Ieri a fost ziua în care am condus Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV 4×4 GT Line. Pentru cei care nu sunt familiarizați cu termenii din industria auto, PHEV înseamnă că avem de-a face cu un plug-in hibrid.
Adică o mașină care pe lângă motorul termic (în cazul de față, pe benzină) are și un motor electric ce se poate încărca separat, la stațiile de alimentare. Motor care poate funcționa autonom, adică exclusiv în regim electric, pe distanțe scurte. În cazul Kia Sportage distanța asta fiind în jur de 60 de kilometri.
Acestea fiind zise, oare cum să vă explic eu care e treaba cu Kia Sportage astfel încât să fiu cât mai elocvent? Gata, știu: mi-a plăcut de m-am pișat pe mine.
Pot chiar să comit sacrilegiul să spun că mi-a plăcut aproape mai mult decât Renault Austral, asta fiind, până la Kia, mașina mea preferată din Cars and Roads. Uite, ca să înțelegeți și mai bine: din tot ce am testat până acum, Kia și Austral sunt singurele pentru care aș da banii, dacă ar trebui să-mi cumpăr o mașină dintre cele pe care le testăm zilele astea.
Mă rog, încă nu m-am jucat cu Mazda și Lexus, dar ambele sunt la niște prețuri prohibitive pentru mine, deci ies din orice calcul. Bine, nu că Kia ar fi foarte ieftină, dar tot e cu 10.000 de euro sub Mazda. Iar 10.000 de euro nu cresc în copac, după cum prea bine știm cu toții.
Și dacă tot a venit vorba despre bani, modelul pe care îl avem noi în tur ajunge la 51.973 euro. Sau prin leasing operațional de la Autonom: rată 652 euro/lună.
Nfine, revenind la de ce mi-a plăcut. Siderat de modul senzațional în care răspundea la reprizele de accelerație atunci când aveam nevoie, în prima pauză am aruncat un ochi pe fișa mașinii. Moment în care mi s-a răspuns pe loc la toate întrebările: Kia Sportage are 265 de cai putere. Adică este a doua cea mai puternică mașină din tur, după Lexus.
Iar în ceea ce privește cuplul, cu cei 350 Nm este a treia, după cele două numite mai sus: Lexus și Mazda. Păi, da, prieteni, așa se explică de ce e agilă, s-o tot conduci cu sutele de kilometri.
Dar, pe lângă putere, mașina m-a spart și cu modul în care se comportă pe șosea. Mi s-a părut extrem de stabilă în viraje, aproape că se roagă de tine să nu calci frâna, că n-ai de ce să faci asta. Treabă care mi-a conferit un pregnant sentiment de siguranță.
Este de departe cea mai silențioasă dintre toate cele testate până acum. Cel puțin la viteză mică, când merge exclusiv pe electric, nu se aude nimic în interior. Partea și mai mișto este că nici când intră în funcțiune și motorul termic nu se aude mare lucru. Singurul mod în care am putut să scot niscaiva sunete de la mașina asta a fost când am trecut-o în modul sport și o turam mai brusc. În rest, muzica în surdină era tot ce se auzea în mașină.
Și mi-a mai plăcut tare de tot încă ceva. Butoanele și comenzile sunt extraordinar de bine plasate, toate sunt intuitive, toate sunt atât de simplu de găsit și de folosit, că s-ar descurca și-un copil de 5 ani. E drept că poate că nici nu mi-aș fi dat seama de simplitatea și eficiența modului în care sunt plasate, dacă nu aș fi avut încă sechele după Subaru.
Cam atât pentru azi. V-am lăsat câteva fotografii, câte am reușit să urc. Din păcate, n-am avut cum să urc și rezumatul zilei, merge netul atât de slab în hotelul în care stăm, că am emoții dacă voi putea să public articolul ăsta.
P.S. Azi nu avem Iulia. Din ce mi-a spus ultima oară când am vorbit, unul dintre căței, Otto, mai trebuia operat o dată și numai de scris articole n-avea chef. Lucru foarte de înțeles, de altfel. 🙁
Partenerii Cars and Roads:
➡️ Michelin, producătorul francez de anvelope este partenerul principal al evenimentului și promotor al siguranței și sustenabilității. Nu doar că o parte dintre mașini au fost echipate cu anvelope Michelin, dar locurile pe care le vom vizita au fost alese din Ghidul Verde Michelin, un fel de atlas turistic plin cu idei și zone pe care să le vizitezi în concediile lungi sau în weekenduri.
