Mă bucur extrem de tare c-am participat la ROCHARGE by Vitesco Technologies. Și nu mă bucur doar pentru experiența în sine, care a fost foarte mișto, mă bucur și pentru că mi-a lămurit niște întrebări pe care mi le tot puneam în legătură cu mașinile electrice.
Există două mari obiecții pe care le au oamenii atunci când vine vorba despre mașini electrice, obiecții pe care evident le am și eu. Prima este prețul, care la ora asta e simțitor mai mare decât în cazul mașinilor clasice pe combustie internă. Iar a doua, și cel mai des întâlnită, este partea legată de încărcare, mai precis de timpul de încărcare. Pentru că, da, în funcție de stația la care apelezi, poți să aștepți și câteva ore până se încarcă acumulatorii.
În momentul în care astea două aspecte se vor rezolva, personal cred că majoritatea oamenilor nu vor mai avea nimic de obiectat împotriva mașinilor electrice. Mai ales că experiența în sine de a conduce o mașină electrică este mult peste experiența de a conduce o mașină cu motor termic.
Mă refer aici la mașinile average, la cele obișnuite. Nu mă luați cu senzațiile pe care le ai într-un Porsche 911 Turbo sau într-un Ferrari Testarossa, că nu știu câți dintre noi vom conduce așa ceva în această viața. Comparațiile trebuie făcute între mașini cu motorizări obișnuite, adică cele pe care și le cumpără 99% din populație, și similarele lor full electrice. Caz în care electricele câștigă en fanfare la toate capitolele, mai puțin la cele două aspecte pe care le-am expus mai sus: preț și timp de încărcare.
În momentul în care acestea două se vor rezolva, eu zic că se va migra masiv către cumpărarea de mașini electrice. Si nu am nicio îndoială ca se vor rezolva, pentru că autonomiile au ajuns să fie deja unde trebuie. Obiecțiile despre „nu te ține bateria, dom’le” sunt false. S-a trecut de 300 kilometri autonomie, pe ăștia îi face acum aproape orice mașină electrică mai de doamne ajută. Deja s-a ajuns la autonomii de 4-500 de kilometri, adică suficient pentru acest moment.
Problema este că, după ce ai făcut acești 4-500 de km, de multe ori trebuie să aștepți de la o oră în sus până încarci din nou acumulatorii. Ca să nu mai spun că poți să stai și două ore, și trei, sau cinci, pentru că atât pot majoritatea stațiilor de încărcare obișnuite pe care ți le oferă infrastructura la ora asta. Și este extrem de neplăcut să stai să aștepți atât, timp în care bați mărunt din buze, neavând nimic de făcut.
Vestea bună este că deja există stații cu încărcare rapidă și că au început să apară din ce în ce mai multe. Uite, vă dau un exemplu. Vineri, pe drumul spre București, am încărcat Kia EV6, la Vâlcea, la o stație MOON România, cu putere de 300 kW. Păi am stat fix 14 minute să încărcăm acumulatorul până la 80% din capacitate.
Să mă iertați, dar 14 minute stau și la o benzinărie normală, când alimentez mașina mea. Că mai fac un pipi, mai fumez o țigară, mai cumpăr un suc, d-astea. În concluzie, atunci când stațiile cu încărcare rapidă vor fi pe toate drumurile, s-a cam terminat și cu problema timpului de încărcare prea lung. Și-or să apară ca ciupercile după ploaie, vor exista din ce în ce mai multe, pentru că toți furnizorii spre asta se îndreaptă.
Cealaltă problemă, cea a prețului ridicat al electricelor, se va regla de la sine, mai precis, o va regla piața. În momentul în care producția va crește, vor scădea costurile de producție, atât de simplu este. La ora asta se produc mult mai puține mașini electrice decât mașini cu combustie termică, e normal să fie prețurile mai mari. Când procentul va fi invers sau măcar la egalitate, și costurile de producție vor scădea în consecință.
Prin urmare, în momentul în care mașinile electrice vor ajunge la prețuri de mașini termice sau mai jos, iar stațiile cu încărcare rapidă vor fi cam peste tot, nu mai există niciun motiv pentru care să nu-ți iei o mașină electrică. Eu, personal, voi avea una în fața casei în secunda doi. Pentru că, după cum ziceam, nu se compară senzațiile pe care ți le oferă, ca să nu mai spun că este mult mai ieftin să întreții o mașină electrică decât una pe motor termic.
Rămâne de văzut doar cât de rapid se va dezvolta infrastructura, adică stațiile cu încărcare rapidă, și în cât timp va crește producția, astfel încât producătorii să își poată permite să dea prețurile în jos. Cam așa cred eu că se va scrie viitorul mașinilor electrice.
Acum, vă rămăsesem dator si cu povestea experienței ultimei mașini pe care am testat-o în ultima zi a ROCHARGE, mai precis Kia EV6.
Ideea e așa, dacă mă legi la ochi și mă bagi, pe rând, când într-un Hyundai Ioniq 5, când într-o Kia EV6, ambele având sigla de pe volan acoperită, nu voi putea să-mi dau seama prea ușor care e una și care e cealaltă. Pentru că interioarele sunt aproape identice, doar culorile diferă la cele două pe care le-am avut noi. Dar dacă sunt ambele pe aceeași culoare, voi sta un pic să analizez până îmi dau seama care e Hyundai și care e Kia. Mă rog, având în vedere că sunt produse de același grup, poate că e normal să se întâmple asta.
În rest, vorbim despre o mașină pe care îți face plăcere s-o conduci și care nu-ți dă ocazia să te îngrijorezi cu privire la autonomie. Am plecat cu ea de la Deva și-am fi ajuns fără nicio problemă la București, fără să mai fie nevoie să încărcăm pe drum. Dar dacă tot am avut în drum stația aia MOON de la Vâlcea, cu încărcare rapidă, am zis că sa profităm de ea.
Pentru că da, cel puțin la modelul testat de noi, care are un singur motor de 228 cai putere, autonomia este mai mare decât cea a lui Hyundai Ioniq 5 care avea două motoare. Exact lipsa celui de-al doilea motor duce la creșterea autonomiei. Și daca la Ioniq 5 am reușit să scoatem o autonomie reală de 434 kilometri (după cum vă povesteam), nu văd de ce cu Kia n-am fi reușit să ne apropiem de cei 528 km pe care îi comunică producătorul.
În rest, vorbim despre o mașină extrem de dotată tehnologic. Coreenii nu s-au jucat deloc, de-aia vând de rup în momentul ăsta, au pus pe mașinile astea cam tot ce-ți dorești să ai pe o mașină. Spre exemplu, mă sparge și la Kia și la Hyundai cum îți arată instantaneu pe bord dacă vine cineva din spate, în momentul în care semnalizezi intenția de a schimba banda pentru depășire. Nfine, dacă vă interesează tot ce are și ce poate mașina asta, găsiți aici.
Acum o să închei cu topul meu personal, complet subiectiv, pentru cele opt mașini pe care le-am testat:
1️⃣ BMW i4 M50 Gran Coupé. Am explicat de ce m-a spart mașina asta, nu mai zic încă o dată.
2️⃣ Renault Megane E-TECH și Hyundai Ioniq 5. Da, le-am trecut pe ambele pe locul doi pentru că dacă ar fi să iau acum decizia să-mi cumpăr o electrică, aș sta multă vreme să mă gândesc pe care dintre astea două mi-as lua-o. Probabil că până la urmă aș decide în funcție de dealerul care mi-ar livra-o cel mai rapid.
3️⃣ Kia EV6. O fi ea la fel cu Hyundai Ioniq 5, dar nu și la preț. Care este simțitor mai mare în cazul Kia. Prin urmare, dacă am de ales între două mașini pe care eu le consider aproape identice, doar n-o să fiu nebun să dau banii pe aia care e mai scumpă?
4️⃣ Audi Q4 Sportback e-tron. O mașină corectă, o germană făcută cu simț de răspundere, dar pe care nu mi-aș lua-o decât cel mult second hand. Adică atunci când o s-o scoată la vânzare un bătrânel din Germania, fost CEO de multi-națională, care a folosit-o doar ca să meargă la meeting-uri și la vânătoare. Până atunci, pentru mine, prețul de aproape 75.000 de euro (la programul rabla plus) este mai mult decât prohibitiv.
