Tot ce vă rog este să citiți articolul ăsta cu atenție și până la capăt. O să vedeți voi de ce.
Din ce-am reușit să găsesc la un simplu search pe google, iată cum au stat lucrurile în luna iunie a anului 2019:
👉 Salvamontiștii au fost solicitați să intervină în 996 de acțiuni
👉 Acțiuni în urma cărora au fost salvate 1102 persoane
👉 Dintre acestea, 442 persoane au fost predate către SMURD sau Ambulanță
👉 16 persoane au fost preluate de elicopterele SMURD
👉 Iar cel mai trist este că 15 oameni și-au pierdut viața.
Toate cele de mai sus s-au întâmplat într-o singură lună a anului 2019. Vreți să știți unde s-a ajuns aproape trei ani mai târziu? La peste 7000 de misiuni și peste 8500 de persoane salvate pe parcursul unui an.
V-am făcut această introducere, doar ca să aveți o idee despre amploarea a ceea ce se întâmplă în munții României an de an, în materie de turiști și Salvamont. Pentru că, dacă înțelegeți toate astea, o să apreciați la justa valoare ce urmează să vă spun.
Vodafone România a anunțat că extinde parteneriatul tehnologic cu Salvamont (Asociația Salvatorilor Montani). În acest sens, Vodafone a dezvoltat o soluție care duce semnalul mobil in zonele greu accesibile, înconjurate de pereți stâncoși care blochează propagarea semnalului mobil. Cu ajutorul unei drone profesionale prevăzute cu un echipament radio pentru a genera semnal.
Echipamentul radio instalat pe dronă generează semnalul mobil (voce și date), inclusiv semnal 5G, pe o rază de până la 10 km. Telefonul mobil al persoanei căutate se conectează, astfel, în mod automat la rețeaua Vodafone, victima putând contacta serviciul unic de urgență 112, indiferent de operatorul ale cărui servicii le folosește. Mai mult, dacă persoana căutată utilizează aplicația Salvamont-Vodafone și a activat funcția de localizare prin date mobile înainte de a porni pe traseu, echipa de salvatori montani va putea urmări traseul acesteia pe munte și o va putea găsi mai repede.
Iar dacă prima soluție vi se pare wow (pentru că mie chiar mi se pare), încă n-ați văzut ce urmează:
Cea de-a doua soluție utilizează fotogrametria și inteligența artificială pentru capturarea și analizarea imaginilor geolocalizate, colectate pentru detectarea în mod automat a persoanelor dispărute. Capturarea imaginilor de înaltă rezoluție în zona de căutare este realizată de o a doua dronă profesională, echipată cu tehnologia necesară pentru fotogrametrie și termoviziune.
Astfel, în doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 km liniari și poate acoperi o suprafață de 24 de hectare, realizând între 130 și 300 de imagini, în funcție de parametrii de zbor și de rezoluția camerei din dotare. Fotografiile sunt transmise după descărcare, prin intermediul rețelei create special pentru misiunea de salvare, către Centrul Național de Analiză Date Salvamont-Vodafone pentru a fi procesate.
În centrul de analiză conectat la rețeaua GigaNetwork FIBRĂ, datele sunt analizate și procesate în câteva minute (aprox. 100 fotografii în 2 minute) prin intermediul programului de detecție automată cu inteligență artificială SARUAV. Sistemul face identificarea după o serie de indicii, cum ar fi silueta sau haina unei persoane, iar echipa din centrul de analiză trimite salvamontiștilor din teren coordonatele exacte unde acestea au fost reperate.
Înțelegeți? În loc să cutreiere ore întregi încercând să găsească victimele sau pe cei rătăciți, cu ajutorul imaginilor din dronă, Salvamontul se va deplasa la punct fix. Iar asta, prieteni, mi se pare cu adevărat extraordinar pentru că, de cele mai multe ori, rapiditatea cu care se intervine face diferența între viață și moarte.
Dacă vreți să vedeți cum funcționează cele două soluții, ca să înțelegeți exact, v-am lăsat mai jos un documentar video cât se poate de explicit.
Iar toate astea sunt posibile cu ajutorul a ceea ce începând de luna asta poartă numele de Vodafone GigaNetwork. Rețeaua de internet care în ambele ei variante, mobilă și fibră, a fost certificată de către auditorul independent umlaut:
➡️ Rețeaua GigaNetwork mobilă a fost certificata „Best in test” in martie 2022
➡️ Rețeaua GigaNetwork FIBRA a fost certificata în luna august 2021 pentru cea mai buna experiență de utilizare a internetului fix din Romania, fiind prima astfel de certificare conferita unui operator de rețea de internet fix din Romania.
În încheiere, atât vreau să vă mai spun: dacă vă place să colindați munții, dacă sunteți genul care faceți drumeții, trasee montane și alpinism, activați-vă funcția de localizare prin date mobile, înainte de a porni pe orice traseu, și descărcați-vă aplicația salvamont. Sper să n-aveți niciodată nevoie de ea, dar, dacă ați citit până aici, mai mult ca sigur înțelegeți de ce v-am rugat asta.
Unii sunt turiști, alții sunt doar t…riști. Muntele, marea și Dunărea nu iartă niciodată niciun ciocoflender.
Comentariu beton!20
Băi, să știi că nu e mereu așa. Da, recunosc că mulți dintre cei care o pățesc (în special pe munte) se duc nepregătiți. Doar că uneori li se întâmplă și oamenilor cu foarte mare experiență. Eu am avut un amic care a murit pe munte, iar omul era pasionat, cu echipament profi și tot ce trebuie. Cu toate astea… 🙁
Tu știi că excepțiile întăresc regulile.
Și asta e adevărat.
relația mea, de client, cu vodafonu’ e cam ca a lui @JT cu fra’su…
de data asta, chapeau!