➡️ Autonom se alătură Cars & Roads din postura de Green Partner. Prin gama sa completă de servicii de mobilitate, compania românească se recomandă ca soluție optimă pentru cei care caută soluții de mobilitate pe termen scurt, mediu sau lung. Fie că vorbim de mașini electrice sau hibride – pentru care există programe dedicate cu facilități majore -, de clienți fizici sau juridici, de închiriere pe termen scurt sau de leasing operațional, Autonom are pregătite oferte specifice fiecărui tip de solicitări.
➡️ MOL România este partener tehnic, oferind carburantul de calitate necesar pentru mașinile din tur.
➡️ Server Config, companie specializată în echipamente IT profesionale, va susține road trip-ul oferindu-le fotografilor și specialiștilor video laptop-uri de performanță dedicate profesioniștilor pentru a le ușura munca on-the-go.
➡️ VARTA este unul dintre producătorii de baterii auto cu o experiență de peste un secol în domeniul în care activează. Odată cu era electrificată, producătorul german a introdus o gamă de baterii la 12V dedicată mașinilor hibride – de toate felurile – și electrice.
➡️ Pago se alătură în premieră proiectului Cars & Roads. Aplicația poate fi folosită pentru a achita facturi la utilități, dar și pentru alte câteva plăți care te-ar putea interesa direct: RCA, rovinietă, taxa de pod de la Fetești-Cernavodă sau asigurări de călătorie. Toate, într-o singură aplicație.
Fotografii
Plug-in hybrid electric vehicles (PHEVs). Full hybrid nu prea are posibilitatea de încărcare. Plus încarci un acumulator nicidecum motorul :). Experiențele ce le ai cred că sunt fenomenale.
Da, evident, ai dreptate, dar eu încerc să explic astfel încât să priceapă cât mai mulți oameni ce povestesc eu aici. Altfel, să știi că-mi era foarte ușor să iau articolele despre mașini de pe „Autocritica”. 😉
Oricum ar fi, orice ar oferi, o Kia de peste 50.000 de euro este o nebunie. E cam ca Huawei care e la preț de Iphone. Nu ai cum. Ever.
Știi că exact ăsta e cel mai vândut model, la nivel mondial, al celor de la Kia, da? Gen, ce bine că nu gândim toți la fel.
@MV: B0$$, zi mersi că nu s-o apucat să-ți facă eseu cu diferențele dintre motorul termic și cel electric.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Fiind oarecum in domeniu incerc eu sa lamuresc termenii in cauza mai pe intelesul tuturor:
1. mild hybrid – starterul masinii (sau alternator pe stil vechi) are si rol de generator care incarca o foarte mica baterie sau doar bateria clasica a masinii si apoi, in anumite conditii (depasire, urcare, etc.) care solicita motorul cu combustie, actioneaza ca un motor ajutator. Motorul clasic este folosit intotdeauna la propulsia masinii. Soferul nu poate controla modul in care motorul electric este folosit sau nu.
2. full hybrid – exista un motor electric care in anumite conditii propulseaza independent masina, fara ajutorul motorului cu combustie interna. Distanta parcursa in mod pur electric e limitata, de ordinul zecilor de km datorita bateriei relativ mici. La unele masini motorul termic (de cilindree foarte mica) functioneaza doar ca generator de electricitate pentru motorul electric care propulseaza masina.
3. plug-in hybrid – aici avem o baterie de capacitate mare care se incarca din retea de la prize dedicate sau normale (de aici plug-in) sau la franare si decelerare. Si aici motorul electric poate functiona independent, pentru o distanta mai mare fata de full hybrid. De regula aici si la full-hybrid se poate selecta de catre sofer modul de functionare: electric, mixt sau termic.
4. full electric – aici avem doar motor electric (sau motoare, maximul fiind de un motor pentru fiecare roata) si o baterie de capacitate mare (de la zeci pana la peste 100 kwh).
On topic: de mai bine de 20 ani coreenii au crescut constant calitatea si cantitatea tehnologiei utilizate, la un pret corect si cu dotari standard bogate, nu ca ceilalti la care lista de optionale e lunga cat o zi de post si dubleaza pretul masinii.
Nu mai sunt de mult doar „follower-i” ci si trend-setteri, mai ales in domeniul hybrid unde acopera toate tipurile enumerate mai sus.