Uite, hai să vă explic ceva șmecher. Cea mai ieftină versiune de Audi e-tron costă 59.200 euro. Noi n-am avut-o în tur, dar prețul ăsta îl comunică producătorul pentru versiunea cel mai puțin dotată. Știți ce preț comunică producătorul BMW pentru cea mai puțin dotată versiune de BMW i4? 54.264 euro. Deci, practic, cu banii de Audi mi-aș lua mașina care mi-a plăcut cel mai mult și mi-ar mai rămâne și niște mărunțiș cu care s-o încarc până la pensie. Well…
5️⃣ Vokswagen ID.5. Arată mai mișto decât Audi e-tron, dar cam atât. În rest, am explicat de ce pentru mine n-ar fi o opțiune.
6️⃣ Mercedes AMG EQE. Am pus-o pe penultimul loc pentru că, după cum ziceam, este un top personal cât se poate de subiectiv. Prin urmare, nu am cum să iau în considerare o mașină care costă 118.000 de euro. Măcar să ajung eu să pot da atâția bani pe o mașină și să am problema să fiu nevoit să aleg ce să-mi cumpăr de banii ăștia. Da, Mercedes comunică și un preț de 71.000 euro pentru versiunea cel mai puțin dotată, dar mi-e tare teamă să nu trebuiască să-mi cumpăr singur preșurile sau să am volanul printre opționale, la banii ăștia.
Nu zic, e posibil ca nici cei de la BMW să nu-ți ofere multe chestii la versiunea cea mai ieftină (vezi exemplul de la locul 4), dar măcar o țin în parcare și fac poze lângă ea, cum făcea Joey în „Friends” lângă Porsche ăla roșu, și tot sunt mai căștigat.
7️⃣ Lexus UX 330E. Nu avea cum să iasă pe alt loc o mașină cu tehnologie de acum patru ani decât dacă făceam topul acum patru ani. Îmi pare rău, dar nu pot să mint, de mașina asta ne-am ferit toți cei din tur, pentru că nu era simplu să o încarci cel mai des și să te porți cu ea ca cu un coș de ouă, doar-doar mai salvezi câte ceva la autonomie.
Noi eram pe la restaurante sau la hotel, la odihnă, în timp ce colegii cărora le venise rândul să conducă Lexusul erau pe la diverse stații de încărcare. Sorry, Lexus, când o să am ce să scriu de bine, o să scriu. Până atunci, n-am să înțeleg niciodată de ce Toyota a scos pe piață o mașină cu tehnologie de pe vremea când Mircea Meșter nici nu începuse cu tururile de mașini electrice.
Atât pentru azi. Dacă mai aveți nelămuriri sau întrebări, aici sunt, aș prefera să mi le puneți acum, că am și io o vârstă. Peste câteva săptămâni o să uit tot ce-am aflat în turul ăsta. 😊
Parteneri ROCHARGE:
➡️ Vitesco Technologies, producător de tehnologie pentru mașini electrice.
➡️ BT Leasing – Green Partner al ROCHARGE.
➡️ Michelin
➡️ Autonom – partener de mobilitate modernă.
➡️ Server Config – partener tehnic.
➡️ Renovatio e-charge – cea mai vastă rețea de stații de încărcare din România.
➡️ MOON România – stații de încărcare ultrarapide de până la 300 de kW.
➡️ MOL România – cu stațiile din rețeaua proprie.
➡️ Enel X Way – pune la dispoziție rețeaua de stații.
➡️ Euronews România – partener media al evenimentului.
ești cinstit, văd;
Ionică să trăiască, Ionică să trăiască, laaaa muuuuulți aaaani!
Comentariu beton!20
Păi de ce să nu fiu cinstit, mămamaiemă? Că de-aia m-am dus acolo, păcatele mele. 🤭
Ieri mi-a ieșit în cale Renault Megane E tech, aveau cei de la Renault un astfel de model expus pe traseul meu de plimbare. Urcat în el, cercetat interiorul și înscris pt test drive. Dacă tot mi-ai făcut capul mare, văd și eu cum e. In rest, de acord cu ce spui mătăluță referitor la electrice. Mulțumim de tur, iar acum treci la muncă, nu la rupt uși de frigidere, haplea ce ești.
Comentariu beton!19
Să-mi zici cum ți s-a părut.
@Mihai, clar, dar să vedem când se va întâmpla, că dacă se mișcă la fel cum se mișcă cu vinurile venite din Franța, mă prinde anul nou lejer.
Ei, daca e sa fim corecti, electricele astea de le-ai condus tu: Gran Coupe, Sportback, etc nu le poti compara cu masinile cu motoare termice de le conduce 90% din po pu latie. Fair ar fi sa compari electrice precum Spring, Zoe, Leaf, d-astea..
Ar fi interesant de vazut si asta: daca exista o plafonare a senzatiilor si experientei de condus, in ceea ce priveste EV-urile.
Adica daca diferenta dintre Spring si BMW Gran Coupe ar fi mai mica decat cea dintr un Logan si un BMW de peste 50k.
Ca daca nu, de-aia zic mai sus ca nu e fair.
Comentariu beton!26
Să mă ierți, dar eu văd pe stradă mult mai multe mașini din clasa medie decât din clasa mică. Oamenii conduc majoritar masini precum Logan, Sandero, Opel Astra, Ford Focus sau Puma, Megane etc. Ori noi am avut cel puțin trei mașini din clasa asta în tur: Megane E-TECH, Hyundai și Kia.
Asta asa e.. dar oricum, asta cu experienta de condus e un factor foarte subiectiv. Ce va inclina balanta de la entuziasti la marea masa vor fi factori foarte pragmatici: pretul de achizitie, costul de consum si costurile de intretinere.
De vazut intr-adevar daca productie si reteaua de incarcare se vor dezvolta masiv, desi pare ca toti mari producatori intr-acolo merg. Daca va fi asa, in 10-15 ani EV-urile for deveni majoritare in trafic. Asta presupune niste schimbari interesante de infrastructura ( benzinarii transformate in statii incarcare, service-uri specializate pe electrica, etc). O sa ajunga pompa de diesel cum e acum pompa de aer/apa, una pierduta intr-un colt de benzinarie 🙂
Eu sunt convins că ăsta va fi viitorul. Doar că va fi mai rapid de 10-15 ani. Gen, sper să mai prind și eu. 😛
Super articolul mie imi foloseste grozav mai ales ca ma bate un gand intr-un an jumate sa iau fie o full electrica ori hybrid.Nu m-am hotarat inca exact din motivele expuse de tine incarcare si pret de aici si ideea de hybrid.E clar ca va va fi una din doua combustie nici nu ma gandesc la ce reglemenari se coc si green dealul nu de alta dar n-am chef dupa ce achit masina prin 2030 sa o arunc la gunoi ca nu pot merge cu ea decat in Rusia eventual.
Nu știu cum e infrastructura la tine acolo în Polonia. Nu știu dacă stai la casă sau nu. Sunt mai multe variabile în funcție de care alegi. Iar cea mai importantă este: pentru ce vei folosi mașina?
Avem statii de incarcare mai peste tot nu mai spun ca angajatorul meu e cel ce da infrastructura pt ele aici ca nah are a doua retea de benzinarii din Polonia si tehnologia ca sa zic asa.Masina o folosesc zilnic ca sa zic asa si 1 data pe an in plimbare prin Europa pt ca ai mei copii au prins gustul de a ne plimba cu masina 3 sapt pe an sa ne oprim unde vrem si sa vedem ce vrem.Sunt mari si nu au rau de masina.Local adica in Krakowia nu as avea o problema am statii de incarcare peste tot inclusiv la birou in Shell Business Center, parcari de centre comerciale, benzinariile Shell etc.Prin Europa tre sa ma uit nu m-a interesat pana acum si din ce scrii tu in Ro e in curs de dezvoltare.Pacat ca nu am dat atentie vara asta cand am facut turul PL-Cehia–Austria-Italia-Slovenia-Croatia-Serbia-Ro.