Comentariu beton!26
Ahahahhahahahahahahahahahaha!!!!!
Io am abonament la Vodafone de când au intrat în România, de pe vremea când era Connex. 😀
Si eu ,abonat din 1999 ! Ce batrana sant 🙈 !
Nicoleta, la fel și eu. Același număr de telefon și aceeași rețea din ‘99.
1. Bravo Vodafone.
2. Știu c-am mai spus, dar mă repet: în Austria, dacă omu’ se plimbă de capu’ lui pe munte, în afara traseelor special amenajate, va plăti costul întregii operațiuni de salvare inclusiv spitalizarea. Ceea ce nu-i tocmai ieftin.
Comentariu beton!28
Păi și dacă se rătăcește omul? Că, na, i se poate întâmpla oricui.
Pe traseul amenajat? Doar dacă nu știe citi. Doar atunci. 🤭
Serios, traseele-s „idiot proof”. Sunt indicatoare pe trasee, la tot pasul.
Comentariu beton!18
Din pacate, in Romania, nu e chiar idiot proof treaba. 🙁
Felicitari celor de la Vodafone!
Excelenta treaba Vodafone !! Deci ,liber pe munte in sandale cu toc,slapi,sau treling …! Mama ce amenzi le-as da „ratacitilor” de genul asta,in caz de cheama salvamintul ! Prostia si fudulia se plateste ! Apropos,pe putin nu-l pot localiza oare ? O fi ratacit saracu…la creier !
Foarte tare! Bravo Vodafone!
Asa, si? Sigur-sigur, înainte de a pleca pe munte in „ghetuțele alea cool, cu toc de 12 cm”, pitzi o să-și instaleze pe aifonu’ roz cu pietricele swarowsky false, aplicatia Salvamontului.
piți cu ghetuțe pietricele swarowsky nu merge mai
mult de 20 de metri cabana de unde a parcat mașina.
Salvamontul are probleme cu ”profesioniști” care pleacă pe trasee chiar dacă știu și sunt avertizați de vreme rea. Sunt ăia care caută senzații tari.
Comentariu beton!13
Eu sunt abonat Connex din 1997. Cam
prima
saptamana a lor la noi. Lucram in aceeasi cladire, ei la 2 etaje mai sus. Se stricase centrala adusa de USAID la noi si m au trimis sa iau minim
5 numere. deci… we love them
much dar…
5 numere intr-o singura zi….
I’ll see myself out.
Io sunt abonat Vodafone din…niciodată;). Și nici Orange nu am fost ;)). Dar recunosc o treabă bună când ea există. Felicitări Vodafone. Când/daca ajungeți la fel de tari în oferte că și Digi vin la voi.
Așa era și în Franța înainte să apară Free..dădeau săracii oameni și câte 89 euro la Orange pe un abo la mobil cu 2 GB trafic date. Acu toți au cu 5euro pe viață.
Jos căciula pt ce a făcut Vodafone în cazul Salvamont. Începând cu dotarea Centrului Salvamont, alocarea 0SALVAMONT, aplicația și mentenanța ei.
La job folosesc 2 soluții de la ei. Profi și fair contractual (poate mai puțin când au schimbat semnalizarea SIP fără să anunțe)
Însă dacă vrei ca PF să faci ceva cu Vodafonu’ îți cam vine să dai cu căciulă aia de pământ. S-au acoperit cu atâtea proceduri pentru a lucra cu oameni ieftini de parcă vorbești cu un bugetar nu cu un angajat în privat. Iar asta se aplică și în magazin și la *222. Nu, nu am sunat la numărul cu suprataxa să știu dacă acolo sunt ăia mai isteți
Iar dacă cineva din Vodafone strânge feedback: situl și aplicația au vre-o șansă să devină funcționale? Să porți face ceva cu ele? Știu că vă interesează partea de facturare și plată dar clienții mai vor să poată face schimbări ale abonamentul, adăugat/scos opțiuni. Din astea.
Dacă devii Vodafone nu sunt în stare pot să readucă la viață myupc. Hai fără rușine. Chiar și Microsoft când a văzut că nu a mers Lynk au cumpărat Skype.
Pandemia a facut si un lucru bun: mult mai multi oameni au incercat sa iasa in natura, au inceput sa faca trasee montane. Doar ca marea majoritate nu stie ca trebuie sa fii echipat corespunzator, sa ai minime informatii legate de traseu… Si din pacate, cel mai frecvent, aia care apeleaza la salvamont sunt pantofarii care pot fi intalniti pe diverse trasee, inclusiv pe Moldoveanu (ca e la moda).
Merg destul de des in drumetii si am avut ocazia sa vad pe traseul Predea-Diham, un grup organizat de vreo 60 persoane (printre care si cu handicap!!!) care ne intrebau daca gasesc mancare la Diham (au fost foarte surprinsi cand am spus ca pentru atatea persoane nu prea credem).
Si, in afara de faptul ca sunt neechipati sunt si foarte ofuscati cand li se face observatie.
Coboram de la Omu, pe 16 august, temp 2grade, lapovita si ceata, noi venind de la Malaiesti, cu copii, dar bine imbracati (e adevarat ca le lipseau manusile, dar am inlocuit cu sosete – curate-) si cu uimire am constatat un tip cu o tipa care erau in pantaloni scurti, tenisi si o gecuta foaie de ceapa. Un prieten de-ai mei, nu foarte manierat, a inceput sa il certe pe baiat ca nu e imbracat corespunzator. Atat de surprins si suparat era de ce i se spunea, de parca era in parc si l-a prins ploaia.
Din cauza unora ca astia s-au inmultit masurile de localizare, dar totusi poate ar fi bine sa zic datorita lor…