Au fost primii care au oferit 7 ani garantie bara-la-bara fara limita de km pe vremea cand ceilalti ofereau doar 3, pentru anumite componente si cu km limitati. Dupa ce au pus la punct fiabilitatea, au inceput sa inoveze la design, la ora actuala avand o identitate vizuala proprie si, pentru mine, unele din cele mai frumoase masini (apropo Tonale e superba).
Comentariu beton!21
@lupulalb sa traiesti. M-am dumerit si eu acum care e treaba cu hibridele🙂.
Corecție:
– full hybrid este „hybrid” și atît, a apărut necesitatea de „full” datorita apariției tehnologiei „mild”. Mașinile hibride merg doar electric foarte puțin, citiva km, și la viteze sub 30km/h. Cum sari de 30km/h pornește motorul cu ardere. E pentru plimbat in parcare. In funcție de producător exista câteva moduri de management a încărcării bateriei, care are 1.5-2.5 kWh, dar e putere mare. Dacă vrei să mergi dimineața doar electric, că ai trafic greu in care nu se depășește 30km/h viteza maxima, atunci o setezi in drum spre casă seara astfel incit sa ajungi cu bateria plina. Poți face electric exact aia 2-5km in care practic mergi mai încet decât pietonii, dar fără să arzi benzina.
Altfel o lași pe mod normal astfel încît să recupereze energie la frinari, să ajute la accelerari, dar bateria e tinuta practic la 50-60% SOC (state of charge).
Doar PHEV poate merge pur electric la viteze decente citiva km, gen 50-70km. Bateria la PHEV ajunge la 9-12kWh.
@finch Cam ~50 km/h de fapt e limita pt „full” hybrid in modul electric, nu 30. Cel putin la Yaris 🙂
Nici nu știu ce să zic. Șeful vostru se gândește la toată truda și sudoarea depusă și vă duce în niște locuri absolut superbe.
Cât despre mașină…tu știi mai bine.
Have a great day!
Cum, ai facut pişu pe tine in maşină, de plăcere?😉😁
Poate că merge prost netul, dar locul arată fantastic. Iar pozele nu fac decât să îți doresti sa iti cumperi o maşină (roşie 😉) şi să mergi in vacanță.
P.S. multă sănătate lui Otto. Sper să o revedem pe Iulia cât mai repede si cu veşti bune.
@Iulia, dacă intri p’aci, Sănătate! tuturor viețuitoarelor; am văzut, cînd am mai fost pe la tine, că-i ușa închisă și interfonul deconectat…; o să fie bine!
@ MV: dăcît doo cuvinte: SU PERB!
boss, place de tine că ești cinstit; din puținele mele cunoștințe, Kia este marca „mai de lux” din grup; n-am condus, da’ am condus (destul de mult) tractorul de tucson, care nu m-a dezamăgit niciodată; prin urmare, fra-su mai nou și mai de la oraș nu s-ar putea comporta mai puțin frumos; iar altă chestie la hyundai, sigla, care reprezintă stilizat 2 persoane (ai văzut, n-am zis oameni sau femei) care-și dau mîna și care simbolizează filosofia companiei de respect mutual cu clientul este cît se poate de ilustrativă pentru ceea ce promite și livrează;
#Ioniqfandemic
Comentariu beton!11
Băi, da, îmi place foarte mult că am libertatea să scriu despre mașini exact ce cred despre ele. Nimeni (a se citi „Meșter”) nu mi-a zis vreodată ce am voie să scriu și ce nu.
Pai si daca-ti zicea ce/cum sa scrii,probabil nu mai participai la astfel de circuit !
aaaa, nu, că nu te-aș bănui vreodată că scrii la comandă; io mă refeream la asta:
„Pot chiar să comit sacrilegiul să spun că mi-a plăcut aproape mai mult decât Renault Austral, asta fiind, până la Kia, mașina mea preferată din Cars and Roads.”
😯Uaau ce m-ai lovit cu IMS-ul ala, (M461) absolut identic cu masina copilariei si adolescentei mele, masina tatalui meu. Masina pe care am invatat mecanica si sa conduc. Uaau cate aventuri, cate amintiri. Multumesc pentru poza!😊
❤️
Excelente poze, foarte utila fisa comparativa pusa la dispozitie, multam fain! Stiu ca Lexus este din alta clasa dar astept cu nerabdare sa citesc parerea ta despre ea, este una dintre marcile la care visez.