Aura, Mulțumesc de răspunsul dat mai jos ( n-am reușit să văd cum pot să scriu acolo așa că o fac aici). Înțeleg că determinarea duratei de viață a bateriei e un proces complicat, on going și e nevoie de testări îndelungate, statistici samd. Urmăresc cu interes. Sper că răspunsul sa vină cât mai curând. In ceea ce mă privește am luat decizia că următoarea mea mașină va fi electrică, cred și alții gândesc la fel…Indiferent de obiecții, rețineri , temeri etc. pe care le-am citit aici pe blog, adevărul e că am trecut de point of no return. Deocamdată „bătrânica” mea încă mai are ceva viață, și sper ca datele așteptate sa vină cât mai repede ( inclusiv preturile), ca să pot face o alegere bună.
Pot sa exprim experienta mea, trecand de la o Honda Civic VIII Hatchback (da, OZN-ul de 1.8 litri, benzina) la Kona EV 64 kWh, eu locuind la bloc, in frumosul Bucuresti 🙂
Zic de trecere pentru ca am trecut de la o masina SH, la alta masina SH la aia electrica care avea deja 100,000 km la bord.
In principiu, motivul trecerii de la ICE la EV a fost un amalgam de factori economici, factorii de
mediu sau care tin de sanatatea (auditiva – mai ales) altora.
Factorii economici au fost usor de observat din multitudinea de clipuri si review-uri (reale) postate pe diverse canale precum blogul acesta, Bjorn Nyland, etc.
De la alimentarile (considerate mereu la statiile publice) necesare pentru drumul dus-intors la serviciu in Bucuresti, la cele pentru vacante, sau chiar pe distante mult mai mari.
Iar aici nu ma refer la statiile gratuite, pe care le-am evitat cu indarjire, fiindca majoritatea baietilor destepti din ride-sharing, dorind sa-si maximizeze profitul le ocupau relativ abuziv, mai ales cele cu incarcare rapida, care ar trebui sa fie folosite exclusiv pentru tranzit. Dar sa zicem si faptul ca in 2020, cand am cumparat masina, infrastructura era ceva mai slaba ca in prezent. Dupa o luna de la achizitie am facut un efort financiar si am tras o linie de curent in dreptul locului de parcare (nu, nu e de la ADP, locuiesc in blocuri noi). Toata distractia a costat undeva la 1300 RON, dar am putut incarca oricand, la bloc, la un cost substantial mai mic, ulterior, mai ales in oras.
Drumurile la serviciu din Drumul Taberei – Valea Oltului pana la AFI Cotroceni au devenit foarte ieftine fiindca au reprezentat aprox. un sfert din costul initial, iar asta pe timp de iarna.
Drumurile prin zonele montane, in vacantele din tara au fost, la fel, foarte economice.
Insa anul acesta am facut ceva mai mult decat drumul clasic de 500-600 km de la Bucuresti la Cluj, Alba-Iulia, Sibiu sau Brasov. In februarie 2022 am fost angajat in Elvetia. Si ghici cu ce am mers pana acolo?
Da, cu o Kona, incarcata destul de mult, cu tot felul de lucruri. Aproape 2000 km pe care abia i-am simtit, iar asta fiindca din doua in doua ore, nu poti ignora „chemarea naturii”, fie la baie si la o cafea, fie la un pranz.
Ba in luna iulie am venit in tara si am plecat inapoi tot cu electrica. Iar costurile, cu tot cu o cazare la hotel de 4*, la vecinii maghiari, au fost sub costul unui bilet de avion, pentru o persoana, pe aceeasi ruta. Deci clar, e mult mai economica. Reviziile sunt simple, dar costisitoare momentan (460 RON – cu tot cu filtrul de habitaclu), asta fiindca… Romania: reprezentantele sunt conduse de catre oameni in care bate o inima de roman, asadar ele trebuie sa-si traga niste costuri de undeva, iar preturile pentru manopera efectiva de 30 de minute (adica atat stau si verifica masina – din cele doua ore facturate) trebuie sa fie intinse cumva. In contrast, in Elvetia, revizia a costat putin peste 200 CHF, in conditiile in care, pentru o masina ICE ele sunt 600+ CHF.
In ceea ce priveste relaxarea condusului… fiindca dupa doua-trei ore oricum faci tu o pauza, masina are suficient timp sa se incarce. Iar in Elvetia, infrastructura nu ca e substantial mai buna, dar exista statii de incarcare chiar si in zonele de odihna a soferilor de TIR. Si nu o singura priza, ci minim 4, astfel incat sa-si poti alege pe indelete unde sa incarci.
Evident, Romania mai are mult de lucru pana acolo, insa in recenta vizita de o luna in tara as putea spune ca infrastructura de incarcare a inceput sa fie din ce in ce mai buna.
@Dan merci m-ai convins tot la japonata ma gandeam si eu.Acum sunt in Investors day si seful al mai mare ne spune ca pe langa cele 102000 statii EV investesc sa adauge 500000 pana in Q1 2025 si vom avea 2.5milioane pana in 2030 global si 15% sunt in Europa.Nu cred ca baga astia banii asa dupa ureche cred ca asta este viitorul. In momentul asta la asta ma uit deci electrica este viitorul
E a 6-a oara cand po pu latia ma baga in moderare, si tot nu ma invat minte..
Lasă că l-am recuperat rapid.
Salut, uite o întrebare simplă din partea cuiva care nu pricepe mare lucru din povestea asta cu mașinile verzi: sunt zile când am de făcut traseul: Petroșani – Italia – Luxemburg – Germania – Praga – home. de regulă, am alocate cam 4-5 zile pentru asta – și de obicei fac traseul ăsta cu un bătrân și old-fashioned Audi A6.
tu te-ai risca să pleci la un asemenea drum cu mama lui Tesla, dacă ar fi să fie? nu spun că este imposibil – spun că este grozav de imprevizibil și nepractic. ăia 500 km sunt numai buni pentru fâța-fâța de la mall la mcdonalds, și cam atât. mașinile verzi nu sunt o alternativă serioasă, părerea mea.
Comentariu beton!30
Unu. Nicidoată cu Tesla.
Doi. pentru ce ai mai pus întrebarea dacă tu deja ai tras concluzia? Ca să-mi pierd eu timpul încercând să-ți răspund?
păi, mă gândeam că poate ai vreo idee de ce ar alege cineva o variantă mai scumpă și inferioară calitativ (la modul cel mai general posibil) decât diesel-urile. asta-i tot.
Se dezbate încă. Ce zici?18
Sorry, nu pot să intru într-un asemenea dialog. Experiența îndelungată în online îmi spune că n-aș face decât să mă enervez dacă mă apuc să explic ceva, orice, unuia care deja are convingeri ferme. Tu poate nu-ți dai seama, dar ai convingerile gata formate, întrebările le-ai pus doar ca să-mi demonstrezi mie cât greșesc.
Partea cea mai mișto e că nu te obligă absolut nimeni să-ți iei electrică, ai câte dieseluri vrei tu la vânzare.
ai perfectă dreptate – o fi din cauza vârstei (a mea), haha. eu am senzația că există o ofertă foarte concretă pentru care se inventează zilele astea o cerere; puțin pe dos față de cum au mers lucrurile până acum – dar, asta este, trăim vremuri interesante. numai bine.
Se dezbate încă. Ce zici?16
Da, până și acest comentariu îmi întărește convingerea că un dialog era inutil. Dacă tu crezi că producătorii auto, și nu numai, investesc miliarde pentru o „cerere inventată”, ce-aș mai putea zice?
păi, argumentul clasic e ăla cu pinguinii din Galapagos care trăiesc mai mult și mai bine ca urmare a înverzirii parcului auto – e drept, sunt necesare câteva acrobații logice destul de derutante. în sfârșit, mă gândeam că or fi apărut și alte argumente.
