei mașini pe care am testat-o în ultima zi a ROCHARGE, mai precis Kia EV6.

Ideea e așa, dacă mă legi la ochi și mă bagi, pe rând, când într-un Hyundai Ioniq 5, când într-o Kia EV6, ambele având sigla de pe volan acoperită, nu voi putea să-mi dau seama prea ușor care e una și care e cealaltă. Pentru că interioarele sunt aproape identice, doar culorile diferă la cele două pe care le-am avut noi. Dar dacă sunt ambele pe aceeași culoare, voi sta un pic să analizez până îmi dau seama care e Hyundai și care e Kia. Mă rog, având în vedere că sunt produse de același grup, poate că e normal să se întâmple asta.

În rest, vorbim despre o mașină pe care îți face plăcere s-o conduci și care nu-ți dă ocazia să te îngrijorezi cu privire la autonomie. Am plecat cu ea de la Deva și-am fi ajuns fără nicio problemă la București, fără să mai fie nevoie să încărcăm pe drum. Dar dacă tot am avut în drum stația aia MOON de la Vâlcea, cu încărcare rapidă, am zis că sa profităm de ea.

Pentru că da, cel puțin la modelul testat de noi, care are un singur motor de 228 cai putere, autonomia este mai mare decât cea a lui Hyundai Ioniq 5 care avea două motoare. Exact lipsa celui de-al doilea motor duce la creșterea autonomiei. Și daca la Ioniq 5 am reușit să scoatem o autonomie reală de 434 kilometri (după cum vă povesteam), nu văd de ce cu Kia n-am fi reușit să ne apropiem de cei 528 km pe care îi comunică producătorul.

În rest, vorbim despre o mașină extrem de dotată tehnologic. Coreenii nu s-au jucat deloc, de-aia vând de rup în momentul ăsta, au pus pe mașinile astea cam tot ce-ți dorești să ai pe o mașină. Spre exemplu, mă sparge și la Kia și la Hyundai cum îți arată instantaneu pe bord dacă vine cineva din spate, în momentul în care semnalizezi intenția de a schimba banda pentru depășire. Nfine, dacă vă interesează tot ce are și ce poate mașina asta, găsiți aici.

Acum o să închei cu topul meu personal, complet subiectiv, pentru cele opt mașini pe care le-am testat:

1️⃣ BMW i4 M50 Gran Coupé. Am explicat de ce m-a spart mașina asta, nu mai zic încă o dată.

2️⃣ Renault Megane E-TECH și Hyundai Ioniq 5. Da, le-am trecut pe ambele pe locul doi pentru că dacă ar fi să iau acum decizia să-mi cumpăr o electrică, aș sta multă vreme să mă gândesc pe care dintre astea două mi-as lua-o. Probabil că până la urmă aș decide în funcție de dealerul care mi-ar livra-o cel mai rapid.

3️⃣ Kia EV6. O fi ea la fel cu Hyundai Ioniq 5, dar nu și la preț. Care este simțitor mai mare în cazul Kia. Prin urmare, dacă am de ales între două mașini pe care eu le consider aproape identice, doar n-o să fiu nebun să dau banii pe aia care e mai scumpă?

4️⃣ Audi Q4 Sportback e-tron. O mașină corectă, o germană făcută cu simț de răspundere, dar pe care nu mi-aș lua-o decât cel mult second hand. Adică atunci când o s-o scoată la vânzare un bătrânel din Germania, fost CEO de multi-națională, care a folosit-o doar ca să meargă la meeting-uri și la vânătoare. Până atunci, pentru mine, prețul de aproape 75.000 de euro (la programul rabla plus) este mai mult decât prohibitiv.

Uite, hai să vă explic ceva șmecher. Cea mai ieftină versiune de Audi e-tron costă 59.200 euro. Noi n-am avut-o în tur, dar prețul ăsta îl comunică producătorul pentru versiunea cel mai puțin dotată. Știți ce preț comunică producătorul BMW pentru cea mai puțin dotată versiune de BMW i4? 54.264 euro. Deci, practic, cu banii de Audi mi-aș lua mașina care mi-a plăcut cel mai mult și mi-ar mai rămâne și niște mărunțiș cu care s-o încarc până la pensie. Well…

5️⃣ Vokswagen ID.5. Arată mai mișto decât Audi e-tron, dar cam atât. În rest, am explicat de ce pentru mine n-ar fi o opțiune.

6️⃣ Mercedes AMG EQE. Am pus-o pe penultimul loc pentru că, după cum ziceam, este un top personal cât se poate de subiectiv. Prin urmare, nu am cum să iau în considerare o mașină care costă 118.000 de euro. Măcar să ajung eu să pot da atâția bani pe o mașină și să am problema să fiu nevoit să aleg ce să-mi cumpăr de banii ăștia. Da, Mercedes comunică și un preț de 71.000 euro pentru versiunea cel mai puțin dotată, dar mi-e tare teamă să nu trebuiască să-mi cumpăr singur preșurile sau să am volanul printre opționale, la banii ăștia.

Nu zic, e posibil ca nici cei de la BMW să nu-ți ofere multe chestii la versiunea cea mai ieftină (vezi exemplul de la locul 4), dar măcar o țin în parcare și fac poze lângă ea, cum făcea Joey în „Friends” lângă Porsche ăla roșu, și tot sunt mai căștigat.

7️⃣ Lexus UX 330E. Nu avea cum să iasă pe alt loc o mașină cu tehnologie de acum patru ani decât dacă făceam topul acum patru ani. Îmi pare rău, dar nu pot să mint, de mașina asta ne-am ferit toți cei din tur, pentru că nu era simplu să o încarci cel mai des și să te porți cu ea ca cu un coș de ouă, doar-doar mai salvezi câte ceva la autonomie.

Noi eram pe la restaurante sau la hotel, la odihnă, în timp ce colegii cărora le venise rândul să conducă Lexusul erau pe la diverse stații de încărcare. Sorry, Lexus, când o să am ce să scriu de bine, o să scriu. Până atunci, n-am să înțeleg niciodată de ce Toyota a scos pe piață o mașină cu tehnologie de pe vremea când Mircea Meșter nici nu începuse cu tururile de mașini electrice.

Atât pentru azi. Dacă mai aveți nelămuriri sau întrebări, aici sunt, aș prefera să mi le puneți acum, că am și io o vârstă. Peste câteva săptămâni o să uit tot ce-am aflat în turul ăsta. 😊

Parteneri ROCHARGE:

➡️ Vitesco Technologies, producător de tehnologie pentru mașini electrice.

➡️ BT Leasing – Green Partner al ROCHARGE.

➡️ Michelin

➡️ Autonom – partener de mobilitate modernă.

➡️ Server Config – partener tehnic.

➡️ Renovatio e-charge – cea mai vastă rețea de stații de încărcare din România.

➡️ MOON România – stații de încărcare ultrarapide de până la 300 de kW.

➡️ MOL România – cu stațiile din rețeaua proprie.

➡️ Enel X Way – pune la dispoziție rețeaua de stații.

➡️ Euronews România – partener media al evenimentului.