Mai lasati-o cu „alta clasa”. A fost. Gata, au trecut mai bine de 10 ani de cand aia „premium” s-au prostit in ultimul hal, nu a ramas decat emblema de afara si aia cam ruginita.
@Add: zici că nu-i nici o diferență între Dacia Sandero Stepway și BMW X1/Mercedes-Benz A-klasse (sau GLA-klasse)? 🤔
Să-mi vând BMW 750xd ca să-mi iau un Logan 0.9TCe? 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
@Add, argumente ai? Ceva de genul ‘am avut/am Lexus model x de y ani si am/am avut urmatoarele probleme’.
Adevarul e ca de prin 2000 a scazut calitatea si fiabilitatea TUTUROR producatorilor de masini.
Cauzele sunt dupa mine doua:
– contabilii au ajuns sa aiba cuvantul final in dauna inginerilor. Ca atare se taie colturi, se folosesc materiale mai ieftine si implicit mai slabe calitativ, nu se mai pune accent pe fiabilitate ci pe costul final. S-a facut trecerea la masini „consumabile”. Vorbim de galerii de evacuare din plastic (si de admisie dar acolo temperatura e mult mai mica), motoare cu 3 cilindri turbo cu amprenta mai mica decat o foaie A4 si cu peste 100CP pe litru cilindree. In plus presiunea costurilor se transfera asupra producatorilor de piese si subansamble ceea ce duce la probleme de calitate.
– complexitatea a explodat. Daca pana prin 1990 existau 2-3 procesoare pe masina (injectie si ABS de regula) acum avem cateva zeci de procesoare (ECU-uri), zeci pana la sute de senzori si km de cablu si conexiuni electrice. Si cum componentele electrice se strica muuuult mai repede decat cele mecanice, rezultatul e ceea ce vedem. Daca un Mercedes din 80-90 ducea 1.000.000 km intretinut corect, acum avem probleme dupa 200.000km in cazul fericit. Acelasi lucru e valabil si la marcile mai ieftine gen Renault sau Opel sau Toyota.
Acestea fiind spuse, diferenta intre masini de lux si cele de volum a ramas.
Numarul rechemarilor a crescut enorm la toti producatorii si dupa cum am spus Mercedes sau Lexus nu mai sunt sinonime cu „tanc fara probleme pe viata”.
Mercedes, BMW, Lexus, Tesla, Jaguar chiar si Bentley, Ferrari sau Rolls-Royce au avut probleme majore cu motoare, cutii viteza, airbag-uri, etc. Dar totusi calitatea si fiabilitatea sunt peste cele ale marcilor mai ieftine.
Da, se poate spune ca Dacia e o masina fiabila. Dar doar daca o compari cu un Mercedes A-Class care e cu un ordin de marime mai complex si uneori nici atunci. Daca o compari cu o Lada nu e la fel de fiabila desi in teorie calitatea componentelor si asamblarea sunt mult peste Lada.
Iar din punct de vedere al comfortului, performantei, sigurantei, sistemelor de asistenta, nici nu exista comparatie intre modelele ieftine (100.000euro).
p.s @(alta) Iulia: sper sa fie totul bine cu membrul familiei patruped!
Whitewolf, la ce model de masina exista galerie de evacuare din plastic? Că galeria aia atinge 800 grade Celsius imediat după motor. Ce plastic tine la temperatura aia, sau vorbești ca să te afli in treabă? In regim de viteza normal și toba atinge 200 grade Celsius, deci nu exista loc de plastic pe tot lanțul de evacuare a gazelor arse.
@finch: Ford a pus primul galerii din plastic: pentru admisie parca din 1995 iar acum testeaza pentru evacuare. Sunt si altii care lucreaza la acelasi lucru.
Da, asta am spus: ca temperaturile sunt mai mari la evacuare dar nu 800 decat poate la motoare super turate gen cele de motociclete supersport si F1. Depinde si de compresie si combustibil. Un catalizator normal e facut sa functioneze undeva de la 300 la 650 Celsius cu o medie de 400. La motoarele mici cu compresie limitata (si din cauza normelor de poluare) e fezabil.
Sa fiu mai clar: nu e un plastic simplu, e PBI (rezista pana pe la 550 Celsius daca tin bine minte). Dar ce am vrut sa spun e ca au ajuns consumabile pana si motoarele.
Fain. Foarte fain. Tulai-doamne fain îi. 😎👍
Da imeseu’ câți cai avea? 🤭
Stiai ca Tulai a fost un deminitar comunist?