Se dezbate încă. Ce zici?15
citind de-a lungul vremii comentariile tale, @ValentinP, mi-am creat convingerea că ești un om inteligent; deci, da, e vîrsta…
în primul rînd, ca să știi cu cine tratezi, cred că ești un dinozaur psihopat, ca și mine, care urcăm în mașini și-i dăm pedală pînă cînd cwru și scaunul devin un tot unitar; ei, tînăra generație nu mai este așa de workaholică, cum suntem noi, so…
eu am altă părere, totuși; ok, trecînd peste problemele de timpi de încărcare, de modalitatea de producere a electricității (huo, musk!) și de modalitatea de dezafectare a acumulatorilor, pe care nu le văd insurmontabile în condițiile tehnologiilor actuale, cîștigul pe termen lung va veni de la mediu; nimeni nu poate cuantifica financiar problemele date de concentrațiile mărite de PM10 și PM2,5; cancere, boli pulmonare, cheltuieli în sistemele sanitare, lipsa oamenilor din producție, morți premature (deci nerecuperarea sumelor investite de state), etc.
iarăși, poate suna cam socialist ce spun, soare, vînt și apă există peste tot pe planetă, deci dependența energetică de state precum ruzzia, venezuela sau vrații nojdri gu gamile, va fi redusă substanțial…?
sunt doar 2 idei, probabil sunt și altele, dar nu cred că marile corporații auto aruncă miliarde în cercetare și dezvoltarea unui produs doar pe bază de feeling & hope…
Comentariu beton!20
Nu e numai părerea ta, ci un fapt: momentan mașinile electrice se potrivesc numai unui anume tip de client/șofer/comportament. Ceea ce rezultă și din articolul ăsta. Nu ai ce face cu o electrică pe traseul de care zici. O hibridă e posibil să fie mai bună, consumă mai puțin și nu depinzi de încărcare electrică.
Din drumurile făcute de mine anul ăsta, vacanțe sau cu treabă, pe mai mult de jumătate nu aș fi putut folosi o electrică. Nici măcar nu iau în calcul să cumpăr așa ceva în viitorul vizibil, pentru că știu că nu mi se potrivește. Și cred că asta ar trebui să înțeleagă toată lumea, că nu e vorba de un adevăr universal, nici de o confruntare între două tabere, ci de ce i se potrivește fiecăruia.
Deci, cam ăsta e răspunsul: mașinile verzi sînt o alternativă serioasă numai pentru unele drumuri.
Comentariu beton!29
@Emil Ion. ce spune @costicămusulmanu mai sus, părerea mea, makes all the sense in the world – atâta doar că eu dacă aș lua o electrică, de fapt aș face o risipă:
pe lângă audi-ul de care spuneam, mai folosesc un patrol din paleolitic pentru treburi casnice (cu un consum care ar îngrozi orice ecologist): cărat materiale, obiecte voluminoase, pe drumuri care nici vara, nici iarna numai drumuri nu sunt.
ar fi loc și de o electrică, nu spun nu, dar nu ca alternativă pentru vreunul din diesel-urile aflate momentan în linia întâi. altfel spus, ar fi o mașină în plus (destul de scumpă) de care nu am neapărată nevoie. deci, pentru moment, eu spun pas.
Cu ajutorul internetului aflam ca este posibil sa parcurig acest traseu in 45 de ore de condus non stop cu o masina cu combustie interna sau 58 de ore cu o masina electrica, din care 16 ore de pauza. Masina electrica folosita de „A Better Routeplanner” este un Kona din 2020. Se poate si mai bine cu ceva din 2022.
Raspuns: Da este posibil sa parcurgi acest drum fara nici un risc 🙂 drum bun.
https://imgur.com/a/hNfzZdV
https://imgur.com/a/moXFFh3
Valentin, mi s-a urat cu binele in aceasta dimineata de luni, asa ca ma voi avanta sa scriu cateva cuvinte.
Pentru fata-fata prin oras ai nevoie de 200-250 km, nu de 500 km autonomie reala. Si cel mai probabil va fi suficient sa incarci o data peste weekend si aia e. O autonomie reala de 450-500 km iti permite sa ajungi cam peste tot in RO, daca locuiesti spre ex. in Sibiu sau Brasov. Iar daca nu, va fi nevoie de un pit stop de 30 min pentru incarcat. Si o pauza de 30 min la 6-7 ore de condus mi se pare minimul necesar, nu vreun impediment.
Cu astea doua scenarii am acoperit marea majoritate (80+%?) a consumatorilor din RO. Prin „am acoperit” vreau sa spun ca aceste doua scenarii reprezinta minim 90% din activitatea lor. Ca o masina pentru acei 90% o iei, nu pentru cele cateva drumuri foarte lungi in 4-5 ani de utilizare. Cand preturile electricelor se vor apropia de cele ale masinilor cu motoare termice (un fost profesor din facultate estima 2027-2028), astfel de consumatori vor face tranzitia fara probleme.
Pentru cei ca tine, care au alte nevoi (si eu ma incadrez aici), o masina electrica nu este inca potrivita. Si e perfect normal sa fie asa. Problema e cand pleci de la nevoile tale si extrapolezi la toti consumatorii.
Comentariu beton!27
Dacă citeai cu atenție articolul aveai și răspunsul. Când îți iei o mașină trebuie sa ști pentru ce o iei. E atât de simplu. Mă gândesc că nu îți iei un diesel de 500 CP ca sa mergi 2 km pe zi până la servici sau la piata. Așa cred că nu îți iei nici o electrică sau o benzinara mica cu motor de 1000cc să străbați Europa contracronometru cum ai tu nevoie.
Cu Tesla oricand. Cu alte masini electrice, poate. Depinde.
Am facut eu de doua ori Romania – Elvetia si o data Elvetia – Romania intr-o Kona 64 kWh.
Bucuresti – Elvetia(Aargau) pe iarna, prima data la drum atat de lung (~1950 km) in doua zile, cu oprire la Arad. Infrastructura din Ungaria este un pic mai bine pusa la punct decat cea de la noi, insa dupa aceea, nu ai probleme. Ah, iar tura asta, de iarna a fost cu bagaj extra de peste 200 kg.
Apoi, in vara, Elvetia – Ineu (Arad), 16 ore si un pic cu 5 opriri. Pana in Bucuresti am mai oprit o data sa iau un sandwich si o cafea la Rompetrol Gura Vaii.
Intoarcerea in Elvetia tot 6 opriri mi-a luat, de data asta am oprit in Ungaria, la Sopron, pentru a imparti cele 22 de ore totale de condus in doua 🙂
Asa ca… de ce ar avea cineva are nevoie de Tesla?
Un Megane E Tech, varianta iconic este 47 k. Cam mult, foarte mult. La 47 k ai de ales între multe hibride.
Uite, la 50 k îmi pot lua un Porsche 911 sh, în stare de excelenta, cu garanție. Și îți spun că fan de 911, după mine, cea mai mișto mașină din lume, aș alege 911 cu ochii închiși.
Insa îmi plac și electricele maxim.
Păi tocmai am explicat în articol care e treaba cu prețurile și când vor ajunge EV-urile la aceleași prețuri cu mașinile pe motoare termice.
În ceea ce privește electricele, pe viitor, vor fi probleme și mai mari cu încărcatul. Nu e vorba că stai cu ea la încărcat 15 minute (un caz ideal, din ce spui), ci că vei sta la coadă ca să încarci (15xNr. de mașini din față). Și mai e o problemă ce va apărea: energia în sine. Dar probabil că se vor ameliora în timp, precum și prețul.
Oamenii vor fi mai atenți și își vor calcula mai bine timpii de folosire a mașinii.
Nu înțeleg, acum stai la coadă la bezninărie ca să-ți încarci mașina? Că eu la asta mă refer când zic de dezvoltarea infrastrucrurii. Stațiile de încărcare vor fi la fel de dese precum benzinăriile. Ba chair mai dese, pentru că ocupă mai puțin spațiu decât o pompă de benzină sau motorină.
In Elvetia sunt cate 4 prize minim prin benzinarii, statii de 100 kW+.
Sunt, la fel, 4 prize minim in locurile de odihna pentru soferii de TIR, unde ai toate utilitatile.
Iar astea sunt cam din 50 in 50 km, daca nu, chiar mai apropiate.
Dar daca ai in vedere infrastructura din Romania, care, apropo, merge din ce in ce mai bine, atunci da, probabil ca se vor face cozi, acum, cand toate companiile de ride-sharing isi trimit oamenii sa incarce pe unde apuca. In rest, e o liniste deplina, chiar si vara la statiile de incarcare.
