54 din 100 și 53 din 100.

Vă întrebați ce reprezintă toate cifrele de mai sus? Nu e nevoie să vă zbateți ca să descoperiți misterul, că vi-l deslușesc eu acum. Cele două numere de mai sus (54 și 53) sunt punctele pe care le-au obținut fetele mele la testele de literație digitală, din totalul de 100 disponibile.

Ce este literația digitală? Ce sunt testele de literație digitală? Cum și de ce au ajuns ele să dea testele astea? La toate aceste întrebări vă voi răspunde pe rând, iar dacă aveți copii, sfatul meu e să citiți până la capăt.

Literația digitală este denumirea mai pe științific pentru alfabetizarea digitală. Ca în orice alt domeniu, dacă nu stăpânești bazele acelui domeniu (alfabetul), nu vei avea cum să dobândești abilități pentru acel domeniu. Mai simplu spus, dacă nu cunoști alfabetul, nu vei ajunge niciodată să știi să scrii și să citești. Punct.

Ce sunt testele de literație digitală?

Anul trecut Brio® în parteneriat cu UiPath Foundation au lansat primul instrument de diagnosticare și evaluare a literației digitale în rândul elevilor din România, care constă într-un chestionar cu întrebări din domeniul digital, disponibil gratuit elevilor din clasele I-XII.

De ce era nevoie de acest instrument? Ei bine, abia asta este întrebarea fundamentală. Era nevoie pentru că potrivit unui raport recent Eurostat privind competențele digitale ale tinerilor din Europa (16-24 ani), cei din România se clasează pe ultimul loc în UE. 56% dintre aceștia dețin competențe digitale de bază, față de media UE de 80%. România este pe ultimul loc și la nivelul populației generale, doar 10% dintre români având abilități digitale superioare (vs 33% media UE), în timp ce 43% au abilități reduse (vs 28% media UE). Cam astea ar fi motivele pentru care era nevoie de un astfel de instrument.

Și acum ajungem la motivul pentru care am considerat că ar fi bine să se testeze și fetele mele. Pentru că testele măsoară competențele elevilor legate de interacțiunea cu diferite device-uri și programe digitale, în contextul unor scenarii variate: școală, casă și familie, prieteni și hobby-uri.

Acum o să vă dau câteva detalii tehnice despre testarea în sine.

Se efectuează pe 5 direcții de competență, adică exact direcțiile pe care se bazează și rapoartele Eurostat:

➡️ Literația informațională și a datelor

➡️ Comunicarea și colaborarea

➡️ Crearea de conținut digital

➡️ Siguranța

➡️ Rezolvarea de probleme

Fetelor mele le-a luat în jur de o oră să răspundă tuturor întrebărilor. Dar durata crește odată cu vârsta elevilor testați, pentru cei din clasele terminale se ajunge până aproape de trei ore.

La final, primești pe loc un raport extrem de amănunțit care, pe lângă punctajul general, conține punctele acumulate pentru fiecare capitol din cadrul fiecărei direcții de competență.

Uite, ca să înțelegeți mai exact, pot să văd în raport că Ioana a obținut cele mai bune punctaje la „Interacțiunea prin intermediul tehnologiilor digitale” (71) sau la „Protejarea datelor personale” (76), în timp ce la abilități de programare l-a luat pe cel mai mic (41).

Iar Maria a obținut un maximum de 77 de puncte la „Protecția sănătății și a stării de bine” și un minimum de 38 la „Soluționarea problemelor tehnice”.

Pe scurt, raportul este extrem de amănunțit și indică foarte clar care sunt abilitățile sau competențele unde elevul excelează sau, dimpotrivă, nu înțelege mare lucru.

Am fost extrem de curios să văd ce punctaje obțin doi copii care practic au acces nelimitat la tehnologie și digitalizare. Doi copii care interacționează aproape zilnic cu mediul digital din toate cele patru scenarii de mai sus: și acasă, și la școală, și cu prietenii, și în timpul lor liber. Ai zice c-ar fi trebuit să treacă testele fluierând, cu punctaj aproape de maximum.

Doar că, după cum puteți observa și singuri, teoria este foarte departe de practică. Rezultatele obținute de fete sunt aproape modeste, ceea ce ne spune nouă cum stau lucrurile cu adevărat în alfabetizarea digitală din România.

Pentru alfabetizare digitală, nu e suficient să știi să folosești un laptop, o tabletă sau un smartphone. Nu e suficient să știi să accesezi jocuri, diverse aplicații sau progrămele de editare video. Vă dați seama cam ce rezultate ar obține la testare niște copii care n-au acces la internet și tehnologie?

Cam astea ar fi motivele pentru care zic să profitați și să vă testați copiii. Mai ales că testele de literație digitală sunt GRATIS și vor rămâne așa. Tot ce aveți de făcut este să intrați pe platforma Brio®, să vă faceți cont (dacă nu aveți deja), să alegeți testele corespunzătoare vârstei lor și să-i rugați să se testeze. Nu au nimic de pierdut, dimpotrivă.

O să vă întrebați, desigur, care este scopul final. Bine, bine, ne testăm copiii, dar cu ce finalitate, care este rezultatul? Se va schimbă ceva? Iar răspunsul este aproape surprinzător, aș zice. Da, se vor schimba lucrurile fix cu ajutorul rezultatelor la teste ale copiilor noștri. Iată:

Acest instrument va fi disponibil gratuit, celor peste 2,8 milioane de elevi, de clasele I-XII, din România. Cu ajutorul lui, inițiatorii  își propun sa realizeze mai întâi un diagnostic al situației, iar apoi sa cuprindă rezultatele într-un Program Național pentru Evaluarea și Dezvoltarea Competențelor Digitale ale copiilor și profesorilor din România.

Mai precis, ca să știi unde și cum trebuie să intervii, trebuie să acționezi „țintit”, să strângi toate datele ca să știi cum stai, atât la nivel local, cât și la nivel național. Tocmai pentru acuratețea acestui diagnostic, este extrem de important ca acest instrument de testare să fie accesat și parcurs de o masă cât mai mare și mai eterogenă de elevi, inclusiv cei din medii vulnerabile – provenind atât din mediul urban cât și din mediul rural.

Nu știu ce-aș putea să vă mai spun în plus ca să vă conving să vă testați copiii. Viitorul va fi digital, indiferent dacă ne dorim sau nu asta. Ține doar de noi cum ne vom adapta la el.

În încheiere, o să vă mai las niște cifre, de data asta împărțite pe zilele săptămânii. Dacă ghicește cineva ce reprezintă cifrele astea, îi fac abonament pe trei luni la Brio®, ca să-și testeze copilul la toate materiile din platformă. Sunt atât de sigur că nu veți ghici ce reprezintă, că sunt în stare să le fac abonament Brio®, pe câte trei luni, tuturor celor care ghicesc ce sunt cifrele astea. Și nu glumesc.

Hint: cifrele au legătură cu fetele mele, dar și cu ne-digitalizarea învățământului din România.

Iată-le:

Luni: 5.97 ↔️ 5,78

Marți: 5,56 ↔️ 5,74

Miercuri: 4,90 ↔️ 4.80

Joi: 5.72 ↔️ 5.85

Vineri: 3,50 ↔️ 3,70