@keepcalm: 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Se prea poate, dar io habar n-aveam. 🤷♂️
Expresia „tulai doamne” am auzit-o la bunica și exprima fie mirare, fie îngrijorare. Io am folosit-o cu scopul de a exprima o mirare în cazul de față. 😉
In zona Bihor, Salaj.
Expresia e un regionalism to de la noi din zona, habar nu am de unde se trage acel “tulai doamne”, poate si are ceva legatura cu acel demnitar.
https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Laurean_Tulai
Faine poze și faine experiențe.
Ce nu ai reușit încărca ne imaginăm și singuri 🙃
Foarte faine pozele.
Azi e sambata. Doamna Iulia nu ne mai incanta cu inca o poveste lunga TLDR, cu descrieri obositoare ?
De ce ești muist de două ori? O dată pentru că n-ai citit articolul (am zis ce e cu Iulia) și a doua oară pentru că nu te obligă nimeni să citești ce scrie. Ai scris o remarcă de mega-prost gust.
Gândurile mele de azi merg la Iulia. Toate de bine.
Mihai, abia așteptam să ajungi la Kia și să spui franc dacă-ti place. Se pare că nu sunt părtinitoare și nu doar mie mi se pare bijuterie. Ador mașinuța asta! Și, deși, eu am o Sportage GT Line din 2018, hidramată, diesel 2.0(da știu, diesel dar cu 7 ani garanție, o mai țin 2 ani), tot la fel de mișto mi se pare. La drum, pare că ia virajele singură, se așează mișto pe șosea și deși pe motorină ai zice că ar trebui să turuie ca un tractor, toarce în schimb ca o mâță. Te poti baza pe ea când trebuie să te infigi, iar cu pilotul automat te bucuri liniștit de drumul către mare…distanță de casă. Am făcut cu ea 4 drumuri în Italia, dus-intors. S-a comportat excelent. Consum mediu de 8-9 la sută(decent, luând in calcul inclusiv drumurile din țară). Și chiar dacă e generatie 2018, tot mișto mi se par și acum bordul, comenzile, trapa, portbagajul cu deschidere senzor de apropiere și camerele care-mi asigură parcarea perfectă. Peseu: se parchează și singură, și mereu am emoții când își calculează ea „vecinătățile”. Dar, da, I Love Kia! 🙈
Peseu2: Sănătate lui Otto și îmbrățișări Iuliei. 🤗
Pe mine mă ia cu amețeală la ce unghiuri au ăia pe acolo la acoperișe. Duamne ajută că nu trebuie să montăm panouri fotovoltaice pe acolo.
De avioanele pe care le conduceți nu comentez nimic. A, am ceva de comentat în legătură cu butoanele. Băi, dă-o-n pana mea, este o mașină nu un avion. Parcă și-l văd pe unu cum se urcă în așa ceva și începe să verifice cu nevast… ăsta copilotu când duc copilul la școală și butonează :
– Centuri?
– Checked, ok
– Presiune ulei?
– Checked, ok
– Combustibil?
– Am băgat ieri de 100 de lei, ok
– Presiune roți?
– Checked, ok.
După 3 km când ajung la școală:
– Copilu?
– Copilu chec… aaa, am uitat copilu.
– Ți-am zis că trebuia să ne luăm varianta aia cu senzor pentru lipsa copilului!
@Mașini de oraș 🙂
Comentariu beton!14
Sa intelegem ca te a pierdut renault de client?
Nu, nu, nu. Că eu oricum vreau Arkana.
sănătate lui Otto.
am crezut că am ratat ceasul azi-dimineață.
Gânduri bune către Iulia si Otto. Sa se facă bine Otto si Iulia sa fie bine.
Posesor de Kia sportage dar varianta mild hybrid si confirm cele spuse de mare Bo$$. Este o masina extrem de silentioasa la turatie mica. Cand o calci incepe sa huruie si sa se supere pe benzina din rezervor sa scape de ea cat mai repede. la 30K cat a fost, este peste multe multe masini ca si calitate si dotari. Are standard sistemul de evitare a coleziunilor, cu alte masini si pietoni, lane assist + camera pe spate. Singurul minus ar fi sistemul audio standard care e cam slabut.
P.S. Multa sanatate, Iulia, pentru suferindul din familie!
auzi…da poze cu masinile pe care le conduci..nu?