Nu pot sa zic la fel despre cozile de la benzinarie, unde mereu imi iau hate ca vreau sa-mi iau o cafea si un sandwich…
Obiectia – sau mai degraba intrebarea mea – este: unde se duc masinile electrice cand se duc?
Adica dupa 5-10-15 ani de utilizare, cand bateria „nu mai e ce-a fost”, ce fac cu ea? De vandut mai greu, ca n-o mai ia nimeni.
L.E. Sper sa nu se inteleaga c-as fi impotriva electricelor. Nu sunt nici contra, nici impotriva, si consider ca „taberele” astea nu-si au sensul. Este loc sub soare pentru toti.
Dar asta ar fi retinerea mea in alegerea genului asta de masina.
Comentariu beton!32
Au apărut tot felul de fabrici care reciclează bateriile. Și vor apărea din ce în ce mai multe pe măsură ce producția de EV-uri va crește.
Se numeste reverse logistics si majoritatea mastodintilor din energie lucreaza la asta.Vor fi nșpe mii de 3rd party ce vor face asta cum sunt pt smarphone, computere, servere etc.
Și eu gândesc la fel ca My2cents. Mă interesează ce durată de viață are bateria și , mai ales, cât costă înlocuirea ei raportat la prețul mașinii noi. Întrebări la care producătorii nu se înghesuie să răspundă. Nici eu nu sunt împotriva electricelor, dimpotrivă, sunt de acord că reprezintă viitorul. Însă aș dori o informare completă.
Tocmai ți-a răspuns @Aura.
Să îmi fie cu iertare, exact că nu a răspuns Aura.
Iote, provocare: ai un camion sau zece de calculatoare și laptopuri cu baterii lipo deșeu. Te rog casează-le responsabil, cu acte în regulă ȘI cu realitatea care să fie conformă cu actele (că nume mari in greentech care după aia fac foc în marginea Bucureștiului, din ăia știu și eu). M ă pun pe terasă la o cafea, aștept, anunță-mă când e gata.
Problema nu e cu legislația autohtonă, aia e chiar bună, ci cu aplicarea ei, ca de obicei.
Producătorii vor face următoarea: ți-a crăpat bateria? 40% din costul mașinii up front – că de îți dau ei baterii up to date, ei ce rahat mai vând pe post de noi?
Serios, cineva care umblă cu ochii deschiși prin lumea asta, chiar se așteaptă ca un producător să facă ceva responsabil? Dragii mei, în acest caz, am niște teren să vă vând pe Marte 😀
In fine. Mașinile devin consumabile, electrocasnice. Doar că sunt un pic scumpe să fie tratate ca un frigider.
Comentariu beton!26
@Atti eu zic sa nu te mai raportezi la ce face sau nu Ro ca nu sunt exemplu.Eu iti spun atat ca un mastodont in energie doar ce a investit intr-o fabrica din mijlocul europei pt biolubes si reciclare baterii de auto electrice.Ca BP a alocat investitie de ceva sute mio pt acelasi lucru in joint venture cu un mare producator de automotive.Pot sa jur pe rosu ca va exista lant de reverse precum si cel de supply in 5-7 ani.Evident ca va fi la nivel cerere oferta adica mai mic pana in 2035 va merge brici si se vor face bilioane din asta.
@Seladon nu se inghesuie pt ca inca nu stiu exact si nu vor sa scoata o pāsaricā pe gura Ca la orice inovatie trebuie o statistica ce necesita niste ani de date care sa contina toate aspectele si sa poataspuna da domnle tine 15 sau 20 ani.Au idee pt ca ofera o garantie insa nu cred ca au suficiente date sa spuna exact si se feresc sa fie prea optimisti ca deh potentiale law suits si degradare imagine si nici pesimisti ca nah nu mai vand nimic.Pretul de inlocuire again il va dicta piata in viitor cum explica si Mihai.
Nope. Asta cu „prețul îl face piața” e un mare bullshit. Ești consumator captiv, pentru că nu poți cumpăra decât de la un număr extrem de limitat – în cazul bateriilor pentru mașina X, doar de la producătorul lui X. Deci, doar de la unul. Sau chiar credeți că Hyundai de exemplu sau BMW sau oricare, va permite altuia să producă baterii pentru înlocuire și să își bubuie singur piața? Hai serios.
A trecut vremea când conceptul vaporos de piață mai avea ceva legătură cu realitatea.
Sunt absolut convins că exact aceleași discuții au avut loc când s-a trecut de la trăsură la automobil. Oamenii se opun din toate puterile lor progresului. Pentru că e mai ușor să manageriezi ceea ce cunoști deja.
Mihai, nu sunt heităr gratuit – dar nu sunt dispus să accept doar locomotiva frumoasă a progresului, ignorând vagoanele lungi și nasoale agățate după.
Comentariu beton!22
@Atti a expus obiectia mea excelent – multumesc!
Problema este ca devin (cel putin in momentul asta) un consumator captiv. Si da, exact asa vad si eu treaba – masina devine alt gadget.
In momentul asta nu stiu concret daca, cine, cum si mai ales la ce costuri se va face o reciclare/un buy back pentru bateria uzata. So, pentru mine suna ok, dar nu vreau sa testez eu si partile mai putin placute ale pietei si prefer sa mai astept/ sa optez eventual pentru PHEV daca o fi cazul. Multumesc pentru informatii!
PS: stiu ca nu-i o paralela intru totul valida, dar ma pricep/urmaresc piata bicicletelor. Invariabil, imi cad sub ochi anunturi de ebike, iar primele generatii sunt la ani lumina si nu mai au compatibilitate cu motoarele si bateriile care se vand acum, deci practic odata ce bateria „s-a dus” le dai aproape gratis, ca nu mai ai ce face cu ele.
Ma tem de ideea de obsolence – ca o fi planned sau nu, aia ii alta idee.
In concluzie da, e o alternativa, dar nu m-as arunca chiar cu capul inainte si de toti banii.
Eu mi-aş lua o full electrică micuță, de oraş, şi acum, dacă aş avea o stație de încărcare personală în parcarea de la bloc. Mă mulțumesc şi cu o autonomie de 300 de km. E adevărat că nu m-am interesat încă ce ar presupune asta, urmează.
Cu cât e mai micuță, cu atât e mai greu să ajungă la cei 300 km autonomie. Că acumulatorii sunt ăia care ocupă cel mai mult loc. Dar dacă o iei doar pentru oraș și ai stație de încărcare în parcarea de la bloc, de ce ai nevoie de 300 km? Că practic o poți încărca în fiecare seară în care o bagi în parcare. Bănuiesc că nu faci 300 km pe zi prin București, că nici șoferii de taxi nu fac atât.
Că poate o să vrea, ea, maşina, să o mai scot şi prin afara orașului. Dar fie, pot să mai scad la autonomie, nu-i bai.
Depinde ce înseamnă „prin afara orașului”. Că una e să vrei până la Ploiești sau Cernica și alta e să vrei la Cluj sau Oradea. Pentru primele două îți ajung și 200 km autonomie.
Perfect, 200 să fie. Vreo recomandare de astfel de mașină în acest sens avem?
Vreo estimare de buget avem?
Maxim 20000 de euro.
Ă-mi pare rău l-a doamna. Dar nu prea ai opțiuni la banii ăștia. Mă rog, ai Dacia Spring sau ceva similar, dar eu nu mi-aș bate joc de mine conducând așa ceva.
Pfff, câtă lipsă de patriotism! Dacia Spring sună minunat!
Până intri în ea. 😀
Sigur e mai frumos ca-n tramvai, autobuz sau metrou. 😛
Eu am o masina mica electrica; cand mergem la tara o bagam in priza; este super, se infige, nu consuma mult, iar incarcarea o facem la o statie din parc sau din mall, depunde ce avem de facut, fara graba; si ajunge la 300 km autonomie
@Mihai Vasilescu tocmai ‘depinde ce înseamnă …’ e cuiul Pepelei. Să foloseşti o electrică exact ca o termică, fără ‘depinde la ce o foloseşti’. Alte solicitări pe lângă cumpăratul zarzavatului şi apei minerale şi mersul la muncă. Sau drumuri dus-întors de 400-600 km pe autostradă când te infigi vârtos în accelerație şi merge şi căldura şi ai treabă cu deplasatul cu maşina la ore de vârf prin München de exemplu – caz deloc rar la mine. Tot nu rareori bag şi chestii voluminoase şi relativ grele să-le transport. Dacă ne băgam în maşină toată familia sărim făra probleme de 300 kg fără bagaje. Să nu mai zic de munți. Nu e chiar simplu între a alege să ai o maşină termică all-rounder şi alta electrică. În parcarea blocului, dar şi la muncă văd că îşi schimbă maşinile pe altele mai voluminoase dar tot termice. Au mai mare grijă de maşini nemții (din motive practice, nu de cultură) dar tot aşa ca şi mine îşi folosesc maşinile, la de toate, şi nu prea le vine la îndemână o electrică. La nemți atârnă mai puțin prețul, au posibilități de finanțare inclusiv cei cu mai puțină dare de mână şi leasingul e f. apreciat dar tot nu-i atrage, e greu să vezi un neamț pierzând vremea la o ‘benzinărie’ aşteptând să se încarce electrica (vedeți că benzinăriile germane de obicei au un stoc bine asortat de bere). Că să vină la muncă maistrul folosea uneori un Zoe de la frate-su când Golful său IV era mai recalcitrant. Lasând deoparte că e maşină mică, totuşi oscila serios în funcționare funcție de starea vremii iar el stă la 60 km de muncă, pe drumuri sinuoase şi vălurite de țară. Şi la muncă avem 2 coloane de încărcare electrice, zic însă că sunt de fason şi pentru oaspeți.
Comentariu beton!15
Dobre Mirela, despre ce mașină e vorba? Și, foarte important, ce culoare are? 😀
Ale, tocmai faptul ca la nemti atarna mai putin pretul e vizibil si in statisticile KBA pe 2021 si 2022. Desi vanzarile de masini noi au scazut vertiginos, electrice au facut un nou record in 2021 si cel mai probabil urmeaza inca unul in 2022, cand cota de piata a electricelor se va apropia de 20%. Sigur, poate cei la firma ta au alte nevoi, dar trendul general ne spune ca tot mai multi nemti fac tranzitia. Chestie absolut evidenta pe strazi si la firma mea.
VW e-up pt tine. Cea mai tare mașină electrica dpdv calitate-preț-eficientă. Și asta o spun după 20 de luni și 42k de experiență cu un e-up. Range 300vara, 200iarna climatizata.
Acum am trecut la alt nivel-Kona ev
1) Durerea va fi cu schimbatul bateriilor. Acolo va costa o cârcă de bani. Nimeni nu zice nimic de asta.
2) Energia valabilă. Țara asta nu duce lipsă de furnizori, dar, duce lipsă de ceea ce contează: producători. Se vor crea niște disensiuni, de genul „factura la curent e mare fiindcă o consumă mașinile electrice la reîncărcare”.
Comentariu beton!18
Știi părerea mea despre tine, nu faci decât să mi-o reîntărești de fiecare dată când comentezi ceva. Și să mă felicit că ți-am băgat comentariile la moderare. Auzi, dar la o mașină pe motor termic, îți schimbi motorul după ce ajunge să fie uzat moral?
Și doi. Noi nu producem curent? România nu este producător de curent electric? Tu te auzi ce tâmpenii susții?
P.S. Ți-am lăsat comentariul doar ca să-ți pot spune încă o dată că de-aia ești la moderare.
Cam așa e cu schimbatul bateriilor, rămîne de văzut cum se va face și cît va costa, pentru că de asta depinde evoluția pieței de second-hand-uri. Și de evoluția pieței de „second” depinde și evoluția pieței de auto noi. Momentan se estimează că o baterie ține fără probleme 10-15 ani, au peste 150.000 km, deci va dura ceva pînă vedem ce și cum cu bateriile uzate.
Avand in vedere ca garantia pentru baterii (si nu numai) oferita de majoritatea producatorilor se duce spre 6-8 ani iar o masina din ziua de azi (electrica sau nu) a devenit deja un consumabil (si nu un produs de folosinta indelungata asigurata de o calitate adecvata a proiectarii, materialelor si fabricatiei) nu cred ca consumatorii actuali planuiesc sa tina o astfel de masina mai mult de 5-6 ani.
Problema reala este valoarea reziduala/ de revanzare a unei astfel de masini dupa 5-6 ani in raport cu pretul de vanzare de nou, absolut exagerat si nejustificat de costul de fabricatie, al unei astfel de masini.
Daca eu platesc azi 40,000€ pe o astfel de masina noua, imi voi putea recupera prin revanzare dupa 5 ani de utilizare absolut normala macar 25,000€?
Am luat in calcul o depreciere medie rezonabila pentru un vehicul ICE (din perspectiva experientei mele si a unor cunoscuti) de 3,000€/an pentru o utilizare de 5 ani.
Traim epoca in care a tine o masina 8-10-15 ani a devenit istorie.
In opinia mea, pretul de vanzare (si implicit cel de revanzare) al electricelor sunt bariera principala in calea adoptiei masive, nu neaparat autonomia.
Pe locul doi este acoperirea si confortul in utilizare al retelei de alimentare.
Eu am carnet doar de câteva luni și când e vorba de mașini, cel mai bine mă pricep la culoare, dar așa mi-ați făcut o poftă cu articolul asta😅Viitoarea mașină la care mă gândesc e Lexus (am fost tristă că e în coada clasamentului), deci mulțumesc de informații!
Păi stai așa că aici era vorba strict despre Lexus-ul electric. Dacă alegi orice altă variantă, ce naiba aș putea să-i reproșez unei mașini din gama premium?
La Lexusul electric mă gândeam, că acum am hibrid. Dar poate până merit un Lexus ajung și ei la tehnologie de ultimă oră.
Vă spun cinstit după un an de zile de electrică (Fiat 500): în România mașina electrică este doar mașină de oraș și doar dacă stai la casă. Dar și așa merită, pentru că majoritatea timpului conduci în oraș. Iar dacă faci o navetă 50-70 (100-150 dus întors) km ieși și mai bine.
Iar plăcerea condusului nu se compară (în afară de curbe poți conduce fără să pui mâinile pe volan, de exemplu, demaraj extra, piese de schimb deloc – cică plăcuțele de frână țin mai mult de 200000 de km, că frânarea e pe recuperare de energie etc.)
Nouă ne place foarte mult.
PS. culmea e că prima mașină pe care am condus-o în viață a fost o mașină electrică. Pe vremuri existau mașini utilitare electrice făcute în Bulgaria, se numeau Electrocar; tata folosea una la muncă și într-o zi m-a lăsat și pe mine să conduc câțiva metri.
Mi se pare oleacă funny cum tragi concluzia că „în România mașina electrică este doar mașină de oraș” după ce conduci o mașină care este special gândită să fie electrică de oraș. Fiat 500 mu sare cu autonomia de 200 de km nici dacă-i pui vele. Practic, am scris articolul de azi de pomană. Degeaba am menționat cel puțin două mașini care trec de 400 km autonomie, oamenii le știu pe ale lor.
Dar costul încărcării, față de un plin de benzină? Ar fi și asta o problemă mai ales acum cu scumpirea curentului, nu?
Scumpirea curentului este strict artificială din cauza crizei din Ucraina. O să se termine și războiul ăsta și vom reveni la normal. Să-ți aduc aminte că prin aprilie se făcuse aproape 10 lei litrul de benzină?
Din curiozitate, de ce TESLA nu e pomenită? E in topul vânzărilor electricelor în ultimii ani in Europa. Stațiile lor supercharger încarcă bateria de la 20 la 80% in 30 min.
Io când văd comentarii ca ăsta mă cutremur când îmi dau seama cam care este procentul real al IQ-ului din țara asta.
De acord cu ce ai scris cu 3 mentiuni:
1. Iarna scade autonomia și la jumatate. De asta se cauta modelele cu pompa de caldura/mai scumpe.
Încălzirea poate consuma pana la 10% din baterie. Înainte de încărcare și de orice plecare la frig bateria se condiționează, adică la început consuma mai mult deoarece masina folosește curent sa încălzească bateria. În plus, la multe modele e recomandat sa le incarci între 20% și 80% deci ai un range real de 60 % din autonomia declarata și asta vara.
Dacă lași masina în frig în 2 săptămâni e bateria goala. Nu e recomandat sa mergi.in vacanta și sa lași masina în aeroport de exemplu.
2.La viteze de autostrada, consumul se dublează mai ales la suv care e aerodinamic precum un ciocan.
Deci aia 500km se fac putinei și un drum Bucuresti – Constanța cu id4 se lasă cu mers cu greaca pe tine și max 110 și strâns din buci a sa ajungi.
Si 3. Prețul electricității e în creștere,multe stații defecte sau ocupate de unde timpii de așteptare ca pe vremea lui Ceașcă. Nu e o experienta decât pentru pasionați. Oamenii cu bani din România, aleg confortul unui auto de lux cu motorizare convențională.
Bis
Bateria costa între 15 și 25 000$ iar la 10 ani cam e de schimbat ;)))
Comentariu beton!40
Scuză-mă, faptul că în România mașina electrică este doar mașină de oraș nu ține atât de autonomie, cât de lipsa stațiilor de încărcare. Dacă încerci să planifici o călătorie, o să ai surpiza ca din stațiile existente cele care sunt eficiente pentru drum lung, cu încărcare rapidă, sunt extrem de puține. Iar din cele existente, multe nu funcționează. De exemplu la Lidl, în loc să le transforme din gratuite în stații cu plată, deocamdată sunt închise. Idem Penny. Sau pentru unele ai nevoie de o cartelă specială pe care o găsești la primărie (nu glumesc).
Știi că eu tocmai vin după un tur de nouă zile cu mașini electrice, da? Tur în care am găsit stații de încărcare peste tot, stații care nu ne așteptau pe noi să venim. Ce-i drept, nu erau stații moca, pentru că astea vor dispărea, nu e normal să-ți încarci mașina gratis, la fel cum nici benzină nu bagi gratis.
– cît costă un litru de benzină?
– 7 lei!
– da’ o picătură?
– ei, o picătură nu costă nimic…
– perfect! picură-mi și mie 20 de litri…
Comentariu beton!20
Bag carburant de 80 ron pe luna. Merita sa trec pe electric? 😀
Adica, consum 10L max.
@Cucurigu, cu 10 litri nu fac nici măcar 100 de kilometri! 😂😂😂
@emil, stii gluma aia cu:
”
– Am reusit sa reduc factura electrica la 300 ron.
– Cum ai facut?
– M-am deconectat de la retea.
”
Deja cand se renunta la incarcarea gratuita la lidl si kaufland, vad multe springuri scoase la vanzare. Oamenii se asteptau la un vehicul achizitionat cu subventie de 50% de la guvern, sa mearga gratis forever. Acu ca s-au lamurit le vand in draci.
@Cucurigu
La un consum de 10l/luna, masina din dotare e risipa de resurse. Cel mai probabil ar merita sa treci la „fara masina”.
Știu, dar e una din micile placeri ale vieții. Plus ca fac cumpărături odată pe săptămână și am multe de carat. De asta nici nu investesc în una mai scumpa. Plus ca dacă ai o urgenta e bine sa știi ca sta frumos.si te așteaptă cu plinul făcut în garaj,unde nu o ploua, nu o ninge, nu o bate soarele și nu ruginește.
N-am mașină, nu-mi doresc,dar tot las 2 vorbe pe aici: mașinile pot fi oricum,dar drumurile nene,șoselele, alea să fie și ele în bună stare,că de aia suferim toți, și dacă avem auto propriu, și dacă nu .Adică zic că e păcat de atâta investiție dacă ai ocazia să o rupi în străzile noastre,reșapate,reparate în grabă și cu interesul banului și nu a siguranței.
Multumim pentru stradanie! Noi eram la intersectia Sibiu cu Talmaciu, cu vreo 6 motociclete in incinta benzinariei Mol! I am intrebat pe colegii din Mercedes pe unde esti dar plecasei. Mi-ar fi placut sa te salut!
Cred c-ați trecut pe lângă noi.
Mai există varianta cu schimbarea bateriilor nu încărcarea lor.
Bateriile sunt de închiriat, iar schimbarea lor, goale cu pline durează 3-4 minute. Așa nici nu mai contează ca la 10 ani cheltui bani să cumperi baterii noi trebuie schimbate.
Exsita la masinile NIO, dar sunt ceva dezavantaje si pentru aceasta metoda.
Salutare, urmaresc si eu cu interes evolutia electricelor. Din punctul meu de vedere am o singura chestie pesimista: ce te face sa crezi ca infrastructura va tine pasul cu o crestere exponentiala EV-urilor? Eu nu stiu daca e atat de simplu sa redimensionezi reteaua, ai nostri au dovedit ca suntem deficitari in general pe dezvoltarea oricarui tip de infrastructura.
Stiu cat de greu este sa obtii acasa un trifazat, o crestere de putere sau sa ajungi prosumator…prin programul „casa verde” e aproape ca la loterie….de aici si pesimismul meu.
+ ca afara prosumatorii primesc sub 10% din cat dau pe kw, la noi inca se primeste 1:1 dar cat o sa mai tina figura?
Sau poate abia atunci va fi rentabil sa ai o electrica cu baterie de 100kw, ca sa bagi curentul in ea in loc sa il injectezi in retea si sa pierzi 90% din valoarea lui.
pana acum toate programele guvernamentale de stimulare au fost epic failures. i-au stimulat pe cativa care aveau deja posibilitati si timp sa umble, si i-au lasat cu ochii in soare pe cei ce ar fi avut nevoie cu adevarat de ajutor.
Și, nu te-ai transformat într-un electrococălar după ce-ai condus BMWu’ electric? 🤣🤣🤣🤣🤣
Cum te-ai descurcat cu semnalizarea? Ai făcut doctoratu’ la fabrica BMW ca să poți semnaliza corect? 🤣🤣🤣
Once BMW, always BMW. 🚘
Nu m-am transformat, dar nici mult nu mai aveam.
Adică treceai la ascultat electromanele cu geamu’ jos și trapa ridicată? 🤣🤣🤣
P.S. La mine-i efectu’-i taman invers când mă sui în BMW: îmi vine să mă îmbrac la costum și să conduc impecabil. 🤔
Deja începusem să scot mâna cu ceasul pe geam.
🤣🤣🤣
Degeaba, dacă nu-i ceas cu cuc.
🤣🤣🤣
Noi tocmai asteptam sa ne vina un Ford Kuga plug-in hybrid (PHEV), e anuntat pe 24 decembrie ca ajunge la noi. Abia astept. Multumim de articole, partea cu incarcarea m-a interesat si pe mine mult 🙂
Este clar ca electricele sunt viitorul. Sunt perfect de acord cu tine cu elementele care trebuie îmbunătățite ca să am și eu una în curte. În momentul de fata, tocmai din cauza infrastructurii de încărcare și a vitezei de încărcare, încă electrica e masina de oraș indiferent de ce autonomie are (sau ma rog maxim cat e autonomia : 2 sa te poti si intoarce cu acelasi plin). Nu de alta dar problema actuala nu e cât stai cu ea la încărcat (20-30 min la o autonomie de +400 km e acceptabil), ci numărul stațiilor ca dacă stai după alta sa se încarce deja e complicat. Plus ca nu sunt eu omul super planificării drumurilor încât sa țin cont și de range, stații și alte asemenea. Ce e clar, e ca în ultimii ani tehnologia a avansat imens și cred ca în maxim 5 ani vom fi aproape de momentul pe care îl descrii tu.
Am condus in Ro timp de două săptămâni un Spring. Fără a face fițe de calitatea materialelor, sau de faptul ca uneori nu voia sa meargă din prima contactul, a fost excelentă. Nu am ieșit din Brașov cu ea și o încărcam lejer, stând la casă.
Aștept să văd ce se va mai întâmpla pe piața auto, dar aici nu avem așa vânzoleală mare cu electricele, cum este la voi in Europa. Poate ca următoarea mașina va fi o hibridă, who knows?
https://soferidinromania.ro/anaf-urmeaza-sa-ii-verifice-pe-cei-care-isi-posteaza-masinile-scumpe-pe-retelele-de-socializare/
😀 😀 😀
Anaf ar trebui să-și verifice proprii angajați, iar apoi să ia la puricat angajații la stat. Să-ceapă cu parlamentarii, serviciile șamd.
…din părți.
Salut! Da-mi voie sa aduc o completare la
„atunci când stațiile cu încărcare rapidă vor fi pe toate drumurile, s-a cam terminat și cu problema timpului de încărcare prea lung”
In trecerea la EV trebuie schimbata si mentalitatea incarcarii – incarcarea nu trebuie sa fie echivalentul umplerii rezervorului – te duci, mufezi si astepti. Statiile de incarcare rapida trebuie sa se extinda intr-adevar, dar posesorii de EV vor incarca in majoritate acasa sau la birou, eventual peste noapte sau cand masina sta degeaba. Incarcarea la statiile rapide va fi mai scumpa si trebuie gandita ca o solutie de urgenta, nu de zi cu zi.
Pe strada mea e o singură coloană/priză și e de 2 km lungime. Cum preconizezi să încarc de acasă, că nici 50 cm de cablu preungitor nu ajung și să mai treacă prin parcare? La muncă nu pot spera să-mi sacrific prețioasa pauză de cafea să mă duc să deconectez mașina de la priză și s-o scot afară din perimetru că s-a făcut cu cântec repartizarea locurilor interne de parcare. Nu știu, aștept să văd în zonă dacă Siemens bagă curent la parcarea supraetajată și inchiriază locurile. Dar tot așa, nu prea e fezabilă imaginea cu coloanele cu cabluri la stradă sau șerpuind din geamurile intredeschise noaptea.
Pot sa întreb de ce nu ai testat și Tesla 3 standard range? Bifează la preț, autonomie și mai ales la rețeaua de încărcare și viteza de încărcare
Nu știu ce-aș putea răspunde la o întrebare care bate orice record de imbecilitate.
Tesla 3 bate recordu’ și la rotisarea pasagerilor.🤣🤣🤣
Preferăm să nu.
@JT, tu-ți dai seama că pe om nu l-a dus capul să caute „oare de ce nu scrie prostul ăsta și despre Tesla, de ce doar astea opt mașini?”. Un om cu acces la internet, care scrie corect, care citește publicații online n-a fost în stare să afle de ce nu și Tesla. Și mai e un stupid fix pe același tipar care întreabă același lucru. Suntem mâncați. Mă rog, noi, că tu te-ai salvat.
@MV: dăcât analfabet funcțional la dânsu’. Dăcât. 🤣🤣🤣
1. Autonomie de 400-500 o au masinile elctrice ff scumpe. Inca cativa de ani de acu incolo.
2. Cand aceste masini vor fi accesibile, vom.mai vedea.
3. La actuala autonomie, pt mine cele mai accesibile nu reprezinta o optiune viabila.
4. Iarna, cu incalzire in scaune, incalzirea interiorului, simt ca autonomia scade drastic. Poate ma insel.
5. Ce te faci cu ele cand trebuie sa le cumperi second? Cat mai poti utiliza bateria? Care e autonomia atunci?
6. Atat timp cat infrastructura e cum e, in actualul ritm de vanzare a masinilor electrice va fi o problema incarcarea lor.
7. 15-20-30 minute sa astepti sa se incarce? Sorry, dar nu.
8. La statiile de putere mare, daca masina poate sa traga din aceste statii, pretul e ca la combustibilii fosili. Si sincer, de banii pe care ii cer ei pe masinile care au aceasta tehnologie de incarcare iti iei masina,nu blender.
Comentariu beton!14
Ai scris opt puncte în condițiile în care nu te obligă nimeni să-ți cumperi mașină electrică și nu folosește nimănui ce crezi tu. Absolut superb și inutil.
Eu am luat treaba asta ca pe un experiment. Nu știu dacă și pentru voi a fost la fel, însă pentru mine a fost. Un experiment care mi-a spus ceva despre trecut, prezent și viitor. Și am tras și niște concluzii, că așa trebuie după o chestie ca asta, mai ales că de ceva vreme m-am tot uitat și am tot analizat și eu ideea asta cu electricele.
Concluziile însă mi le voi păstra. Nu sunt 100% de partea electricelor și am văzut în comentarii că cine-i nu-i trup și suflet pentru culori și-o cam ia peste bot. Sunt părți bune și rele pe care le-aș sublinia și nu am nici cea mai mică intenție să fiu făcut varză pentru că na, nu mă arunc cu ochii închiși în a lăuda treaba asta. Nu-s din ăsta „nou”, ce să faci, nu pot ajunge instant la partizanat, cam cum ajunge Aspark Owl la suta de kilometri 🙂
Vreau doar să mulțumesc pentru relatări și na, să te asigur că în urma lor urmăresc și mai atent ce se petrece pe piața asta și cum ar putea arăta viitorul. Desigur, viitorul „lor” pentru că știi și tu că la noi acest viitor al lor va mai întârzia ceva ani. Momentan întârzie cu mulți ani profeția lui Brucan dar na, poate la nivel de tehnologie ne-om mișca mai uman, cică suntem o țară cu servicii serioase pe tema asta. La tehnologie mă refer.
Așa că na, am primit informare. Și una serioasă.
Mâine mă urc în 206-le meu, motorul ăla Eco 70, 1.4 HDi. Om mai vedea ce va fi pe viitor. Momentan viitorul imediat spune că dezvoltatorul meu va dota zona cu patru stații de încărcare a electricelor. Ceea ce nu sună chiar rău 🙂 Vedem ce face viitorul mai îndepărtat. Desigur, nu va face Aspark Owl, asta-i clar :))
Băi, serios, mi se rupe că nu-i plac cuiva electricele. Și-au luat-o peste bot din cu totul alte motive. Chiar nu mi se pare ok să ne placă tuturor aceleași lucruri, ar fi plicitistor.
Atunci e bine. Și clar, la mine nu se pune problema că nu-mi plac. Ba din contră, ar putea fi ceva. Cum am zis, vedem ce face viitorul ăsta care încă nu știm cum va fi. Plus că nu am condus vreuna până acum, sunt sub 1 an de experiență și nesuferiții de la Spark nu mă lasă să mă dau huța cu una deși multă lume mi-a spus că lămâia nu la mine în geam ar trebui să fie, ci la alții. Dar na, dura lex, sed lex :)) Dar vine și vremea aia 🙂
Problema grava, cel putin in Romania este infrastructura electrica, subdimensionata si veche.Daca pe actuala retea iti permiti sa incarci cateva mii de autovehicule electrice, cand numarul acestora va trece de 3-400 mii zau ca nu stiu cum vor dezvolta infrastuctura de alimentare cu enegie electrica, cat timp antreprenorii romani ridica un pasaj sau un podet (pla mea…beton si fier) in cativa ani de zile si iese si prost pe deasupra.Cand ma refer la infrastructura electrica punctez linii urbane de joasa tensiune, linii de medie si acolo unde stam cel mai prost liniile de inalta tensiune.
Cât costă un plin de baterie? Stațiile gratuite au început să dispară.
Lasă că au rămas stațiile gratuite de unde îți faci plinul cu benzină sau motorină.
Foarte buna articolul, felicitări!
Eu consider că nu suntem încă pregătiți pentru trecerea asta… ÎNCĂ 🙆♂️. Până aveam infrastructura necesară mai durează câțiva ani, nu cred că e chiar așa simplu.
Acuma vin cu o întrebare:
Prețuri pentru noul Ioniq 5 în România: SUV-ul electric pornește de la 51.000 de euro
Eu cumpăr un Kia Xceed cu 25.ooo cu ceva dotări opționale ..
Cam in cât timp alimentez eu cu benzină, de încă 25.ooo euro 🙆♂️.. Până la prețul unui Ioniq 5 că să zic că :,, da bă, merită🤔”🤔
Niciodată infrastructura nu va permite încărcarea a 2 milioane de mașini. Este imposibil.
N-am înțeles ce autonomie mai aveati în Ramnicu Valcea,de ați ajuns în 14 minute la 80%